Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:40

Die meiden van ons vinden het heerlijk om gewoon te tuttelen en de hele dag rond stal te hangen, ze vinden het ook helemaal geen ramp om iets te doen, soms hebben ze zelfs al gevoerd en gemest als we aankomen (terwijl dat dus op zich helemaal niet hoeft, alleen als we samen hebben afgesproken doen we dat gezamenlijk), maar gaat echt heel fijn zo :j. Voor mij hoeft die luxe ook niet, we hebben een rijbak in de buurt en een grote manege waar we ook lessen zouden kunnen volgen. Als die paarden alles maar hebben wat ze nodig hebben :j.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:54

Juist hyppolyte, welzijn van de paarden vind ik ook belangrijker! Binnen of buiten of wat dan ook, ook ik geniet alleen al van de geur bij wijze van! :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:16

Ik vond vroeger alles rondom de paarden leuk: mesten, voeren, met de beginners mee lopen, van alleen al kijken naar een paard werd ik happy :o. Ik heb heel veel geluk gehad met mijn lieve bijrijders maar als ik het zo om me heen hoor, lijkt het wel of die van vroeger instelling een stille dood gestorven is...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:46

Sees schreef:
Ik vond vroeger alles rondom de paarden leuk: mesten, voeren, met de beginners mee lopen, van alleen al kijken naar een paard werd ik happy :o. Ik heb heel veel geluk gehad met mijn lieve bijrijders maar als ik het zo om me heen hoor, lijkt het wel of die van vroeger instelling een stille dood gestorven is...

Dat hoor je wel meer, zo vochten mensen vroeger om een bestuursfunctie of politieke carriere op vrijwillige basis, terwijl er nu bijna geen vrijwilligers meer te vinden zijn.

Misschien komt het door alles sneller/beter/meer moet. 20 jaar geleden was het nog prima om je gewoon te vervelen als kind en was ik met paardrijden en muziekles al een drukbezet kind. Tegenwoordig zitten de meeste kinderen op zoveel clubjes en sporten... dan is gewoon hangen er niet meer bij. En de tijd die ze over hebben zitten ze op social media of bokt.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:53

ik hou ervan om gewoon met paarden bezig te zijn het voeren, het uitmesten het aanvegen alles gewoon! nu doe ik ook vrijwillig op zondag helpen met het voeren/losgooien van de paarden naar de bak brengen ze er weer uithalen even snel borstelen en de deken erop en dat met nog een paar andere kinderen. na 2x mag je dan 1x vrijrijden dat is alleen maar mooi mee genomen

op de boerderij van ciska is het voor mij gratis geen les, geen kosten dus zo kan ik ook blijven lessen op de manege. het is wel even fietsen maar dat valt ook wel mee. ik hoef ook niet uit te mesten of aan te vegen. maar als dank aan het baasje geef ik af en toe een kadootje aan ciska en het baasje. zo heb ik een paar weken geleden een dekje gegeven omdat die andere een beetje kapot was (gewoon afslijting door het rijden) dus af en toe krijgt ze er van mijn kant wel wat voor terug wat ik wel gepast vind.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:32

Ik had het vroeger ook druk....
Geloof dat het vooral veel aan de opvoeding ligt.
Veel jongeren vinden dat ze overal recht op hebben...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:46

Hyppolyte, blijkbaar voelde jij je aangevallen dat ik begon over je ervaring.

Ik heb ervaring met buiten rijden, met paarden zadelmak maken en doorrijden en voldoende wedstrijdervaring.
Wil niet zeggen dat ik niet nog heel veel kan leren... anders zou ik wel een bekende ruiter zijn :-p

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik wel door je reacties in dit topic kan zien dat je minder ervaren ben dan ik.

Om het dan weer te hebben over het onderwerp van dit topic, vind ik het raar dat jij geld vraagt voor de begeleiding. Ik zie het meer als iemabd helpen, omdat je ook geen papier hebt van een opleiding als instructreur.

Een onkostenvergoeding voor het paard snap ik wel.

Dus wil niet zeggen dat ik een bijdrage niet logisch vind. Alleen je reden vind ik dus niet logisch.
Vreemd vind ik het dan ook dat jij een duidelijk negatieve mening hebt tegenover menaen die meer dan 100 aan bijdrage vragen, terwijl hun vaste kosten ook veel hoger zijn dan die van jou (of je ouders? )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:43

Ervaring met de omgang en verzorging, buitenrijden is ook ervaring natuurlijk. Maar die ervaring zie ik ook als 'helpen' en niet als het zelfde als een dressuurruiter naar een hoger niveau helpen bijvoorbeeld.
Ik vind dat dus ook geen vergelijking en dat kan je dus ook niet gelijk stellen aan elkaar. Maar gelukkig zoeken niet alle bijrijders én eigenaren het zelfde! De een wordt gelukkig van een eenvoudige stalling en lekker naar buiten gaan en de ander wil serieus trainen en lessen met goede faciliteiten. Dat daar prijsverschillen in zitten lijkt me niet meer dan logisch omdat de kosten ook enorm kunnen verschillen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:50

Maar waar ik dan ook steeds aan terug denk: een paard huren om met een groep voor twee uurtjes het bos en/of het strand op te gaan, daar wordt zo €35.- voor neergeteld? Dat is dan een rit op een onbekend paard..

Maar voor een paard waar je 'alleen maar' het bos mee inkan, geen goede rijbak tot je beschikking hebt, is het ineens teveel gevraagd?

Natuurlijk zit er een andere kant aan: als je het geld niet hebt, heb je het niet. Dan zal je ook hard moeten sparen om eens zo'n groepsrit te maken met gehuurde paarden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:13

Maar dat is met alles.. . Als je je het geld niet hebt....
Voor niks gaat de zon op.
Met veel inzet kun je een hoop voor elkaar krijgen en ook mazzel helpt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:14

Toevallig heb ik gisteren een hoop geld neergelegd voor zo'n rit, en ja, daar heb ik hard voor gespaard. Maar het is een totaal andere omgeving dan dat ik hier kan rijden en de paarden zijn western gereden. Hier in de buurt weet ik van 2 mensen dat ze iemand zoeken en beide paarden zijn niet western gereden en het bos hier is redelijk klein. En ik ben er al vaak geweest.

Als ik met de trailer naar bijvoorbeeld het strand zou gaan ben ik ook een hoop geld kwijt aan benzinekosten om op een plek te komen waar ik normaal niet kan rijden. Dus ik vind dat heel anders eigenlijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:20

Citaat:
Hyppolyte, blijkbaar voelde jij je aangevallen dat ik begon over je ervaring.

Ik heb ervaring met buiten rijden, met paarden zadelmak maken en doorrijden en voldoende wedstrijdervaring.
Wil niet zeggen dat ik niet nog heel veel kan leren... anders zou ik wel een bekende ruiter zijn :-p

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik wel door je reacties in dit topic kan zien dat je minder ervaren ben dan ik.

Om het dan weer te hebben over het onderwerp van dit topic, vind ik het raar dat jij geld vraagt voor de begeleiding. Ik zie het meer als iemabd helpen, omdat je ook geen papier hebt van een opleiding als instructreur.

Een onkostenvergoeding voor het paard snap ik wel.

Dus wil niet zeggen dat ik een bijdrage niet logisch vind. Alleen je reden vind ik dus niet logisch.
Vreemd vind ik het dan ook dat jij een duidelijk negatieve mening hebt tegenover menaen die meer dan 100 aan bijdrage vragen, terwijl hun vaste kosten ook veel hoger zijn dan die van jou (of je ouders? )

_O- You crack me up :')

Dan ben ik best wel benieuwd naar jouw ervaring en leeftijd(niet dat je leeftijd per definitie wat zegt over je ervaring, maar toch), ik ben geen helderziende zoals jij en kan dus niet uit een paar berichten opmaken hoeveel ervaring jij wel niet hebt ;). Ben ook wel benieuwd waar je dat dus uit opmaakt dat ik minder ervaren ben dan jij, dat heb je namelijk nog steeds niet beantwoord.

Zoals ik al zei was ik niet op zoek naar een verzorgster, maar is het door omstandigheden zo gekomen en is de bijdrage dus ongewijzigd gebleven. De reden waarom ik geld zou vragen is voor het totaalplaatje, allereerst omdat je dan meestal wat oudere en serieuzere meiden treft, daarnaast omdat je toch een bepaald risico loopt met het paard en ik ze ook begeleiding bied bij alles wat ze doen. Dat dat laatste naar jouw idee geen geld waard is omdat jij hebt bedacht dat ik geen ervaring hebt is echt briljant gevonden, maar je had er niet verder naast kunnen zitten :'). Gezien die opmerking over mijn ouders gok ik dat je denkt dat ik 16 ben ofzo _O-. Ben dus erg benieuwd naar jouw eigen uitgebreide ervaring....

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:20

Wel knap dat er voortaan zelfs via internet gegokt kan worden of iemand ervaren is of niet :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:23

Ja he :')? Vind ik ook al zo knap :j!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:24

Tja is dat ook niet wat veel eigenaren in de mail al moeten gokken, of iemand ervaren is of niet, of ervaren genoeg om langs te komen? :+ Zullen we dan ook alle eigenaren die mensen via de mail afwijzen even uit gaan kafferen met z'n allen?
Dan word ik nog het meest uitgekafferd geloof ik, ik heb heel wat 'afwijzingen' gedaan. En dan ben ik zelf niet eens zo ervaren, kan je nagaan :+

Verder kan ik me ook alleen maar aansluiten bij Marocje en sneeuwpop... Buitenritten, ponykampen, daar word allemaal geld voor neergetelt.. Terwijl je weet dat dat ook nooit een paard is wat een blijvende klik met jou houdt... Die zadel je op, je gaat rijden, en daar wordt makkelijk 40 euro voor neergelegd.. En mag je ook niks zelf beslissen, vaak niet eens van de groep afwijken.. :+ Dat noem ik pas een duur ritje..

Maar als je moet betalen om te rijden, moet je ineens van alles en nog wat mogen met het dier 'want je betaalt toch'...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

Als je even een stukje terugleest kan je zien wat ik daarover te zeggen heb. Imo is dat heel anders dan het hebben van een bijrijdpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:30

Ik heb het gelukkig over het algemeen en in jouw ogen is het iets anders, maar in mijn ogen is het nog steeds een apart verschijnsel :) Of je nou 40 euro afrekent voor een éénmalig ritje of 40/50 euro voor 2x in de week.. Zit voor mij nog een wereld van verschil in, ik zou dan gaan voor de 2x in de week en de "regels" voor lief nemen, ik ken namelijk geen enkele eigenaar die zo z'n paard eve mee geeft op buitenrit na 2x rijden.. :=

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:39

Ja joh, dan kun je inderdaad iedereen wel gaan afwijzen, natuurlijk kijk je via bokt wat berichten na, maar in principe krijgt iedereen een eerlijke kans, je kunt ook vrij snel beoordelen of iemand ergens gevoel voor heeft en een beetje kan rijden, net als je dat met een paard kunt inschatten of je er iets mee kunt of niet. Ben blij dat wij met onze meiden niet zo kortzichtig te werk zijn gegaan, dan hadden we toch een heel leuk stel verzorgers misgelopen.

Vind trouwens niet dat je als je betaalt ineens van alles moet mogen hoor, vind het ook terecht dat je ergens voor betaalt, maar het discussiepunt is dus vooral de hoogte van de bijdrage

*edit*
Dat lessen of een paard huren is vooral een noodzakelijk kwaad denk ik, bovendien is het bedrijfsmatig waardoor de kosten veel hoger uitkomen (aangezien ze er hun geld mee moeten verdienen), bij een particulier is dat toch een ander verhaal.
Ik was ook blij dat ik van de manegelessen kon overstappen naar een verzorgpaard, toen heb ik pas echt knap leren rijden. Betaalde toen 50 euro en mocht er onbeperkt mee rijden, heerlijk. Heb er ook een aantal gratis kunnen rijden, maar heb er ook wel eens een gehad waar ik 75 voor betaalde, dat vond ik toen ook vrij veel geld, nu was dat ook niks, dus daar was ik gauw klaar. Daarna heb ik een eigen paard gekocht :)
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 10-03-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:43

Als je betaald lijkt het mij inderdaad ook zeker niet vanzelf sprekend dat je alles mag! Paard is en blijft toch eigendom van iemand anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:46

Nuja ik heb m'n bijrijdster toen niet via bokt gevonden, had de advertentie toen op marktplaats staan en dan kan je zo weinig terugvinden.. maar wel een stroom aan e-mails, en ga dan maar eens bedenken wie je wel of niet laat 'langskomen' want ik wilde ook niet pony iedere dag met iemand anders laten 'proefhobbelen'..

Dat je dan mensen niet uitnodigt is niet kortzichtig in mijn ogen, alleen ik ben wel heel blij dat ik toen zo 'selectief' ben geweest, want achteraf gezien is je eerste ingeving vaak de juiste. Ik heb mensen 'afgewezen' vanwege hun leeftijd, hun lengte en gewicht én hun verwachtingspatroon, die zijn niet verder gekomen dan m'n mailbox.. Heb ze wel netjes allemaal een mail gestuurd, maar veel op basis van het mailcontact al afgewezen.. Of ze nou betalen of niet, het moet wel bij mij en de pony passen, en daar heb ik een hele fijne bijrijdster aan overgehouden die helemaal bij mij én m'n pony aansluit, en ze is nog reuze gezellig ook, maar dat komt ook omdat het mailcontact gewoon al goed was en ze voldeed aan al mijn 'eisen' voor m'n pony zegmaar. Niet te groot, niet te zwaar, en niet beledigd als ze iets niet mag. :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:54

Je hebt het over het algemeen, maar dan moeten de individuen in dit topic dus wel de kans krijgen om er op te reageren, anders kan het net zo goed niet aangehaald worden als de argumenten dan toch maar worden weggewuifd ;).

Ik betaal sowieso al 20 euro per ritje, ivm les. Op een paard dat niet van mij is trouwens, en wat ook geen bijrijdpaard is. 'Gewoon' een lespaard. Daarnaast rijd je in een compleet andere omgeving, zoals ik al eerst zei, en heeft de gids verstand van alle mooie plekjes. Meestal zijn de paarden braaf zat en kan je je dus lekker op het buitengevoel richten, wat bij privépaarden toch maar afwachten is. Vaak zit je ook meerdere uren in het zadel, zeker bij een duurdere rit (bijvoorbeeld laatst dat ik 3 uur in het zadel zat. 45 euro, dus 15 euro per uur. Sommige mensen betalen dat bedrag voor een uurtje les op de manege, waarbij je in een saaie binnenbak rijdt en je met wat geluk voor jezelf kan rijden. Dus valt qua prijs nog reuze mee).

Wat betreft ponykampen, ik ben daar toen met mijn eigen pony heen gegaan. Ik heb betaalt voor een heerlijke vakantie. Ik heb allerlei leuke en nieuwe dingen gedaan en ik heb er een hele mooie herinnering aan over gehouden. Overigens betaalde ik daar met eigen paard hetzelfde als degenen die een paard daar huurden.

En in mijn situatie is het een hoop geld, waar ik voor moet sparen. En het is een keer wat anders, ook met bijrijdpaard zou ik die rit hebben gedaan. Gewoon voor de ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:06

Goldenarrow, het was niet mijn bedoeling om het weg te wuiven maar het kwam over alsof je dacht dat ik het bericht naar jou persoonlijk typte, vandaar.

Ook bij de privé paarden zal je over het algemeen pas ermee naar buiten gaan lijkt me, als het paard hier vertrouwd mee is én je als ruiter goed kunt zitten op het paard, dus wat dat aangaat kan je je dan ook alweer meer richten op het buitengevoel.

Wat betreft buitenplekjes, hier zijn ook heel veel fijne en mooie buitenplekjes.

Maar het verbaast mij persoonlijk dat er veel mensen (niet persoonlijk gericht dus) wél een best behoorlijk bedrag betalen (want ik vind 45 euro voor 3 uurtjes buiten hobbelen op een paard waar je niks mee hebt, en die je aan het eind van de rit afstaat en naar huis gaat best aan de prijs, althans, ik zou er zélf dus geen voldoening uithalen behalve een leuk ritje), maar op het moment dat je dus 2x in de week 'vrij kan rijden' (met eventueel uitzicht op buitenritten in de toekomst, starten, springen, al dat soort dingen maar niet meteen), zijn er grenzen aan wat je kunt vragen aan bijdrage. En tuurlijk, ook ik vind bedragen van 120 euro excl. lessen torenhoog hoor, dat even voorop gesteld. Maar als je 2x in de maand een leuke buitenrit wil maken, kom je ook al gemiddeld op 80/90 euro per maand uit, en dan heb je niet eens de zekerheid dat je op hetzelfde paard rijdt iedere keer, je weet dat het dier 5x in de week een ander op z'n rug heeft. Ik persoonlijk zou dáár dan eerder voor bedanken, dan voor een privé paard waar ik niet gelijk mee naar buiten mag.

Goed, aan de andere kant, ik ben 'verwend' met de luxe van een eigen paard dus ik zou ook nooit meer kunnen terugstappen en bijrijdster worden :+ Al moet ik zeggen dat ik inmiddels wel alles in overleg met m'n bijrijdster doe, ook op m'n 'eigen dagen' :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:13

Ik heb gisteren nog een dikke urenlange buitenrit gemaakt met de bijrijdhobbels. En volgens eigenaresse zit er nog een Trec les in de pijp, gaan we nog eens naar het strand als t weer lekker weer is, en als ik zin had konden we ook wel eens een dressuurlesje plannen. Nu zal t hier mss wel een andere situatie zijn omdat zij geen bak heeft/paarden aan huis en we dus wel meteen buiten móeten rijden, maar vanaf de eerste keer werd ik er opgepoot en hop naar buiten. Maar ik moet zeggen dat ik bij alle bijrijdhobbels eigenlijk wel naar buiten mocht, al was het alleen maar voor het fris houden van het paard zelf.

Moet wel zeggen dat ik totaal niet weet wat een paard huren kost, omdat ik manegepaarden per definitie mijd en dus ook die voorgeploegde strandritjes ed.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:18

Nouja, in mijn geval ben ik de enige die de paarden rijdt. De twee jonkies zijn nu nog niet zadelmak (gaat volgend jaar gebeuren) en zijn in zoverre verkeersmak, gezien hun weide aan de weg grenst (waar van alles rijdt). Maar er zal een dag komen dat ik voor de eerste keer naar buiten ga. Zowel aan de hand als onder het zadel.

Hier is het buitenrij gebied overigens niet zo heel groot. Dus na een paar keer heb je alles wel een keer gezien. Het blijft een mooi gebied, maar er zijn bijvoorbeeld geen plekken waar ik de paarden legaal kan laten zwemmen, of paden waar ik helemaal voluit kan zonder na een halve minuut alweer te moeten stoppen. Dus dan zou ik sowieso al met de trailer weg moeten om zo'n rit te kunnen maken. Zelfs al zou ik naar het andere (grotere) bos hier willen gaan. Of ik zou twee bruggen over moeten steken en nog een heel stuk stad mee moeten pakken. Goede training, maar tegen de tijd dat ik dan in het bos zit ben ik alweer een paar uur verder. En aangezien het niet mijn paarden zijn, ik geen rijbewijs heb, laat staan een BE rijbewijs kan ik dus niet zomaar weg.

Wat betreft voldoening eruit halen, nee dat doe ik ook niet. Ik haal voldoening uit een goede training of een goed gereden wedstrijd. Dan voel ik na afloop nog steeds hoe lekker het wel niet ging. Zo'n buitenrit doe ik dus echt alleen voor de lol. Net zoals dat ik op vakantie ging met de paarden en we iedere dag in Texel op het strand gingen rijden. Niet omdat mijn paard nou zo goed liep, maar omdat zowel hij als ik er veel plezier in hadden. Of dat we op ponykamp met de club gingen á 70/80 euro voor 1 weekendje. Dat soort dingen kosten nu eenmaal meer/extra geld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:31

Dat scheelt uiteraard. Zij heeft twee paarden en een hekel aan alleen rijden, dus heeft ze het liefst een maatje erbij, en dat ben ik nu. Hier is het ook alleen polder, met een klein bosje, maar op vrijdag hebben we de beschikking over een buitenbakje, en op zondag hebben we een 2 paards trailer waar ook de koets op kan, dus dan is het kijken waar we zin in hebben en dan inladen en gaan, is hier een ruim half uur met de trailer dus an sich wel te doen.

Buiten was voor mij ook altijd voor de lol, het bos is dat nog steeds, maar met omdenken heb ik gemerkt dat er buiten ook dressuur gereden kan worden dus is ie daar nu ook de klos. Het liefste zou ik uiteraard 2x per week lekker in de bak dressuren en dan 1x per week buiten ofzo, maar goed het is zo het is en ik heb zeer zeker géén reden tot klagen!