Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:26

Ja natuurlijk blijf je er in eerste instantie bij, dat heet je verantwoordelijkheid nemen, maar als het goed gaat dan mogen ze op een gegeven moment wel zelfstandig op pad. Bijrijders die eisen gaan stellen kunnen weer heel makkelijk verder gaan zoeken, dat is simpel zat. Vond alleen dat er erg fanatiek gereageerd werd op emmaa, terwijl die helemaal geen gekke dingen zegt.
Ongeacht de regio vind ik een bijdrage van 100+ euro gewoon hoog en het mooie is dat de mensen die een hogere bijdrage vragen, juist vaak ook de meeste beperkingen opleggen. Die hebben de waan dat een bijrijdster op de blote knietjes mag danken dat ze op hun geweldige (zogenaamde 'sport')paard mogen rijden. Dat is net zo absurd als de meiden die denken dat een eigenaar blij mag zijn dat ze willen komen, het bijrijden is een wisselwerking, je bewijst elkaar een dienst, zo moet je dat zien i.m.o.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:39

Voordat ze naar buiten mogen, gaat er nog wel een flinke tijd overheen.
Ik wil echt zeker weten dat ze mijn paarden aan kunnen. Aangezien ze buiten toch frisser in hun koppie zijn.

Zodra ik eindelijk iemand vind voor mijn ruin, kan degene zeker voorlopig vergeten. Aangezien hij nog nooit mee naar buiten genomen is.
Hij is tijdens de laatste dagen van beleren twee keer naar buiten geweest, dit deed hij op zich erg braaf.
Maar aangezien hij nog erg jong en onervaren is wil ik het simpelweg niet hebben dat een bijrijder mee de weg op gaat. En al helemaal niet alleen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:18

myk_en_shant schreef:
Ik kan ook niet zomaar 100 euro uitgeven aan de paarden, alles wordt weloverwogen besloten wat er uitgegeven wordt aan de paarden.

De paarden moeten hun korstje zelf bij elkaar verdienen dmv lessen lopen en aangezien ik afgelopen periode wat tegenslagen heb gehad is mijn potje aardig ingeslonken.

Mijn bijrijders dragen bij in het verdienen van de paarden hun natje en droogje dmv les bij mij af te nemen.
Ik hoef zelf geen 100 euro per maand.
Af en toe denk ik er wel over na om nieuwe bijrijders dat bedrag te laten betalen, misschien blijven ze dan net even trouwer komen.
Ben helaas al flink wat rotte appels tegen gekomen.

Het is misschien voor sommigen een flink bedrag, maar als je er voldoende voor terug krijgt, vind ik het elke cent waard.

En bij mij krijg je veel vrijheid en helaas is daar in het verleden flink misbruik van gemaakt.
Dit zorgt er bij mij ervoor om toch enigszins mezelf in te dekken door toch een bijdrage dmv les af te nemen.

Dus als er iets gebeurt met de paarden waardoor ze geen lessen meer kunnen lopen of de bijrijders stoppen met bijrijden, dan kan jij de paarden niet meer onderhouden?
Dit is geen aanval, maar ik ben hier echt nieuwsgierig naar. Leef jij dan niet in constante onzekerheid? En ben je je dan niet de hele tijd in bochten aan het wringen om je bijrijders tevreden te houden, want oei oei, als ze weggaan zit je met de gebakken peren.

Ik "begrijp" dan eigenlijk wel dat een iets minder goedwillige bijrijder hier misbruik van kan maken (zoals dus al gebeurd is). Je hebt als bijrijder dan een zekere machtspositie tov de eigenaar van het paard.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:51

chelle_dora schreef:
Tja, dat zal ook wel meevallen hoor :=
Ik ben ook een vervelende roteigenaar dan denk ik, ik gun m'n bijrijdster een hoop maar op eigen houtje springen mag ze niet. Pony kan het wel, zij kan het ook wel, maar ik wil het niet hebben zonder dat ik erbij ben. Simpelweg omdat ik springen een groter risico vind, en als het dan wel mis gaat, wil ik daar graag bij zijn zodat ik de DA kan bellen en ik kan zien wat er is gebeurd. :+ Net als dat ik zo'n vervelende eigenaar ben dat ze er nu ook niet op eigen houtje mee naar buiten mag. Misschien is pony wel heel braaf met d'r hoor, maar wil het nu gewoon niet hebben, omdat ze misschien ook wel niet braaf is. Weet namelijk niet of de beperking bij het paard of bij mij ligt maar ik ga het in ieder geval niet proberen :+ Wil niet zeggen dat ze het nooit mag hoor, en het klopt, ze rijdt meer dan ik doe en ze rijdt leuker dan ik doe, maar heeft niks te maken met niet gunnen. Voor de buitenwereld kan het echter wel zo lijken dat zij inderdaad 'niks' mag, maar goed, ik blijf bij m'n punt, dat zijn dingen die je van tevoren afspreekt en niet daarna pas.

je hebt het iedere keer over vrij specifieke situaties; die ene eigenaar die 120 euro per maand vraagt om te zien hoe een ander max 2x in de week in een bak dressuurmatig aan het rijden is, die ene eigenaar die niet wil dat je 'meer aan de slag gaat met het paard dan jij'. Tja, dat ligt er ook maar net aan toch.. Als je met iemand 2 dagen afspreekt, wil je inderdaad niet dat diegene vervolgens 6 dagen in de week je paard opzadelt, dat klopt :')

Ik ben het als eigenaar mee eens dat als je een (hoge) bijdrage betaald als bijrijdster, je als eigenaar ook niet allerlei eisen kan stellen. Als je alles in de hand wil houden, neem dan een verzorgster zonder bijdrage. De enige eis die ik gesteld heb, was de eerste maand wekelijks les bij mijn instructrice waarbij ik de af en toe even kwam kijken. Die eerste maand hoefde zij dus niet te betalen, dat werd in de lessen geinvesteerd. Daarna heb ik haar volledig vrij gelaten de 2 dagen dat zij komt. Ze mag met het paard naar buiten, springen, lessen, zonder toestemming te hoeven hebben of iets te vragen. Alleen wedstrijden even in overleg om niet in elkaars vaarwater te zitten. Af en toe wip ik eens even langs voor een kletspraatje en bij bijzonderheden appen we elkaar, meer niet. Meisje is 18 en zeer verantwoordelijk. Paard is een KWPN sportmerrie op een pensionstalling met binnenbak en goede faciliteiten.
Jullie hebben het als eigenaar over 'mijn paard/mijn verantwoordelijkheid' maar als er betaald wordt, kan je dat niet meer zo stellen vind ik. Gratis: dan kan je regels stellen. Ook bij ons als eigenaar kan ook altijd iets gebeuren, hoe goed je je paard ook kent. Ja, de mijne is met bijrijdster een keer stokkreupel terug gekomen van buitenrit, had zich vernageld. (ergens in gestaan) Dat kan nu eenmaal gebeuren, ook bij mij dus geen haar op mijn hoofd die haar dat aanrekende.
Bijrijdster was onlangs een poosje geblesseerd en dan doe ik het gewoon zelf en hoeft zij uiteraard ook niet te betalen en dat lukt prima. De bijdrage wordt apart gezet voor onvoorziene kosten en het is dus niet zo dat ik in de problemen kom zonder bijdrage. De afspraak is ook dat als het paard langer dan 4 weken niet berijdbaar is, zij niet hoeft te betalen. Zij 'koopt' in feite een dienst tenslotte. Zij blij nmet een leuk paard onder haar kont en ik blij want mijn leven bestaat uit nog meer dan alleen 'het paard' dus die 2 dagen ben ik dan lekker paardvrij.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:59

Hyppolyte, jij maakt er weer wat anders van.jij hebt het ineens over eigenaren die bijrijders nodig hebben voor de bijdrage...

Ik heb het gewoon over stalkosten. Dat je gebruikt maakt van het paard, dan vind ik het niet gek dat de eigenaar de stalkosten van die dagen vraagt. En als je dat teveel vind dan zoek je idd verder.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:02

Gini schreef:
sneeuwpop schreef:

Tja, dan denk ik dat je zelf nog weinig ervaring hebt met rekeningen betalen voor huis, verzekering, auto, paard etc

Dat zijn aannames, laten we het daarop houden.
Ik zeg niet dat 100 euro niks is, maar het mag geen wereldbedrag zijn. Met een paard zit je namelijk al snel aan dat bedrag. Als je een bijrijder nodig hebt om dat bedrag te betalen, dan heb je dus een bijrijder om je paard (deels) financieel te onderhouden. Dat vind ik een slechte reden om een bijrijder te hebben.

Heel kort: als je 100 euro zeer veel geld vindt, hou dan konijnen.

Ik heb zoveel geld aan mijn paard uitgegeven en als ik dat allemaal bij elkaar ga optellen is dat echt veel, zou er zo een nieuw paard van kunnen kopen. Bovendien moet ik binnenkort weer een grote uitgave doen, richting de 2000 euro. Kan misschien beter een nieuw paard kopen. hahaha.

Tegenwoordig koop ik alleen de nodige dingen, zoals voer, vlas en hooi. Verdere spullen zijn niet nodig, behalve dan dat ik laatst een leadrope heb gekocht om mijn paard te longeren. Maar 40 euro valt nog wel mee, ja ja ik weet het een simpele longeerlijn is er voor 10 euro haha.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:06

Gini, ik ben het met je eens als de eigenaar die bijrijder nodig heeft voor geld, dat niet handig is.

Echter is dat vaak niet de reden.

Imo hoeft de bijrijder niet gratis te rijden. De eigenaar van het paard vraagt imo gewoon een kostenvergoeding van de stalling omdat je het paard gebruikt.
Ik zie het dus als benzinegeld wanneer je een auto leent.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:10

Gini natuurlijk kan ik wel betalen als er wat gebeurd, maar dan moet het van mijn privérekening komen en niet van de paardenrekening.

Heb een rekening speciaal voor de paardengebeuren.
Daar wordt in principe alles wat betreft de paarden van betaald.

Het liefst wil ik niet van mijn privérekening halen, maar als het nodig is gebeurd dit wel.

Dus er is wel geld en bijrijders kunnen dit niet als machtspositie gebruiken.
Maar ik geef niet snel onnodig geld uit om zeg maar dat ene dekje te hebben om dat setje compleet te maken.
Er wordt alleen het hoognodige afgeschaft en meer niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:15

Ik zeg niet dat iedereen een bijrijder nodig heeft om het paard te betalen, ik vind alleen dat 100+ euro niet een gewoon bedrag meer is en dat dat meer lijkt op dat je dus iemand wilt hebben om mee te betalen aan het maandelijkse onderhoud en dat vind ik niet geheel terecht, maar die mening deel jij dus duidelijk niet. Een aantal mensen hier begonnen vervolgens over dat 100 euro een hoop geld is en dat ze dat niet zo even kunnen ophoesten, dan maak ik daaruit op dat ze dat blijkbaar nodig hebben voor hun vaste lasten.
Een bijrijder hoeft in mijn optiek niet mee te betalen aan de onderhoudskosten (dus de stalkosten voor zoveel dagen), het is tenslotte niet haar paard. Dat je het geld weer investeert in je paard, prima, maar het moet een extraatje zijn, niet voor je dagelijkse onderhoud, de prijs opdrijven zodat je zelf weer het zoveelste setje kunt kopen vind ik ook weer zo wat, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:37

Blijkbaar heb ik echt heel veel geluk gehad als ik de afgelopen paar pagina's lees. Zowel met bijrijdpaarden als mijn eigen paard. Mijn eigen paard heb ik in de lagere prijsklasse gekocht en was helemaal verkeersmak en kon ook nog leuk lopen. Dressuurmatig moest hem wel nog wat geleerd worden, maar dat ging dan meer over bepaalde oefeningen.
Wat betreft bijrijdpaarden; altijd gratis (die 20 euro voor hoefsmid eens in de 2 maanden niet meegerekend. Dat is niks natuurlijk) en mocht er alles mee doen wat ik wilde. Dat mijn laatste bijrijdpaard nog nooit van het terrein af was geweest, ach, dat moest ze maar leren. En ik werd succes gewenst en we gingen lekker naar buiten. Als ik een keer wilde springen, dan bouwde ik een stel hindernissen op en gaan met die banaan. De enige 'eis' was dat ik minstens 3 keer in de week kwam rijden. Als ik iedere dag was komen rijden was het ook goed geweest. En ik heb het er met de eigenaar over gehad en hij vertelde dat hij er plezier in had om mij met de paarden bezig te zien. Ik ben heel blij met de kansen die ik heb gehad.

Ik ben het verder met Emma en hyppolyte eens. En ik snap Emma's woordkeuze voor experimenteren ook. Ik experimenteerde ook weleens met bijvoorbeeld springen, of een bepaalde dressuurmatige oefening. Het naar buiten gaan was overigens echt trainen te noemen, want die merrie kende dat nog niet.
€120 euro per maand voor een paar dagen is echt veel geld. Zeker als je dan alleen maar in de bak wat rondjes mag hobbelen. Want wees eerlijk, de mensen met écht veel eisen (die niet vanzelfsprekend zijn), vragen vaak ook een groot bedrag. Ze zullen hier niet in het topic zitten, maar ze zijn er wel. Hun paard is hun pareltje, hun baby. En de bijrijder mag de eigenaar op zijn blote knietjes danken dat hij er alleen al naar mag kijken. Overdreven? Ja. Maar de waarheid ligt er dichter bij dan je denkt.

En myk, jouw situatie is anders, jij geeft immers ook nog les. Dan vind ik dat niet echt een bijrijdersbijdrage te noemen. Immers betaal ik nog apart voor les, maar dat zie ik zeker niet als bijdrage voor het bijrijden, maar als investering in mezelf en het paard.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:40

100 euro is zeker niet niks, maar ben het er toch een beetje mee eens dat je als paardeneigenaar je niet het leplazerus zou moeten schrikken van 100 euro. Maar je hebt uiteraard verschillen in inkomens en uitgaves en mensen die in verschillende financiele situaties paarden houden. Ik schrik nu niet van 100 euro, hoewel ik het liever in mn zak houdt, maar als er iets gebeurd in mijn werk of financiele situatie zal ik niet direct mijn paard verkopen maar proberen deze te behouden. Dan is 100 euro ineens wat pijnlijker maar vind ik niet dat ik ineens geen paardeneigenaar meer mag zijn.

Ik vind een bijrijder nemen voor de financiele hulp helemaal geen slechte reden. Zou niet mijn (eerste) reden zijn, maar een stalgenootje van mij ligt in scheiding maar wil haar paard heel graag houden voor haar en haar dochter. Zij zoekt nu dus wel iemand voor 2 of 3 dagen voor 75 a 100 euro. Heel geen gek idee hoor, zij en haar dochter blij dat het paard gehouden kan worden en als ze een bijrijder vind die dit bedrag prima vind, heeft diegene een leuk bijrijdpaard. Iedereen blij, prima reden. Soms heb je dingen niet in de hand he.

Wat betreft het mede-eigenaarschap of beter verwoord, meer te zeggen hebben over een bijrijdpaard omdat je (al dan niet een hoog) bedrag betaald voor een paard krijg ik een beetje kriebels van.
Het is wel MIJN paard he... niemand gaat (voor geen 60 en voor geen 120 euro) beslissen of zij ineens buiten gaat rijden of springen omdat er geld betaald word. Alles is bij mij mogelijk in overleg, en als mijn verzorgster vraagt of ze iets "anders" mag doen maak ik die overweging ongeacht de bijdrage die zij per maand betaald.

De bijdrage bepaal je samen van te voren, evenals de dingen die wel of niet met het paard gedaan mogen worden en alles wat overlegt kan worden. Kom je daar samen uit is dat dus al bepaald en zou er geen strubelingen moeten onstaan omdat iemand ineens meer wil kunnen beslissen over een ander haar paard.
Het blijft mijn paard en niemand gaat daar beslissingen overnemen zonder mij, ik ben echt niet moeilijk, van mij part verkleed mijn bijrijder zich als ridder en gaat ze het dorp op stelte zetten, maar niet omdat ze een bijdrage levert, maar omdat ik haar vertrouw en omdat mijn paard dat ook doet.

EDIT: wel grappig dat iedereen het bijrijden omschrijft als : een paar uurtjes alleen maar mogen rondhobbelen... volgens mij is dit nou juist wat op een manege gebeurt en is het mooie aan een bijrijder paard dat je een combinatie kan vormen en je kan ontwikkelen, omdat je juist meer kan dan alleen wat rondhobbelen.

Hoe noem je het rijden op een manege dan als dit zelfs alleen maar rondhobbelen is?!?!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:46

Het leuke van een bijrijdpaard vind ik dat ik meer kan doen dan wanneer ik alleen maar op de manege rijd. Maar als ik van de eigenaar nooit buiten de bak mag, nooit een keer wat balkjes of een hindernisje neer mag leggen, nooit mag longeren, etc, dan is het in mijn ogen gewoon hetzelfde als vrijrijden op een manege. En als je geluk hebt is het paard dan wel fijner dan een manegepaard, maar dat is ook maar afwachten (en echt, ik ben paarden tegengekomen die zo een manegepaard zouden kunnen zijn).

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:50

Momenteel zoek ik zelf ook een bijrijdpaard, en dat dan om mijn examen van lesgever te kunnen afleggen. Hierdoor moet het paard al wat kennen en vind ik het niet erg om ervoor te betalen, mits het een gegrond bedrag is. Ik ga geen €200 betalen voor maar 1x per week te kunnen rijden met een diertje dat amper zijn gangen kan.

Maar als ik een paardje zoek om mee te spelen, wat recreatief rijde, verzorgen (paard en stal) dan betaal ik liever ook niets. Gewoon puur om het feit dat ik het dan doe om de eigenaar uit de bres te helpen en zodat ik zelf ervaring kan opdoen in de omgang met verschillende paarden. Win win zeg maar.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:52

Vesceron met je edit heb je een goed punt.
Over het algemeen hobbel je op een manegepaard en leer je pas echt rijden op een privépaard.

En idd daarnaast heb je niet alleen het rijden maar ook de verzorging en alle andere zaken die je met het paard kan en mag doen te maken.
Dus niet zoals op de manege opstappen, rijden, afstappen en paard aan de volgende geven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:04

Goldenarrow jij denkt er net zo over als mij, dat het een investering is in ruiter en paard.
Maar helaas denkt er niet iedereen zo over.
Blijkbaar willen de mensen voor niks op de eerste rang zitten hier.
Er zijn twee mensen wezen proefrijden, allebei super enthousiast en allebei haakten af.
Gaven een l*lsmoes op als reden, maar weet eigenlijks bijna zeker dat ze over die twee lessen per maand vallen.

Wat is nou 54 euro per maand als je elke week twee keer mag vrijrijden en twee keer per maand privéles krijgt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:38

Ik blijf het een leuke discussie vinden, alleen vraag ik me even af. In welke leeftijdscategorie worden bijrijdsters gezocht die 100 per maand bij moeten betalen? En dan in de context: voor een 12-15 jarige is dat amper tot niet op te hoesten, maar voor iemand ouder dan bv 18 met werk bijvoorbeeld weer wel. Wordt daar ook naar gekeken of maakt dat niet uit?

Eigenlijk ook omdat er wordt aangegeven dat jonge bijrijdsters nogal eens afhaken ook al moeten ze betalen, maar dat kan uiteraard ook de andere kant zijn, als ál hun bijverdiensten/zakgeld (waar ze dus ook meer van moeten doen) naar het bijrijdpaard zou gaan, dan gaat alles daarnaartoe en dat is verhoudingsgewijs heel veel geld uiteraard.

Wat een manege kost daar heb ik dus totaaaal geen idee van, ben daar zwaar allergisch voor en mijd ze als de pest :D dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Echter op een manege heb je dus bv wel altijd (groeps)les, in een binnenbak, dus dan zit je weer met de faciliteiten die vergeleken moeten worden. (Hebben we t even niet over de al dan niet aanwezige kwaliteit van de instr. op de manege hé) :P
Laatst bijgewerkt door Breghje op 04-03-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:40

Breghje schreef:
Ik blijf het een leuke discussie vinden, alleen vraag ik me even af. In welke leeftijdscategorie worden bijrijdsters gezocht die 100 per maand bij moeten betalen? En dan in de context: voor een 12-15 jarige is dat amper tot niet op te hoesten, maar voor iemand ouder dan bv 18 met werk bijvoorbeeld weer wel. Wordt daar ook naar gekeken of maakt dat niet uit?

Ik denk dat de meeste mensen die een grote bijdragen vragen ook wel op zoek zijn naar een ouder iemand, iemand die een inkomen heeft etc. In de meeste advertenties staat ook, minimaal 18 of 22 jaar. En als je 15 bent en moeilijk 100 euro per maand kan betalen moet je als 15 jarige een andere optie zoeken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:43

Heimdallr schreef:
Breghje schreef:

Ik denk dat de meeste mensen die een grote bijdragen vragen ook wel op zoek zijn naar een ouder iemand, iemand die een inkomen heeft etc. In de meeste advertenties staat ook, minimaal 18 of 22 jaar. En als je 15 bent en moeilijk 100 euro per maand kan betalen moet je als 15 jarige een andere optie zoeken.

En zou je dan bv (even theoretisch) als je zou kunnen kiezen tussen een 16 jarig talentje of een 20 jarige die werk heeft maar vers van de manege afkomt je bijdrage verlagen of voor de oudere gaan? *nieuwsgierig*

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:46

Ik zou persoonlijk verder kijken en geen van beide nemen.

Als je een bedrag hebt afgesproken, moet je daar aan houden.

Ik zou het in mijn situatie niet kunnen verantwoorden naar mijn andere verzorgsters.

Dan krijg ik geheid scheve gezichten.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:54

Breghje schreef:
En zou je dan bv (even theoretisch) als je zou kunnen kiezen tussen een 16 jarig talentje of een 20 jarige die werk heeft maar vers van de manege afkomt je bijdrage verlagen of voor de oudere gaan? *nieuwsgierig*

Hmm als ik een verzorger wil hebben is het gratis, mijn paard staat aan huis dus ik heb die kosten niet.

Als mijn paard op een stalling stond dan zou ik voor een 16 jarige gaan en de prijs in overleg vastleggen. Ik wil liever een jonger iemand die geen werk heeft en meer tijd heeft voor mijn paard. Dit wilt niet zeggen dat een jonger iemand minder ervaren is, of een ouder iemand ervaren is.

Wat zou jij doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:00

Je hebt natuurlijk ook bij de jongere categorie dat er ouders zijn die het financieren. De meeste ouders betalen ook de manege voor de lessen. Dan lijkt het mij niet zoveel uitmaken of je het nu aan de manege geeft of aan een particulier waar je kind wellicht meer dagen terecht kan.

Zelf zou ik niet zo gauw gaan verlagen dan moet iemand zich echt al waar gemaakt hebben.
Dus dan wordt het toch verder zoeken tot iemand geschikt is en kan/wil betalen wat ik zou vragen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:05

Hyppolyte, waarom vind jij dat een bijrijde niet hoeft te betalen voor de stalkosten?
Ik zie het als bezinegeld. Waarom zou die bijrijder minder benzinegeld moeten betalen?
Het onderhoud is ook voor de eigenaar en ook alle risico's.
Ik snap niet waarom een bijrijder nog goedkoper zou moeten kunnen rijden. Hij doet het namelijk als hobby en niet om de eigenaar te helpen...

Als de eigenaar het gratis wil vind ik dat ook prima hoor,maar ik snap het probleem van de 100 euro als stalkosten niet. Waarom zou een eigenaar dan teveel vragen als dat gewoon de kosten zijn die het paard die dagen "op eet" . (Benzine)
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 04-03-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:07

myk_en_shant schreef:
Vesceron met je edit heb je een goed punt.
Over het algemeen hobbel je op een manegepaard en leer je pas echt rijden op een privépaard.

En idd daarnaast heb je niet alleen het rijden maar ook de verzorging en alle andere zaken die je met het paard kan en mag doen te maken.
Dus niet zoals op de manege opstappen, rijden, afstappen en paard aan de volgende geven.

Dat is geheel afhankelijk van het privépaard. Als het een recreatiepaard is dat net een b-proefje kan lopen, maar verder zo scheef is dat een vers van de manege-ruiter er niks mee kan, dan leer je er ook niks van. Dan is vrij rijden op een manegepaard niets anders dan vrijrijden op een privépaard. Hetzelfde geldt voor een paard dat zo scherp aan de hulpen staat dat je maar een bepaalde kant op hoeft te denken en hij gaat al. Dat is net zo slecht voor iemand die net van de manege af komt als een paard wat niks kan. Dat levert immers geheid ongelukken op.
In principe is het paard waar ik nu op rijd letterlijk poetsen, opstappen, rijden, afstappen en terug in de wei zetten. Het enige verschil is dus dat ik hem niet aan iemand anders afgeef, maar dat deed ik op de manege ook zelden. Verder hoef ik niks aan de verzorging te doen, al heb ik het natuurlijk wel aangeboden.

En ik ga even in beide gevallen uit van het vrijrijden. Op die manier kan je naar mijn mening het beste vergelijken.

En als je dus niks met het paard mág doen, behalve dus een beetje rondhobbelen in de bak, dan is er eigenlijk geen verschil met vrijrijden op de manege.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:14

Ik zou als bijrijder wel zoeken naar een paard van mijn wensen.
Dus als ik wil leren, heb ik niks aan een scheef en slecht aan de hulpen staand paard.
Als ik buitenritten wil maken, dan zoek ik geen paard op een luxe dressuurstal.

Vind het nogal krom om te spreken van rondhobbelen in vergelijking met een manegepaard.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:18

Ben ik het toch niet mee eens Goldenarrow.
Ik vraag me ten eerste af of je dan uberhaupt zou kiezen voor dat scheve recreatiepaard, als je doel is om meer te doen dan enkel rondhobbelen. Daarnaast vraag ik me af of de eigenaar daar een dik bedrag voor zou vragen maar goed, die heb je er vast tussen zitten.
Ook met "vrijrijden" wat ik op zich al een gekke term vind als je buiten manege begrippen komt, kan je met een verzorgpaard een combinatie gaan vormen en je ontwikkelen, veel meer dan dat je dat met steeds verschillende manege paarden kan. Op de manege stap je elke week op een (ander) paard die 3 uur daarvoor door 3 verschillende mensen is bereden, en de kans is groot dat het met behulp van trek en pluk werk is gegaan. Zonder manege(paarden) af te willen vallen, het is gewoon een verschil met prive paarden.

Dus als je in beide gevallen uitgaat van het "vrijrijden", hoeveel kost dan een uurtje vrijrijden op de manege? Zeker meer dan 10 euro...In mijn ogen kan je dan nog steeds beter een verzorgpaard kiezen waar je aan bijdraagt en een band mee op kunt bouwen, een combinatie mee kunt worden, veel meer kunt gaan aanvoelen en leren.