Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Breghje schreef:Tigra, ik ging eigenlijk van de situ uit dat de 15 jarige een baantje zou hebben en de ouders (in principe) niet zouden bijlappen, maar je hebt gelijk dat is ook een optie. Hmmmmm wat zou ik als ouder doen. Als ik idd niet zou bijlappen, zou ik niet blij zijn dat al het geld op gaat aan één hobby en dat er verder geen ruimte zou zijn, aan de andere kant als ik idd de manegelessen zou betalen dan maakt het niet uit mits het niet totaal uit zijn verband zou worden gerukt.
Citaat:Hyppolyte, waarom vind jij dat een bijrijde niet hoeft te betalen voor de stalkosten?
Ik zie het als bezinegeld. Waarom zou die bijrijder minder benzinegeld moeten betalen?
Het onderhoud is ook voor de eigenaar en ook alle risico's.
Ik snap niet waarom een bijrijder nog goedkoper zou moeten kunnen rijden. Hij doet het namelijk als hobby en niet om de eigenaar te helpen...
Als de eigenaar het gratis wil vind ik dat ook prima hoor,maar ik snap het probleem van de 100 euro als stalkosten niet. Waarom zou een eigenaar dan teveel vragen als dat gewoon de kosten zijn die het paard die dagen "op eet" . (Benzine)
Ik zou als bijrijder wel zoeken naar een paard van mijn wensen.
Dus als ik wil leren, heb ik niks aan een scheef en slecht aan de hulpen staand paard.
Als ik buitenritten wil maken, dan zoek ik geen paard op een luxe dressuurstal.
Vind het nogal krom om te spreken van rondhobbelen in vergelijking met een manegepaard.
sneeuwpop schreef:Gini, ik zie die voordelen niet in een bijrijder. Paard kan ook in de stapmolen en qua niveau zal ik het paard altijd weer moeten corrigeren (scherp aan de hulpen zetten)
Ook in tijd helpt mij het niet, ze staan aan huis, dus heb toch de zorg voor ze.
Daarbij doet de bijrijder het niet voor de eigenaar, maar voor zichzelf. Ik zie daar toch wel een groot voordeel in....
Citaat:Trouwens, als jij dus inderdaad alleen maar in de bak/op het erf bezig mag dan vind ik dat aardig onder de categorie rondhobbelen vallen. Van buitenrijden leer je veel meer van het beestje qua ruitergevoel dan van de oefeningetjes in de bak. Zeker als het niet een al te braaf beestje is. Juist van die moeilijke gevallen leer je heel veel.
Tigra_ schreef:Ik vind het een vreemde manier van denken. Omdat je 100 of meer betaald zou je zonder begeleiding naar buiten mogen. Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.
sneeuwpop schreef:Gini, ik zie die voordelen niet in een bijrijder. Paard kan ook in de stapmolen en qua niveau zal ik het paard altijd weer moeten corrigeren (scherp aan de hulpen zetten)
Ook in tijd helpt mij het niet, ze staan aan huis, dus heb toch de zorg voor ze.
Daarbij doet de bijrijder het niet voor de eigenaar, maar voor zichzelf. Ik zie daar toch wel een groot voordeel in....
Niet dat het een wedstrijd is van de grootste voordelrn, want dat is per situatie verschillend. Ik bedoel dat de voordelen niet altijd kloppen die je in je hoofd hebt.
Tigra_ schreef:Breghje schreef:Tigra, ik ging eigenlijk van de situ uit dat de 15 jarige een baantje zou hebben en de ouders (in principe) niet zouden bijlappen, maar je hebt gelijk dat is ook een optie. Hmmmmm wat zou ik als ouder doen. Als ik idd niet zou bijlappen, zou ik niet blij zijn dat al het geld op gaat aan één hobby en dat er verder geen ruimte zou zijn, aan de andere kant als ik idd de manegelessen zou betalen dan maakt het niet uit mits het niet totaal uit zijn verband zou worden gerukt.
Uiteraard moeten de verhouding goed zijn. Dat is het natuurlijk altijd het geval. Denk dat weinig mensen zin hebben om 100 euro te betalen voor een paard waar verder geen faciliteiten zijn. Je moet toch iets kunnen ondernemen.
Je hoeft als ouder natuurlijk ook niet alles te betalen als je kind dit heel graag wil kun je ook altijd nog 50/50 doen.
Ik zou er toch serieus moeite mee hebben om terug naar de manege te moeten. Denk niet dat ik me daar nu nog goed bij voel. Dus voor mij zou een privépaard altijd beter zijn al is die zo scheef als het maar zijn kan.
Tigra_ schreef:Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.
Gini schreef:Tigra_ schreef:Nee voor mij hangt de bijdrage voornamelijk af van wat je krijgt en dat is voor namelijk het soort paard, hoeveel dagen en wat de faciliteiten zijn.
Hier ben ik het wel deels mee eens. Je verwacht er gewoon meer van.
Een pensionstal waar ik maandelijks 300 euro moet betalen verwacht ik meer van dan van een pensionstal waar ik 100 euro in de maand moet betalen.
Een pensionstal van 500 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkele stal zoveel waard is.
Een bijrijdpaard waar ik maandelijks 80 euro voor moet betalen verwacht ik meer van dan van een bijrijdpaard waar ik 40 euro in de maand moet betalen.
Een bijrijdpaard voor 120 euro vind ik belachelijk veel en ben ik van mening dat geen enkel bijrijdpaard zoveel waard is.
Gelukkig zijn er voor de pensionstallen van 500 euro en de bijrijdpaarden van 120 euro mensen die er anders over denken.