Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:47

Ik zou iets zeggen van: super fijn dat je zo goed op mijn paard let en hem checkt! Hoe ik meestal wondjes behandel verschilt nogal per wondje, misschien kunnen we als het weer gebeurt even overleggen wat in dat geval de beste aanpak is?

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:48

Poekkie schreef:
Loes1996 schreef:
Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!

Ik zie dat anders. Hoe je het ook brengt, je geeft de bijrijder duidelijk het gevoel ‘terug op je plaats jij, en zelfs voor een schaafwondje mijn toestemming komen vragen’. Sommigen zullen dat ok vinden, sommigen zullen dat totaal verkeerd opvatten. Als je verder een goede bijrijder hebt zou ik zeker oppassen met dit soort gesprekken.

Maar aan de andere kant, het is toch ook mijn pony? Ze rijden er alleen op, hoeven geen klusjes te doen en ik ben er zelf alle dagen van de week. Het is absoluut niet zo dat ik ze op het matje wil roepen, helemaal niet. En iemand hierboven had het over allerlei afspraken erbij fantaseren, maar ik heb nog nooit eerder bijrijders gehad en dus ook niet aan dit soort dingen gedacht. :) Stalhouder is overal van op de hoogte.

Het is ook helemaal niet mijn intentie om ze af te 'straffen', ik wilde gewoon het gesprek aan gaan om misverstanden over dit soort dingen te voorkomen.

Het is voor mij ook vooral dat ze pony in kwestie pas 4 weken doen, als ze al langer over de vloer zouden komen had ik er ook heel anders in gestaan.

Maar ik vind het lastig waar ik dan de grens leg, afspraak was ook appje sturen als je bent geweest en even appen wat je hebt gedaan, dit gebeurd ook niet altijd. Daar houd ik al m'n mond over, vandaar dat ik nu zoiets heb van; waar ligt de grens? Ik ben en blijf zelf de eigenaar van haar en wil eigenlijk zelf ook beslissingen kunnen nemen over wat ik met dit soort dingen doe.

Het was overigens ook geen klein oppervlakkig wondje en bloedde flink.
Een klein schrammetje had ik ook wat anders gevonden inderdaad, als daar een beetje honingzalf of groene leem op ging. Maar vond dit toch wel wat anders als een sneetje.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:54

Deemii: echt elke keer appen wat / wanneer / hoe zou ik na een maand ook niet meer doen als bijrijder. De eerste 2/3 weken ok, maar daarna gaat het toch wel sterk over de grens van wat ik nog respectvol zou vinden. Leg dan een boekje neer waarin jullie allebei opschrijven, dat is veel minder controlerend dan dat belachelijke smsje elke keer.

Het is jou pony, maar door hem te ‘verhuren’ deel je hem ook een beetje. En die persoon hoor je na een tijdje dan ook te kunnen vertrouwen of je stopt er mee.

Mag je nu echt van iemand verwachten dat die eerst foto’s gaat maken, dan in een hoekje staat te wachten totdat je misschien een middeltje antwoordt en je de oneindige goedheid hebt om iets vrijheid te geven om een wondje naar eer en geweten te behandelen? Ik vind van niet.
Maak gewoon een stappenplan met haar wat bij welke wond erop moet en klaar. Verder ben je verwittigd en is je paard verzorgd, wat wil je nog meer dan?

Gini

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:46

Deemiii, puntje bij paaltje moet jij doen waar je je als paardeneigenaar goed bij voelt. Wij kunnen wel vanalles zeggen en vinden, als jij je er niet goed bij voelt, maakt dat allemaal niet uit. Maar waar je wel rekening mee moet houden is dat bijrijders ook mensen zijn met dingen die ze minder leuk vinden. Als het jou echt steekt dat dergelijke dingen niet eerst besproken worden, dan is het jouw goede recht om dat bespreekbaar te maken. Maar tegelijkertijd moet je er dan wel rekening mee houden dat een bijrijder kan zeggen "Nee, dat wil ik niet."

Ik was trouwens diegene die zei 'bijfantaseren' en dat klinkt negatief, maar weet dat het voor een bijrijder wel zo kan overkomen. Voor jou is het gewoon: oeps, ja, hier had ik nog niet bij stilgestaan, maar zou je in de toekomst [insert nieuwe afspraak]. Maar voor een bijrijder kan dat best negatief aanvoelen wanneer je iets uit goede bedoeling doet en je wordt teruggefloten. Ik zou daarom eerst eens heel goed nadenken en echt op papier zetten wat je in diverse situaties van een bijrijder verwacht en dan pas het gesprek aangaan om de afspraken duidelijk te maken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:13

Poekkie schreef:
Deemii: echt elke keer appen wat / wanneer / hoe zou ik na een maand ook niet meer doen als bijrijder. De eerste 2/3 weken ok, maar daarna gaat het toch wel sterk over de grens van wat ik nog respectvol zou vinden. Leg dan een boekje neer waarin jullie allebei opschrijven, dat is veel minder controlerend dan dat belachelijke smsje elke keer.

Het is jou pony, maar door hem te ‘verhuren’ deel je hem ook een beetje. En die persoon hoor je na een tijdje dan ook te kunnen vertrouwen of je stopt er mee.

Mag je nu echt van iemand verwachten dat die eerst foto’s gaat maken, dan in een hoekje staat te wachten totdat je misschien een middeltje antwoordt en je de oneindige goedheid hebt om iets vrijheid te geven om een wondje naar eer en geweten te behandelen? Ik vind van niet.
Maak gewoon een stappenplan met haar wat bij welke wond erop moet en klaar. Verder ben je verwittigd en is je paard verzorgd, wat wil je nog meer dan?

De andere kant belichten is een ding, maar je bent nu ongenuanceerd. Leven en laten leven, hé. Haar dier, dus haar regels :) als de verzorgster het hier niet mee eens is dan is het geen match. Ook niet het einde van de wereld.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:30

Dat klopt, als die het niet eens is, is ze idd vrij om op te stappen :) maar dan hoeft de eigenaar dat dan ook niet gek of ondankbaar te vinden in dit geval.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:53

Nou ik vraag mijn bijrijder ook om een appje als ze is geweest. En zo doe ik het ook terug. Ik wil dat we een team vormen en dat gaat alleen door samen te werken. Als ik weet dat zij een zware training heeft gedaan, ga ik lekker het bos in of andersom. Ik hou echt van de communicatie met mijn bijrijder :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:25

Ik heb als afspraak dat schaafwondjes gewoon behandeldnmogen worden (het is.bekend wat ze moeten gebruiken). Wel een appje sturen en een foto van de plek voordat het behandeld is.

Ik heb wel een keer gehad dat we net nieuwe mensen op stal hadden. Zij zagen mijn zusje staan bij ons gezamelijke paard en zeiden dat Joep een wondje had. Mijn zusje zei toen thanks, mijn zus komt zo die verzorgd dat even. Daarna zeiden ze dat ze dachten dat het haar paard was. Nee, was het antwoord en toen mijn zusje naar huis was gegaan stond er in de stalapp een berichtje van mijn paard op de poetsplek met 'De kleine vos heeft een wondje, afgespoeld en invspoten met zilverspray.'Daar was ik toen erg boos over. :+ Een beetje honingzalf op een schaafwondje vind ik niet erg

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:45

N_B_N schreef:
Nou ik vraag mijn bijrijder ook om een appje als ze is geweest. En zo doe ik het ook terug. Ik wil dat we een team vormen en dat gaat alleen door samen te werken. Als ik weet dat zij een zware training heeft gedaan, ga ik lekker het bos in of andersom. Ik hou echt van de communicatie met mijn bijrijder :)

Maar jij doet dat andersom ook terug. Dat is heel anders dan alleen als zij is geweest. In jou geval kunnen jullie die info allebei gebruiken voor af te stemmen op het paard. In het andere geval lijkt het alleen maar pure controle.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:50

Poekkie schreef:
N_B_N schreef:

Maar jij doet dat andersom ook terug. Dat is heel anders dan alleen als zij is geweest. In jou geval kunnen jullie die info allebei gebruiken voor af te stemmen op het paard. In het andere geval lijkt het alleen maar pure controle.

Dat laatste neem jij aan. Ik schrijf mijn verzorgster ook hele boekwerken over hoe het ging en wat we gedaan hebben. Als zij weet dat ik op dag 3 hard gewerkt heb met haar, kan zij op dag 4 rustig aan doen bijvoorbeeld. En helemaal als het (zoals nu..) niet zo goed gaat met het paard, dan vinden we het allebei fijn om te weten of ze haar biks op had of niet. Er is een grijs gebied tussen controle en communicatie, en de manier waarop je het veroordeelt komt heel aanvallend over. Dat is niet je bedoeling, toch?

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:03

Hier gaat dat net zo hoor, we hebben goed app contact. Als ik iets leuks meemaak waar hun misschien ook wat aan hebben word dat ook gestuurd, laatst vroegen ze om foto's van haar die stuur ik ook via de app. Het is echt niet alleen maar appen als je geweest bent oid.

Daarom dat ik me ook afvroeg of ik daar wel over moest beginnen.

Ik heb ze gisteren gesproken en het uitgelegd, via de telefoon (niet app ;) ) en ze snapte het helemaal! Dus voor mij is het nu opgelost.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:08

@eapy: wederzijdse communicatie vind ik prima. Ik veroordeel de methode ‘jij appt als je bent geweest en wat je hebt gedaan’ zonder als eigenaar jezelf ook te verantwoorden wat je dan hebt gedaan. Dat vind ik echt niet kunnen om dat van een bijrijder te eisen.

Maar zoals ik het lees is het al opgelost :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:06

Deemiii schreef:
Hier gaat dat net zo hoor, we hebben goed app contact. Als ik iets leuks meemaak waar hun misschien ook wat aan hebben word dat ook gestuurd, laatst vroegen ze om foto's van haar die stuur ik ook via de app. Het is echt niet alleen maar appen als je geweest bent oid.

Daarom dat ik me ook afvroeg of ik daar wel over moest beginnen.

Ik heb ze gisteren gesproken en het uitgelegd, via de telefoon (niet app ;) ) en ze snapte het helemaal! Dus voor mij is het nu opgelost.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

Fijn!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:09

Ik zag net een bericht voorbijkomen in een fb groep van eigenaars die een halve stal zochten (met bijdrage) voor een pony die wegloopt, bokt en steigert.
Lijkt me wat gek, zouden er gevorderde ruiters zijn die zulke uitdagingen willen aangaan en er nog voor willen betalen ook?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:50

Poekkie schreef:
Ik zag net een bericht voorbijkomen in een fb groep van eigenaars die een halve stal zochten (met bijdrage) voor een pony die wegloopt, bokt en steigert.
Lijkt me wat gek, zouden er gevorderde ruiters zijn die zulke uitdagingen willen aangaan en er nog voor willen betalen ook?

Mjah er zijn ( schijnbaar) ook mensen die betalen voor een paard waar je niet op kunt rijden, maar wel mag meehelpen met opvoeden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:52

Proberen kan altijd natuurlijk :D

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:48

Poekkie schreef:
Ik zou het geweldig vinden van mijn bijrijder dat ze de wondjes heeft gezien en direct heeft behandeld en daarnaast de eigenaar ook heeft verwittigd. Echt top om iemand met zulk initiatief te vinden. Als het niet helemaal het middel is dat je wou, kan je best een ehbo kistje maken met een stappenlijstje wat voor welk soort wond hoort. Maar deze houding zeker blijven aanmoedigen.

Ik vind wel dat je overdrijft met ‘beslissingen buiten mij om’... het gaat om zalf op een wondje smeren. Dat doe ik als stalmeisje al bij elk paard hier dat ik binnenhaal met een iets te diep wondje.... mensen zijn altijd blij dat hun paard wordt verzorgd hoor.

Ik ben het eens met jou! Ik vind eigen initiatief top! Denkt ze toch met je mee! Ik vind het ook nogal overdreven voor een paar kleine wondjes om er een heel ding van te maken. Alleen als het een paard met einschuss is dan zou ik inderdaad zelf even langs stal komen, voordat er iets opgesmeerd wordt. Een vriendin van mij die wel eens voor mijn paard zorgt als ik niet kan komen smeert ook wel eens wat op de wondjes van mijn paard, dat ligt gewoon klaar. Juist fijn als ze zo mee denken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:17

Graag even jullie mening /feedback.
Wat vinden jullie van mijn advertentie?

Gevraagd : ivm zwangerschap/bevalling zoek ik een zeer betrouwbaar persoon die in iedergeval de maand augustus en september 2 tot 4 keer per week wat aandacht kan besteden aan mijn jonge friese hengst. En deze kan uitmesten. Paard staat in wekerom eigen vervoer is dus belangrijk.

Het paard staat gestald op privé terrein. Onverwachts iemand meenemen vriend/vriendin wordt niet op prijs gesteld. En kan resulteren in weigeren van toegang/wegsturen.

Er kan nog niet op het paard gereden worden hij is nu nog te jong daarvoor.

Manen en sokken mogen NIET geknipt getrokken of geschoren worden. (die houd ik liever zelf bij).

Wat kan er wel?

Poetsen/vlechten mag natuurlijk altijd.

Mits ervaring aanwezig is kan het paard gelongeerd worden.

Als het niet te koud is (en niet te vaak) mag hij gewassen worden. Afspuiten na het werk mag bij warm weer altijd natuurlijk.

Mits ervaring aanwezig is kan er met het paard gement/aangespannen gereden worden voor de menwagen. Tezamen met de stalhouder in overleg met hem wanneer hij daar tijd/zin voor heeft . Je mag nooit en te nimmer alleen op pad met de menwagen i.v.m veiligheid.

Als je besluit te willen gaan mennen wordt er verwacht dat je de stalhouder ook een handje helpt met zijn paarden. Hij is in bezit van twee paarden en een pony waarvan de pony ook al beleerd is voor de wagen. Deze paarden zijn wel een heel stuk feller/scherper dan de Fries. Twee er van zijn hengst en staan veel hoger in energie level en hebben meer last van hun hormonen dan de Fries waardoor voorzichtigheid geboden is( ze zijn niet gemeen wel jong) . Ook wordt er als compensatie dan verwacht dat je dan hun stallen uitmest. Dit is 15 min werk in totaal voor alle stallen met een grote kruiwagen.

Overige voordelen : de stalhouder is iemand waar je ontzettend veel van kan leren en iemand met jaren ervaring.
Hij en zijn vrouw zijn altijd in voor een gezellig praatje en wat te drinken.

Rustige omgeving geen vervelende betweterige pension klanten ik ben namelijk de enige pension klant! Je hebt dus alle rust en ruimte om tot jezelf te komen.

Ben je een flexibel persoon en iemand die niet de kantjes er af loopt? Dan heb je dus niet 1 maar 4 paarden waar je mee aan de slag kunt.

Bij een wederzijds fijne samenwerking is er de mogelijkheid om langer te blijven helpen en eventueel in de toekomst wel op de fries te kunnen rijden in het zadel.

I.v.m eventuele financiële risico's (aangepast beslag voor wedstrijden, vaccinatie up to date houden voor wedstrijden I.p.v elke drie jaar een titer bepaling, dierenarts kosten door ongelukken in de trailer of op wedstrijd terrein of op buitenrit, etc) hangt er wel een bijdrage aan vast zodra je hem onder het zadel wil gaan rijden. Het bedrag wordt overlegd aan de hand van wat je uiteindelijk met hem wil ondernemen. Heb je bijvoorbeeld geen wedstrijd ambities maar wil je wel buitenrijden onder het zadel? Dan zal het bedrag lager uitvallen.

Heb je interesse en lijkt het je leuk om deze jongeman te leren kennen? Neem dan contact op via pb. Of stuur hier onder een berichtje zodat ik een pb kan sturen voor een kennismaking! Ik ben woonachtig in Barneveld. De eerste kennismaking zal dus in Barneveld zijn zonder paard om de serieuze kandidaten er uit te filteren.

Tot snel!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:23

Oef, die zou ik een stuk korter maken. De regels sowieso. Dat kan je altijd ter plekke nog overleggen. Dus tegen die tijd bespreken dat er geen mensen meegebracht kunnen worden, dat je niet kan knippen etc. Zou de advertentie focussen op wat je wel mag doen. Wat het leuk maakt. Stuk over financiële risico’s er ook uit. Zou ik van maken ‘Zodra er gereden kan worden, verwacht ik een bijdrage afhankelijk van je plannen’ oid.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:29

Euhm, wat zijn de voordelen voor de verzorger?

Ik haak eerlijk na de eerste helft al af, het is een heel lang verhaal met heel vel mitsen en maaren en vooral veel wat niet mag, niet op prijs wordt gesteld of alleen kan als er iemand anders zin heeft enz.

Ik bedoel dat sokken en manen knippen, dat hoeft toch niet in de advertentie, het meenemen van bezoek hoeft niet in de advertentie en zo nog veel meer echt overbodige informatie.

Ik zou het terug brengen naar

Gezocht:
Verzorgster (eventueel met menbewijs)
Ervaring met grondwerk is een pre
Vanaf leeftijd van 18? Jaar
X aantal dagen per week
Vanaf periode tot periode

Aangeboden:
Jonge Friese hengst
Leeftijd x aantal jaar
Ervaring zo en zo
Nog niet beleerd onder het zadel.

Verhaaltje over het paard, wat jij al met het paard doet en de faciliteiten.

Edit en heel eerlijk vind ik dat jij moet betalen voor wat je vraagt/aanbied, je mag echt van geluk spreken als iemand dit gratis en voor niets wil gaan doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:32

Ben het eigenlijk wel met Selina eens. Komt op mij niet echt over van goh wat leuk.
Er lijken zoveel haken en ogen aan te zitten dat je volgens mij best mensen gaat afschrikken terwijl er eigenlijk niet zo veel geks in staat. Ik zou ook echt korter en bondiger maken en pas bij een kennismaking wat duidelijker zijn wat niet mag en wel nu komt het toch wat "te" zakelijk over. Ik denk dat als je het in persoon bespreekt het allemaal veel leuker klinkt als zo'n lap tekst.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:38

Oef ik ben afgehaakt bij overige voordelen. Heb het gevoel dat je echt iemand zou moeten betalen voor dit soort dingen ipv een verzorger zoeken. Er is echt niets leuks dat mag tenzij als je dan eerst allemaal andere paarden begint te mesten en met een stel hevige hengsten van een ander in je hand wil staan :o

Eigelijk zoek je dus iemand die eerst ene tijd gratis al je klussen opknapt. Je jonge paard uitmesten en poetsen. En dan - als je stalhouder eens zin heeft en je eerst nog 3 andere stallen uitmest - mag je sporadisch eens mee op pad.
Daarna kan die persoon na een aantal maand uiteindelijk het paard mee opleren (vergis je niet, hiervoor heb je al een bijrijder met een vrij goed niveau nodig en die krijgen meestal dit soort paarden genoeg aangeboden).
En als dat kan... mag die persoon die maanden eerst gratis all klussen heeft gedaan voor je (en wss nog steeds uitmest?) nog eens gaan betalen ook om een jong paard zadelmak te maken en door te rijden? Hufff...

‘T klinkt misschien wat botter dan ik bedoel, maar ik vind dit nu niet bepaald realistisch om van een bijrijder te verwachten, sorry.

Oh en naar een kennismaking zonder paard gaan... whut? Dat je de eerste keer niet werkt met het paard ok, maar het is toch vreemd om het paard zelfs niet eens te laten zien?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:57

Zadelmak maken laat ik niet doen door de verzorger. Dat doe ik tegen die tijd zelf. Pas als hij echt onder het zadel is dan pas mag de verzorger erop.

En feitelijk vraag ik niet veel, ik vraag niet eens geld voor het aangespannen rijden.
De andere paarden en het aangespannen rijden zijn geen verplichting. Dat is een keuze.

Verzorger kan longeren en grond werken en tutten in ruil voor een paar minuten even een stalletje mesten.

En ik ben zwanger. Maar degene die ik eerst in gedachten had voor augustus en september die kan dus niet. Dus ik moet nu halsoverkop terwijl ik 23 weken zwanger ben iemand anders zoeken.

En naar wekerom fietsen halsoverkop elke keer dat er een potentiële verzorger kennis komt maken is nu fysiek niet haalbaar voor me. Meerdere kandidaten op 1 dag laten langs komen op het terrein is ook geen optie. Dus vandaar het besluit eerst even kennismaken bij mij thuis.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 30-03-21 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:02

Ik vind het ook een wat negatieve advertentie. Ik zou de regeltjes weglaten, dit kun je altijd nog met de verzorger bespreken. Misschien meer de positieve dingen belichten.

Ik vind het altijd wel een goeie deal dat stalklusjes de ‘betaling’ zijn voor het plezier wat een verzorgster van het dier heeft. Dus als er klusjes gedaan moeten worden zou er wat mij betreft geen betaling moeten zijn. Zeker niet als er niet gereden kan worden. Succes met je zoektocht! :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:04

Absolem schreef:
Zadelmak maken laat ik niet doen door de verzorger. Dat doe ik tegen die tijd zelf. Pas als hij echt onder het zadel is dan pas mag de verzorger erop.

En feitelijk vraag ik niet veel, ik vraag niet eens geld voor het aangespannen rijden.
De andere paarden en het aangespannen rijden zijn geen verplichting. Dat is een keuze.

Verzorger kan longeren en grond werken en tutten in ruil voor een paar minuten even een stalletje mesten.

Aangezien je eerst 4 stallen moet mesten en moet rekenen op de goodwill van een staleigenaar zou dat wat absurd zijn om daar geld voor te vragen niet?

Om alleen wat te tutten zou ik geen jonge hengst uitkiezen, dat kan ik meer dan genoeg op elke mange vinden. Zeker als je dan nog helpt voeren of mesten.

Het gaat dus over een engagement van minstens een jaar gratis klusjes doen voor je misschien kan rijden en dan tegen betaling?