Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:32

Ik vind tien euro voor een manegeles spot goedkoop, en nog goed les krijgen ook. Dan mag je echt je handen goed samen knijpen.

Daarnaast is 12,50 voor een privépaard ook spotgoedkoop, in een manege rij je met meerdere mensen, dus je zit elkaar regelmatig in de weg. Tenzij je treintjes werk doet.

Voor dit bedrag kun je zelf geen paard van onderhouden.

Als je als student geen 100 euro betalen kan, moet je simpelweg verder zoeken.
Maar persoonlijk vind ik dit geen gek bedrag voor twee a drie keer per week rijden.
Kijk voor alleen verzorgen zou ik ook zeggen dikke vinger, maar voor rijden en verzorgen, prima.
Sommige bijrijders moeten het dubbele betalen.

Zelf vraag ik niet zo bedrag, ik vraag de bijrijders om twee keer per maand een privéles bij mij af te nemen, kosten per maand dus 54 euro. Vaker lessen kan altijd.
Deze eis heb ik om twee redenen.
Om zicht te houden op de vorderingen.
En om een stok achter de deur te houden dat ze blijven komen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:39

Ik vraag € 70,- per maand. Ik heb gezegt dat les op eigen kosten is maar het is een super leuke meid wat jammer genoeg nog niet veel kan wat wel gezegt was. Mijn man en ik hebben besloten haar een kans te geven en van het geld wat ze betaald 2x per maand een les te betalen. Deze kost € 30,- per les dus dacht niet dat ze mag klagen!
Ik vind dat je veel meer leert van een privepaard dan voor € 10,- hobbelen met zeker 5 tot 10 paarden op de manege!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:40

Hierin eens met Loveskim. Vind het sowieso al raar dat eigenaren het een enorme gunst vinden dat er een verzorgster mag komen (net zoals dat een eigenaar vanuit verzorgers ogen al blij moet zijn dat iemand komt). Je zoekt toch iemand...
Dat van hierboven is een prima aanbod. Ik kan voor 44 euro per maand 1x pw op de manege lessen, dus 54 euro voor 2 keer per week is een mooi bedrag.
Iets anders wat eigenaren moeten onthouden als ze het hebben over: dan ga je maar op de manege hobbelen. Die manege is een bedrijf, moeten dus winst maken. Als eigenaar zoek je iemand, bijdrage van BIJRIJDER is prima, maar 100 euro is te veel, als iemand je helpt. Of het moet 5 dagen in de week zijn (waarom je dan uberhaupt een paard hebt :=).
Elkaar blij maken, daar gaat het denk ik om. En een schappelijke bijdrage, oke. Maar eigenaren moeten niet uit de hoogte gaan doen dat verzorgers hen maar heel dankbaar moeten zijn (en andersom ook niet).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:53

Ik zoek/zocht niemand! Mijn paarden vinden het heerlijk om niets te doen en ik vind dat ook prima hihi. Waarom ik iemand heb? Hoe heb ik ooit leren rijden? Een paard echt leren kennen, verzorgen als het ziek was, weten wat je moet doen met callamiteiten? Tja niet van de manege hihi ik hoef echt geen verzorgster/bijrijdster. Mijn paard word er zelfs knorrig van...hoop dat ik een ander veel plezier doe van mijn paard en is dat niet zo kunnen ze snel ophoepelen! Dus blij zijn dat iemand mijn paard verzorgt omdat ik toch niet kan? Hihi nou nee ik ben iedere dag op stal en kan niet altijd rijden maar ben er wel! En iemand echt nodig? Nope dus wees blij dat ik mijn paard beschikbaar stel voor iemand die eigenlijk nu mijn paard verpest want het kan manege hobbelen maar een jong privepaard rijden absoluut niet...ik geef haar tijd en weet zeker dat het over een half jaar een stuk beter gaat maar als ik zelf rij pffff wat een ramp, dus blij zijn met mijn verzorgster?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:01

_PatriciaH schreef:
Ik zoek/zocht niemand! Mijn paarden vinden het heerlijk om niets te doen en ik vind dat ook prima hihi. Waarom ik iemand heb? Hoe heb ik ooit leren rijden? Een paard echt leren kennen, verzorgen als het ziek was, weten wat je moet doen met callamiteiten? Tja niet van de manege hihi ik hoef echt geen verzorgster/bijrijdster. Mijn paard word er zelfs knorrig van...hoop dat ik een ander veel plezier doe van mijn paard en is dat niet zo kunnen ze snel ophoepelen! Dus blij zijn dat iemand mijn paard verzorgt omdat ik toch niet kan? Hihi nou nee ik ben iedere dag op stal en kan niet altijd rijden maar ben er wel! En iemand echt nodig? Nope dus wees blij dat ik mijn paard beschikbaar stel voor iemand die eigenlijk nu mijn paard verpest want het kan manege hobbelen maar een jong privepaard rijden absoluut niet...ik geef haar tijd en weet zeker dat het over een t half jaar een stuk beter gaat maar als ik zelf rij pffff wat een ramp, dus blij zijn met mijn verzorgster?

Dat allee betekent toch niet dat je niet blij kan zijn met een verzorgster? Mag toch hopen dat je met een goede verzorgster wel blij bent? Waarom neem je er anders een?
Dat wil niet zeggen dat je die nodig hebt of eeuwig dankbaar moet zijn maar als je niet blij bent met een verzorgster kun je er beter niet aan beginnen.

Het heeft twee kanten. Met een goede verzorgster mogen eigenaren ook in hun handjes knijpen hoor, als je er eentje hebt die voor je paard zorgt als jij ziek bent en je hebt niet anders. Daar tegenover staat dat verzorgster ook blij/dankbaar mogen zijn als een eigenaar zijn paar beschikbaar stelt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:02

Nouja, dit bovenstaande slaat ook nergens op PatriciaH ...Als eigenaar ga je écht niet jezelf opofferen en je paard laten 'verpesten' zoals jij dat noemt, om zogenaamd iemand anders iemand de dingen te leren. Leuk als je verzorgster dit leest....Volgens mij kan jij je paard maar beter niet 'beschikbaar stellen' als je er zo over denkt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:15

hihihi hoezo niet? Ik gun het haar en ik denk dat als ze dit leest dat ze het echt niet erg vind want we praten hier heel open over! Ik geniet zoals zij van mijn paard kan genieten en over een tijdje gaat ze mijn paard verbeteren maar dat gaat in stapjes net zoals ik ooit bij mijn verzorgpaard geleerd hebt.
Hier gaat het bijna altijd over "dat je blij moet zijn" dat ben ik echt wel maar mijn paard word er op dit moment echt niet beter van dus mijn bijrijdster mag ook wel echt heel blij zijn dat ik haar deze kans geef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:29

EskeGirl schreef:
Hierin eens met Loveskim. Vind het sowieso al raar dat eigenaren het een enorme gunst vinden dat er een verzorgster mag komen (net zoals dat een eigenaar vanuit verzorgers ogen al blij moet zijn dat iemand komt). Je zoekt toch iemand...
Dat van hierboven is een prima aanbod. Ik kan voor 44 euro per maand 1x pw op de manege lessen, dus 54 euro voor 2 keer per week is een mooi bedrag.
Iets anders wat eigenaren moeten onthouden als ze het hebben over: dan ga je maar op de manege hobbelen. Die manege is een bedrijf, moeten dus winst maken. Als eigenaar zoek je iemand, bijdrage van BIJRIJDER is prima, maar 100 euro is te veel, als iemand je helpt. Of het moet 5 dagen in de week zijn (waarom je dan uberhaupt een paard hebt :=).
Elkaar blij maken, daar gaat het denk ik om. En een schappelijke bijdrage, oke. Maar eigenaren moeten niet uit de hoogte gaan doen dat verzorgers hen maar heel dankbaar moeten zijn (en andersom ook niet).

Ook erg makkelijk geoordeeld. Ik ben nu zo'n ' eigenaar' omdat ik nu zowel een verzorgster als een bijrijdster heb, dus dat betekent in theorie dat ik nog maar 3 dagen per week naar stal hoef, in de praktijk ga ik nog wel meer dan dat maar zal ook rustig afnemen.

Of mijn pony er beter van wordt, tja, zien we wel op de lange termijn :') Soms merk ik wel verschil ja als ik de dag na m'n bijrijdstertje rijd, en soms merk ik juist dat ze een heel stuk losser is, dus soms heb ik er profijt van en soms heeft m'n bijrijdster er profijt van, ligt er maar net aan hoe merrie d'r kop ook staat die dag :+

Over het ' geen band kunnen opbouwen met 2x in de week rijden' ... Dat ligt niet aan het rijden maar aan de tijd die je er buiten het rijden in steekt. Steek je er verder geen tijd in, tja dan is een prive paard maar duur en dan 'krijg' je er ook nog eens niks voor terug.. maar heuy, ik als eigenaar zijnde krijg ook geen band van een uurtje per dag rijden en verder niks, ook als eigenaar moet je er moeite voor doen om een band te ontwikkelen met het paard, en ik houd ondanks dat ik straks zelf maar 3 dagen in de week ga/hoef nog steeds die band hoor.. en dan rijd ik er straks zelf niet eens meer op :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:34

Chelle, ik weet bij jou de situatie, dat is anders :).
Band opbouwen kan prima met 2x pw. Lukt bij mij ook met verzorgbeesten 1x l
per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:36

Maar met mij zijn er veel meer eigenaren die 3x in de week naar hun ponybeest gaan. Sommige zetten hun paard ook een stuk verder weg om voor het dier de ideale stalling te kunnen bieden, ben je dan ook een fluteigenaar omdat je maar 3x in de week bij je dier langs kan gaan? :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:37

Nee absoluut niet, je hebt het beste voor met je paard en daar doen we het voor!! Wij eigenaren weten wel beter....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:42

chelle_dora schreef:
Maar met mij zijn er veel meer eigenaren die 3x in de week naar hun ponybeest gaan. Sommige zetten hun paard ook een stuk verder weg om voor het dier de ideale stalling te kunnen bieden, ben je dan ook een fluteigenaar omdat je maar 3x in de week bij je dier langs kan gaan? :)

Absoluut niet :n. Ik bedoel meer, dat als ik een eigen paard zou hebben, ik mezelf achter de oren zou krabben als ik maar 2x per week ging en een verzorgster 5x pw, waarom ik dan een paard had.
Als je maar 3 keer gaat, ben je zeker geen
fluteigenaar, maar ik zou het persoonlijk
niet doen. Maar meningen en situaties verschillen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:44

Weet je hoe vaak eigenaren horen 'als ik een eigen paard zou hebben nou dan...' ? :+
Sorry, als je een eigen paard hebt vallen je idealen, wensen, dromen en wat je allemaal wel niet zou doen vies tegen hoor :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:46

Beiden partijen zouden blij moeten zijn PatriciaH!
Als eigenaar mag je blij zijn iemand te treffen die goed voor je paard is en jou bijstaat in drukke werkweken, vakanties en ziekte bijvoorbeeld. En als verzorgster/bijrijdster mag je blij zijn als je een leuke klik hebt met een paard, je jezelf kan verbeteren op rij en ervaringsgebied en je op 'jouw' dagen een 'eigen' paard ter beschikking hebt. Het mes snijd dus gewoon aan 2 kanten. En als je wat goeds te bieden hebt als eigenaar, is het helemaal niet raar daar een bijdrage voor te krijgen, paarden kosten veel geld. Maar de bijrijdster moet daar ook wel iets voor terug krijgen.
Als eigenaar maak je zélf de keuze of je voor een zelfstandig persoon gaat of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat laatste kies je dus niet om jezelf een beetje te ontlasten en dat is toch de meest voorkomende reden voor een bijrijdster.

Off topic, ik kan me niet voorstellen mijn paard langer dan 2 dagen niet te zien. Dan mis ik haar toch echt!Chella-dora: mijn paard maakt me nog steeds heel gelukkig, ik vind het absoluut niet vies tegenvallen!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:46

chelle_dora schreef:
Weet je hoe vaak eigenaren horen 'als ik een eigen paard zou hebben nou dan...' ? :+
Sorry, als je een eigen paard hebt vallen je idealen, wensen, dromen en wat je allemaal wel niet zou doen vies tegen hoor :j

Klopt helemaal. Niet alles gaat zoals je het wilt/ plant. En dan loop je knol d'r al, en dan roei je met de riemen die je hebt (zolang je knol nog een aangenaam leven kan bieden).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:47

Klopt voor mij helemaal niet hoor! Ik ben een zeer gelukkige eigenaar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:48

DatBenIkNou schreef:
Als eigenaar mag je blij zijn iemand te treffen die goed voor je paard is en jou bijstaat in drukke werkweken, vakanties en ziekte bijvoorbeeld. En als verzorgster/bijrijdster mag je blij zijn als je een leuke klik hebt met een paard, je jezelf kan verbeteren op rij en ervaringsgebied en je op 'jouw' dagen een 'eigen' paard ter beschikking hebt. Het mes snijd dus gewoon aan 2 kanten. En als je wat goeds te bieden hebt als eigenaar, is het helemaal niet raar daar een bijdrage voor te krijgen, paarden kosten veel geld. Maar de bijrijdster moet daar ook wel iets voor terug krijgen.
Als eigenaar maak je zélf de keuze of je voor een zelfstandig persoon gaat of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat laatste kies je dus niet om jezelf een beetje te ontlasten en dat is toch de meest voorkomende reden voor een bijrijdster.

Off topic, ik kan me niet voorstellen mijn paard langer dan 2 dagen niet te zien. Dan mis ik haar toch echt!Chella-dora: mijn paard maakt me nog steeds heel gelukkig, ik vind het absoluut niet vies tegenvallen!

Ik denk niet dat ze bedoelt dat het haar vies tegen valt, maar dat dingen wel eens anders lopen dan je had gedacht/ gepland.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:49

DatBenIkNou schreef:
Klopt voor mij helemaal niet hoor! Ik ben een zeer gelukkige eigenaar.

Ik ook, maar niet alles gaat zo als ik had gepland :+ .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:50

chelle_dora schreef:

Kan ik me voorstellen ja :=
Nou ja, eerst maar eens middelbate school
en studie afmaken, baan zoeken, sparen en dan een paard kopen. Dan zie ik wel wat er
van terecht komt. Hoewel ik dan ook niet verwacht dat ik 7 dagen per week zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:50

DatBenIkNou: Ik zeg ook niet dat ik mijn paard wel kan missen of dat ze me niet gelukkig maakt. Alleen alle 'verzorgster idealen' komen je echt wel te vervallen op het moment dat het dier er staat hoor. Al zoveel meisjes gehoord 'zooo echt gaaf dat jij een eigen pony heb. Als ik een eigen pony heb ga ik er alleen maar mee buitenrijden'. Tuurlijk :+ Dat dacht ik ook, maar er komt iets meer bij kijken dan alleen buiten crossen, iedere dag rijden, en een pony die iedere dag je plat knuffelt; ook ponies hebben wel eens een slechte dag, buiten rijden is niet altijd leuk, en soms is een dag vrij voor paard EN ruiter ook best lekker. Zo bedoel ik het, de 'als ik een eigen paard heb dan...' vind ik zo'n dooddoener vanaf de kant van de verzorgster die nog nooit een eigen paard heeft gehad.. := Vaak is 2 dagen in de week al een te grote verantwoordelijkheid.. Om inderdaad over de bijdrage nog maar niet te spreken.. Maar ook die eigen pony kost later geld :+ En dan kan je geeneens altijd erop rijden :+

Want ook al hoef ik straks maar 3 dagen in de week, wil niet zeggen dat ik dan ook maar 3 dagen in de week kom :+ Integendeel, ik ontspan juist compleet bij m'n pony, en het is alleen maar lekker dat ik straks op sommige dagen alleen maar hoef te genieten in plaats van alles eromheen nog hoef te plannen, ook dat is soms erg fijn. M'n merrie maakt elke dag geluid naar me als ik kom, ze geeft kusjes, ze wil kroelen en ik kan van hele kleine dingen genieten. Alleen iedere dag buiten rijden en werkelijk waar elke dag rijden, ga ik geeneens doen als ik straks wel gezond ben :+ Soms is het best lekker om een dagje in de bak te rijden of gewoon helemaal niet te rijden hoor :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:57

DatBenIkNou schreef:

Een bijrijdster hoeft mij niet bij te staan in drukke tijden, ziektes of vakanties. ik doe ze dan alsnog zelf of laat ze lekker in de kudde staan. Doe ze er zelfs een plezier mee om ze te laten staan hihi. Dus het mes snijd zich niet altijd aan twee kanten...ik ga elke dag naar mijn paarden en hoef niet perse een bijrijdster. Ik gun het haar en ben super blij dat ze het leuk vind, en ze hoeft helemaal niets te doen. Ik mest en verzorg al het tuig enz. ze komt 3x per week en krijgt 2x per maand les van € 30,- per uur en betaald € 70.- per maand dus er iets voor terug krijgen zeker, maar wat krijg ik ervoor? ik vind het leuk als een ander van mijn paard kan genieten maar ik kan het zelf ook doen dus ik krijg er niet veel voor terug? Niet iedereen neemt een verzorgster/bijrijdster omdat ze zelf geen tijd hebben!

OOk ik mis mijn paarden als ik even niet kom maar ik snap best dat sommige ze verder weg zetten omdat ze het beste voor hebben met hun paard. Mijn paarden maken me ook heel gelukkig en weg gaan ze niet maar tjeee wat is het toch makkelijk om een verzorgpaard te hebben!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:07

Ik was het verzorgpaarden hebben toch echt zat hoor na een aantal jaar. Je bent afhankelijk van de eigenaar en ook al betaalde ik 150,- euro, uiteindelijk heb je niets te vertellen over bijvoorbeeld, stalling, keuze instructie, plotselinge verkoop ect.
Dus een verzorgpaard is ook niet zaligmakend. Zoals alles heeft ook dit meerdere kanten om te bekijken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:12

Dat er tegenslagen en dingen kunnen voorkomen die niet in de planning zijn meegenomen is een logisch iets in het leven. Niets staat vast in het leven.
Dat weet je en daar reageer je op.

En vooral met levende dieren kun je voor verrassingen komen te staan.

Ook ik heb daar mee te maken.
Voordat ik ging samenwonen had ik ook geen verzorgster / bijrijder nodig. Had mijn haf bij mijn ouders aan huis staan.
Na de verhuizing merkte ik doordat ik werk had en een half uur van mijn ouders af woon dat ik iemand erbij nodig had.

Gezocht, gevonden, weggestuurd omdat ze de gemaakte afspraken niet nakomt. En zo zijn er meer gekomen en gegaan door verschillende redenen.

Later ben ik zzp'er paardrij-instructrice geworden en geef lessen bij mijn ouders in de bak. Ondertussen vier paarden en vier pony's rijker ben je echt afhankelijk van verzorgster / bijrijders je red het simpelweg niet in je eentje om alles te doen op de dagen dat je geen lessen hebt.
Heb naast mijn paarden ook nog een gezinen en een huis te onderhouden.
Zelf ben ik vijf dagen op stal, waarvan ik zelf niet eens op de paarden rij. Soms vind ik zelf even een gaatje.

Dus mijn situatie is echt door de jaren heen drastisch veranderd.
Van thuiswonende die zo beetje vijf a zes keer per week reed.
Naar uitwonende die twee a drie keer per week reed.
Uiteindelijk uitwonende die maar twee keer per maand rijd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:13

Vesceron schreef:
Het lijkt mij iets wederzijds, mijn verzorgster hoeft echt niet te zeggen of laten merken dat ik maar blij moet zijn dat ze het uberhaupt wilt doen.

Ik vind het helemaal niet zo gek dat iemand een beetje waardering verwacht hoor. Zowel eigenaar als bijrijder doen een investering, dus een beetje wederzijdse dankbaarheid kan echt geen kwaad. Als het wederzijds is mag je elkáár toch dankbaar zijn?

Iedereen die een fijne bijrijdster vindt mag denk ik (zoals zo velen hier zeggen) 'in zijn handjes knijpen' met of zonder bijdrage. Dat zie je wel aan al die mensen hier die geen bijdrage verwachten en alsnog niemand kunnen vinden om een beetje te helpen met hun paard(en).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:21

Verzorgsters en eigenaars moeten blij zijn met elkaar, je helpt elkaar, je kunt samen genieten van een fantastische hobby.

Maar ik vind nog steeds dat het niet gratis hoeft.
Als eigenaar betaal je soms scheel aan je paard, dan hoeft een bijrijder niet lekker gratis zijn hobby uit te kunnen oefenen.

Maar als eigenaar heb je wel je verantwoordelijkheden tegenover je bijrijder. Dus niet het paard voor de neus van de bijrijder weg kapen, als deze zou komen etc.