Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:35

Gini schreef:
Maar dat heeft toch niks met manegeruiters te maken op zich? Of denk je dat alle ruiters met privépaarden goede ruiters zijn en meteen met jouw paard weg kunnen rijden?

Edit: ik zie nu dat je zelf een voorbeeld geeft van een niet-manegeruiter op jouw paard. Dus daar zie je het al.

Ik snap de frustratie van manegeruiters wel als ze telkens als onbekwaam en onervaren bestempeld worden. Natuurlijk heb je de beginners en heb je de hobbelaars die meer voor de kantine achteraf komen dan voor het paardrijden, maar ik heb ook al goede manegeruiters gezien die een netter rondje kunnen rijden dan menig privéruiter.

Ja maar dat is weer net die uitzondering toch?
Wat ik eerder al zei je kan toch moeilijk verwachten dat een eigenaar iedereen laat komen en er dus eerst 20 of meer moet afwijzen om dan iemand te vinden die het misschien wel kan.
Iedereen moet het leren maar je kan niet verwachten dat iedere eigenaar daar tijd in wil steken.
Hoeveel ruiters zouden er zijn die alleen ervaring hebben op de manege ook genoeg ervaring hebben in de omgang. Paard uit de wei halen en dat soort dingen. Gaat mij eigenlijk niet eens alleen om het rijden omgang is misschien nog net een stukje belangrijker. En dat is wat er vaak mist op de manege. Het gaat om het rijden maar in de omgang heb ik nooit wat geleerd op de manege. Er zijn er misschien wel maar de focus ligt puur om het rijden. Soms kunnen ze niet eens goed opzadelen omdat er te weinig tijd aan besteed word en zo zijn er meer dingen.

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:49

Idd op de meeste manege's wordt er te weinig aandacht besteed aan omgang met de paarden en goede paardenverzorging.
Goed opzadelen leren ze ook niet echt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:08

Iemand met een eigen paard heeft in de meeste gevallen meer ervaring dan iemand van de manege.

Dus wat ik met mijn voorbeelden bedoelde is dat mijn zeer brave paard niet geschikt is voor mensen met manege ervaring.
Paard(en) is(zijn) super braaf, alleen wel met een duidelijke ruiter. Nu zijn de meeste paarden wel minder sensibel te maken, dat ze meer gaan accepteren, maar dat wil ik niet.

Paarden van de manege accepteren gewoon heel veel (ook bij de minder slechte manege's) als je dat niet wil aannemen is dat erg naief.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:13

Meeste eigenaren zijn ook op de manege begonnen en weten daardoor ook wat er nog geleerd wordt na de manege.
De meeste sturen enkel met hun binnenhand, dus mijn paard zal zoals gevraagt stelling lopen, maar niet van de hoefslag ( of juist op de hoefslag blijven ;-) )

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:22

Hahaha idd het bekende fietssturen. Daar luisteren zelfs mijn lespaarden niet naar. Of ze gaan rechtuit, de andere kant uit of draaien een rondje om hun as heen. Hahaha echt leuk spiegelpaarden, ze laten de ruiter precies zien dat ze wat fout doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:11

Het meest trieste vind ik nog, dat de manege waar ik de basis geleerd heb, en dus ook echt de basis dus de eerste lessen alleen op het zadel zitten, niet eens aan teugels aankomen dénken en zonder beugels, dat eruit heeft gegooid. Te veel mensen die les willen, en tijd is geld dus eerst een paar privélessen (wat toen echt de standaard was bij nieuwe kinderen om te kijken wat het niveau was) is geskipt. Nu is het je paard kant en klaar uit de stand plukken, erop en gaan. Wij hebben nog leren poetsen, opzadelen, kregen theorielessen, zitlessen, af en toe een sprongetje en degenen die meehielpen op de manege kregen op vrijdag de vrije hand met de poowns en dus konden we allerlei gekkigheid uithalen (oa voltige, moest natuurlijk wel binnen de perken blijven qua gevaarlijke stunts enzo) en moesten de beginners helpen met poetsen en zadelen. Dat zie ik dus echt nergens meer terug. Er ís een manege die is ver buiten mijn regio waar ze wél goed les geven, maar waar ze alleen achter elkaar in een volte mogen. Tsja.

Manege's zijn imho nu meer echte bedrijven geworden wat ik vroeger niet zo ervaarde. En dat gaat ten koste van de kwaliteit.

En tuurlijk zijn er diegenen die na 3 lessen op de manege denken dat ze Anky les kunnen gaan geven, maar er zijn er ook die weten dat ze na 3 jáár op de manege nog altijd kunnen leren, net zoals er eigenaren zijn die beseffen dat je na 30 jáár ook nog steeds lang niet alles weet. Gelukkig. En die instellingen verschillen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:18

Tigra, ik noem het geen uitzonderingen. Het is natuurlijk waar je naar kijkt. Kijk je naar die massamanege waar een les bestaat uit 20 personen die allemaal achter elkaar aan hobbelen of naar die manege met privélessen en goede instructeurs waar met max. 3 tegelijk wordt gekeken.
En volgens mij zijn dat geen uitzonderingen. Zo even snel uit mijn hoofd ken ik hier in de buurt twee van de eerste soort en twee van de tweede soort.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:19

Ik heb voorgisteren een hele leuke verzorger gevonden.
Dus ik ben weer helemaal blij (en mijn pony vind het ook geweldig dat ze weer OHZ aan het werk kan)

Een meisje van 8 (eest vond ik het te jong maar ik wilde het toch een kans geven)
Toen ze aankwam direct allemaal vraagjes gesteld waar ze heel erg eerlijk op antwoorde.
Ze heeft hem uitgebreid gepoest en we hebben haar samen opgezadeld.
Zelf deed ze het als een echte manegeruiter: Singel zo strak mogelijk, neusriem en sperriem aansnoeren.
Maar gelukkig leert ze heel snel en kan ze nu nomaal opzadelen.
Ze was helemaal in de nopjes van mijn zadel en spulltjes, en ging er heel netjes mee om.

Met rijden was mijn pony weer eens erg snel maar dat maakte haar niets uit.
Ze had 1 stamp gegeven met haar aanstappen maar toen mijn ponyging galoperen ipv stappen had ze meteen bgrepen dat ze wat anders is als manegepony's.
Doordat ze haar gedult niet verloor ging het op het einde best goed!
Ze heeft zelfs haar springrecord verbeterd van 30 naar 45 cm :D
Ze kan niet goed rijden maar dat vind ik echt niet erg, het karater vind ik véél belangrijker.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:29

Manege's waar met max drie personen wordt gereden, die hebben we hier echt niet.
Meer de variant acht à tien ruiters en de bekende treintjeswerk.

Ik merk ook dat er een hele grote schuiving is gekomen in de manege wereld. Tijd is geld, dus dan schrappen we dingen.

Daarentegen vind ik juist heel belangrijk om het hele aspect paarden te behandelen tijdens mijn lessen.
Dus mijn ruiters leren ook hoe je een paard begeleid, verzorgen, zadelen en hoe een paard kan reageren in bepaalde situaties.
Bij mij krijgen ze het hele pakket.
Maar het scheelt natuurlijk ook dat ik voornamelijk privélessen geef en dus één op één werk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:34

Hier ook niet :n

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:40

sneeuwpop schreef:
Iemand met een eigen paard heeft in de meeste gevallen meer ervaring dan iemand van de manege.
Ik ken mensen die na een jaar paardenervaring gewoon een eigen paard kopen. Deze hebben voorlopig echt nog minder kennis en ervaring dan menig manegeruiter. Ik ken mensen die na jaren een eigen paard te hebben gehad, later toch op een manege gaan lessen. Zij hebben echt wel ervaring en kennis. Dit zijn geen uitzonderingen, want er zijn natuurlijk ook veel maneges waar het niveau wel heel hoog is en waar wel aan veel aspecten van paarden houden aandacht wordt besteed.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:04

De mensen die met te weinig ervaring een eigen paard kopen, lopen op een gegeven moment tegen problemen aan.
De één zou er goed mee omgaan, bij de andere niet. Hangt van de persoon af.

Dit geld eigenlijks ook voor verzorgsters / bijrijders. Hebben ze te weinig ervaring lopen ze tegen problemen aan. De één lost het op en de andere weet er niet mee om te gaan.
En als eigenaar wil je natuurlijk het beste voor je paard en verzorgster / bijrijder.
Maar wanneer je als eigenaar geen tijd hebt om te begeleiden / helpen, zoek je naar een andere die het wel allemaal kan.

Mensen die hun eigen verkocht hebben die dan weer terug gaan naar een manege, geld denk ik toch dat bloed kruipt waar het niet kruipen kan.
Ik weet van mijzelf heeeeeeeel zeker dat ik niet zonder paarden zou kunnen. En dan uiteindelijk ook terecht zou komen op een manege.
Maar dan wel één die op niveau is en goed voor de dieren zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:11

Ik had het niet over de uitzonderingen.

Hier ook alleen maar slechte maneges.
1 pensionstal die wat lespaardjes heeft waar het beter is, maar ook die paarden zijn er op uitgezocht dat ze braaf zijn. Waar ik eerst woonde ook geen goede maneges - hoogstends minder slechte..
Dus een goede manege is imo een uitzondering.
Zeker wanneer je minder ervaring hebt denk je eerder dat je bij een goede manege rijdt, terwijl je later pas leert wat er toen mis ging.

En laten we wel zijn.....het is verrekte moeilijk om geld te verdienen met paarden. Dan moet je kosten drukken en ervoor zorgen dat je klanten een goed gevoel hebben ( jij mag op die moeilijke)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:58

Gini schreef:
Tigra, ik noem het geen uitzonderingen. Het is natuurlijk waar je naar kijkt. Kijk je naar die massamanege waar een les bestaat uit 20 personen die allemaal achter elkaar aan hobbelen of naar die manege met privélessen en goede instructeurs waar met max. 3 tegelijk wordt gekeken.
En volgens mij zijn dat geen uitzonderingen. Zo even snel uit mijn hoofd ken ik hier in de buurt twee van de eerste soort en twee van de tweede soort.

In jouw omgeving misschien niet maar die maneges heb ik hier nog nooit gezien. Dus hier zijn dat wel degelijk uitzonderingen. Ik wil niet neerbuigend klinken maar ik heb ze nog niet voorbij zien komen. Ze kunnen aardig rijden maar verder hebben ze weinig kaas gegeten van wat een paard echt is en wat er bij komt kijken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:32

Dat hebben we hier inderdaad ook niet, en het ergste is nog, juist bij die manege die hier als beste te boek staat komen echt waardeloze ruiters af, die zijn veel te veel gericht op loopt ie wel mooi en zit ik wel goed :=... Maar op alle maneges krijgen de mensen veel te weinig basiskennis mee, inderdaad een paard uit de wei halen redden ze niet eens :n. Leuk dat ze op de manege een L of M proefje kunnen lopen, maar dat zegt helemaal niks over de daadwerkelijke rijkunsten, maar dat geldt ook voor de mensen met een eigen paard. De maneges en ponyclubs zijn vaak ven het betere ruk-, pluk- en zaagwerk, dat hoeven ze op mijn paard niet te proberen, das een heel braaf beest, kan een klein meisje zo mee weg stappen, maar als je daarmee begint is het gauw klaar hoor :))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:17

hyppolyte schreef:
Maar op alle maneges krijgen de mensen veel te weinig basiskennis mee, inderdaad een paard uit de wei halen redden ze niet eens :n.

Ik zit me hier nu af te vragen hoe zoiets eruit ziet: iemand die een paard niet het weiland uit krijgt. Bedoel je dat ze dan omvallen of zo :') ? Ze kunnen het heus wel; al hebben ze het misschien nooit gedaan.

Nu moeten we ook niet doen alsof een paard hebben hersenchirurgie is he, je moet de dingen even weten maar dat is het dan ook.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:20

Tigra_ schreef:
Iedereen moet het leren maar je kan niet verwachten dat iedere eigenaar daar tijd in wil steken.

Zo zie je maar weer dat ook eigenaars voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De verzorger/bijrijder moet het wel allemaal zo doen als de eigenaar wil maar tijd erin steken is teveel gevraagd.

Tijd is geld :$

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:26

Ik heb op verschillende maneges gereden, ondertussen de 5e (en de beste). Ik heb wel bij de meeste maneges moeten zadelen, afzadelen, bit afspoelen, paard verzorgen, soms droogstappen aan de hand. En op deze manege in de zomer ook van wei halen. Maar de echte ervaring met paardengedrag heb ik opgedaan met mijn (soort van) verzorgpony's. Dominante paarden, angstige paarden, veulens... dat en meer had ik niet om de manege kunnen leren.
Het is jammer als eigenaren zulke meisjes dan geen kans willen geven, als ze van de manege komen. Gelukkig zij er eigenaren die dat wel doen :j.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:32

EskeGirl schreef:
Dominante paarden, angstige paarden, veulens... dat en meer had ik niet om de manege kunnen leren.

Over veulens leer je niets of maneges, dat is waar. Maar wat betreft angst en dominantie kun je ook beargumenteren dat de paarden op de manege schijnbaar beter opgevoed zijn. Er zijn ook genoeg bijrijdadressen waar je nooit te maken krijgt met dominante paarden of angstige paarden (daar waar de paarden goed opgevoed zijn dus).

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:34

Als ik dit topic lees moet ik maar blij zijn dat ik als manege ruiter een verzorgpony heb gevonden. :=

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:38

Ik heb eerlijk gezegd zelf een leskaart op de manege doorgebracht en toen was ik het al SPUG zat dat rondjes achter mekaar aan rijden. Ben toen verzorgpaarden gaan zoeken en daarna m'n eigen paard gekocht...nu helaas weer terug bij af maar goed...

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:04

sallandval schreef:
Zo zie je maar weer dat ook eigenaars voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De verzorger/bijrijder moet het wel allemaal zo doen als de eigenaar wil maar tijd erin steken is teveel gevraagd.

Maar kun je hier dan niet ook een reden terug vinden waarom verzorg/bijrijd paarden niet meer gratis zijn? Bij ons verwacht ik een bepaalde mate van zelfstandigheid. Mijn paarden zijn western bereden en ik weet dat niet iedere ruiter dit kan. Wil de mensen dan ook graag helpen hiermee maar als ik hier dan iedere keer uren bij moet zijn om iemand te leren om te gaan met paarden wordt het een dure hobby. Buiten mijn paarden en mijn werk bij de baas hebben we ook nog een eigen bedrijf. Ik heb dus niet altijd de tijd over om iemand iedere keer te helpen en wat te leren. Geloof ook niet dat dat de insteek van een bijrijder/verzorger zoeken is. Begrijp me niet verkeerd hoor. Momenteel gaan mijn bijrijder en ik regelmatig naar het bos of samen rijden en als mij wat opvalt dan zeg/help ik haar ook maar ik verwacht dan ook dat als ik het druk heb en haar vraag om alleen te rijden dat zij dit ook kan. En ook dus af en toe wat klusjes opknappen. Het alternatief is om per maand een bijdrage te doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:13

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:

Daar is toch niets mis mee of wel? Ik zie het probleem niet. Als je er elke keer bij moet gaan staan kun je het als eigenaar beter zelf doen. Zou ik wel doen in ieder geval.

Over het uit de wei halen. Hier staan de paarden met meerdere paarden soms vrij lastig om dan 1 paard eruit te halen. Zeker als je die ervaring niet hebt. Paarden zijn niet gek en voor je het weet loopt alles los over het erf is ook niet helemaal de bedoeling.
Of wat ik hier ook weleens gezien heb paard dat weigert mee te lopen. Zijn kleine en simpele dingen die soms toch nog lastig zijn als je het nooit gedaan hebt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:49

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:

Ik lees in je profiel het beroep psycholoog...
dat had ik dus echt niet verwacht.
Paardeneigenaren willen vast geld verdienen met hun paarden :-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:03

Sissi87 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd zelf een leskaart op de manege doorgebracht en toen was ik het al SPUG zat dat rondjes achter mekaar aan rijden. Ben toen verzorgpaarden gaan zoeken en daarna m'n eigen paard gekocht...nu helaas weer terug bij af maar goed...

Bij de wat verderde gevorderde mag je toch wel meer dan dat?
Hier moet je dan alleen op dezelfde hand rijden, maar mag je wel figuren rijden. ( en nee het is geen geweldige manege)