bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:50

Ik vind ook zelf dat je moet kijken wat voor een paard je aanbied, bied je gewoon een recreatie paard aan waar ze maar wat op kunnen hobbelen dan vind ik niet dat je daar geld voor moet vragen, voor sportpaarden waarmee ze zelf verder kunnen komen of evt. wedstrijd mee kunnen gaan rijden kun je wel degelijk geld vragen, hier leren hun ook wat van. het ligt er gewoon aan, wat kan het paard, hoe oud is het paard, wat voor een faciliteiten heb je? Ik heb een 5 jarige merrie en heb een tijdje haar 4 dagen per week verleast, kreeg hier 130 euro voor. probleem is alleen dat we nu in een crisis zitten, mensen hebben geen geld meer om hun paard te betalen, laatstaan mensen die al geen geld hebben voor een paard, meestal hebben ze niet eens geld om een paard te huren dan. maja ene kant, meeste mensen rijden geen 7x per week, hooguit 3/4x (zeg niet iedereen he :P). als sje dan 4x per week kunt rijden voor 100 euro, dat is toch veel geodkper dan 250min. betalen voor een stalling terwijl je die 3 dagen niks doet, kijk ik snap het voordeel van een eigen paard, voordat ik bokt over me heen krijg, maar zo kun je het voordeel van leasen ook bekijken, jij hebt je eigen paard 4x per week, hebt 3 dagen vrij, en geen extra kosten. beter gaat toch niet?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 02:32

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om te betalen voor een bijrijdpaard, zeker als het alleen het rijden en de omgang betreft, je niet hoeft uit te mesten en je redelijke tot goede faciliteiten tot je beschikking hebt.

Heb zelf een aantal bijrijdpaarden gehad in de tijd dat ik geen eigen paard had en ben altijd heel erg blij geweest dat de mogelijkheid er was. Op de manege kon ik mijn draai niet meer vinden, van mijn bijrijdpaarden heb ik altijd volop genoten. De vrijheid, de band die je op kunt bouwen... en het stempeltje 'recreatiepaard' wil ook absoluut niet zeggen dat een paard je niet een paar heel wijze lessen bij kan brengen!

Als ik een bijrijdpaardje had gebruikte ik paard, tuig en spullen. De eigenaren konden die dag/dagen ook niet gaan, omdat ik er was. Ik vind het alleen maar logisch om daarvoor iets neer te leggen. Of dat geld is of op een andere manier als in de vorm van lessen, materiaal of wat dan ook maakt wat mij betreft niets uit.

Ik vind het erg kort door de bocht om te veronderstellen dat iemand geld- of tijdproblemen moet hebben om een bijrijder te willen.
Mijn ervaring is dat de eigenaren van mijn vroegere bijrijdpaarden echt niet in geld- of tijdnood zaten, maar het iemand gewoon gunde om met hun paardje aan de slag te gaan.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 02:58

Stel ik heb 10 paarden en alle faciliteiten (en die heb ik). Die paarden heb ik niet zonder reden, ik ben geen verzamelaar, maar 7 van deze 10 zijn paarden die in training zijn. Ik ben blij als iemand de de paarden die in afwachting van hun transport naar de eigenaar nog iedere dag bereden worden. En dan denk ik dus vanuit het welzijn van het paard, niet het genot van de berijder. En dat vindt ik nou zo vreemd, alsof het paard er niet toe doet, maar de berijder geniet, wordt aangenomen en die moet daarvoor betalen. Als puber ging ik vaak helpen koeien melken bij de buren of gewoon op de paarden rijden of de stallen schoonmaken of bieten koppen, dat vond ik leuk. Ik kreeg daar soms wat geld voor en kost, maar daar ging het niet om. Het was leuk voor mij om onder de dieren te zijn en de buren vonden het fijn dat ze een hulpje hadden en de gezelligheid. Ik vindt geld vragen om je paarden "bij te rijden", net zoiets als een slaaf vragen om bij te dragen in de kosten. Er zit gewoon iets immoreels in. Misschien zit dat in de genen van een aantal Nederlanders: Slaven drijven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:07

xxriiannee schreef:
Maar van sommige mensen die zelf geen geld hebben om een eigen paard te kunnen onderhouden vinden het belachelijk om geld ervoor te moeten betalen. En dat vind ik heel profiterend overkomen.

Hoe weet jij nou of die mensen zelf geen geld hebben om een paard te betalen? Ik vind zelf ook dat je niet hoeft te betalen om een paard bij te rijden, heb ik nu ook geen geld om een paard te houden?

mirgino schreef:
noekje schreef:
Ik heb nog nooit en zal nooit een paard bijrijden waar ik voor moet betalen.

Ik help de eigenaar die tijd gebrek of interesse gebrek hebben en inruil daarvoor zorg ik voor de paarden. Als ik zou willen betalen, zou ik zelf een paard kopen.

dit vind ik vreemd, je wil niet bijdragen in de kosten voor een paard wat je eigenlijk huurt
maar dan wel een eigen paard wat min 300 euro p/m kost 8)7

en ook een rare opmerking;
Ik help de eigenaar die tijd gebrek of interesse gebrek hebben -O-

Ze huurt het paard niet, ze helpt de eigenaar uit de brand, dat is iets heel anders.

MirZam schreef:
Ik heb zelf ook een betaalde bijrijdster op mijn paardje rijden..
Voor mij is de reden dat ik mijn paardje "verhuur" ook puur het financiele plaatje.
Qua tijd is het niet nodig, maar ik biedt dus iemand de mogelijkheid om een aantal keer in de week te rijden op een fijn paard en met goede spullen.
Ik geef ook altijd aan dat de reden financieel is, willen ze niet betalen, dan heb ik geen interesse om mijn paard te delen..

Kijk, da's duidelijk en eerlijk.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:15

Het blijkt dus dat je niet gedreven bent als je niet wilt betalen, niet serieus en dat je onberekenbaar bent. Oja en respectloos.
Cool, dan ben ik dat omdat ik er niet voor KAN betalen? Leuk!
Op een manege ben je verzekerd als je valt en je krijgt les. Niet te vergelijken dus.

Sommige mensen zoeken een bijrijdpaard wat een eigen kunnen ze niet betalen. Een bijdrage ook niet dus ze zijn slecht? Als je zo denkt hoef ik al geeneens bij je bij te rijden. Voor hetzelfde geld komt er iemand betalen naar is het zo een achterlijkverwend kind die niks weet. Maa ach. Ze is wel serieus en te vertrouwen omdat ze betaald.

Pfff. Dit is echt een eindeloze discussie waar mensen vooral naar zichzelf luisteren en niets ander willen horen. Kan me er echt boos om maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:44

Jessicajoan, jammer dat je niet in de buurt woont, anders had je zo op mijn paarden mogen rijden, gratis en voor niets.

eekhoornerik

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:51

De mensen waar ik nu rijd zijn juist superblij dat ik één van hun paarden rijd. Het paard is alleen licht ingereden en moet nog veel leren, ze hebben daar zelf geen tijd voor en zochten een ervaren volwassen (!) ruiter. Een gratis (ervaren) bijrijder die het paard door rijdt is immers goedkoper dan het paard weg te brengen naar een africhtingsstal ;-).

Het ligt dus ook echt aan wat je als eigenaar te bieden hebt:
Heb jij een leerpaard waar alle knopjes al op zitten en waar ik op een hoger niveau dan mijn huidige niveau mee kan komen dan ben ik bereid te betalen.
Heb jij een groen paard dat nog heel veel moet leren en wat ik verder door moet rijden, dan doe ik dat met veel plezier en zal ik ook les nemen om steeds verder te komen in het niveau. Maar dan ben ik niet bereid nog een extra bijdrage te betalen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:47

Ik vind dat je elkaar helpt, dat vond ik als bijrijdjes en nu ook als paardeneigenaar. Ik heb die dagen minder tijd, dus ik ben dolblij
als er iemand zou zijn die mijn paardje dan aandacht geeft. Kan ik met een goed gevoel gaan werken. Hoef ik geen geld voor te hebben, een trouwe bijrijdster is mij meer waard dan die 60 euri in de maand.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:59

is kijken 100 euro/4x4= 6.25 per keer rijden..
Zie dat op een manege maar te doen ;) en dan moet je nog geld betalen voor een buitenrit, of wedstrijd.. Nu heb je alleen startgeld met wedstrijd.

Maar TS bedenk wel, ze hebben niet voor niks geen eigen paard. en 100 euro klinkt als veel geld.
Ik betaalde 60 euro voor 3 dagen in de week, dus 20 euro per dag in de maand. Dan kwam je uit op 5 euro per keer. Misschien klinkt 80 euro voor veel mensen al veel redelijker als je zegt 4 dagen in de week.
Wedstrijd niet ieder weekeinde, prima maar hoevaak wel? stel is een lijstje op, en stuur ze die voor ze komen proefrijden bv:
-1e maal buitenrijden na 1 maand verzorgen, en eerste 2 keer onder mijn begeleiding ( ik zeg maar iets!)
-maximaal 2 wedstrijden per maand
-minimaal 3 keer in de week rijden, maximaal 5
- in vakanties ietsje vaker in overleg
- les op eigen kosten
ect ect ect

Dan weten ze precies waar ze aan toe zijn voor ze bij je aankloppen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:19

Waar ik wel boos om kan worden,
is iets wat hier in het topic wordt gezegt,
dat je van betalende bijrijders beter kunt uitgaan dan niet betalende?
Dat vind ik echt enorme kwats!
Ik ben echt iedere dag bij mijn paard, deze is niet compleet van mij.
Ik doe er alleen alles mee wat dat ik wil.
Momenteel heeft ze haar kootbeen gebroken, en ook dan sta ik 100% en echt iedere dag en wanneer ik kan 2x per dag voor haar en de eigenaar klaar en ik kom er nu al zo'n 3,5 jaar iedere dag.
Dus sorry hoor, maar iemand die niet betaald kan ook gedreven zijn!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:32

Dat is absoluut waar. Ik denk ook dat wanneer je ze laat betalen zodat ze komen, je verkeerde prioriteiten stelt. Ze moeten komen omdat ze er plezier in hebben. Wij hebben meisjes op stal die nooit een cent hebben betaald voor de pony's die ze rijden, ze komen in weer en wind, met feestdagen. Ze doen alles voor die pony's, en ze doen echt niet onder voor de betalende bijrijders.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:46

Ik snap wel dat je ze laat betalen!
en 100 euro per maand is helemaal niet veel als je er ook mee op wedstrijd mag enz.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:36

Diablo schreef:
Jessicajoan, jammer dat je niet in de buurt woont, anders had je zo op mijn paarden mogen rijden, gratis en voor niets.

Ja.. Duitsland is helaas te ver :p

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:43

@ maradje: helemaal mee eens.

Ik kom ook als het paard geblesseerd is, om de stallen te doen, te voeren, met het paard aan de hand te stappen, desnoods medicijnen te geven. Dit omdat ik begaan ben met de paarden die ik mag rijden, en het mij niet alleen om het rijden gaat. Omdat ik gratis mag rijden, voel ik me extra verantwoordelijk en mest ik zelfs met alle liefde 5 stallen uit als ik even een dagje níet kan rijden.

Als je je bijrijder laat betalen kan die bijrijder in geval van blessure zomaar zeggen:
'sorry ik kom niet, ik betaal om te rijden, en dat kan ik nu niet. Zorg zelf maar voor je paard en ik hoor het wel als hij weer te rijden is". Misschien extreem gedacht, maar niet ondenkbaar...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:45

dat is ook het recht van een bijrijder, die rijdt het paard bij.
kan ze niet rijden, tja dan komen sommigen niet.

als het paard niet te rijden is, hoeven bijrijders imo niet te betalen.

maar ik blijf er bij dat ze hier niet gratis op mijn pony komen :)
i

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:45

Ik vind wel dat je gelijk heb. Ik zou in elk geval niet door betalen met winters zoals deze dat je dus een hele tijd niet kan rijden. En als het paard een blessure heeft waardoor ik een half jaar niet kan rijden. Betaal ik ook niet door. Ik zou wel komen enzo maar dan zou ik dus betalen om te mesten of een wandelingetje te maken.. No way! Dat is het risico bij betalen denk ik.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:47

veel paarden waar betaald voor wordt staan in pension met binnenbak, dus dat scheelt een hele hoop in de winter :)

hier kun je mooi buitenrijden in de winter.
dan ligt het dus echt aan de bijrijder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:44

Tja, iedereen moet maar vooral doen wat 'ie zelf wil, wat mij betreft.
En dat geldt ook voor degenen die een bijrijdpaard/verzorgpaard zoeken, lijkt mij. ;)
Het komt natuurlijk van twee kanten. 'Jij wilt dit, wil ik dat ook?'

Het is jammer dat mensen zo kortzichtig zijn dat ze roepen dat mensen die niet (willen) betalen onbetrouwbaar zouden zijn.
Het kan, tuurlijk, maar ik denk dat er in dit topic een aantal mensen zijn die begaan zijn en ook de handen uit de mouwen steken bij andere klusjes dan het rijden, zonder te hoeven betalen. Ik heb in elk geval de luxe (gehad) om bij te rijden/verzorgen zonder een cent te hoeven betalen. :D
Betaling biedt geen garantie naar mijn idee. Je moet het gewoon treffen.

Nu heb ik al jaren mijn eigen paard en heb ik bewust geen officiele bijrijder, want eerlijk gezegd ben ik juist blij dat ik nu niet meer te maken heb met anderen. Hoe vriendelijk ze ook zijn geweest voor me. Daarbij heb ik zo mijn eisen in de omgang met mijn paard :+ . Maar een vriendin van me, mag mijn paard zo uit het land halen en met hem gaan rijden en daar hoeft ze me echt niet voor te betalen. Ik zie het ook niet als bijrijden, ik zie het als nog net even wat meer aandacht voor mijn paard (zij woont ook op de stalling waar hij staat). Haar vertrouw ik en zij wil af en toe graag wat doen met mijn paard. Vind het prima zo. En haar zorg en verantwoording voor mijn paard op die momenten hebben geen moer met geld te maken. :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:47

Ik zal niet zeggen dat bijrijders die niet betalen onbetrouwbaar zijn. Denk dat dat helemaal niet uitmaakt.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:27

Zelf ben ik jarenlang bijrijder geweest. En nee, ik vertikte het om ervoor te betalen en heb dat dus ook niet gedaan. En ja, zeker weten dat ik een betrouwbare verzorgster/bijrijder was. Wat een onzin dat bijrijders die niet willen betalen profiteurs zijn of onbetrouwbaar.

Ik woon in de randstad, veel meiden dus die hier een bijrijdpaard zoeken. Ik heb er de afgelopen jaren 3 gehad. De 1e voor 2 jaar, die werd verkocht. De 2e voor 2,5 jaar, die ging verhuizen en de 3e voor 5 jaar, waar ik mee gestopt ben. Ik zie het zo, ik help de eigenaar en de eigenaar helpt mij. Win-win situatie. Het was in alle 3 de gevallen zo dat het jonge paarden betrof die ik opleidde en verzorgde. Waar ik op pastte in de vakanties, ik kwam door weer en wind in 'the middle of nowhere' en bleef verzorgen al was het paard 2 maanden onberijdbaar door kreupelheid ofzo. En daar zou ik voor moeten betalen, terwijl de eigenaar er ook van profiteerd....Snap dat niet en zou ook zeker nooit voor zulke mensen hebben willen verzorgen. Zijn toch bepaalde types.

De enige reden waarom ooit zou willen betalen voor een paard bij te rijden, zou zijn als het paard erg hoog opgeleid zou zijn en mij dus vooruit zou helpen. En daarnaast dus ook dat ik niet veel klusjes moet doen daarbij, want anders zie ik dat dus als betaling. Ga niet en betalen en klusjes doen etc. Rare situatie. Maar ja als er mensen zijn die dit niet erg vinden, dan is het fijn voor beide partijen dat dit kan.

Toch blijkt wel in mijn omgeving dat eigenaren die veel bijdrage vragen, moeite hebben met een goede verzorgster vinden. Toevallig blijven het altijd dezelfde mensen die telkens op zoek moeten en ja die vragen een (niet geringe) bijdrage. Met betalen komt ook een andere instelling, want je betaald ergens voor en dus heb je zeker meer eisen denk ik (zou ik ook hebben). De mensen die geen bijdrage vragen (in mijn omgeving) hebben minder moeite om een goede, betrouwbare, verantwoordelijke bijrijder/verzorgster te vinden voor langere tijd.

xxxsofiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:31

Hallo!
Ik heb zelf ook 2 verzorgpaardjes waar ik niet voor hoef te betalen...
Omdat ik dat niet wauw, maar ook gewoon omdat het niet hoefde, wel met medewerking van mijn moeder want zij zou der wel voor zorgen dat ik altijd kwam..
Ik vind het eigenlijk logischer als je er geld voor krijgt... want je doet toch wel iets voor diegene! Want die eigenaar van dat paard kan dan niet daarom wil die een bijrijdster toch!? Maargoed, ik snap ook wel dat je er geld voor vraagt...
al zou ik het zelf niet doen, het is toch mijn eigen keuzen om een paard te nemen, dan weet je ook wel dat je er niet genoeg tijd voor gaat krijgen (natuurlijk als je zwanger wordt ofzo)
Niet banketstaaf bedoeld allemaal hoor :(:)

Groetjes!
Sofie

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:16

Als mensen hun paard aanbieden om op te rijden voor veel geld en ze zeggen op de manege betaal je meer, moeten ze ook verwachten dat je manegeruiters krijgt. Ik denk dat mensen die veel geld betalen om zo'n paard te mogen rijden, eerder geneigd zijn ervan te profiteren dan er zelf echt moeite in te steken. Terwijl als je een kleine bijdrage of helemaal niks vraagt, je eerder bijrijders zal krijgen die er harder voor zullen 'werken' en meer moeite in het paard en hunzelf willen steken zodat de eigenaar er ook echt een voordeel aan heeft dat zij hun paard verzorgen. Want de eigenaren zouden het paard ook aan een bijrijder kunnen verleasen voor meer geld.
Sowieso zullen betere ruiters niet gauw veel geld neerleggen voor een verzorgpaard, tenzij t bv echt een goed paard is wat goed gereden is en ze er zelf qua rijden voordeel uithalen.

Wat ik echt niet snap zijn die meisjes die een shet verzorgen en dan alleen kunnen poetsen en uitmesten en er nog voor moeten betalen ook. Belachelijk. die worden echt uitgemolken.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:41

NatasjavE schreef:
Ik zal niet zeggen dat bijrijders die niet betalen onbetrouwbaar zijn. Denk dat dat helemaal niet uitmaakt.

klopt,
ik heb een bijrijdster gehad die niet betaalde.
ze ging prima met mijn paarden om en was er altijd op de afgesproken dagen.

ongeacht dat de bijrijdster die ik had niet betaalde (mijn eigen keuze)
blijf ik erbij dat betalen voor een bijrijdpaard normaal is.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:21

Hier ook iemand die een verzorgpaard heeft die niks hoeft te betalen. Ik kom er al 8 jaar lang, en ik heb wél een lease pony gehad, 50 euro in de maand, maar daar had ik niet meer jaren op kunnen rijden(wat ze wel wilde dat ik erop ging rijden, maar ik paste er nog nét op) dus eenmaal was die ook van stal verhuist. Me moeder was het hier op het begin ook niet mee eens en ik ook niet om te betalen, voor 3x in de week rijden (is uiteindelijk helaas niet zo goed afgelopen ook niet, niet met het geld maar hoe het eenmaal is gelopen vanaf het afscheid met de pony). Ik heb ook verzorgshetlanders gehad die ik gratis mocht verzorgen, ook alles mee mocht doen. Nu verzorg ik gratis, omdat eigenaar er weinig tijd voor heeft en ik kom door weer en wind, slecht weer, houd me aan afspraken, laat het weten als ik niet kan komen doordat ik ziek ben, ja ik vind me een hele betrouwbare verzorgster. Heb er wedstrijden mee gereden, mag alleen naar het bos, zovaak rijden als ik wil, zovaak komen als ik wil, een gezellige eigenaar.. Kan niet beter!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:29

ik hoef er ook niets voor te betalen ;)
paard staat op pension, binnen en buitenbanen etc.

trouwens 100 is nog niet eens veel , demensen die ik heb gemaild voor n lease/verzorgpaard waren allemaal veel duurder !