Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:09

cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.

Lekker passief-agressief :')
Maar goed, ik zal proberen inhoudelijk te reageren.
Ja, als eigenaar mag je blij zijn als iemand je wilt helpen. Waarom zou je niet blij zijn? Beetje gek om een bijrijder te nemen en dan daar niet blij mee te zijn.
Wie heeft het over paardrijden als een belasting zien?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:10

Sheran schreef:
Nog bedankt voor jullie reacties/tips over mijn advertentie :)

Ik heb al veel reacties erop gehad via de Facebookgroepen en ga waarschijnlijk deze week sowieso bij eentje kijken die wel goed klonk. Ik had in mijn advertentie staan dat ik de bijdrage het liefst zou doen in de vorm van lessen. Wat me opviel is dat vrijwel iedereen een bijdrage vraagt en bij sommige paarden heb ik me daar wel over verbaasd. Niet allemaal heel erg hoog, en het zijn vast leuke paarden, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage voor een niet-ingereden paard waarbij je dan ook nog klusjes moet doen. Ik vind het wel jammer dat een bijdrage in de vorm van lessen niet zo wordt gewaardeerd, blijkbaar. Het was iets dat ik zelf vroeger juist heel graag had gehad.

@Daphara: de eerste keer op een nieuw paard rijden kan voor een bijrijder ook best intimiderend zijn. En dan komt alles misschien niet zo uit de verf als je zou willen. Dan ben je bijvoorbeeld minder streng/consequent. Ik weet ook nooit zo goed hoe streng ik tegen het paard moet zijn tijdens het proefrijden. Sommige eigenaren staan daar gewoon heel anders in dan andere.
Desalniettemin kun je inderdaad vast wel zien of de basis erin zit. Of de handen zacht zijn, of de balans goed is... dat soort dingen.

Dat eerste heb ik mij ook enorm over verbaasd. Ik zou nooit betalen voor een paard dat niet ingereden is en zeker niet als ik ook nog allerlei klusjes moet doen. Ik heb toen der tijd voor veel paarden niet hoeven te betalen, terwijl andere bijrijders dat wel moesten. Best oneerlijk eigenlijk als ik het zo terug lees. Ik was vroeger best bereid om wat te betalen, maar dan moest het paard wel een goed leerpaard zijn.. Ik heb wel heel veel les genomen. Stel je voor dat ik het zelf overweeg voor mijn eigen paard iemand te zoeken voor erbij zou ik les nemen juist waarderen. Ik vind een bijdrage dan ook overbodig ook al staat die van mij in vol pension. Als mijn paard happy is en een betere atleet wordt en zich gedraagt door investering van les ben ik allang blij. Helaas is het verzekeringstechnisch heel ingewikkeld om schade te dekken van het paard en de bijrijder, daarom dat ik het idee van een bijrijder erbij heb laten varen. Ik heb het wel eens overwogen met fulltime werk/studie etc is een paard in beweging houden best wel veel last. Maar als ik zie bijvoorbeeld na aanleiding van dit topic, verzekeringstechnisch en investering wat ik moet leveren om iets goed draaiende te houden in de hoop dat het allemaal goed gaat, kan ik hem beter twee dagen laten staan.

Ik vind een manege niet te vergelijken met een eigen paard. Een manege is een bedrijf, de meeste mensen hebben hun paard als hobby. Daarnaast kiest een eigenaar voor een paard, dan vind ik ook dat hij of zij zelf de verantwoordelijkheid moet dragen, dus ook in de kosten.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 06-01-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:18

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Goh, ik begrijp wel dat de manegevergelijking niet helemaal opgaat, maar het is wel ergens de meest voordehandliggende.

Als ik voor mezelf zou spreken... ik werk met mijn paard 3 maal per week, max 4 maal. We delen hem nu met 2, maar moest dat niet zo zijn zou ik dus tijd over hebben voor een bijrijder 1-2 dagen in de week. Dat zou dan zonder klusjes zijn, alleen rijden of wandelen of longeren met een goed verzorgd paard met passend tuig in een goede buitenpiste. Dus ik zou een bijdrage vragen, maar die zou bij mij ook sterk afhangen van het niveau van de ruiter en de hoeveelheid lessen.
Bvb een meisje met 6 maand ervaring Zou bij mij sowieso minstens 1x per week les moeten nemen + bijdrage. Wil ze alleen onder begeleiding rijden, dan zou ik die bijdrage bvb halveren.
Een betere ruiter daarentegen zou ik al een veel lagere bijdrage vragen en deze nog laten zakken icm les.
Een echt goede gratis maar die zouden denk ik niet zo snel op een haflinger afkomen.

De mensen die denken dat ze gratis kunnen rijden als ze les nemen begrijp ik niet altijd. Als je zelf niet zo’n topruiter bent, dan word het paard toch niet beter van die lessen? (Wel veel minder verreden dan zonder les, dat wel). Waarom zou een eigenaar dat dan gratis doen? In mijn geval bvb is er wel beweging genoeg zonder bijrijder.

Ik vind dat een bijrijder eigenlijk al betaalt door middel van tijd en verantwoordelijkheid. Ik denk dat dat door vele paardeneigenaren ook onderschat wordt. Dat hoe leuk een bijrijdpaard ook is, het soms ook wel echt een verplichting kan zijn. Het is eigenlijk de laatste tussenstap naar een eigen paard.

En ik kan daar echt over doordenken. Als je bv. met een bijrijder afspreekt dat donderdagavond de vaste avond van de bijrijder is. Eigenlijk leg je dan als paardeneigenaar beslag op iedere donderdagavond van die bijrijder. Uiteraard in een engagement dat door beiden aangegaan wordt. Maar die persoon geeft een vast deel van zijn tijd aan jou. Zelfs in die mate dat wanneer die met die donderdagavond eens iets anders wilt doen, dat aan de eigenaar van het paard op voorhand moet laten weten. De enige bij wie ik dat moet doen is mijn werkgever en die betaalt mij. :D

Plus ook de verantwoordelijkheid die je als bijrijder toch hebt. Als ik op een manege rondloop en ik zie dat een paard koliek heeft, wordt niet van mij verwacht dat ik zoiets opmerk, meld en actie onderneem. Uiteraard als dierenliefhebber is het wel zo netjes als je dat zou doen, maar de manege-eigenaar VERWACHT het niet van me. Als ik wegloop en het paard met koliek laat staan, gaat niemand mij op het matje roepen, omdat ik niet de verantwoordelijke persoon ben. Als ik op donderdagavond merk dat mijn bijrijdpaard koliekerig is, word ik wel geacht dat op te merken, te melden en indien gevraagd, actie te ondernemen. En kan het zijn dat ik een uur lang aan het wandelen ben met een paard dat niet van mij is. Uiteraard, nogmaals, als dierenliefhebber doe je dat met een glimlach, maar het is dus wel iets wat van je verwacht wordt, dat je niet zomaar naar huis gaat zonder het te melden.

Voor een paardeneigenaar klinken bovenstaande alinea's als 'duh, dat is toch heel normaal'. En dat is het ergens ook. Maar toch vraag je best wel wat van een persoon die als puntje bij paaltje komt, helemaal niets over dat paard te zeggen heeft. Als je er zo even bij stilstaat. Vind ik. En dan zou daar nog een financiële bijdrage bij moeten komen? Ik vind het gek, maar genoeg mensen die het doen, dus zo gek zal het wel niet zijn.

Ik ben het dus helemaal met jou eens! Je draagt deels de verantwoording, maar eigenlijk heb je niets over het paard te zeggen. Het laatste half jaar van de verzorging van mijn bijrijpaard heb ik elke dag 15 minuten aan de hand gestapt, zijn box uitmest, omdat hij een gebroken griffelbeen en een tussenpees blessure had. Ik stond op een stal waarbij je 490 euro in de maand betaalde, maar omdat zij een speciale regeling had met die eigenaren hoefde zij daar niets te betalen. Ze maakte dus ook nog winst op mij. Ik nam de volledige zorg op mij, maar ik had verder nergens iets in te zeggen. Dat is prima, want het is mijn paard niet , maar dat heeft mij toen der tijd ook besluiten om zelf een paard te kopen. Van al dat geld wat ik in het leasepaard toen der tijd heb gestoken had ik allang een eigen paard kunnen kopen.

cobiie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:22

Gizeppe, dat soort "zakelijke" aspecten kan je toch vooraf kortsluiten? Ik heb altijd in mijn contracten een stuk staan over wat er aan de afspraken wijzigt wanneer paard langer dan x tijd niet goed rijbaar is. Wanneer bepaalde blessures vraagt om extra tijd op stal, kan je dat prima samen overleggen wie wat doet. Ik snap achteraf daarover "klagen" nooit zo, je bent er zelf als bijrijder ook bij geweest door het zo te laten verlopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:28

Gini schreef:
Poekkie schreef:

Ja maar dat is net mijn punt, dit klopt niet.

Als je als bijrijder wordt verwacht klussen te doen en stallen te mesten... ja dan ga ik met je mee en zou ik ook geen bijdrage verwachten.

Maar als je alleen kan komen rijden, niets moet doen en eigelijk alleen maar iets hoeft te laten weten als je niet kan, dan is er helemaal geen investering anders dan in eender welke andere hobby. Wat is dan het verschil met voetbal, tennis, ... waarvoor je ook gewoon je uitrusting en je lidgeld en lessen betaalt? En daar heb je toch ook niet het volledige zeggenschap over de wedstrijden, teamindeling, weet ik veel.

Je moet alleen maar komen rijden, je moet niets doen, alleen maar iets laten weten wanneer je niet komt. Je verwoordt het inderdaad zoals de meeste paardeneigenaren doen: alsof de paardeneigenaar alles geeft en de bijrijder alleen maar neemt. Ik ben het daar niet mee eens.

In iedere sport die ik recreatief en individueel beoefen, heb ik dergelijke verplichting niet. Als ik op het begin van het jaar mijn lidgeld betaal en dan besluit geen enkele training te komen opdagen, kijkt niemand raar op. Dat dat anders is in een competitieve teamsport, dat kan, maar goed, dan betaal je dus ook voor de training die je krijgt. Vergelijkbaar met de les die een bijrijder met je paard volgt.

Als mijn neef 2 voetbaltrainingen mist, mag hij ook fluiten naar de match.
Als je 2 maal manegeles boekt en niet komt opdagen, gaat er meestal toch ook een stempel van je kaart af etc.
Als ik met vrienden afspreek en niet kom opdagen, zijn die ook (terecht) pissed.
In je voorbeelden heb je het er ook over dat je lidgeld hebt betaald trouwens.

Jij vind dus dat het gratis moet zijn want iemand verwacht dat je ook effectief komt wanneer je zegt te komen? Dan nog met de kanttekening dat je zonder problemen een berichtje had kunnen sturen met ‘op dag xxx kan ik niet en die week ben ik op verlof’. Wow mijn mond valt open van verbazing :')

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:30

cobiie schreef:
Dat staat er niet. Er werd gesteld dat de eigenaar al blij mocht zijn dat een bijrijder een gunst doet door op een avond naar het bijrijdpaard te komen.
Wanneer je als bijrijder dat al als zware belasting vindt, zal je toch eens achter je eigen oren moeten krabben waar je prioriteiten liggen.
Ik heb het niet over een eigenaar die zijn paard 1 of meer dagen ter beschikking stelt aan een bijrijder.

Sorry dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Ben het inderdaad met je eens. Helaas hier ook al meerdere keren gehad dat een bijrijder meerdere weken onbereikbaar was en daarna ineens weer kwam opdagen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:31

Gizeppie schreef:
Gini schreef:

Ik vind dat een bijrijder eigenlijk al betaalt door middel van tijd en verantwoordelijkheid. Ik denk dat dat door vele paardeneigenaren ook onderschat wordt. Dat hoe leuk een bijrijdpaard ook is, het soms ook wel echt een verplichting kan zijn. Het is eigenlijk de laatste tussenstap naar een eigen paard.

En ik kan daar echt over doordenken. Als je bv. met een bijrijder afspreekt dat donderdagavond de vaste avond van de bijrijder is. Eigenlijk leg je dan als paardeneigenaar beslag op iedere donderdagavond van die bijrijder. Uiteraard in een engagement dat door beiden aangegaan wordt. Maar die persoon geeft een vast deel van zijn tijd aan jou. Zelfs in die mate dat wanneer die met die donderdagavond eens iets anders wilt doen, dat aan de eigenaar van het paard op voorhand moet laten weten. De enige bij wie ik dat moet doen is mijn werkgever en die betaalt mij. :D

Plus ook de verantwoordelijkheid die je als bijrijder toch hebt. Als ik op een manege rondloop en ik zie dat een paard koliek heeft, wordt niet van mij verwacht dat ik zoiets opmerk, meld en actie onderneem. Uiteraard als dierenliefhebber is het wel zo netjes als je dat zou doen, maar de manege-eigenaar VERWACHT het niet van me. Als ik wegloop en het paard met koliek laat staan, gaat niemand mij op het matje roepen, omdat ik niet de verantwoordelijke persoon ben. Als ik op donderdagavond merk dat mijn bijrijdpaard koliekerig is, word ik wel geacht dat op te merken, te melden en indien gevraagd, actie te ondernemen. En kan het zijn dat ik een uur lang aan het wandelen ben met een paard dat niet van mij is. Uiteraard, nogmaals, als dierenliefhebber doe je dat met een glimlach, maar het is dus wel iets wat van je verwacht wordt, dat je niet zomaar naar huis gaat zonder het te melden.

Voor een paardeneigenaar klinken bovenstaande alinea's als 'duh, dat is toch heel normaal'. En dat is het ergens ook. Maar toch vraag je best wel wat van een persoon die als puntje bij paaltje komt, helemaal niets over dat paard te zeggen heeft. Als je er zo even bij stilstaat. Vind ik. En dan zou daar nog een financiële bijdrage bij moeten komen? Ik vind het gek, maar genoeg mensen die het doen, dus zo gek zal het wel niet zijn.

Ik ben het dus helemaal met jou eens! Je draagt deels de verantwoording, maar eigenlijk heb je niets over het paard te zeggen. Het laatste half jaar van de verzorging van mijn bijrijpaard heb ik elke dag 15 minuten aan de hand gestapt, zijn box uitmest, omdat hij een gebroken griffelbeen en een tussenpees blessure had. Ik stond op een stal waarbij je 490 euro in de maand betaalde, maar omdat zij een speciale regeling had met die eigenaren hoefde zij daar niets te betalen. Ze maakte dus ook nog winst op mij. Ik nam de volledige zorg op mij, maar ik had verder nergens iets in te zeggen. Dat is prima, want het is mijn paard niet , maar dat heeft mij toen der tijd ook besluiten om zelf een paard te kopen. Van al dat geld wat ik in het leasepaard toen der tijd heb gestoken had ik allang een eigen paard kunnen kopen.

Dit is idd ronduit profiteren van een bijrijder.
Maar gini heeft het ook over een situatie waarbij de bijrijder geen enkele vorm van zorg hoeft te dragen buiten hulp/verwittiging bij noodgevallen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:34

Gini schreef:
cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.

Ja, als eigenaar mag je blij zijn als iemand je wilt helpen. Waarom zou je niet blij zijn? Beetje gek om een bijrijder te nemen en dan daar niet blij mee te zijn.

Jij hebt het zelf over dat een eigenaar "beslag legt" op een avond/dag van de bijrijder als ze een vaste dag afspreken. Wanneer je het als bijrijder voelt dat er "beslag gelegd" wordt op een avond, dan ervaar je volgens paardrijden al bijna als "belasting" anders zou je er niet zo "negatief" over denken.

Hier was ik vroeger aan het stuiteren wanneer ik "eindelijk" weer mocht gaan, niet aan het zuchten dat ik die avond weer moest gaan.

Bij een manege heb je vaak ook gewoon een vaste rij les/dag en kan je niet over 4 maanden je niet verbruikte lessen van je kwartaalkaart nog eens "opmaken".

Daarnaast is het bij bijrijdpaarden vaak echt wel mogelijk wat te schuiven/ruilen in dagen, wanneer een bepaalde dag even niet uitkomt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:42

Poekkie schreef:
Als mijn neef 2 voetbaltrainingen mist, mag hij ook fluiten naar de match.
Als je 2 maal manegeles boekt en niet komt opdagen, gaat er meestal toch ook een stempel van je kaart af etc.
Als ik met vrienden afspreek en niet kom opdagen, zijn die ook (terecht) pissed.
In je voorbeelden heb je het er ook over dat je lidgeld hebt betaald trouwens.

Jij vind dus dat het gratis moet zijn want iemand verwacht dat je ook effectief komt wanneer je zegt te komen? Dan nog met de kanttekening dat je zonder problemen een berichtje had kunnen sturen met ‘op dag xxx kan ik niet en die week ben ik op verlof’. Wow mijn mond valt open van verbazing :')

Als ik tegen mijn vriendin zeg, dat ik iedere donderdagavond bij haar op bezoek ga om te koken. Iedere donderdagavond en als ik iets anders wil doen op die avond moet ik dat op voorhand zeggen. Dan is dat toch best wel een investering in onze vriendschap? Investeren wilt niet zeggen belasten of tegen de zin iets doen, ik denk dat velen die connectie onterecht maken. Het is niet omdat ik investeer in een vriendschap dat ik dat tegen mijn zin doe of dat het uitermate vermoeiende belasting is die ik liever kwijt dan rijk ben. Waarom valt daar zo je mond van open?

Voor mij is het geven en nemen. De eigenaar geeft en neemt iets, de bijrijder ook. Die tendens dat een bijrijder alleen de lusten en niet de lasten heeft, vind ik incorrect.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:46

Maar gini, je enige ‘last’ is dat je effectief zou komen wanneer je hebt gezegd te komen? Dat heeft toch helemaal niets met ‘lusten en lasten’ te maken maar met gewoon een beetje standaard sociaal gedrag? Ik stel mijn paard niet gratis ter beschikking omdat iemand de geweldige goedheid heeft om dan op die dagen zijn/haar hobby lekker gratis te komen doen zonder bijkomstigheden en dat dan nog een opoffering vindt ook.

Edit: tenzij je mijn staleigenaar kan uitleggen dat de stalling voor mij gratis moet zijn omdat ik in zijn stalling investeer door vaste dagen te komen. Dan mag je wel gratis rijden van mij :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:52

cobiie schreef:
Gini schreef:

Jij hebt het zelf over dat een eigenaar "beslag legt" op een avond/dag van de bijrijder als ze een vaste dag afspreken. Wanneer je het als bijrijder voelt dat er "beslag gelegd" wordt op een avond, dan ervaar je volgens paardrijden al bijna als "belasting" anders zou je er niet zo "negatief" over denken.

Hier was ik vroeger aan het stuiteren wanneer ik "eindelijk" weer mocht gaan, niet aan het zuchten dat ik die avond weer moest gaan.

Bij een manege heb je vaak ook gewoon een vaste rij les/dag en kan je niet over 4 maanden je niet verbruikte lessen van je kwartaalkaart nog eens "opmaken".

Daarnaast is het bij bijrijdpaarden vaak echt wel mogelijk wat te schuiven/ruilen in dagen, wanneer een bepaalde dag even niet uitkomt.

Zo zwaarwichtig bedoelde ik het niet. Daar had ik dan misschien inderdaad voor een andere term kunnen kiezen. Ik bedoelde eerder: als ik op dinsdagavond naar de sportschool ga, dan wordt die avond in beslag genomen daardoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:54

Ja maar je gaat toch op die dinsdag naar die sportschool omdat je daar wil zijn en je vindt het dan toch normaal om daar lidgeld te betalen?
Als ik elke donderdag ga schaatsen betaal ik ook elke donderdag de schaatsbaan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:01

Dat zeg ik ook: dat investeren niet betekent dat je iets tegen je zin doet. :)
Maar als je beslist dat je de donderdag daarop niet naar de schaatsbaan gaat en op dinsdag niet naar de sportschool, gaat de schaatsbaan en de sportschool je nadien geen berichtje sturen van: he, waar was je gisteren, is wel niet de bedoeling dat je zelf maar beslist wanneer je komt.

Met een paardeneigenaar ga je toch een diepgaandere verplichting aan. En nogmaals, niet meteen verwarren met een vermoeiende verplichting waar je al zuchtend en steunend onder gebukt loopt, dat bedoel ik niet.

Het is geen geld nee, maar wel tijd en een zekere verantwoordelijkheid/verplichting, en dat vind ik ook al een fijne investering van de bijrijder. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:04

eender welke niet individuele sport (Tennis, voetbal, de kaarclub, ...) of Sport waarvoor er iets van materiaal was voorzien (karting, zweefvliegen, ...) zal je toch juist wel een berichtje sturen waarom je er niet was? Moet dat dan ook allemaal gratis zijn volgens jou?

Daarbij... als een bijrijder helemaal geen klusjes of verplichtingen heeft, is het meestal zelfs totaal geen probleem als die een paar dagen niet komt. Maar 10s iets laten weten dan is ook al te veel gevraagd blijkbaar?

Ik denk dat je de ‘bijdrage’ van de bijrijder in dit geval echt zeer zwaar overschat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:13

Bij een competitieve teamsport zal dat inderdaad anders liggen, daar heb ik te weinig kennis van omdat ik dat zelf nooit gedaan heb. Bij individuele recreatieve sporten heb ik dat eigenlijk nog niet meegemaakt. Daar sluit je gewoon aan bij een training wanneer je kan. Ik heb me nog nooit moeten verantwoorden waarom ik afwezig was (zou wat zijn, ik ga vaker niet dan wel :D ).

Bij speciale activiteiten als zweefvliegen en karten betaal je ook voor een dienst. De persoon van wie de kart of zweefvliegtuig is, moet daadwerkelijk aanwezig zijn en moet ervoor zorgen dat alles klaar staat voor gebruik. Dat doet me dan eerder denken aan het voorbeeld dat cobiie gaf van een paard dat al opgezadeld en wel klaar staat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:16

Die dag van de bijrijder zorgt de eigenaar er wel voor dat het paard en het materiaal nog beschikbaar is. Ik zou die dag bvb mijn paard niet kunnen rijden, mijn zadel niet kunnen invetten of daar niet opeens kunnen staan met een hoefsmid of tandarts. In die zin is dat ook ‘zorgen dat het klaar is voor gebruik’.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:20

En als je paard kapot is, kan je dan ook een ander paard voorzien, zodat de betaalde dienst wel door kan gaan op het afgesproken tijdstip?

Ach ja, beetje flauw van me, I know. :D Zullen we gewoon zeggen dat er over het onderwerp van bijrijders en financiële bijdragen heel erg veel verschillende meningen bestaan en dat iedereen gewoon het contract moet aangaan waar die zich oké bij voelt? :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:22

Bij individuele recreatieve sporten rekent er ook verder niemand op je. In een teamsport wel, en dan wordt je gewoon geacht te komen op bepaalde tijden. Ik zou paardrijden dan eerder als een teamsport zien, aangezien het paard 'rekent' op zijn beweging.

Ik ben voorzichtig ook aan het rondneuzen voor een bijrijder. Alleen staat mijn paard aan huis en daar blijken toch echt veel mensen op af te knappen, ondanks een fijne bak die eigenlijk altijd goed te rijden is.

Edit: ik vraag zelf ook geen vergoeding, maar ik snap het wel als mensen dat wel doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:24

Als je paard kapot is, dan is er voor een bijrijder geen enkel nadeel. Je kan immers gewoon stoppen en een ander paard zoeken.

Voor de eigenaar heb je dan juist veel kosten en zijn al je ‘investeringen’ in je paard naar de vaantjes.

Het grote voordeel van bijrijder zijn zou ik zeggen :)

Iedereen zoekt natuurlijk waar hij zich goed bij voelt idd. Wij zouden overduidelijk absoluut geen match zijn :P Maar ik zou het wel fijn vinden als niet alles zomaar als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Sommige redenaties gaan me echt te ver. Zowel deze als sommige van eigenaars (laten betalen voor jaarlingen verzorgen bvb). Er zijn veel hartstikke onlogische dingen in de paardenwereld.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:26

Wauw laten betalen voor het verzorgen an sich vind ik al bizar, maar een jaarling...

Gelukkig maar dat er veel paarden zijn die bijrijders zoeken en andersom _/-\o_ Al is de juiste match nog zo lastig te vinden...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:28

Hommage schreef:
Wauw laten betalen voor het verzorgen an sich vind ik al bizar, maar een jaarling...

Gelukkig maar dat er veel paarden zijn die bijrijders zoeken en andersom _/-\o_ Al is de juiste match nog zo lastig te vinden...

Jaja 80 euro nog wel _O-
Maar geen idee of die ooit iemand heeft gevonden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:33

Poekkie schreef:
Hommage schreef:

Jaja 80 euro nog wel _O-
Maar geen idee of die ooit iemand heeft gevonden.

Mag toch hopen van niet. Paardenwereld is gek, maar zo gek.... :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:41

Poekkie schreef:
Iedereen zoekt natuurlijk waar hij zich goed bij voelt idd. Wij zouden overduidelijk absoluut geen match zijn :P Maar ik zou het wel fijn vinden als niet alles zomaar als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Sommige redenaties gaan me echt te ver. Zowel deze als sommige van eigenaars (laten betalen voor jaarlingen verzorgen bvb). Er zijn veel hartstikke onlogische dingen in de paardenwereld.

Ik denk dat ik met weinig mensen een match zou zijn, vandaar dat ik maar gewoon koop. :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:47

Haha dat is ook een optie natuurlijk :D
Iets minder financieel aantrekkelijk wel :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:06

Snap de discussie heel goed, maar het is ook echt maatwerk. Niet voor niks dat het zolang duurt voor de juiste match is gevonden?

Ik heb eerst verzorg/bijrijdpaarden gehad. Daarna nam in er 1 over die jaren mijn pony is geweest. Best lastig als je iemand anders ook gunt om een pony te verzorgen, terwijl je moeite hebt met iets uit handen geven. Het duurde dus even voor ik de ideale match had: meisjes die kwamen om lekker te rijden, maar ik was er altijd bij. Dit bleek uit de kennissenkring te komen, dan ging het prima. Niet iemand van mp die wij beiden niet kenden.

Pony ingeslapen, en nu mag ik de pony van instructrice doen. Helaas veel meegemaakt dit jaar en merkte toen echt dat de verantwoording erbij te veel werd, snap dus wat Gini bedoelt met dat je ook een verantwoordlijkheid naar de eigenaar hebt. Ik wist ik een gegeven moment niet eens meer welke dag het was, het was echt overleven binnen mijn gezin. Dit heb ik uitgesproken en zij zei al: je bent altijd welkom, stuur maar een appje die dag dat je wil en dat train ik pony niet’. Dit heeft mij zoveel lucht gegeven: niet bang zijn dat ik dit ook nog vergat! De paarden staan nu even op een laag pitje, maar ben de eigenaar echt héél erg dankbaar voor deze instelling! :*