Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:35

Ik heb wel beschikking tot een buitenbak, dus een buitenrit is voor beide partijen lekker het hoofd leeg maken. Maar uiteraard moet hij dan wel gewoon netjes aan de hulpen blijven staan :+ En de eigenaar rijdt zelf ook niet, dus dat maakt het sowieso al een ander verhaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:54

Hyppolite, somme reacties van jou vielen me op. Een andere bokker had daar ook op gereageerd had ik gezien. Dat ga ik niet terug zoeken. Daarbij heb je ook nog wat in je profiel staan.

Ik vind het gewoon typisch dat je een soms erg negatieve mening hebt over wat andere mensen vragen, terwijl jij aangeeft dat je geld vraagt voor je begeleiding en dat is imo les geven.

Ik vind dat wanneer je les gaat geven, je goed les moet geven en anders niet. Daar hoort imo een bepaald niveau bij omdat de kans van verkeerd aanleren heel groot is(Of het bij "helpen" houden)
Hoe hoger het niveau- hoe meer je tegen bent gekomen. zo lijken sommige "foutjes" niet zo belangrijk, maar op hoger niveau kom je ze weer tegen en begrijp je wel dat het anders moet (dus afleren)

Ervaring is en ruim begrip.
Zo vind een manegeruiter een ruiter op L niveau vaak al goed rijden, terwijl iemand op L niveau kijkt naar de Z en iemand die veel hoger rijd dat ook nog de basis ( het begin) vind (is ook de basis)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:12

Ik ben het wel met Chelle eens dat mensen inderdaad voor een buitenrit met een groep vaak wel een (behoorlijk) bedrag betalen maar voor een bijrijdpaard dat niet altijd lijken te willen. Misschien zijn dat niet dezelfde mensen? Of misschien voelt het voor hen anders omdat ze betalen aan een bedrijf ipv aan een individu?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:21

Ik ben zo iemand. Het voelt voor mij inderdaad heel anders, maar het is ook omdat ik niet iedere maand zo'n bedrag neer kan tellen naast mijn lessen. Voor deze rit heb ik iedere maand wat weggespaard om mee te kunnen. Plus het feit dat de omgeving hier nu niet zo denderend is dat ik iedere keer nieuwe plekjes kan ontdekken. Ik zoek liever wat langer naar een gratis bijrijdpaard en dat ik dan geld in lessen steek dan dat ik betaal voor een bijrijdpaard en dan niet meer kan lessen.

En dat is me tot nu toe nog steeds gelukt :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:48

Goldenarrow, als je weinig te besteden hebt, hebt je minder keus inderdaad. Maar het is in dit topic (niet door jou geloof ik hoor) wel een aantal keer aangehaald waarom een eigenaar geen geld zou moeten vragen en dát is imo een raar argument ;).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:34

Ben ik het mee eens. Eigenaren moeten vragen wat ze willen, maar ik sla die advertenties dan over. Gelukkig vindt de eigenaar van mijn toekomstige bijrijdpaarden het ook onzin om geld te vragen. Hij is blij dat er wat met de dieren gebeurt, ik ben blij dat ik er kan rijden en dat is een mooie wisselwerking tussen ons. En ik help regelmatig mee met klusjes, ook al hebben die niks met paarden te maken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:44

Goldenarrow, nou en dáár gaat het uiteindelijk om. Dat alle partijen tevreden zijn :j.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:45

Sees schreef:
Goldenarrow, nou en dáár gaat het uiteindelijk om. Dat alle partijen tevreden zijn :j.

Idd!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:22

Ik heb nu een verzorgpaardje gevonden waarvan in de adv. staat dat de eigenaar een bijdrage wil van 50 euro per maand, maar nu ik het verzorgpaardje heb hoef ik niks te betalen. Omdat ze alleen de bijdrage er neer heeft gezet dat er serieuze ruiters op af komen die niet na 1 keer komen zeggen van; jaa doeeg he! Ik was best bereid een bijdrage te betalen (naja mijn ouders dan), maar nu hoeft dat dus niet meer voor haar. Prima! Ik ben blij met mijn verzorgpony.

Ik zou als eigenaar geen geld vragen. Natuurlijk betaal je per maand een groot bedrag (in deze regio rond de 300 euro per maand) waar die bijrijder gebruik van maakt. Maar die bijrijder doet ook iets voor jou! Dus in mijn ogen sta je dan gelijk.

Maar ik kan nu makkelijk praten, want ik heb geen paard en die zal er voorlopig ook niet komen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:31

Poek, zolang je nog niet zelf (financieel) verantwoordelijk bent geweest voor een (eigen) paard, kun je imo ook nog niet zo goed oordelen :o.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:33

Sees schreef:
Poek, zolang je nog niet zelf (financieel) verantwoordelijk bent geweest voor een (eigen) paard, kun je imo ook nog niet zo goed oordelen :o.

Nee weet ik! Daarom zeg ik ook: Ik kan nu makkelijk praten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:25

Poek, als bijrijder zou je de eigenaar daarmee kunnen helpen ( niet elke eigenaar zoekt om die reden een bijrijder)
Maar de bijrijder komt alleen voor zijn hobby. Komt dus uit eigen belang en daarom vind ik " helpen" ook niet geheel kloppend, tenzij er veel klusjes gedaan moeten worden...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:39

Ik vind het eerlijk gezegd heel jammer dat sommige zo negatief doen over manegeruiters. Het komt een beetje over op mij alsof ik 'maar' een manegeruiter bent. Nu is iedereen anders en elke manege anders, maar ik heb altijd op een manege gereden. Thuis hadden we twee paarden, nu nog één. Een daarvan was mijn pony, daarmee kon ik doen wat ik wil en het bos lag praktisch in mijn tuin en dat bos was ook een heel flink bos. Ik was nog een niet-serieus ruitertje die het maar wat leuk vond om lekker een keertje door het bos heen te scheuren (plat gezegd). Nu is mijn pony ingeslapen en nu heb ik thuis nog een fries staan. Eerlijk? Ik vind het veel leuker en gezelliger om mijn wekelijkse springles op de manege te rijden, in plaats van mijn paard. (M1 niveau, van mijn moeder geweest, moeders kan nu vanwege bepaalde redenen niet rijden) Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook manegeruiters serieus kunnen zijn. Tijdens mijn bijrijdpaarden heb ik ook altijd de manege erbij gehouden. Ik leer op de manege namelijk ook vrij veel bij elke keer. En ik heb ook les gehad op mijn paard van een Z ruiter. Dit vermeld ik om te zeggen dat ik het jammer vind dat alle manegeruiters over één kam gescheerd worden en dat er zo minderwaardig over gedaan wordt. Het ligt natuurlijk ook aan wat voor maneges je gewend bent, maar hier ligt het niveau aardig goed. ;)

Natuurlijk is er verschil tussen die les van de Z ruiter en de lessen op de manege... Trouwens, bij ons hebben best veel goede ruiters les gegeven. Maar dan nog, ik snap wel dat het beeld bij een manege zo slecht is, maar ik vind het jammer dat iedereen zo over een kam word geschoren.

Voel je niet aangevallen, ik spreek in het algemeen van alle reacties die ik hier gelezen heb.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:56

Op zich is er niets mis met manege ruiters, alleen is het niveau van een gemiddelde manege ruiter lager dan dat er gevraagd wordt.

En aangezien de meeste eigenaren geen tijd en/ of zin om een manege ruiter om te scholen of niveau op te krikken, wordt deze ruiters vermeden.
Niet om de persoon, maar om het niveau.

Bij jouw manege wordt er wel goed les gegeven, maar op de meeste manege's is dit niet zo.
Ik weet bijvoorbeeld dat de manege die bij mijn ouders in de buurt eerder ronduit slecht waren. Dus wil echt daar geen ruiter vandaan hebben.
Nu na de overname moeten ze hun niveau nog waar maken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:01

Niet alle manegeruiters zijn hetzelfde, maar zoals ze hier genoemd worden gaat het waarschijnlijk vooral om het punt dat manegeruiters vaak nog een heleboel te leren hebben, jij bent zelf ook geen doorsnee manegeruiter aangezien je een eigen paard ter beschikking hebt.

@sneeuwpop, je zwamt een eind in de ruimte en geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag, hou eens op met dat slappe gedoe. Niet vingertje wijzen en met ongefundeerde conclusies komen en dan zelf nergens mee aan durven komen.
Je hoeft trouwens zelf geen Z+ te hoeven rijden om te weten dat Z basiswerk is, daarbij is een Z ruiter niet per definitie ervaren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:27

Net wat hyppolyte zegt het gaat idd om het niveau van de ruiter. Vaak moet de eigenaar nog best veel uren er in pompen om naar het gewenste niveau te brengen, zodat ze met het paard goed kunnen werken.

Dit is de voornamelijk reden dat eigenaren niet een manegeruiter wil.

Maar je hebt idd ook uitzonderingen op de regel, je hebt ook manegeruiters met wel veel talent en voldoende rijniveau.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:24

Hyppolyte, ik heb wel degelijk aangegeven welke ervaring ik heb. Of wou je weten welk niveau ik heb gestart?
Lijkt me niet zo nodig, maar als je het moet weten is dat Z niveau. Daarna ben ik gestopt ivm zwangerschap. Ben nu weer een beetje bezig met een redelijk groen paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:31

Ik was ook een manegeruiter die ineens wat jonge paarden moest gaan opleren. Eigenaar heeft niet veel tijd en geduld in mij moeten pompen, de paarden leerden het me wel. Ik ben wel inderdaad begonnen met puur verzorgen en later kreeg ik de kans om de jonge paarden ook in te rijden.
Persoonlijk denk ik dat dat een groot deel oplost in de zoektocht naar een bijrijder: bied het paard eerst gewoon als verzorgpaard aan, spreek zelfs niet over rijden. De zoektocht zal dan misschien langer duren, maar ik denk dat je dan de juiste personen eruit kunt filteren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:34

Dan heb je ook veel kans op mensen die niet willen of kunnen (blessure) rijden.. ook niet zo handig als je daar wel naar zoekt ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:39

Nou dat zegt inderdaad ook niet alles, ook nu een slechte ervaring mee dus dat doe ik ook niet zo snel niet meer :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:49

Je kan dus inderdaad op alle slakken zout leggen. :o :D

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:01

Ligt eraan hoeveel je rijd. Voor 2x per week vind ik 50 euro zat. Maar stel je bent er 3/4x per week, das dus wel de halve week. Dus eigenlijk ben je dan helft van de tijd met het paard bezig, dus minimaal 100 euro kan ik dan echt wel begrijpen. (Liever niet natuurlijk haha)
Daarbij, ga eens naar een manege, betaal je het dubbele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:07

Gini schreef:
Je kan dus inderdaad op alle slakken zout leggen. :o :D

Zo zou ik het niet willen zien, ik heb nu (nog) 2 meiden bij m'n pony rondlopen ,de een rent en vliegt en toen het in de beginperiode erg druk was op stal op de tijden dat we op stal waren, ging ze ook gewoon longeren en dat vond ze net zo leuk om te doen om te rijden. De andere meid vind het blijkbaar erg vervelend dat ze nog niet mag rijden en dat resulteert dus blijkbaar in het niet uitmesten van de stal, niet borstelen van de pony en alleen even kort buiten gooien, zo interessant is een verzorgpaard dan blijkbaar niet als je niet mag rijden, maar zulke mensen laat je dan ook liever niet rijden :')

Beide meiden hebben dezelfde leeftijd overigens dus op de leeftijd had ik d'r al niet afgerekend. Op d'r gedrag nu wel :+

Dus ik wil niet zeggen dat je niemand vindt die eerst verzorgt en dan pas gaat rijden, maar het klinkt soms mooier dan het daadwerkelijk is :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:12

Nee hoor, tuurlijk niet, er is geen gouden formule die je rechtstreeks naar de meest perfecte verzorger/bijrijder leidt.

Maar als je al lang op zoek bent en nog altijd de juiste persoon niet bent tegengekomen, kunnen dergelijke "trucjes" misschien wel helpen. Iedere tip is er eentje he. ;)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:30

Ik heb een super bijrijdster! Ik had ook wel wat eisen en had een advertentie gezet. Bijrijdster hoeft niks te betalen maar wel meehelpen in de verzorging. Dat houdt in mij meehelpen met staldienst twee keer per week. Ook maken we in zomer afspraken wie wanneer gaat voeren. Ze mag rijden wanneer ze wil. En als we samen willen rijden is er meestal wel een paardje die ze mag pakken. Ik vind geld vragen te ver gaan. Maar ik sta ook niet heel duur. Snap wel dat er in bepaalde regio's geld wordt gevraagd. Een paard kost veel geld maar is wel een keuze die je zelf ooit gemaakt hebt.
Mijn bijrijdster lest ook wel eens maar dat moet ze zelf betalen. Kit vindt haar ook leuk dus gaat het leuk. Ik had wel een leeftijdsgrens en er moest een klik zijn. Niveau maakte me niet zo veel uit, wel ervaring.
heb er veel voordelen van. Hulp met stallen uitmesten en voeren en kit krijgt zijn aandacht en beweging. Bijrijdster is er ook blij mee. Ze kan vaak rijden en heeft veel vrijheid.