Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:46

calippe schreef:
goldenarrow schreef:
Ik denk dat het wel meevalt met de markt hoor. Je hebt natuurlijk wel eens betere tijden gehad, maar ik denk ook dat er niet realistisch wordt gekeken naar wat een paard kan ten opzichte van de prijs. Mijn pony was toen binnen een week verkocht en weg. Mijn bijrijdpaard stond niet officieel in de verkoop en was ook zo weg. Alleen willen eigenaren dat er voor hun emotionele waarde wordt betaald (al dan niet bewust) en vragen ze een onrealistische prijs.

Het valt niet mee.
als je zelf wel eens een paard gefokt hebt, begrijp je waarom.

Ik heb een merrie met hele goede bloedlijnen, met bloedlijnen die zowel van vaders als moeders kant zich bewezen hebben, waarvan de eerste nakomeling zich al bewezen heeft.
Maar ik kan haar veulens niet verkopen. Die moet ik aanhouden. En aangezien ik maar beperkt plaats heb, kan ik niet elk jaar een veulen aanhouden. Dus ze is al 4 jaar gust. Dit jaar ga ik haar weer laten insemineren.

Ik heb een 3 jarige van haar staan, en die is werkelijk goed. Maar ook dáár wil men geen eerlijke prijs voor geven, zelfs niet voor dát paard.
Ik zou er het dekgeld en de opfokkosten nog niet uit kunnen krijgen.
Nu staat ze bij een profi in opleiding en die koopt zich op deze manier in, wordt dus mede eigenaar. Hij biedt dus de opleiding en de concoursen waar ze uit gebracht gaat worden. Dan wordt ze gezien. Plus dat hij de juiste connecties heeft.

Bij verkoop krijgt hij de helft en ik. En die helft zal al meer opleveren dan zoals het nu is.

Als je wilt fokken moet je fokken met een buitengewoon paard. Ook al fok je een heel leuk paard waar veruit de gemiddelde ruiter vooruit kan in de sport op het niveau wat zo'n ruiter aan kan, dan moet je bijleggen. Je komt niet meer uit de kosten. Het moet veel en veel beter zijn.

De ene pony zal makkelijker te verkopen zijn dan de andere pony, ligt er ook maar net aan waar de eigenaar op zoek is. Niet iedereen wil/heeft de kennis om een veulen op te voeden. Verder staan er tegenwoordig heel wat paarden met goede bloedlijnen te koop en hierdoor hebben kopers zoveel keuze.

Naar mijn idee fokt iedereen ook maar aan en daar wordt de markt ook niet beter van. Als er opeens 100.000 huizen bij komen, daalt de huizenprijs ook. Kijk even op marktplaats en zie hoeveel pups je gratis op kunt halen, komt allemaal door een overschot aan pups. En naar mijn idee is dat ook bij de paarden zo, dan kun je nog zo'n goede merrie/hengst hebben op dit moment is er meer aanbod dan vraag waardoor mensen die met kennis en aandacht fokken hun paarden moeilijk kwijt raken zoals in jou geval, dat is erg vervelend.

Ik denk toch dat de crisis een grote rol speelt, waarom voor een Shetlander betalen als ik hem ook gratis kan krijgen? Tja, dan heb je vaak wel een minder goedgefokte Shetlander maar dat maakt weinig mensen tegenwoordig blijkbaar uit.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 21-02-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:48

sneeuwpop schreef:
Cowgirl, ik vind het heel vervelend dat je het na de vorige discussie alsnog hebt over iemand die thuis M rijdt en iemand die op wedstrijd M rijdt. Van iemand die niet heeft gestart kun je niet spreken van wedstrijd-niveau!

Iemand die thuis rijd zou idd beter kunnen rijden, maar
In de praktijk is dat meestal(!) niet het geval. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar om daar nu aan vast te houden vind ik een beetje wanhopig over komen.

Als je goed hebt gelezen geef ik in mijn vorige post aan dat ik het eens ben met Sees. ;) De quotes zijn niet helemaal goed gegaan, maar als je goed leest zie je toch echt dat Sees het heeft over M-niveau.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:54

_Cowgirl schreef:
De ene pony zal makkelijker te verkopen zijn dan de andere pony, ligt er ook maar net aan waar de eigenaar op zoek is. Niet iedereen wil/heeft de kennis om een veulen op te voeden. Verder staan er tegenwoordig heel wat paarden met goede bloedlijnen te koop en hierdoor hebben kopers zoveel keuze.

Naar mijn idee fokt iedereen ook maar aan en daar wordt de markt ook niet beter van. Als er opeens 100.000 huizen bij komen, daalt de huizenprijs ook. Kijk even op marktplaats en zie hoeveel pups je gratis op kunt halen, komt allemaal door een overschot aan pups. En naar mijn idee is dat ook bij de paarden zo, dan kun je nog zo'n goede merrie/hengst hebben op dit moment is er meer aanbod dan vraag.

Ik fok met een paard, ik heb paarden en slechts één pony.
Alleen d ponies gaan echt goed, voor zover ik weet.

Het klopt dat er jarenlang maar wat raak is gefokt, niet gekeken of de merrie wel iets toevoegde. En de markt raakte bij gevolg verzadigd. Er werd meer gefokt dan dat er behoefte naar was. Tel daarbij de crisis op en de markt ligt geheel op z'n gat.

Ik denk niet dat het aanbod in echt goede paarden zo groot is overigens. maar de mensen willen wel alles op een presenteerblaadje hebben, dat speelt ook mee. Niets wil men nog zelf doen. Niet opleiden, paard moe alles al kunnen, al op wedstrijden zijn uitgebracht. Zoveel tijd en geld als dat daar in gaat. en dan willen de mensen het er niet voor geven.

Ik denk dat er al heel wat minder gefokt wordt om die reden.

En pups fokken is makkelijk geld verdienen. En mensen willen op een gemakkelijke manier een pup. Dat ze daarmee zich een hoop ellende op de hals halen is wel verdiend. Maar de ellende die ze daarmee in stand houden, die neem ik ze zeer kwalijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:03

calippe schreef:
_Cowgirl schreef:

Naar mijn idee fokt iedereen ook maar aan en daar wordt de markt ook niet beter van. Als er opeens 100.000 huizen bij komen, daalt de huizenprijs ook. Kijk even op marktplaats en zie hoeveel pups je gratis op kunt halen, komt allemaal door een overschot aan pups. En naar mijn idee is dat ook bij de paarden zo, dan kun je nog zo'n goede merrie/hengst hebben op dit moment is er meer aanbod dan vraag.

Ik fok met een paard, ik heb paarden en slechts één pony.
Alleen d ponies gaan echt goed, voor zover ik weet.

Het klopt dat er jarenlang maar wat raak is gefokt, niet gekeken of de merrie wel iets toevoegde. En de markt raakte bij gevolg verzadigd. Er werd meer gefokt dan dat er behoefte naar was. Tel daarbij de crisis op en de markt ligt geheel op z'n gat.

Ik denk niet dat het aanbod in echt goede paarden zo groot is overigens. maar de mensen willen wel alles op een presenteerblaadje hebben, dat speelt ook mee. Niets wil men nog zelf doen. Niet opleiden, paard moe alles al kunnen, al op wedstrijden zijn uitgebracht. Zoveel tijd en geld als dat daar in gaat. en dan willen de mensen het er niet voor geven.

Ik denk dat er al heel wat minder gefokt wordt om die reden.

En pups fokken is makkelijk geld verdienen. En mensen willen op een gemakkelijke manier een pup. Dat ze daarmee zich een hoop ellende op de hals halen is wel verdiend. Maar de ellende die ze daarmee in stand houden, die neem ik ze zeer kwalijk.

Pony was gewoon even een voorbeeld hoor, had net zo goed paard kunnen staan. :+ Ik typ alleen automatisch pony omdat ik alleen maar pony's rijd. Zit er gewoon in denk ik.

Klopt, ik zit echt totaal niet in de fokwereld maar kijk geregeld op de BoktMarkt omdat ik gewoon ontzettend nieuwsgierig ben en ik lees heel vaak over goede bloedlijnen en als je gaat zoeken zitten die er ook tussen, maar het zal best minder geworden zijn, daar kan ik niet over oordelen.

Dat mensen tegenwoordig een klaargestoomd paard willen ben ik volledig met je eens, veulens heb je niets aan, inrijden kost teveel tijd/geld. Het paard moet gewoon zo hoppa op wedstrijd kunnen.. Zonde, maar zeker doordat er veel paarden en pony's te koop staan die al wedstrijdervaring hebben zullen de goede nog niet opgeleide paarden ook sneller blijven staan denk ik.

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:14

De écht goede paarden worden nog steeds voor goed geld verkocht. Kijk maar naar die veiling die laatst te volgen was (heeft op de voorpagina van Bokt gestaan), waar 100.000 voor een paard geen uitzondering was. Goede bloedlijnen, tja, tegenwoordig heeft zo'n beetje elk paard dat. Wat ik merkte bij de verkoop van mijn paard was dat men heel erg op zoek was naar een braaf paard. Nu was met die van mij gemend en was hij goed verkeersmak, ook alleen. En verder was hij correct gereden. Het was geen top beweger, maar het was een leuke pony en ook leuk voor de beginnende ruiter.
Tegenwoordig wilt men alleen fokken voor de hogere sport. Het paard moet een topbeweger zijn en geld opleveren. Maar omdat iedereen dat doet wordt een groot deel niet verkocht. En door al dat hete bloed wat erin gefokt wordt zijn de paarden ook niet makkelijk voor de beginnende ruiter. En dan moet je van goede huizen komen om daarmee weg te rijden. Kijk maar naar de duizenden Jazz-nakomelingen die op de markt staan. Veel daarvan hebben die topbeweging niet, maar zijn wel te heet voor de beginnende ruiter. En de ruiter die goed kan rijden en hoog in de sport wil komen, die wil wel die topbeweger.
Als je een braaf paard hebt, waar iedereen mee weg kan rijden en wat verkeersmak is krijg je ze zo verkocht.

Maar goed, we dwalen af.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:16

goldenarrow schreef:
Als je een braaf paard hebt, waar iedereen mee weg kan rijden en wat verkeersmak is krijg je ze zo verkocht.

Maar goed, we dwalen af.

Dat is waar! Maar met alleen een braaf paard kom ik niet uit de (op)fok kosten.

Maar naar brave paarden is heel veel vraag. Ze zijn er ook niet zoveel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:28

Misschien is het dan een idee om óf niet te fokken, óf genoegen te nemen met wat je er wel voor krijgt. Want als je je paard niet verkoopt kom je ook niet uit de (op)fok kosten.

Zo was mijn vorige bijrijdpaard echt een dametje. Als haar iets niet zinde, dan deed ze het ook niet. Dat was echt een kwal af en toe. Maar nergens écht bang voor. Maar die kon je ook makkelijk een paar weken stilzetten en daarna weer opstappen en wegrijden zonder dat ze iets deed. Toegegeven, ze stond de hele dag in de wei, maar voor een jong paard van 3 vond ik dat al heel braaf. En die is ook snel verkocht.
Waarom zouden er zo weinig brave paarden zijn, vraag ik me dan altijd af. Is het opvoeding? Komt het omdat toch iedereen dat (veel te hete) bewegingswonder wil fokken? Er hoeft geen papiertje achter te zitten bij een braaf paard, zeker niet als het (zoals met mijn eigen pony het geval was) een ruin is. Dus kan je ook prima de hengst van twee deuren verderop erop zetten. Kost het je ook geen duizenden euro's aan dekgeld.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:33

goldenarrow schreef:
Misschien is het dan een idee om óf niet te fokken, óf genoegen te nemen met wat je er wel voor krijgt. Want als je je paard niet verkoopt kom je ook niet uit de (op)fok kosten.

Het idee bij mij is:
- fokken met echt een heel goede merrie met bewezen bloedlijnen
- veulen niet verkopen maar opfokken
- laten opleiden zodat de kwaliteit naar boven komt en gezien wordt

Alleen op deze manier lukt het om uit de kosten te komen.
goldenarrow schreef:
Zo was mijn vorige bijrijdpaard echt een dametje. Als haar iets niet zinde, dan deed ze het ook niet. Dat was echt een kwal af en toe. Maar nergens écht bang voor. Maar die kon je ook makkelijk een paar weken stilzetten en daarna weer opstappen en wegrijden zonder dat ze iets deed. Toegegeven, ze stond de hele dag in de wei, maar voor een jong paard van 3 vond ik dat al heel braaf. En die is ook snel verkocht.
Waarom zouden er zo weinig brave paarden zijn, vraag ik me dan altijd af. Is het opvoeding? Komt het omdat toch iedereen dat (veel te hete) bewegingswonder wil fokken? Er hoeft geen papiertje achter te zitten bij een braaf paard, zeker niet als het (zoals met mijn eigen pony het geval was) een ruin is. Dus kan je ook prima de hengst van twee deuren verderop erop zetten. Kost het je ook geen duizenden euro's aan dekgeld.

Het heeft met de fokkerij te maken, en wat gevraagd wordt in de sport.
Het ongelukkige is echter dat alle fokkers mikken op de sport want daar is de kans het grootste om uit de kosten te komen. De sport vergt felle hete paarden.

Punt is dat de meeste mensen die paardrijden NIET wedstrijden rijden en navenant willen presteren. Ze willen leuk een beetje hobbyen, dressuren, een sprongetje maken. Vroeger waren de paarden daar uitermate geschikt voor maar met inmenging van bloed is dat veranderd.
Jazz staat al jaren bovenaan in de dressuurindex. Maar zijn nakomelingen zijn grotendeels (er zijn uitzonderingen) minder geschikt om eens een lekker ontspannen buitenritje mee te maken.
Een all in one paard, waar je alles mee kunt doen, is niet meer zo gemakkelijk te krijgen.

Daarom ben ik overgestapt naar de PRE.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:42

En daarom is er dus een overschot aan paarden. Ik wist overigens niet dat je PRE fokte. Hoe dat verkoopt ben ik dan weer minder in thuis.

Voor de meeste mensen is het fokproduct van je merrie die je hebt staan en de hengst twee deuren verderop genoeg. Inderdaad omdat ze een leuk allround paardje willen hebben dat van alle markten thuis is. Dat merkte ik ook met mijn pony. Hij kon een leuk dressuurrondje lopen, springen, kon crosstrainingen lopen, heeft zelfs voor de kar gestaan (al vond hij dat minder leuk) en was enorm braaf met buitenrijden. En inderdaad, binnen twee dagen had ik wel 20 geïnteresseerden. Uiteindelijk is hij naar de mensen gegaan die ook als eerste hebben gereageerd.

Die twee die ik volgend jaar ga rijden zijn ook met het oog op de sport gefokt. Springers in dit geval. Van de ene weet ik dat hij heel braaf is. Dat is echt een enorme kroelkont. En heeft genoeg gezien, want de wei grenst aan een weg waar auto's, vrachtwagens en tractoren rijden. De ander ken ik nog niet zo goed. Is aangekocht en kende toen echt nog helemaal niks. Hij is ook wel knuffelig, maar toch net iets schuwer. Maar van allebei ben ik heel benieuwd hoe ze uitgroeien. Kan dan ook bijna niet wachten tot ze oud genoeg zijn om zadelmak gemaakt te worden :D

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:47

goldenarrow schreef:
En daarom is er dus een overschot aan paarden. Ik wist overigens niet dat je PRE fokte. Hoe dat verkoopt ben ik dan weer minder in thuis.

Neenee, ik fok daar niet mee. Ik rij ermee. Ik heb één PRE merrie. Maar ik ben ook niet thuis in die bloedlijnen, markt, etc. Ik denk trouwens wel dat het type mensen wat daar op af komt mij veel meer aan spreekt.
Ik weet helemaal niet of mijn PRE merrie goed genoeg is. En ik fok zoals ik al zei alleen met een echt goed paard.
Ik heb een kwpn merrie en die is springen gefokt. Ik rijd er niet mee, wil het wel weer oppakken met haar overigens, want ze heeft toch een fijn karakter.
goldenarrow schreef:
Voor de meeste mensen is het fokproduct van je merrie die je hebt staan en de hengst twee deuren verderop genoeg. Inderdaad omdat ze een leuk allround paardje willen hebben dat van alle markten thuis is. Dat merkte ik ook met mijn pony. Hij kon een leuk dressuurrondje lopen, springen, kon crosstrainingen lopen, heeft zelfs voor de kar gestaan (al vond hij dat minder leuk) en was enorm braaf met buitenrijden. En inderdaad, binnen twee dagen had ik wel 20 geïnteresseerden. Uiteindelijk is hij naar de mensen gegaan die ook als eerste hebben gereageerd.

Die twee die ik volgend jaar ga rijden zijn ook met het oog op de sport gefokt. Springers in dit geval. Van de ene weet ik dat hij heel braaf is. Dat is echt een enorme kroelkont. En heeft genoeg gezien, want de wei grenst aan een weg waar auto's, vrachtwagens en tractoren rijden. De ander ken ik nog niet zo goed. Is aangekocht en kende toen echt nog helemaal niks. Hij is ook wel knuffelig, maar toch net iets schuwer. Maar van allebei ben ik heel benieuwd hoe ze uitgroeien. Kan dan ook bijna niet wachten tot ze oud genoeg zijn om zadelmak gemaakt te worden :D

Ik denk dat de markt voor ponies toch beter is. Vooral d ponies. Daar is navenant nog de meeste vraag naar.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:57

Dat denk ik ook wel. Deze was overigens 1.54m, dus een ruime E-pony. Had wat dat betreft ook echt geluk dat het net geen paard was. Maar goed, uiteindelijk is hij naar iemand toegegaan die echt alleen recreatief wilde rijden en staat hij nu bij twee meisjes die er wederom recreatief mee gaan rijden. Die merrie waar ik het over had was 1.65m. Leuk beestje, mooie bloedlijnen. Een Viceroy T x Haarlem als ik het goed heb. Uiteindelijk wel naar een handelaar gegaan (die wilde hem graag hebben en deed een goed bod, heeft de eigenaar mij verteld), maar vanuit daar weer zeer snel verkocht. Staat nu ergens in Den Haag, maar meer dan dat weet ik ook niet. De andere twee zijn nog in de groei, maar die ene tikt de 1.70 uiteindelijk makkelijk aan, die andere zal een kleine 1.70 worden denk ik.

Maar ik rijd nu tijdelijk western. Daar ligt de prijs voor een 'normaal' paard al een heel stuk hoger. Daar heb je voor €5.000 een paard wat wel een beetje reining misschien kan. Maar wat nog zeker niet bevestigd is. Terwijl je daar in de dressuurwereld een paard voor kan kopen dat in ieder geval al L2 is en nog gezond op de koop toe.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:00

Die quarters zitten denk ik in dezelfde prijsklasse als pre paarden. er zijn er minder van, dus iets duurder. Kpwners zijn er volop. Aanbod drukt prijs.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:12

Grappig dat het nu gaat over de paardenmarkt en de verkoop.
Een goed paard of pony blijft altijd zijn waarde houden, het is de middenmoot waar de markt de afgelopen
paar jaar erg slecht voor was. Alles trekt nu langzaam weer aan.
Fokken moet meerwaarde hebben.

Op een eerdere post, ik zei niet dat het niks zegt (wedstrijden), echter zie ik daar andere kwaliteiten van een ruiter dan thuis in de training. Ik zou dus waarde hechten aan beiden, wil ik een goede en complete beoordeling kunnen vormen.
Thuis geef je makkelijker een corrigerende tik dan in de wedstrijdring, daar accepteer je vaak sneller iets, waar je thuis consequent op zou reageren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:21

Breghje schreef:
Tigra_ schreef:
Je vergeet natuurlijk ook een hoop particulieren die een aantal pensionpaarden hebben of een boer die het erbij doet. Niet alle pensions staan op papier.
Ik had verder ook niet over bedrijfsmatig houden van paarden. Als je kijkt naar de particuliere paarden houder dan denk ik toch dat er meer zijn die ze op pension hebben staan al dan niet particulier of in het zwart. Helaas heb je altijd nog wel de mensen die hun paarden op iedere m2 zet die ze hebben maar dat valt volgens mij nog best mee. Op een beetje pensionstal heb je al gauw een paard of 20 staan en dan heb ik niet over de grotere waar je zo 100 en meer paarden hebt staan.

*mond valt open* :oo

Ik vond de grootste stal waar ik heb gestaan, 45-50 paarden al idioooot groot!!

Haha, je zit zo op 100 paarden. Hier in de buurt zit er een wat staat daar een paard of 100/150. Heb de stallen er ooit is geteld weet niet meer hoeveel maar waren er meer als 100.

En stal Wennekers schijnt ook enorm te zijn geen idee hoeveel paarden heb al zoveel gelezen 200/300. Staat helaas niet op de site.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:40

joyce B schreef:
Dat je paardrijdn niet verleert is niet mijn ervaring. Ik ben meerdere keren een periode van enkele jaren gestopt met rijden of met lessen en qua rijden moest ik overnieuw beginnen qua balans en ritme gevoel. Mijn houding en zit is nooit meer zo makkelijk en goed geworden als in mijn tienertijd. Mijn hoofd dacht het nog te weten en kunnen maar mijn lijf deed het niet meer zoals ik wilde...

Deze ervaring heb ik nu ook :o
Heb sinds september niet meer op een paard gezeten en nu durf ik bijna niet op een paard te zitten.
Bang dat mensen me gaan uitlachen omdat het er niet meer uit ziet als vroeger :n
Waarschijnlijk is dit uit puur schaamte gevoel.

Ik ga pas achter een nieuw bijrijdpaard zoeken als ik die stap gezet heb, want wie weet is het niet zo slecht dan dat ik denk ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:15

Ik ga denk ik straks eerst weer (zit)lessen nemen bij goede instructeur met lespaarden. Daar was ik votige winter al mee begonnen maar afgehaakt vanwege het weer en slechte bodem (heel erg nat en vervolgens de vorst periode) Ben nu hoogzwanger maar hoop in het voorjaar tijd te vinden om weer te beginnen. Dan kun je eetst aan jezelf werken en wennen aan rijden op andete paarden en als je dan weer tevreden bent over houding, zit en rijvaardigheid kun je weer wat zelfvertrouwen opbouwen voor als je voor moet rijden bij een eventueel nieuw bijrijdpaard.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:18

Dat wordt een zoektocht... In de buurt zijn heel veel stallen, maar slechts weinig echt maneges. De enkele die er zijn ken ik al wilt ik niet terug gaan :o
Maar de stap zal zeker nog niet voor zijn :S

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:29

Ik geef ook altijd zitlessen aan de longe. Dat is gewoon de basis, eerst op de zit leren rijden, dan teugels in handen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:26

Je hoefy vaak niet naar een manege voor goede zitlessen. misschien wel juist niet. zijn vaak de meer alternatieve instructeurs die zich meer hebben gericht op andere manieren van rijden ( centered riding etc. ) zitlessen met zitkruk of equisimulator, die daar echt gespecialiseerd in zijn. Een deel heeft eigen paard of paarden waar je les op kunt krijgen. Soms kun je bijvoorbeeld een trainingsweekend of weekje doen ergens. Dan is verder weg ook de moeite waard.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:11

Een goede tip! :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:11

Mohica, waar in Belgie zit je? Ik weet een goede Centered Riding instructrice waar je van haar paard(en) gebruik mag maken. http://www.alona.nl/index.php zij zit redelijk te doen vanuit Belgie, maar ligt er uiteraard aan wáár in Belgie dat je zit.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:00

Ik zit onder Brussel, net de taalgrens over. Zuid-West op 26 km van Brussel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:09

Das ver fietsen, gaat m nie worden nie.... Maar je kan haar alnog contacten als je interesse hebt, ik weet dat zij ook instr opleid dus als het je aanspreekt.. wie weet zit er iemand in je buurt.

ManonEb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:05

Voor mijn pony heb ik een tijdje een meisje gehad die zich na verloop van tijd niet meer aan de afspraken hield. Meisje betaalde niks, moest wel naast rijden en poetsen de stal mesten etc, afspraak was ook flexibiliteit door dat ik onregelmatig werk. Gebruikte mijn spullen, mocht verder alles met hem maar bleek regelmatig niet te komen opdagen en loog over de kleinste dingen. Nu heb ik al een paar maanden een meisje die mijn pony 3 vaste dagen in de week verzorgd, betaalt hier een bijdrage van 50 euro in de maand voor en het gebeurt regelmatig dat zij hem 4/5 dagen per week verzorgt, uiteraard betaalt ze dan verder geen cent meer. Alle bijkomende kosten zijn voor mijzelf, (stalgeld is overigens elke maand weer anders) en ze is vrij om te gaan en te staan waar zij wil.Afspraken zijn het zelfde als de vorige verzorgster en dit meisje komt ze ook echt na. We gaan geregeld samen heen, merk ook aan mijn pony dat hij een stuk gezelliger en vrolijker is. Dit is mijn reden om geld te vragen, zij komt ze na en als ze echt niet kan en haar ouders ook niet wordt ik keurig ingelicht, voor het geld doe ik het niet.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:28

mohica schreef:
joyce B schreef:
Dat je paardrijdn niet verleert is niet mijn ervaring. Ik ben meerdere keren een periode van enkele jaren gestopt met rijden of met lessen en qua rijden moest ik overnieuw beginnen qua balans en ritme gevoel. Mijn houding en zit is nooit meer zo makkelijk en goed geworden als in mijn tienertijd. Mijn hoofd dacht het nog te weten en kunnen maar mijn lijf deed het niet meer zoals ik wilde...

Deze ervaring heb ik nu ook :o
Heb sinds september niet meer op een paard gezeten en nu durf ik bijna niet op een paard te zitten.
Bang dat mensen me gaan uitlachen omdat het er niet meer uit ziet als vroeger :n
Waarschijnlijk is dit uit puur schaamte gevoel.

Ik ga pas achter een nieuw bijrijdpaard zoeken als ik die stap gezet heb, want wie weet is het niet zo slecht dan dat ik denk ;-)

Privelessen nemen op manege en niet bezig zijn met wat andere denken!