Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:25

Daphara schreef:
Ik wil best kijken hoor!

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijder in de regio Deventer.

Had een paar weken terug een ZZ ruiter dat heel leuk klikte met mijn paard, maar ze heeft 2 hele jonge kinderen en moest er bijna een half uur voor rijden, elke keer gedoe met oppas, dus na 2 weken is ze gestopt. Voor de rest merk ik dat heel veel ruiters zichzelf overschatten, ik vraag minimaal B met winstpunten of L1 niveau, maar merk dat heel veel ruiters die zeggen dat ze dat niveau hebben, niet eens weten hoe ze een paard met stabiele rustige hulpen tussen 2 benen en 2 teugels moeten rijden.

Die van mij heeft een hele mooie trucendoos speciaal voor elke nieuwe ruiter die opstapt.
1. van de hoefslag af lopen
2. Afslaan zonder dat het gevraagd wordt
3. Stil gaan staan wanneer er geen (duidelijke) beenhulpen gegeven worden en als dat 1x gelukt is, dan te pas en onpas.
4. Op een volte wegvallen over de buitenschouder

Het is redelijk simpel op te lossen met de juiste hulpen, maar als het niet opgelost wordt door de ruiter wordt hij echt een draak en heeft hij door dat hij kan doen en laten wat hij wil.
Ik heb serieus al een ruiter gehad die zei dat ze M dressuur was, die hem niet eens op de hoefslag kon houden, ze wist trouwens ook niet hoe ze stelling moest vragen.
|o

Met de ZZ ruiter probeerde hij ook wel wat, maar ze had hem zo door en na een paar kleine correcties liep hij zo goed echt zijn best te doen, dat ik helemaal trots op hem was.

Maar goed, van iedereen die nu reageert vraag ik nu eerst foto’s en filmpjes, wat ik vooral zie op foto’s die gestuurd worden zijn weggedrukte ruggen, paarden die in de Krul getrokken worden, diep achter de loodlijn lopen en compleet op de voorkant gekanteld lopen.
Dit dan wel weer vooral van ruiters die geen wedstrijd ervaring hebben, maar vinden dat ze wel op L/M niveau rijden.

Misschien moet ik een bijdrage gaan vragen, zodat ik serieuze bijrijders kan vinden, maar ik vond mijn advertentie redelijk duidelijk en hoef echt geen bijdrage als ik een bijrijder kan vinden die gewoon netjes kan rijden.

Jammer dat je zover weg zit.

Ben geen sterruiter, over de buitenschouder weglopen is wel een dingetje dat ik bijvb wel weer zou moeten oefenen omdat te voorkomen, maar ik merk het zeker wel op en probeer het dan te voorkomen.
Door de zenuwen verloopt zo’n proefrit meestal niet optimaal door b / l ruiters, of is het echt zo enorm dramatisch?
Ik zelf ben wel van regelmatig les willen volgen en zo sneller een fijne combinatie te worden.

Lucy_121

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:35

Ik ben het er ook wel mee eens dat je de kwaliteiten van iemand moeilijk kan beoordelen door ze op een onbekend paard te zetten dat ook nog eens uitprobeert. Veel ruiters kunnen met goede begeleiding denk ik snel het niveau halen wat je verwacht maar zullen met proefrijden waarschijnlijk te afwachtend en voorzichtig rijden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:35

Daphara, hier precies dezelfde ervaring. Ik vraag nu ook filmpjes, tot op heden schrik ik van bijna ieder filmpje weer. Komt eigenlijk nooit overeen met het geen wat gezegd wordt wat ze kunnen. Speelt ook mee dat ik ivm corona nu niet zomaar iedereen mee mag nemen naar stal, dus wil wel zeker zijn dat diegene ook daadwerkelijk zo ervaren is als wat ze zelf aangeven.

Vraag inmiddels ook een vergoeding, maar dat heeft tot nu toe nog niks veranderd aan het type mensen die ik heb kunnen vinden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:26

Ineke2 schreef:
Jammer dat je zover weg zit.

Ben geen sterruiter, over de buitenschouder weglopen is wel een dingetje dat ik bijvb wel weer zou moeten oefenen omdat te voorkomen, maar ik merk het zeker wel op en probeer het dan te voorkomen.
Door de zenuwen verloopt zo’n proefrit meestal niet optimaal door b / l ruiters, of is het echt zo enorm dramatisch?
Ik zelf ben wel van regelmatig les willen volgen en zo sneller een fijne combinatie te worden.

Over de buitenschouder weg lopen is bij Duke echt alleen een kwestie van binnen teugel iets openen, begrenzen op de buiten teugel en buitenbeen licht aanleggen, meer niet, echt niet. Zelf ik met mijn geblesseerde heup hou hem prima op een volte zonder er moeite voor te doen. Maar ik merk dat een aantal ruiters het oplost door aan de binnen teugel te gaan hangen de buitenhand naar voren te brengen (ja echt) zodat die teugel in een boogje hangt en dan vooral veel been gaan geven. Nou dan krijg je touwtje trekken en ik garandeer dat een paard van ruim 800 kilo dat gaat winnen.

Dat heeft niets met zenuwen te maken, maar echt met onkunde. Veel ruiters sturen op de binnen teugel en vergeten hun buiten hand en buiten been. Duke ziet dat dan alleen als touwtje trekken, want zodra de buitenhand en buitenbeen contact maken, dan heb je hem al de bocht door.

Ik snap dat ik zelf door Duke zijn trucjes heen moet kijken, ik verwacht ook geen wonderen een eerste rit, maar het moet wel veilig zijn en ik heb al 2x vroegtijdig de ruiter af laten stappen omdat Duke mega gefrustreerd werd van onduidelijke hulpen en onstabiele beenligging. Het is een paard dat het namelijk ook heel graag goed wil doen en graag wil werken.

De dochter van mijn vorige instructeur op de vorige stal reed hem daar af en toe bij, dan liep hij ook niet super rond en over de rug, maar wel gewoon netjes de bochten door, goed voorwaarts, actief en soms mooie ontspannen stukjes over de rug. Mijn huidige instructeur kan hem ook goed rijden en een vriendin rijdt met hem echt super, maar moet ook van verderweg komen. Zelfs mijn 12 jarige oppaskind (met maar 2 jaar manege les) kan prima op hem rijden. Maar ik wil graag een vaste bijrijder, omdat ik nu toch langer met mijn heup blijf klieren, vandaar de zoektocht.

Hier mijn 12 jarige oppaskind op Duke, ik had er een Thiedeman aan gedaan, zodat hij haar niet uit het zadel kon trekken, maar bleek eigenlijk niet eens nodig. Hij deed echt braaf zijn best en Roos reed hem netjes op twee teugels. Best knap voor maar 2 jaar manege les.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:37

Oo dat maakt het weer anders. Mijn oude pony Levi maakte er een sport van om 180 graden om te draaien op de volte in draf of galop als je ook maar minimaal de ‘ deur’ open had om over de buitenschouder weg te lopen.
Dan leerde je wel om de deur gesloten te houden :D

Je hebt een heel lief en niet ingewikkeld te rijden paard zo te zien.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:00

Ineke2 schreef:
Oo dat maakt het weer anders. Mijn oude pony Levi maakte er een sport van om 180 graden om te draaien op de volte in draf of galop als je ook maar minimaal de ‘ deur’ open had om over de buitenschouder weg te lopen.
Dan leerde je wel om de deur gesloten te houden :D

Je hebt een heel lief en niet ingewikkeld te rijden paard zo te zien.

Nee, hij is echt leuk onder het zadel, maar bij een onstabiele ruiter wordt hij gewoon heel gefrustreerd, zeker geen beginnerspaard in dat opzicht en voordat ik Roos er dan op laat, stap ik eerst zelf op om te voelen wat voor een bui hij heeft en laat ik hem wat energie eruit werken door lekker een stuk te galopperen. Dan kan zelfs een 12 jarig kind hem prima rijden.

Hij is ingewikkeld omdat hij een autist is, dus echt sensibel en mega snel afgeleid. Als alles is zoals hij gewend is, geen vuiltje aan de lucht, maar hij heeft zo z’n buien en onzekerheden. Daarom zoek ik ook een volwassen bijrijder en iemand die ervaren is met sensibele paarden.

Ik red het prima met mijn heup om nog wat te rijden, maar niet heel lang of intensief en zoek dus ook iemand die ons op niveau kan helpen met de training, niet iemand die alleen maar wat rondjes op hem rijdt. Aangezien ik 2 paarden heb en mijn jongste 4 wordt dit jaar, is het wel handig om een vaste bijrijder erbij te hebben, ook na mijn heup operatie blijf ik een bijrijder nodig hebben, want ik ga het voorlopig niet redden fulltime 2 paarden te rijden.

Hij staat op vol pension en ik vraag geen bijdrage, enige voorwaarde is regelmatig les nemen (eigen instructeur mag, nadat ik die heb goedgekeurd).
Buitenritten, wedstrijden, alles is mogelijk in overleg.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:53

Sheran schreef:
Heb inmiddels een advertentie gemaakt... is er misschien iemand die er eens een blik op zou willen werpen? Wil hem ook wel posten maar ik denk niet dat dat de bedoeling is? Het gaat om het zoeken van een bijrijdpaard omgeving Leiden.

Hi! Ik wil ook best je advertentie nakijken? Ben zelf een paarden eigenaar ( in Leiden toevallig :+ ) maar was hiervoor ook een verzorgster die veel zocht. Als minderjarige is hier weinig te vinden maar zodra je 18+ bent is het redelijk te doen. Je kan ook je advertentie in Bijrijders en verzorg paarden Zuid Holland op Facebook zetten, daar vinden veel mensen hun verzorg paard in deze regio :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:54

@sheran ik wil ook wel even mee kijken hoor :)
Sta immers in dezelfde regio.

Overigens hoe ik destijds aan mijn geweldige(!!!) bijrijder ben gekomen is middels een advertentie op marktplaats. Had best wat reacties, uiteindelijk voor iemand gegaan die vooral qua karakter super paste ipv voor bijvoorbeeld een ander die in theorie beter reed. Wat ik ook heb gedaan is juist de dag er voor en erna zelf er op. Merkte zo ook aan paard zelf wat beter was. In het begin heeft ze ook veel gelest en eerder lang en laag gereden, was voor mij juist top!
Ben over het algemeen en zeker in het begin nogal kritisch wie ik er liet. Later van stal gehoord dat ze in het begin een beetje verbaasd waren maar na een paar keer helemaal fan waren! Juist omdat ze zo veel aandacht geeft en zo fijn is met haar in de omgang. Inmiddels verhuisd naar een nieuwe stal en met de zoektocht juist super veel rekening gehouden met wat voor haar qua afstand te doen is. Liever geen 20x60 binnenbak dan een nieuwe moeten zoeken haha (merkte na de verhuizing ook nog meer hoe erg paard gesteld is geworden op haar :) )

Zelf overigens vroeger ook altijd aan m’n bijrijdpaarden gekomen door te reageren op marktplaats advertenties

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:22

@dap ik zag, als bijrijder zijnde, altijd wedstrijdervaring als afknapper. Ik heb nooit wedstrijden gereden, geen mogelijkheden toe gehad en nu geen ambities meer in. Reden bij mij: ik heb 3 maanden op een manege gereden, waarna ik gek werd van de manier van omgaan met paarden, dus over ging op les met prive paarden. Intussen 12 jaar verder. Maar zou bij jou dus al niet reageren vanwege de B/L eis. ;)

@F4 hier inderdaad ook altijd via marktplaats. Bij een paard zelfs 4 stallen mee verhuisd.
Ik zelf zou denk ik vragen/eisen dat iemand de eerste weken iedere week les krijgt van jouw instructeur. Dan leer je een paard snel kennen en jouw instructeur kent die geintjes ook al dus kan goede adviezen geven.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:16

Daphara schreef:
Sheran schreef:
Heb inmiddels een advertentie gemaakt... is er misschien iemand die er eens een blik op zou willen werpen? Wil hem ook wel posten maar ik denk niet dat dat de bedoeling is? Het gaat om het zoeken van een bijrijdpaard omgeving Leiden.

Ik wil best kijken hoor!

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijder in de regio Deventer.

Had een paar weken terug een ZZ ruiter dat heel leuk klikte met mijn paard, maar ze heeft 2 hele jonge kinderen en moest er bijna een half uur voor rijden, elke keer gedoe met oppas, dus na 2 weken is ze gestopt. Voor de rest merk ik dat heel veel ruiters zichzelf overschatten, ik vraag minimaal B met winstpunten of L1 niveau, maar merk dat heel veel ruiters die zeggen dat ze dat niveau hebben, niet eens weten hoe ze een paard met stabiele rustige hulpen tussen 2 benen en 2 teugels moeten rijden.

Die van mij heeft een hele mooie trucendoos speciaal voor elke nieuwe ruiter die opstapt.
1. van de hoefslag af lopen
2. Afslaan zonder dat het gevraagd wordt
3. Stil gaan staan wanneer er geen (duidelijke) beenhulpen gegeven worden en als dat 1x gelukt is, dan te pas en onpas.
4. Op een volte wegvallen over de buitenschouder

Het is redelijk simpel op te lossen met de juiste hulpen, maar als het niet opgelost wordt door de ruiter wordt hij echt een draak en heeft hij door dat hij kan doen en laten wat hij wil.
Ik heb serieus al een ruiter gehad die zei dat ze M dressuur was, die hem niet eens op de hoefslag kon houden, ze wist trouwens ook niet hoe ze stelling moest vragen.
|o

Met de ZZ ruiter probeerde hij ook wel wat, maar ze had hem zo door en na een paar kleine correcties liep hij zo goed echt zijn best te doen, dat ik helemaal trots op hem was.

Maar goed, van iedereen die nu reageert vraag ik nu eerst foto’s en filmpjes, wat ik vooral zie op foto’s die gestuurd worden zijn weggedrukte ruggen, paarden die in de Krul getrokken worden, diep achter de loodlijn lopen en compleet op de voorkant gekanteld lopen.
Dit dan wel weer vooral van ruiters die geen wedstrijd ervaring hebben, maar vinden dat ze wel op L/M niveau rijden.

Misschien moet ik een bijdrage gaan vragen, zodat ik serieuze bijrijders kan vinden, maar ik vond mijn advertentie redelijk duidelijk en hoef echt geen bijdrage als ik een bijrijder kan vinden die gewoon netjes kan rijden.

Het is soms inderdaad bedroevend.. Ik heb een meermaals Z ruiter gehad die niet eens het paard kon laten nageven. Enkel trekken, geen been, tja daar heeft dat paard een te dikke nek voor :+

De bijrijder die ik nu heb ben ik heel blij mee. Ze is nog steeds niet op het niveau wat ik voor ogen had, maar het gaat wel elke week steeds wat beter. Vooral ook belangrijk: het paard voelt gewoon soepel aan als zij gereden heeft. Dat is wel eens anders geweest!

Misschien dat je dus toch je eis over het niveau moet laten varen en iemand moet uitzoeken die de perfecte bijrijder kan worden. Mijn bijrijder stuurde ook door aan de binnenteugel te trekken hoor. Dat leren ze nu eenmaal op de manege.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:39

miramii schreef:
@dap ik zag, als bijrijder zijnde, altijd wedstrijdervaring als afknapper. Ik heb nooit wedstrijden gereden, geen mogelijkheden toe gehad en nu geen ambities meer in. Reden bij mij: ik heb 3 maanden op een manege gereden, waarna ik gek werd van de manier van omgaan met paarden, dus over ging op les met prive paarden. Intussen 12 jaar verder. Maar zou bij jou dus al niet reageren vanwege de B/L eis. ;)

@F4 hier inderdaad ook altijd via marktplaats. Bij een paard zelfs 4 stallen mee verhuisd.
Ik zelf zou denk ik vragen/eisen dat iemand de eerste weken iedere week les krijgt van jouw instructeur. Dan leer je een paard snel kennen en jouw instructeur kent die geintjes ook al dus kan goede adviezen geven.

Maar als je het bekijkt vanaf de kant van de eigenaar, veel ruiters blijken zichzelf toch ernstig te overschatten als ze geen wedstrijdervaring hebben om zich aan af te meten. Lees de reacties hier, ik ben lang niet de enige die het zegt.

Ik ben best bereid mensen zonder wedstrijdervaring te overwegen, heb er ook al 1 laten proefrijden, maar waar zij van te voren aan gaf zeker L2 niveau te hebben en ook de oefeningen van het M te beheersen, kreeg ze het niet eens voor elkaar om stelling te vragen zonder dat mij paard van de hoefslag af kwam en contra stelling langs de hoefslag lukte ook niet.
Ik vind een paard op de hoefslag kunnen houden echt wel BB niveau en (contra) stelling kunnen vragen ook. Dat leerde ik in ieder geval al op de manege. Kijk dat hij een keer of wat naar binnen valt is niet erg, maar na 2 keer moet je wel aanvoelen hoe je dat op moet lossen door het wat meer op te vangen op je binnen been.

Aangezien de meeste mensen die reageren toch geen wedstrijd ervaring hebben, vraag ik nu dus filmpjes en daarmee haal je het er echt wel redelijk snel uit.

Omdat ik ook elk moment (hoewel ik ga verwachten dat het door de Corona langer duurt) opgeroepen kan worden voor mijn operatie en ik tot die tijd fulltime werk, kan ik er sowieso niet altijd bij zijn als er gereden wordt, ik heb dus een ruiter nodig die zelfstandig goed kan aanvoelen wat voor een bui mijn paard heeft en zich daarop kan aanpassen, die zichzelf gewoon weet te redden op de punten dat ze vast loopt in het rijden tot aan de volgende les. Iemand die bijna fulltime of zelfs parttime begeleiding nodig heeft, omdat ze nog niet kundig genoeg zijn het zelf op te lossen, valt daarom gewoon af.

Ik zoek dus echt iemand met een goed niveau van rijden en ja, misschien zijn mijn eisen voor een bijrijder wat hoog, maar daarom vraag ik ook geen bijdrage of klusjes, alleen dat er regelmatig les genomen wordt en bied ik ook de optie tot wedstrijden en het maken van buitenritten aan.

Als mijn paard er niet beter van kan worden als ik een bijrijder neem, laat ik hem namelijk liever op de wei lopen zolang als dat mijn heup de intensieve training niet aan kan. Ik heb er niets aan om dat beetje wat ik nog wel kan rijden, te moeten besteden aan het recht breien wat een bijrijder krom trekt (bij wijze van spreken).

Op de vorige stal had ik mijn heupblessure niet en toen had ik er geen probleem mee dat mijn bijrijder daar het nog niet helemaal lukte mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden, omdat ik dat zelf in de training prima bij kon houden. De moeder van die bijrijder was instructeur en waar zij vast liep hielp moeders haar de volgende keer weer vooruit.
Die luxe heb ik nu niet meer.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:14

Denk ook dat het problematisch is hoe fnrs en Knhs proeven met elkaar verhoud. Proef X wordt gelijk gesteld aan proef Y maar ze meten totaal andere dingen. Daarbij ook het idee dat de inschalingstabel sowieso wat optimistisch is haha. En helpt niet dat maneges mensen gevorderd noemt als ze hun abc hebben gehad (klant-technisch snap ik wel, is ook leuk om te kunnen zeggen)

Rinskecl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:33

ik moet zeggen als zelf bijrijder zijn geweest soms is het knopje gewoon heel ver te vinden. Bijvoorbeeld ik had twee paarden waar alles heel makkelijk bij ging maar daar reden de eigenaren zelf niet op. Maar ik heb er ook twee van gehad dat ik dacht volgens mij zo hier het knopje van de galop moeten zitten maar ze dan echt niet aansprongen omdat de eigenaar dan net een andere soort hulp gaf. Uiteindelijk leer je de knopjes wel maar ik zou daar niet meteen iemand op afkeuren. ik zou eerder kijken naar hoe een persoon met je paard om gaat..

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:46

mickey75 schreef:
Je hebt bij mij alleen de lusten en niet de lasten dwz alleen jij rijd d’r, je mag er mee op concours, hoeft niet te betalen, niet te mesten of wat dan ook en het is echt een goed paard. Maar nee hoor niemand te vinden.

Ik geloof dat ik mijn speld in de hooiberg gevonden heb *\o/*
Ze is nu 2 keer geweest en heeft de ervaring die ik zocht om een jong paard te begeleiden en houd enorm rekening met het paard. En ook grondwerk en lange teugel behoort bij haar training.
Ik ben blij!!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:15

Rinskecl schreef:
ik moet zeggen als zelf bijrijder zijn geweest soms is het knopje gewoon heel ver te vinden. Bijvoorbeeld ik had twee paarden waar alles heel makkelijk bij ging maar daar reden de eigenaren zelf niet op. Maar ik heb er ook twee van gehad dat ik dacht volgens mij zo hier het knopje van de galop moeten zitten maar ze dan echt niet aansprongen omdat de eigenaar dan net een andere soort hulp gaf. Uiteindelijk leer je de knopjes wel maar ik zou daar niet meteen iemand op afkeuren. ik zou eerder kijken naar hoe een persoon met je paard om gaat..

Een knopje even niet vinden is niet erg, je ziet snel genoeg of de juiste hulp gegeven wordt of niet. Kijk die van mij kan echt wel eens klieren en het gewoon een keertje niet doen, maar als de hulp correct is en hij doet het niet, dan is het i.m.o. ook kundigheid van de ruiter om dat dan meteen op te lossen met een kleine correctie.

Bij de ZZ ruiter was het ook één keertje zoeken, maar bij de 2e poging had ze hem en op de andere hand probeerde hij even uit of harder draven ook een optie was, dat corrigeerde ze meteen op een rustige manier en hij sprong daarna elke keer netjes aan. Ik baal nog steeds dat het voor haar te ver weg was.

Zo had ik ook een proefruiter die echt ging zitten “alsof ze moest poepen” wanneer ze wilde aangalopperen, voorover geleund met opgetrokken knieën en hakken. Tja en dan zeggen “hij doet het niet”, euhhh waarschijnlijk omdat hij het echt niet begrijpt wat je wil, ik sta aan de kant en ik volg het ook niet helemaal.
Na nog twee pogingen, waarbij ik de ruiter er doorheen probeerde te praten, heb ik het opgegeven want Duke wordt gewoon boos dan, haar af laten stappen en meteen zelf opgestapt om het goed af te sluiten en hem daarna te belonen.

Dus nee, als de hulp correct is, moeten er wel hele gekke knopjes op zitten wil een paard dan zoiets als een overgang niet doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:15

Nog bedankt voor jullie reacties/tips over mijn advertentie :)

Ik heb al veel reacties erop gehad via de Facebookgroepen en ga waarschijnlijk deze week sowieso bij eentje kijken die wel goed klonk. Ik had in mijn advertentie staan dat ik de bijdrage het liefst zou doen in de vorm van lessen. Wat me opviel is dat vrijwel iedereen een bijdrage vraagt en bij sommige paarden heb ik me daar wel over verbaasd. Niet allemaal heel erg hoog, en het zijn vast leuke paarden, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage voor een niet-ingereden paard waarbij je dan ook nog klusjes moet doen. Ik vind het wel jammer dat een bijdrage in de vorm van lessen niet zo wordt gewaardeerd, blijkbaar. Het was iets dat ik zelf vroeger juist heel graag had gehad.

@Daphara: de eerste keer op een nieuw paard rijden kan voor een bijrijder ook best intimiderend zijn. En dan komt alles misschien niet zo uit de verf als je zou willen. Dan ben je bijvoorbeeld minder streng/consequent. Ik weet ook nooit zo goed hoe streng ik tegen het paard moet zijn tijdens het proefrijden. Sommige eigenaren staan daar gewoon heel anders in dan andere.
Desalniettemin kun je inderdaad vast wel zien of de basis erin zit. Of de handen zacht zijn, of de balans goed is... dat soort dingen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:24

In mijn ogen is de investering in lessen (wanneer bijrijder op lager niveau rijdt dan eigenaar) meer investering in jezelf als bijrijder dan investering in het paard.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:32

Ook een interessante gedachte. Voor mij zou het een 'garantie' zijn dat de bijrijder het paard zo goed mogelijk berijdt en wil investeren in de combinatie. Dus dat dat op termijn ook voordelig is voor het paard.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:38

Sheran schreef:
Nog bedankt voor jullie reacties/tips over mijn advertentie :)

Ik heb al veel reacties erop gehad via de Facebookgroepen en ga waarschijnlijk deze week sowieso bij eentje kijken die wel goed klonk. Ik had in mijn advertentie staan dat ik de bijdrage het liefst zou doen in de vorm van lessen. Wat me opviel is dat vrijwel iedereen een bijdrage vraagt en bij sommige paarden heb ik me daar wel over verbaasd. Niet allemaal heel erg hoog, en het zijn vast leuke paarden, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage voor een niet-ingereden paard waarbij je dan ook nog klusjes moet doen. Ik vind het wel jammer dat een bijdrage in de vorm van lessen niet zo wordt gewaardeerd, blijkbaar. Het was iets dat ik zelf vroeger juist heel graag had gehad.

@Daphara: de eerste keer op een nieuw paard rijden kan voor een bijrijder ook best intimiderend zijn. En dan komt alles misschien niet zo uit de verf als je zou willen. Dan ben je bijvoorbeeld minder streng/consequent. Ik weet ook nooit zo goed hoe streng ik tegen het paard moet zijn tijdens het proefrijden. Sommige eigenaren staan daar gewoon heel anders in dan andere.
Desalniettemin kun je inderdaad vast wel zien of de basis erin zit. Of de handen zacht zijn, of de balans goed is... dat soort dingen.

Dat zenuwen altijd een ding zijn snap ik, is ook logisch dat het een klein beetje speelt en ik zou het ook niet waarderen als iemand helemaal los zou gaan op mijn paard omdat hij even wat uitprobeert, zoals zomaar stil gaan staan. Maar goed, een kleine correctie als iets wat steviger been geven of een klein tikje mag een ruiter wat mij betreft helemaal zelf bedenken. Zolang het maar in proportie is. Wanneer mijn instructeur of vriendin hem rijdt, dan lossen ze het ook meteen op en voorkomen dat het weer gebeurt. Nou ja, daarom zoek ik ook iemand met een meer dan gemiddeld niveau, daarom ook geen bijdrage of klusjes, alleen bijdrage in de vorm van les.

Ik snap ook niet dat eigenaren een bijdrage durven te vragen van een goede ruiter op niveau. Zeker niet als het niveau van de ruiter beduidend hoger is dan dat van het paard. Ik heb ruim anderhalf jaar geleden zelf een tijdje een bijrijder gehad die ik betaalde. Zij een hele jonge meid, maar wel niveau ZZ met meerdere paarden en mijn paard was nog zo groen als gras, er zat gas, rem en min of meer een stuur op en dat was het. Ik liep vanaf daar even vast met hem in de training en kwam niet door een moeilijk punt heen. Zij is toen op mijn verzoek gaan bijrijden en had hem binnen no time een heel stuk verder. Het was geen wereld bedrag, ik geloof iets van €12,50 per keer dat ze reed, maar het gaf ons beiden een goed gevoel.

Het zou toch vreemd zijn als ik een bijdrage van haar had gevraagd ongeacht mijn eigen niveau? Het gaat imo toch om het niveau van de ruiter ten opzichte van het paard, niet van de ruiter ten opzichte van de eigenaar van het paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:39

Ongeacht het niveau van de bijrijder / verzorgster ( mits wel zelfstandig bezig kunnen zijn) vind ik wel van de zotte om een bijdrage te vragen voor een paard waar je helemaal niet op kunt of mag rijden.
Dat zie ik hier regelmatig voorkomen in advertenties.

Zelf wilde ik juist wel dat ze zoals Sheran zouden lessen.
Uiteindelijk was het maar zo dat ze mij betaalden en ik van dat geld hun lessen betaalde. Want vanuit de bijrijder werd er anders nagenoeg niet gelest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:32

Het zal vast ook te maken hebben met het doel waarvoor je een bijrijder zoekt. Als je het even niet redt in de kosten heb je natuurlijk niets aan lessen. Ik heb het zelf ook niet heel breed dus bij mij zit er ook gewoon een grens op hoeveel ik kan missen voor dit soort dingen. Paar maanden geleden nog een aanbod gehad voor het doorrijden van een pas ingerichte tuiger. 2zx per week, 100 euro per maand PLUS iedere week les à 25 euro per keer. Daar heb ik toch vriendelijk voor bedankt :')

Vaak wordt natuurlijk aangedragen dat paarden houden nu eenmaal veel geld kost en dat je als bijrijder ook de lusten hebt. Ben ik het op zich helemaal mee eens natuurlijk, maar als ik naar mijn eigen situatie keek van toen ik nog een paard had, dan was ik zeker ook wel op zoek naar de 'lusten' van een bijrijder. Zelfs iets meer ademruimte hebben, een paard dat extra aandacht krijgt... en als je een goede bijrijder hebt of iemand die bereid is om te lessen, ook nog een goede training van je paard. Dat noem ik ook voordeel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:04

Sheran schreef:
Het zal vast ook te maken hebben met het doel waarvoor je een bijrijder zoekt. Als je het even niet redt in de kosten heb je natuurlijk niets aan lessen. Ik heb het zelf ook niet heel breed dus bij mij zit er ook gewoon een grens op hoeveel ik kan missen voor dit soort dingen. Paar maanden geleden nog een aanbod gehad voor het doorrijden van een pas ingerichte tuiger. 2zx per week, 100 euro per maand PLUS iedere week les à 25 euro per keer. Daar heb ik toch vriendelijk voor bedankt :')

Vaak wordt natuurlijk aangedragen dat paarden houden nu eenmaal veel geld kost en dat je als bijrijder ook de lusten hebt. Ben ik het op zich helemaal mee eens natuurlijk, maar als ik naar mijn eigen situatie keek van toen ik nog een paard had, dan was ik zeker ook wel op zoek naar de 'lusten' van een bijrijder. Zelfs iets meer ademruimte hebben, een paard dat extra aandacht krijgt... en als je een goede bijrijder hebt of iemand die bereid is om te lessen, ook nog een goede training van je paard. Dat noem ik ook voordeel.

Ik denk dat Ineke ook bedoeld dat de bijrijder haar betaald voor de lessen en dat zij dan daarvan de instructeur van de bijrijder betaald. Ik denk ook aan een dergelijke constructie, dan weet je zeker dat de bijrijder de lessen ook neemt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:13

Ja dat begreep ik inderdaad ook van Ineke. Het was ook meer een algemene opmerking. Het valt me nu extra op omdat ik weer aan het zoeken ben :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:19

Sheran schreef:
Ja dat begreep ik inderdaad ook van Ineke. Het was ook meer een algemene opmerking. Het valt me nu extra op omdat ik weer aan het zoeken ben :)

Je hebt ook gelijk hoor, ik zoek ook een bijrijder om “de lusten” voor mezelf.

Ik heb dat hele bijdrage gedoe nooit echt gesnapt als eigenaar en die paar jaar dat ik bijrijder was heb ik ook nooit een vaste bijdrage betaald, wel veel lessen genomen, eigen zadel & tuig betaald, maar dat is ook van mij gebleven toen ik stopte met bijrijden en wat je leert met les is heel waardevol, ook al is het niet je eigen paard.

Toch is daar ook weer het andere uiterste, dat ik merk dat bijrijders lessen weggegooid geld vinden op het moment dat ze moeten stoppen met bijrijden (omdat het paard bijvoorbeeld verkocht werd) dat snap ik dan weer niet, hoezo is het geen goede investering?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:25

Daphara schreef:
Sheran schreef:

Je hebt ook gelijk hoor, ik zoek ook een bijrijder om “de lusten” voor mezelf.

Ik heb dat hele bijdrage gedoe nooit echt gesnapt als eigenaar en die paar jaar dat ik bijrijder was heb ik ook nooit een vaste bijdrage betaald, wel veel lessen genomen, eigen zadel & tuig betaald, maar dat is ook van mij gebleven toen ik stopte met bijrijden en wat je leert met les is heel waardevol, ook al is het niet je eigen paard.

Toch is daar ook weer het andere uiterste, dat ik merk dat bijrijders lessen weggegooid geld vinden op het moment dat ze moeten stoppen met bijrijden (omdat het paard bijvoorbeeld verkocht werd) dat snap ik dan weer niet, hoezo is het geen goede investering?

Omdat bijrijders die lessen nemen om verder te kunnen komen in de sport met dat betreffende paard. En zij dan dus het idee hebben dat zij het paard wat aan het leren zijn dmv lessen nemen ipv dat zijzelf leren ongeacht niveau van het paard.