Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:01

Tigra_ schreef:
myk_en_shant schreef:
Laten we maar zwijgen over stallingsgeld, hier in de noordelijke regio's kun je rond de tweehonderd euro je paard redelijk luxe stallen, terwijl je in de randstad het dubbele moet rekenen.

Even inhaken op het zelf aan laten voeren van stro etc. niet alle stalling is daar van gediend. Die hebben een vaste leverancier waar ze zaken mee doen.
En willen dus niet hebben dat jan en alleman ergens anders weg gaat halen.

Ik wil nog 1 ding zeggen en dat is dat ik het niet over stallingkosten had. Ik heb al meerdere keren uitgelegd wat ik versta onder basiskosten.
Maar nu is het klaar.

Dat kan jij zeggen, maar ik kan mijn paard niet stallen met alleen basiskosten, dus ik snap 'm niet. Sorry!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:02

Tigra_ schreef:
myk_en_shant schreef:
Laten we maar zwijgen over stallingsgeld, hier in de noordelijke regio's kun je rond de tweehonderd euro je paard redelijk luxe stallen, terwijl je in de randstad het dubbele moet rekenen.

Even inhaken op het zelf aan laten voeren van stro etc. niet alle stalling is daar van gediend. Die hebben een vaste leverancier waar ze zaken mee doen.
En willen dus niet hebben dat jan en alleman ergens anders weg gaat halen.

Ik wil nog 1 ding zeggen en dat is dat ik het niet over stallingkosten had. Ik heb al meerdere keren uitgelegd wat ik versta onder basiskosten.
Maar nu is het klaar.

Ik snap je punt helemaal!

Toch vind ik het soms hinderlijk dat mensen geld vragen aan verzorgsters, aan de ene kant vind ik het ook wel weer redelijk. Ik zit er heel erg neutraal in, zelf zou ik nooit geld vragen. Zoals ik al zei, mijn paard staat aan huis dus ik hoef echt alleen de basisbehoeften betalen, dat is nog geen 60 euro per maand. En dan eens in de twee manden laten bekappen, dus een keer ben ik 60 euro kwijt in de maand en de andere keer 90.

Als je een dure stalling hebt met alles erop en eraan, oké, dan snap ik dat je wel wat geld gaat vragen. Niet iedereen beschikt over deze luxe en dan denk ik dat de verzorgster dankbaar moet zijn dat deze voorzieningen/accommodatie er zijn. Zo ken ik een stal die ongeveer 400 euro vraagt maar ook een stal die 200 euro vraagt. Het ligt er maar net aan waar je je paard wilt stallen. Een meisje van 12 die een verzorgpaard zoekt gaat hoop ik niet bij een dure pensionstal kijken waar ze dik 100 euro per maand moet bijbetalen. Die gaat eerder naar een manege waar paarden gestalt staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:06

DatBenIkNou schreef:
Dat kan jij zeggen, maar ik kan mijn paard niet stallen met alleen basiskosten, dus ik snap 'm niet. Sorry!

Het ging erom wat iemand anders had gezegd en daarom had ik het over basiskosten en verder ga ik niet meer uitleggen. Als mensen mij niet snappen is het gewoon klaar ik zeg er dan ook niets meer over.
Dit is echt het allerlaatste.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:10

Tigra, je kan simpelweg niet alleen de basis kosten rekenen, omdat je dan geen totaalplaatje hebt.

Als je de paarden aan huis hebt staan, ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit. Maar er zijn meer paardeneigenaar die deze luxe niet hebben en afhankelijk zijn van pensionstallen.

Daarnaast als ik alleen rekening zou houden met mijn uitgaves met het eten en drinken en niet met mijn hypotheek. Dan hou ik elke keer aan het einde van mijn geld een stuk maand over houden.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:14

myk_en_shant schreef:
Tigra, je kan simpelweg niet alleen de basis kosten rekenen, omdat je dan geen totaalplaatje hebt.

Als je de paarden aan huis hebt staan, ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit. Maar er zijn meer paardeneigenaar die deze luxe niet hebben en afhankelijk zijn van pensionstallen.

Daarnaast als ik alleen rekening zou houden met mijn uitgaves met het eten en drinken en niet met mijn hypotheek. Dan hou ik elke keer aan het einde van mijn geld een stuk maand over.

Ik ben per maand minder dan 100 euro uit, incl. hoefsmid die om de twee maanden komt. Je bent met de basisbehoeften echt niet meer dan 100 euro kwijt. Dus eigenlijk kan je zeggen dat de mensen die 100 euro per maand vragen, dus eigenlijk de verzorgsters het voer, hoefsmid etc. (basisbehoeften) laten betalen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:22

Heimdallr schreef:
myk_en_shant schreef:

Daarnaast als ik alleen rekening zou houden met mijn uitgaves met het eten en drinken en niet met mijn hypotheek. Dan hou ik elke keer aan het einde van mijn geld een stuk maand over.

Ik ben per maand minder dan 100 euro uit, incl. hoefsmid die om de twee maanden komt. Je bent met de basisbehoeften echt niet meer dan 100 euro kwijt. Dus eigenlijk kan je zeggen dat de mensen die 100 euro per maand vragen, dus eigenlijk de verzorgsters het voer, hoefsmid etc. (basisbehoeften) laten betalen.

Maar dan heb je ze zeker aan huis staan, dan ben je idd met honderd euro pm klaar.
Maar heb je dan je verzekering er ook bij op geteld. Dat krijg je als extra onkosten als je ze aan huis hebt staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:24

Myk_en_shant, dat is nu net waar tigra het over heeft, je hebt basisbehoeften en wensen. De kosten voor de basisbehoeften van je paard (dus voer etc.) ligt met een marge van een paar tientjes toch wel ongeveer gelijk. De locatie waar je zit en de faciliteiten die je daar hebt, daar kies je zelf voor, je kunt voor 150 euro een paard ergens stallen, maar het kan ook voor 450 euro, dat is dat stukje waar je zelf voor kiest en dan heb je het niet meer over een basisbehoefte. Een stapmolen, binnenbak, buitenbak zijn dat niet :n.
Dus om het even terug te brengen op de hypotheek en je boodschappen, die laatste heb je meestal wel voor een vrij vaste prijs, de hypotheek daarentegen hangt vooral af van hoe groot en luxe het huis is wat je hebt. Natuurlijk moet je het allemaal meenemen in het financiële plaatje, maar een verzorgster hoeft niet op te draaien voor jouw dure hypotheek.

*edit*
Je verzekering is voor iedereen verplicht, je hoeft geen extra verzekering te hebben omdat je je paard aan huis hebt staan (hooguit dat je inboedel/opstalverzekering wat hoger uitkomt als je stallen meeverzekert, maar dat gaat niet om enorme bedragen).
Je basiskosten zijn hooi/kuil, evt. extra voer en zo nu en de hoefsmid/osteo o.i.d. Als ik dan hier kijk ben ik 50 euro per baal per maand kwijt, 10 voor probiotica voeding (hele jaar rond) plus 's winters extra voer 30 p.m. en dan nog eens in de zoveel tijd de rest van de kosten, 's zomers ben je geen geld voor hooi kwijt omdat ze dan op het gras staan. Plus dan dus nog HS/osteo/tandarts.
Gemiddeld kom je dan op ongeveer 80-100 euro aan onderhoudskosten uit. Daarnaast betaal je nog stallingsgeld, dat kun je zo gek maken als je zelf wilt

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:37

Dan is het nog steeds de bijrijder kiest er zelf voor of hij / zij het wil betalen of niet.
Wil je het niet betalen dan moet je verder zoeken.

Ik vind nog steeds dat een eigenaar het recht heeft om een vergoeding te vragen.
In mijn eerdere posten kun je lezen waarom ik er mee eens ben.

Kijk absurde prijzen vind ik ook niet goed, maar als het in verhouding ligt met wat je ervoor terug krijgt, prima.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:41

myk_en_shant, ik heb geen verzekering voor mijn paard. Volgens mij heeft mijn vader 8 jaar geleden nooit een verzekering afgesloten. Zelf heb ik wel een verzekering natuurlijk. Per maand verdien ik ongeveer 300 euro. Dan heb je nog collegegeld en ziektekosten verzekering.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:42

superwoman schreef:
goldenarrow schreef:
Ik leer vooral dat ikzelf heel erg scheef ben. Maar dat komt niet doordat ik op een enorm scheef paard zit, maar doordat ik nu les op een paard wat precies doet wat jij van hem vraagt. Zo waren we laatst met voltes bezig, en rechtsom koste erg veel moeite om hem mooi rond te krijgen, terwijl ik hem linksom al gelijk goed had. Je leert dus meer over je eigen rijden op een paard dat alles al kent en ook kan. Maar je leert problemen oplossen op een paard dat dat dus nog niet kan, in beide gevallen natuurlijk mits je les neemt. Anders leer je helemaal niets, behalve hoe je frustratie op kan bouwen.

Hoezo problemen leren oplossen op een paard wat het niet kan?

Een paard leert tig x sneller dan de ruiter.
Wanneer een ruiter iets moet (af-leren) en ook het paard moet corrigeren, gaat dat niet lukken en valt van het ene in het andere probleem. Problemen die niet eens zouden ontstaan als de ruiter eerst goed had leren rijden op een paard wat alles kan.
Overgens vind ik het normaal dat paarden precies doen welke hulpen je geeft en niet zoals een manege paard dat veelal snel is afgeleerd omdat hij weet wat de bedoeling is. (krijgt een tik als hij wel naar de hulpen luistert)
Dus de ruiter moet eerst goed kunnen rijden voordat hij toe is aan het oplossen van problemen.

Door op verschillende paarden te rijden, leer je ook goed waar je fouten liggen, omdat elk paard anders reageert op de fouten van de ruiter. Zo kan 1 paard weinig reageren op een gespannen ruiter en het andere paard vliegt bijna de bak door. De fout is hetzelfde maar bij sommige paarden is de reactie duidelijker.

Oeps, heb weer eens te snel getypt en een zin overgeslagen.

Ik rijd nu dus op een heel goed paard en betaal €20,- per half uur les. En dat is me iedere cent waard. Maar als ik een paard moet inrijden en doorrijden dan leer ik daar ook heel veel van. Alleen leer ik andere dingen dan wanneer ik op dat hele goede paard zit dat alles al kan. Dat bedoelde ik eigenlijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:11

[quote]Ik vind nog steeds dat een eigenaar het recht heeft om een vergoeding te vragen.

Kijk absurde prijzen vind ik ook niet goed, maar als het in verhouding ligt met wat je ervoor terug krijgt, prima.[\quote]
We hebben het er ook niet over dat je geen vergoeding mag vragen, dat moet ieder voor zich weten, wij vinden een vergoeding van 100+ euro gewoon een absurde prijs, die 54 euro die jij vraagt vind ik helemaal niet belachelijk, omdat je ook lessen geeft. Zo doen wij het ook, ze krijgen voor dat geld constante begeleiding met alles wat ze willen weten/leren. Je betaalt niet voor het paard, maar voor de tijd die we erin steken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:16

Hyppolyte, en jij vind dat die tijd dat je erin steekt geld waard?

Ik denk eigenlijk dat je niveau nog niet zo heel hoog is...

Daarom zou ik eerder geld over hebben als vergoeding voor het gebruik van het paard en ergens anders gaan lessen.
Beter in 1 x goed leren, want afleren kost meer tijd en energie dan aanleren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:51

En dat maak jij op uit...??? Toch leuk dat jij dat vanaf de computer kunt beoordelen :'), gelukkig weten de mensen in mijn omgeving wel beter :j.

Er bestaat trouwens ook nog iets anders dan alleen dressuurwedstrijdjes rijden, zou je je eens in moeten verdiepen :')

Wat betreft het beter in 1x goed leren, absoluut met je eens, het is heel moeilijk om mensen de fout aangeleerde dingen weer af te leren. Daarom leid ik ze liever vanaf het begin goed op.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 05-03-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:06

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb mijn paard aan huis gehad, maar ik redde het toch niet met 100 euro aan basiskosten, althans, afhankelijk van wat ik in die basiskosten mag meerekenen.

Qua voer, hooi en stro zat ik al gemiddeld zeker op de 75 euro. Maar ik moest mijn mest af voeren 1 container per 3 maanden a la 250 euries, dan zit ik dus al op de 150 per maand en dan heb ik nog niet over het onderhoud van hekken, onkruid, weiland en bak wat ik zelf moest doen en betalen.
Ik denk dat ik zeker rond de 200 euro per maand aan basiskosten zat, en dan zit er nog geen hoefsmid, les, water en licht, enz bij.

Nu sta ik voor 285 euro maar dan incl. binnen/buiten zetten en voeren. Scheelt mij wel 5 keer per dag werk en zo'n 2 uur extra tijd per dag :-)

Maar uitgaande van die 285 euro die ik nu standaard kwijt ben, zou dat uitkomen op ong. 9,50 per dag.
Dan zou een bijdrage voor 2 dagen in de week uitkomen op zo'n 76 euro.
Ik vraag een bijdrage van 65, omdat ik toch vind dat zij niet die "dagprijs" hoeft te betalen, je hebt als bijrijder toch altijd minder voordelen en ja, inderdaad, ik ben er ook mee geholpen! In mijn ogen (en gelukkig ook die van mijn bijrijder) een eerlijke regeling :-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:20

Dat zijn weer bijkomende kosten voor je omgeving. Het gaat ook helemaal niet om wat je kwijt bent voor je stal, het gaat erom dat je dat niet hoeft door te berekenen aan je bijrijder. Je hebt tenslotte zelf voor een paard gekozen, dus draai je er zelf ook voor op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:22

Ik denk ook niet dat 'doorberekenen' het juiste woord is, maar het is wél een handige leidraad om je 'bijdrage' op te baseren, zodat je ook weer niet 'verdient' aan je bijrijder in verhouding.. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:26

myk_en_shant schreef:
Dan is het nog steeds de bijrijder kiest er zelf voor of hij / zij het wil betalen of niet.
Wil je het niet betalen dan moet je verder zoeken.

Ik vind nog steeds dat een eigenaar het recht heeft om een vergoeding te vragen.

Kijk absurde prijzen vind ik ook niet goed, maar als het in verhouding ligt met wat je ervoor terug krijgt, prima.

Uiteraard mag iedereen vragen wat die wilt. Al vraagt een eigenaar 500 euro per maand, als die daar een bijrijder voor vindt die akkoord is. Wie ben ik dan om te gaan zeggen 'nee, kan niet'.
Maar dit topic is toch bedoeld om meningen uit te wisselen, te horen hoe zowel eigenaar als bijrijder over dit onderwerp denken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:48

Tuurlijk, het blijft een kwestie van wat de gek ervoor geeft. Persoonlijk zou ik niet zoveel durven vragen en zou het als bijrijder ook niet zomaar neertellen. Blijkt wel dat er tussen eigenaren onderling ook al flinke meningsverschillen zijn.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:49

chelle_dora schreef:
Ik denk ook niet dat 'doorberekenen' het juiste woord is, maar het is wél een handige leidraad om je 'bijdrage' op te baseren, zodat je ook weer niet 'verdient' aan je bijrijder in verhouding.. :+

Mee eens, ik bereken helemaal niks door hoor. maar als mijn stalgeld 100 euro was geweest, had ik zeker geen 65 euro gevraagd! Ik baseer hem dus wel degelijk op mijn kosten, hoewel ik waarschijnlijk niet veel hoger dan 75 euro zou gaan, ookal zouden mijn kosten sky high zijn...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:52

In die zin moet het inderdaad wel in verhouding zijn, het zou net zo goed belachelijk zijn als je 75 euro vraagt terwijl je maar 100 euro stalgeld vraagt. Maar wat je zegt, als je kosten hoger zijn ga je ook niet evenredig meer geld rekenen toch.

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:07

Mijn verzorgpony is gratis voor mij!
Maar ik verbaas me echt totaal niet dat sommige geld willen hebben, paarden zijn niet gratis.. onderhouden is duur..

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:59

ik zou (als ik een verzorger of bijrijder) eerst al wat dingen voor mezelf op een rijtje zetten want ik heb wel een paar dingen waar die gene een beetje aan "moet" voldoen wegens verantwoordelijkheid maar ook dat je er niet de hele tijd bij hoeft te zijn. (wat ik dan wel weer fijn vindt) maar goed ik snap allebei de kanten omdat ik aan allebei de kanten heb gestaan en sta nu nog steeds als eigenaar kant sta maar is moeilijk om iedereen het goede te leren kwa rijden maar ook alles er om heen (ligt ook aan wat ze verder willen weten) ik ben nog steeds niet uit geleerd op het gebied grondwerk, longeren, rijden, ect.. maar heb idd ook alles moeten leren en vond het zelf altijd jammer dat ik vroeger de kans niet echt heb gehad om een paard te rijden die van iemand was/is (want van zulke mensen leer je zoveel) en een eigen bijdrage vragen aan iemand die het kan wil vindt ik geen probleem alleen moet niet te veel zijn als je al wat wilt vragen (maar is mijn mening) en verder zou ik kinderen onder de 16 (om ff een leeftijd te noemen) niks voor vragen omdat ze het al leuk genoeg vinden om te leren en ik zelf ook om zo'n kind blij te maken :) dat ze weer heel wat geleerd hebben. dit is zoals ik het zou doen als ik iemand zou zoeken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:43

hyppolyte schreef:
In die zin moet het inderdaad wel in verhouding zijn, het zou net zo goed belachelijk zijn als je 75 euro vraagt terwijl je maar 100 euro stalgeld vraagt. Maar wat je zegt, als je kosten hoger zijn ga je ook niet evenredig meer geld rekenen toch.

Nee dat dan weer niet, ik vind niet dat mijn bijrijder meer moet betalen omdat ik heb gekozen voor meer luxe bijvoorbeeld.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:09

Precies en daar ging het nou net om :j

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:25

Vesceron schreef:
hyppolyte schreef:

Nee dat dan weer niet, ik vind niet dat mijn bijrijder meer moet betalen omdat ik heb gekozen voor meer luxe bijvoorbeeld.

Maar ik denk toch wel dat de meeste dit doorrekenen, wat ik zelf erg jammer zou vinden want de eigenaar kiest zelf voor de luxe. Dan moet je wel in je achterhoofd houden dat het meer kost, dus je moet genoeg geld hebben om dit te betalen. Als je je verzorgster dan 100 euro vraagt omdat je een luxere stal hebt, vind ik een beetje raar.