Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:27

Oké, vinden jullie het in mijn situatie dan ook raar om niet te betalen?

Ik rijd nu op een paard die hoefkatrol gehad heeft, eigenaresse heeft wel wedstrijden met haar gereden maar kan dat nu dus niet meer met haar doen. Zij rijd nu op een van haar andere paarden, en gaat daar binnenkort weer wedstrijden mee doen. Voor dit paard had ze zelf niet veel tijd, vandaar dat ze iemand zocht die wél de tijd en aandacht had voor het paard die ze nodig had. Ik mag haar zien als m'n eigen, wel mest ik haar zelf uit als ze op stal staat, ik betaal m'n eigen lessen. Zij betaald hoefsmid & veearts.

Binnenkort ga ik een ander paard van haar rijden, dan betaal ik ook nog steeds m'n eigen lessen & dan ook gewoon de wedstrijden. Verder help ik haar ook nog wel gewoon, ook met haar andere paard.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:35

@ mirgino

dan kies ik wel voor me toevallig op de weg gekomen gratis boeren pummel haffie Tong uitsteken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:38

Rianne_ schreef:
Oké, vinden jullie het in mijn situatie dan ook raar om niet te betalen?

Ik rijd nu op een paard die hoefkatrol gehad heeft, eigenaresse heeft wel wedstrijden met haar gereden maar kan dat nu dus niet meer met haar doen. Zij rijd nu op een van haar andere paarden, en gaat daar binnenkort weer wedstrijden mee doen. Voor dit paard had ze zelf niet veel tijd, vandaar dat ze iemand zocht die wél de tijd en aandacht had voor het paard die ze nodig had. Ik mag haar zien als m'n eigen, wel mest ik haar zelf uit als ze op stal staat, ik betaal m'n eigen lessen. Zij betaald hoefsmid & veearts.

Binnenkort ga ik een ander paard van haar rijden, dan betaal ik ook nog steeds m'n eigen lessen & dan ook gewoon de wedstrijden. Verder help ik haar ook nog wel gewoon, ook met haar andere paard.

ik vind helemaal niets raar,mooi en fijn toch?

waar ik me aan stoor is dat er afgegeven word op mensen die wel een bijdrage vragen.
en dan gelijk roepen dat hun de eigenaar een dienst verlenen, ik vraag me af wat mijn bijrijdster mij voor een dienst bewijst?
ze rijd alleen mijn pony, rijd op mijn zadel[wat ik speciaal voor haar gekocht heb]ze slijt de ijzers weinig dingen waar ik beter van zou worden Knipoog

zij ziet het anders, ze is dolblij een bijrijdpaardje gevonden te hebben waar ze mee kan tutten,iets wat heel anders is dan op een manege
een eigen paard kan ze niet betalen en zij vind dat ze die ene dag een eigen paardje heeft.
ik maak haar dus er blij en zij vind het doodnormaal dat er huur betaald word Knipoog

en mijn pony mankeert niets is super op de buitenrit en ik heb 1 paard.
en dat kost mij genoeg,daarom vind ik het niet erg dat er een ander op haar rijd en daarvoor betaald en van dat geld kan ik extra dingen voor haar doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:39

HindaFree schreef:
@ mirgino

dan kies ik wel voor me toevallig op de weg gekomen gratis boeren pummel haffie Tong uitsteken

Verward is daar wat mis mee dan?
toch juist fijn voor je ,dat jij voor niks op een paard mag rijden Haha!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:41

ja wel maar als je een bijdrage voor een sport pony vraagt is het al snel logiser... maja ik zal wel weer geluk hebben maar moet wel gewoon echt allllles zelf kopen.. maar dat heb ik er wel voor over Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:49

HindaFree schreef:
ja wel maar als je een bijdrage voor een sport pony vraagt is het al snel logiser... maja ik zal wel weer geluk hebben maar moet wel gewoon echt allllles zelf kopen.. maar dat heb ik er wel voor over Lachen

die opmerking snap ik dus ook niet Verward
er zijn zat mensen die graag op de buitenrit willen,waarom zou dat dan minder logisch zijn?

en als jij alles zelf moet kopen en goede spullen aan gaat schaffen ,reken maar uit wat je dan kwijt bent Haha!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:51

dat kan iedere maand verschillen teminste bij mij kost het geen 100 euro per maand;) maare ik ga slapen Tong uitsteken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:52

HindaFree schreef:
dat kan iedere maand verschillen teminste bij mij kost het geen 100 euro per maand;) maare ik ga slapen Tong uitsteken

bij mij ook niet Haha!

dus weer zo`n onzin opmerking!

slaap lekker Dromen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:00

Ben het helemaal met Mirgino en Borg eens.

Als je geen bijrijder hebt, wordt je paard waarschijnlijk minder gereden en slijten je spullen dus ook minder snel, waardoor je minder vaak nieuwe hoeft te kopen! Daarbij ben ik iemand die behoorlijk veel moeite wil doen voor een bijrijder en heel veel vrijheid geeft. Mijn bijrijder mag meedoen aan alle activiteiten die er zijn zoals onderlinge wedstrijden, behendigheidswedstrijden, open dagen enz. Als er problemen zijn tussen mijn paard en mijn bijrijder bij het rijden dan steek ik ook daar tijd in, dus samen dagen afspreken om te helpen met problemen enz. Het voordeel dat ik van een bijrijder heb is dat mijn paard gewoon die 2 dagen in de week die ik niet kan, dan wel gedaan wordt. In de zomer zou ik het niet zo erg vinden datie 24 uur in het land zou staan zonder gereden te worden..maar in de winter moetie er toch echt uit en een schoon stalletje hebben!

En het blijft gewoon een feit dat een paard huren ook een dure aangelegenheid is, als jij bijvoorbeeld 1 x per week naar je bijrijdpaard gaat en je zou dat verwisselen voor 1 x per week op een manegepaard een uurtje hobbelen ben je voor een manegepaard ook MINSTENS € 10,- per uur kwijt (bij de meeste zelfs wel meer). En laten we het dan vooral nog niet over de kosten van een eigen paard onderhouden hebben, wat in de goedkope regio waar ik woon toch al snel € 3000,- á € 3500,- per jaar kost.

Ik zou idd ook zeggen, als je er niks voor wilt betalen..hobbel dan maar fijn door op de beroerde zadeltjes van de vaak afgestompte manege-paarden! Ik schat mijn paard op waarde en laat niet zomaar elke debiel gratis op mijn goedopgevoede-metzijndurespulletjes paard rijden.

Edit: niet dat mijn paard nou de allerduurste spullen heeft, maar gewoon spullen van goede kwaliteit die netjes en behoorlijk zijn. Waar je gewoon lekker mee kan rijden enz.

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:53

ik snap het allebei..

betalen:
je betaalt ervoor en je hebt een soort van je eigen paard Vork dus je huurt het paard zeg maar

en niet betalen:
jij werkt voor de eigenaar dus waarom zou je betalen? Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:24

Zelf blijf ik hangen tussen twee meningen. Ik snap het punt van de eigenaren waarom ze willen dat we betalen. Maar in mijn ogen worden de andere meiden die puur recreatief willen rijden weggeduwt. Ik kan vaak die grote bedragen niet ophoesten omdat ik daarnaast nog een sport beoefen. Moet ik daarom maar stoppen met een paard zoeken alleen maar omdat er geld gevraagd wordt?
Ik mag graag mijn handen uitsteken in stalwerk en klusjes maar toch nog bedragen > €50,- moeten betalen.
Ergens kan ik daar niet bij.

En daarom haal ik onderstaande meningen aan want ik vind in allebei een goed punt zitten maar die vallen slecht te combineren.

IkbenLeen schreef:
En toch blijf ik het raar vinden als je als bijrijdster moet betalen. Ik heb toch de wens voor een bijrijdster zodat mijn paard niet stilstaat? Waarom zou zij er dan voor moeten betalen? Ik zie het meer als vriendendienst. Ik vraag, zij biedt aan.
Sterker nog: 2 x per maand krijgt ze gratis en voor niets les van een Z-amazone op mijn kosten omdat ik tenslotte wil dat zowel zij en het paard er beter van worden. Voor beide een win - win situatie! En ik gun het haar want het maakt mij blij Haha! !

En ik vind dat je als eigenaar zelf verantwoordelijk bent voor het financieel onderhouden van je paard en als je afhankelijk bent van een bijdrage ve bijrijdster, dan is het misschien verstandig om nog eerst even door te sparen. Maar ja, ik ben vd oude stempel en dat is ook heel persoonlijk!
En daar is niets mis mee alleen niet mijn ding!

BeLoVeD schreef:
Ben het helemaal met Mirgino en Borg eens.

Als je geen bijrijder hebt, wordt je paard waarschijnlijk minder gereden en slijten je spullen dus ook minder snel, waardoor je minder vaak nieuwe hoeft te kopen! Daarbij ben ik iemand die behoorlijk veel moeite wil doen voor een bijrijder en heel veel vrijheid geeft. Mijn bijrijder mag meedoen aan alle activiteiten die er zijn zoals onderlinge wedstrijden, behendigheidswedstrijden, open dagen enz. Als er problemen zijn tussen mijn paard en mijn bijrijder bij het rijden dan steek ik ook daar tijd in, dus samen dagen afspreken om te helpen met problemen enz. Het voordeel dat ik van een bijrijder heb is dat mijn paard gewoon die 2 dagen in de week die ik niet kan, dan wel gedaan wordt. In de zomer zou ik het niet zo erg vinden datie 24 uur in het land zou staan zonder gereden te worden..maar in de winter moetie er toch echt uit en een schoon stalletje hebben!

En het blijft gewoon een feit dat een paard huren ook een dure aangelegenheid is, als jij bijvoorbeeld 1 x per week naar je bijrijdpaard gaat en je zou dat verwisselen voor 1 x per week op een manegepaard een uurtje hobbelen ben je voor een manegepaard ook MINSTENS € 10,- per uur kwijt (bij de meeste zelfs wel meer). En laten we het dan vooral nog niet over de kosten van een eigen paard onderhouden hebben, wat in de goedkope regio waar ik woon toch al snel € 3000,- á € 3500,- per jaar kost.

Ik zou idd ook zeggen, als je er niks voor wilt betalen..hobbel dan maar fijn door op de beroerde zadeltjes van de vaak afgestompte manege-paarden! Ik schat mijn paard op waarde en laat niet zomaar elke debiel gratis op mijn goedopgevoede-metzijndurespulletjes paard rijden.

Edit: niet dat mijn paard nou de allerduurste spullen heeft, maar gewoon spullen van goede kwaliteit die netjes en behoorlijk zijn. Waar je gewoon lekker mee kan rijden enz.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:29

Wat ik maar blijf benadrukken is dat eigenaren die zelf al 250-300 euro stalgeld per maand betalen OOK vaak zelf mesten en af en toe helpen bij een klusje op stal, tenminste wel vaak bij de kleine pensionstallen zoals bij ons. En dan zou een bijrijdster die mij 50 euro betaalt op haar dagen niet mesten, of de stapmolen vegen om maar iets te noemen? Daar zou ik dan alsnog voor moeten langskomen? Dacht het niet hoor!
Ik merk gewoon vaak dat de meiden wel willen rijden en poetsen, maar verder liever lui dan moe zijn Vork

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:40

Borg, dat gevoel krijg van sommigen idd die mij via de email benaderen (of ik hun). Ik vind het prima om stalwerk te doen, tuig in te vetten etc. nogmaals in mijn bovenstaande post staat de reden dat erg veel mensen in mijn vriendengroep/woonplaats geen leuke verzorgpaard kunnen vinden.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:07

Borg schreef:
Wat ik maar blijf benadrukken is dat eigenaren die zelf al 250-300 euro stalgeld per maand betalen OOK vaak zelf mesten en af en toe helpen bij een klusje op stal, tenminste wel vaak bij de kleine pensionstallen zoals bij ons. En dan zou een bijrijdster die mij 50 euro betaalt op haar dagen niet mesten, of de stapmolen vegen om maar iets te noemen? Daar zou ik dan alsnog voor moeten langskomen? Dacht het niet hoor!
Ik merk gewoon vaak dat de meiden wel willen rijden en poetsen, maar verder liever lui dan moe zijn Vork

Ik voel me totaal NIET aangesproken, maar kom op zeg. Je hoeft niet alle bijrijders over één kam te scheren.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:09

magda_90 schreef:
Borg, dat gevoel krijg van sommigen idd die mij via de email benaderen (of ik hun). Ik vind het prima om stalwerk te doen, tuig in te vetten etc. nogmaals in mijn bovenstaande post staat de reden dat erg veel mensen in mijn vriendengroep/woonplaats geen leuke verzorgpaard kunnen vinden.

Toevallig woon ik niet ver van jou af. Maar ik vind dat hier in de buurt echt weinig tot niets te vinden is. Ja Ik weet niet hoe dat bij jou zit?

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:29

_PassoaJus schreef:
Borg schreef:

Ik voel me totaal NIET aangesproken, maar kom op zeg. Je hoeft niet alle bijrijders over één kam te scheren.

nee idd hier ben ik het ook niet mee eens!
okee soms heb je van die kinderen maar niet alle kinderen/mensen zijn zo hoor.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:40

Tja, het is gewoon de ervaring van mensen om mij heen. ik heb pas 1 bijrijder gehad, zij beviel prima, maar gaat nu studeren in Wageningen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:50

Ik, als bijrijdster, vind het absoluut geen probleem om een bijdrage te leveren. Ik mag immers van een (particulier) paard leren en voor mijn gevoel is dat echt een kans. Op een gegeven moment wil je toch meer je 'eigen' paardje, waar niet door 30 andere op wordt gereden en waarmee je niet blijft aanhikken tegen dezelfde 'problemen'. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld het blijven hangen op een bepaald niveau (iets waar jij op oefent is er binnen een week weer uit gereden) en aan de instructie schort het ook een beetje.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik eenmaal een bijrijdpaard heb afgewezen door de te hoge kosten. Het zou mij maandelijks 50% stalgeld kosten, daarnaast moest ik wekelijks lessen voor €30,- lid worden van de vereniging voor €20,- en er op gaan starten op eigen kosten. Destijds startte ik zelf ook nog op een ander paard, waardoor het voor mij echt een te hoog bedrag zou worden. Dat neemt niet weg dat een eigenaar vrij staat in zijn of haar 'bedrag', maar als bijrijdster mag ik daar (gelukkig) voor passen. Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:24

_PassoaJus schreef:
magda_90 schreef:

Toevallig woon ik niet ver van jou af. Maar ik vind dat hier in de buurt echt weinig tot niets te vinden is. Ja Ik weet niet hoe dat bij jou zit?

Moeilijk ook idd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:40

_PassoaJus schreef:
magda_90 schreef:

hoe ver willen jullie reizen Haha!
hahaha...

Hier in een buitendorp is het niet makkelijk iemand te vinden. de eerst volgende 2 dorpen liggen op 4 km afstand, de eerstvolgende grotere plaatsen op zo'n 6/7 km en de eerstvolgende echt grote plaats op zo'n 12/15 km fietsen afhankelijk vanaf welke kant je komt. 2 meisjes hebben dapper een paar maanden heen en weer gefietst 45 minuten enkele reis, maar dat hielden ze in de winter niet meer vol. Het werd te vroeg donker en ze mochten niet alleen heen fietsen (route deels door het bos)
Toen ik nog in Drachten woonde en daar een manege was (FPC is failliet gegaan) hing ik daar gewoon een briefje op en er waren genoeg paardenliefhebers en de afstand was hoogstens 25 minuten fietsen als iemand helemaal aan de andere kant woonde.
De stal lag net buiten een woonwijk, dus als je iemand had uit die wijk (woonde ik zelf ook) dan was je er zo en kon je het desnoods lopend doen...

Maar betalen voor een verzorgpony is bij ons in de regio niet normaal.
Bij ons in de buurt worden juist een heleboel meiden betaald voor het rijden van paarden van een ander. Of in natura, door gratis lessen, of korting op stallingsgeld, in geld door een bijdrage in de wedstrijdkosten/deel startgeld of zelfs tegen een zakcentje of als (bij)baantje.

Ik zelf heb ook nooit bijgedragen in stalgeld.
Heb alleen mijn eigen spullen betaald en gebruikt, mijn wedstrijdkosten en lessen (o.a. priv'eles v.d. eigenaren, clubles en priv'eles eigen instructrice) ook altijd zelf betaald.
Bij sommige mensen hielp ik me met verzorgen in ruil voor het rijden (zo begon ik bij iemand als tienermeisje). Toen ik ouder was en bij anderen ging rijden om paarden in beweging te houden (en evt. uit te brengen op wedstrijden) kon/mocht ik meehelpen in de stallen en met voeren etc. , maar was dit niet verplicht en ging het vooral om het verzorgen voor en na het trainen van het paard.

Jij had er baat bij een paard te mogen rijden en uitbrengen, de eigenaar had er baat bij dat het paard gereden en eventueel uitgebracht werd, en ze deden het ook wel omdat ze het leuk vonden om iemand een kans te geven.

Maar goed, ik kan het wel begrijpen dat een bijdrage gevraagd wordt.

Hier in de buurt biedt iemand haar paard aan voor Deurne of Orun cursus. Alleen de verzekeringspremie die je moet betalen is al 90 euro per maand en daar komt leasegeld inclusief beslaan nog overheen. Tja, dat zou mij echt te gortig zijn, al kan het best een super paard zijn. Al blijft het natuurlijk goedkoper dan een eigen paard.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:23

Nou waar woon je? Waar staat je paard?

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:17

ik betaal niks voor me verzorgpaarden maar ik heb eigen spullen voor ze.. het zijn handelspaarden voor de fok dus ik geef ze beweging en de eigenaar kijkt er verder niet naar om.. eht is dus een soort van "eigen" paard maar ik heb er geen kosten aan Knipoog

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:42

Ik heb het getroffen dat ik ook niks hoef te betalen voor mijn verzorgpaard. Daarnaast neem ik wel zelf het initiatief om niet alleen maar te rijden. Als ik er ben mest ik de stallen en help ik met andere klusjes zoals verven, bak slepen, onkruid wieden enz. het minste wat ik terug kan doen toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:00

fenk schreef:
Als ik er ben mest ik de stallen en help ik met andere klusjes zoals verven, bak slepen, onkruid wieden enz. het minste wat ik terug kan doen toch?

Dat dacht ik ook, maar blijkt vies tegen te vallen als ik verhalen om me heen hoor. Eigenaresse van mijn (gratis) verzorgpaard was helemaal verbaasd dat ik zijn tuig schoongemaakt had en ingevet had. Kom op, dat hoort er toch bij? Ik kan niet geloven dat ik dan zo'n uitzondering ben die van de 3 à 4 uur die ze bij 't paardje is maar 1 uur aan het rijden is en de rest verzorgen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:02

Ik mag ook van geluk spreken met Feline: ik hoef niets te betalen, niet te mesten, geen spullen te onderhouden en ik mag haar wel 2 à 3 dagen in de week rijden, ook als de eigenaresse zelf ook tijd heeft (in de vakantie ofzo). Dan zegt ze: ik ben er wel, maar het zijn jouw dagen, dus dan doe ik niets met haar. Lachen
Ik heb ook al heel vaak gezegd: als je wilt dat ik eens mest ofzo.. Schijnheilig , maar nooit hoeft het. Nja, ik doe het soms toch wel gewoon hoor, even voordat ze er is, als verassing. Knipoog

Maar wat ik wel raar vind: als eigenaren de verzorgster iets geven! Knipoog Dat gebeurde mij: ik moest tijdens de examens een super fijn paardje rijden, twee weekjes (nog niet eens). Nja, ik was super blij, vind het een heerlijk paardje om iets van te leren. Haha! Krijg ik een week daarna twee cadeaubonnen van ze, van 25 euro in totaal! Bloos! Voor 2 weken rijden van een superpaardje! Nja, ik wist niet hoe vaak ik moest zeggen dat ze dat echt niet hadden hoeven doen! Schijnheilig Vork Maarja, dat vind ik dus heel vreemd. Ik vind het geweldig en mag hun paard rijden en dan krijg ik daar 25 euro voor! Haha!