Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:59

Idd een paar lessen nemen

Hier kwam ook iemand die voor het proefrijden aangaf dat het lang geleden was dat ze had gereden..... zonde van mijn moeite, want daar kan ik toch geen rekening mee houden. Ik beoordeel wat ik zie...
Als je iets graag wil, kun je daar best wat moeite voor doen en niet op het laatste moment met zoiets aankomen...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:00

Ik zou het heel eerlijk toegeven en van te voren :+

Lessen ok, kan ik inkomen, maar vind de reactie van Calippe te aanvallend. Ik ben nu eenmaal een persoon die moeilijk heeft om die stap te zetten en met " dwingen " ( ik zet het tss "" omdat het nogal heel subjectief is ) kom je er niet.

Zal even de situatie uitleggen over dat moeite doen... In de dichts bijzijnde manege heb ik jaren gezeten, maar gewoon weggepest geweest ( door de manege eigenaresse)... Voor mij is dit al een goede reden om daar niet terug te gaan, ookal wil ik mijn best doen EN moeite doen ;-)
En waar dat vroeger mijn 2 andere verzorgpaarden hebben gestaan ( privé stal ) kan ik geen paardje vinden om mee te lessen ( en die 2 paardjes staan nu op pensioen ).

Dus bijrijdpaarden en verzorgpaarden zie ik voor mij de beste optie ;-)
Jij moet mij niet " aannemen". Wie zoekt die vind en als dat zo is en daar is dan nog mogelijkheid om te lessen zal het wel snel te terug komen ( en als dit niet zo is zoekt ik zelf wel instructie :-) ).

Dat eigenaars er in het bij zijn om te begeleiden begrijp ik, maar persoonlijk ben ik nu geen 12 meer en moeten ze mijn handje niet komen vast houden :+
Je ziet iets in de toekomstige verzorger of je ziet het niet :)

Hoja; eigen paard is geen optie want daarvoor heb ik de financiële middelen niet voor op dit moment.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:49

Als ik er het paard voor zou hebben. Dan zou ik er geen moeite mee hebben als ze even op gang moeten komen. Wel graag van te voren aangeven want dan wil als eigenaar de eerste paar keer wel bij zijn. Je moet toch even aan kijken of er vooruit gang in zit. Maar daar moet je als eigenaar dan ook de tijd voor hebben. Of het moet de eerste toch zo goed gaan dat ze zich prima alleen kunnen redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:51

Ik ben nog steeds af en toe bij m'n bijrijdster.. Niet omdat ik de strenge juffrouw wil zijn of omdat ik een vervelende eigenaar wil zijn, maar om in de gaten te houden of het goed gaat... imo kan je beter een betrokken eigenaar treffen dan eentje die het niet uitmaakt. Een bijrijdster die liever wil dat ik gelijk weg ben die zou bij mij niet zo vaak komen rijden ben ik bang :+ K zal niet last minute een paard opeisen, maar het blijft mijn paard dus ook op de dagen van de bijrijdster heb ik gewoon 'bezoekrecht' :+
De opmerking 'je ziet iets in je toekomstige verzorgster of je ziet het niet' gaat lang niet altijd op hoor, genoeg meiden die de eerste 3x alles prima op orde doen en daarna niet meer komen of ineens heel raar gaan aanklooien op een manier die niet volgens jouw boekje gaat.. :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:23

Dat je er bent in het begin is normaal...
Maar met handje vast houden bedoel ik steeds zeggen van en nu dit en nu dat, en dan dit en,dan dat, terwijl de bijrijder nog niet eens aan de betreffende handeling is geraakt.
ik heb het laatste jaar voor ik nu gestopt ben een bijrijdpaard gehad die echt veel eisend was ( alles had een bepaalde plek, zo opgeruimd, beschermers vuil? Wassen aan de slang en te drogen hangen, benen vh paard ook evt. Afspoelen ( hangde af van het weer ), om de 2weken het tuig poetsen, min om de 2weken les, elke keer als ik kwam de drollen eruit en,natuurlijk ook op tijd afzeggen als ik niet Kon ( logisch!!)) EN ik betaalde haar ook ;-)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:29

Nou dan ben ik ook veeleisend :o Alles is opgeruimd en heeft een plek, ik verwacht van mijn bijrijdster dat zij mijn spullen netjes en precies terug hangt op die zelfde plek zodat ik niet iets moet gaan zoeken waar zij iets heeft opgeruimd...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:23

Ik rijd altijd samen met de eigenaresse :D . Het is bij ons ook helemaal nog niet te doen om Klef en Bef uit elkaar te halen, dan is t blinde paniek, dat moeten we zachtjes loswerken. En het is ook zeer zeker niet de bedoeling dat ik onaangekondigd op de klep val zo van ik kom nu paardrijden. :D Ze staan bij haar ook aan huis, dus technisch gesproken zou het ooit wel kunnen, maar we hebben het nu nog veel te gezellig met elkaar én met de paarden saam.

Maar spullen opruimen, schoonmaken, even drollen eruit wippen etc etc etc zijn voor mij dingen die niet een besproken hoeven te worden, dat is toch de normale gang van zaken??? Je bent met een ander zijn spullen bezig, daar ben ik gewoon zuinig op hoor.

En wat betreft voorrijden, hier was het gewoon opstappen en gaan. Meteen naar buiten, want toen hadden we nog geen bakje, hij kneiterde ervantussen in de galop dus ik was meteen "ontgroend" na een jaar niet rijden zeg maar. Maar gezien ik ben blijven zitten én de volgende dag meteen weer wilde, mocht ik blijven. _O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:34

@ mohica sorry dat ik het vraag maar vind je dat echt veeleisend?
Buiten 2 keer in de week het tuig poetsen vind ik de rest de normaalste zaak van de wereld spullen hang je op de juiste plek weg, is iets vuil maak je het schoon. Na verzorging voor het paard. Ik zie persoonlijk het veel eisende niet.
Alleen zou ik het 2x in de week het tuig poetsen wat veel vinden al hoewel als het veel gebruikt wordt moet het wel regelmatig even schoongemaakt worden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:37

Ze geeft aan dat het tuig om de 2 weken gepoetst moet worden....tja ik vind het ook zeker niet veeleisend!
Moet je mij niet als eigenaar hebben want dan wordt je me snel zat denk ik :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:44

Ik vind het persoonlijk wat veel maar echt veeleisend ook niet. Ik heb zelf best een hekel aan het tuig onderhoud. Daarom heb ik dus niet voor leer gekozen ik heb alles kunststof.
Maar als de eigenaar het wil zou ik daar niet zo'n probleem mee hebben. Doe ik nu ook van me vz paardjes. Maar dan wanneer ik er zin in heb.

Je maakt me wel nieuwsgierig _PatriciaH wat heb jij allemaal voor eisen dan.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-02-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:44

Mijn god, is dat al veeleisend? Ik vond mezelf niet veeleisend, er hoeft bij mij geen zadel of hoofdstel ingevet te worden ofzo maar als de beschermers onder het zand zitten of je net een uur in de modder hebt gereden is het toch normaal om even schoon te maken (zowel beschemers als het paard zelf)? Poeh, 1x in de twee weken verplicht lessen is ook meer dan normaal hoor, evenals een paar drollen uit de box halen, lijkt me niet een hele grote moeite... Misschien is een manege meer de juiste plek denk ik dan..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:46

Ik vind het eigenlijk ook niet veeleisend.

Ik rij een paard waarbij de ''eisen'' zijn:
- altijd vanaf een krukje moet opstappen
- met rijlaarzen rijden
- stront opruimen in de bak
- hoefslag soms weer netjes maken
- zadel om de 2 weken poetsen
- moet laten weten wanneer ik kom
- altijd netjes overleggen
- liefst geen vriendinnen meenemen
- enz.
Maar ik vid het echt géen enkel probleem!

Ik rijd bijvoorbeeld een andere haflinger en de eisen zijn:
- hoeven uitkrabben
- cap op

voor de rest he-le-maal niets.
En dat is heel onhandig eigenlijk.
Soms is iemand anders gewoon het paard aan het rijden terwijl jij zou rijden of word het tuig alleen door mij gepoetst ( enkelspantuig, tweespantuig , 3 zadels ) en doet de ander gewoon niets maar rijd er wel gewoon mee.
Nee, geef mij maar iemand die streng is!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:46

Tigra_ schreef:
Ik vind het persoonlijk wat veel maar echt veeleisend ook niet. Ik heb zelf best een hekel aan het tuig onderhoud. Daarom heb ik dus niet voor leer gekozen ik heb alles kunststof.
Maar als de eigenaar het wil zou ik daar niet zo'n probleem mee hebben. Doe ik nu ook van me vz paardjes. Maar dan wanneer ik er zin in heb.

Je maakt me wel nieuwsgierig _PatriciaH wat heb jij allemaal voor eisen dan.

hihihi heb je even?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:47

Ik heb alle tijd van de wereld. Kom maar op!! :9k

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:51

Bij mij zijn de eisen; poep uit de bak scheppen en het even laten weten als ik niet kom. That's it. En dat laatste is ook niet met veel woorden gezegd. Nu scheelt het dat peesjes e.d. van mezelf zijn, maar die liggen gewoon daar in de schuur en het is prima. Zadel is van kunststof, dus behoeft geen onderhoud. En als hij vraagt of ik ergens mee wil helpen dan is dat uiteraard helemaal prima. En of ik dan in mijn paardrijkleding of in mijn tokkiepak ga paardrijden, dat maakt hem echt niks uit :')

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:08

Ooo dan kan ik er nog wel wat aan toevoegen hihi

- verplicht om de week les nemen van mijn instructrice
- paard altijd poetsen voordat er gereden word
- voorlopig alleen samen met mij komen / rijden
- pas buitenrijden als er gebleken is dat het ook echt verantwoord is
- altijd vanaf een krukje opstappen
- met rijlaarzen of goede schoenen/chaps rijden
- altijd een cap dragen met rijden
- poep opruimen in de bak
- tuig poetsen
- op de vaste dagen komen
- 24 uur van te voren afzeggen
- geen / of in overleg vriendinnen meenemen
- geen derde op mijn paard laten rijden
- spullen opruimen en zo terug hangen in dezelfde staat zoals je het heb aangetroffen
- vegen na het hoeven krabben
- eten geven na het rijden
- voerton goed sluiten en vegen als er geknoeid is
- schrift invullen bij het weg gaan zodat ik weet wat er is gedaan met mijn paard
- radio niet te hard het is geen manege
- paard afspoelen in de zomer en daarna laten rollen in de bak
- niet kunnen rijden is wel komen en verzorgen
- kast goed afsluiten
- geen vlechten in laten
- paard niet toiletteren / knippen
- niet in de volle zon / met hoge temperatuur in de bak rijden

En zo heb ik vast nog wel meer zeik dingen maar blijkbaar is dat nodig want ik heb nog geen enkele meid gehad die aangaf dat dit vanzelf sprekend was...en dan nog tref ik vaak mijn spullen anders aan en is er niet netjes mee omgegaan! Ik ben een zeikerd maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je netjes met de spullen van een ander om gaat, ik moet er heel hard voor werken!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:02

Ik vind het meeste toch wel vanzelf sprekend hoor PatriciaH...
Minimaal zo'n 80 procent van je lijstje lijkt me bij wijze van spreke overbodig om te noemen, maar blijkbaar is het toch nodig in sommige gevallen.

Ik heb godzijdank een verzorgster die haar gezond verstand gebruikt en in sommige dingen zelfs netter is dan ik, ik knijp ik m'n handjes in ieder geval :-)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:06

mohica schreef:
Ik zou het heel eerlijk toegeven en van te voren :+

Lessen ok, kan ik inkomen, maar vind de reactie van Calippe te aanvallend. Ik ben nu eenmaal een persoon die moeilijk heeft om die stap te zetten en met " dwingen " ( ik zet het tss "" omdat het nogal heel subjectief is ) kom je er niet.

Zal even de situatie uitleggen over dat moeite doen... In de dichts bijzijnde manege heb ik jaren gezeten, maar gewoon weggepest geweest ( door de manege eigenaresse)... Voor mij is dit al een goede reden om daar niet terug te gaan, ookal wil ik mijn best doen EN moeite doen ;-)
En waar dat vroeger mijn 2 andere verzorgpaarden hebben gestaan ( privé stal ) kan ik geen paardje vinden om mee te lessen ( en die 2 paardjes staan nu op pensioen ).

Dus bijrijdpaarden en verzorgpaarden zie ik voor mij de beste optie ;-)
Jij moet mij niet " aannemen". Wie zoekt die vind en als dat zo is en daar is dan nog mogelijkheid om te lessen zal het wel snel te terug komen ( en als dit niet zo is zoekt ik zelf wel instructie :-) ).

Dat eigenaars er in het bij zijn om te begeleiden begrijp ik, maar persoonlijk ben ik nu geen 12 meer en moeten ze mijn handje niet komen vast houden :+
Je ziet iets in de toekomstige verzorger of je ziet het niet :)

Hoja; eigen paard is geen optie want daarvoor heb ik de financiële middelen niet voor op dit moment.

Hoezo is mijn reactie aanvallend????????
je moet jezelf niets ontzeggen vanwege de praat van andere mensen. Laat ze in hun bekrompen sopje gaar koken en handel in je eigen belang. Is dat aanvallend?

Wat een akelige wijven van die manegehoudsters om jou weg te pesten! Hoe bestaat het.....

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:11

Ik kwam even binnenvallen omdat ik me aan het orienteren ben voor een verzorger of bijrijdster.
Ik haal heel wat info hier uit, waarvoor dank!

Ik heb nu een eisenlijstje gemaakt:
Vaste dagen, in overleg met mij. Minimaal 1 keer per week.
Geen vriendinnetjes/vriendjes mee, tenzij overleg (bijv moeder die een keer meekomt)
Paard staat voorop
Stal uitmesten, evt binnenzetten, en de paddock of weide ontmesten.
Eens in de 2 weken les van mij, via de academische manier, paard wordt niet anders gereden dan deze manier.
Netjes met mijn spullen omgaan, vetten doe ik zelf, maar schoonmaken van het bit en peesjes hoort er wel echt bij. Ik wordt ook best boos als dit niet gebeurd.
Ik vraag een bijdrage in de vorm van eens in de 8 weken de smid betalen.
Uiteraard mogen er spullen worden aangeschaft voor het paard (dekje, peesjes) die blijven van de verzorger/bijrijder zelf, deze zal ik niet gebruiken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:18

Cowgirl, helaas kan niet iedereen terug vallen op ouders...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:18

Nja voor mezelf is het ook niet veeleisend, maar heb al anders gezien ;-) en daar deed ik dan de dingen uit mezelf omdat het niet kon aanzien. Maar wat heb je dan aan een eigenaar die er bij wijze van spreken zijn laars aan lapt? Heel frustrerend :( Je probeert alles netje te houden voor de eigenaar en 2 of 3 dagen daarna ( afhankelijk van welke dagen je gaat ) is alles weer vies en rommelig. Daar ben ik gewoon weggegaan uit pure frustratie. Heel spijtig want had een goede band met het paardje.

Ja, het is een manege waar de eigenaren denken dat ze de wereld kunnen overheersen.
Had er een verzorgpaard 2X in de week ( = €100 ) en leste die 2 dagen ook ( 1X dress. = €10 en 1X spr. €12.5). Volle lessen en je kreeg dan ook niet de nodige aandacht, want de aandacht ging naar diegene bij wie het goed ging ( logica?? :+ , het kan motiverend zijn, maar geen aandacht geven aan die die het moeilijker hebben kan niet!). Ik ging ook enkel naar de lessen, omdat ik op andere dagen niet mocht gaan, ging niet mee op stages op verplaatsing ( was €600 + transport paard dat zij deden ) of dergelijke activiteiten en dat werd duidelijk niet geapprecieerd.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:22

Lang geleden heb ik ook op zo n manege gereden, waar ik nauwelijks aandacht kreeg, ik het een eer moest vinden dat ik op hun paarden mocht rijden hoewel ik net zoveel betaalde als ieder ander, ik beschouwd werd als een hopeloos geval.

Zoiets tast je zelfvertrouwen zwaar aan. dan zo'n akelig kreng dat les gaf die kwam van de opleiding Deurne,Marieke de sossoi of zoiets heette die heks. Door haar ben ik bijna met rijden gestopt. Kun je nagaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:35

_PatriciaH dat is nogal een lijstje. Moet zeggen dat mij heel veel eisen wat zouden afschrikken maar hier staan er heel veel bij die eigenlijk niet genoemd zouden moeten worden. Maar het is inderdaad soms wel nodig. Poorten of deuren dicht doen blijkt ook nogal weleens lastig, zelfde met opvegen of de lichten uit doen. Ik loop ook niet zo graag achter iemands reet aan en daar zou ik vrij snel klaar mee zijn.

Toch niet meer als normaal dat je alles opruimt zoals de drollen uit de bak of even vegen na het hoeven krabben. Paard zelf kan het niet en de kabouters hebben hier nog nooit een vinger uitgestoken.
Wat ik zelf belangrijk zou vinden is dus juist het eigen initiatief. Dus dat ze zelf dingen zien wat er moet gebeuren en niet dat ik alles moet aandragen. Zo hebben we er op stal 2 gehad. Totaal verschillend de ene zag dus echt wat er moest gebeuren en de andere totaal niet. Ondanks dat het een aardige meid was kun je van zo iemand ook gewoon minder hebben. De andere is ook echt wel een beetje perfectionistisch. Als ze dan een keer wat vergeten is het niet zo erg omdat ze juist altijd erg opletten of alles terug op de plek is alles dicht en opgeruimd.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:56

Drollen uit de piste zijn normaal ;-) ik had het over drollen in de stal enzo ( paarden stonden overdag buiten en 's nachts binnen ), Ookal was het een stal waar de stallen gedaan werden ( opgestrooid en zelf de drollen er elke dag uit halen ), toch moest ik het ook doen. Nouja "" moeten"" hoort erbij, mij maakte het niet uit of ik het moest doen of niet :P

voor mij was het dus een "" veel eisende "" kant, omdat ik meer onordelijke eigenaren heb "gehad" dan de andere _-:(

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:02

_patriciaH ik zie geen onredelijke eisen hoor, alleen maar normale punten die ik ook heb als eisen.