Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:55

Colway schreef:
vuurneon schreef:
Heb je die feesttent dan als hobby?

Nee, feesten is wel 1 van mijn hobby's zodoende de aanschaf van een feesttent. Dan kan ik in die feesttent feestjes geven. Net als dat paard rijden een hobby is en ik een paard heb aangeschaft om op te rijden

Mee eens.
Dus is het eigenlijk een soort dienstverlening, vind ik. En vind ik de prijs afhankelijk van de omgeving, faciliteiten, nivo paard, mogelijkheden enz.

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:59

Ik zie het ook als dienstverlening en daarom zou ik er ook niet voor willen betalen :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:02

Ik vraag 75 euro aan mijn bijrijdster, voor 2x per week.
Ze mag alles met mijn pony doen.
Ze moet wel zelf de stal uitmesten.
Waarom ik dat bedrag vraag? Onder andere omdat het nogal een groot risico is om iemand anders op je paard naar buiten te laten gaan.

Misschien klinkt dit nogal bot, maar als het haar niet bevalt kan ze stoppen wanneer ze wil. Ik stel mijn paardje beschikbaar aan haar, het is heel graag of helemaal niet.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:51

ik zie het ook steeds meer voorbij komen op internet.. zelf er helemaal geen last van, rijd paarden van anderen, mag er mee starten en alles, paard wordt op ijzers gezet etc. en krijg vaak ook nog betaald.

het hangt er ook vanaf wat voor bijrijders je hebt, denk ik. Ik zou een manegeruiter niet zomaar voor de lol op m'n paard laten hobbelen 2x per week, paard wordt niet beter van die 'onervaren' en jij hebt het werk er weer van.. dat kun je best een bijdrage vragen vind ik.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:08

vuurneon schreef:
Dankzij de bijrijdster kan ik namelijk met een gerust hart 2 week op vakantie :)

Ik sta op een hele fijne stal waar de stalgenoten onderling op elkaars paarden (zouden kunnen) passen, dáár hoef ik dus geen bijrijders voor ;). Nu gaat een van mijn bijrijders meestal buiten de vakantie om dus vaak komt zij idd extra in de vakantie (betaalt ze niet extra voor, vind ik ook niet meer dan normaal) maar als zij niet zou kunnen, ga ik nog steeds gewoon op vakantie hoor. Dan hebben de jongens gewoon vrij.

vuurneon schreef:
Tijdens het uurtje manege krijg je les, veel eigenaren vinden echter dat de bijrijders nog apart op les moeten.

Maar waarom zijn mensen dan wèl bereid om (extra) te betalen voor het vrijrijden? Dan krijg je toch ook geen les?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:11

vuurneon schreef:
Ik zie het ook als dienstverlening en daarom zou ik er ook niet voor willen betalen :)

Euhm, je betaald zo ongeveer voor alle vorm van dienstverlening, direct of indirect....

Maar ff jongens: Wat is nu het probleem?

Je zoekt een bijrijpaard en je wilt niet betalen: Dan sla je betaalde advertenties dus over.
Je zoekt een bijrijpaard en je wilt wel betalen: Dan sla je die advertenties niet over.
Beide is je eigen keus en je eigen goed recht. Voor de eigenaar net zo goed

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:13

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:22

Stef, dat probeer ik nu idd ook al de hele tijd te zeggen ;).

Bottom line is dat als beide partijen het er mee eens zijn, dat het prima is!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:59

Ik denk eerder dat het topic is geopend omdat het opvalt hoe veel vaker er tegenwoordig om een vergoeding gevraagd word dan 'vroeger'. Eerst dacht ik dat ook. Dat de mentaliteit verandert is. Niet zo gek natuurlijk. In sommige gebieden betaald men zich scheel aan stalling.

Toch valt het mij op dat er helemaal geen mentaliteit verandering is, want ook veel mensen posten hier dat ze geen vergoeding vragen.

Ik denk echt niet dat de insteek van het topic is dat het slecht is dat men om een vergoeding vraagt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:34

In het verleden heb ik ook altijd voor bijrijpaarden betaald en heb dat nooit als probleem ervaren. Omdat een eigenaar bakken met geld aan zo'n beest uitgeeft. Waarom zou iemand die zelf niet bereid is om zoveel geld te betalen (of het niet kan) wel gratis gebruikt mogen maken van iets wat een ander heel veel geld kost?
Op het moment dat je alleen maar hoef te rijden en verder helemaal niks hoeft toe doen vind ik het niet meer dan normaal dat je zou betalen. Heb je een eigenaar die niks vraagt dan heb je gewoon mazzel. Ik zie het dan maar zo alsof je een paard huurt voor een aantal uur in de maand.

Ik vind het eerlijk gezegd juist raar dat er zoveel mensen zijn die niet willen betalen. Kijk als je veel klusjes doet is het een ander verhaal. Maar als je alleen maar even hoeft te mesten en verder alleen maar hoeft te rijden, kan je wel heel hard gaan roepen dat een eigenaar er ook voordeel bij heeft, maar het 'werk' dat je er als bijrijder insteekt weegt denk ik niet op tegen de kosten die een eigenaar heeft. Iemand koopt een duur 'speeltje' en daar zou een ander gratis van mee profiteren, beetje omgekeerde wereld. Mijn paard kost alleen al aan stalling en verzekering 360 euro in de maand(helaas dure regio)

Ik ben het er overigens wel overeens dat een eigenaar zeker voordeel heeft bij een bijrijder. Ik heb sinds 4 maanden mijn 1e eigen paard en ben helemaal blij met mijn bijrijder voor 1 dag per week. Zij betaald overigens niet, en ik zal haar in de toekomst ook niet laten betalen. Maar als zij zou stoppen is de kans groot dat ik bij een volgende wel wat ga vragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:01

Sees schreef:
vuurneon schreef:
Dankzij de bijrijdster kan ik namelijk met een gerust hart 2 week op vakantie :)

Ik sta op een hele fijne stal waar de stalgenoten onderling op elkaars paarden (zouden kunnen) passen, dáár hoef ik dus geen bijrijders voor ;). Nu gaat een van mijn bijrijders meestal buiten de vakantie om dus vaak komt zij idd extra in de vakantie (betaalt ze niet extra voor, vind ik ook niet meer dan normaal) maar als zij niet zou kunnen, ga ik nog steeds gewoon op vakantie hoor. Dan hebben de jongens gewoon vrij.
?

En dat is bij mij niet anders ;) mijn stalgenoten passen ook lief op mijn paard. Verschil is wel dat mijn bijrijdster er wel op rijd en de stalgenoten niet (ze mogen wel hoor, maar hebben genoeg aan hun eigen paard). Dus daarom hoef ik ook geen bijrijder, maar ik vind het wel een fijn idee dat ze er is :)

Ik ben blij met haar en dat zij geniet van mijn pony is echt meer dan genoeg voldoening voor mij. Als ik een bijdrage zou vragen, zou ik haar kwijt raken. Dat is pas echt duur; een goede kracht is goud waard :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:25

Bij ons op stal hetzelfde. In vakanties worden de paarden van degenen die geen bijrijder hebben ook door andere gedaan. Ik zou om die reden ook geen bijrijder nodig hebben. Ik heb een bijrijder voor 1 dag in de week omdat ik met mijn vriend heb afgesproken dat ik er 1 avond in de week voor hem zou vrij maken.

Ook al heb een bijrijder niet perse nodig, ben wel erg blij dat ik er heb. Vind het toch fijn als hij in de vakantie door een vast iemand gedaan wordt. Bovendien is zij met sommige dingen veel handiger en doortastender dan ik, bovendien verbeterd zij mijn paard ook. Daarom zal ik haar ook nooit wat vragen, maar bij anderen waarschijnlijk wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:43

Als je een bijrijder kwijt raakt omdat je een bijdrage vraagt zou ik achter mn oren krabben

tenzij de bijrijder in kwestie echt financiele nood heeft

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:46

Colway schreef:
Als je een bijrijder kwijt raakt omdat je een bijdrage vraagt zou ik achter mn oren krabben

tenzij de bijrijder in kwestie echt financiele nood heeft

Ik zou het al niet eens willen vragen. Maar sowieso heeft ze het ook niet breed; student die zelf studie en kamer moet betalen dus er blijft dan weinig over :) en als ze wat overhoudt heb ik ook liever dat ze het spaart dan aan mij geeft :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:51

Er zijn wel eerder topics over het betalen van een bijrijdpaard geweest. Mijn mening staat daar, voor het gemak zal ik hem nogmaals hier neerzetten. Wie het topic door wil lezen:

[VP] Veel te duur

en mijn mening:
Cassidy schreef:

Als paardeneigenaar wil ik hier toch even mijn visie neerzetten.

Niemand dwingt je om een bedrag ter hoogte van de helft van het stalgeld neer te leggen hoor. Jullie zoeken verzorgpaarden, en de eigenaar heeft met de helft van het stalgeld (voor de helft van de week die je eventueel met een dier bezig mag zijn) nog nieteens een derde van alle kosten binnen die er bij het houden van een paard komen kijken. Zoals smid, verzekeringen, dierenarts, paardentandarts en harnachement/tuigage en vervanging daarvan.

Als paardeneigenaar heb ik een aantal bijrijders gehad, en ik merkte wel degelijk dat er anders met mijn paarden was omgegaan dan ik wilde of gewend was. Een paard kreeg ik serieus verknald terug. De bijrijder hoefde overigens niet te betalen, mijn eis was dat hij wel leste, maar ook dat gebeurde niet.

Dus alleen al de suggestie dat je voor minder of zelfs gratis mijn paarden mag rijden, daar schiet ik serieus van uit mijn slof. Het zijn mijn paarden, ik bepaal wat ik er mee doe, ik bepaal wat ik er voor vraag, als je het te duur vindt loop je door en zoek je elders.

en als aanvulling daarop:

Cassidy schreef:
Er is niemand die een pistool aan je hoofd zet en je dwingt om dat bedrag voor een bijrijdpaard neer te tellen.
Denk er het jouwe van, haal je schouders op en ga door met je leven.
Ik vind het namelijk niet overdreven veel. Als je als eigenaar afhankelijk bent van het bedrag dat de bijrijder betaald om je paard aan te kunnen houden, kun je maar beter helemaal met het houden van paarden stoppen. Want ook een bijrijder kan van de een op de andere dag er de brui aan geven of niet over de brug komen met het afgesproken geldbedrag, en dan zit jij alsnog met een hoop schulden.
Een bijrijder neem je door tijdgebrek, en niet geldgebrek.
Maar omdat jij alsnog eindverantwoordelijk blijft, en in het ergste geval met een paard met een serieuze blessure die niet meer overgaat omdat er iemand anders op heeft lopen raggen, mag daar een financiele vergoeding tegenover staan.
En wat ik dat risico waard vind, bepaal ik zelf.
En dat zal niet minder zijn dan de helft van een maand stalling.

Cassidy schreef:
Als je naar een manege gaat om te gaan rijden, moet je ook betalen, dus waarom zou ik, zelfs als ik de paarden aan huis heb staan, mijn paarden gratis ter beschikking stellen? Kun je me dat uitleggen?

Er is een situatie waar ik als paardeneigenaar zelfs zou willen betalen dat iemand mijn paard rijdt, maar dan ook alleen maar om hem te trainen naar een bepaald niveau, en uit te brengen in de topsport. En aangezien de meeste ruiters die verzorgpaarden zoeken niet op dat niveau zitten, mogen ze betalen, ze krijgen het niet gratis, en ze krijgen ook geen geld toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:02

vuurneon schreef:
Heb je die feesttent dan als hobby?

Noem een trailer in de plaats dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:07

vuurneon schreef:

Je ziet een bijrijder dus als een soort van barmhartige samaritaan? De bijrijder haalt er zelf ook iets uit toch, het is niet alleen dienstverlening van die kant hoor. Dienstverlening vind ik iemand die het professioneel doet en die ik daar voor betaal, evengoed als ik een bijrijder op mijn paard zou hebben die hem enorm vooruit helpt, dan zou ik de lessen betalen hoor en hoeft zij niets te betalen. Maar helaas is het merendeel van de verzorgers/ bijrijdsters niet van het niveau dat het altijd dienstverlenend is, maar vaak gratis willen meeliften met iemand die de zelfde hobby heeft als de verzorger. In sommige gevallen is het zelfs voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:08

stef schreef:
vuurneon schreef:

Euhm, je betaald zo ongeveer voor alle vorm van dienstverlening, direct of indirect....

Maar ff jongens: Wat is nu het probleem?

Je zoekt een bijrijpaard en je wilt niet betalen: Dan sla je betaalde advertenties dus over.
Je zoekt een bijrijpaard en je wilt wel betalen: Dan sla je die advertenties niet over.
Beide is je eigen keus en je eigen goed recht. Voor de eigenaar net zo goed

Amen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:09

Ik denk dat het in de praktijk vaak zo gaat:
*Paard presteert goed, maar ruiter vindt de hobby te duur worden: ruiter zoekt een bijrijder die normaal nooit op dat paard zou mogen, maar nu wel tegen een vergoeding. Hier hebben ruiters die nog niet zo goed rijden vaak de kans om op een al beter afgericht paard veel bij te kunnen leren.
*Ruiter heeft te weinig tijd: ruiter zoekt bijrijder die meestal gratis met het paard aan de slag mag. Vaak wordt wel gevraagd wat extra klusjes te doen.
*Ruiter heeft problemen met paard: ruiter zoekt een betere ruiter die betaald wordt om het paard te corrigeren/beleren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:09

Ik vind dienstverlening ook niet helemaal goed gekozen, maar ik zie het wel als een win-win situatie.
Prima toch? :)
Ik zou zelf er echt nooit voor willen betalen, maar er ook geen cent voor willen krijgen.

Ik solliciteer ook niet op functies waarbij ze een commercieel toptalent zoeken, ik ben dat echt niet. Ik hoef geen benzine geld, de auto leen ik ook uit (wel aan bekenden natuurlijk, maar ik laat ook niet Jan en alleman op mijn paard stappen) zonder kosten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:13

Toen ik bijrijdster was van een paard betaalde ik gewoon de halve stallingsgeld en dan mag ik alles ermee doen wat ik wil en ik mag er elke dag op rijden als ik wil, dus ik vind in dit geval wel netjes en eerlijk.

Ik heb zo'n leuke tijd gehad.

Maar je hebt ze helaas tegenwoordig die belachelijk veel geld vragen voor 1 a 2 daagjes in de week. Terwijl je ze uit de brand helpen door het dier te verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:13

Ik heb dus idd ook al mee gemaakt, dat er niet altijd even zorgvuldig met je paard om gegaan wordt helaas. Ik ben daar wel van geschrokken, want door nonchalance van een bijrijder, kan ik voor behoorlijke kosten komen te staan.

Zo zijn ze al met een zadel achter een deur blijven haken, door te krap een bocht te nemen, is mijn paard met omgekeerd bit gereden, omdat men vond dat hij niet goed genoeg luisterde, lieten ze kleine kinderen met een onrustige volbloed wandelen, laat men stroomdradenop de grond slingeren en draden open staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:15

vuurneon schreef:
Ik vind dienstverlening ook niet helemaal goed gekozen, maar ik zie het wel als een win-win situatie.
Prima toch? :)
Ik zou zelf er echt nooit voor willen betalen, maar er ook geen cent voor willen krijgen.

Ik solliciteer ook niet op functies waarbij ze een commercieel toptalent zoeken, ik ben dat echt niet. Ik hoef geen benzine geld, de auto leen ik ook uit (wel aan bekenden natuurlijk, maar ik laat ook niet Jan en alleman op mijn paard stappen) zonder kosten.

helaas is het niet altijd win-win. Als je een fijne bijrijder hebt ja, maar dat is ook als een speld in een hooiberg en krijgt het gros te maken met niet fijne bijrijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:16

Ragdollcat schreef:
Toen ik bijrijdster was van een paard betaalde ik gewoon de halve stallingsgeld en dan mag ik alles ermee doen wat ik wil en ik mag er elke dag op rijden als ik wil, dus ik vind in dit geval wel netjes en eerlijk.

Ik heb zo'n leuke tijd gehad.

Maar je hebt ze helaas tegenwoordig die belachelijk veel geld vragen voor 1 a 2 daagjes in de week. Terwijl je ze uit de brand helpen door het dier te verzorgen.

En ze helpt jou door je een paard ter beschikking te stellen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:18

Klopt, maar ik kijk het ook vanuit mijn eigen perspectief; top bijrijder nu die het al jaren doet, tussendoor ivm buitenland stage van haar, een andere verzorgster; die ook heerlijk is gebleven tot ze zelf verhuisde en goed 1 hele rotte appel gehad.
En, als ik mijzelf zou aanbieden, zou ik mijzelf ook wel degelijk als een aanwinst zien haha :D