goldenarrow schreef:Ik leer vooral dat ikzelf heel erg scheef ben. Maar dat komt niet doordat ik op een enorm scheef paard zit, maar doordat ik nu les op een paard wat precies doet wat jij van hem vraagt. Zo waren we laatst met voltes bezig, en rechtsom koste erg veel moeite om hem mooi rond te krijgen, terwijl ik hem linksom al gelijk goed had. Je leert dus meer over je eigen rijden op een paard dat alles al kent en ook kan. Maar je leert problemen oplossen op een paard dat dat dus nog niet kan, in beide gevallen natuurlijk mits je les neemt. Anders leer je helemaal niets, behalve hoe je frustratie op kan bouwen.
Hoezo problemen leren oplossen op een paard wat het niet kan?
Een paard leert tig x sneller dan de ruiter.
Wanneer een ruiter iets moet (af-leren) en ook het paard moet corrigeren, gaat dat niet lukken en valt van het ene in het andere probleem. Problemen die niet eens zouden ontstaan als de ruiter eerst goed had leren rijden op een paard wat alles kan.
Overgens vind ik het normaal dat paarden precies doen welke hulpen je geeft en niet zoals een manege paard dat veelal snel is afgeleerd omdat hij weet wat de bedoeling is. (krijgt een tik als hij wel naar de hulpen luistert)
Dus de ruiter moet eerst goed kunnen rijden voordat hij toe is aan het oplossen van problemen.
Door op verschillende paarden te rijden, leer je ook goed waar je fouten liggen, omdat elk paard anders reageert op de fouten van de ruiter. Zo kan 1 paard weinig reageren op een gespannen ruiter en het andere paard vliegt bijna de bak door. De fout is hetzelfde maar bij sommige paarden is de reactie duidelijker.