bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:54

Negeerd sommige mensen :+
Jep, ik ben het met sommige hier eens.
een betalende bijrijder vind ik wel als een soort borg.
en natuurlijk als een bijrijder betaald moet het niet ineens zo zijn dat het paard zomaar verkocht kan worden, maar wel optijd gewoon word aangegeven aan de bijrijder. ;)

Brainless

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:27

Dat mensen er geld voor vragen moet de eigenaar zelf weten natuurlijk.
Maar ikzelf heb dat nooit hoeven doen en zal ook zelf niet aan een bijrijder geld vragen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:42

zoals ik twee pagina's geleden schreef is het voor mij geheel afhankelijk van de situatie waarin geld word gevraagd... denk dat iedereen daar overheen gelezen heeft. sommige situaties is het terecht om geld te vragen en andere situaties vind ik het totaal onterecht om geld te vragen. ik ben bijrijder en vind het niet erg om geld te betalen, tuurlijk zou gratis veel leuker zijn, maar vind het niet iets om de eigenaar van het paard op aan te kijken wanneer ze wel geld vragen!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:13

Als ik om bijrijder verlegen zit, zou ik daar wel een vergoeding tegen over zetten.
Enkel om het kaf van het koren te scheiden.
Dan zou ik er zelf niet 'rijk' van willen worden, maar meer iets voor het paard. Zak voer of zak met wortelen... Etc. Een keer een liksteentje. Zoiets. Lijkt mij best reëel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:49

maXcomX schreef:
Waarom is dat per paard verschillend?

Staat in mijn voorgaande posts.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:12

Meloen schreef:
Als ik om bijrijder verlegen zit, zou ik daar wel een vergoeding tegen over zetten.
Enkel om het kaf van het koren te scheiden.
Dan zou ik er zelf niet 'rijk' van willen worden, maar meer iets voor het paard. Zak voer of zak met wortelen... Etc. Een keer een liksteentje. Zoiets. Lijkt mij best reëel.

Dat vind ik dus "raar".
Pas als jij erom verlegen zit (dus op het moment dat je echt een bijrijder nodig hebt) dan moet er voor betaald worden?

Mijn bijrijders hebben mij nooit hoeven te betalen.
1 nam mijn paardje regelmatig mee naar club en dat betaalde zij wel zelf.
Zij betaalde ook de helft mee aan de ijzers.

Mijn andere paardje moet op ijzers en dat betaal ik gewoon zelf.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:48

jorretje schreef:
Ik zelf zou niet graag betalen voor een bijrijdpaardje, heb dit ook nooit gedaan, maar dat is ook omdat ik geen wedstrijdruiter ben en daar ook geen ambities in heb. Wel zou ik best (en heb ik ook wel eens) 'verplicht' les willen nemen, waar je uiteraard wel zelf voor moet betalen. Ik vind namelijk dat als je mee betaald je daar ook iets voor terug moet krijgen. In jouw geval is dat zo, dus vind ik het totaal geen onredelijk bedrag (zelfs aan de lage kant)! Je krijgt er immers een soort lease-paard voor op een stal met goede voorzieningen!

Ik vind het in jouw geval dus heel begrijpelijk, maar ik zie ook vaak mensen die een bijrijder vragen voor 1 of 2 dagen in de week en hiervoor al 150 euro per maand vragen. Je dan vaak voeren en de stal uit mesten en dan mag je alleen in de bak rijden. Dat vind ik een heel ander verhaal!

Maar dit is toch ieders eigen keuze? :) Ookal vraagt iemand 200 euro, dan nog is het de keuze aan iemand om dat er voor over te hebben of niet. Als je zelf niet wilt betalen, zoek je toch gewoon een bijrijdpaard die gratis is. snap hier waarom er moeilijk over gedaan word.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:42

xxriiannee schreef:
Maar dit is toch ieders eigen keuze? :) Ookal vraagt iemand 200 euro, dan nog is het de keuze aan iemand om dat er voor over te hebben of niet. Als je zelf niet wilt betalen, zoek je toch gewoon een bijrijdpaard die gratis is. snap hier waarom er moeilijk over gedaan word.

Ja dat snap ik ook echt niet.

Je hoort mij(en andere) ook niet zeggen wat belachelijk dat er mensen zijn die hun bijrijder gratis laten rijden.

Helemaal zelf weten...jouw paard...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:18

xxriiannee schreef:

Al vraag je 1000 euro, moet je zelf weten. Er wordt ook niet moeilijk over gedaan, TS vroeg alleen naar wel/niet betalen voor een bijrijder en daar krijgt ze reacties op. Dat kunnen dan ook reacties zijn waar zij (en anderen, zoals bijv. jij) het niet mee eens zijn.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:23

TS, als ik in de buurt woonde, kwam ik met alle plezier bij je rijden.
Ookal is het 100,-, je moet het beschouwen als je eigen, hebt binnenbak tot je beschikking, min. 4x per week rijden, vlak bij het bos.

Klinkt als een droom?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:27

Diablo schreef:
xxriiannee schreef:

Al vraag je 1000 euro, moet je zelf weten. Er wordt ook niet moeilijk over gedaan, TS vroeg alleen naar wel/niet betalen voor een bijrijder en daar krijgt ze reacties op. Dat kunnen dan ook reacties zijn waar zij (en anderen, zoals bijv. jij) het niet mee eens zijn.

Weet je waar het mij meer om ging. Ik en andere hier in het topic vinden het normaal dat je een vergoeding vraagt, maar ook als je het gratis doet.

Maar van sommige mensen die zelf geen geld hebben om een eigen paard te kunnen onderhouden vinden het belachelijk om geld ervoor te moeten betalen. En dat vind ik heel profiterend overkomen.

Ik vraag zelf geen vergoeding, maar reacties zoals ik wil het wel gratis komen doen neem ik zeker niet serieus.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:32

nee hoor. ikzelf vind dit zelfs goedkoop!! en dan nog niet betalen. ik zou tegen dei mensen zeggen zoek maar een ander paard.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:41

Ik heb nog nooit en zal nooit een paard bijrijden waar ik voor moet betalen.

Ik help de eigenaar die tijd gebrek of interesse gebrek hebben en inruil daarvoor zorg ik voor de paarden. Als ik zou willen betalen, zou ik zelf een paard kopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:51

noekje schreef:

Ik help de eigenaar die tijd gebrek of interesse gebrek hebben en inruil daarvoor zorg ik voor de paarden. Als ik zou willen betalen, zou ik zelf een paard kopen.

dit vind ik vreemd, je wil niet bijdragen in de kosten voor een paard wat je eigenlijk huurt
maar dan wel een eigen paard wat min 300 euro p/m kost 8)7

en ook een rare opmerking;
Ik help de eigenaar die tijd gebrek of interesse gebrek hebben -O-

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:08

mirgino schreef:
noekje schreef:

dit vind ik vreemd, je wil niet bijdragen in de kosten voor een paard wat je eigenlijk huurt

:') dat versta ik dan dus onder "profiterend"

Als je er zo over denkt, koop dan zelf een paard. Mijn pony krijgt geen bijrijder met zo'n insteek :n

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:16

mirgino schreef:
noekje schreef:

Dat komt omdat ik bijrijden zie als helpen en niet als 'huren'. Ik zorg dan voor hun paarden wanneer zij dat niet kunnen óf willen, zijn er genoeg hoor. Of wanneer ze een weekend weg gaan en dat doe ik met plezier, maar daar ga ik niet voor betalen.

Imo ga je ook geen paard kopen als je op voorhand weet dat je dit niet kan betalen.

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:29

dit is idd aan de eigenaar of die er een vergoeding voor wil hebben of niet.
Ik vind het niet meer dan normaal, een paard kost toch een hoop geld per maand en jij maakt er dan ook gebruik van....

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:36

Ik heb zelf ook een betaalde bijrijdster op mijn paardje rijden..
Voor mij is de reden dat ik mijn paardje "verhuur" ook puur het financiele plaatje.
Qua tijd is het niet nodig, maar ik biedt dus iemand de mogelijkheid om een aantal keer in de week te rijden op een fijn paard en met goede spullen.
Ik geef ook altijd aan dat de reden financieel is, willen ze niet betalen, dan heb ik geen interesse om mijn paard te delen..

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:37

Zo hallo, ik zou absoluut geen 100 euro per maand betalen om andermans paard te rijden.. :roll: Ik heb bij 4 families verzorgpony's/paarden gereden en die hebben nooit een cent aan me gevraagd. Wat ik wel uit fatsoen deed was de hoefsmid betalen, inentingen, zorgen voor halsters en rijtuig e.d. , uiteraard zelf lessen en clublessen alsook startgeld betalen. Wat wel een verschil maakt , is dat dit allemaal bij particulieren was die zelf hun paarden aan huis hielden en dus geen stalgeld betaalden. Ik zorgde dan voor de verzorging alsin stallen doen, buitengooien, deken wissels , voeren en heb 3 paarden/pony's voor ze ingereden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:39

Nathaliefje schreef:
Zo hallo, ik zou absoluut geen 100 euro per maand betalen om andermans paard te rijden.. :roll: Ik heb bij 4 families verzorgpony's/paarden gereden en die hebben nooit een cent aan me gevraagd. Wat ik wel uit fatsoen deed was de hoefsmid betalen, inentingen, zorgen voor halsters en rijtuig e.d. , uiteraard zelf lessen en clublessen alsook startgeld betalen. Wat wel een verschil maakt , is dat dit allemaal bij particulieren was die zelf hun paarden aan huis hielden en dus geen stalgeld betaalden. Ik zorgde dan voor de verzorging alsin stallen doen, buitengooien, deken wissels , voeren en heb 3 paarden/pony's voor ze ingereden.

Maar dan betaal je toch ook? staat bij mij gelijk aan een vergoeding. Zou overigens nooit geld vragen aan iemand die de hele verzorging op zich neemt zoals jij aangeeft. :)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:48

xxriiannee schreef:
Nathaliefje schreef:

Maar dan betaal je toch ook? staat bij mij gelijk aan een vergoeding. Zou overigens nooit geld vragen aan iemand die de hele verzorging op zich neemt zoals jij aangeeft. :)

Klopt, zoiets als de hoefsmid of inentingen vind ik dat de bijrijder uit fatsoen zelf kan betalen, maar al deze families vróegen het nooit van mij om dit te betalen. Dat deed ik zelf uit dankbaarheid. Maar een bedrag als 100 per maand vind ik toch echt te ver gaan. :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:10

Nathaliefje schreef:
Klopt, zoiets als de hoefsmid of inentingen vind ik dat de bijrijder uit fatsoen zelf kan betalen, maar al deze families vróegen het nooit van mij om dit te betalen. Dat deed ik zelf uit dankbaarheid. Maar een bedrag als 100 per maand vind ik toch echt te ver gaan. :)

een bijrijder met zo'n houding zou ik zeker willen hebben! en dan natuurlijk niet om de kosten :+

Iemand die dankbaar is dat je gratis andermans paard mag rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:31

xxriiannee schreef:
:') dat versta ik dan dus onder "profiterend"

Als je er zo over denkt, koop dan zelf een paard. Mijn pony krijgt geen bijrijder met zo'n insteek :n

Nou, don't worry, want ik zou het niet eens willen. ;)
Mijn eigen paard kost me idd geen 300 euro p.m., tenzij ik een hoge DA-rekening heb ofzo. En hij staat op een fijne plek, hoor, niets mis mee. Je moet hooguit wat rekening met het weer houden in de winter, maar ach, dat moet je toch wel, gezien zijn wintervacht. Ik heb een heel gezond, sterk paardje, en ik zou me persoonlijk kapot schamen als ik 100 euro p.m. zou vragen aan een bijrijder. :o

Zoals ik al eerder zei, ik heb jarenlang gratis verzorgd en gereden, uitgemest, paarden beleerd, gevoerd en noem maar op.... Ik was er met dag en dauw, in weer en wind, kocht ook een hoop zelf, betaalde mijn eigen lessen, maar voor de paarden hoefde ik geen cent te betalen.
Kreeg laatst weer een vraagje of ik een paard wilde bijrijden voor niets. Ik heb er gewoonweg geen tijd voor, want ik besteed al mijn vrije tijd toch liever aan mijn eigen paard. ;)
Ik vind het onzin om te zeggen dat iemand die niet betaalt profiteert, want zo heb ik het nooit bedoeld en gevoeld en gelukkig werd het aan 'de andere kant' ook nooit zo ervaren. Ik had en heb hart voor paarden, wil er juist ook een echte band mee hebben, daarom wilde ik nooit alleen maar rijden, maar ook verzorgen. Manegelessen zijn aan mij ook niet besteed (opgezadeld paard, uurtje rijden en wegwezen). ;)

Er wordt te snel geoordeeld hier, maar what's new?
Overigens begrijp ik in sommige gevallen wel dat er wat gevraagd wordt, maar er zijn ook veel gevallen dat ik denk 'jeetje, waar haal je de arrogantie vandaan om zo'n bedrag te vragen?'

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:48

Ik zou zeker geen 100 euro voor betalen. Zou het niet eens kunnen want ben een student en woon op kamers. Ik heb wel eigen paarden gehad maar die zijn dus verkocht wegens studie en verhuizen.

Wat mij vooral opvalt in dit verhaal, waarom koop je in godsnaam een paard als je van te voren al weet dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt? Koop je hem dan alleen voor de leuk, om af en toe een keertje op te rijden? Geeft op zich niks als jij dat graag zo doet, maar het lijkt mij toch een beetje 'zonde' van het geld.

Edit: Ik vind het ook zeker wel een punt dat je door mee te betalen investeert in het paard. Waarschijnlijk zie jij daar als bijrijder nooit wat van terug en kan het paard zomaar verkocht worden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:10

Precies!
En dat "huur" kletsverhaal, deugt ook niet.