Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:47

Even een vraagje aan de eigenaren hier:

Stel dat potentiele bijrijder niet kan longeren, en hij/zij geeft dat meteen bij het eerste gesprek aan, heeft degene nog wel kans bij jullie?

Met andere worden: Hoe belangrijk vinden jullie longeren? Is alleen rijden en wandelen genoeg?

En zou je er zelf energie in willen steken om het aan te leren?

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:50

Ja hoor :) Ik vind het ook niet vervelend om longeren aan te leren, zolang diegene maar eerlijk is, ook met het zelfstandig longeren. Zo vind ik het bijvoorbeeld niet fijn als m'n bijrijdster eigenhandig met longeertouwtjes aan de gang gaat, dus dat doet ze dan ook niet :)
Maar moet ik ook wel erbij zeggen dat mijn bijrijdster voornamelijk rijdt, en ik zelf longeer :+ Dus misschien ben ik niet helemaal de juiste persoon om te antwoorden...
Ligt er wel aan of diegene ook wel geinteresseerd is om te leren natuurlijk. Als iemand alleen maar aan de zijkant blijft kijken dan ben ik ook snel klaar :+
Maar als diegene dat direct aangeeft, dan zou ik wel bij de eerste kennismaking dus gaan longeren ipv rijden om te kijken hoe diegene dan daarop reageert, hoe diegene nieuwe dingen oppakt e.d. en om te kijken hoe het dus gaat vanaf de grond :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:51

fohadie schreef:

Stel dat potentiele bijrijder niet kan longeren, en hij/zij geeft dat meteen bij het eerste gesprek aan, heeft degene nog wel kans bij jullie?

Met andere worden: Hoe belangrijk vinden jullie longeren? Is alleen rijden en wandelen genoeg?

Bij mij zou ze niet hebben afgedaan. Want de meesten zeggen dat ze het kunnen terwijl ze het niet kunnen. Die denken dat het alleen maar rondslingeren aan een touwtje is. Mijn paard is braaf, dus ik zou het haar gewoon leren :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:51

Gewoon leren :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:59

Niet dat ik nu opzoek ben naar een paard hoor, ben erg blij met mijn bijrijd hafjes maar die beginnen een dagje ouder te worden en ik ben bang dat ze binnen nu en een paar jaar alleen nog maar als grasmaaier kunnen fungeren. (Volgens de eigenaresse dan.)

Dan zal ik wel weer opzoek gaan naar een bijrijdpaard en dan is het fijn om te weten dat ik niet bij iedereen meteen afgeschreven zal worden omdat ik nog nooit heb gelongeerd. :+

Heb het gewoon nooit geleerd en ook nooit hoeven doen. Grondwerk, rijden, wandelen, dat allemaal wel maar longeren?

bedankt voor het snelle antwoorden!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:29

Sterker nog: ik heb liever iemand die niet kan longeren! Best veel mensen zeggen dat ze kunnen longeren, maar in de praktijk valt dat dus toch tegen. Dus dan leer ik het ze liever zelf, dan dat er wat aangeklooit wordt onder het mom: "ik slinger een paard weleens een rondje dus ik kan longeren.."

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:34

fohadie schreef:

Als jij dat bij het eerste gesprek aan geeft en daarbij zegt dat je er wel voor open staat om het te leren hetzij door de eigenaar of dmv een les dan zou het bij mij geen probleem zijn.
Ik vind zelf dat longeren met enkele lijn, dubbele lijnen en werken met lange lijnen er zeker wel bij hoort.
Maar goed ik moet de 1e nog tegen komen die graag met een paard aan de hand aan het werk gaat ipv alleen maar onder het zadel en degene die zeggen die kunnen longeren die kunnen het dus niet. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:55

zo grappig chella_dora.. Jij bent echt precies het tegenover gesteld van mij.. En dan bedoel ik niet qua persoonlijkheid ofzo, maar qua situatie. Ik verzorg de paarden van iemand en jij hebt zelf een pony en een bijrijder.. Ik lees vaak jouw berichten in topics en jij zegt dan wat je niet wilt(bv zelf met longeertouwtjes aan de slag gaan, peesbeschermers omdoen en eigen spullen meenemen vind je niks etc) heb je uiteraard alle recht toe want tis jouw pony.. maar als ik jouw berichten dan lees dan denk ik: woow, ik doe echt alles wat zij niet zou willen:P.. Ik bedoel.. toen ik van de zomer bij stal kwam voor het eerst, zijn er totaal geen verwachtingen afgesproken, geen dat mag wel, dit mag niet.. helemaal niks. Niet van zovaak rijden.. niks. Ik mocht alles op eigen inzien vormgeven.
Dat vind ik uiteraard helemal niet erg. mag alles zelf invullen. Mag de spullen aanschaffen die ik nodig heb, zoals bijzettouwtjes, beschermers, hoofdstel, bit, zadeltje(beleerzadeltje, want er is een heel goed dressuurzadel aanwezig..) halsters, borstels, noem maar op. alles.
Eigenlijk vind ik dat heel erg fijn dat ik het allemaal op eigen inzicht mag vormgeven. Was ook heel erg blij dat de eigenaresse tegen mij zei dat ze me volledig vertrouwd en ziet dat ik heel veel weet en verstand van de zaken heb en niet alleen maar kom voor het rijden maar ook bv op houding en wonden en verdachte dingen let.

Het is zo grappig, ik weet vaak dingen die de eigenaresse niet weet. Ze komt dan aan mij vragen: wanneer meot ik de hoefsmid bellen? moet ik al wormenkuurtjes halen?

Hiermee wilde ik alleen maar aangeven dat ik echt zo ongeveer alles doe wat jij niet zou willen dat een bijrijder met jouw pony zou doen.. dat ik dat wel met mijn verzorgpaarden doe. Dat is niet goed of fout, gewoon grappig:P leuk om te lezen als ik jouw berichtjes zie:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:18

haha.. Ja ik ben echt een pietlut, maar ik ben zelf ook nog bezig met m'n pony en ze is ook nog jong, pas 6 en draai al een tijd mee in de paarden, ik gok dat dat ook wel een verschil is tussen de eigenaar van jouw verzorgpony en mij als eigenaar zijnde.
Ik ben een ontzettende zeikerd met m'n pony. Peesbeschemers alleen om als je het idee hebt dat ze aantikt, maar tot nu toe geen last meer van gehad dus liggen ergens onderin m'n kist. Longeren met touwtjes liever niet zelf, want er kan van alles misgaan en dat heb ik liever zelf in de hand met touwtjes. Zadel en hoofdstel en al dat soort dingen op eigen houtje aanschaffen; liever niet :+ Zadel en bitten sowiseo niet, hoofdstellen ook liever niet (ik heb echt een bloedhekel aan mexicaanse neusriemen bijv. omdat een hoofdstel wel een bepaalde werking heeft). Of iemand dekjes en halsters meeneemt moet ie zelf weten, maar dan niet halsters die nog gebruikt worden bij andere paarden of niet eerst gewassen worden; als m'n knol ziek wordt heb ík daar de DA kosten van en de bijrijder niet :+

Dustja, ik vind het niks met een reden :) Waarom iets veranderen wanneer het goed gaat toch :)
Daarbij komt ook dat ik mijn bijrijdster heb gezocht omdat het voor mij medisch gezien even niet te doen is om fanatiek te rijden en mijn pony een leuke kinderpony is, maar het is geen vereiste :+ Staat ze 7 dagen per week stil en komt ze alleen maar buiten zal het me ook aan m'n reet roesten :+ Maar om ponylief heel te houden en zo zacht te houden als ik d'r heb "afgegeven" aan m'n bijrijdster worden daar wel eisen aan gesteld ja :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:19

Morgen gaat een meisje van stal Jewel proberen te rijden.
Had veel reacties via een oproep op fb..
Maar ik krijg veel berichtjes met : Ik wil jewel wel 1 of 2 x rijden maar ik zoek echt iemand voor 4/5 .. :(

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:31

Het is beter dan niets. Weet niet of je zelf nog rijdt? Want ik vind 4-5 wel de max qua rijden per week ;)

2 bijrijders was hier minder geslaagd.. En voor mijn pony niet zo fijn.. Maar die moeten dan op 1 lijn zitten. (En eigenaar en bijrijder op 1 lijn is vaak makkelijker dan 2 meiden die allebei willen bewijzen dat ze hem "beter rijden dan de andere" :'))

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:41

Mag niet rijden heb een tennis arm.
Daarom.. 4 /5 x per week.. de andere dagen longeer ik of stappe aan de hand

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:45

Mjah, het is een beetje dubbel... Aan de ene kant vind ik 1 bijrijder fijner dan meerdere...

Je ligt natuurlijk er wel een tijdje uit.. Dus dubbel... Heb je toevallig 2 mensen die van dezelfde instructrice les krijgen of iets dergelijks?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:16

Ik neem echt geen 2 mensen hoor. Wil ik gewoon niet. Morgen gaat iemand rijden die daar al een paardje doet.. maar die rijd ze niet.
Dus ben benieuwd.

Ik mag zo'n 3 maanden niet rijden :(

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:22

3 maanden is nog te overzien... Maarja... Hoop dat je snel iemand kunt vinden... En anders misschien toch voor iemand gaan die 2x per week kan en de rest (laten) longeren of iets dergelijks?

Maar is het echt alleen maar voor die 3 maanden of?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:03

Ik kan zelf wel longeren! Ze is namelijk helemaal niet trekkerig gewoon heel losjes en loopt braaf haar rondje alleen met rijden is ze wat lastiger.
Vandaag heeft een verzorgster van een ander paardje op stal haar gereden. Vond het erg goed gaan!
Alleen vloog me zadel naar voren dus dat ligt ook niet goed :(

Nou ik moet vrijdag terug naar de dokter. En dan gaat ze vertellen hoe lang nog maar dat meisje gaat haar sowieso elke dinsdag blijven doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:10

_nvds schreef:
Ik kan zelf wel longeren! Ze is namelijk helemaal niet trekkerig gewoon heel losjes en loopt braaf haar rondje alleen met rijden is ze wat lastiger.
Vandaag heeft een verzorgster van een ander paardje op stal haar gereden. Vond het erg goed gaan!
Alleen vloog me zadel naar voren dus dat ligt ook niet goed :(

Nou ik moet vrijdag terug naar de dokter. En dan gaat ze vertellen hoe lang nog maar dat meisje gaat haar sowieso elke dinsdag blijven doen :)

Dat is dus de grap, goed longeren gaat niet perse om dat het paard braaf zijn rondjes loopt maar dat je met longeren ook je paard laat lopen zoals jij m wilt. Dat is het lastige aan longeren. Hoe zet je een paard bij, welk tempo moet het paard lopen voor een goed gebruik an het lichaam, wat voor oefeningen doe je? Dat is het moeilijk aan longeren ;)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:13

Ik vraag toch niet om uit te leggen hoe of wat? Dit topic gaat over bijrijden niet over op de juiste manier longeren.

Dankjewel! ;)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:34

Hoe gaat het eigenlijk bij jou Lianne?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:44

Op mijn eigen stomme actie na, best goed :') We zijn dus redelijk snel verhuisd omdat de stal waar we stonden rampzalig was (geen hooi meer) dus nu hebben ze op onze stal noodstallen voor mij en een oud (en nu dus weer) stalgenootje neergezet, zodat we iig met onze paarden ergens naar toe konden :) Super lief dus! Maar de zadelkamer/kasten zijn dus nog niet klaar... Want ze zijn nog bezig met de nieuwe stallen...

Dus omdat de verzorgster meer rijdt, alles in haar kast gelegd (zij heeft daar haar paard staan, dus in haar kast had ze ruimte gemaakt), maar toen wilde ik gisteren zelf gaan rijden, heb toch alles nog een keer (het voordeel van alles dubbel hebben :')) vergeet ik om te beginnen lekker mijn singel en mijn 2e bit is ergens thuis :') (in de kast in de garage, op zolder, achter de bank, in de gang)... Dus op wat praktische dingen na, gaat het heel goed :p

Moet alleen nog even kijken, want ik vind het ook vervelend om in haar kast te moeten elke keer (niet dat zij het erg vind.... maar toch) dus ik moet de komende tijd even niets meer vergeten mee te nemen en hopen dat de verbouwing snel af is :p (Heb liever dat zij nu gewoon netjes alles bij elkaar heeft omdat ze hem 3-4x per week rijdt)

Ze is heel ambitieus, wil ook wedstrijden en alles gaan rijden (mag enzo ;)) maar ben benieuwd hoe dat gaat :) Pony is al ruim 6 jaar niet meer fanatiek gereden, kan leuk wat... Maarja, vraag me af of ie straks ook nog aan alle eisen voldoet omdat ze echt ambitieus is :p Maar tis gelukkig geen meisje die het dan snel opgeeft etc. Maarja :$ heb af en toe het idee dat mijn recreatie-ezel toch geen sportpony is :p (Ligt vooral aan mijn "ambitieusheid" ;))

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:54

Aaah dat is wel heel fijn dat je daar weg bent! :)
En fijn van dat meisje.. beetje vertrouwen in je ezel (hihi) komt wel goed :D
Jou ezel wordt echte sportpony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:54

_nvds schreef:
Ik vraag toch niet om uit te leggen hoe of wat? Dit topic gaat over bijrijden niet over op de juiste manier longeren.

Dankjewel! ;)

Sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd :+

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:56

Joolien schreef:
_nvds schreef:

Dankjewel! ;)

Sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd :+

Ik wordt niet boos maar het is irritant het gaat niet over longeren ? En je komt alleen om dat te zeggen in plaats van dat je mee praat in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:58

Ik praat wel mee, en het ging hierboven over wel of niet kunnen longeren dus vandaar dat ik er op reageerde.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:58

_nvds lekkere instelling heb jij zeg, ze probeert je tips te geven en dan reageer je zo :=

Edit: ik ben een meelezer, heb zelf nu 1 bijrijdster voor vast en 1 die hem nu tijdelijk pakt omdat ik niet kan rijden. Voor t geval he mij daar op gaat aanspreken :')