Er zijn wel eerder topics over het betalen van een bijrijdpaard geweest. Mijn mening staat daar, voor het gemak zal ik hem nogmaals hier neerzetten. Wie het topic door wil lezen:
[VP] Veel te duur
en mijn mening:
Cassidy schreef:
Als paardeneigenaar wil ik hier toch even mijn visie neerzetten.
Niemand dwingt je om een bedrag ter hoogte van de helft van het stalgeld neer te leggen hoor. Jullie zoeken verzorgpaarden, en de eigenaar heeft met de helft van het stalgeld (voor de helft van de week die je eventueel met een dier bezig mag zijn) nog nieteens een derde van alle kosten binnen die er bij het houden van een paard komen kijken. Zoals smid, verzekeringen, dierenarts, paardentandarts en harnachement/tuigage en vervanging daarvan.
Als paardeneigenaar heb ik een aantal bijrijders gehad, en ik merkte wel degelijk dat er anders met mijn paarden was omgegaan dan ik wilde of gewend was. Een paard kreeg ik serieus verknald terug. De bijrijder hoefde overigens niet te betalen, mijn eis was dat hij wel leste, maar ook dat gebeurde niet.
Dus alleen al de suggestie dat je voor minder of zelfs gratis mijn paarden mag rijden, daar schiet ik serieus van uit mijn slof. Het zijn mijn paarden, ik bepaal wat ik er mee doe, ik bepaal wat ik er voor vraag, als je het te duur vindt loop je door en zoek je elders.
en als aanvulling daarop:
Cassidy schreef:Er is niemand die een pistool aan je hoofd zet en je dwingt om dat bedrag voor een bijrijdpaard neer te tellen.
Denk er het jouwe van, haal je schouders op en ga door met je leven.
Ik vind het namelijk niet overdreven veel. Als je als eigenaar afhankelijk bent van het bedrag dat de bijrijder betaald om je paard aan te kunnen houden, kun je maar beter helemaal met het houden van paarden stoppen. Want ook een bijrijder kan van de een op de andere dag er de brui aan geven of niet over de brug komen met het afgesproken geldbedrag, en dan zit jij alsnog met een hoop schulden.
Een bijrijder neem je door tijdgebrek, en niet geldgebrek.
Maar omdat jij alsnog eindverantwoordelijk blijft, en in het ergste geval met een paard met een serieuze blessure die niet meer overgaat omdat er iemand anders op heeft lopen raggen, mag daar een financiele vergoeding tegenover staan.
En wat ik dat risico waard vind, bepaal ik zelf.
En dat zal niet minder zijn dan de helft van een maand stalling.
Cassidy schreef:Als je naar een manege gaat om te gaan rijden, moet je ook betalen, dus waarom zou ik, zelfs als ik de paarden aan huis heb staan, mijn paarden gratis ter beschikking stellen? Kun je me dat uitleggen?
Er is een situatie waar ik als paardeneigenaar zelfs zou willen betalen dat iemand mijn paard rijdt, maar dan ook alleen maar om hem te trainen naar een bepaald niveau, en uit te brengen in de topsport. En aangezien de meeste ruiters die verzorgpaarden zoeken niet op dat niveau zitten, mogen ze betalen, ze krijgen het niet gratis, en ze krijgen ook geen geld toe.