Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:18

MYS Oja, met die situ had ik dus geen rekening gehouden. Dan zou je idd verder moeten zoeken wil je het eerlijk houden.

Heimdallr: Ik heb zelf nooit een bijrijder gehad, en zou ik ze hebben gehad dan was t gratis geweest ondanks dat ik wel de nodige kosten had aan stalling en medische toestanden. Ik zou dan zelf eerder voor het talentje gaan, omdat die dan voor mijn gevoel minder van mijn tijd nodig zou hebben en meer feeling voor mijn paard dan de oudere die ik alles nog moest leren. Dus idd hetzelfde als jij.

Tigra, ik ging eigenlijk van de situ uit dat de 15 jarige een baantje zou hebben en de ouders (in principe) niet zouden bijlappen, maar je hebt gelijk dat is ook een optie. Hmmmmm wat zou ik als ouder doen. Als ik idd niet zou bijlappen, zou ik niet blij zijn dat al het geld op gaat aan één hobby en dat er verder geen ruimte zou zijn, aan de andere kant als ik idd de manegelessen zou betalen dan maakt het niet uit mits het niet totaal uit zijn verband zou worden gerukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:18

Omdat een auto huren iets anders is dan een paard.
Een bijrijder zorgt ervoor dat het paard extra beweging krijgt, de eigenaar eens een dagje niet moet komen en wanneer er tijdsgebrek is bij de eigenaar zorgt de bijrijder voor het verbeteren of ten minste het op peil houden van het niveau van het paard.
Deze voordelen voor de paardeneigenaar mogen ook best wel terug te zien zijn in de bijdrage die betaald moet worden.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:20

Ben ik het toch niet mee eens Goldenarrow.
Ik vraag me ten eerste af of je dan uberhaupt zou kiezen voor dat scheve recreatiepaard, als je doel is om meer te doen dan enkel rondhobbelen. Daarnaast vraag ik me af of de eigenaar daar een dik bedrag voor zou vragen maar goed, die heb je er vast tussen zitten.
Ook met "vrijrijden" wat ik op zich al een gekke term vind als je buiten manege begrippen komt, kan je met een verzorgpaard een combinatie gaan vormen en je ontwikkelen, veel meer dan dat je dat met steeds verschillende manege paarden kan. Op de manege stap je elke week op een (ander) paard die 3 uur daarvoor door 3 verschillende mensen is bereden, en de kans is groot dat het met behulp van trek en pluk werk is gegaan. Zonder manege(paarden) af te willen vallen, het is gewoon een verschil met prive paarden.

Dus als je in beide gevallen uitgaat van het "vrijrijden", hoeveel kost dan een uurtje vrijrijden op de manege? Zeker meer dan 10 euro...In mijn ogen kan je dan nog steeds beter een verzorgpaard kiezen waar je aan bijdraagt en een band mee op kunt bouwen, een combinatie mee kunt worden, veel meer kunt gaan aanvoelen en leren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:26

Vesceron: ik heb net even de meest grote en luxe manege in de buurt gebeld (wilde het nou ook eigenlijk wel eens gewoon weten) en een volwassenen les op een 13 ritten kaart kost per keer 18.50 en een kinderles los per half uur 10 euro, dus 20 per uur. Dit ivm extra begeleiding.

Dus even rekensommetje voor alleen deze manege: per maand met elke week les ben je als ouder 40 euro kwijt voor je koter, als volwassene voor een kwartaal 119 euro (is ander tarief dan de 13 rittenkaart), dat is per maand 39.60 dus zeg ook 40 euro.

Edit: kiddo is een half uur les, volw een uur.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:45

Breghje schreef:
Tigra, ik ging eigenlijk van de situ uit dat de 15 jarige een baantje zou hebben en de ouders (in principe) niet zouden bijlappen, maar je hebt gelijk dat is ook een optie. Hmmmmm wat zou ik als ouder doen. Als ik idd niet zou bijlappen, zou ik niet blij zijn dat al het geld op gaat aan één hobby en dat er verder geen ruimte zou zijn, aan de andere kant als ik idd de manegelessen zou betalen dan maakt het niet uit mits het niet totaal uit zijn verband zou worden gerukt.

Uiteraard moeten de verhouding goed zijn. Dat is het natuurlijk altijd het geval. Denk dat weinig mensen zin hebben om 100 euro te betalen voor een paard waar verder geen faciliteiten zijn. Je moet toch iets kunnen ondernemen.
Je hoeft als ouder natuurlijk ook niet alles te betalen als je kind dit heel graag wil kun je ook altijd nog 50/50 doen.

Ik zou er toch serieus moeite mee hebben om terug naar de manege te moeten. Denk niet dat ik me daar nu nog goed bij voel. Dus voor mij zou een privépaard altijd beter zijn al is die zo scheef als het maar zijn kan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:47

Gini, ik zie die voordelen niet in een bijrijder. Paard kan ook in de stapmolen en qua niveau zal ik het paard altijd weer moeten corrigeren (scherp aan de hulpen zetten)
Ook in tijd helpt mij het niet, ze staan aan huis, dus heb toch de zorg voor ze.

Daarbij doet de bijrijder het niet voor de eigenaar, maar voor zichzelf. Ik zie daar toch wel een groot voordeel in....

Niet dat het een wedstrijd is van de grootste voordelrn, want dat is per situatie verschillend. Ik bedoel dat de voordelen niet altijd kloppen die je in je hoofd hebt.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 04-03-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:49

Citaat:
Hyppolyte, waarom vind jij dat een bijrijde niet hoeft te betalen voor de stalkosten?
Ik zie het als bezinegeld. Waarom zou die bijrijder minder benzinegeld moeten betalen?
Het onderhoud is ook voor de eigenaar en ook alle risico's.
Ik snap niet waarom een bijrijder nog goedkoper zou moeten kunnen rijden. Hij doet het namelijk als hobby en niet om de eigenaar te helpen...

Als de eigenaar het gratis wil vind ik dat ook prima hoor,maar ik snap het probleem van de 100 euro als stalkosten niet. Waarom zou een eigenaar dan teveel vragen als dat gewoon de kosten zijn die het paard die dagen "op eet" . (Benzine)

Ik zou als bijrijder wel zoeken naar een paard van mijn wensen.
Dus als ik wil leren, heb ik niks aan een scheef en slecht aan de hulpen staand paard.
Als ik buitenritten wil maken, dan zoek ik geen paard op een luxe dressuurstal.

Vind het nogal krom om te spreken van rondhobbelen in vergelijking met een manegepaard.

Ik zeg niet dat je geen bijdrage mag vragen, ik zeg dat ik 100+ euro een te hoge bijdrage vind omdat het dan neigt naar iemand zoeken voor een bijdrage aan het onderhoud en daar koop je naar mijn idee geen paard voor. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid, niet die van de bijrijder. Voor 100+ euro kun je ook een paard ergens op een stukje land zetten, voor dat geld kun je dus bij wijze van een eigen paard houden, daarom vind ik het een bezopen bedrag. Dat zijn bedragen die naar leaseprijzen gaan en als je een paard least dan mag je er dus mee omgaan als ware het eigen. Daar zit 'm het verschil in, want dat mogen de meeste bijrijders hier niet.
En trouwens, in de meeste gevallen doet een bijrijder het juist ook om een eigenaar uit de brand te helpen, anders heb je tenslotte geen bijrijder nodig. Daarom rijdt een bijrijder goedkoper, omdat je elkaar allebei een dienst bewijst. Eigenlijk is het ongeveer vergelijkbaar met de babysitter vragen om een bijdrage in de kosten van je kind omdat zij zo blij wordt van oppassen.

Als jij trouwens denkt dat je niets hebt aan een scheef paard wat slecht aan de hulpen staat dan vind ik dat zwaar teleurstellend. Je kunt namelijk gigantisch veel leren van een dergelijk paard en dat ook weer toepassen bij andere paarden, juist van zo'n paard kun je een heleboel leren, veel meer dan van een paard wat stoïcijns al zijn kunstjes wel doet.

@gini, helemaal mee eens, de eigenaar haalt er ook een voordeel uit, en dan gaat het niet om een financieel voordeel.

Trouwens, als jij dus inderdaad alleen maar in de bak/op het erf bezig mag dan vind ik dat aardig onder de categorie rondhobbelen vallen. Van buitenrijden leer je veel meer van het beestje qua ruitergevoel dan van de oefeningetjes in de bak. Zeker als het niet een al te braaf beestje is. Juist van die moeilijke gevallen leer je heel veel.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 04-03-14 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:54

sneeuwpop schreef:
Gini, ik zie die voordelen niet in een bijrijder. Paard kan ook in de stapmolen en qua niveau zal ik het paard altijd weer moeten corrigeren (scherp aan de hulpen zetten)
Ook in tijd helpt mij het niet, ze staan aan huis, dus heb toch de zorg voor ze.

Daarbij doet de bijrijder het niet voor de eigenaar, maar voor zichzelf. Ik zie daar toch wel een groot voordeel in....

Waarom neem je dan een bijrijder?
Toch niet omdat je zo menslievend bent en je een ander persoon wel een momentje op de rug van jouw toppaard gunt (tegen betaling uiteraard, want zo fantastisch is dat paard wel en onder strikte voorwaarden). ;)

Als je gewoon zelf iedere dag op je paard kunt rijden en je wilt het niveau van het paard zelf verbeteren, dan zie ik inderdaad geen reden om een bijrijder te nemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:56

Maar als een paard niet op de weide staat , maak je dus ook gebruik van de aanwezige luxe als bak etc. Dan zou je imo moeten zoeken naar een paard die op de weide staat.

En een scheef paard is leuk wanneer je toe bent aan corrigeren. Niet wanneer je de basis nog niet onder de knie hebt.

Een paard uit je laatste voorbeeld ben ik nog niet tegen gekomen. Ben er al aardig wat tegen gekomen trouwens ;-)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:58

Vrijrijden heb ik even genoemd bij gebrek aan een beter woord. Omdat het in maneges zo genoemd wordt. Uiteraard is het bij een privépaard gewoon rijden zonder les en in de bak. Met andere woorden, vrijrijden :roll:

Bij ons op de manege (is ook al weer een paar jaar terug, so sorry if i'm wrong) was het vrijrijden per uur €7.50. Op de manege stapte ik elke week op hetzelfde paard, want ik vond het een heel leuk beest. Had ik toen de middelen gehad om hem te kopen, dan had ik dat zeker gedaan. Ook omdat dat paard verder bijna niet gereden werd (naast mij nog 2 andere meisjes in de week, tevens de reden waarom ze hem toen hadden verkocht). Ik durf wel te zeggen dat ik een band had met dat paard, misschien nog wel meer dan met die merrie die ik bijna een jaar heb bijgereden. Bij beide verzorgpaarden.

Wat je nu doet is allemaal aannames maken, die kant nog wal raken en in ieder geval in mijn situatie niet kloppen.

En nee, ik kies niet (meer) voor dat scheve recreatiepaard waar ik één dag in de week op kan stappen. Daar haal ik namelijk mijn plezier niet uit. Maar niet alle (ik denk zelfs de minderheid) privépaarden zijn netjes rechtgericht en kunnen hogere oefeningen aan. Net zoals er maar heel weinig manegepaarden zijn die dat kunnen.

Ik heb het even voor je opgezocht. Momenteel zijn er in een straal van 10km van mijn adres 4 mensen die iemand zoeken. Eén daarvan zoekt een verzorgster voor een 2-jarige, dus die tel ik al niet meer mee. 3 mensen die nog iemand zoeken dus. Eén iemand heeft wat shetlanders waarmee ze mennen. Dus nog 2 mensen die een bijrijder zoeken. Eén daarvan is een dressuur/handelsstal die eigenlijk een stalhulp zoekt die ook de paarden een beetje beweging geeft. Maar dit is eigenlijk meer een vacature (gaat om 15 uur in de week). En de andere zoekt iemand die minstens M heeft gereden en die het paard uit kan brengen op wedstrijd. Dit zijn de mensen die online adverteren. Eigenlijk is er dus maar één iemand die echt een bijrijder zoekt en die een goed gereden paard heeft. Tenminste, daar ga ik maar even van uit.

Het valt dus vies tegen. Ach, ik doe wel gewoon mijn lesjes op een zeer goed gereden westernpaard dat iedere dag met iemand anders op zijn rug loopt. Ik wacht wel tot volgend jaar, dat ik twee paarden zadelmak kan gaan maken. Als er dan iemand is die het verpest, dan ben ik het zelf. Want ik zal de enige zijn die er op komt te rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:00

Gini, ik heb idd bijrijders gehad omdat ik zelf ook die mogelijkheid hebt gehad.

Het leek me wel gezellig en een win win situatie gezien de kosten hoog zijn. Toch prettig als je minder kosten hebt.
Maar vind het uiteindelijk niet de moeite waard. Laat ze liever niks doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:00

Citaat:
Trouwens, als jij dus inderdaad alleen maar in de bak/op het erf bezig mag dan vind ik dat aardig onder de categorie rondhobbelen vallen. Van buitenrijden leer je veel meer van het beestje qua ruitergevoel dan van de oefeningetjes in de bak. Zeker als het niet een al te braaf beestje is. Juist van die moeilijke gevallen leer je heel veel.

Dat kan je natuurlijk vinden maar het risico voor de eigenaar is ook veel groter om de bijrijder de weg op te laten gaan zeker als het al een niet al te braaf beestje is zoals je zelf al noemt. Heel leuk voor de bijrijder dat het leerzaam kan zijn maar ik denk dat je als eigenaar ook rekening moet houden met het risico wat je bijrijder en je paard loopt als ze de weg op gaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:03

Nee dat snap ik dan ook niet, en als zeker niet dat je dan ook nog eens kosten zou rekenen terwijl ze aan huis staan.
Onze bijrijdsters hebben we voor de gezelligheid, omdat ze ons zo nu en dan uit de brand helpen en omdat het gewoon leuk is om die meiden te zien genieten van alles wat ze met die paarden aan het doen zijn. Ze krijgen bij ons ook bijna wekelijks les in grondwerk, rijden en wat er allemaal nog meer komt kijken. We zijn bezig met een paard heropleiden en daar worden ze ook bij betrokken. Binnenkort komt er misschien een nieuw paard bij wat meer sportgericht is, daar mogen ze ook van leren. Gewoon omdat het leuk is. De bijdrage die wij voor ze vragen valt echt in het niet met de bedragen die hier genoemd worden.

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:08

@tigra, dat snap ik en dat is ook de reden waarom die van ons dus ook niet zonder begeleiding mogen rijden, maar wij vragen ook geen 100+ euro per maand, daar gaat het me om.

@goldenarrow, er zijn maar een handjevol privépaarden die netjes rechtgericht zijn, de meesten zijn zo scheef als wat. Ook wanneer de eigenaar wedstrijden rijdt en denkt een toppaard onder de kont te hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:14

Kosten ze dan niks ze aan huis staan????
Zou prettig zijn
Geen hooi halen, geen stro halen, geen mestafvoer betalen, geen dure trekker en de rest van het dure onderhoudspul eat steeds weer terug komt...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:14

Dat bedoel ik ook hyppolyte :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:15

Hyppolyte, waarom vraag je ren bijdrage dan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:16

Ik vind het een vreemde manier van denken. Omdat je 100 of meer betaald zou je zonder begeleiding naar buiten mogen. Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:18

Tigra_ schreef:
Ik vind het een vreemde manier van denken. Omdat je 100 of meer betaald zou je zonder begeleiding naar buiten mogen. Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.

Zo denk ik er ook over.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:22

sneeuwpop schreef:

Niet dat het een wedstrijd is van de grootste voordelrn, want dat is per situatie verschillend. Ik bedoel dat de voordelen niet altijd kloppen die je in je hoofd hebt.

Als je als eigenaar een bijrijder zoekt en hebt, dan heb je daar toch ook je (al dan niet financieële) voordeel van? Anders heb je er toch geen? Ikzelf wilde er geen, maar zie hier toch genoeg eigenaren die heel erg blij zijn met hun bijrijdsters/verzorgsters. En "mijn" eigenaar is ook echt heel erg blij met mij, en ik met haar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:23

Tigra_ schreef:
Breghje schreef:

Uiteraard moeten de verhouding goed zijn. Dat is het natuurlijk altijd het geval. Denk dat weinig mensen zin hebben om 100 euro te betalen voor een paard waar verder geen faciliteiten zijn. Je moet toch iets kunnen ondernemen.
Je hoeft als ouder natuurlijk ook niet alles te betalen als je kind dit heel graag wil kun je ook altijd nog 50/50 doen.

Ik zou er toch serieus moeite mee hebben om terug naar de manege te moeten. Denk niet dat ik me daar nu nog goed bij voel. Dus voor mij zou een privépaard altijd beter zijn al is die zo scheef als het maar zijn kan.

Eens, en eens. Ik zou ook écht nooit meer naar een manege kunnen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:28

Ook ik zou niet meer vast op een manege kunnen rijden. Met de vereniging doen we wel leuke paardenactiviteiten die vaak op een manege zijn (toevallig degene waar ik vroeger ook gereden heb), maar om er vast te rijden? Nee, moet er niet aan denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:22

Tigra_ schreef:
Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.

Hier ben ik het wel deels mee eens. Je verwacht er gewoon meer van.
Een pensionstal waar ik maandelijks 300 euro moet betalen verwacht ik meer van dan van een pensionstal waar ik 100 euro in de maand moet betalen.
Een pensionstal van 500 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkele stal zoveel waard is.

Een bijrijdpaard waar ik maandelijks 80 euro voor moet betalen verwacht ik meer van dan van een bijrijdpaard waar ik 40 euro in de maand moet betalen.
Een bijrijdpaard voor 120 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkel bijrijdpaard zoveel waard is.

Gelukkig zijn er voor de pensionstallen van 500 euro en de bijrijdpaarden van 120 euro mensen die er anders over denken. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:24

Gini schreef:
Tigra_ schreef:
Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.

Hier ben ik het wel deels mee eens. Je verwacht er gewoon meer van.
Een pensionstal waar ik maandelijks 300 euro moet betalen verwacht ik meer van dan van een pensionstal waar ik 100 euro in de maand moet betalen.
Een pensionstal van 500 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkele stal zoveel waard is.

Een bijrijdpaard waar ik maandelijks 80 euro voor moet betalen verwacht ik meer van dan van een bijrijdpaard waar ik 40 euro in de maand moet betalen.
Een bijrijdpaard voor 120 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkel bijrijdpaard zoveel waard is.

Gelukkig zijn er voor de pensionstallen van 500 euro en de bijrijdpaarden van 120 euro mensen die er anders over denken. :D

Inderdaad voor iedereen wat wils. Zou erg druk worden als we allemaal hetzelfde willen.

Maar het verbaasd me soms wel hoeveel mensen over hebben voor bepaalde dingen. Ik was een jaartje terug beetje op internet aan het speuren kom ik bij een bedrijf dat paarden te lease aanbied. Nou die bedragen wauw voor dat geld kan ik heel wat paarden houden dan wel niet zo luxe maar ach...
Kon je serieus iets van 600 euro betalen en dan kon je bellen hoe laat je kwam en stond het paard opgezadeld voor je klaar :wow: Dus kon je een uurtje rijden, afstijgen en de kantine in. Maar net wat je wil als je er genoeg geld tegenaan gooit kan (bijna) alles.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:10

Ik heb laatst ook een bijrijdpony gevonden (is helaas niks geworden), waarbij ook een bijdrage van 50 euro in de maand werd gevraagd. Toen ik daar aankwam werd verteld, dat dat alleen is zodat alleen serieuze mensen erop afkomen. Gelukkig heb ik de lieve ouders die voor mijn hobby best 50 euro in de maand willen betalen. Dat doen ze nu namelijk toch al voor de manegelessen (dus dan stoppen wel de manegelessen, maar daar kan ik mee leven :D )