Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Sheran schreef:@darkadia: sta jij dan bijvoorbeeld wel open voor een bijdrage in de vorm van lessen, of heb je liever bijdrage én lessen of alleen een bijdrage?
Het is inderdaad lastiger opbouwen met een vast paard. Als dat echt zo zou zijn, dat je met een bijrijdpaard écht wat op kan bouwen, is dat inderdaad een groot voordeel. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt: het blijkt vaak niet voor niets te zijn dat eigenaren bijrijders zoeken. Of misschien heb ik pech met het type paard dat ik zoek. Meestal zijn het eigenaren die te weinig tijd hebben voor hun paard (--> uiteindelijk verkoop) of die zelf niet met hun paard overweg kunnen (--> uiteindelijk verkoop) of die hun paard doorgereden willen hebben (goed bod --> verkoop) of die gaan verhuizen (--> weg paard) of die er halverwege ineens achterkomen dat hun paard toch leuker is dan ze zelf hadden gedacht .
Misschien heb je dit bij echte recreatiepaarden minder
Poekkie schreef:Goh, ik begrijp wel dat de manegevergelijking niet helemaal opgaat, maar het is wel ergens de meest voordehandliggende.
Als ik voor mezelf zou spreken... ik werk met mijn paard 3 maal per week, max 4 maal. We delen hem nu met 2, maar moest dat niet zo zijn zou ik dus tijd over hebben voor een bijrijder 1-2 dagen in de week. Dat zou dan zonder klusjes zijn, alleen rijden of wandelen of longeren met een goed verzorgd paard met passend tuig in een goede buitenpiste. Dus ik zou een bijdrage vragen, maar die zou bij mij ook sterk afhangen van het niveau van de ruiter en de hoeveelheid lessen.
Bvb een meisje met 6 maand ervaring Zou bij mij sowieso minstens 1x per week les moeten nemen + bijdrage. Wil ze alleen onder begeleiding rijden, dan zou ik die bijdrage bvb halveren.
Een betere ruiter daarentegen zou ik al een veel lagere bijdrage vragen en deze nog laten zakken icm les.
Een echt goede gratis maar die zouden denk ik niet zo snel op een haflinger afkomen.
De mensen die denken dat ze gratis kunnen rijden als ze les nemen begrijp ik niet altijd. Als je zelf niet zo’n topruiter bent, dan word het paard toch niet beter van die lessen? (Wel veel minder verreden dan zonder les, dat wel). Waarom zou een eigenaar dat dan gratis doen? In mijn geval bvb is er wel beweging genoeg zonder bijrijder.
Gini schreef:Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.
Gini schreef:Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.
Sheran schreef:Interessante discussie. Een zo goed als eigen paard hangt maar net van de eigenaar af overigens, meestal is het niet zo. Je hebt er als bijrijder niets over te zeggen als hij verkocht wordt of als de eigenaar besluit te verhuizen, bijvoorbeeld. Hoeveel je ook met het paard mag doen.
cobiie schreef:Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden.
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.
cobiie schreef:Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden.
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.
Poekkie schreef:Gini schreef:Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.
Ja maar dat is net mijn punt, dit klopt niet.
Als je als bijrijder wordt verwacht klussen te doen en stallen te mesten... ja dan ga ik met je mee en zou ik ook geen bijdrage verwachten.
Maar als je alleen kan komen rijden, niets moet doen en eigelijk alleen maar iets hoeft te laten weten als je niet kan, dan is er helemaal geen investering anders dan in eender welke andere hobby. Wat is dan het verschil met voetbal, tennis, ... waarvoor je ook gewoon je uitrusting en je lidgeld en lessen betaalt? En daar heb je toch ook niet het volledige zeggenschap over de wedstrijden, teamindeling, weet ik veel.
Poekkie schreef:cobiie schreef:Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Hihi maar dat de eigenaar dan ook die avond opoffert om alleen stallen te mesten en niet te rijden is maar normaal he
Hommage schreef:cobiie schreef:Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Lekker kort door de bocht dit bericht niet iedereen die een bijrijder zoekt heeft geen plezier meer in zijn of haar hobby. Zou wat zijn. Zijn gelukkig nog tal andere redenen waarom een bijrijder prettig kan zijn.