calippe schreef:goldenarrow schreef:Ik denk dat het wel meevalt met de markt hoor. Je hebt natuurlijk wel eens betere tijden gehad, maar ik denk ook dat er niet realistisch wordt gekeken naar wat een paard kan ten opzichte van de prijs. Mijn pony was toen binnen een week verkocht en weg. Mijn bijrijdpaard stond niet officieel in de verkoop en was ook zo weg. Alleen willen eigenaren dat er voor hun emotionele waarde wordt betaald (al dan niet bewust) en vragen ze een onrealistische prijs.
Het valt niet mee.
als je zelf wel eens een paard gefokt hebt, begrijp je waarom.
Ik heb een merrie met hele goede bloedlijnen, met bloedlijnen die zowel van vaders als moeders kant zich bewezen hebben, waarvan de eerste nakomeling zich al bewezen heeft.
Maar ik kan haar veulens niet verkopen. Die moet ik aanhouden. En aangezien ik maar beperkt plaats heb, kan ik niet elk jaar een veulen aanhouden. Dus ze is al 4 jaar gust. Dit jaar ga ik haar weer laten insemineren.
Ik heb een 3 jarige van haar staan, en die is werkelijk goed. Maar ook dáár wil men geen eerlijke prijs voor geven, zelfs niet voor dát paard.
Ik zou er het dekgeld en de opfokkosten nog niet uit kunnen krijgen.
Nu staat ze bij een profi in opleiding en die koopt zich op deze manier in, wordt dus mede eigenaar. Hij biedt dus de opleiding en de concoursen waar ze uit gebracht gaat worden. Dan wordt ze gezien. Plus dat hij de juiste connecties heeft.
Bij verkoop krijgt hij de helft en ik. En die helft zal al meer opleveren dan zoals het nu is.
Als je wilt fokken moet je fokken met een buitengewoon paard. Ook al fok je een heel leuk paard waar veruit de gemiddelde ruiter vooruit kan in de sport op het niveau wat zo'n ruiter aan kan, dan moet je bijleggen. Je komt niet meer uit de kosten. Het moet veel en veel beter zijn.
De ene pony zal makkelijker te verkopen zijn dan de andere pony, ligt er ook maar net aan waar de eigenaar op zoek is. Niet iedereen wil/heeft de kennis om een veulen op te voeden. Verder staan er tegenwoordig heel wat paarden met goede bloedlijnen te koop en hierdoor hebben kopers zoveel keuze.
Naar mijn idee fokt iedereen ook maar aan en daar wordt de markt ook niet beter van. Als er opeens 100.000 huizen bij komen, daalt de huizenprijs ook. Kijk even op marktplaats en zie hoeveel pups je gratis op kunt halen, komt allemaal door een overschot aan pups. En naar mijn idee is dat ook bij de paarden zo, dan kun je nog zo'n goede merrie/hengst hebben op dit moment is er meer aanbod dan vraag waardoor mensen die met kennis en aandacht fokken hun paarden moeilijk kwijt raken zoals in jou geval, dat is erg vervelend.
Ik denk toch dat de crisis een grote rol speelt, waarom voor een Shetlander betalen als ik hem ook gratis kan krijgen? Tja, dan heb je vaak wel een minder goedgefokte Shetlander maar dat maakt weinig mensen tegenwoordig blijkbaar uit.