Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:23

chelle_dora schreef:
Sorry, als je een eigen paard hebt vallen je idealen, wensen, dromen en wat je allemaal wel niet zou doen vies tegen hoor :j

Tja, als dat zo is kun je inderdaad maar beter een fikse bijdrage betalen, anders is het helemaal een tegenvaller; zo'n eigen paard. :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:01

chelle_dora schreef:
Weet je hoe vaak eigenaren horen 'als ik een eigen paard zou hebben nou dan...' ? :+
Sorry, als je een eigen paard hebt vallen je idealen, wensen, dromen en wat je allemaal wel niet zou doen vies tegen hoor :j

:D :j En dan kom je erachter dat er pensionstallen zijn die gouden bergen beloven en je met lekke stallen en oliebol opzadelen (en andersom) en het lang zoeken is naar dé pensionstal die aan jou en je paard haar eisen voldoen, dat je dan een uur reistijd hebt per dag. En dat operaties klauwen met geld kosten ed.

Maar één ding heb ik dus nooit gedaan, en dat is een bijrijdster nemen om mijn financiele lasten te verlichten. Sterker nog, ik heb nooit een bijrijdster gehad (wegens zuur eenkennig krengmerrie) want ik vind: mijn paard, mijn verantwoordelijkheid en dus ook mijn kosten. Zou ik haar niet meer hebben kunnen betalen, dan was ze dezelfde weg gegaan als die ze nu heeft gelopen, en dat is euthanasie. Want een ander opzadelen met de kosten van een medisch dagboek plus niet de garantie waar ze dan terecht zou komen, zou voor mij de reden tot inslapen zijn.

Zou het een gezond paard zijn geweest met een makkelijker karakter was t misschien anders geweest, maar zeker weten doe ik t niet.

Sheran

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:24

Goh, dan heb ik maar geluk: ik vind het gewoon heel erg leuk om een paard te hebben _O-

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:47

chelle_dora schreef:
Weet je hoe vaak eigenaren horen 'als ik een eigen paard zou hebben nou dan...' ? :+

Heb al 25 jaar pony/paard en betaal sinds mijn 16de alles zelf voor mijn paard, heb vaker een verzorgster gehad ook toen mijn ouders nog betaalde en ook sinds ik zelf betaal, maar geen van de verzorgsters hebben gezegd als ik een eigen paard heb zou ik zus of zo doen. Ze vonden het juist heerlijk om lekker met de paardjes bezig te zijn.

Ben nu 30 maar heb nog nooit mijn wensen, idealen of dromen hoeven laten varen omdat ik een eigen paard heb. Een bijrijdster nemen om mijn financiele lasten te verlichten?? Nee dat nooit mijn paard, mijn verantwoordelijkheid en dus ook mijn kosten. De kosten zijn me ook nog nooit te zwaar gevallen ook al heb ik nu al 13 jaar een paardje wat nogal eens een DA nodig heeft en dus al de nodige extra kosten heeft gemaakt.

Het enige wat mijn verzorgster/bijrijder doet is mij verlichten in het vele werk wat in een paard gaat zitten, ga dan wel 2 x per dag en 7 dagen per week maar werk gewoon full time, 36 uur per week en sta op een doe-het-zelf stal en met alle werkjes kom ik niet altijd toe aan het beweging geven van mijn paard en mijn paard vind het heerlijk om voor je te werken en wordt echt een kreng als ze dat niet met regelmaat kan doen, mijn verzorgster/bijrijdster doet dus ook alles mesten, rijden, voeren of wat er ook maar moet gebeuren op stal of met het paard.

Ik heb gewoon geluk met mijn leuke hulp en met mijn paard en met z'n alle zijn wij heel gelukkig met elkaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:19

LovesKim schreef:
Tigra_ schreef:
Ik zeg alleen maar dat het logisch is dat zo niets gaat vinden met je attitude. Jouw mening kan anders zijn maar je komt erg uit de hoogte over en daar houden de meeste eigenaren niet van.
Waarom zoek je trouwens een bijrijdpaard? Op de manege kan net zo goed rijden toch? Of wil je gewoon gratis profiteren van een eigenaar die voor niets z'n paard aanbied? Je bent niet voor niets op zoek toch?

Krijg de kriebels van verzorgers/bijrijders die denken dat ze de eigenaar een hele gunst bewijze. Kom op het is jouw hobby en geen verplichting. Hier zou in ieder geval niet meer moeten komen ga maar lekker op de manege rond hobbelen.

Prima dat jij denkt dat ik uit de hoogte overkom maar dat is dus totaal niet het geval. En ik vind ook dat je echt op een heel rare manier mijn mening oppakt. Ik ben zestien jaar en voor mij is het toch veel moeilijker om €100 per maand op te hoesten dan voor iemand van twintig. Ik denk helemaal niet dat ik een eigenaar een 'hele' gunst bewijs. Je zoekt toch niet zomaar een verzorger? Je zoekt er eentje omdat je het nodig hebt. En dat ik dan mag langskomen om je paard te verzorgen vind ik heel fijn en daar steek ik dan ook veel moeite in, maar als ik alleen maar mag uitmesten, longeren, op wei zetten en die dingen, dan ga ik geen €100 in de maand betalen. Of vind jij dat verzorgsters ook nog moeten betalen voor het werk dat ze jou uit handen nemen? Het is sowieso al de situatie waarin je terecht komt. Kom je terecht bij een springstal waar je les krijgt en het paard voor wedstrijden en alles mag gebruiken, dat vind ik die €100 zeker wel waard, maar alleen om 2 keer in de week te komen rijden en nog niet eens les te krijgen, sorry maar dan vind ik €100 heel veel in de maand voor alleen twee uurtjes in de week te kunnen rijden. Ik vind dat je dan niet eens een band kan opbouwen met dat paard als je maar 2 keer in de week kan langskomen. En het ligt aan waar je woont. Ik heb twee keer bij mensen bijgereden en daar hoefde ik niks te betalen. Ik heb een van die mensen nog een leren halster gegeven als dank dat ik mocht komen. Bij ons is betalen voor een verzorgpeerd niet zo logisch. En als ik les krijg van diegene van waar ik bijrijd, en ik hier veel van leer, is die €100 meer waard als wanneer ik alleen mag rijden 2 keer in de week. Is toch gewoon logisch of niet dan?

En ik heb thuis nog een paard staan dus dat 'ga maar lekker op de manege rondhobbelen' vind ik een beetje overdreven van je. En dat noem ik ook vrij uit de hoogte doen tegenover mij.

Oh, en de vraag waarom ik dan niet thuis ga rijden: Het paard ligt mij niet zo goed en is van mijn moeder, die doet er niets mee dus ik mag er op rijden, maar mijn ambitie ligt bij het springen en het is een Friesje. Nu rij ik daar meestal 2 keer in de week op, maar het is totaal niet mijn type paard. De klik moet er ook zijn vind ik. ;)

Je hebt het toch echt aan je schrijven te danken dat je zo overkomt.

Jij typt dit:
Citaat:
Ik vind eigenlijk dat de eigenaren al blij moeten zijn dat we uberhaupt komen..

De manier hoe je het schrijft zegt voor mij echt enorm veel en nu kun je proberen je er onderuit te banketstaaf maar dat werkt bij mij niet. Dus kan je hele uitleg doen maar dit ging helemaal niet over het feit of je wel of niet wil/kan betalen. Maar gewoon die manier waarop je het schrijft.

Dan schrijf je dit wat ik eigenlijk eerlijk gezegd niet goed kon rijmen met wat ik had gezegd omdat je zelf over geld begint en daar heb ik het niet over gehad.
Citaat:
Hobby uitoefenen gaat op de manege ook, en daarbeij vind ik €50 per maand een prima bedrag maar €100 is gewoon te veel.

Ik zei namelijk dit:
Citaat:
Nou je eigenaren moeten blij zijn dat jullie willen komen? Jij wil toch je hobby uitoefenen als jij niet wil komen voor jouw 10 anderen hoor. Met zo'n attitude gaat het niet lukken.

Daarna begin ik inderdaad over geld maar alleen omdat jij er over begint maar die wending heb jezelf gemaakt mij ging het puur om wat je geschreven hebt en op welke manier.
En ja dat zinnetje schiet bij mij heel erg verkeerd en dan kan ik pissig reageren.
Zo ondankbaar zinnetje en daar krijg ik echt de kriebels van als mensen zo denken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:24

Sheran schreef:
Goh, dan heb ik maar geluk: ik vind het gewoon heel erg leuk om een paard te hebben _O-

_O- _O- _O- Vond ik ook hoor!! Maar pas op de laatste stal waar ze heeft gewoond echt onze rust gevonden, en er hadden wat minder medische toestanden mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:02

Voor mij is de zoektocht ook weer begonnen, maar het valt vies tegen. Ik woon in Utrecht en ben best bereid om een flink stukje te reizen om weer lekker te kunnen rijden. Een kleine bijdrage kan ik nog best opbrengen maar zie genoeg mensen voorbij komen die 110 euro per maand vragen voor 2/3 dagen in de week. Hoe kan ik dat ooit ophoesten? :=

Edit: Overigens snap ik best waarom mensen een symbolische bijdrage vragen hoor. Hier in Utrecht is het gewoon duur om een paard te hebben. Ik ben niet veeleisend wbt een bijrijdpaard maar ik ben nu wel op het punt gekomen dat ik niet meer nutteloos rond wil hobbelen, ik wil gewoon een dressuurgericht paard rijden waar ik eventueel op den duur wedstrijden mee zou kunnen gaan rijden in overleg. Dan snap ik een bijdrage van rond de 75 euro per maand best wel. Maar ja aan de andere kant zijn er mensen die vragen om eens per week verplicht lessen bij instructrice van hun keuze, nou daar kan je dus ook minimaal 15 euro per week voor rekenen, en als je dan ook nog eens 75 euro in de maand mag ophoesten.. Vind het een beetje belachelijk

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:38

Ik vind wel dat de mentaliteit van de jongere meiden achteruit gaat.
5 a 10 minuten fietsen is al teveel.
Mesten willen ze niet want dat is vies en zwaar werk.
Spullen netjes opruimen ho maar...
En een vergoeding betalen willen ze niet want de eigenaar mag blij zijn als ze komen. Idd ja ALS ze komen want bij 1 drup regen hangen ze alweer op de bank zijn ze bang dat ze smelten.

Dan was dat vroegah wel anders in weer en wind. Kou regen sneeuw bloedheet maakte niet uit je ging. En was blij dat je een pony mocht verzorgen. Verzorgen ja. Niet rijden
Tegenwoordig schijny ook iedere verzorgster te moeten rijden en het liefst ook wedstrijden starten en o ja les Willen ze wel maar moet eigenaar dan maar betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:42

Ik weet niet of je post naar mij gericht is, maar ik ben een beetje over het punt heen dat ik mezelf zie als "verzorgster". Ik heb jarenlang paarden verzorgd, en dan inderdaad alleen poetsen. Na een tijdje mochten we dan van het erf af en op het grasveld longeren (want waar ik toen rondliep was er niet eens een bak). Was daar altijd dolblij mee en stond daar echt door weer en wind. Elke dag, want dat was toen nog echt super leuk. Ik ben ondertussen een werkende studente en mis niet alleen de omgang met paarden maar toch ook wel echt het rijden. Ik zeg niet dat ik per se wedstrijden wil gaan rijden, maar een paard waarmee dit uiteindelijk een optie zou kunnen zijn heeft voor mij wel de voorkeur. Ben niet te beroerd om een kleine bijdrage te betalen, vind alleen dat heel veel mensen echt heel hoge bedragen vragen voor zeer weinig dagen. Als je op een stal staat met perfecte faciliteiten die goed te bereiken is met het openbaar vervoer en waar in principe alles mogelijk is snap ik dat de bijdrage wat hoger is.

Ik bedoelde ook met mijn post zeker niet duidelijk te maken dat ik een bijrijdpaard zoek waar ik 5 dagen in de week dressuurmatig op mag rijden en waar ik dan niks voor hoef te betalen, wil alleen zeggen dat ik het ook anders gezien heb. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd een paard gereden waarvan de eigenaar zelf niet meer kon rijden. Lessen werden voor me betaald en zelfs wedstrijden. Eigenaar reed me van hot naar her met dat beest en betaalde alles voor me. Van de startkaart tot de frietjes die we aten na afloop. Ik snap dondersgoed dat niet iedereen daar het geld voor heeft, en het zelfs ook zou willen (zou het zelf ook niet doen), maar het kan ook anders. Je hebt een verzorgster/bijrijdster omdat je het zelf allemaal niet meer in je eentje kan, en dan hoef je die niet te zien als je personeel. En al helemaal als ze ervoor betalen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:59

Emma, jij kijkt naar hoe jij het bedrag moet ophoesten, maar i geloof dat je rond Utrecht de stalhuur ook erg hoog is........
Denk dat je met 2 a 3 dagen wel over de helft kunt spreken, aangezien het paard ook wel minimaal een dagje rust verdient...
Vind de bedragen van 110 dus echt niet gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:15

Stalling is inderdaad niet goedkoop in Utrecht, maar ik vind bedragen van 110 euro wel gek. Als je als bijrijdster even veel betaalt aan stalgeld als de eigenaresse vind ik dat je van een gedeeld eigenaarschap spreekt, en dat je dus ook meer rechten zou moeten hebben als bijrijdster. Ik lees zo veel verhaaltjes "ik vraag 120 euro per maand en daarvoor mag je twee keer in de week dressuurmatig in de binnenbak rijden. Buitenrijden doe ik liever zelf en wedstrijden rijden is niet mogelijk want ik rijd al wedstrijden met hem". Als je de helft van de stalling betaalt vind ik dat je ook inbreng zou moeten hebben over het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:43

Ik zie dat er een hoop dingen verkeerd worden opgevat n.a.v. m'n laatste post hier.

Nee, ik bedoel niet dat het dan maar gewoon is om aan je bijrijdster te verdienen of dat alle verzorgsters vervelend zijn; ik heb immers zoals aangegeven zelf een bijrijdster en een verzorgster.

Ook ben ik nog steeds mega blij met m'n pony, heb d'r al 3 jaar bijna en ze gaat ook zeker niet meer weg. Ik doelde alleen dat ik verzorgsters hier (in de regio en ook op bokt) steeds vaker hoor zeggen 'nou als ik een eigen paard had dan...'.. Dat zijn leuke idealen, maar lang niet altijd haalbaar. De jonge meiden die roepen 'ik zou mijn pony NOOIT in een stal zetten', maar wel vervolgens de pony verzorgen of leuk mee rijden terwijl die pony gewoon in een stal staat :+
Of ook de oudere bijrijdsters (en dan heb ik het dus over de volwassenen!) die roepen 'nou als ik het geld had voor een eigen paard, dan ging ik gewoon iedere dag hoor, tijd zat', maar als je dan vraagt of ze voorlopig een dagje extra willen komen (rijden en verzorging) dan hebben ze daar geen tijd voor en zijn ze toch echt beperkt tot die 2 dagen, meer tijd hebben ze niet, dan is dat ineens de reden dat ze bijrijden :+

Waar mijn bijrijdster wel betaalt, betaalt mijn verzorgster niet. Echter heeft mijn bijrijdster dus wel wat meer lusten; ze kan rijden, ik zorg er ook voor dat ze minimaal 2x in de week kan rijden op m'n pony, mocht er wat met de pony aan de hand zijn worden de dagen uiteraard verschoven of blijft de bijdrage achterwege als het om een langdurige periode gaat.

Echter 'gebruik' ik die bijdrage niet omdat ik anders m'n pony niet kan betalen, maar die bijdrage wordt geinvesteerd in m'n bijrijdster: zo gaan we nu op zoek naar een passende instuctrice voor haar, de lessen worden betaalt van die bijdrage. Ook stop ik dat geld in een zadel wat voor haar lekker zit; merrie heeft een zadel, maar ik wil wel dat degene die haar rijdt, lekker kan zitten, dus zijn we samen aan het zoeken naar een zadel wat fijner zit voor haar. Wedstrijden moet ze lekker zelf weten al zullen die wel op eigen kosten zijn, maar buitenritten zitten er voor haar nu ook niet in, ondanks dat ze betaalt :+ Wel mag ze het aangeven als ze vind dat ze er klaar voor is en gaan we daar samen naar kijken, en ook als ze vind dat er iets veranderd moet worden sta ik daar voor open :)

Mijn verzorgster betaalt dan niet (want die helpt mij dus alleen maar met de verzorging) maar daar staat dan wel tegenover dat zij dus niet rijdt. Tuurlijk, ze mag er heus wel een keer op als ik ook op stal ben, maar ze mag niet op eigen houtje gaan rijden. Wel mag ze ermee poetsen, tutten en knuffelen zoveel als dat ze wil, ik wil er ook best tijd in steken om d'r te leren longeren en ze mag er vrijheidsdressuur mee uitoefenen, en daar is ze hartstikke blij mee, dus houden we het even daarop. Rijden is voor beiden geen prioriteit en daar ben ik alleen maar hartstikke blij mee, anders voel ik me dus inderdaad een bedrijf ipv een eigenaar.

Maar voor het geval dat het over kwam dat ik m'n paard niet leuk vind en dat ik m'n bijrijdster 'nodig' heb, absoluut niet het geval, want dan was die merrie allang de verkoop in gegaan :+ Ik heb geen paard voor een ander en ook niet als verplichting :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:58

Ik richtte mijn post niet naar jou hoor, meer naar wat voor horrordingen ik voorbij zie komen op Marktplaats. Nogmaals, ik vind het absoluut niet raar om een bijdrage te vragen, ik snap het heel goed. Wel vind ik dat sommige mensen een extreem onrealistische bijdrage vragen tov wat zij een bijrijdster kunnen bieden. 120 euro in de maand voor 2 keer per week onder toezicht in de binnenbak hobbelen vind ik gewoon echt te veel geld. Of ik nou in de randstad woon of niet. Daarbuiten vind ik het een heel ander verhaal dat jij het geld wat jouw bijrijdster jou betaalt steekt in dingen waar zij ook baat bij heeft. Een eigenaresse die een bijdrage gebruikt om lekker van op vakantie te gaan, of om dekjes te kopen die ze vervolgens in haar berging thuis legt zodat jij er geen gebruik van kan maken vind ik een heel ander verhaal dan eentje die de bijdrage gebruikt om lessen of een nieuw zadel van te betalen.

Als je een bijdrage gaat vragen vind ik dat je heel realistisch moet kijken naar wat jij een bijrijdster te bieden hebt, en niet onbelangrijk, wat voor iemand jij wilt. Als jij je paard wilt gebruiken als een manegepaard, waarom neem je dan in de eerste instantie een paard?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 07:25

Ik neem aan dat de paarden waar 100 - 120 / maand gevraagd wordt voor 2/3 dagen per week,
dat dit geen rondje-hobbel-paarden zijn.
Anders kun je idd misschien beter een manegepaard huren.

Verzorgen is vaak gewoon gratis, bijrijden meestal niet.

Ik zie het wel anders om, de eigenaar hoeft niet te kijken wat hij de bijrijder te bieden heeft,
een bijrijder moet kijken wat er geboden wordt, voor welk bedrag en of hij/zij zich daarin kan vinden.
Vindt deze het te duur of niet voldoende mogelijkheden wat men zou willen, dan dit óf bespreken óf verder zoeken.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:40

Emmaa_ schreef:
Ik weet niet of je post naar mij gericht is, maar ik ben een beetje over het punt heen dat ik mezelf zie als "verzorgster". Ik heb jarenlang paarden verzorgd, en dan inderdaad alleen poetsen. Na een tijdje mochten we dan van het erf af en op het grasveld longeren (want waar ik toen rondliep was er niet eens een bak). Was daar altijd dolblij mee en stond daar echt door weer en wind. Elke dag, want dat was toen nog echt super leuk. Ik ben ondertussen een werkende studente en mis niet alleen de omgang met paarden maar toch ook wel echt het rijden. Ik zeg niet dat ik per se wedstrijden wil gaan rijden, maar een paard waarmee dit uiteindelijk een optie zou kunnen zijn heeft voor mij wel de voorkeur. Ben niet te beroerd om een kleine bijdrage te betalen, vind alleen dat heel veel mensen echt heel hoge bedragen vragen voor zeer weinig dagen. Als je op een stal staat met perfecte faciliteiten die goed te bereiken is met het openbaar vervoer en waar in principe alles mogelijk is snap ik dat de bijdrage wat hoger is.

Ik bedoelde ook met mijn post zeker niet duidelijk te maken dat ik een bijrijdpaard zoek waar ik 5 dagen in de week dressuurmatig op mag rijden en waar ik dan niks voor hoef te betalen, wil alleen zeggen dat ik het ook anders gezien heb. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd een paard gereden waarvan de eigenaar zelf niet meer kon rijden. Lessen werden voor me betaald en zelfs wedstrijden. Eigenaar reed me van hot naar her met dat beest en betaalde alles voor me. Van de startkaart tot de frietjes die we aten na afloop. Ik snap dondersgoed dat niet iedereen daar het geld voor heeft, en het zelfs ook zou willen (zou het zelf ook niet doen), maar het kan ook anders. Je hebt een verzorgster/bijrijdster omdat je het zelf allemaal niet meer in je eentje kan, en dan hoef je die niet te zien als je personeel. En al helemaal als ze ervoor betalen

Nee mijn post was niet naar jou gericht.
ik merk het meer in de leeftijd categorie van 12 tot 16 zeg maar.
die willen vaak wel het leuke maar er iets voor doen ho maar.
en natuurlijk zijn ze niet allemaal zo maar het gros wel.
dat zie je ook terug als ze een bijbaantje hebben wel geld ontvangen maar t liefst niks ervoor doen. En dus op de werkvloer de kantjes ervan aflopen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:52

sallandval schreef:
Vesceron schreef:
Het lijkt mij iets wederzijds, mijn verzorgster hoeft echt niet te zeggen of laten merken dat ik maar blij moet zijn dat ze het uberhaupt wilt doen.

Ik vind het helemaal niet zo gek dat iemand een beetje waardering verwacht hoor. Zowel eigenaar als bijrijder doen een investering, dus een beetje wederzijdse dankbaarheid kan echt geen kwaad. Als het wederzijds is mag je elkáár toch dankbaar zijn?

Iedereen die een fijne bijrijdster vindt mag denk ik (zoals zo velen hier zeggen) 'in zijn handjes knijpen' met of zonder bijdrage. Dat zie je wel aan al die mensen hier die geen bijdrage verwachten en alsnog niemand kunnen vinden om een beetje te helpen met hun paard(en).

Daarom gaf ik in mijn eerdere posts al aan dat ik ontzettend dankbaar ben voor mijn verzorgster! Als ik de verhalen zo lees hier, mag ik dat nog wel op mn blote knieen doen ook. Ik vertel het haar denk ik wel elke week, omdat ik maar niet kan geloven dat ik zo'n fijn persoon heb gevonden die zowel met mij als met mijn paard waanzinnig klikt, daarnaast doet ze veeeeel meer dan ze zou moeten doen en kan ik 1000% op haar bouwen.
Wij hebben zeker weten een wederzijdse dankbaarheid, en die mag zij ook zeker van mij verwachten.
Daarentegen neemt het niet weg dat ik het ook weer van haar verwacht en het heul erg zou vinden als mijn verzorgster de instelling/houding zou hebben dat ik maar blij moet zijn dat ze uberhaupt wil komen.

Ik bedoel dus hetzelfde als jij denk ik sallandval, beter verwoord misschien: ik zou balen als het maar van 1 kant zou komen.

Overigens heb ik ook geen verzorgster omdat ik het nodig heb of per se wilde.
Ik ben er nog steeds elke dag, ook als mijn verzorgster is geweest.

Ik kan alleen niet beweren dat het puur een gunst is voor iemand om met mijn paard te leren.
Het kwam zo toevallig op m'n pad, maar ik vind het fijn dat er iemand is waar ik op kan bouwen mocht ik echt niet in staat zijn mijn paard te doen. Je kan alleen moeilijk een verzorgster nemen en aangeven dat ze alleen hoeft te komen als de nood aan de man is :+ Gezien het zo klikte en ze zo'n toffe meid is, ben ik toch heel blij dat ik het gedaan hebt en hebben we er allebei plezier van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:23

Emmaa_ schreef:
Stalling is inderdaad niet goedkoop in Utrecht, maar ik vind bedragen van 110 euro wel gek. Als je als bijrijdster even veel betaalt aan stalgeld als de eigenaresse vind ik dat je van een gedeeld eigenaarschap spreekt, en dat je dus ook meer rechten zou moeten hebben als bijrijdster. Ik lees zo veel verhaaltjes "ik vraag 120 euro per maand en daarvoor mag je twee keer in de week dressuurmatig in de binnenbak rijden. Buitenrijden doe ik liever zelf en wedstrijden rijden is niet mogelijk want ik rijd al wedstrijden met hem". Als je de helft van de stalling betaalt vind ik dat je ook inbreng zou moeten hebben over het paard.

Hmm ben het totaal niet eens. Naast stalhuur komen er nog zoveel dingen bij als hoefsmid en d.a.
Daarbij ook een hoop risico. Als jij een fout maakt kan het in het ergste geval zijn dat het paard dood gaat, onbruikbaar wordt om mee te rijden en hoge d.a kosten of een verzekering doe jouw kosten wil verhalen op de eigenaar. ..
Nog los van fouten zijn die risico's er gewoon en kan een verzorgster direct stoppen. Dus samen een paard omdat de stalhuur is gedeeld nee, imo echt onzin.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:46

Daarbij hebt je ook niks betaald aan aanschaf van paard en spullen.... gedeeld eigenaarschap is dan ook wel krom vind je niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:54

Bwa, als je bedragen van 120 euro per maand aan het betalen bent, vind ik het toch moeilijk worden om nog van een simpele bijrijders-bijdrage te spreken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:57

Ben het met sneeuwpop eens. Er is meer voor nodig om gedeelde eigenaar te worden.
Op z'n minst de helft van het aankoopbedrag en de helft van echt alle kosten. Maar beter kun je daar niet aan beginnen.

Verder vind ik dat je gewoon afweging maakt is het dat voor mij waard.
Voor 100 euro krijg je 3 dagen in de week het paard mag je kiezen wat je doet rijden of niet net wat je afspreekt. Niet meer en niet minder.

Welke rechten vindt jij dan dat een bijrijder meer zou moeten hebben bij zo'n bedrag?
Bedoel je dan gewoon meer vrijheid in wat ze willen doen met het paard?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:02

Nee, ik vind dat gewoon een belachelijk hoog bedrag voor een tweetal daagjes per week vrij op een paard te rijden. En dan ben je nog geen lessen aan het betalen.
Maar goed, dat ben ik. Ik stam nog uit de tijd dat alles gratis was. Ik blij dat ik ervaring kon opdoen met echte paarden (kwam recht van een manege af) en eigenaar blij dat die dieren gereden en verzorgd werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:04

Emmaa_ schreef:
Ik richtte mijn post niet naar jou hoor, meer naar wat voor horrordingen ik voorbij zie komen op Marktplaats. Nogmaals, ik vind het absoluut niet raar om een bijdrage te vragen, ik snap het heel goed. Wel vind ik dat sommige mensen een extreem onrealistische bijdrage vragen tov wat zij een bijrijdster kunnen bieden. 120 euro in de maand voor 2 keer per week onder toezicht in de binnenbak hobbelen vind ik gewoon echt te veel geld. Of ik nou in de randstad woon of niet. Daarbuiten vind ik het een heel ander verhaal dat jij het geld wat jouw bijrijdster jou betaalt steekt in dingen waar zij ook baat bij heeft. Een eigenaresse die een bijdrage gebruikt om lekker van op vakantie te gaan, of om dekjes te kopen die ze vervolgens in haar berging thuis legt zodat jij er geen gebruik van kan maken vind ik een heel ander verhaal dan eentje die de bijdrage gebruikt om lessen of een nieuw zadel van te betalen.

Als je een bijdrage gaat vragen vind ik dat je heel realistisch moet kijken naar wat jij een bijrijdster te bieden hebt, en niet onbelangrijk, wat voor iemand jij wilt. Als jij je paard wilt gebruiken als een manegepaard, waarom neem je dan in de eerste instantie een paard?

Nee hoor, de post was gewoon in het algemeen bedoeld. Vandaar ook 'n.a.v. mijn laatste post hier'. :)

Verder ben ik net als Tigra erg benieuwd welke rechten je dan verwacht met het betalen van de bijdrage. Je hebt het over buitenrijden als ik me niet vergis; maar niet iedere eigenaar laat iedereen zomaar met z'n paard naar buiten gaan. Sterker nog, nadat ik gisteren heel lomp van m'n eigen knol ben gevallen buiten (die normaal echt doodbraaf is, maar ik stapte af en merrie liep vast verder omdat de vogelpoep op de weg heel eng was) zeg ik ook tegen mijn bijrijdster: nog even niet naar buiten nu. Ook al betaalt ze een bijdrage en heeft ze hiermee bij mij best wat 'rechten', de eindverantwoording ligt bij de eigenaar; degene die het dier heeft gekocht en daarmee ook het risico op zich neemt.
Gedeeld eigenaarschap omdat je denkt de helft van de kosten te betalen... Stallingskosten zijn, zoals gezegd, lang niet alle kosten. Denk aan fysio/osteopaat, dierenarts, hoefsmid, spullen, en het paard zelf. Kijk, leg je daar ook de helft van neer, dan kan je het eens hebben over 'mede eigenaar'... maar tot die tijd ben je gewoon (in mijn ogen) bijrijder of 'leaser'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:05

@ gini
Scheelt natuurlijk ook dat in die tijd een paard houden ook nog niet zo duur was als toen. Als ik kijk wat ik bij mijn vorige pony betaalde voor de hoefsmid en nu en dat gaat dan over een tijd van gulden naar euro dus zo'n 14 jaar geleden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:10

Aha, maar we hebben toch geen bijrijders om ons paard financieel te kunnen onderhouden. Dat is wat ik toch opmaak uit dit topic.

En he, ik ben de slechtste niet. Ik begrijp ook wel dat ik gewoon heel veel geluk gehad heb met een supereigenaar. Dat er een bijdrage gevraagd wordt, wil ik echt wel nog begrijpen. Maar 100-120 euro per maand, jeetje mina. Persoonlijk vind ik dat echt veel. Zeker als je dan maar drie dagen mag komen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-03-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:13

Mee eens Gini, ik heb geen bijrijder om mijn paard te financieren. dat zou in mijn ogen het begin van het einde zijn, want dan moet er waarschijnlijk ook niks geks gebeuren of het is over en uit met de pret...

Neemt niet weg dat ik toch een bijdrage van 65 euro in de maand vraag voor 2 dagen in de week.