Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:23

Mijn nieuwe bijrijdster betaalt ook geen bijdrage. Wel wil ik graag dat ze af en toe lest.
Ze mag van mij best wat 'experimenteren' en wat uitproberen. Maar wel binnen de 4 hekken van de bak en altijd eerlijk naar mijn paard toe. Maar geen probleem als ze eens wat oefeningetjes en knopjes probeert.
Ze komt overigens 1x in de week en ik vind het vooral lekker om een dag niet te hoeven. Hij staat 24/7 buiten, dus hoognodig is het ook niet. Maar ik gun graag een ander een dag de lol van een eigen paard, vind het leuk om te zien als ze samen plezier hebben, mijn paard heeft die ene dag dat ik oversla toch aandacht. Alle partijen blij.
Alleen buitenrijden is een no-go, vanwege ieders veiligheid :=

Ik denk dat ik er ook heel veel moeite mee zou hebben als ik het geld nodig zou hebben, iemand 100 euro zou moeten laten betalen en dan 3 dagen mijn paard zou moeten afstaan. Daar ben ik toch te bezitterig voor denk ik :o

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:26

Ik ben altijd bang dat de verzorgster mijn paard niet begrijpt. Ik durf mijn paard ook niet alleen met een vriendin op pad te laten gaan. Dus een verzorgster voor mijn paard zal heel moeilijk vinden worden, mede omdat ik zo kieskeurig ben haha.

Ik vind het erg knap en een hele stap van de mensen die hun paard aan een verzorgster toevertrouwen. Ik zou het zelf echt nooit durven, maar dat komt omdat de meeste mensen mij en mijn paard niet goed begrijpen en omdat mijn paard niet de makkelijkste is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:41

hyppolyte schreef:
er zijn maar een handjevol privépaarden die netjes rechtgericht zijn, de meesten zijn zo scheef als wat. Ook wanneer de eigenaar wedstrijden rijdt en denkt een toppaard onder de kont te hebben.

recht is wel een relatief begrip als het om paarden gaat.
Paarden zijn nooit recht en je blijft altijd bezig met rechtrichten...

Dus snap niet wat je hiermee wil zeggen...
zeker minder ervaren ruiters voelen het pas wanneer het paard 4kant door de bochten gaat. (als ze al begrijpen waar het aan ligt)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:56

hyppolyte schreef:
Van buitenrijden leer je veel meer van het beestje qua ruitergevoel dan van de oefeningetjes in de bak. Zeker als het niet een al te braaf beestje is. Juist van die moeilijke gevallen leer je heel veel.

Wat een onzin.
Je leert dan vooral dat je nog veel te leren hebt.
corrigeren van je fouten leer je dmv les.
Hoe kun je nu een probleem oplossen als je niet weet waar het probleem ligt. iig niet bij het paard.
Als je niet of te weinig begrenst met je buitenteugel bijv, dan ga je dat echt niet leren wanneer je paard omdraait en er vandoor gaat - omdat jij die ruimte gaf - dan ben je bezig met crisisbeleid. Je zal eerst nog 100 000 fouten maken voor je er achter komt wat je fout was/is en dat wanneer je er zelf achter komt wel te verstaan. Sommige gaan er niet achter komen namelijk.
Wat voor de 1 een moeilijk paard is, is dat voor de ander niet en dat komt doordat er 1 rijtechnisch beter is. Die voorkomt een hoop omdat deze sneller aan voelt wat er gaat gebeuren en daar gelijk correct op reageert.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:07

Ik leer vooral dat ikzelf heel erg scheef ben. Maar dat komt niet doordat ik op een enorm scheef paard zit, maar doordat ik nu les op een paard wat precies doet wat jij van hem vraagt. Zo waren we laatst met voltes bezig, en rechtsom koste erg veel moeite om hem mooi rond te krijgen, terwijl ik hem linksom al gelijk goed had. Je leert dus meer over je eigen rijden op een paard dat alles al kent en ook kan. Maar je leert problemen oplossen op een paard dat dat dus nog niet kan, in beide gevallen natuurlijk mits je les neemt. Anders leer je helemaal niets, behalve hoe je frustratie op kan bouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:22

goldenarrow schreef:
Ik leer vooral dat ikzelf heel erg scheef ben. Maar dat komt niet doordat ik op een enorm scheef paard zit, maar doordat ik nu les op een paard wat precies doet wat jij van hem vraagt. Zo waren we laatst met voltes bezig, en rechtsom koste erg veel moeite om hem mooi rond te krijgen, terwijl ik hem linksom al gelijk goed had. Je leert dus meer over je eigen rijden op een paard dat alles al kent en ook kan. Maar je leert problemen oplossen op een paard dat dat dus nog niet kan, in beide gevallen natuurlijk mits je les neemt. Anders leer je helemaal niets, behalve hoe je frustratie op kan bouwen.

Hoezo problemen leren oplossen op een paard wat het niet kan?

Een paard leert tig x sneller dan de ruiter.
Wanneer een ruiter iets moet (af-leren) en ook het paard moet corrigeren, gaat dat niet lukken en valt van het ene in het andere probleem. Problemen die niet eens zouden ontstaan als de ruiter eerst goed had leren rijden op een paard wat alles kan.
Overgens vind ik het normaal dat paarden precies doen welke hulpen je geeft en niet zoals een manege paard dat veelal snel is afgeleerd omdat hij weet wat de bedoeling is. (krijgt een tik als hij wel naar de hulpen luistert)
Dus de ruiter moet eerst goed kunnen rijden voordat hij toe is aan het oplossen van problemen.

Door op verschillende paarden te rijden, leer je ook goed waar je fouten liggen, omdat elk paard anders reageert op de fouten van de ruiter. Zo kan 1 paard weinig reageren op een gespannen ruiter en het andere paard vliegt bijna de bak door. De fout is hetzelfde maar bij sommige paarden is de reactie duidelijker.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:30

superwoman schreef:
goldenarrow schreef:

Hoezo problemen leren oplossen op een paard wat het niet kan?

Een paard leert tig x sneller dan de ruiter.
Wanneer een ruiter iets moet (af-leren) en ook het paard moet corrigeren, gaat dat niet lukken en valt van het ene in het andere probleem. Problemen die niet eens zouden ontstaan als de ruiter eerst goed had leren rijden op een paard wat alles kan.
Overgens vind ik het normaal dat paarden precies doen welke hulpen je geeft en niet zoals een manege paard dat veelal snel is afgeleerd omdat hij weet wat de bedoeling is. (krijgt een tik als hij wel naar de hulpen luistert)
Dus de ruiter moet eerst goed kunnen rijden voordat hij toe is aan het oplossen van problemen.

Door op verschillende paarden te rijden, leer je ook goed waar je fouten liggen, omdat elk paard anders reageert op de fouten van de ruiter. Zo kan 1 paard weinig reageren op een gespannen ruiter en het andere paard vliegt bijna de bak door. De fout is hetzelfde maar bij sommige paarden is de reactie duidelijker.

klopt helemaal. Mijn paard leert ook super snel en ik heb zelf moeite om mijn slechte gewoontes af te leren.
Het ligt negen van de tien keer gewoon aan de ruiter die verkeerde signalen geeft naar het paard toe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:37

Heimdallr schreef:
Het ligt negen van de tien keer gewoon aan de ruiter die verkeerde signalen geeft naar het paard toe.

niet 9 van de 10 x maar alle 10 de keren.
De ruiter wil dat het paard iets gaat doen, niet andersom.
Zelfs als het paard iets niet wil doen, is dat niet de fout van het paard.
Tuurlijk heeft hij een eigen wil. Het is aan de ruiter om het paard zo te begeleiden dat het paard alles voor de ruiter WIL doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:03

Inderdaad!
Ik vind het eigenlijk heel veel geld waard om fouten te mogen en kunnen maken of een paard wat Z2 of hoger hoopt.
Ik rijd nu een merrie (gratis, maar dat wil ik niet, dus stop ik haar op een of andere manier 80 euro per maand toe wat yij weer niet wilt) #
Heerlijk om eens op een paard te rijden dat exact doet wat je vraagt.
Soms yit ik iets teveel naar links en hop, ze maakt een vliegnde wissel.
Daarvan leer je wel gewoon helemaal recht ritten en de hulpen perfect geven, anders doet ye het gewoon verkeerd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:14

Ik zie nu ook iemand die vraagt of je paard wil helpen beleren(zoekt bijrijder die dat wil), maar je moet wel 100 euro per maand ophoesten voor 3 of 4 dagen. Dat vind ik niet goed; je helpt iemand enorm, maar je moet wel betalen.

Ik vind ook niet dat een bijrijder moet betalen voor de stallig, dwz dure stalling=grotere bijdrage, maar voor het rijden en het slijten van tuig. Als je dan binnenbak hebt is de betaling vast wat hoger dan een hobbelige buitenbak, maar geen stallingskosten ophoesten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:06

EskeGirl schreef:
Ik zie nu ook iemand die vraagt of je paard wil helpen beleren(zoekt bijrijder die dat wil), maar je moet wel 100 euro per maand ophoesten voor 3 of 4 dagen. Dat vind ik niet goed; je helpt iemand enorm, maar je moet wel betalen.

Ik vind ook niet dat een bijrijder moet betalen voor de stallig, dwz dure stalling=grotere bijdrage, maar voor het rijden en het slijten van tuig. Als je dan binnenbak hebt is de betaling vast wat hoger dan een hobbelige buitenbak, maar geen stallingskosten ophoesten.

Betere faciliteiten komen met een hogere prijs en dat zou ik dus wel bij rekenen. Als bijrijder heb je daar ook profijt van en ik heb zoiets je moet er niet voor kiezen dus staat het je niet aan kijk je lekker verder.

Basiskosten komen voor ieder paard zo'n beetje op het zelfde neer. Eten, drinken eventueel stalbedekking. De ene regio is wat duurder dan de ander maar dat komt overal een beetje op hetzelfde neer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:34

Met bovenstaande ben ik het écht niet eens! In de Randstad regio betaal je voor dezelfde faciliteiten ter vergelijking met bijvoorbeeld Friesland echt zomaar 200,- euro meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:44

DatBenIkNou schreef:
Met bovenstaande ben ik het écht niet eens! In de Randstad regio betaal je voor dezelfde faciliteiten ter vergelijking met bijvoorbeeld Friesland echt zomaar 200,- euro meer.

Ja maar dat betaal je voor omgeving ik heb het echt over de basiskosten en dat is eten en drinken dat komt op hetzelfde neer. Het is in sommige regio's ook wel iets duurder. Maar dat scheelt geen 100 euro per paard die basiskosten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:47

Eskegirl, ik zou ook niet voor een onbeleerd paard gaan,maar dat komt ook omdat ik er veel ervaring mee heb. Vind dat eerste gedeelte een beetje saai. Paard op eigen benen laten lopen en tijd gunnen om zijn balans met ruiter te vinden.
Echter kan het voor een minder ervaren ruiter wel een uitdaging zijn om te zien of je dat aan kan. Dus voor je zelf een onbeleerd paard koopt kun je zien of je dat wel aan kan....

Je moet niet kijken wat je die ander geeft, maar wat het jouw op kan leveren en of je de kosten daar voor over hebt.
Als je bang bent dat je meer geeft dan je terug krijgt, dan maak je het jezelf wel heel moeilijk en zal de kans dat iemand jou wat wil geven ook kleiner zijn.
Voor niks gaat de zon op, maar ook dat moet je niet te letterlijk nemen. Gelukkig zijn er nog veel mensen die veel geven omdat ze daar blij van worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:51

Tigra, prijzen van hooi en stro zijn ook afhankelijk van regio. Ook de hypotheekkosten van de staleigenaar is per regio anders en kan dus de basiskosten erg omhoog brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:52

sneeuwpop schreef:
Tigra, prijzen van hooi en stro zijn ook afhankelijk van regio. Ook de hypotheekkosten van de staleigenaar is per regio anders en kan dus de basiskosten erg omhoog brengen.

Ik zeg dat het wel iets scheelt maar op de echte basis kosten en wat ik al zei dan heb ik echt over eten en drinken scheelt dat geen 100 euro per paard per maand. Al de rest is omgeving en daar betaal je wel voor maar zijn voor mij niet de basiskosten van het paard.

Er was iemand die zei dat ze vindt dat een bijrijder niet voor het onderhoud moet betalen. Dat bedoel ik er eigenlijk mee dat het voor ieder paard zo'n beetje hetzelfde is. Natuurlijk eet de een meer en kost het hooi in de ene regio iets meer. Onderhoud gaat voor mij niet omhoog als je een duurdere stal hebt. Kan wel als ze meer op stal staan maar ik hou het liever even simpel. Basic onderhoud is niet wat het zo duur maakt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:36

Nee hoor.
Kan makkelijk 100 pm schelen hoor.
Verschil alleen al met weidegang zonder stal en bijvoeren of een stal en onbeperkt hooi en elke dag minimaal een halve baal stro voor de stal.
De prijs van hooi en stro kunnen zo een paar euro per baal schelen en dan loopt he verschil in prijs al snel op.
Lokatie en dus hypotheek kan ook enorm verschillen en dat vind ik ook bij de basis horen. Want zonder ruimte kun je ook geen paard houden.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:49

sneeuwpop schreef:
Nee hoor.
Kan makkelijk 100 pm schelen hoor.
Verschil alleen al met weidegang zonder stal en bijvoeren of een stal en onbeperkt hooi en elke dag minimaal een halve baal stro voor de stal.
De prijs van hooi en stro kunnen zo een paar euro per baal schelen en dan loopt he verschil in prijs al snel op.
Lokatie en dus hypotheek kan ook enorm verschillen en dat vind ik ook bij de basis horen. Want zonder ruimte kun je ook geen paard houden.

Ik denk dat overal de brokken wel gelijk zijn, ga maar naar eens naar de welkoop of boerenbond en daar zijn de prijzen voor een zak voor altijd hetzelfde. Ik ben circa 30 euro kwijt aan twee zakken voer, müsli en slobber. En dan 30 euro voor hooi, zeg maar 60 euro per maand/2 maanden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:04

Als je de prijzen van stro afgelopen jaren kijkt, in de regio van Steenwijk waren de pakjes vijf à zes euro per stuk in de winter.
Regio Amsterdam waren ze wel tien à twaalf euro per stuk.

Dit geld ook voor hooi en voordroogkuil.

Ja dan zit je snel aan die honderd euro extra en wel meer.

Dus er kunnen dergelijke grote verschillen in de prijzen van stalling zitten.

Als eigenaar kun je beslissen om aan een bijrijder meer te vragen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:17

Hooi, kuil en voordroogkuil verschild idd per regio. Waar ik woon vragen ze circa 6 euro voor een baaltje hooi.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:35

Dat heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand je kan je hooi en stro ook verder gaan halen. En als ik jullie mag geloven dat het makkelijk meer dan 100 scheelt dan loont het de moeite om het te laten brengen of zelf verder weg te halen. Het is niet omdat de hooiboer op de hoek zit dat je perse daar je hooi moet halen. Nederland is niet zo enorm dat het geen doen is.

Maar goed laten we er over op houden ieder z'n mening.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:36

Laten we maar zwijgen over stallingsgeld, hier in de noordelijke regio's kun je rond de tweehonderd euro je paard redelijk luxe stallen, terwijl je in de randstad het dubbele moet rekenen.

Even inhaken op het zelf aan laten voeren van stro etc. niet alle stalling is daar van gediend. Die hebben een vaste leverancier waar ze zaken mee doen.
En willen dus niet hebben dat jan en alleman ergens anders weg gaat halen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:46

Breghje schreef:
En zou je dan bv (even theoretisch) als je zou kunnen kiezen tussen een 16 jarig talentje of een 20 jarige die werk heeft maar vers van de manege afkomt je bijdrage verlagen of voor de oudere gaan? *nieuwsgierig*

Dat ligt denk ik ook aan de situatie. Op de vorige stal waar ik stond mog je pas alleen op het terrein zijn als je 16 was. Dan kreeg je sleutels. Als 16- was je altijd afhankelijk van een 16+ persoon en als deze naar huis wilde werd de 16-er van het terrein af gezet. De mensen die bij ons op stal een verzorgster zochten, zochten dus mensen van 16+ zodat ze niet afhankelijk zouden zijn van andere mensen om het terrein op te komen. Want met een beetje pech kon je gewoon +- 3 uur lang niet het terrein op, of zelfs langer als de voordienst enkeld snel kwam voeren en dan weer weg wou.
Dus als er een 14/15 jarig talentje was, werd daar toch vaak niet voor gekozen omdat de eigenaar vaak zelf ook naar stal moest komen. En dat wast juist vaak niet de bedoeling van deze eigenaren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:56

Tigra_ schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ja maar dat betaal je voor omgeving ik heb het echt over de basiskosten en dat is eten en drinken dat komt op hetzelfde neer. Het is in sommige regio's ook wel iets duurder. Maar dat scheelt geen 100 euro per paard die basiskosten.

Maar je paard zal toch ergens moeten staan? Meesten hebben toch helaas geen gelegenheid aan huis. En als je graag een binnenbak, buitenbak en dergelijke tot je beschikking wilt hebben dan betaal je daar in de randstad gewoon meer voor. En ja, ik vind dat voor het wat serieuzere dressuurwerk toch wel noodzakelijk. Als je ziet wat een regen we dit seizoen hebben gehad, met alleen een buitenbak is het dan toch zwemmen ipv trainen. :D
Maar het is natuurlijk maar net met wat voor doel je je paard hebt en waar jij je plezier uithaalt. Ik geef eerlijk toe dat ik gewoon hecht aan enige luxe, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 05-03-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:56

myk_en_shant schreef:
Laten we maar zwijgen over stallingsgeld, hier in de noordelijke regio's kun je rond de tweehonderd euro je paard redelijk luxe stallen, terwijl je in de randstad het dubbele moet rekenen.

Even inhaken op het zelf aan laten voeren van stro etc. niet alle stalling is daar van gediend. Die hebben een vaste leverancier waar ze zaken mee doen.
En willen dus niet hebben dat jan en alleman ergens anders weg gaat halen.

Ik wil nog 1 ding zeggen en dat is dat ik het niet over stallingkosten had. Ik heb al meerdere keren uitgelegd wat ik versta onder basiskosten.
Maar nu is het klaar.