Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:09

Miepie77 schreef:
@TS: precies, ik verbaas me er ook enorm om, toen ik zelf nog paarden had reed ik ook vaak andere paarden ernaast en toen ik het druk had met mn studie had ik ook een bijrijder die niets hoefde te betalen, ik was gewoon blij dat iemand voor mij met ze bezig wilde zijn en ze op de dagen dat ik niet kon ze wilde verzorgen, nu heb ik zelf geen paarden meer en zelfs voor paarden die een blessure hebben of al heel oud zijn en hierdoor minder bereden kunnen worden vragen ze tegenwoordig geld, ala voor een Z-paard die je 3 dagen per week mag rijden en mag uitbengen, dat je daar 50/75 euro aan bijdraagt oke, maar dit gaat nergens meer over, lijkt wel of je mag bijdragen zodat zij hun paard kunnen blijven houden, want heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik net lekker op t paard was ingesteld en een startkaart wilde gaan aanvragen en dat het paard dan ineens werd verkocht omdat ze het niet meer konden betalen allemaal, alle lessen ed die je er dan zelf in hebt gestoken ben je dan ook kwijt, tuurlijk heel rot als je je paarden moet verkopen heb het zelf ook meegemaakt, maar als je een bijrijder nodig hebt om je stalling op te kunnen brengen dan is het eigenlijk al te laat en kan je hem beter meteen verkopen.

Het zou best kunnen dat dit in sommige gevallen zo is. Bij mij niet. Ik show het paard, maar niet op hoog niveau. Ik heb er best veel voorover: showkleding, showblanket en hoofdstellen. Maar ook met oog op later een eigen paard. Betalen omdat anders de eigenaresse het niet meer kan opbrengen is eveneens niet het geval. Zou dat wel zo zijn, had ik in het begin meteen "nee" gezegd. Ik rijd 3 dagen per week, soms zelfs meer.

Gewoon om maar te laten zien dat het ook anders kan/is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:09

Hoeveel keer is het hier al niet gezegd geweest dat bij vele niet het geld of tijd een probleem is?

Dat men ergens voor een oud paard waar je amper mee kan rijden, men daar geld voor vraagt, dat dat niet kan is toch nogal logisch.
Maar daarom is het toch niet ongepast dat men als men voor een jong, gezond, paard waar men 3, 4 keer mag rijden en ook evt wedstrijden, men daar iets voor vraagt?
Ik kan de logica niet vinden waarom men dat oud paard erbij haalt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:10

Tsjah ik zie het toch anders. ik ben ook bezig met een bijrijder voor mijn paard voor 2 keer in de week. Gewoon omdat ik geen zin heb om 7 keer in de week aan de slag te gaan omdat er ook andere prioriteiten zijn. Zal me voor sommige bokkers vast een slechte paardeneigenaar maken maar goed :+

Mocht er een bijrijder zijn die zelf erg goed rijd en mijn paard dus verder kan rijden, dan vind ik dat een dienst die zij mij verleent. Ik verleen haar dan de dienst dat ze met mijn paard ook mag starten. Noem ik een win-win situatie.

Maar iemand die gewoon recreatief of basis niveau rijdt, daar verwacht ik wel een bijdrage van. Omdat ik dan vindt dat ik vooral haar een dienst lever aangezien die 2 dagen dat ik niet kom, mijn paard ook best stil kan staan. Ik zou alleen wat extra aandacht wel fijn voor hem vinden.

Overigens heb ik het dan niet over bedragen als 150,00 maar goed

Idd wat Sees zegt, wie zijn wij, jullie, ik, anderen om te oordelen? Als de bijrijder die 150 graag betaald en de eigenaar dat graag vraagt en ontvangt dan is dat toch ook een win-win situatie?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:11

Serendip90 schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik niet eigenlijk. Maar mocht het gruwelijk mis gaan tussen mij en de eigenaresse: ik beheer de betalingen, dus dan is het klaar. Ik heb gewoon een maandelijkse automatische betaling via internet geregeld. En als ze met de Poown op vakantie gaat, schort ik de betaling op. Of zoals vorige maand toen ik voer had gehaald, heb ik het bedrag voor één keer verlaagd.

Mocht Fuego een lange tijd een blessure krijgen, wordt de betaling opgeschort of verlaagd. Hang af van wat ik nog kan doen.

En bij dit soort posts (niets persoonlijks hoor ;)) vraag ik me altijd af wat er gebeurd als het paard een blessure krijgt... want ga je hem dan nog wel verzorgen of? Er zijn er ook genoeg namelijk die dan opeens "geen tijd meer hebben" en opeens een ander bijrijdpaard hebben :))

Ik weet nu (gelukkig) niet wat ik zou doen als poownie echt een hele lange tijd een blessure heeft. Ik kan alleen zeggen dat ik knuffelen, verzorgen enz. net zo belangrijk vindt als rijden. Ik zou dat tenslotte ook bij mijn eigen paard doen. Verkopen is echt geen optie voor mij! Ligt natuurlijk helemaal aan de situatie, maar misschien kan ik een ander paard gaan rijden en Fuego lekker blijven vertroetelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:12

Sees schreef:
Als iemand zijn/haar recreatieknol op leeftijd aanbiedt als bijrijdpaard en voor 2 dagen in de week € 150,- vangt én een superlieve, verantwoordelijke bijrijd(st)er kan vinden +:)+ ! Wie zijn jullie (wij) om daar over te oordelen? Ik zou ook best wel zoveel geld willen krijgen van mijn bijrijders maar dat vind IK veel te veel maar wie ben ik om te oordelen over een ander?

Ik heb wel een vraag voor alle bijrijders hier die niet willen betalen (en ook voor degenen die wel betalen overigen); waarom hebben jullie zelf geen eigen paard?

Nou voor een recreatieknol, willen de meeste bijrijders hun bed al niet meer uit hoor. Het moet een geschoolde kwpn-er zijn tegenwoordig. Vaak wordt naar hun eigen kwaliteiten niet gekeken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:14

Mindim schreef:
Sees schreef:
Als iemand zijn/haar recreatieknol op leeftijd aanbiedt als bijrijdpaard en voor 2 dagen in de week € 150,- vangt én een superlieve, verantwoordelijke bijrijd(st)er kan vinden +:)+ ! Wie zijn jullie (wij) om daar over te oordelen? Ik zou ook best wel zoveel geld willen krijgen van mijn bijrijders maar dat vind IK veel te veel maar wie ben ik om te oordelen over een ander?

Ik heb wel een vraag voor alle bijrijders hier die niet willen betalen (en ook voor degenen die wel betalen overigen); waarom hebben jullie zelf geen eigen paard?

Nou voor een recreatieknol, willen de meeste bijrijders hun bed al niet meer uit hoor. Het moet een geschoolde kwpn-er zijn tegenwoordig. Vaak wordt naar hun eigen kwaliteiten niet gekeken.

Is dat echt zo? Dat ik mag starten is een leuke bijkomstigheid, maar niet een prioriteit hoor! Lol met de knol, samen lekker bezig zijn, lessen, longeren, bossen, gewoon lekker luieren in de wei, gek doen in de paddock en pas heel ver daarachter komt een wedstrijd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:14

vuurneon schreef:
Hebben de mensen die betalen ook een soort contract? :)

Bij mij niet. Het is gewoon mondeling over een gekomen en elke maand de eerste week glijdt de envelop met € 75,-- als we in NL zijn in de bus. Ik heb er nooit om hoeven te vragen want ook dat hebben we mondeling overeengekomen omdat ik dat heel erg vervelend en gênant zou vinden.

vuurneon schreef:
Maar wat als paard niet beschikbaar is om te rijden door blessure?

Als paard niet in NL is of zou blessure hebben wordt er natuurlijk niet betaald. Ik weet zeker dat bij rijdster die erg veel van paard houdt mee gaat helpen met revalidatie maar "no que no pay" natuurlijk. Het aanbod geldt het rijden en belang van paard gaat altijd voorop. Dus het gebeurd wel eens dat het beter is voor paard om te stappen of anderszins rustig aan te doen een of twee dagen en dat maakt voor het geld niet uit. Maar geen paardrijden is natuurlijk niet betalen.

En opmerking van recreatieknol herken ik niet want wij hebben zo'n paard en mijn bij rijdster wil alleen maar buiten rijden en dat wil het paard ook. Dat is ook de afspraak dat er niet meer gedressuurd wordt want paard mag M2 starten maar hij vindt dressuur niet fijn, is 17 jaar dus hoeft ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:20

Ik merk het hier wel. Men wil het wel bij gebrek aan beter, maar zodra ze ergens op een kwpnér kunnen rijden, dan zijn ze weer weg. Ik neem hier geen bijrijders meer, ben er zo verschrikkelijk klaar mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:23

Dat lijkt mij wel lastig; als je een bijrijdster hebt puur voor het rijden en die betaald dan zou een blessure die mensen wel kunnen wegjagen. Dat is misschien de keerzijde; je trekt serieuzere mensen aan door een bijdrage, maar als die niet meer kunnen rijden dat ze misschien eerder vertrekken dan een verzorgster (ook al hoeven ze niet te betalen).

Netjes trouwens dat hier mensen niet hoeven te betalen als paard een blessure heeft :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:25

Mindim schreef:
Ik merk het hier wel. Men wil het wel bij gebrek aan beter, maar zodra ze ergens op een kwpnér kunnen rijden, dan zijn ze weer weg. Ik neem hier geen bijrijders meer, ben er zo verschrikkelijk klaar mee.

het paard is niet hun eigendom en ze mogen er wel tijd en moeite insteken en geld in lessen ed dus ja als je er dan ook nog eens voor moet betalen ja dan gaan mensen eisen stellen, je koopt ook geen paard dat al blessures heeft, kijk als dat gebeurt als je hem al hebt dan heb je er een band mee en dan hangt het af van wat je er nog meekan of je er mee doorgaat, maar dat kan je niet eisen van een bijrijder die die geschiedenis niet heeft met je paard.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:30

Mieppie77, ik snap je reactie op de quote niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:32

Maar van die lessen word je zelf toch ook beter, je doet dat toch niet enkel voor het paard? Hobbies kosten altijd tijd en moeite. Mijn man surft en dat is een tijdrovende hobbie en kost veel. Net zoals voetbal, hobbies kosten tijd en moeite en geld. Wil je dat er niet insteken, moet je een kosteloze hobbie zoeken, tijd gaat het sowieso kosten.

Als men geld moet betalen zou ik het zien voor de uren gereden op het paard, net zoals op de manege zeg maar. Dus iets te eisen heb je imo dan niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:00

LoveUggs, duidelijk antwoord over waarom je zelf geen eigen paard zou willen/kunnen hebben op dit moment. Wat ik dan echter krom vind is dat er hier mensen zijn die wegens omstandigheden geen eigen paard kunnen betalen maar een ander er wel op aankijken als diegene er geld voor vraagt om zijn/haar paard bij te rijden :o .

Gimme-S, jij wordt later een goed paardeneigenaar :j !

Verography, eerlijk antwoord over waarom jij (nu) niet bij kan/wil betalen voor het bijrijden. En helemaal je goed recht dat je dan verder zoekt.

Tries-en-Faf, nou idd en daarbij komen er bij mij alleen maar jonge meisjes op af als het gratis is.

Denise, ook duidelijk en eerlijk.

Prima als mensen het er niet voor over hebben hoor, abosluut no judgement daar. Maar ik vind het wel raar als mensen dan gaan klagen dat anderen voor HUN paard een bijdrage vragen.

Colway, als ik iemand zou (willen) vinden die mijn paard echt een aantal niveau's verder kan rijden, dan zou ik idd geen bijdrage vragen net als jij.

Ik wilde ook nog even terugkomen op het niet paardwaardig zijn als je een bijrijder nódig zou hebben om de boel te bekostigen; dat vind ik écht kortzichtig :( . Ik heb mijn beide paarden gekocht in een tijd dat ik het kon betalen (nu nog overigens) maar iedereen merkt neem ik aan de gevolgen van het begrotingstekort en de crisis. Alles wordt duurder maar mijn salaris stijgt niet hoor :( . Ik heb de bijdrage van de bijrijders nu niet (meer) echt nodig maar het is zeker welkom. Stel dat ik mijn baan zou verliezen of whatever en ik zou het even uit kunnen zingen door te bezuinigen en een extra bijrijder met een extra bijdrage, moet ik dan mijn paarden (die toch al wat meegemaakt hebben) maar weer verkopen terwijl de kans op een goed BLIJVEND huis op dit moment gering is en de kans dat ik weer een baan vind IMO groter is? Je hebt je paard ook niet 123 verkocht hoor. Moet je je paard dan maar naar de slacht brengen?
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:02

Als ik in financiele nood zou komen te zitten zou ik ook eerst proberen om een betalende bijrijder te vinden dan dat ik mn paard ga verkopen

En eerlijk gezegd..

De niet-paardeneigenaren mogen blij zijn dat de wel-paardeneigenaren hun paarden ter beschikking stellen, betaald of onbetaald om plezier mee te hebben. Anders zou iedereen 'veroordeeld' (niet negatief bedoeld) zijn tot een manege en daar betaal je ook
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-10-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:06

Colway schreef:
De niet-paardeneigenaren mogen blij zijn dat de wel-paardeneigenaren hun paarden ter beschikking stellen, betaald of onbetaald om plezier mee te hebben. Anders zou iedereen 'veroordeeld' (niet negatief bedoeld) zijn tot een manege en daar betaal je ook

En absoluut ook andersom, dat er mensen zijn die hun tijd en soms geld ter beschikking stellen om je te helpen met jouw hobby!

Dankzij de bijrijdster kan ik namelijk met een gerust hart 2 week op vakantie :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:09

vuurneon schreef:
Colway schreef:

En absoluut ook andersom, dat er mensen zijn die hun tijd en soms geld ter beschikking stellen om je te helpen met jouw hobby!

Dankzij de bijrijdster kan ik namelijk met een gerust hart 2 week op vakantie :)

zo zie ik het dus niet.

Mijn paard kan prima 2 of 3 dagen lekker niksen op het land, ik heb in die zin geen 'hulp' nodig. Lijkt me wel fijn voor paard als er iemand mee aan de slag gaat. ik heb ook best 7 dagen in de week de tijd, maar niet de zin omdat er naast paarden ook andere dingen zijn. Dus ik heb niet het gevoel dat iemand mij uit de brand helpt. Niet qua tijd, niet qua moeite en niet qua geld. Wel in die zin wat voor het paard. Al denk ik niet dat een paard die dagen anders in de wei denkt ' had ik maar een verzorgster'

Als een fanatieke en vooral goede (wedstrijd)ruiter energie stopt in mijn paard dan voel ik me wel 'geholpen' ja

Overigens als ik 2/3 weken weg ga, heeft paard ook die tijd vakantie en kijkt een stalgenootje wel naar hem om en andersom zou ik dat ook wee doen.

*edit*

Al kan ik me voorstellen dat het voor sommige eigenaren wel fijn is om inderdaad een verzorgster te hebben die tijd en zorg uit handen neemt en dan mag je blij zijn als je een fijne verantwoordelijke verzorgster kan vinden
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 03-10-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:11

Mijn stalgenoten verzorgen en letten ook mijn paard (dus ik kan hoe dan ook op vakantie) maar ik ben toch wel erg dankbaar als zondag kom en de bijrijdster heeft mijn pony de dag ervoor helemaal schoongemaakt en de staart en manen super netjes zijn haha :D

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:12

Het blijft een leuke discussie..  Ik ben van menig dat het vragen van een bijdrage totaal afhankelijk is van de situatie waarin je dat vraagt.   Heel veel mensen vinden het vragen van een hoge bijdrage belachelijk, en in sommige gevallen is dat het ook als je kijkt naar wat je er voor krijgt.  

Maar toen ik mijn paard nog had, heb ik ook een bijrijder gehad, voor 3 dagen in de week. Zij betaalde hier 150 euro per maand voor.. Klinkt inderdaad heel veel, is het voor sommige mensen ook, maar niet als je kijkt wat ze er voor kreeg. Ik stond namelijk op een super luxe stal, met 2 grote binnenbakken met super bodem, paddocks, stapmolen, volpension dus hoeft niet te mesten /voeren of iets dergelijks. Daarnaast was daar een buitenbak van 100x50 ( dus 5 buitenbakken van 20x50 naasst elkaar.. Mega dus). EN ze had ook nog 2 lessen per week van super instructie (niet verplicht bij 1 persoon maar ze kon zelf kiezen uit 4 verschillende personen en welke tijden ze reed..). Had ze minder betaald had ze geen lessen, en nu wel.  

Je kan een lagere bijdrage vragen, maar als jij wel wilt dat je bijrijder les neemt, dan zit je al heel snel aan het zelfde bedrag, en heeft ze lang niet 2x per week les maar waarschijnlijk 1 keer in de twee weken, omdat het anders te duur wordt.   In mijn geval vond ik 150 euro wel terecht om te vragen. Aan de andere kant, ik heb mijn paard verkocht en heb ik nu twee bijrijdpaarden. Bij het ene paard rijd ik 1 keer per week moet ik zelf mesten en is de kwaliteit van de stal niet goed..daar betaal ik 25 euro per maand en verwacht ze dat ik nog prive lessen neem, en het andere paard doe ik gratis, daar mag ik alles mee, (op wedstrijd,op vakantie) en staat op een luxere stal.. Bij het tweede paard vind ik het terechter dat er een bijdrage gevraagd zou worden, maar heb ik het geluk dat ik het niet hoef bij haar. Tis maar net wat je bied, en wat je zelf bereid ben om te betalen..  

Er word heel makkelijk over gedaan, maar op een manege betaal je ook om een uur rond te hobbelen, waarom moet een paarden eigenaar dan voor het leger des heils gaan spelen en jou alle vrijheid geven en mag deze er niks voor te vragen?? Als bijrijder kan je toch je hobby uitoefenen, vaak ook nog op veel leukere manier dan dat ene uurtje per week op de manege.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:14

Citaat:
Er word heel makkelijk over gedaan, maar op een manege betaal je ook om een uur rond te hobbelen, waarom moet een paarden eigenaar dan voor het leger des heils gaan spelen en jou alle vrijheid geven en mag deze er niks voor te vragen?? Als bijrijder kan je toch je hobby uitoefenen, vaak ook nog op veel leukere manier dan dat ene uurtje per week op de manege.

snap ik inderdaad ook niet :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:17

Om maar in herhaling te vallen; manege zie ik als een bedrijf en dat is commercieel. Paarden = werknemers dus de ruiters = winst.

In tegenstelling tot eigen paarden. Waar je altijd verlies mee zult hebben :')

Dus ik vind dat vergelijk anders. Tijdens het uurtje manege krijg je les, veel eigenaren vinden echter dat de bijrijders nog apart op les moeten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:21

Als ik een mooie grote feesttent heb in eigen beheer en ik leen die uit aan derden (anderen dan familie/vrienden) dan vraag ik daar ook een vergoeding voor. En toch ben ik geen verhuurbedrijf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:22

Heb je die feesttent dan als hobby?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:24

Het is lang niet overal verplicht om les te nemen, daarnaast rij je op een manege 1 keer per week en mag je vaak niet zomaar gaan doen wat je wilt met het paard, in tegensteling tot een bijrijdpaard waar je vaak meerdere keren per week mag doen wat je wilt (als je wilt wandelen mag je wandelen hetzelfde als met poetsen, longeren, springen, wedstrijden) dat is toch een hele andere omgang met paarden dan op een manege waar je vaak alles eerst moet vragen en waar een heleboel niet mag/kan.. Maar daar betaal je wel voor...

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:31

ik vraag geen geld aan de verzorgers van mn paarden
wel vraag ik dat ze regelmatig lessen ( 1 x per 2 weken) bij mijn instructrice
deze kosten zijn voor hun eigen rekening. en af en toe helpen met klusjes
Ik wil er verder geen geld, het zijn mijn paarden en ik bepaal wat er gebeurt
als ze betalen krijgen mensen vaak het idee toch wat meer te vertellen te hebben en dat wil ik niet
Maar het vinden van goede verzorgers die hun afspraken na komen en komen door wind en regen zijn moeilijk te vinden
gelukkig heb ik nu 2 meiden bij mn paarden waarmee het hartstikke goed gaat

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:35

vuurneon schreef:
Heb je die feesttent dan als hobby?

Nee, feesten is wel 1 van mijn hobby's zodoende de aanschaf van een feesttent. Dan kan ik in die feesttent feestjes geven. Net als dat paard rijden een hobby is en ik een paard heb aangeschaft om op te rijden