Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:31

Was er maar een gouden formule. Helaas is die er niet.

Ik zoek nu nog steeds een verzorgster voor mijn ruin. Advertentie staat al vanaf november. En weinig tot geen reactie erop gehad.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, alleen moet je als eigenaar goed sorteren welke tips de juiste voor je is.

Voor mij zal dit betekenen geen manegeruiter, aangezien ik een jong paard heb. Ik durf niet mijn paard in onervaren handen af te geven.
Dan krijg je groen / groen situatie en dat loopt meestal uit op een ramp.

Het enige waar ik eventueel in zou willen schipperen is de leeftijdsgrens met max twee jaar naar beneden willen schroeven.
Maar echter niet in de ervaring.

Maar mijn ervaring is wel dat de wat oudere verzorgsters / bijrijders net even wat gedrevener zijn dan de jongere generatie.
Deze hebben meer afleiding door bv uitgaan, vriendje, school en ook nog restricties vanuit de ouders.

Dus als eigenaar blijf je schipperen in wat de beste beslissing is en deze is soms erg moeilijk, aangezien je iedereen een gelijke kans wil bieden.
En soms krijg je letterlijk lik op stuk door de persoon aan wie je deze kans bied.
Helaas net te vaak meegemaakt, dus onderhand ben ik zeeeeeer selectief geworden in wat ik wil.

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:12

Ik en mijn vriendin hebben eindelijk een bijrijdpony gevonden na al het vragen en advertenties plaatsen, en zij een bijrijdpaard. Ik heb bij mij op stal op een super leuke ijslander had er al heel vaak op gereden en was er helemaal gek van dus dat mocht en ik hoef niks te betalen en mag met die ook alles doen wat ik maar wil (heb vorige week zonder zadel in de wei gerengallopeerd *D ) en ik heb ondertussen daar ook een welsh gereden maar die vond ik helemaal niet leuk en ze wouden dat ik iedere keer ging rijden omdat die eigenlijk niet stil kan staan en ik wou dan mijn verzorgpony (hier mag ik ook alles mee doen wat ik wil als het maar veilig en verantwoordelijk blijft maar dat doe ik sowieso) poetsen en rijden, maar dan kwam het meisje en dan vond ze het fijn als ik gereden had want ze is heel onzeker en ik had totaal geen klik met die pony dus dat werd niks en die heeft een nieuwe bijrijder gevonden die hem wel leuk vind :) en nu heb ik dus twee geweldige gratis bijrijd/verzorg pony's. En mijn vriendin had overal in de buurt gevraagd al heel vaak maar al die paarden waren wild of eentje in de kudde was wild :') en nu zag ze toen ze naar haar verzorgshet ging(die gaat ze sowieso houden) een klein paadje daar is ze gaan vragen stonden heel veel paarden en ze heeft nu een bijrijdpaard een kwpn van 23 heel dichtbij en die mensen zeiden dat ze de eerste in een paar jaar dat ze daar woonden meisjes waren die kwamen vragen om te verzorgen zo verscholen is het dus het is gewoon geluk hebben *D

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:16

Mdominique, wat leuk dat jullie uiteindelijk wat hebben gevonden.

Love_kim, ik heb niets tegen manegeruiters hoor, absoluut niet. Zo zijn we tenslotte zelf allemaal ooit ook begonnen als het goed is. Voor mijn bonte wilde ik echter echt iemand met ervaring. Een vriendin van mij heeft een keer een ongeluk met hem gehad (botte pech, niet vanwege zijn gedrag per se) met een langdurige ziekenhuisopname tot gevolg en dat gaat je niet in de koude kleren zitten :o. Als hij wat ouder is en ik zou meer tijd hebben, dan zou ik iemand met minder ervaring eventueel kunnen begeleiden en dan zou het geen probleem zijn.

Myk-en_shant, wat vervelend dat je nog niemand geschikts hebt kunnen vinden. Ik heb echt geluk gehad met mijn bijrijders blijkt wel weer. Allebei een schot in de roos :j.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:29

Sees dan heb je mooi getroffen.

Vorige week had er wel iemand gereageerd, maar deze kon maar één keer in de week en ook alleen maar in de avond.
Tja ik zoek dus echt iemand die vaker kan en daarnaast ben ik niet van plan om nog in de avond les te moeten gaan geven.

Ben nu al meeste dagen tot half zeven op stal. Vind ik op dit moment laat zat, kijk in nood ben ik de moeilijkste niet.
Maar standaard zal niet gebeuren, aangezien ook regelmatig mijn kinderen mee heb.
Waarvan de oudste van vier de volgende dag wel naar school moet.

Ik hoop nu het mooiere weer komt er meer aanmeldingen komen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:04

Myk, hm ja als je een ouder iemand wil en het liefst voor 18.30u weg wil zijn op stal, is dat wel weer wat beperkter natuurlijk. Dan moet je al snel iemand hebben die parttime of wisselende diensten werkt. Hopelijk vind je snel een geschikt iemand.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:22

Ik kwam ook vers van de manege toen ik mijn eerste bijrijpaard kreeg.
Ik was toen bijna 16 en was eigenlijk wel uitgeleerd op de manege. Kreeg les van een hele goede instructeur die mij vanaf de eerste dag zo ongeveer les heeft gegeven. Heeft me veel meer geleerd dan eigenlijk normalitair op een basic manege wordt geleerd(tenminste, ik kreeg vaak aparte oefeningen om in de les te oefenen dan mijn groepsgenoten(zoasl travers, schouder binnenwaarts, dat soort dingen.) Ik had een paard waar ik dat super mee kon oefenen en op gegeven moment was ik wel uitgeleerd daar. Ik had bijna alle ponys en paarden ooit wel een keer gereden, veel buitenritten gemaakt, gesprongen, dressuur, carroussel etc.
Op de manege leer je weldegelijk rijden, alleen toen ik mijn bijrijdpaard kreeg leerde ik ECHT rijden.
Die gooide me van de ene hoek van de bak naar de ander. Deden de manege paarden ook wel, alleen was dat gewoon om te treiteren. Bijrijdpaard was eenkennig en liet zich niet door een willekeurig iemand berijden. Ook de buitenritten waren anders. we waren nu maar met 2 ipv met 9..
paarden waren anders, hadden meer energie, konden nog niet alle dingen als wijken, springen etc, moest allemaal geleerd worden en dat ging niet zonder slag of stoot. Ook leer je de verzorging tot in detail te doen(dus niet alleen even borstel erover, zadel erop en klaar..)
De enige eis van de eigenaar destijds was dat ik goed kon zitten. en datging gelukkig aardig:D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:23

Ik heb één keer een manegeruitertje op Bregh gehad, kind had me de kop gek gezeurd, leste op een heeeeeel goed bekend staande manege. Afijn.... ze mocht gaan aandraven, haalt haar benen van het paard af, gééft me een stamp en haalt meteen de zweep erover... Needless to say dat ik met een snoekduik naar de teugels greep en voorkwam dat ze door Bregh het ISS van zeer dichtbij kon bekijken. Volgens haar deden ze het zo in de les, want zo had ze het geleerd... Heb haar daarna laten zien hoe het ook kan, en dat was einde maneges voor mij. Klaar over amen en uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:59

Had er ook 1 in het aan de teugel topic gelezen...had nog geen idee hoe het moest en had wel bijna der diploma on les te mogen geven op de manege. Der collega's op die manege deden het doormiddel van handen laag en zagen. Ze dacht dat dat niet goed was..., maar als ze der diploma had, zou ze wel gaan lesgeven........tja :-/

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:17

Ik heb niet per se slechte ervaringen met manegeruiters alleen ik vind het risico op mijn toch wel sterke bonte te groot.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:42

Mijn ervaring is dat deze ruiters toch een flink stuk minder weten wat een paard houden inhoud.

Weet nog wel een leuke opmerking die ik van een verzorgster van mij gehoord heb. Ze helpt elke week mee als vrijwilliger bij aangepast paardrijden. Toen kregen ze stagiaires, één van die meiden reed dus op een manege, vraagt ze aan mijn verzorgster of de paarden met hun zadel op bleven staan in de stal de hele nacht |o .
Euh nee dus :x 8)7 .

Op de manege wordt er blijkbaar weinig aandacht besteed aan dit soort dingen.
Toen ik dit hoorde stikte ik er bijna in van het lachen :D .

Even weer ontopic, ik ben paardrij-instructrice van beroep en krijg nog wel eens nieuwe lesklanten die bij de manege weg zijn gegaan.
Nou voordat ik die ruiters weer recht en fatsoenlijk weer krijg duurt wel even :roll: .
Ik krijg standaard te horen na één les van mij gehad te hebben, dat ze in één uur meer geleerd hebben, dan in al die jaren dat ze op de manege rijden :o :D .
Nu wil ik echt niet beweren dat ik zo mega goede instructrice O:) ben, maar ik ben best strikt op de basispunten.
En daar gaat het al fout bij deze manege :Z .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:45

Ik heb er ook niks op tegen, maar je moet er wel het paard voor hebben en tijd voor begeleiding.
Mijn paard is braaf, maar ik verwacht dat er ongelukken kunnen gebeuren met een manegeruiter die onbedoeld te grote, onbegrijpbare en zelfs tegenstrijdige hulpen geeft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:50

Myk, ze hebben absoluut minder ervaring maar dat maakt ze niet per definitie minder geschikt ;). Voor mijn bonte vind ik het echter, net als sneeuwpop met haar paard, te risicovol.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:31

Kijk als je een superbraaf paard hebt, valt het idd mee.

Op mijn oudje kon iedereen opstappen en er mee wegrijden. Maar zij is met pensioen.

Maar aangezien mijn lespaarden niet typische manegepaarden zijn, durf ik een gemiddelde manegeruiter niet alleen er mee op pad te sturen.

Mijn paarden zijn op zich braaf hoor, maar ze "straffen" de ruiter zeker af als ze niet de juiste hulpen geven. Heb zogenoemde spiegelpaarden en vooral Shanti is hier goed in.

Kortom geen dooie volgzame paarden, maar paarden waar je op leert rijden.
En dus vaak een stap te ver voor een gemiddelde manegeruiter om alleen mee aan de slag te gaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:30

Maar ik vind dat jullie nu weer bezig zijn met het over een kam scheren.. Tuurlijk leer je veel meer van een 'eigen' paard, maar ik vind het jammer dat hier iedereen zegt dat ze manegeruiters niet vertrouwen met hun paarden.. Nu wil ik er niet weer over beginnen hoor, maar ik heb vandaag ook weer een lesje gevolgd. Paard is ongelofelijk sterk en eigenzinnig, zeker geen typisch manegepaard. Sowieso is onze manege niet van het 'achter elkaar hobbelen' en we rijden echt heel vaak buitenritten en die dingen. Ik kan het ook gewoon ontzettend goed getroffen hebben, en ik weet ook dat er veel ruiters zijn die heel anders naar paarden kijken, maar bij ons moet je wél je paard van te voren poetsen, opzadelen, les in, afzadelen, bit en tuig netjes verzorgen en ophangen, paard na verzorgen en op stal zetten. Ik merkte toen ik bij iemand ging kijken waar ik kon bijrijden dat ze het martingaal wilde voordoen.. Kom op jongens, ik weet écht wel hoe een martingaal werkt.. Ik vind dat als het echt klikt, je mensen niet moet afrekenen vanwege het manege verhaal, omdat er ook maneges zijn waarbij de paarden niet van les naar les gaan, en waar ruiters zelfstandig alles moeten doen. Ik ben een maand geholpen met alles, daarna moest ik zoveel mogelijk zelf doen.

Ach, ik begrijp jullie ook wel dat als je slechte ervaringen hebt met manegeruiters, je liever niet hebt dat er nog eentje komt, maar soms moet je mensen ook een kans geven. En ook al ben ik geen typische manege ruiter vanwege eigen paard, maar ik rijd wel op een manege..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:42

Loveskim het is niet over één kam scheren, maar helaas heeft de ervaring uitgewezen dat er een hele grote groep manegeruiters afvallen als geschikte bijrijder.

In het verleden vaak genoeg geprobeerd, en vaak op een fiasco uitgelopen.
Na veel tijd en energie in te steken is er wel wat van te maken, maar dan moet je ook die tijd hebben. Die heb ik op dit moment niet.

Natuurlijk heb je ook manegeruiters die beter rijden en het wel allemaal zou kunnen. Maar die zijn vaak al bezet en dan blijft de middenmoot over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:16

Loveskim het is niet zo zeer over een kam scheren.
Punt is dat je de juiste personen elkaar moeten treffen. Ik zou op mijn paard ook niet zo gauw iemand zetten die alleen ervaring heeft op de manege. Dat is vaak weinig ervaring in de omgang met paarden daarnaast geldt volgens mij voor de grootste groep op de manege dat ze 1x in de week komen rijden. Dan kan 10 jaar heel wat lijken maar ja 10 jaar 1x in de week is toch heel wat anders als 6 jaar en 3/4 x in de week rijden/omgang met paarden. En natuurlijk heb je zo eens een uitzondering die het wellicht wel kan maar lijkt me niet heel handig dat je eerst 20 moet afwijzen om net die ene te vinden die het wel aankan.
Je maakt niet voor niets een selectie van wie in aanmerking komen. En dat is voor het paard, de eigenaar maar ook voor de ruiter.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:19

Daar sluit ik me volledig bij aan

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:18

Loveskim, zoals je kan lezen héb ik er eentje op mijn paard gehad. Eentje van de allerbest bekend staande manege bij ons in de regio. En hoe zij aan wilde draven sloeg nergens op, dus dan wil dat wel wat zeggen imho. Ik ben zélf óók op een manege begonnen (uiteraard) dat kan je ergens in mijn posten terugvinden. Helaas is ook die manege mega achteruit gegierd gezien ze daar nu de poowns de hele dag gezadeld op stand hebben staan. En dát was vroeger dus niet, nu wel.

Tigra en m-e-S helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:55

LovesKim, niemand scheert hier iemand over 1 kam. Als dat zo is, scheer jij eigenaren net zo goed over 1 kam.

Dat iemand voordoet hoe de martingaal om moet, is toch helemaal niet zo vreemd? Leuk dat jij het wél hebt geleerd, maar op veel maneges leer je het dus niet. Als ze je gewoon wat had aan laten modderen was het waarschijnlijk ook niet goed geweest :+

Ik heb mooi 'vergelijkingsmateriaal' gehad nu. 2 meiden, allebei van de manege, de een wél met ervaring met verzorging en de ander dus duidelijk niet; is niet erg, je moet altijd leren, alleen de mentaliteit van véél manegeruiters is wel heel anders ten opzichte van manegeruiters met verzorg/eigen paarden ervaring.
Ik zou jou dan ook niet echt onder de gemiddelde manegeruiter scharen omdat je moeder een eigen paard heeft en je dus daar wel ervaring mee hebt.

Zelf begin ik er niet meer aan, aan meiden die 'vers' van de manege komen, mijn pony leent zich voor dat soort meiden niet als leenpony en ik leen me niet meer als opvoedjuf voor mens en paard. Zoals Tigra terecht zegt, op de manege zelf leer je gewoon te weinig over omgang met paarden en niet ieder paard kan goed tegen een 'beginner' als het om de omgang gaat.

Ik ken inmiddels de manege uit de buurt hier al te goed, en als ik in de toekomst nog eens iemand moet zoeken, is het ook heel banketstaaf maar kies ik niemand meer die alleen op een van de maneges heeft gereden, want dan weet je gewoon te weinig. Heeft niets te maken met álle manegeruiters over 1 kam scheren, maar wél de manegeruiters die enkel de maneges hebben gezien hier in de omstreken :+
Dat er ook goede manegeruiters zijn geloof ik graag, want m'n bijrijdster komt ook van de manege (al had die wel al een flinke portie ervaring door de eerdere bijrijdponies), maar haar broertje komt ook van de manege af en die is vorige keer ook met m'n pony weggereden alsof hij Edward Gal was zegmaar, die zat als een huis en wist gewoon wat ie moet doen, als die m'n pony straks wil rijden erbij dan hoef ik geen 2x na te denken, ondanks dat dat een manegeruiter is; maar daarvan weet ik dat ie op een goede manege zit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:04

Je hebt overal rotte appels tussen zitten, het is ook maar net of je er een beetje gevoel voor hebt, als je dat wel hebt dan kun je vers van de manege evengoed wel aardig rijden. De kennis die ze hebben is wel aanzienlijk minder dan wanneer je een eigen paard hebt (uitzonderingen daargelaten). De meiden die we nu hebben komen inderdaad vers van de manege, maar hebben er allebei wel gevoel voor. Dus ja, dan moet je er wel wat tijd in steken om te leren hoe het allemaal werkt, maar die verdien je ook absoluut terug. Een van die andere meiden die we hebben gehad, die had dus echt totaal geen paardengevoel whatsoever, zelfs niet na een paar jaar paarden verzorgen. Het is gewoon maar net wie je treft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:08

Ach, iedereen is ooit manegeruiter geweest en iedereen heeft dus ook eens de stap van een lomp manegepaard naar een iets pittiger privé-paard moet maken.
Dat jij je paard daarvoor niet wilt uitlenen snap ik op zich wel, maar om alle manegeruiters nu als onbekwaam te beschouwen, dat gaat me te ver.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:23

Ik vind het ook zo typisch dat loveskim en nog vele anderen dan beginen over paarden en pony's die als moeilijk staan bij de manege en zelfs jonge paarden....

Maar dan nog komt dat niet in de buurt van imo "mijn brave paard" die er gewoon niks snapt van de hulpen van de meeste manegeruiters en dat ook niet accepteerd.
Zelfs iemand met een eigen pony die erop ging aan de longe kreeg een paar bokken. Achteraf had ze geprobeerd om halt te houden dmv de teugels en drijven om de achterhand er onder te zetten... tja dan rem je en geef je gas tegelijk....

Een l2 ruiter met eigen paard dus, kreeg mijn (andere) paard niet uit de draf naar de stap. Als je gaat trekken, gaat enkel der neus naar der borst. Je moet dus op je zit remmen. Ze moest mijn paard tegen de want afremmen en stoppen, anders ging het niet.
Paard was bij mij toen m1

Ook mijn vriendin van tegenwoordig dacht dat ze behoorlijk kon rijden van de manege af en mocht ook op de moeilijke pony's. Ze heeft het er nog over dat ze zich schaamde toen ze op 1 van mijn paarden zat. Bij haar heb ik dus wel de moeite genomen om van alles te leren, maar ze betaalde wel voor de kosten van het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:25

Maar dat heeft toch niks met manegeruiters te maken op zich? Of denk je dat alle ruiters met privépaarden goede ruiters zijn en meteen met jouw paard weg kunnen rijden?

Edit: ik zie nu dat je zelf een voorbeeld geeft van een niet-manegeruiter op jouw paard. Dus daar zie je het al.

Ik snap de frustratie van manegeruiters wel als ze telkens als onbekwaam en onervaren bestempeld worden. Natuurlijk heb je de beginners en heb je de hobbelaars die meer voor de kantine achteraf komen dan voor het paardrijden, maar ik heb ook al goede manegeruiters gezien die een netter rondje kunnen rijden dan menig privéruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:28

Nouja de meeste manegeruiters van de maneges hier in de buurt in de jongere leeftijd wil ik helaas wel onder de noemer 'onbekwaam voor een privé paard' noemen :=
Wat ik al zei, bijrijdster d'r broertje komt ook van de manege, maar van een hele andere manege en die is dus zeer zeker niet onbekwaam, kan zitten als een huis maar weet ook nog eens van de verzorging veel af.. Het maakt dus wel dat ik jonge manegeruiters van bepaalde maneges hier in de buurt inderdaad niet meer in de buurt zal laten van m'n pony.

Vind het ook niet erg om iemand wat te leren, maar het gaat er ook om wat voor moeite ze zelf doen, en dat zakt bij de jongere meiden vaak heel snel weg. Daarbij is er een verschil tussen 'iets leren' en continu het handje vast blijven houden om er zeker van te zijn dat het goed gebeurd, want dan kan ik net zo goed alles zelf doen. :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:31

Gini we zeggen helemaal niet dat alle manegeruiters ongeschikt zijn, alleen de grootste deel van hun wel.

Je hebt een aantal ruiters die nooit het juiste ruitergevoel krijgen en ondanks dat ze de juiste begeleiding krijgen dit nog steeds niet onder de knie krijgen.
Dit is niet erg, niet iedereen rijd zo goed als Anky.
Op een manegepaard redden ze het dan wel, maar op een privépaard weer niet.

Daarentegen heb je ook manegeruiters die eigenlijks te goed zijn voor een manege.
Deze zullen het prima redden op een privépaard en zullen misschien nog lichte bijsturing nodig hebben, of niet eens.

Tussen deze twee type ruiters heb je allerlei gradaties, dus je ziet dat de groep die van totaal niet geschikt, tot mogelijk geschikt groter is dan geschikte ruiters.

Het is ook afhankelijk van wat voor paard je hebt, is het een superbraaf paard, of is het een moeilijk paard.
Je kijkt tijdens je zoektocht naar een verzorgster / bijrijder naar wat je paard nodig heeft.
Meestal zijn de privépaarden pittiger dan manege paarden, dus dan is het één plus één en vallen de meeste manegeruiters af.

Kijk als er een manegeruiter zich zou aanmelden als verzorgster / bijrijder voor mijn ruin en ze zit voor mij op het juiste rijniveau en gaat op de juiste manier met mijn paard om, is zij / hij van harte welkom.
Wie ben ik dan om te zeggen dat ze niet geschikt is.