Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:10

_nvds schreef:
Wat heb je nou aan je paard als je hem 7 dagen laat bijrijden door een ander?

Kan zat redenen bedenken hoor :j

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:16

Ik rijd nu helemaal niet, dus mijn bijrijdster is ook de enige die rijdt
Mag je anders geen paard hebben ofzo? :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:19

_nvds schreef:
Aleeneh schreef:
Wou je zeggen dat het enige nut van paarden is om gereden te worden? :o

Nee. Dat zeg ik niet. Want in het begrip van bijrijden hoort ook verzorging ;)

Niet altijd hoor.
Mijn bijrijdster mag komen rijden/borstelen wanneer ze wilt en ik doe zelf de hele verzorging.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:47

Bij mij is het zelfs zo erg dat ook al zou ik nooit meer op mijn pony kunnen rijden, dat ik dat geen probleem zou vinden... Genoeg andere dingen om te doen... Nooit fanatiek geweest... Daar nog ooit een hele discussie over gehad met de stalhoudster :') Haar dochter had een A-pony en was er te groot voor, dus der paps had gezegd, nieuwe pony mag, maar dan moet de oude eruit.. wilde ze niet... Dus dan mocht ze wel op het wedstrijdpaard van der stiefmams (stalhoudster) die was het daar dus niet mee eens... Meisje was er om het weekend, dus ik zo "Dan rijdt ze toch die van mij?" (net of die het erg vind om met een meisje van 12 wat rond te hobbelen)... Maar dat kon echt niet... De paps kwam er even leuk doorheen "Wees gewoon blij, dan hoeft ze ook niet op jouw paard" :')

Maar ook vaak commentaar gekregen dat ik te weinig reed, longeer redelijk wat, ging wandelen/hardlopen etc. Maarja... Ik had net zo blij kunnen zijn met een shetje dan met mijn pony :')

Ik weet niet wie er kleine pony's hebben in dit topic, volgens mij heeft iedereen wel een pony/paard waar gereden op kan worden? (Ook al is het door kleine ruitertjes)... maar merken jullie bijvoorbeeld ook als rijden even niet kan door omstandigheden (bak te nat, pony kreupel of wat dan ook) dat de bijrijders niet zo goed komen als dat ze wel mogen rijden?

(Zo is mijn zadel ooit "stuk" geweest en ze zou komen longeren, meisje kwam alleen om te rijden, liet het liefst nog mijn zusje de pony opzadelen en poetsen) dus gezegd "singelstoot kapot, ligt bij de zadelmaker, maar wil je hem dan wel longeren ofzo?" :') die week is ze niet eens wezen kijken... 500m van der huis was de stal...)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:02

Sheran schreef:
Je kunt overwegen dat er wel een jonger iemand mag komen, maar dat er wel (ouderlijk) toezicht nodig is.

ja je hebt gelijk ik ben bijv. al 2 jaar op zoek naar een verzorgpaardje ik ben 15 jaar en heb 7 jaar rij ervaring het kan ook zijn dat je wel 16 bent maar misschien 2 of 3 jaar ervaring hebt dus leeftijd zegt niet alles nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:05

Lianne86 schreef:
Ik weet niet wie er kleine pony's hebben in dit topic, volgens mij heeft iedereen wel een pony/paard waar gereden op kan worden? (Ook al is het door kleine ruitertjes)... maar merken jullie bijvoorbeeld ook als rijden even niet kan door omstandigheden (bak te nat, pony kreupel of wat dan ook) dat de bijrijders niet zo goed komen als dat ze wel mogen rijden?

(Zo is mijn zadel ooit "stuk" geweest en ze zou komen longeren, meisje kwam alleen om te rijden, liet het liefst nog mijn zusje de pony opzadelen en poetsen) dus gezegd "singelstoot kapot, ligt bij de zadelmaker, maar wil je hem dan wel longeren ofzo?" :') die week is ze niet eens wezen kijken... 500m van der huis was de stal...)

Nee nog geen last van gehad.. Vorige keer kwam mijn bijrijdster, zou ze gaan rijden (ik was er wel bij omdat ze er daarvoor vanaf gekukeld was :+ ) alleen toen was het vrij druk in de bak, en dat vindt mijn merrie nog heel lastig en daar wordt ze een beetje stout van. Dus samen overlegd en aan haar de keuze gelaten om te rijden; zij heeft uiteindelijk de keuze gemaakt niet te gaan rijden en toen zijn we gaan longeren en heeft ze een longeerlesje gehad in plaats van dat ze ging rijden :) Dag daarna is ze wel gaan rijden en dat vond ze ook geen punt :)

lienieminie schreef:
Sheran schreef:
Je kunt overwegen dat er wel een jonger iemand mag komen, maar dat er wel (ouderlijk) toezicht nodig is.

ja je hebt gelijk ik ben bijv. al 2 jaar op zoek naar een verzorgpaardje ik ben 15 jaar en heb 7 jaar rij ervaring het kan ook zijn dat je wel 16 bent maar misschien 2 of 3 jaar ervaring hebt dus leeftijd zegt niet alles nee

Tja, bij mij zou je dan wel kunnen komen, maar let wel dat het met leeftijd niet alleen gaat om ervaring maar ook verantwoordelijkheid, alleen kunnen zijn op stal e.d.
En ik snap dus best dat mensen dan 16+ zeggen, ik heb ondanks mijn kleine lieve kinderpony ook de grens op 13+ gelegd. En haar broertje gaat dan ook 1x in de week op Dora rijden maar dat is ook alleen onder toezicht.
In principe is het wel de bedoeling dat je in je eentje rijdt natuurlijk, en als je daar dan zelf bij moet blijven is dat niet echt handig. Veel ouders hebben er ook niet echt zin in om in de winter een uur op een koude stal rond te hangen en dan zijn ze alsnog in hun eentje :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:12

Als ouders erbij blijven, geen probleem... Het liefst dan nog dat ze ook iets van paarden weten, maar kan iemand opzadelen/afzadelen, zelfstandig rijden en wil diegene lessen nemen ook prima..

Maar het probleem met ouders is vaak (tenminste heb heel wat ouders gesproken) die denken dat alle pensionstallen maneges zijn waar heel de tijd mensen rondlopen die helpen. Dat alle paarden ook brave paardjes zijn die rondhobbelen ;) en het leuke... ze verwachten van de eigenaar ook nog eens dat ze een soort oppas krijgen met een paard :p (Ik heb nog nooit zo gelachen, situatie uitgelegd... "Ow, maar jij bent er dan niet elke dag naar school om met onze dochter het paard te verzorgen en haar te laten rijden en les te geven?" :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:15

Lianne86: Precies.. Hier ook iemand gehad hoor. Meisje kwam rijden, was uiteindelijk achteraf veel te jong maar tegen mij was een andere leeftijd verteld, altijd leuk. Maar moeders ook "Maar ik kan d'r toch wel afzetten en na een uur weer komen halen?" Eh ja kan... Op de manege, niet hier. Lopen veel te veel grote paarden rond om haar rond te laten lopen, ik vond haar écht te klein.
Maarja, logisch als 't kind geen 13 is maar 9 of 10 ofzo.
Dan denk ik ook, ik ben geen kinderdagverblijf..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:17

Sommige ouders verwachten het echt... En er zijn ook mensen die het doen hoor! Genoeg mensen met kleine pony's die er zelf bij blijven etc. Maarja, die vragen vaak ook een leuke bijdrage (terecht), bij mij was het dus al "gratis" dus.... mjah... "gratis oppas met paard" dat had mijn advertentietitel moeten worden :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:19

Haha bijna wel ja :+

Kijk ik ben er ook wel eens bij.. Maar nu ik heb gezien dat mijn bijrijdster het prima alleen af kan, kom ik alleen op verzoek van bijrijdster erbij met het rijden :+ Verder gaan we eigenlijk los van elkaar :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:22

Hier gaat het nu (ivm stalling) nog even met iemand mee... (We zitten met hondjes, een poort die niet dicht kan als de matten over het rooster liggen.. maar zonder rooster loopt pony er niet over) dus nu even gaat er iemand mee... Deze week waarschijnlijk nog verhuizen naar de uiteindelijke stal, dus dan kan ze gewoon alles zelf...

Het is altijd zo fijn als je bijrijdster gewoon tig x zo goed rijdt als jij :D (Ze is ambitieus, zit echt in de sport.. en ik hobbel wat rond :D)

En mjah ik ben er zelf weinig, maar mams en zusje gaan voor de gezelligheid mee... Hem vasthouden, etc. soort groompjes ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:57

Ik rijd momenteel ook niet zelf omdat mijn rug nu gewoon niet wil wat ik wil.
Vorig jaar ook zo'n periode gehad en ik weet dat het straks wel weer gaat. Vandaar dat ik ook een bijrijder heb gezocht.
En nee als het straks weer gaat is het niet zo dat ze dan weer kan ophoepelen hoor, 2á3 keer pre week rijden is voor mij normaal het max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:59

kiki1976 schreef:
Vorig jaar ook zo'n periode gehad en ik weet dat het straks wel weer gaat. Vandaar dat ik ook een bijrijder heb gezocht.
En nee als het straks weer gaat is het niet zo dat ze dan weer kan ophoepelen hoor, 2á3 keer pre week rijden is voor mij normaal het max.

Precies, hier ook :)
Ik ga toch geen 5 dagen in de week rijden, vind ik geen hol aan ook :') Maar als ik wil rijden kan ik wel rijden, dus zitten we elkaar niet in de weg :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:02

Eigenlijk klinkt het wel heel erg... Alle mensen zonder eigen paard denken "wow, dan zou ik elke dag..." en als je een eigen paard hebt, dan heb je zoiets van 2-3x per week is goed zat :p

(Zou het liefst wel elke dag even langsgaan... maarja... kan helaas niet... deed het eerst wel altijd, maar dat elke dag rijden.. nee voor mij echt niet :') nam nog liever het buurmeisje mee :p)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:09

ja je hebt gelijk ik ben bijv. al 2 jaar op zoek naar een verzorgpaardje ik ben 15 jaar en heb 7 jaar rij ervaring het kan ook zijn dat je wel 16 bent maar misschien 2 of 3 jaar ervaring hebt dus leeftijd zegt niet alles nee[/quote]

Tja, bij mij zou je dan wel kunnen komen, maar let wel dat het met leeftijd niet alleen gaat om ervaring maar ook verantwoordelijkheid, alleen kunnen zijn op stal e.d.
En ik snap dus best dat mensen dan 16+ zeggen, ik heb ondanks mijn kleine lieve kinderpony ook de grens op 13+ gelegd. En haar broertje gaat dan ook 1x in de week op Dora rijden maar dat is ook alleen onder toezicht.
In principe is het wel de bedoeling dat je in je eentje rijdt natuurlijk, en als je daar dan zelf bij moet blijven is dat niet echt handig. Veel ouders hebben er ook niet echt zin in om in de winter een uur op een koude stal rond te hangen en dan zijn ze alsnog in hun eentje :+[/quote]

dat is wel logisch maar toch zou ik het overwegen als ik jou was want ik loop bijv. nu 2 jaar folders en dan leer je natuurlijk ook wel verantwoordelijk heid etc. misschien kun je iemand uitnodigen die op jou pony past (en de leeftijd heeft) om te kijken of dat iets is anders kun je altijd nog naar een ouder iemand terug gaan of kijk naar oudere kinderen die wat kleiner zijn (zoals ik bijv. maar er zijn er vast wel wat meer)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:11

chelle_dora schreef:
kiki1976 schreef:

Precies, hier ook :)
Ik ga toch geen 5 dagen in de week rijden, vind ik geen hol aan ook :') Maar als ik wil rijden kan ik wel rijden, dus zitten we elkaar niet in de weg :)

ja en het is ook echt niet erg om je paard een keer een paar dagen vrij te geven dus ik snap voor sommige het probleem niet helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:11

*Zwaait.

Ik ben ook weer op zoek, maar t is nog niet zo makkelijk.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:14

Joolien, positief blijven, mij lukte het deze keer binnen een week om iemand te vinden! :D (ik blijf er bij... het blijft een wereldwonder.. maar het kan echt snel gaan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:28

lienieminie: Tja, ik heb al een bijrijdster zoals je al kunt lezen, die is 13 en die mag van mij alleen. Maar een 9 of 10jarige alleen laten bij m'n pony, sorry dat is net iets anders dan een folderwijkje :+

Lianne86: Ja precies :') Mensen die roepen ik ga ieeeeeeeeeeedere dag dan rijden.. Nou als je daar zelf al niet op terugkomt, dan komt je paard daar wel op terug... :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:34

lienieminie schreef:
kiki1976 schreef:

ja en het is ook echt niet erg om je paard een keer een paar dagen vrij te geven dus ik snap voor sommige het probleem niet helemaal

In mijn geval heb ik nu al ruim 6 weken niet meer gereden, puur omdat mijn rug niet wil. Tja en dan staat ze wel erg lang stil.
Eerder kwam er een vriendin haar nog wel eens tussendoor rijden of longeren met dubbele lijnen maar die heeft het zelf giga druk (en thuis 10 pony's staan).

Een paar dagen vrij vind m'n paard niet erg, integendeel heerlijk zelfs. Maar in mijn geval gaat het dus om een langere termijn en daar doe ik haar dus juist geen plezier mee.
Maar ik hoef haar ook geen 6 dagen per week aan het werk te zetten, want daar word ze ook niet blij van haha

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:43

Ik kocht een kwpner zodat ik vaker kon gaan rijden (haf heeft blessure) en nu rijd ik uiteindelijk 1 keer per week haha. Ik vind longeren net zo leuk eigenlijk..en vind het leuk om te zien hoe mijn bijrijder mijn paard rijd. Dat klikt ook echt super tussen hun. Paard wilt wel graag lopen vandaar 2de bijrijder zodat ze niks te kort komt aan beweging. Ik heb einde van het jaar mijn handen vol aan 2 maflingers (staan nu ergens in volpension).

Ik heb trouwens wel de beste ervaringen met meiden van 15+..de oudere dames willen graag meer met het paard dan dat ik wil, dat werkt vaak niet.

Vanavond komt er als het goed is iemand kijken..ik ben erg benieuwd!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:44

chelle_dora schreef:
lienieminie: Tja, ik heb al een bijrijdster zoals je al kunt lezen, die is 13 en die mag van mij alleen. Maar een 9 of 10jarige alleen laten bij m'n pony, sorry dat is net iets anders dan een folderwijkje :+

Lianne86: Ja precies :') Mensen die roepen ik ga ieeeeeeeeeeedere dag dan rijden.. Nou als je daar zelf al niet op terugkomt, dan komt je paard daar wel op terug... :')

nee dat snap ik ook wel maar ik bedoel alleen dat je niet per se 16 hoeft te zijn om verantwoordlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:51

lienieminie schreef:
chelle_dora schreef:

nee dat snap ik ook wel maar ik bedoel alleen dat je niet per se 16 hoeft te zijn om verantwoordlijk te zijn.

Nee, maar vaak is het een combinatie van factoren: zelfstandig zijn, verantwoordelijk zijn, en goed na kunnen denken over de gevolgen. En om dan als vergelijking aan te geven; sommige 15jarigen hebben een folderwijk daar leren ze ook verantwoording, sorry maar als je geen zin hebt, pletter je je folders gewoon weg :+ Dat heb ik genoeg 15jarigen zien doen als het regende. Dus die verantwoordelijkheid is van een heel ander niveau als die je nodig hebt met een paard.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:16

De ene 15 jarige is de andere niet..dat klopt wel idd :j Maarja zie de juiste dan maar eens te vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:19

Dat is ook zo :)

Ik ben ook echt geen miep met leeftijd, maar wél met verantwoording en hoe je je gedraagt. Zo zou een jaar onder m'n "leeftijdsgrens" geen punt zijn, mits je de verwachtingen waar kunt maken natuurlijk (al geld dat met iedere leeftijd wel). Maar Echt meerdere jaren onder de leeftijdsgrens, zie ik dan weer niets in.

Ik denk ook dat je prima 16+ advertenties aan zou kunnen schrijven, maar dit ligt er dus maar wel nét aan hoe je jezelf presenteert. Zo zou ik een 15jarige die dus roept "ik heb ook een folderwijk en daar heb ik ook mee geleerd verantwoordelijk te zijn" zélf dus niet serieus nemen, evenals iemand die met argumenten komt als "maar ik heb tig jaar ervaring en een andere 16jarige misschien maar 3 jaar". Het gaat dan niet om de andere, 16jarige meid, maar het gaat om jou, en jij moet jezelf "verkopen" als het ware en aan kunnen tonen dat jij ook voldoet en goed kan zijn voor het dier, dus stel je dan ook volwassen op! :) Mijn bijrijdster is dus 13, maar dat had ik niet meer onthouden vanuit de mails (we hebben vrij lang mailcontact gehad voordat ze kwam kijken/rijden) en ik dacht dus dat ik met een 15/16jarige aan het praten was tijdens het mailcontact. :) Dat zijn kleine dingen die het doen.