Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Loes1996 schreef:Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!
Ik zie dat anders. Hoe je het ook brengt, je geeft de bijrijder duidelijk het gevoel ‘terug op je plaats jij, en zelfs voor een schaafwondje mijn toestemming komen vragen’. Sommigen zullen dat ok vinden, sommigen zullen dat totaal verkeerd opvatten. Als je verder een goede bijrijder hebt zou ik zeker oppassen met dit soort gesprekken.
Poekkie schreef:Deemii: echt elke keer appen wat / wanneer / hoe zou ik na een maand ook niet meer doen als bijrijder. De eerste 2/3 weken ok, maar daarna gaat het toch wel sterk over de grens van wat ik nog respectvol zou vinden. Leg dan een boekje neer waarin jullie allebei opschrijven, dat is veel minder controlerend dan dat belachelijke smsje elke keer.
Het is jou pony, maar door hem te ‘verhuren’ deel je hem ook een beetje. En die persoon hoor je na een tijdje dan ook te kunnen vertrouwen of je stopt er mee.
Mag je nu echt van iemand verwachten dat die eerst foto’s gaat maken, dan in een hoekje staat te wachten totdat je misschien een middeltje antwoordt en je de oneindige goedheid hebt om iets vrijheid te geven om een wondje naar eer en geweten te behandelen? Ik vind van niet.
Maak gewoon een stappenplan met haar wat bij welke wond erop moet en klaar. Verder ben je verwittigd en is je paard verzorgd, wat wil je nog meer dan?
N_B_N schreef:Nou ik vraag mijn bijrijder ook om een appje als ze is geweest. En zo doe ik het ook terug. Ik wil dat we een team vormen en dat gaat alleen door samen te werken. Als ik weet dat zij een zware training heeft gedaan, ga ik lekker het bos in of andersom. Ik hou echt van de communicatie met mijn bijrijder
Poekkie schreef:N_B_N schreef:Nou ik vraag mijn bijrijder ook om een appje als ze is geweest. En zo doe ik het ook terug. Ik wil dat we een team vormen en dat gaat alleen door samen te werken. Als ik weet dat zij een zware training heeft gedaan, ga ik lekker het bos in of andersom. Ik hou echt van de communicatie met mijn bijrijder
Maar jij doet dat andersom ook terug. Dat is heel anders dan alleen als zij is geweest. In jou geval kunnen jullie die info allebei gebruiken voor af te stemmen op het paard. In het andere geval lijkt het alleen maar pure controle.
Deemiii schreef:Hier gaat dat net zo hoor, we hebben goed app contact. Als ik iets leuks meemaak waar hun misschien ook wat aan hebben word dat ook gestuurd, laatst vroegen ze om foto's van haar die stuur ik ook via de app. Het is echt niet alleen maar appen als je geweest bent oid.
Daarom dat ik me ook afvroeg of ik daar wel over moest beginnen.
Ik heb ze gisteren gesproken en het uitgelegd, via de telefoon (niet app) en ze snapte het helemaal! Dus voor mij is het nu opgelost.
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!
Poekkie schreef:Ik zag net een bericht voorbijkomen in een fb groep van eigenaars die een halve stal zochten (met bijdrage) voor een pony die wegloopt, bokt en steigert.
Lijkt me wat gek, zouden er gevorderde ruiters zijn die zulke uitdagingen willen aangaan en er nog voor willen betalen ook?
Poekkie schreef:Ik zou het geweldig vinden van mijn bijrijder dat ze de wondjes heeft gezien en direct heeft behandeld en daarnaast de eigenaar ook heeft verwittigd. Echt top om iemand met zulk initiatief te vinden. Als het niet helemaal het middel is dat je wou, kan je best een ehbo kistje maken met een stappenlijstje wat voor welk soort wond hoort. Maar deze houding zeker blijven aanmoedigen.
Ik vind wel dat je overdrijft met ‘beslissingen buiten mij om’... het gaat om zalf op een wondje smeren. Dat doe ik als stalmeisje al bij elk paard hier dat ik binnenhaal met een iets te diep wondje.... mensen zijn altijd blij dat hun paard wordt verzorgd hoor.
Absolem schreef:Zadelmak maken laat ik niet doen door de verzorger. Dat doe ik tegen die tijd zelf. Pas als hij echt onder het zadel is dan pas mag de verzorger erop.
En feitelijk vraag ik niet veel, ik vraag niet eens geld voor het aangespannen rijden.
De andere paarden en het aangespannen rijden zijn geen verplichting. Dat is een keuze.
Verzorger kan longeren en grond werken en tutten in ruil voor een paar minuten even een stalletje mesten.