Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:27

100 euro vind ik niet eens zo raar voor twee keer in de week bij zulke stalprijzen.
Dat ben je ook kwijt als je op een manege gaat rijden en dan heb je een pony die zo vast als een huis zit waar je niets op kunt leren.

Maar ik heb zelf altijd 18 plus ruiters gevraagd. En dan is het niveau nog steeds manege niveau.
Maar dan hebben ze in ieder geval eigen vervoer en wat meer verantwoording. Hoop je dan :D

Wat sneeuwpop schrijft als tip is wel heel goed.
Want dan steek je echt boven andere uit.
Want 13 jaar of 18 jaar, alleen manege lessen dan blijft je niveau gelijk.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:48

Wij vragen een bijrijder met rijbewijs, tenzij uit het dorp zelf ivm fietsen door het donker. Dus gelukkig al gauw 18+ers. Maar zoals Bruintje zegt, het zijn manegeruiters. Nu 8 uitnodigingen verder, 4 die op zijn komen dagen (met of zonder afmelden), 3 die zijn begonnen en toch last hadden van vanalles en nogwat of toch geen tijd voor 2x per week....

Gelukkig nu eentje gevonden die wekelijks wil lessen, dus hopelijk krijgt het paard niet alleen beweging.

Toevallig tegelijk een vriendin die ook bij ons komt rijden, dus ineens de luxe van 2 bijrijders. Ben benieuwd hoe lang ze blijven 8-)

EssieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:01

Gelukkig vindt mijn dochter de klusjes doen juist ook leuk.
En tuurlijk is een bijdrage betalen normaal maar er kan ook overdreven worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:03

Heel simpel, de paarden waar je het teveel van vind sla je over :)
Vergeet niet dat een 13 jarige laten rijden veel tijd en energie kost voor de eigenaar.
Nog niet hebbend over het risico wat hij aangaat ivm leeftijd.
[NM] Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

EssieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:18

Die 100 euro was voor 1x per week en dan mocht ze alleen poetsen etc voor en na het uurtje les....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:19

Dat had ik niet begrepen uit je berichtje.
Voor poetsen zou ik sowieso niets betalen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:23

Spijtig dat de regio weer niks is, hier mocht ze zo komen poetsen en knuffelen en prullen, urenlang als ze dat wilde.

Maar wat ik me dan afvraag.. als ze bv zo'n hele dag op stal zou zijn ben jij er dan ook bij? Of is dat zonder toezicht en moet ze plantrekken? Want dat maakt ook een verschil natuurlijk ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:25

Maar wel les dus?
Nou dan vind ik het ook nog netjes, mits de instructeur wel goed kan rijden en lesgeven.
Menig instructeur vraagt 25,- per half uur en dat zonder paard, die moet je zelf hebben.

En begrijp je niet verkeerd, ik vind 100,- ook veel geld elke maand, maar als je in de paardensport gaat kijken...dan s het dus niet veel.

En ik zocht ook pensionstallen zonder meisjes die er meerdere uren liepen.
Juist daarom geen manege en moest ik weer met de trailer naar wedstrijden (terwijl op maneges vaak 1 x pm een wedstrijd wordt georganiseerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:30

Wanneer je investeert in lessen, dan kun je uiteindelijk voordeliger uit komen.
Menig eigenaar zoekt geen manege niveau, dus kans op een verzorgpaardje wordt groter.
Maar ook met het kopen bij een eigen paard....een correct, gezond kuikenmak paard is duurder dan 1 die nog wat moet leren. Zodra je meer ervaring hebt, heb je dus meer keuze met een paard kopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:32

Als het priveles is is het inderdaad weer niet veel. Ging dan weer uit van les met meerdere mee.

EssieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:33

[***] schreef:
Spijtig dat de regio weer niks is, hier mocht ze zo komen poetsen en knuffelen en prullen, urenlang als ze dat wilde.

Maar wat ik me dan afvraag.. als ze bv zo'n hele dag op stal zou zijn ben jij er dan ook bij? Of is dat zonder toezicht en moet ze plantrekken? Want dat maakt ook een verschil natuurlijk ;)

Bij de shetjes ben ik de eerste paar keren mee gegaan maar daarna regelt ze het helemaal zelf. Uitmesten, stal vullen met stro, voetbakken, water, poetsen, vlechten, rijden, afspuiten nou ja en wat ik nog vergeten ben.
Kinderen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Gelukkig heeft die van mij wel verantwoordelijkheidsgevoel

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:45

EssieB schreef:
[***] schreef:

Bij de shetjes ben ik de eerste paar keren mee gegaan maar daarna regelt ze het helemaal zelf. Uitmesten, stal vullen met stro, voetbakken, water, poetsen, vlechten, rijden, afspuiten nou ja en wat ik nog vergeten ben.
Kinderen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Gelukkig heeft die van mij wel verantwoordelijkheidsgevoel

Heel eerlijk, ik geef niet graag een paard uit handen aan een kind van 12 die ik niet al jaren ken en waarvan de ouders blijkbaar niet (nodig vinden om) mee te komen.
Vergeet niet dat veel paarden tussen de 5-10.000 euro kosten en bot gezegd een shetje staat op de markt voor nog geen 100 euro.
Dat er soms wat minder secuur met shetjes worden omgegaan wordt daardoor door de vingers gezien en veel volwassenen gebruiken de shetjes niet in de sport en de paarden mogelijk wel. :o

Ik heb btw trouwens wel een 13 jarige bijrijder voor 1 van mijn paarden. Deze reed al jaren een pony op onze stal en kende ik dus al goed. Hoewel de overgang naar een paard best groot was en ook bleek dat haar algemene paarden kennis beperkter was dan ik dacht.
Maar met hulp van mij en haar fanatieke helpende ouders, ben ik nog steeds erg blij met hoe het nu gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:59

De hersenen van een kind van 12 a 13 zijn verre van klaar met ontwikkelen. Juist het laatste stuk is het inzien van gevaar en risico's.
Een paard is best fragiel, een klein foutje/ongelukje kan hele grote gevolgen geven,als het gaat om de bruikbaarheid van het paard.
En een manege paar kun je in de meeste gevallen niet vergelijken met een eigen paard. Reageren anders, maar voelen ook veel meer aan als een spiegel. Een foutje met rijden, zie en voel je meestal direct. Bij een manege paard kan een juiste hulp gewoon genegeerd worden, net als een verkeerde hulp.
Je leert dus zoveel meer op een eigen paard, echter is het goed dat manege paarden niet bij elke hulp reageeren. Een goed begin, maar wel een opstapje. Zeker groepslessen zijn voor kilometers maken, maar op een gegeven moment leer je "niks" meer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:47

Mooi gezegd sneeuwpop

EssieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:21

Citaat:
Heel eerlijk, ik geef niet graag een paard uit handen aan een kind van 12 die ik niet al jaren ken en waarvan de ouders blijkbaar niet (nodig vinden om) mee te komen.
Vergeet niet dat veel paarden tussen de 5-10.000 euro kosten en bot gezegd een shetje staat op de markt voor nog geen 100 euro.
Dat er soms wat minder secuur met shetjes worden omgegaan wordt daardoor door de vingers gezien en veel volwassenen gebruiken de shetjes niet in de sport en de paarden mogelijk wel. :o

Ik heb btw trouwens wel een 13 jarige bijrijder voor 1 van mijn paarden. Deze reed al jaren een pony op onze stal en kende ik dus al goed. Hoewel de overgang naar een paard best groot was en ook bleek dat haar algemene paarden kennis beperkter was dan ik dacht.
Maar met hulp van mij en haar fanatieke helpende ouders, ben ik nog steeds erg blij met hoe het nu gaat.

T is niet dat ik het niet nodig vind hoor. Ze liep daar nooit alleen. Ik zou mijn kind nooit alleen laten met een onbekend paard/pony.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:45

Hier ook nog dezelfde bijrijder, maar gaat een beetje zo zo. Wil alleen in de avond komen, niet in het weekend want dan heeft ze allemaal leuke dingen (geen baan oid), zegt snel af.

En kreeg ineens berichtje weer van een 24 jarige die eerder al eens had gereageerd en die we hadden afgewezen ivm te weinig ervaring en een te grote mond. Ze had toen een verzorgpony, maar daar had ze geen klik mee dus was ze gestopt. Of wij nog steeds iemand zochten. Toen ik haar uit probeerde te leggen dat ze te weinig rijervaring heeft en we twijfelden aan haar verantwoordelijkheids gevoel, kreeg ik gelijk weer een grote mond.
Wie ik wel niet was om te zeggen dat ze te weinig rijervaring had... Ze reed als 14 jaar paard en ik had haar nooit zien rijden (haar fb staat vol met filmpjes). Ze kon zich prima redden alleen op stal, maar kon niet aangeven wat ze allemaal kon. Ze kon longeren want dat deed ze met haar verzorgshetlander ook wel. Toen ik vroeg om haar rijervaring dan toe te lichten; ze kon een beetje aan de teugel rijden, ze reed wel eens op snelle pony's die ook wel eens bokten. Ze had alleen geen ervaring met steigerende paarden. En ze reed af en toe op een oud Z manege paard. Maar de eerste paar keer rijden ging ze niet in galop, want dat vond ze spannend.

En toen ik haar vertelde dat bokkende pony's kunnen rijden wat anders is als rijervaring hebben die wij zoeken (Wat laag en rond kunnen rijden, zelfstandig kunnen rijden (is altijd iemand bij, maar meer zelfstandig oefeningen rijden en overgangen etc. en niet alleen maar plukkend op de hoefslag) en onafhankelijk kunnen zitten). Haar ook uitgelegd dat dat allemaal niet erg is en dat er genoeg paarden zijn die beter bij haar passen, maar dat het wel belangrijk is om toe te durven geven dat je nog niet zo veel ervaring hebt, juist omdat je er dan meer voor openstaat om te kunnen leren. En het wel belangrijk is om eerlijk te zijn over je ervaring en zelfstandigheid.

Toen kreeg is als antwoord dat ik op moest flikkeren met mijn aannames, moest stoppen met leugens vertellen, wie ik wel niet dacht dat ik was door haar te vertellen dat ze een gebrek aan ervaring had, en de filmpjes waren al oud (helaas... fb zet de datum erboven) en 'hahahaha, ik heb helemaal geen filmpjes van een Haflinger staan, alleen maar foto's, zie je wel dat je liegt en alles uit je duim zuigt), en met de Arabier was ze gestopt ivm geen klik en hij was super moeilijk om te rijden en heel erg snel en dat had niets te maken met haar gebrek aan onafhankelijke zit, rijgevoel en ervaring)

Nou ja... 1e eis was dat we vooral een beleefd iemand zochten die openstaat om dingen te leren.

Na de eerste 'flikker op' konden we deel 1 van die eis al wegstrepen.

En haar Facebook gedrag stond ons niet heel erg aan.

Gelukkig bestaan er ook nog wel fijne mensen. Meisje die we nu hebben, hebben we wel vertrouwen in dat het goed komt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:49

Wat een typetje Women. :D Lekker blokkeren zo'n persoon.

EssieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:52

Bah wat een vervelende types heb je erbij zitten. En de ellende met dit soort meisjes is dus ook nog eens een keer dat de normale verzorgsters/Bijrijdster daar toch ook de dupe van worden.

Fijn voor je dat je nu wel een NORMALE gevonden hebt

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:55

Ik hoefde haar niet meer te blokkeren... Had ze zelf al gedaan O:) :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:11

Dat jammer dat ze uit zichzelf niets aanpakken of zien liggen of vragen of ze je ergens bij kunnen helpen.

Ik "hoef" nu ook niets te doen maar toen we samen het tuig opzichten en ik zag hoe droog het was heb ik gevraagd of ze olie en een doekje/sponsje/kwastje had en het in de olie gezet. Ze was er blij mee hoe het opknapte.

Toen ze ging longeren (ik zou er na er op) en er nog mest En afgemaaid onkruid in de bak lag heb ik dat er ondertussen uitgeschept en geharkt.

Uitmesten van de stal wil ze echt zelf doen volgens mij.

Heb ook aangeboden te helpen de kapotte omheining van de bak te repareren.

Ik denk dat sommigen best wel willen als ze een beetje begeleiding krijgen bij dingen leren. Ik heb al jaren paarden aan huis dus zie het werk wel liggen en neem ook wel verschil tussen de ene pensionklant en de andere. De een ziet zelfs het meest zichtbare werk amper liggen, de ander pakt uit zichzelf klusjes waarvan ik denk dat dat nog wel even kan wachten.

Verzorgmeiden en bijrijders die alleen maneges en pensionstallen hebben meegemaakt hebben waarschijnlijk nooit geleerd wat er allemaal komt kijken bij paarden houden.

Ik help graag, maar het niet qua tijd en zwaarte van het werk wel te behappen blijven voor me.

De meiden die hier verzorgen geef ik vaak opdrachten. Anders gebeurd ook de helft niet 0:)

bruintje123 schreef:
Joyce
Er hoeven hier geen klusjes gedaan te worden, geen. nul.
Er hoeven geen paarden buiten gezet te worden, binnen gehaald, niet gevoerd te worden, geen stal gemest. Geen tuig gepoetst, niets.
Dat mag wel, maar die ben ik nog geen tegen gekomen die dat aanbieden.
Ik heb er hier 4 staan, waarvan 1 te rijden is, maar ook de andere worden niet geborsteld.
Ze willen rijden en dan weer weg. Want de jeugd heeft het erg druk tegenwoordig of zo.

Dus leg eens uit, welke hulp heb ik dan?
Ja dat die ene een keer vaker loopt?
Waarvan er ook nog niet 1 ruiter geweest is boven manege niveau dus een paard echt letterlijk alleen beweging geven. En als ik zelf daarna rij merk dat hij vaster in zijn lijf is als nu dat ik geen bijrijder heb.

Waarom wil ik wel een bijrijder, ja die vraag stel ik me al steeds vaker af.
Eigenlijk omdat ik iemand ook een paardje gun, zoals ik vroeger ook kreeg.
maar ik deed wel alles mee.
Tuig poetsen, mesten, hooi binnen halen van het land. Ik was er uren en uren.
En zo kreeg ik ook kansen om wedstrijden te rijden enz.
En dat mag bij mij ook, auto met trailer staat klaar, maar laten ze dan eerst al eens komen op het afgesproken tijdstip, dat zou al een mooi begin zijn.
En niet denken dat ze een hulp zijn met een rondje rond hobbelen waar ik bij sta, dus me net zoveel tijd kost.

Afhaken hebben ze overigens nooit zelf gedaan, ze vonden het best prima denk ik. Gratis rijden.
Maar als er geen enthousiasme en wat fanatiek zijn uit hunzelf komt houd het voor mij op.
Kost mij teveel tijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:21

EssieB schreef:
Mijn dochter van bijna 13 zoekt zich een breuk naar een verzorg/bijrijdpaardje. Natuurlijk zijn we bereid om een bijdrage te betalen maar nu zijn er dus ook eigenaren die gewoon 100 euro per maand vragen en dan mag ze nog niet eens bijv. op zaterdag een dagje op stal zijn om lekker te poetsen, knuffelen en te rijden. Maar mag ze 1 x per week een uurtje rijden. Hier in de regio valt het vinden van verzorg-bijrijdpaardje echt niet mee helaas.

Welke regio zit je dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:24

Ik heb alleen maar 18+ meiden gehad en dan verwacht je iets. Wellicht mijn fout.
Meerdere malen met migraine op een stoel erbij gezeten (ik zeg dan niet af) en de stal die nog niet is gemest. Echt geen vraag zal ik dat even doen vandaag?
1 meisje wel. Was ook een beginner. Maar die liep niet rond van ik ben zo'n grote hulp voor de eigenaar. Echt leuke meid.
Maar die kreeg natuurlijk een vriend buiten de provincie.
Voor haar ben ik heel erg blij. Ik vind het jammer natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:24

EssieB schreef:

Hmmja, ik weet ook niet wat ik daarvan zou vinden. Niet dat het mij om de leeftijd gaat, er zijn meisjes van 12 jaar bij ons op stal die ik blind met mijn pony('s) zou vertrouwen, deze hebben hen ook gepoetst toen ik op vakantie was, maar die rijden al jaren bij ons, zijn daar zowat opgegroeid en zijn er elke dag om met hun huurpaard bezig te zijn (en hebben daardoor dus jammer genoeg geen tijd voor die van mij, anders had ik geen problemen :P ). Dat is heel anders dan een random 12-13-14-... jarige waarvan een paar keer een moeder mee komt en die dan alles alleen gaat doen. En als ze zo'n hele dag op stal is, wat gaat ze dan doen? Poetsen kan je wel lang mee bezig zijn, vindt pony ook heerlijk, maar dat doe je ook niet eindeloos. En voor andere dingen is toch (meer) begeleiding nodig vind ik. Verder gewoon maar rondhangen is het ook niet want daarvoor ben je niet op stal lijkt mij.

Dus ja, ze zou op zich hier wel een kans krijgen, na een goed face to face gesprek over de verwachtingen en de bedoelingen enzo. Maar bij een jonger kind moet er ook wel begeleiding zijn vind ik, zeker een hele tijd in het begin...

Klinkt gezellig Women2 :Y)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:31

Ik ben dan wel geen 12 maar 14. En ik ben soms ook zelfstandig achterin het land (ze staan aan huis) bij de paddock en pak ze dan zelf en ik loop zelf via de dijk naar de boer en ben daar zelf zonder toezicht bezig. Nu is er vaak ook wel een ander meisje bij (van 18 maar sommige zijn volwassener dan andere, dus dit is dan zo een andere :') ) dus soms begrijp ik nog eerder dingen. Hartstikke gezellig enzo en dan zijn we ook lekker samen aan het rijden en samen aan het mesten. Doe ik ook gewoon allemaal alleen. Ben alleen nu niet gegaan wegens leren voor school. En moet even kijken of ik het volhoud ook in de winter met vroeg donker enz aangezien het fietsen op een dijk zonder licht nie alles is

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:46

Ik heb vanaf de basisschool ook alleen een c pony verzorgd en wat later overgestapt naar een grotere pony van de andere "buren" in de straat. De pony's stonden bij boeren, daar mag behoorlijk veel.
Zelfs helemaal alleen buitenritten van 2 uur.
Maar goed, heb dus ook genoeg fouten gemaakt en gelukkig is alles altijd goed gegaan.
Nu achteraf zie ik de gevaren pas echt!
Heb een heerlijke jeugd gehad, maar geen haar op mijn hoofd die mijn, of een ander kind die zelfde vrijheid geeft. O:)