Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:15

Geen beltegoed is niet handig als je alle afspraken via sms doet :P
Moet ik haar daarin sturen? Is dat niet gewoon een logisch iets van deze tijd? Dat als je geen bevestiging hebt gehad maar je wil wel iets dat je toch nog even navraagt wat en hoe? Snap ook wel dat ze niet opdringerig wilt zijn, maar als ze van mij geen reactie krijgt mag ze er heus wel even achteraan hoor .. Maar dat moet ik misschien eens duidelijk zeggen :j Moet wel veel dingen heel duidelijk zeggen krijg ik het idee :Y) :))

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:16

Lastig

Aan t begin had ik altijd contact met de eigenaresse; wanneer ik kwam, hoe t ging. Ze werkte tot 4u dus daarna smste.ze pas terug. Ik zelf beantwoord alles binnen een kwartier. Nu hoef ik van de eigenaresse niet meer te laten weten wanneer ik kom.enzo!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:18

Sabine, ik geloof dat jouw verzorgster 14 is toch?
Dit soort dingen zijn tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, en ja, wel heel frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:20

Ik dacht dat de jeugd van tegenwoordig juist zo gedreven was in facebook en whatsapp (of hoe heet dat? :P ) en berichtjes versturen en wat is het allemaal? :+

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:28

Met de eigenaar van ponylief praat ik ook altijd op whatsapp/facebook ect. :)

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:30

Ik had contact met eigenaresse van vzpony via sms. (alleen negeerde ze mn smsjes altijd!)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:22

Een goed contact valt of staat met goede communicatie en een verzorgster, helemaal van die leeftijd, moet je ook in investeren. Als ze lief is voor je paarden en de dingen fijn lijkt op te pikken dan denk ik dat het wijs is om nu gewoon wat duidelijker te zijn in wat je wilt, wat de mogelijkheden zijn e.d. Ze is duidelijk verlegen en afwachtend, aan jou dus de taak om haar wat los te peuteren. En persoonlijk heb ik liever zulke meiden dan van die brutale dingen die het allemaal wel even zullen regelen.

Bij mij komt er morgen weer iemand kijken. Merk wel dat ik erg kieskeurig ben, ik zoek liever wat langer naar iemand waar ik echt een goed gevoel bij heb dan dat ik nu consessies doe. Vorige week iemand gehad wat op zich een leuke meid is, heeft een eigen bedrijfje, van mijn leeftijd, bereid om lessen te nemen enzo, maar rijtechnisch viel het me toch tegen. Afwachtend, ze kon er naar mijn gevoel niet echt aan rijden. En ja, ze zat er natuurlijk voor het eerst op. Maar ik heb ook meerdere mensen zo weg zien rijden met Jauke en eigenlijk is dat waar ik naar op zoek ben. Ik hou haar wel zeker in gedachte, maar maak nog even geen keuze :) Meisje dat morgen komt heeft eigen pony's gehad, 18 jaar oud. Ben benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:28

Ik reageer ook niet meteen als ik een sms heb gehad als ik met andere dingen bezig ben. Met mijn bijrijdsters gaat alles via de whatsapp. Verder sluit ik me bij Amable aan.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:30

Succes morgen Amable, hoop dat het dit keer klikt tussen ruiter/paard :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:58

Ik heb waarschijnlijk een verzorgster gevonden *\o/* *\o/* *\o/*
26 jaar, verblikte of verbloosde niet toen ik Sharonne's gebruiksaanwijzing vertelde :P
Ze is alleen op dit moment heel erg zwanger, dus het word na haar zwangerschap.
Maar het eerste gesprek voelde echt heel goed. Sharonne reageerde ook goed op haar.
Dus als ze bevallen is en ze is weer in staat wat te doen, dan gaan we aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:54

Succes Amable! En klinkt goed Sabbientje!

Ik heb nog steeds geen reactie gehad .. Moet ik nu nogmaals een sms sturen om te vragen of ze mijn sms wel heeft gehad dat ze niet moet komen vandaag? :+ Ze is inderdaad 14 jaar, is inderdaad nog jong, maar ik had toch gehoopt dat ze na een paar weken hem wel zelfstandig zou poetsen enzo .. Als ik haar niet zeg waar ze hem moet vastzetten dan blijft ze gewoon aan de piste staan ronddraaien .. En ook het poetsen zelf, ze is dan een halve dag bezig met dezelfde borstel en als ik dan zeg dat ze product mag nemen om de staart te ontklitten dan bekijkt ze mij, en zucht ze nog net niet .. Ja, die staart zag er niet zo geweldig uit, ik had er een week niks aan gedaan, kan gebeuren, gewoon spul erin en uitkammen .. Maar na een kwartier zag de staart er nog zowat hetzelfde uit, terwijl ze er toch in bezig was geweest .. Moet ik daar nu echt mijn energie insteken en zeggen dat ze die dingen zo & zo moet doen?

Misschien heb ik weer de fout gemaakt door een jong iemand te nemen .. Ik zoek iemand die na een relatief korte tijd gewoon zelfstandig met hem kan werken, en niet iemand waarvan ik constant het handje moet vasthouden ... Ik wil iedereen een kans geven (dat is mijn fout denk ik), maar wat brengt het uiteindelijk op voor mij? En de pony .. die weet ook niet wat die moet natuurlijk ...

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:41

*een stille meelezer*

@[***] ik snap wat je bedoelt, je zoekt eigelijk iemand die na een paar keer snapt wat je wel en niet mag en hoe je te werk gaat, waar je niet elke keer tegen moet zeggen dit moet je doen dat mag je doen. gewoon iemand die zelf weet wat ze kan doen het gewoon netjes vraagt (toch :o ).
maar ik snap de verzorger wel, het is best moeilijk om iets met iemands anders zn paard te doen. je wil het allemaal zo goed mogelijk doen en geen foute maken.

Ik denk dat je het best tegen haar kan zeggen wat je dwars zit, ze kan je gedachten natuurlijk niet lezen. en vertellen wat ze wel en niet mag doen. en als ze het niet zeker weet ze het altijd mag vragen!
een lijsje is ook handig. dan als ze even niet weet wat ze wil doen dan kan ze even daar op kijken.
ik zou haar wel de tijd geven mischien opent ze van zelf wel wat meer op, als ze er vertrouwen krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:51

Maar ik heb bang dat ze gaat wenen als ik er met haar over ga praten :o
Heb al vaker het idee gehad dat ik haar bijna aan het wenen maakte .. vorige keer ook toen ik [***] op een bepaald moment overgenomen heb om te laten zien wat en hoe. Ik begrijp wel dat je je dan machteloos voelt, maar op dat moment kon het gewoon niet anders. Heb haar ook gezegd dat dit niet betekent dat ze het niet goed doet of dat ze het niet kan, maar dat het gewoon tijd nodig heeft en dat ze echt strenger moet worden. Maar toen werd ze al heel stilletjes en ik zag haar ook in haar ogen vegen ... Dan durf je zelf ook al niks meer te zeggen, maar dat lost het probleem natuurlijk ook niet op. In mijn ogen ben ik niet onredelijk, misschien streng, maar ik wil ook niet dat [***] over haar heen gaat lopen ... Kan ze toch maar moeilijk laten doen en dan als ze problemen krijgt zeggen "tja, dat zag ik aankomen .." :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:54

Volg je gevoel, sommige mensen hebben gewoon wat meer tijd nodig. Dat had ik ook toen ik achter de kassa zat. Andere mensen hadden het sneller door dan ik, want ik was erg bang om fouten te maken. Toch hebben ze toen mij de kans gegeven en een paar weken later waren ze super tevreden en deed ik het werk vol zelfvertrouwen en mocht ik andere mensen aansturen. Wat ik hiermee wil zeggen dat is sommige mensen gewoon wat meer tijd nodig hebben om zelfvertrouwen te krijgen. Geef haar vertrouwen en vertel duidelijk wat wel en niet mag, dan zal het vast snel beter gaan. Want zoals chloeve al zegt, het is ook niet niks om andermans paard te doen, zeker als je wat jonger bent. Ik was vroeger ook wat terughoudender bij andermans paarden. Inmiddels al lang niet meer, maar ik heb nu al 14 jaar eigen pony's. Denk je dat ze het er wel in heeft zitten om een goede verzorgster te worden? Als je het idee hebt dat het hopeloos is dan kun je mss beter iemand anders zoeken, zo niet dan zou ik zeker investeren.

De ene persoon is gewoon gevoeliger dan de andere. Dan huilt ze maar een keer, dan kun je het gesprek aangaan waarom het haar zo raakt en samen tot een oplossing komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:03

Dat is net het probleem, ik weet niet of het erin zit om een goede verzorgster (voor [***]) te worden. Ze is lief genoeg maar daar stopt het ook wel zo'n beetje. In het begin dacht ik: yes, ze heeft ervaring met grondwerk, en dat is ook zo, dat zie je, maar je merkt na een paar keer duidelijk dat ze enkel lessen heeft gehad met paarden die alles vanzelf doen zeg maar. Als het niet gaat zoals in het boekje weet ze meteen niet wat ze moet doen. Op zich geen probleem, maar ze doet ook dingen dat ik denk.... Zo gaat ze bv. steeds opzij van het paard staan om hem achterwaarts te drijven, en dan lukt dat niet en dan blokkeert ze. Ik heb al zeker 5 keer gezegd (zo niet meer) dat ze voor hem moet gaan staan om hem achterwaarts te drijven (en bij voorkeur ook nog iets aan de kant waar hij ziet, of de leadrope in ieder geval in de hand die hij ziet, werkt iets makkelijker in het begin ;) ). Maar dat soort dingen lijken niet door te dringen, of blijven niet hangen ... Ook probeert ze vanalles, maar als het geen effect heeft blijft ze ofwel doordoen, ofwel stopt ze ermee. Zo stond hij laatst op de poetsplaats en hij was wat op en af aan het wandelen, in mijn ogen niet storend (en ook normaal voor hem, als hij ergens binnen staat wil hij altijd alles horen & zien en aangezien hij maar 1 oog heeft moet hij nogal eens omdraaien) en ze stond daar maar "how [***] how" en zo 1000 keer, maar er kwam verder niks. Heb toen eens gevraagd waarom ze dat deed maar dan komt er geen uitleg, dan weet ze het niet. Heb toen ook gevraagd wat ze zou doen als hij echt zou gaan springen, aangezien hij op de "how" al niet reageert, maar dat wist ze dan ook niet. Ik kan toch maar moeilijk gaan zeggen: [***] mag dit & dit wel en dit & dit niet en als die dat & dat doet moet je zus & zo reageren.... ? Dat is een gedeelte eigen invulling, een gedeelte aanvoelen.. Als ik er steeds bij moet staan om alles in de gaten te houden en hem te corrigeren voordat het te ver gaat kan ik hem net zo goed zelf doen :+

Dus ja, het zijn allemaal van die kleine dingetjes waardoor ik toch mijn twijfels heb .. Ze is lief genoeg, en ze doet echt alles met de beste bedoelingen, maar of [***] zo geschikt is voor haar, ik weet het niet...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:08

Mss moet je dat toch eens proberen. Ze is nog jong en zoals je zegt heeft ze waarschijnlijk alleen ervaring met makke paarden. Mijn verzorgster wist in het begin ook niet altijd hoe ze met Hans moet omgaan als hij niet goed luistert, maar nu ik het een paar keer voor heb gedaan doet ze het ook uit zichzelf als hij bijvoorbeeld te hard mee wandelt om maar iets te noemen. Ik ben er sowieso wel voor om die jonge meiden in het begin goed te begeleiden, maar daar moet je natuurlijk wel de tijd en de zin voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:09

Maar ik heb nu al het gevoel dat ik veel te veel bemoei en teveel 'eisen' stel, ik voel me nu al een juffrouw of moeder of iets in die richting ... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:12

[***] schreef:
Maar ik heb nu al het gevoel dat ik veel te veel bemoei en teveel 'eisen' stel, ik voel me nu al een juffrouw of moeder of iets in die richting ... :o

Als ik dat zo hoor heb ik dat gevoel ook, kan je niet beter vragen van; ''Lukt het?'' ''Nee ( ofzo )'' ''Misschien kan je beter ... en .... bladieblaaa''

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:13

Dat herken ik wel, maar als je wilt dat het veilig en goed gaat is dat zeker in het begin maar even nodig. Het ligt er ook heel erg hoe je het brengt. Ik geef mijn bijrijdster zelf een soort van les, daar heb ik dat gevoel ook weleens, maar ik heb later altijd het idee dat ze het niet zo erg vind, want ze merkt wel dat het met mijn tips fijner gaat met rijden en dat ze Hans beter de baas kan als hij weer eens springerig is. En we doen ook leuke dingen, zoals lekker buitenrijden enz, dan gaat het alleen om lekker uitwaaien en zeg ik alleen iets als Hans te hard loopt oid en kletsen we verder alleen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:17

Moet ze wel zeggen dat het niet lukt :+
En sowieso, als de pony op een bepaald moment richting gras duikt en deze daar na 10 minuten nog staat is het wel duidelijk dat het niet lukt .. Ik vraag dan ook altijd wel "lukt het?" en ik probeer er een grappige draai aan te geven .. maarja, het is dan wel overduidelijk dat er een probleem is wat zij niet opgelost krijgt, en dan moet ik weer ...

Vorige keer wilde ik haar al dat blokje alleen laten wandelen, omdat ik wist dat ze dan onderweg waarschijnlijk "problemen" zou krijgen en dan zou ze dat zelf moeten oplossen. Maar dat wilde ze dus niet, dus moest ik mee handje vasthouden ... Of dat gevoel krijg ik dan toch :+

Misschien dat het wel beter gaat eens ze er eens op zit ofzo, maarja, het moet vanaf de grond ook gaan want ik heb geen rijpony en dat ga ik er ook niet van maken, eens een keertje het bos in prima, maar de rest van de week heeft hij ook graag aandacht en dan niet altijd vanop het zadel ...

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:22

@[***]
ik heb je "verhaal" met jou en je verzorgster gevolgd en ik herken mezelf heel erg in de verzorgster...
ik denk dat ze gewoon heel erg onzeker is. dat ze bang is om brutaal over te komen als ze teveel initiatief neemt, ookal weet ze eigenlijk best dat je dat heel erg graag zou willen. ook is ze bang om brutaal over te komen als ze je teveel smst als ze iets niet begrijpt. en ik denk dat ze ook bang is om dingen verkeerd te doen.

zelf heb ik ook een verzorgpaard die niet makkelijk is. en wat heeft de eigenaar ontzettend moeten afzien hoe ik op haar reed, maar altijd gaf ze me vertrouwens met wat ik deed. ik durfde eigenlijk bijna niks tegen haar te zeggen en was op het begin blij als ze er niet bij was. na een paar maanden werd ik wat minder onzeker. eigenaar liet me alleen haar paardje. uiteindelijk werd het heel erg gezellig als ze er was. ik rijd nu alleen met het paard buiten en durf alles tegen de eigenaar te zeggen. wat voor veel mensen normaal is maar voor mij een grote stap. nu is ze verhuist en blijft het paardje bij mij en haar ouders staan en gaat het super.

het heeft meer dan ee half jaar geduurd vordat ik een beetje loskwam en het goed begon te doen, maar de eigenaar heeft me altijd gesteund, hoe moeilijk ze het ook vond om haar paardje aan mij over te laten. tuurlijk hielp ze me heel veel.

wat jij moet doen weet ik niet, ik weet niet hoe jou paard precies is en waar jij goed aan doet. maar wat ik nu probeer te zeggen is dat ik denk dat na een tijd (lees dus ong halfjaar..) het allemaal heel anders zal zijn. als het klopt hoe ik denk dat je verzorgster is. of je daar op wilt wachten is echt aan jou, daar kan alleen jij over oordelen.

het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt en het een beetje begrijpt, want ik vind het erg moeilijk om het onder woorden te brengen wat ik precies bedoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:27

Dank je wel :)
Ik probeer haar ook zoveel mogelijk alleen te laten zodat ze zelf dingen kan doen en proberen zonder dat ik erop sta te kijken, voel me namelijk zelf wel beetje vervelend als ik er steeds op sta te kijken. Maarja, hoe het dan gaat weet ik niet, volgens haar goed maar als ik dan vraag "en wat heb je gedaan?" dan komt er ook weinig respons. Ik weet ook niet wat ik moet doen om goed te doen .. Wil haar ook niet het gevoel geven dat ik haar gewoon aan haar lot overlaat en het mij niet interesseert wat ze met de pony doet en hoe het gaat enzo, maar daar neig ik wel steeds meer & meer naartoe, ware het niet dat die pony mij heel dierbaar is en ik het moeilijk vindt om hem echt uit handen te geven. Het is gewoon zo'n complexe pony, eigenlijk zouden daar niet teveel mensen mee aan de slag moeten, maar ik dacht dat 1 vaste verzorgster wel moest kunnen ... alleen heb ik daar nu weer twijfels over .. again :(

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:30

Het is moeilijk als iemand bijna aan het huilen is als jij iets probeerd uit te leggen. maar aan de anderen kan het niet moet niet zo zijn dat er straks ongelukken gebeuren. en als ze elke keer over zich "heen laat lopen"dan is er een kans dat dit wel gaat gebeuren en dan?
Bij mijn vorige verzorgpaard werd ook altijd alles uitgelegd als ik iets niet wist of als ze zagen dat het niet zo hoord of goed ging, en persondelijk vind ik dat juist heel fijn!.
dan weet je of je het goed doet maar ook in het vervolg hoe het moet, alleen kan het niet zo zijn dat het meteen goed gaat, en je moet haar zeker een kans geven. Maar ookal is het moeilijk zou ik wel even met haar praten niet boos natuurlijk maar gewoon netjes uitleggen wat je dwars zit, dan weet zij dat ook en vertel haar dat ze best dingen mag doen en als het niet gaat dat ze het tuurlijk mag vragen.
tja ik weet het anders ook niet. Ik heb nooit een bijrijder gehad alleen paarden verzorgd dus ik kijk op de manier hoe ik het fijn zou vinden om benaderd te worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:34

Dat vertel ik haar dus ook .. dat ik die dingen niet zeg omdat ze het slecht doet, maar dat ze erop moet letten dat ze op tijd en streng genoeg reageert want anders gebeuren er misschien in de toekomst ongelukken. Ik heb datzelfde met [***] meegemaakt en dat wil ik haar echt besparen, want het is niet leuk als je pony die je toch graag ziet letterlijk over je heen loopt :=

Maarja, we zullen wel zien ... Heb haar nog een sms gestuurd met de vraag of ze mijn vorige heeft gehad over dat het niet doorging vandaag, als ik daar nu geen reactie op krijg weet ik het verder ook niet :+

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:36

jaa dat wel, gewoon afwachten wat de tijd doet. en mischien als ze meer vertrouwen heeft durft ze ook meer. Zoals ik al zij is een paard van een anderen niet niks, je weet dat een paard heel dierbaar voor iemand is. :)