Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:14

Gini schreef:
Aha, maar we hebben toch geen bijrijders om ons paard financieel te kunnen onderhouden. Dat is wat ik toch opmaak uit dit topic.

Dat zeg ik toch ook niet? Het wordt allemaal wel wat anders als het ook duurder wordt zolang mijn paard goedkoop gestald is zou ik niet veel geld vragen maar als ik naar een luxe stal gaat ja dan gaat de prijs toch echt mee. Als bijrijder heb je nu eenmaal ook profijt van die luxe.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-03-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:15

Gini schreef:
Aha, maar we hebben toch geen bijrijders om ons paard financieel te kunnen onderhouden. Dat is wat ik toch opmaak uit dit topic.

En he, ik ben de slechtste niet. Ik begrijp ook wel dat ik gewoon heel veel geluk gehad heb met een supereigenaar. Dat er een bijdrage gevraagd wordt, wil ik echt wel nog begrijpen. Maar 100-120 euro per maand, jeetje mina. Persoonlijk vind ik dat echt veel. Zeker als je dan maar drie dagen mag komen.

Dat ben ik met je eens hoor, ik vind 120 en hoger ook wel behoorlijke bedragen al is het hier om de omgeving ook vrij normaal als ik zo eens kijk.
Alleen tja, als je dan een bijrijdster 5 dagen in de week laat komen krijg je weer de vraag waarom je een paard hebt als je 'toch niet komt' :') blijft een moeilijk iets denk ik :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:25

Gini schreef:
Bwa, als je bedragen van 120 euro per maand aan het betalen bent, vind ik het toch moeilijk worden om nog van een simpele bijrijders-bijdrage te spreken.

Dat denk ik ook wel een beetje, 120 euro extra inkomen per maand is toch wel significant te noemen (ik vraag me altijd af hoe veel mensen dat eigenlijk opgeven bij de belasting of er verzekeringen voor afsluiten, en zo niet; of ze wel doorhebben dat ze iets illegaals aan het doen zijn). In feite ben je dan gewoon een dienst aan het leveren (of is het nou een product aan het verhuren?) met alle rechten en plichten van dien.

Een hele tijd geleden heeft er ooit een meisje op een pony van mij gereden die toen nog gestald stond op een pensionstal. Op initiatief van de stalhouder zodat hij haar les kon geven op die pony. Het was geen brave pony en toen ze eraf viel mocht ze van haar moeder niet meer. Ik ben pas later gaan nadenken over wat de consequenties eigenlijk waren als dat meisje zich serieus bezeerd zou hebben. Stel ze zou invalide zijn geworden; dan was ik mooi de sjaak geweest.

Nou moet iedereen het risico natuurlijk zelf inschatten (ik ben zeker geen jurist) maar ik zou de kans op aangewezen aansprakelijkheid toch groter inschatten als ik feitelijk een illegaal mini-verhuurbedrijfje aan het runnen ben ipv een wederdienst onder vrienden/kennissen. Voor mij dus geen bijrijders meer, ik vind dat veel te risky.

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:21

Vind 120 euro ook een bezopen bedrag voor een bijrijdpaard, dat riekt er inderdaad naar dat ze iemand willen hebben die in de kosten deelt. Vind 50 tot 75 euro een redelijk bedrag voor een paar keer per week. Ik hoefde zelf eigenlijk geen bijrijdster, maar toen de paarden van mijn stalgenoot kwamen te overlijden heb ik gezegd dat ze ook met die van mij lekker bezig mogen zijn. Dat houdt dan in poetsen, wandelen etc. rijden doen ze ook, maar onder mijn toezicht, ik vind dat een te groot risico, niet omdat mijn paard niet braaf is hoor, maar ze is mijn verantwoordelijkheid en die geef ik niet uit handen, zo simpel is het. De bijdrage die ze betalen is een klein bedrag en daarvoor mogen ze van alles doen, zo vaak komen als ze willen en dan mogen ze zelfs straks meehelpen met het rijden van ons nieuw aangekochte paard. Het geld wat ze inbrengen hou ik apart om bij het potje voor het hindernismateriaal te leggen, hebben ze zelf dus ook profijt van. Daarnaast krijgen ze van ons lessen en hebben ze daarnaast nog de mogelijkheid om bij onze instructrice lessen te volgen (dit is wel op eigen kosten).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:48

Gini schreef:

En he, ik ben de slechtste niet. Ik begrijp ook wel dat ik gewoon heel veel geluk gehad heb met een supereigenaar. Dat er een bijdrage gevraagd wordt, wil ik echt wel nog begrijpen. Maar 100-120 euro per maand, jeetje mina. Persoonlijk vind ik dat echt veel. Zeker als je dan maar drie dagen mag komen.

'Maar' 3 dagen terwijl een paard in deze regio algauw 500 per maand kost? En dan tel ik geen medische toestanden erbij, Gewoon de basiskosten van stalling, hoefsmid, inentingen, osteo, tandarts.
Dan vind ik 112,00 helemaal niet bezopen, ligt er maar net aan wat je krijgt voor dat geld.
Ik vind dat je ook geen standaard bedrag kan zeggen hiervoor. Gaat het om een recreatiepony 24/7 buiten zonder facilteiten of om een sportpaard op een luxe stalling? Wat wil en zoek je als bijrijder en wat heb je er voor over en wat kost dat gebodene dan werkelijk per maand? Dat speelt toch echt allemaal wel mee.
Als het landje 75 euro p/m kost ja dan is 50 euro betalen als bijrijder veel. Maar staat het paard op een stalling met allerlei voorzieningen, weinig klusjes en je mag/kan veel met het paard dan is 50 euro een schijntje als de stalling alleen al meer dan 320 is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:25

Ik val vooral over het gedeelde eigenaarschap.
Als je het (te) veel geld vind prima, maar vinden dat je daardoor zoveel rechten moet krijgen .. (terwijl je qua geld echt qeinig in brengt) dat vind ik nogal onrealistisch. Dat vind ik zelfs zo'n rare gedachtengang......... echt heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:35

Ik bedoel ook niet gedeeld eigenaarschap dat jij de helft zou mogen beslissen over het paard. Ik heb het over het feit dat jij voor 120 euro in de maand twee keer in de week een rondje zou mogen hobbelen onder toeziend oog van de eigenaresse. Dat vind ik echt belachelijk, hoe veel stalgeld er ook gevraagd wordt. Ik vind 120 euro qua geld echt niet weinig inbrengen, ik vind dat een behoorlijk percentage. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Je betaalt 120 euro per maand om op een paard te rijden, en de eigenaar kan deze weghalen wanneer hij/zij het wilt. Dat is toch ook raar? Dat je als bijrijdster zo veel geld in een paard stopt, en dat hij dan op een dag zomaar poef weg kan zijn?

Misschien vind jij het een rare gedachtegang maar dat is echt persoonlijke mening denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:40

Dat is een risico wat je neemt op het moment dat je bijrijdster wordt en niet voor een eigen paard gaat :j dan kan je doen en laten wat je wil :) Al denk ik dat als je een beetje goed contact hebt met de eigenaar, het paard echt niet 'ineens' weg zal zijn. Ja, tenzij 't paard dood omflikkert, maar dat zal de eigenaar echt niet expres doen.

Ik ben dan ook een rare eigenaar, mijn bijrijdster rijdt ook onder mijn toeziend oog op de vrijdagavond, gelukkig ervaart ze dit absoluut niet als naar en anders hoor ik het ook vanzelf van d'r :) Daarentegen heeft ze wel aankomend weekend met het heerlijke weer de pony 2 extra daagjes, heb gevraagd of ze die dagen ook wil verzorgen omdat ik weg moet voor werk, dus zij zorgt die dagen voor m'n pony en dan mag ze die dagen gewoon exta rijden :)

mag ze nog steeds niet naar buiten trouwens :+

maarre, hoe bedoel je dan wel 'gedeeld eigenaarschap'. Je hebt het over niet meebeslissen over het paard, maar tegelijkertijd toch weer wel?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:42

Maar de bijrijder kan ook op een dag zomaar stoppen. Ik vind de inbreng niet veel. Weet wat een paard kost en dan is 120 in pension zo vervlogen. Laat staan als de d.a moet komen...
Nogmaals mag iedereen voor zichzelf weten of hij het waard vind. Net zoals een eigenaar kirst of hij op een pension van 350 gaat staan of op een weidje van een fraktie per jaar. Echter of iets echt duur is, is gewoon de kosten bekijken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:43

Emmaa_ schreef:
Ik bedoel ook niet gedeeld eigenaarschap dat jij de helft zou mogen beslissen over het paard. Ik heb het over het feit dat jij voor 120 euro in de maand twee keer in de week een rondje zou mogen hobbelen onder toeziend oog van de eigenaresse. Dat vind ik echt belachelijk, hoe veel stalgeld er ook gevraagd wordt. Ik vind 120 euro qua geld echt niet weinig inbrengen, ik vind dat een behoorlijk percentage. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Je betaalt 120 euro per maand om op een paard te rijden, en de eigenaar kan deze weghalen wanneer hij/zij het wilt. Dat is toch ook raar? Dat je als bijrijdster zo veel geld in een paard stopt, en dat hij dan op een dag zomaar poef weg kan zijn?

Misschien vind jij het een rare gedachtegang maar dat is echt persoonlijke mening denk ik.

Behoorlijk percentage is ook maar net hoeveel de eigenaar kwijt is natuurlijk. Als je bv kijkt in het topic "wat kost een paard daadwerkelijk" zie ik ook bedragen voorbij komen waarbij ik achterover zou vallen. 400/500 euro per maand is daar geen uitzondering. Dan is dat percentage toch een stuk lager dan iemand die 250 per maand kwijt is.
Maar goed je kan daar zelf voor kiezen.
Verder kan het paard inderdaad weg zijn maar het geld is toch niet weg gegooid? Je hebt een fijne tijd gehad, kunnen rijden eventueel het een en ander geleerd. Vakantie is toch ook geen weggegooid geld als die voorbij is?
Daar heb je toch fijne herinneringen aan?

Persoonlijk zou ik er niet zo veel moeite mee hebben om 100 euro of iets meer als bijdrage te leveren als de situatie verder goed is.
Dat moet iedereen voor zich weten maar er zijn echt wel mensen die dat willen betalen. Zolang het maar in verhouding staat. Weinig mensen zullen 120 betalen voor een paard wat 24/7 op de wei staat en je het daar mee moet doen. Geen bak en geen licht.

Ik zie zelfs weleens een bedrijf voorbij komen die paarden te lease aanbied voor een bedrag van 400/500 euro per maand. En er zijn maar een aantal verschillen met een bijdrage voor een bijrijdpaard.
Maar die bedrijven zullen daar vast wat aan verdienen anders zouden ze het niet meer doen.
Zelfde als maneges als ik zie wat sommige vragen voor het "lease" van een manege paard die dan ook nog in lessen loopt en je het terrein niet af mag. Dan denk ik dat menig ruiter die daar rijdt beter af is met een bijrijdpaard van 120 in de maand.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-03-14 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:44

Ik denk dat gedeeld eigenaarschap niet helemaal de goede term is die ik daar heb gebruikt. Ik bedoel meer dat als je zo'n hoog (dus geldt niet voor iedereen) bedrag betaald, je ook wat meer "rechten" zou mogen hebben als bijrijdster. Niet alleen dat je alleen mag rijden maar vooral dat je bijvoorbeeld ook zelf kan besluiten als je een dagje een hindernisje neer wilt zetten als je weet dat het paard dit kan, of een dagje longeren, of een dagje naar buiten. 120 euro betalen voor alleen dressuurmatig een uur mogen rijden vind ik gewoon van den zotte.

Ik ben misschien heel verwend wbt bijrijd/verzorgpaarden maar ik heb altijd een hele goede band met de eigenaars en eigenaresses gehad. Ik mocht doen en laten wat ik wou, en in ruil daarvoor betaalde ik mee aan grote uitgaven die bij het paard kwamen kijken (zo heb ik voor mijn eerste bijrijdpaard zelf een nieuw zadel en hoofdstel gekocht, en de eigenaar heeft toen een betere bodem in de bak laten leggen zodat we beter konden trainen).

Ik heb het idee dat heel veel mensen hier denken dat het van 1 kant komt, dat de bijrijdster maar blij moet zijn dat hij/zij uberhaupt op jouw paard mag rijden. Terwijl het juist van 2 kanten moet komen als je een goede klik wilt met je bijrijdster. Iemand die zelf verantwoordelijkheid kan nemen, niet vies is om een beetje mee te betalen in de kosten, maar in ruil daarvoor ook meer mogelijkheden met het paard verwacht. Voor wat hoort wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:49

Maar daar heb je het al; als het paard het kan. Nog geen onbelangrijke: als de ruiter het paard aankan. Je kan er heel leuk mee rondsturen in de bak, maar dat wil niet zeggen dat het buiten ook zo is, of dat ze uberhaupt kunnen longeren, want dat kan ook niet lang iedereen (op de correcte manier).

En ik ben het met je eens hoor, een bijrijdster moet verantwoordelijkheid kunnen nemen, maar die moet dan ook de verantwoordelijkheid kunnen tonen. Iemand die claimt het 'recht' te hebben om buiten te mogen rijden, mag zich wel eerst even verdiepen in de kosten als het paard schade maakt als ie op een auto klapt met de bijrijdster want de kans is groot dat die kosten gewoon voor de eigenaar komen. En dat zal niet opgelost kunnen worden met de 120 euro dan waar je je 'inbreng' mee hebt gekocht.

Maar dat zijn toch allemaal dingen die je (lijkt mij) bespreekt voordat je het dier gaat rijden? En als dat je allemaal waard is, dan heb je het toch over de bijdrage. Als je eerst 120 euro neerlegt en dan pas gaat klagen dat je helemaal niet zo veel mag, heb je ook niet echt doorgevraagd aan een eigenaar hoor :+ Als je een paard gaat kopen heb je een soort 'onderzoeksplicht'.. Maar als je een paard gaat bijrijden net zo goed :')

Zoals je inderdaad zegt, voor wat hoort wat hoor, helemaal mee eens. Wil je met een paard springen of naar buiten, laat dan eerst maar zien dat je het aankan. En ja, dat zal in het begin inderdaad vaak met de eigenaar erbij zijn. Is toch fijn om te weten hoe je bijrijdster het paard rondstuurt met niet alledaagse dingen of waarbij het risico op blessures wat groter is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:56

Ik heb het ook absoluut niet over een ruiter die net van de manege komt en eigenlijk nog helemaal geen ervaring heeft met paardrijden voor zichzelf. Natuurlijk snap ik dat dit soort meiden in de eerste instantie onder toeziend oog moeten rijden. Ik heb het in dit geval over mezelf, ik acht mezelf als een ervaren ruiter. Ben misschien niet overal de beste in maar ik kan verantwoordelijkheid aan en ik kan deze ook nemen. En uiteraard gaan dat soort dingen in overleg met de eigenaresse en niet direct. Ik verwacht ook absoluut niet dat ik ergens een paard gratis kan gaan rijden waar ik direct alles mee mag, dat is gewoon niet realistisch. Ik verwacht alleen dat mits ik 120 euro ga betalen, ik er op den duur wel wat voor terug kan krijgen. En niet "paard kan niet springen want ik ben bang dat hij dan blessures krijgt, buitenrijden is niet mogelijk want hij is te druk en wedstrijden rijden doe ik zelf al dus dat kan niet".

Ik heb ook aan de andere kant gestaan en ik weet hoe het is hoor, het vinden van een goede bijrijdster. Toen ik van mijn toenmalige bijrijdpaard af viel en mijn rug brak heb ik ook iemand moeten zoeken. Uiteindelijk een hele leuke meid gevonden die rustig was met haar handen, dat was voor mij het belangrijkste. In overleg met haar ouders hebben wij afgesproken dat zij een bijdrage van 40 euro per maand ging betalen. Hiervoor mocht ze mijn goede dressuurzadel en mijn hoofdstel gebruiken, net als al mijn dekjes, longeerspullen, en wat ze maar wou. In ruil daarvoor kreeg ze van mij goede begeleiding en mocht ze waar het mogelijk was overal gaan en staan met dat beest. Was een vrij pittig dier dus buitenrijden was niet zo verstandig, maar als zij het graag wou ging ik wel met haar mee op de fiets. Zij wou een FNRS proefje rijden op haar manege? Prima, ik ben mee gegaan, hielp haar met het losrijden en ze rijdt het proefje. Zowel haar ouders als zij zelf wou niet dat zij alleen op stal zou rondlopen, tenminste, als ze ging rijden. Mede omdat ik wel alleen op stal was toen ik viel en mijn rug brak en ze dat een eng idee vonden. Als zij mij vantevoren appte dat ze alleen ging longeren of een stukje ging wandelen, prima, dan kwam ik een keertje niet mee.
Ik vond dat zo'n fijne verstandhouding, niet alleen omdat ik zelf vertrouwde in haar, maar ook omdat ik wist waar ik aan toe was. Ik hoefde niet naar stal te komen om haar te helpen, maar zowel haar ouders als zij zelf wouden dat wel liever. In ruil voor het geld dat zij betaalde en het feit dat ik erbij stond in de bak mocht ze echt álles met dat dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:59

Nouja als het paard blessure gevoelig is :+ ... En iedereen roept tegenwoordig dat ze gevorderd zijn en heel veel ervaring hebben met ponies, dus als eigenaar vertrouw je niemand zo op z'n blauwe ogen hoor.. net als dat je drukke paarden echt niet met een vreemd iemand zo even naar buiten stuurt, want de ellende is niet te overzien als je paard een klapper maakt op een auto, en tja, dan is de bijrijdster vast ineens heel snel weg, er zijn maar weinig bijrijdsters die dan nog blijven hangen hoor.

Nu overigens niet denken dat ik wantrouwend ben en niemand goed genoeg vind, want ik heb een hele lieve meid die super met m'n merrie kan rijden maar zij heeft zich net zo goed moeten bewijzen, en dat heeft ze ook voor de 1000% gedaan anders was ik aankomend weekend niet weggegaan :+

Maar wat ik al zei, dat zijn toch dingen die je van tevoren bespreekt, niet huilen na het afrekenen en dan erachter komen dat je het verkeerde pakketje hebt vind ik... Maar dat is mijn mening :+

T blijft heel simpel, als je 120 euro te veel vindt, dan doe je het toch niet? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:01

Nogmaals, ik heb het ook van de andere kant gezien en ik begrijp echt 100% dat vertrouwen gewonnen moet worden en dat het ook heel lastig kan zijn om iemand te vinden die betrouwbaar is en van wanten weet. Maar ik vind dat zodra die persoon zich bewezen heeft er wel meer mogelijk moet zijn, zeker voor dat bedrag. Maar nogmaals, misschien is het maar mijn persoonlijke domme mening en snap ik er niks van omdat ik nooit een paard heb gehad, maar ik vind 120 euro behoorlijk wat geld als er geen doorgroeimogelijkheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:02

Tja, het ligt soms ook niet aan de persoon maar ook aan het paard he.. je kan niet ieder paard met iedereen zo naar buiten sturen of een hindernis over laten vliegen.. Kan wel, krijg je alleen niet hele gelukkige mensen en paarden van in enkele gevallen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:06

Ik heb het ook niet over beperkingen in de paarden, maar beperkingen in de wensen van de eigenaar/eigenaresses. Paarden die wel kunnen springen, maar mensen die niet willen dat anderen wat harder aan de slag gaan met hun beestje. T is een vrij specifieke situatie, I know, maar ik zie hem vaak genoeg voorbij komen. Heb hem zelf ook vaak genoeg meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:10

Tja, dat zal ook wel meevallen hoor :=
Ik ben ook een vervelende roteigenaar dan denk ik, ik gun m'n bijrijdster een hoop maar op eigen houtje springen mag ze niet. Pony kan het wel, zij kan het ook wel, maar ik wil het niet hebben zonder dat ik erbij ben. Simpelweg omdat ik springen een groter risico vind, en als het dan wel mis gaat, wil ik daar graag bij zijn zodat ik de DA kan bellen en ik kan zien wat er is gebeurd. :+ Net als dat ik zo'n vervelende eigenaar ben dat ze er nu ook niet op eigen houtje mee naar buiten mag. Misschien is pony wel heel braaf met d'r hoor, maar wil het nu gewoon niet hebben, omdat ze misschien ook wel niet braaf is. Weet namelijk niet of de beperking bij het paard of bij mij ligt maar ik ga het in ieder geval niet proberen :+ Wil niet zeggen dat ze het nooit mag hoor, en het klopt, ze rijdt meer dan ik doe en ze rijdt leuker dan ik doe, maar heeft niks te maken met niet gunnen. Voor de buitenwereld kan het echter wel zo lijken dat zij inderdaad 'niks' mag, maar goed, ik blijf bij m'n punt, dat zijn dingen die je van tevoren afspreekt en niet daarna pas.

je hebt het iedere keer over vrij specifieke situaties; die ene eigenaar die 120 euro per maand vraagt om te zien hoe een ander max 2x in de week in een bak dressuurmatig aan het rijden is, die ene eigenaar die niet wil dat je 'meer aan de slag gaat met het paard dan jij'. Tja, dat ligt er ook maar net aan toch.. Als je met iemand 2 dagen afspreekt, wil je inderdaad niet dat diegene vervolgens 6 dagen in de week je paard opzadelt, dat klopt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:15

Je begrijpt me verkeerd :') Ik heb het niet over "overtreden" van die 2 dagen, natuurlijk als je twee dagen afspreekt ga je niet 6 dagen per week opzadelen. Ik vind gewoon dat als je zo'n hoog bedrag betaalt als 120 euro, of meer, of minder maar afhankelijk van de stalling waar het paard staat, dat je ook de mogelijkheid zou moeten hebben om meer te experimenteren met de capaciteiten van het paard. Nogmaals, misschien ben ik gewoon een ontzettend verwend nest wat dit betreft hoor, maar de eerste paar keer is de eigenaar erbij geweest en daarna mocht ik gewoon doen wat ik wou. Als ik voor het eerst iets nieuws ging doen, zoals springen of naar buiten, stuurde ik van tevoren een smsje met mijn plan en als de eigenaar dat wou kwam hij in de hoek van de bak staan om evt te kijken hoe het ging. Ik mocht in ieder geval zelf aangeven waar ik behoefte aan had. Dit was dan ook wel een paard die nog niks kon en niks kende, dus als ik met haar naar buiten wou dan mocht het, maar ik wist dan altijd dat ze er nog niet ervaren in was.

Ik ben ondertussen op een leeftijd gekomen dat ik niet meer een paard ga bijrijden om 2 keer in de week een rondje te hobbelen onder toeziend oog van de eigenaresse. Ik wil de mogelijkheid hebben om mocht het paard hiertoe in staat zijn en mocht mijn ervaring het allemaal toelaten, ook andere dingen te doen. Niet eens per se springen, maar wel binnen mijn eigen ervaring kijken wat ik nog meer kan doen met het paard. Natuurlijk is dit anders dan een meisje van 12 die dus net van de manege komt en nog niks weet over de omgang met een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:21

Maar dat 'experimenteren' kan niet iedere eigenaar waarderen en dat zijn dus dingen die je in mijn ogen dus moet bespreken met elkaar voordat je de 'prijs' bespreekt. Als mijn bijrijdster me een appje zou sturen dat ze er mee naar buiten gaat krijgt ze waarschijnlijk een berichtje terug dat ik dan nu nog naar stal kom om m'n eigen pony te gijselen :+ omdat dat gewoon iets is wat niet afgesproken is. En dat heeft niks te maken met de leeftijd hoor, want ik heb nu liever dus dat meisje van 13 wat er fijn mee rijdt en mij in m'n waarde laat als eigenaar, dan dat ik iemand erop zou laten van in de 20 die van mening is dat ze het 'recht' heeft om te 'experimenteren' met het paard van een ander :+

Want dat is het nog steeds: het paard van een ander, geen proefkonijn. :)
Dat jij niet onder het toeziend oog wil rijden is je goed recht, maar dat betekent niet dat alle eigenaren vervelend zijn en dat je met een bijdrage 'rechten' 'koopt' als het ware, dat bedoel ik er maar mee te zeggen :)
Als je wilt experimenteren en kijken hoe ver je eigen kunnen gaat, zal je dat niet altijd met een bijrijdpaard mogen doen, omdat het risico helaas altijd voor de eigenaar blijft, en daarom zal er vast vaak worden gekozen om bijrijdsters te 'limiteren' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:26

Ik probeer ook absoluut niet te zeggen dat alle eigenaren vervelend zijn, ik heb het tot nu toe zeer getroffen met de eigenaren van mijn bijrijdpaarden, of ik nou een eigen bijdrage moest betalen of niet. Natuurlijk gaat alles in overleg met de eigenaar want het is eenmaal niet mijn paard. Maar het ligt inderdaad binnen mijn verwachtingspatroon dat ik tot op een bepaalde hoogte losgelaten word. Ik ben immers geen 12 meer en wil niet meer aan het handje mee naar stal en paardje aaien. Ik weet prima zelf hoe ik een paard moet longeren en als ik een dag wil longeren ipv rijden dan vind ik dat dat natuurlijk in overleg met de eigenaresse ook best moet kunnen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:57

Ik vind experimenteren erg kinderlijk overkomen.
Iets nieuws gebeurd weloverwogen en met de juiste voorbereiding.
En ook het woord "eigenaarschap" omdat je wat betaald vind ik ook kinderlijk onrealistisch.

Niet rot bedoeld, maar denk dat je idd zoals je zelf denkt erg verwend bent en (veel) minder volwassen dan je denkt.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:15

ik snap niet waarom mensen geld vragen voor het verzorgen van hun paard. Je kan me hier nu om haten, maar als ik een verzorgster wil, wil ik geen geld van haar. Ik wil dat zij of hij dan goed werk levert en mijn paard met respect behandeld. Waarom geld vragen? Ja je mag het paard berijden, maar vaak is dat het enigste. Koop dan geen paard als je weet dat je een verzorgster wilt en er geld voor gaat vragen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:23

Volgens mij weinig in dit topic gelezen voordat je deze mening hebt gepost?

Zijn namelijk redenen genoeg waarom mensen een bijdrage vragen.
Wel of geen bijdrage wil iedereen dat hun paard goed wordt behandeld. Dat staat er totaal los van

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:45

nee inderdaad, ik heb alleeën de begin post gelezen. Maar ik vind een bijdrage van 100 euro erg veel. Ik snap het op zich ook wel dat mensen een bijdrage vragen. Verzorgster kunnen het paard verzorgen en rijden en de eigenaar betaalt de stalling... snap ik ook best. Maar sommige willen ook dat jij de hoefsmid, tandarts en entingen betaald terwijl het paard niet van de verzorgster is. Dat vind ik eigenlijk best wel raar.