Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:00

Of 100 veel is, zou je de kosten moeten weten.

Ik vind 100 veel geld, maar de pensionkosten per maand zijn hier in de buurt meer richting de 300, en dan is 100 weer niet veel, zeker omdat de rest ook nog moet zoals d.a, hoefsmid zadelmaker etc....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:26

Dat een paard veel kost zou niet mogen doorwegen in de prijs die je een bijrijder laat betalen. Als je ook kijkt in dat topic van hoeveel kost een paard daadwerkelijk, dan zie je dat de echt hoge bedragen ook wel van mensen komen die graag shoppen. Peesbeschermertjes hier, halstertje daar. Geen probleem, maar verhaal dat niet op de bijrijder.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:38

Haha, dus de eigenaar is zo rijk dat 100,- voor hem ook "niks" is?
Fanta wereld!

Daarom vraagt die ook om een bijdrage....

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:41

sneeuwpop schreef:
Of 100 veel is, zou je de kosten moeten weten.

Ik vind 100 veel geld, maar de pensionkosten per maand zijn hier in de buurt meer richting de 300, en dan is 100 weer niet veel, zeker omdat de rest ook nog moet zoals d.a, hoefsmid zadelmaker etc....

Hier is de stalling ook zo duur, richting de 300 - 400 euro. Hoefsmid is hier dan richting de 30 euro (bekappen) wat nog aardig goedkoop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:18

sneeuwpop schreef:
Ik vind experimenteren erg kinderlijk overkomen.
Iets nieuws gebeurd weloverwogen en met de juiste voorbereiding.
En ook het woord "eigenaarschap" omdat je wat betaald vind ik ook kinderlijk onrealistisch.

Niet rot bedoeld, maar denk dat je idd zoals je zelf denkt erg verwend bent en (veel) minder volwassen dan je denkt.

Zo, dat is een behoorlijk aanvallende uitspraak vind je niet? Ik ben verwend wbt bijrijdpaarden omdat ik het geluk heb gehad de kans te krijgen om mezelf te bewijzen. Het is bij mij ook allemaal niet uit de lucht komen vallen. Ik heb net zo goed moeten betalen voor bijrijdpaarden, en zoals ik al 100 keer gezegd heb, heb ik hier ook altijd begrip voor gehad. Ik ben niet volwassen, ik ben namelijk 18. Wel heb ik ervaring met beide kanten van de wereld en weet ik dat wederzijds vertrouwen voor mij belangrijker is dan een bijdrage. Toen ik dat meisje had lopen heb ik haar ook eenmalig uitgelegd hoe ze moet longeren en welke bijzetteugels ik daar het liefst voor gebruik. Alles wat er hangt kan gebruikt worden, en toen ik haar had uitgelegd hoe bijvoorbeeld touwtjes werkte wist zij ook wel dat die niet te strak moesten en dat er bewegingsvrijheid over moest blijven. Ik heb het over dat soort dingen, geen gekke dingen met het paard. Ik verwacht gewoon wederzijds vertrouwen, en daar hoort voor mij kijken wat de mogelijkheden met een paard zijn bij. Kijken of wijken lukt, kijken wat voor oefeningen ik eruit kan krijgen. Ik weet hoe het werkt en ik weet prima hoe ik een paard geen kwaad moet doen.

Ik vind je post nogal aanvallend en behoorlijk denigrerend overkomen. Snap dat ik "maar" een bijrijdster ben en dat ik natuurlijk nooooooit de ervaring heb met paarden die jij hebt blijkbaar, maar dat is geen rede om mensen naar beneden te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:23

Je hebt jezelf toch "verwend" genoemd mbt bijrijdpaarden? Als een ander het doet zijn ze ineens aanvallend? Niemand haalt je naar beneden hoor, sneeuwpop zegt gewoon letterlijk dat zij denkt dat je, zoals je ZELF hebt gezegd, verwend bent geweest met fijne verzorgpaarden en eigenaren. Niet de boel om gaan draaien, dat is niet netjes en niet volwassen. Volwassen is meer dan een leeftijd, heeft ook te maken met gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:25

Ik heb het ook niet over het "verwend" gedeelte van haar opmerking ;) Ik weet inderdaad dondersgoed dat ik mezelf verwend heb genoeg wbt bijrijdpaarden. Ik vind het wel behoorlijk kleinerend om iemand onvolwassen te noemen, en al helemaal in de verwoording die gebruikt is.

Sneeuwpop, ik weet niet of je deze discussie verder nog wilt voeren maar als je nog iets kwijt wilt of wilt reageren zou dit ook via PB kunnen? Misschien dat we het topic op die manier wat met rust kunnen laten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:27

Nuja, ik moet zeggen dat ik jou anders ook kleinerend over vind komen met je posts hoor, je bent zelf ook geen heilige :) Door uitspraken zoals "natuurlijk nooooooit de ervaring heb met paarden die jij hebt blijkbaar" kom je zelf ook niet echt goed en netjes uit de hoek natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:28

Ik ben ook zeker geen heilige en ik weet dat ik wat oververhit kan raken in discussies, dus mijn excuses als ik daarmee iemand heb gekwetst. Verder ga ik me niet excuseren voor mijn mening, die blijft namelijk hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:30

Emmaa_ schreef:
Ik ben ook zeker geen heilige en ik weet dat ik wat oververhit kan raken in discussies, dus mijn excuses als ik daarmee iemand heb gekwetst. Verder ga ik me niet excuseren voor mijn mening, die blijft namelijk hetzelfde.

Dat hoeft ook niet, maar je verwoording kan ook behoorlijk bijgeschaafd worden, en van daaruit zal sneeuwpop ook hebben gezegd dat je nog erg onvolwassen over komt, en ik kan haar daar prima in begrijpen omdat je meer van dergelijke opmerkingen hebt gemaakt waardoor ik eigenlijk het idee had dat ik met een 15jarige te maken had ipv een 18jarige (want ik spit geen profielen door := )

Bij je mening moet je blijven, die mening is persoonlijk, maar je mag wel met iets meer respect omgaan met die van een ander; dat doen anderen in deze discussie immers ook met die van jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:34

Nou ja ik heb persoonlijk het gevoel alsof niet iedereen in deze discussie helemaal netjes is gebleven. Nogmaals, mijn mening en hoe ik het ervaren heb. Ik heb constant het gevoel gehad alsof mijn mening ook weggeworpen werd, alsof er niet serieus op werd ingegaan. Dat neemt niet weg dat ik het een interessante discussie vond en nog steeds vind. Zal dit topic ook blijven volgen maar denk dat het beter is als ik me er even niet mee bemoei :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:37

Was niet aanvallend bedoeld hoor.
Ik zie je posts gewoon anders dan jijzelf.

Je gaf aan geen kind meer te zijn voor het vasthouden van je had of zoiets.. en zoals ik je posts las kon ik dat niet echt begrijpen. Zodoende dat ik daarover schreef. Tis niet afkrakend bedoeld.

Ben zelf ook een verzorgster geweest, niks mis mee.
Waar ik me aan stoorde in je post had ik al aangegeven.
Gaat mij om je argumenten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:37

sneeuwpop schreef:
Haha, dus de eigenaar is zo rijk dat 100,- voor hem ook "niks" is?
Fanta wereld!

Daarom vraagt die ook om een bijdrage....

Heel eerlijk? Als paardeneigenaar zou 100 euro inderdaad niet zo een moeite moeten zijn om op te hoesten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:44

Gini schreef:
Heel eerlijk? Als paardeneigenaar zou 100 euro inderdaad niet zo een moeite moeten zijn om op te hoesten.

Tja, dan denk ik dat je zelf nog weinig ervaring hebt met rekeningen betalen voor huis, verzekering, auto, paard etc

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:53

Ik zou niet weten waarom een bijrijder geen bijdrage zou geven.
Weet wel veel redenen waarom wel.

Als mijn paard op een pensionstal zou staan en een bijrijder de helft vd dagen heeft, is de helft van het stalgeld wel de minimum wat deze kan bijdragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:32

sneeuwpop schreef:
Gini schreef:

Tja, dan denk ik dat je zelf nog weinig ervaring hebt met rekeningen betalen voor huis, verzekering, auto, paard etc

Dat zijn aannames, laten we het daarop houden.
Ik zeg niet dat 100 euro niks is, maar het mag geen wereldbedrag zijn. Met een paard zit je namelijk al snel aan dat bedrag. Als je een bijrijder nodig hebt om dat bedrag te betalen, dan heb je dus een bijrijder om je paard (deels) financieel te onderhouden. Dat vind ik een slechte reden om een bijrijder te hebben.

Heel kort: als je 100 euro zeer veel geld vindt, hou dan konijnen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:46

Zo, jullie zijn aardig aan het inhakke op elkaar terwijl emmaa wel degelijk een punt heeft, een bijrijdster is er namelijk niet voor om jouw stalgeld op te hoesten, wanneer je kiest voor een paard dan weet je dat daar kosten aan verbonden zitten en dat jij als eigenaar daar verantwoordelijk voor bent. Als je daar dan vervolgens niet eens zelfstandig van het erf af mag en zelfs niet eens zelfstandig mag springen in de bak dan moet je een minder hoge bijdrage vragen of je moet geen bijrijdster nemen.
Ik heb vroeger ook paarden bijgereden voor een vergoeding (meestal rond de 50/75 euro of gratis) maar met alleen maar een rondje in de bak rondhobbelen vind ik een bijdrage van 120 helemaal belachelijk. Vind het ook vooral een kwestie van in hoeverre het nodig is, als jij zelf te weinig tijd hebt of niets kan doen dan ben je afhankelijk van je bijrijder, dan zou ik waarschijnlijk geen bijdrage vragen. Als je het doet om iemand anders ook het plezier te gunnen kun je een redelijke bijdrage vragen (dus geen 120 euro).

[/quote]Iemand die claimt het 'recht' te hebben om buiten te mogen rijden, mag zich wel eerst even verdiepen in de kosten als het paard schade maakt als ie op een auto klapt met de bijrijdster want de kans is groot dat die kosten gewoon voor de eigenaar komen. En dat zal niet opgelost kunnen worden met de 120 euro dan waar je je 'inbreng' mee hebt gekocht. [/quote] Dit is je reinste kul, daar ben je namelijk gewoon voor verzekerd (tenminste, mag hopen dat je een avp hebt als paardeneigenaar := ). Maar het kan wel zijn omdat je er zoveel geld voor vraagt, dat je wel gedeeltelijk zelf voor die kosten moet opdraaien. Nadeel van kosten ergens voor vragen.

@sneeuwpop, op het moment dat je als paardeneigenaar niet zelf die 100 euro kan ophoesten aan stalling of extra kosten, dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je je financien wel op orde hebt en of het verstandig is om een paard te hebben, wat doe je dan als de DA langs moet komen?
Een extraatje is leuk, maar het moet niet zo zijn dat je de bijdrage van je bijrijder nodig hebt om alles te kunnen betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:51

hyppolyte: maar hey, niet iedereen vraagt 120 euro per maand he? Dat is waar de meeste over vallen; Emma blijft doorhakken op 120 euro per maand en dan willen 'experimenteren' (wat gewoon een nare woordkeuze is). Als iemand blijft hakken, gaan anderen ook vanzelf terug hakken :+

En t blijft gewoon heel simpel: als je het niet eens bent met de bijdrage, kan je gerust een deurtje verder kijken, niemand dwingt een bijrijdster om te betalen; alleen heb je wel kans dat je nog even verder moet zoeken als je zelf een flinke eisenlijst hebt als bijrijdster natuurlijk. :)

Voor wat emma zoekt (gewoon ontzettend veel zelfstandigheid, eigen inbreng en veel zelf kunnen en mogen bepalen) ben je meer op stal naar een 'deelpaard' dan naar een 'bijrijdpaard'. Maar 'deelpaardjes' zijn inderdaad niet gratis te vinden nee, niet als je zelf een eisenpakket eraan hangt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:54

Chelle_dora: Ik heb mijn excuses aangeboden en me teruggetrokken uit de discussie, geen rede om hier nog door te gaan op mijn argumenten of wat ik heb gezegd toch? Dat iemand anders hierop doorgaat is geen rede om mij er weer bij te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:57

Ik haal jou er niet bij, ik reageer echter gewoon op de post voor mij. Dat jij daar nou in besproken wordt kan ik niks aan doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:59

Ik kan ook niet zomaar 100 euro uitgeven aan de paarden, alles wordt weloverwogen besloten wat er uitgegeven wordt aan de paarden.

De paarden moeten hun korstje zelf bij elkaar verdienen dmv lessen lopen en aangezien ik afgelopen periode wat tegenslagen heb gehad is mijn potje aardig ingeslonken.

Mijn bijrijders dragen bij in het verdienen van de paarden hun natje en droogje dmv les bij mij af te nemen.
Ik hoef zelf geen 100 euro per maand.
Af en toe denk ik er wel over na om nieuwe bijrijders dat bedrag te laten betalen, misschien blijven ze dan net even trouwer komen.
Ben helaas al flink wat rotte appels tegen gekomen.

Het is misschien voor sommigen een flink bedrag, maar als je er voldoende voor terug krijgt, vind ik het elke cent waard.

En bij mij krijg je veel vrijheid en helaas is daar in het verleden flink misbruik van gemaakt.
Dit zorgt er bij mij ervoor om toch enigszins mezelf in te dekken door toch een bijdrage dmv les af te nemen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:01

Je vergeet 1 ding, dat jij vindt dat ze veel eist. Ik vind helemaal niet dat ze heel veeleisend is, niet iedereen vindt het prettig als de eigenaar constant op je lip zit en je niets zelfstandig mag doen. Ik heb aan beide kanten gestaan en ik ben een neuroot, daarom hoef ik ook geen bijrijder, dat het nu toevallig zo gelopen is komt doordat het gewoon 2 hele leuke meiden zijn die anders niet meer lekker met de paarden bezig kunnen zijn terwijl ze het zo leuk doen. Ze krijgen ook een zekere mate van zelfstandigheid, ze mogen van het erf af, lekker wandelen en buiten longeren e.d. alleen niet zelfstandig rijden. Dat ik zelf verzorgpaarden had reed ik die geheel zelfstandig, ik trof meestal eigenaren die zelf niks met hun paard deden, iets wat ik zelf absoluut niet snapte en ook absoluut anders zou doen als ik zelf een eigen paard had (wat ik dus ook gedaan heb). Maar ik vond het heerlijk dat ik gewoon van alles zelfstandig kon doen en vind dat ook niet veeleisend. Als je dat niet wilt, ook prima, als je een bijrijdster kunt vinden die dat niet erg vindt, best. Maar dat maakt iemand anders nog niet veeleisend :n.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:07

@myk, jij vraagt allereerst geen enorm bedrag gezien de vrijheid die je ervoor terugkrijgt, daarnaast heb je absoluut een punt dat je een bijdrage vraagt, mensen zijn inderdaad vaak wat serieuzer wanneer ze ergens voor moeten betalen, maar een garantie heb je nooit. Ik was zelf net zo gedreven bij de gratis paarden als bij de paarden waarvoor ik wel betaalde.

Anoniem

hyppolyte: Dan heb je mij denk ik verkeerd begrepen, want ik zeg niet dat ze veeleisend is voor iedereen, ik heb echter wel gezegd dat het lastig is om de vrijheid te vinden die gezocht wordt, met een lagere bijdrage. Ik zeg niet dat ze veeleisend is, althans dat bedoel ik niet, want mijn bijrijdster kan en mag ook gewoon zelfstandig rijden, daar ga ik echt niet iedere keer netjes bij staan, alleen net als dat je met het kopen van paarden in de lagere prijsklasse niet kan en mag verwachten dat het dier van alles en nog wat kan, moet je in een 'lagere prijsklasse' er niet gek van opkijken als je minder mag of dus beperkt wordt, dat is enkel wat ik ermee bedoelde te zeggen. Ik zeg nergens dat ze extreem veeleisend is, ik zeg alleen wel dat het, als je als bijrijdster een 'eigenlijst' om het maar even naar te noemen, of een checklist hebt van dingen die je graag wil doen met een paard, het wel even kan duren voor je een passend paard EN eigenaar vindt. En als je dan als eigenaar bepaalt dat iemand niet op eigen houtje naar buiten mag bijvoorbeeld, maakt dat je ook geen vervelende eigenaar of een 'op de lip zittende' eigenaar toch?

Volgens mij zijn we het namelijk wel met elkaar eens maar begrijpen we elkaar verkeerd. Ik denk namelijk dat Emma prima redenen heeft om te willen, wat ze wil met een bijrijdpaard, alleen dat het echt niet heel makkelijk is om zoiets te vinden, want het moet klikken met de eigenaar, met het paard, en dan moet je ook maar net in een regio zitten waar je zoiets voor een kleine prijs allemaal mag doen. Veel eigenaren berekenen de 'bijdrage' namelijk gewoon naar het aantal dagen dat je het paard doet (zo heb ik de bijdrage namelijk ook vastgesteld) en als je dan de pech hebt om in een dure regio te wonen.. Dan zul je inderdaad misschien zien dat de bijdrage's hoger liggen gemiddeld dan misschien ergens in friesland waar iedereen z'n paard voor een appel en een ei kan stallen. Dat maakt een eigenaar nog geen geldklopper of 'financieel afhankelijk' natuurlijk, alleen kunnen de standaarden in bepaalde regio's natuurlijk wel heel anders liggen.

myk_en_shant

In het begin mogen de nieuwe bijrijders ook alleen maar in de bak bezig zijn en de eerste keren zal ik er ook bij aanwezig zijn.

Kunnen ze hier niet tegen, dan hebben ze echt dikke pech.

Naarmate zich zelf hebben bewezen, krijgen ze meer vrijheid.
Maar de eerste tijd wórdt er niet buiten gereden, dus die eis kunnen ze echt vergeten.
Accepteren ze die niet is het exit.
Mijn paarden, dus mijn beslissing