Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:58

chelle_dora schreef:
Dit dus.. Bijrijdster betekent ook (meer) risico op blessure. Hoeft niet expres te gebeuren maar het is er nou eenmaal wel.
Ik word er ook niet rijk van hoor en gaat gewoon in een potje.

Vast, maar als het paard niet ziek wordt of kreupel kun je met dat potje mooi shoppen, of niet dan?

@Sees, het is toch geld dat door een ander wordt betaalt; potje of niet. Het is dus goedkoper met bijrijder.

Wie weet ga ik ook wel aan de bijrijder als mijn paard er aan toe is, maar persoonlijk 'deel' ik mijn geluk dan liever met een student die weinig geld heeft en tzt een eigen paard kan en wil bekostigen dan aan iemand die het geld wel heeft maar geen eigen paard wil.

verwijderen

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:11

@Sallandval: ja en als ze dan wel een eigen paard kunnen aanschaffen kun jij weer opzoek naar een andere bijrijder. Ik vind t niks, ik wil niet iedereen op mijn paard zetten voor een korte tijd, dat beetje geld is t mij niet waard. Ik wil gewoon iemand die verantwoordelijk met mijn paard wil trainen, en dat beetje geld dat t oplevert zou bij mij op gaan aan de hoefsmid, tandarts en ontworming en daar houd t wel mee op denk ik. Maar vind t belangrijk dat er een klik is en als die er niet is gaat t sowieso niet door. Die 2x per week dat mijn lesgeefster hem nu rijdt kost mij ook een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:17

Grappig dat jij de conclusie trekt dat ik er dan mee ga shoppen na 3 maanden. Ik heb m'n paard (en bijrijdster) als het goed is langer dan 3 maanden dus ik ga niet na 1 maand zonder kreupel of DA gelijk shoppen ervan maar maakt niet uit hoor, je mag best je conclusies trekken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:18

sallandval schreef:
Vast, maar als het paard niet ziek wordt of kreupel kun je met dat potje mooi shoppen, of niet dan?

@Sees, het is toch geld dat door een ander wordt betaalt; potje of niet. Het is dus goedkoper met bijrijder.

Wie weet ga ik ook wel aan de bijrijder als mijn paard er aan toe is, maar persoonlijk 'deel' ik mijn geluk dan liever met een student die weinig geld heeft en tzt een eigen paard kan en wil bekostigen dan aan iemand die het geld wel heeft maar geen eigen paard wil.

Shoppen? Wat is dat?

Van het geld voor de paarden koop ik nog niet eens een brood al had ik geen nagel meer om aan mijn gat te krabben laat staan dat ik er van zou gaan shoppen...

En een paard krijgt altijd wel een keer wat. Een zadel moet ook vernieuwd/vaker opgevuld worden als er vaker op gereden wordt ;).

Ik heb geen bijrijders die vanwege het geld geen eigen paard willen maar vanwege de tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:20

Sees schreef:
sallandval schreef:

Shoppen? Wat is dat?

Van het geld voor de paarden koop ik nog niet eens een brood al had ik geen nagel meer om aan mijn gat te krabben laat staan dat ik er van zou gaan shoppen...

En een paard krijgt altijd wel een keer wat. Een zadel moet ook vernieuwd/vaker opgevuld worden als er vaker op gereden wordt ;).

Ik heb geen bijrijders die vanwege het geld geen eigen paard willen maar vanwege de tijd...

Inderdaad.. Als ik had willen verdienen aan m'n pony had ik wel 3 bijrijdsters gehad die voor 100 euro per maand 2 dagen per week konden komen rijden (wat hier best normaal is in de omgeving, het bedrag voor 2 dagen per week), en dan had ik leuk kunnen gaan shoppen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:37

Nou Chelle, precies. Als ik 3 bijrijders zou nemen voor € 75,- zou ik gewoon een gratis paard hebben :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:37

Ja precies :+ En dan mogen ze er 1x mee rijden en 1x mee wandelen (En ja dat gebeurt hier ook met enige regelmaat hoor, dit soort eisen..)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:45

Citaat:
Renee, mensen die bij voorbaat niet willen betalen, schrik ik ook graag af, dat zijn imo mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten namelijk ;).

Dat wil toch iedereen?
Zo min mogelijk betalen voor wat zo goed/leuk mogelijk is?

Als ik voor een dubbeltje op de eerst rang mag zitten, geen twijfel mogelijk dat ik ja zal zeggen :P

Maar to the point, ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik ben zelf afgeschrokken op deze advertenties. Wel wezen kijken, maar dan kom ik op een stal, waar ik de helft van de stalkosten zou moeten betalen, ze 2 bijrijders hebben om de kosten te drukken (samen dus volledige stalgeld). De vorige bijrijder nog zielig in ene hoekje staat te kijken (Ja, nummer 3, deze was niet eens geïnformeerd). Een paard dat volledig verkeerd gereden is en enorm veel werk aan is.

En dit soort voorbeelden zijn er meer. Zelfs jonge dieren, dat je moet betalen om een paard van een ander in te rijden?!

Wat ik hier hoor, als soort van borg, als je betaald dan worden afspraken beter nagekomen.
Ja, er zal vast iets in zitten, maar begrijpen: NEE!
Als ik afspraak bepaalde dagen te komen dan kom ik, of er moet een goede reden voor zijn, dan wordt er netjes afgezegd. Dit heeft toch helemaal niks te maken met of ik nu betaal of niet??

En ik blijf het er niet mee eens, de stal waar ik nu rijd, rijden alle bijrijders gratis, we helpen elkaar met klusjes, vangen elkaar op als iemand niet kan (longeren, molen of wat dan ook). Zijn stuk voor stuk goed gemotiveerde ruiters die absoluut niet te beroerd zijn te investeren in de dieren die niet van hun zijn. Maar een vast maandbedrag is hier niet naar gevraagd.

Ik vind het sterk afhankelijk van het niveau van ruiter en paard of een bijdrage terecht is. Een beginnende ruiter op een ervaren paard, is daarin niet terecht te vergelijken met een ervaren ruiter op een jong dier.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:07

hihi ja een M2 of Z ruiter mag van mij gratis komen rijden hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:11

Wat ik al zei, als iemand klussen doet e.d. zou bij mij de bijdrage ook helemaal wegvallen want dan doe je iemand op een andere manier een wederdienst.

Maar ehm ja, helaas wel meegemaakt dat als het gratis is, het allemaal op het laatste moment wordt afgezegd OF door de bijrijdster wordt besloten dat ze die dag wel komt rijden.
Leuk, als ze dus wel de sleutel van je kast heeft en jij eigenlijk wilde gaan rijden die dag.. Gaat dus niet als zo'n tutje heeft besloten dat ze die dag toch even komt rijden ook al was dat niet de afspraak, maar de dag daarna wanneer dat wel afgesproken is, ze niet op komt dagen omdat ze liever bij een vriendinnetje film gaat kijken.

Been there, done that. Dus ja, hier een bijdrage, en hoe rot ook, dan komen ze toch wel degelijk opdagen.. Je gaat niet voor iets betalen waar je geen gebruik van maakt.

En renee16, hartstikke leuk dat jij wel komt opdagen, maar zo zijn er ook genoeg die NIET op komen dagen. Wat ik al zei, ik zit met een kleinere pony en dus kleinere ruiters.. En helaas al meerdere malen met meerdere ruiters meegemaakt dat ze kwamen aanwaaien wanneer het mij uitkwam.. En ik dus daarna er wel eens achter kwam dat mijn pony dus 2x die dag had gereden.. En dan ook niet een beetje gereden maar wel flink aan het werk gezet.. Goh, en ik me de dag daarna maar afvragen waarom mijn pony zo chagrijnig was.. Kan me wel een voorstelling maken. Maar wat had ik dan moeten doen, de hele dag op stal m'n pony bewaken? Of een hijgende eigenaar zijn en bijrijdster alleen laten rijden als ik erbij ben en anders niet ivm kastsleutel?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:42

He, elkaar niet vermoorden in dit topic he?!

Ik lach me rot..
Heb dus nu na lange tijd alweer tijd een bijrijder, maar echt tijden gezocht er reageerde of helemaal niemand, danwel er kwam niemand opdagen.
Beide strategieën geprobeerd, gratis en tegen betaling (onder het motto, als iedereen denkt dat als het gratis is het niets kan zijn, dan moeten ze maar betalen?).

Heb zelf jaren verzorgpaarden gehad.
Nr. 1. reed ik altijd onder toezicht, werd vrij snel verkocht en toen kwam er een andere, heb ik maar paar keer opgezeten, die werd beleerd voor iemand anders. (40 km enkele reis)
Nr. 2. reed ik 1 a 2 x per week, eigenaar deed er zelf niet veel mee en deze was drachtig, heb ook het veulen geboren zien worden.
Echter ik studeerde geen tijd meer en te ver weg (ja, ook hier, deze was 24 km enkele reis)
Nr. 3. Deden we met zijn 3en, eigenaar liet ons vrije hand, enigste eis, veiligheid (hengst) en moest minimaal 5 x per week fatsoenlijk uit zijn hok. Dit paard heb ik jaren gedaan, tot ik afstudeerde en aan andere kant van NL ging werken.
Al deze paarden hebben me niets gekost.

Nr. 4. Ik zocht verzorgpaard, vriendin van me had over.. Werd er 1 hierheen gereden (170 km verderop),
kon ik als mijn eigen beschouwen, deed er alles mee, betaalde ook alles zelf.
En ik had een jonge verzorgster die het prima deed en niets betaalde.
Uiteindelijk heb ik haar in 2009 gekocht, toen ze al uit de sport was gehaald door mijzelf wegens blessure _O- Ja, ja, heb een uitgerangeerd paard gekocht. (nou ja, uitegerangeerd.... )

In 2010, paar maand later kwam er een ander paard, dat ik erbij kocht.

Kortom ik ken beide kanten :Y) En ja, ik heb eisen, die hadden ze ook aan mij :Y) .
Heb je het voor elkaar dat ik je vertrouw met mijn paarden, dan is het lang leve de lol en zoek het maar uit. Mits veilig!

Eisen, ja hoor heb ik ook! Je houden aan je afspraken. Veiligheid in het oog houden.
Is dat dan zo dramatisch veel?
Bijdrage doe ik niet aan, echter bijrijder moet betalen aan vereniging om in bak te kunnen rijden.
(Lomp gerekend denk ik voor 2014, 200 euro? En dat is dan incl. 1 groeps les per week en nee, dat ga ik niet voor mijn bijrijder betalen, aangezien ik zelf ook lid ben en voor alle paarden moet betalen. }> :Y) )

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:48

Maar je hwbt dus geld nodig om iemand te kunnen vertrouwen?

Dan is het wel erg gesteld..
En je kunt met een bijrijder ook de kans op blessures verkleinen. Wel een extra paar ogen die alles in de gaten houd en voor de verzorging van je paard zorgt.

Mijn huidige paard heeft slappe kniebanden waardoor ze juist extra getraint moet worden om dit aan te sterken. Zo niet zakt ze snel door haar knie staat ze op slot.
Aangezien de eigenaar niet rijd voorkom ik dat de blessure juist erger wordt.
Ook komt de hoefsmid om de 8 weken om binnenom te bekappen op mijn kosten. De rest van de kudde gaat 1 keer per half jaar op kosten van de eigenaar.

Ik heb mijn eigen tuig aan laten meten door een zadelmaker en laat het regelmatig controleren. Tandarts mijtmiddel mokzals dierenarts.. Hoe ver ga je voor het paard van een ander?
Ik persoonlijk heel ver omdat ik haar bijna als eigen beschouw en het beste met haar voor heb.

En nee ik denk niet dat ik zeldzaam ben want we zijn met 7 meiden op stal die hetzelde hier voor hun vaste paard over hebben! Ieder heeft zijn eigen fries.
De eigenaren hebben ze puur en alleen voor de fok verder mogen we zelf weten wat we ermee doen.

Maar een vaste bijdrage zou ons inderdaad afschrikken denk ik. Terwijl je er stuk voor stuk geweldige bijrijders voor terug krijgt. En nee we hebben geen luxe stal we hebben allemaal regenlaarzen om door de blub en regen toch je paard uit de wei te kunnen halen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:50

Geld nodig, wie? Ik?
Nee, mijn bijrijder betaald mij niet.
Ze betaald haar eigen lidmaatschap aan de vereniging.

Hier in de buurt was echter 2 jaar lang niemand te vinden om pown te doen.
Briefjes zat opgehangen op de manege.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:57

Sjolvir schreef:
He, elkaar niet vermoorden in dit topic he?!

Of niet, haha. Ik dacht laat ik na mijn post van vanmiddag weer even kijken en ik moest direct 2 pagina's bij lezen. :D

Ben het wel met je hele post eens, ik heb vroeger zat moeite gedaan voor verschillende verzorgpony's en die eigenaars verwachtten ook een heleboel van mij. Maar inderdaad, als je laat zien dat je het kan krijg je steeds meer de ruimte en meer verantwoordelijkheid.

Zo werkt het hier nu ook. Ik vraag geen bijdrage (tenzij het om lease gaat) maar wel dat diegene zijn handen uit de mouwen steekt en eens een kruiwagen mest uit de wei haalt. Eigen tuig (zadel en hoofdstel) mag niet, de paarden hebben niet voor niets hun eigen spullen.

Wij hebben ook maar een paar eisen, niet veel dus maar ik verwacht wel dat je je daar aan kunt houden. Verder is het echt gezellig bij ons, we gaan vaak op (georganiseerde) buitenritten, paardenbeurzen, informatie avonden, clinic's, markten, bepaalde thema dagen, etc.

En wat leeftijd betreft, ik merk niet dat die mentaliteit leeftijdsgebonden is. En bevooroordeeld ben ik ook niet, ik stap altijd heel open ergens in en sta nu nog steeds versteld van sommigen.

Maar wat wel verkeerd bij mij binnen kwam was een of andere miep die meende dat ik te lui was om alles zelf te doen en daarom een verzorgster zocht -O-
Laatst bijgewerkt door Posh op 17-12-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:01

Amvbeek schreef:
Maar je hwbt dus geld nodig om iemand te kunnen vertrouwen?

Dan is het wel erg gesteld..
En je kunt met een bijrijder ook de kans op blessures verkleinen. Wel een extra paar ogen die alles in de gaten houd en voor de verzorging van je paard zorgt.

Mijn huidige paard heeft slappe kniebanden waardoor ze juist extra getraint moet worden om dit aan te sterken. Zo niet zakt ze snel door haar knie staat ze op slot.
Aangezien de eigenaar niet rijd voorkom ik dat de blessure juist erger wordt.
Ook komt de hoefsmid om de 8 weken om binnenom te bekappen op mijn kosten. De rest van de kudde gaat 1 keer per half jaar op kosten van de eigenaar.

Ik heb mijn eigen tuig aan laten meten door een zadelmaker en laat het regelmatig controleren. Tandarts mijtmiddel mokzals dierenarts.. Hoe ver ga je voor het paard van een ander?
Ik persoonlijk heel ver omdat ik haar bijna als eigen beschouw en het beste met haar voor heb.

En nee ik denk niet dat ik zeldzaam ben want we zijn met 7 meiden op stal die hetzelde hier voor hun vaste paard over hebben! Ieder heeft zijn eigen fries.
De eigenaren hebben ze puur en alleen voor de fok verder mogen we zelf weten wat we ermee doen.

Maar een vaste bijdrage zou ons inderdaad afschrikken denk ik. Terwijl je er stuk voor stuk geweldige bijrijders voor terug krijgt. En nee we hebben geen luxe stal we hebben allemaal regenlaarzen om door de blub en regen toch je paard uit de wei te kunnen halen ;)

Ik heb een tijdje geleden een van mijn paarden beschikbaar gesteld voor lease. Diegene betaalde maandelijks een bijdrage en hoefde verder voor niets te zorgen, alleen komen om te rijden en weer gaan.

Wel hebben zij (ze waren met z'n tweeën) dekjes, peesbeschermers, snoepjes, etc. gekocht maar dat was in mijn ogen niet omdat ze zoveel om hun leasepaardje gaven. Want toen hij koliek had wilden ze niet komen want ze konden niet rijden 8)7

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:11

Leeftijd is bij mij wel een issue, allicht dat daar het probleem lag.
Maar ik ga echt geen minderjarigen over een sluiproute laten rijden voor een A weg, waar ze de vouwen uit je rijbroek rijden.
(overigens mochten die wel, maar dan altijd met begeleiding van volwassene! (denk ouders oid)
Echter de volwassenen vonden dat dan weer lastig en raar (duidelijk geen paardenmensen),
terwijl er hier echt geen eigenaar was met minderjarige kinderen (en zelfs meerderjarige) die ze zelf over straat liet gaan.)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:22

Ik heb een paar goede verzorgers gehad, maar ook een aantal nachtmerries. Zo moest ik via via horen dat mijn 2 jarige ook volop gelongeerd werd en niet bepaald op een zachtaardige manier, of dat ze 5 dorpen verder langs een grote provinciale weg gezien waren met de pony's, terwijl ze helemaal niet buiten mochten met die dieren,... al bij al als ik meiden het erf op zie komen loop ik liefst heel hard weg. Ik heb maar een pony die echt alles kent, de rest is jong en onervaren, tot schuchter tot knalt je het hok uit als ie schrikt. Mijn grote pony is sowieso een gebruiksaanwijzing dikte van de bijbel. Al zou voor die laatste een bijrijder wel makkelijk zijn, maar dat wordt voor nu nog niets vrees ik. Hoef er nu ook niet om te denken. Ik ben ook altijd een beetje bang dat, en dat is vroeger ook al voorgekomen, andere leuke dingen deden met ze en ik kon de hele week stront scheppen. Dat wil ik eigenlijk niet meer. Ik heb mijn dieren voor mijn eigen lol, vroeger ook altijd verzorgpaarden gehad, waarvoor ik door weer en wind fietste, vaak +20km, betaalde lessen, tuig,... ik ben wel nooit brutaal geweest, dit heb ik de laatste jaren wel anders meegemaakt, zijn het de kinderen niet dan de ouders wel. Wel een beetje stoer in de les rijden met de verzorgpony maar voor proefjes of wedstrijd mag het niet van ouders, want dat haal je nooit met die pony, of opgebeld worden: ja ik hoorde dat jij pony's hebt, mijn dochter wil er ook mee rijden. Excuseer >;) vriendelijk geantwoord dat ik geen manege ben. enzovoort. Kan al wel een paar flinke verhalen neerpennen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:23

Maar Sjol, dat zou bijvoorbeeld precies zijn wat ik zoek. Ik heb eerder ook een merrie gedaan, dan kon ik in de wei rijden. Maar deze was niet gelijk en er zat een beetje een rare knik in het meest rechthoekige stuk, plus het feit dat er allerlei planten groeiden. Ik ben toen naar de ponyclub gegaan die een kilometer verderop zat en ben daar toen lid geworden. Dat koste volgens mij 180 euro per jaar, voor bakhuur en 3 lessen in de week (2 dressuur, 1 springen). En het allerbelangrijkste, op 10 minuten stappen afstand. Paard was dus ook altijd gelijk ingestapt. Ze beschikten daar ook alleen over twee buitenbakken, die wel het hele jaar door te rijden waren. Enige 'minpunt' aan deze plek was dat de paarden erg ver weg stonden en in het buitengebied stonden. Dus was alleen op de fiets niet echt een optie (ik was toen nog wat jonger). Ik betaalde hier alleen de hoefsmid.

Toen een tijdje mijn eigen paard gehad, die werd helaas niet lang daarna verkocht.

Daarna een andere merrie gedaan. Deze stond bij een man thuis die ook een buitenbak had. Deze was niet het hele jaar door te rijden. Was nog een jong en onervaren paard, dus naar buiten gaan was ook geen optie. Weer de enige die erop reedt, totdat het bijrijdpaard (de moeder van die van mij) van een ander meisje kreupel werd. De eigenaar vroeg of ik er problemen mee had of zij er ook op zou rijden, maar dat was helemaal prima. Daar kocht ik overigens kleine dingetjes, zoals een keer een vliegenspray of iets dergelijks, om vervolgens terugbetaald te worden (terwijl ik die gewoon had gehaald voor algemeen gebruik van iedereen, maar hij vond dat niet kunnen en 'eiste' dat ik het geld aannam). Toen het veulen een keer in de draad was gekomen en een wond had ben ik toen ook iedere dag even die kant opgegaan, ondanks dat ik normaal maar drie keer in de week kwam, om even te helpen met het schoonmaken. Het was namelijk nogal een vies karweitje en niet iedereen kon er tegen om in een wond te gaan zitten wroeten. Ook hier achteraf voor betaald gekregen, terwijl ik het juist een goede tegenprestatie vond. Deze plek was ook gratis.

En nu heb ik even geen paard om te rijden, ben ook niet actief op zoek. Ik volg nu westernlessen en volgend jaar zijn de twee veulens oud genoeg om rustig aan de slag te gaan (beide dan ongeveer 2.5 jaar oud). Dus dan worden dat mijn projectjes.

Overigens bij geen van beide plekken overcontrolerende eigenaren gehad. Wel zijn ze allebei de eerste paar keer erbij geweest om te kijken of alles goed ging. Bij het eerste paard kwam ik vers van de manege, dus dat was heel fijn en ik heb er ook erg veel van geleerd. Zo ook bijvoorbeeld hoe ik moest longeren. Het tweede adresje was bij die man in de achtertuin, en dat paard was pas voor de 5e keer ohz toen ik er kwam rijden. Dus het was ook veiliger dat hij erbij was. Plus dat hij haar kon vasthouden met opstappen en dergelijke, tot ze geleerd had rustig stil te staan. En dan nog kwam hij regelmatig even kijken. Maar dat vond hij ook gewoon heel erg leuk, om de vooruitgang te zien. Hij stond zelfs te applaudisseren toen ik voor het eerst een eigen gemaakt parcoursje sprong.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:26

Ik heb 2 kant en klare ZZmenponys klaar staan voor een menner (of ruitertje). Ponys zijn braaf, dus ik hoef niet eens iemand met ervaring te hebben, wel de wil om te leren en iemand die met een beetje regelmaat komt. Lessen, wedstrijden, alles is hier mogelijk. Leeftijd maakt ook niet uit.

Maar ook een bij-menner ipv een bijrijder is ook erg lastig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:29

Weet je ik weet ook dat als je de passende verzorger treft je samen jaren lang plezier kan hebben met hetzelfde paard.
Meisje dat ik ooit op de manege had deed het ook super, zeker voor zo'n jong guppie dat het toen nog was in het begin.

En he!! Ik heb me dus ook jaren vermaakt met verzorgpaarden (hoewel veel mensen altijd dachten dat Sjol van mij was, officieel dus niet, ook al wou eigenaar haar echt niet meer terug hebben. En ahum.. had ik haar al laten dekken toen ik bedacht, oef.. :o :o :o :o vergeten eigenaar te vragen, snert!! (maar dat was juist diegene die altijd een veulentje wou wat nooit gelukt was))

Dennis, dat van die groom heb ik maar vergeten!
Wel heb ik top bijrijder die al paar keer gegroomd heeft op wedstrijd! *\o/* *\o/* *\o/*
En die moet ik nog leren mennen.
(Is wel de bedoeling)

En die van jou is nog lastiger qua maat en veel ouders willen niet echt inzien dat zo'n pony hobby is voor ouder en kind. :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:33

Groom hoeft niet eens perce. Maar een pony van 8 met pensioen doen omdat het hoogst haalbare behaald is vind ik ook enorm zonde.
Ponys lopen nu 1 a 2x in de week ohz beginnerslesjes, staan te staan is ook weinig aan voor ponys die altijd fanatiek getraind zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:36

Tja, die van jou zijn ook sportpony's ook al zijn ze in mini formaat.
Lastig hoor.

Sjol is met semi pensioen, dus hoeft niet veel meer, doen gewoon wat leuk is.
Springen mag ze niet meer en draven buiten op het harde ook niet (Wel in de bak en het bos (hier geen bos, baal)), dus buiten stapritten en in bak kan ze gewoon dressuur lopen.

Bijrijder die ik heb zit netjes, hobbel de bobbelt niet en zit niet aan monden te trekken, kortom geslaagd!
En nee ze is geen Z, maar dat hoeft ook totaal niet, ze rijdt netjes.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:49

Sjolvir schreef:
Tja, die van jou zijn ook sportpony's ook al zijn ze in mini formaat.
Lastig hoor.

Sjol is met semi pensioen, dus hoeft niet veel meer, doen gewoon wat leuk is.
Springen mag ze niet meer en draven buiten op het harde ook niet (Wel in de bak en het bos (hier geen bos, baal)), dus buiten stapritten en in bak kan ze gewoon dressuur lopen.

Bijrijder die ik heb zit netjes, hobbel de bobbelt niet en zit niet aan monden te trekken, kortom geslaagd!
En nee ze is geen Z, maar dat hoeft ook totaal niet, ze rijdt netjes
.

Dat vind ik dus heel moeilijk aan een nieuwe bijrijder/verzorger. Ik heb heel veel mensen voorbij zien komen die denken dat je een paard aan de teugel laat lopen door maar aan de voorkant te blijven prutsen en desnoods te zitten trekken en zagen.

Ik heb 3 jaar geleden een meisje daarop aangesproken en uitgelegd waarom ze verkeerd bezig was. Ze zou toen les nemen en dat ging goed, maar ik betrapte haar net iets te vaak op aan de teugels hangen zodra ze alleen mocht rijden.

Toen had dat niet veel consequenties maar als je dat bij mijn paard doet of bij een van de pensionpaardjes dan krijg je vliegles :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:01

posh, dat is ook het lastigste.

Het is wel zo, dat mijn bijrijder weet, dat als pown stout is en er vandoor dreigt te gaan er gewoon aan de teugels gesjord mag worden! (even oneerbiedig gezegd, maar Sjol kent de hulpen en als madam denkt de tank uit te moeten hangen (zeker op straat) dan mag dat mijpart kortdurend streng gecorrigeerd worden, dan heb ik ook geen medelijden met Sjol :D )

Bij mijn zwarte is die actie net zoals bij de jouwe af te raden, ga je spijt van krijgen :+ :Y)
Is dan wel een ultiem leermomentje, zou je dat wel proberen.

Ik met tank...hier had ze het iets te goed naar haar zin.
Uiteindelijk zelfs verenigings genoten die uit de buurt bleven en zich afvroegen waar de "echte" Sjol was
en ik maar grijnzen, want dit is een paar keer per jaar DE echte Sjol, geen dooie, gewoon een blije!
Ik had hem al door toen ik in de trailer keek en mijn hoedje in de auto gelaten en cappie opgezet.
Afbeelding
Over de proeven ga ik het niet hebben, die gingen dramatisch met tank!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:40

Mijn ervaring is toch dat vooral de bijrijders die een eigen paard hebben gehad, begrijpen waarom je een bijdrage vraagt. Die wéten wat het kost aan tijd/geld/energie/zorgen etc.

Er hoeven hier geen klusjes gedaan te worden en ik zou niet weten waarom een Z-ruiter gratis zou mogen komen rijden ;).