Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:12

_Cowgirl schreef:
Klopt, ik vind dat je als eigenaar geen bijdrage mag vragen omdat je zelf het geld niet hebt je paard(en) te onderhouden. In mijn ogen gebruik je dan gewoon een persoon en laat je diegene er in ruil 1/2/3x per week op rijden.

In de jaren dat ik op een manege reed heb ik zoveel minder geleerd dan het aantal jaren dat ik bijrijd en bij particulieren leste. Daar was het rijden niet het belangrijkste, maar ook de verzorging eromheen en ik kan met trots zeggen dat alles vóor rijden gaat, nog steeds vandaag de dag.

Ja en ik vind dus dat jij als iemand die zelf nog paard kan onderhouden, daar niet over kan oordelen :o. Je moet geen paard kopen als je van tevoren al weet dat je het niet kan betalen, dat ben ik met je eens maar moet iemand die gaat scheiden bijvoorbeeld, zijn/haar paard dan maar de handel in doen omdat hij of zij het paard (tijdelijk) niet meer kan betalen wegens omstandigheden? Heb je enig idee wat een slechte markt het op dit moment is. Een fijne toekomst is voor zo'n paard niet gegarandeerd. Of moet diegene het paard dan naar de slager brengen? Terwijl als deze persoon een bijdrage zou vragen aan een bijrijder die dat met alle plezier wil betalen, hij of zij het paard gewoon op de vertrouwde plek kan houden?

Gebruiken bijrijders eigenaren niet net zo goed? Omdat zij niet willen lessen bij een manege 'gebruiken' ze de eigenaar toch ook?

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:29

Ik denk dat het wel meevalt met de markt hoor. Je hebt natuurlijk wel eens betere tijden gehad, maar ik denk ook dat er niet realistisch wordt gekeken naar wat een paard kan ten opzichte van de prijs. Mijn pony was toen binnen een week verkocht en weg. Mijn bijrijdpaard stond niet officieel in de verkoop en was ook zo weg. Alleen willen eigenaren dat er voor hun emotionele waarde wordt betaald (al dan niet bewust) en vragen ze een onrealistische prijs.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:42

Sees schreef:
Nu zeg je het al heel anders dan in je eerdere posts ;). En je lijdt overigens zelf ook aan hetzelfde syndroom zie ik in je latere posts ;) (flauw grapje, even iets luchtigs tussendoor).

Met dat laatste ben ik het helemaal eens; al zie ik het niet als lijden aan een syndroom :') maar als een effect dat gewoon hoort bij het mens zijn (tenzij je een depressie hebt misschien) ik ben een mens ergo ik beoordeel anderen ook op mijn eigen definities en methoden.

Maar ik ben niet veranderd van mening hoor, dus met het eerste ben ik het niet eens. Misschien weer een miscommunicatie? Schrijven en lezen via internet is lastig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:44

goldenarrow schreef:
Ik denk dat het wel meevalt met de markt hoor. Je hebt natuurlijk wel eens betere tijden gehad, maar ik denk ook dat er niet realistisch wordt gekeken naar wat een paard kan ten opzichte van de prijs. Mijn pony was toen binnen een week verkocht en weg. Mijn bijrijdpaard stond niet officieel in de verkoop en was ook zo weg. Alleen willen eigenaren dat er voor hun emotionele waarde wordt betaald (al dan niet bewust) en vragen ze een onrealistische prijs.

Ja en andersom willen kopers voor een duppie op de 1e rang zitten ;). Beide is logisch denk ik. Voor mij zou een goed tehuis (zoals voor de meesten denk ik) veel belangrijker zijn maar in de huidige financiële wereld is dat nog niet zo voor de hand liggend omdat veel mensen kampen met problemen en een paard is en blijft een luxe.

Mocht ik het ooit niet meer kunnen betalen, geef ik ze zo weg aan mijn bijrijders of stalgenoten en zou ik met de allergrootste liefde van de wereld datgene betalen wat ik kan missen om te zorgen dat de jongens kunnen blijven waar ze nu staan :o.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:46

Ach, snap niet wat er zo verkeerd is aan het feit dat mensen voor een duppie op de 1e rang willen zitten. Maak ik me ook schuldig aan hoor. Maar waarom zou ik voor iets betalen als ik het ook gratis kan krijgen? Daar is niks mee imo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:47

sallandval schreef:
Maar ik ben niet veranderd van mening hoor, dus met het eerste ben ik het niet eens. Misschien weer een miscommunicatie? Schrijven en lezen via internet is lastig.

Ik zei ook niet dat je van mening verandert was ;). Ik bedoel dat je het nu 'anders' opschreef dan eerder en dat met hoe je het nu opschreef, ik het wel eens kon zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:49

goldenarrow schreef:
Ach, snap niet wat er zo verkeerd is aan het feit dat mensen voor een duppie op de 1e rang willen zitten. Maak ik me ook schuldig aan hoor. Maar waarom zou ik voor iets betalen als ik het ook gratis kan krijgen? Daar is niks mee imo.

Heb je mijn post goed gelezen :o ? Ik zeg dus nergens dat het verkeerd is, sterker nog, ik zeg dat het logisch is ;). En ik schrijf zelfs nog dat ik ze gratis weg zou doen maar dan nóg is het geen garantie op een goed of beter leven. Zolang ik het zelf kan betalen en bepalen is dat wèl een garantie op een goed leven ;).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:51

Oeps! Overheen gelezen. Sorry :o

Maar er zijn ook een heel aantal mensen hier in het topic die er wel een probleem mee hebben. Dus dan geldt die post voor die mensen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:52

markt voor goede, makkelijke en gezonde paarden is nog steeds goed. Markt voor paarden met een bemerking op gezondheid of gedrag of uiterlijk en beweging al lastiger. En als je ze te goedkoop weg doet belanden ze met wat pech in de handel die ze zonder toelichting weer doorverkoopt terwijl je liefst een blijvend goed tehuis hebt voor je paard. Ik houd ze dus maar zelf. Niet meer geschikt voor de sport, nog wel lichte recreatie. Genoeg mensen die zulke dieren goedkoop kopen of aanhouden, maar blijkbaar hebben bijrijdsters hogere eisen ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:54

Tigra_ schreef:
Ik denk dat iedereen teveel van zichzelf uitgaat.
Er zijn inderdaad genoeg eigenaren die niet rijden, maar er zijn ook genoeg eigenaren die niet rijden en die ook geen bijrijders hebben/willen. Er zijn genoeg boeren maar ik denk toch dat het grootste gedeelte op pension staat. Ik zelf heb ook altijd bij mensen thuis gereden dat vind ik heel anders dan op een pensionstal. Het grootste gedeelte op de pensionstallen zal zelf gebruik maken van hun paard. Ook al kost het maar 150 euro per maand. Er komt nog altijd geld bovenop en de meeste zitten tegenwoordig ook niet zo breed dat ze een kostenpost waar ze zelf niets mee doen laten staan. Je hebt ze uiteraard wel maar die zijn niet in de meerderheid.

Mee eens dat iedereen te veel van zichzelf uitgaat (en ja; ik tel mijzelf daar ook bij) toch lijkt het me héél sterk dat het gros van de paarden in Nederland op pensionstalling staat (in de steden wel misschien). Het aantal paarden in Nederland wordt geschat op 400.000 (bron; dierenbescherming), aldus bokt waren er rond 2008 zo'n 17.000 bedrijven die paarden of ponies houden. Nu zijn dat dus niet alleen maneges en pensionstallen maar ook privestallen, fokkers, boeren, zorgboerderijen, etc. Veel staan er dus alsnog aan huis en daar is het nu eenmaal al snel een feit dat je meer paarden hebt dan je kunt rijden.

Bij ons op stal staan bijvoorbeeld alleen al 10 paarden/ponies waarvan er één gereden wordt door één persoon. Zelfs als daar weer 10 mensen met één pensionpaard tegenover staan hebben we nog geen gros dat gereden wordt. Zo zijn er ook genoeg mensen die 20 of 50 paarden of ponies hebben en er weinig mee doen.

Denk aan ál die paarden in opfok, fokmerries, grasmaaiers, half wilde paarden en dan hebben we het nog niet eens over ál die ponies in de wei, gepensioneerde paarden, paarden met een gebrek of ziekte die niet gereden kúnnen worden (want het zou flauw zijn om die mee te tellen, al tellen ze in feite natuurlijk wel)... nee hoor ik durf wel te stellen dat er echt veel meer paarden zijn die niet op pension staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:55

goldenarrow schreef:
Oeps! Overheen gelezen. Sorry :o

Maar er zijn ook een heel aantal mensen hier in het topic die er wel een probleem mee hebben. Dus dan geldt die post voor die mensen :)

Maakt niet uit, heb ik ook wel eens :j.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:56

Sees schreef:
sallandval schreef:

Ik zei ook niet dat je van mening verandert was ;). Ik bedoel dat je het nu 'anders' opschreef dan eerder en dat met hoe je het nu opschreef, ik het wel eens kon zijn.

Okee, bedoel je dat ik het nu 'beter' opschreef? :D ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:56

Over dat eigenaren wel/niet rijden... ik ben begonnen op de manege (duhuh) maar al snel werdt ik meegenomen door een oom van mij om onder zijn begeleiding te leren paarden in te rijden samen met hem. Goed, die eigenaren (ga ik vanuit) ging de paarden rijden zodra wij onze hielen gelicht hadden. Echter de fokkers waar ik voor heb gereden, hebben zelf nog niet eens ooit op een paard gezeten. Die weten álles over bloedlijnen en erfelijkheid en noem maar op, en ze zien echt wel hoe een correct bewegend paard loopt, maar zelf rijden.. Nope. Degenen waar ik de poown of paard in correctie had, die reden uiteindelijk weer wel, maar daar was ik ook geen bijrijder, zodat poown weer in gareel was dan ging eigenaar erop en was ik weg.

Ook de handelaren waar ik voor gereden heb (geen grote handelsstallen hoor, kleintjes hier in de regio, maar wel dusdanig dat ze er hun brood mee verdienden en mij konden betalen) heb ik noooooit betrapt op zelf rijden. Néver. Daar hadden ze ons voor namelijk.

Eigenaren met meer dan één paard, hadden hun favoriete paard, en voor anderen.. tadaaa... dus wat dat betreft kan ik de eigenaren die daadwerkelijk zélf hun paard reden ten tijden dat ik er ook op reed, op één hand tellen in al de jaren dat ik rijd.

Ook de eigenaresse waar ik nu voor rijd, M is "mijn" paard. Zij heeft met hem met rijden geen klik, hij heeft een gouden karakter en voor de koets zijn ze samen en heel fijn stel, maar als ik hem niet rijd staat ie stil.

Dus wéér een eigenaar die zelf niet rijd.

Maar idd jaren in t zadel zeggen in feite niks. Het ligt er ook aan imho wát je zoekt, zoek je iemand die gewoon je paard onderhoud in beweging dan is er niks mis met bv eentje die vers van de manege komt en wil lessen (ik vind les een standaard iets, meen ik serieus) en lekker aan de slag gaat. Wil je iemand die alleen maar bosritjes maakt, dan is les bv niet eens nodig, als ie maar kan blijven zitten. :D Maar wil je iemand die daadwerkelijk je paard onderhoud en op niveau houd of zelfs bv wedstrijden gaat rijden, dan wil je iemand die km's gemaakt hebt.

Toen ik op de middelbare zat, had ik dus qua km's en ervaring doordat mijn oom me had begeleid en meegenomen, al veel meer erop zitten dan de gemiddelde bijrijdster. Wil niet zeggen dat ik top reed, tuurlijk niet, basis en dat was t. Meer was toen ook niet nodig omdat er dan een ander paard kwam en de riedel weer op nieuw begon. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:58

sallandval schreef:
Mee eens dat iedereen te veel van zichzelf uitgaat (en ja; ik tel mijzelf daar ook bij) toch lijkt het me héél sterk dat het gros van de paarden in Nederland op pensionstalling staat (in de steden wel misschien). Het aantal paarden in Nederland wordt geschat op 400.000 (bron; dierenbescherming), aldus bokt waren er rond 2008 zo'n 17.000 bedrijven die paarden of ponies houden. Nu zijn dat dus niet alleen maneges en pensionstallen maar ook privestallen, fokkers, boeren, zorgboerderijen, etc. Veel staan er dus alsnog aan huis en daar is het nu eenmaal al snel een feit dat je meer paarden hebt dan je kunt rijden.

Bij ons op stal staan bijvoorbeeld alleen al 10 paarden/ponies waarvan er één gereden wordt door één persoon. Zelfs als daar weer 10 mensen met één pensionpaard tegenover staan hebben we nog geen gros dat gereden wordt. Zo zijn er ook genoeg mensen die 20 of 50 paarden of ponies hebben en er weinig mee doen.

Denk aan ál die paarden in opfok, fokmerries, grasmaaiers, half wilde paarden en dan hebben we het nog niet eens over ál die ponies in de wei, gepensioneerde paarden, paarden met een gebrek of ziekte die niet gereden kúnnen worden (want het zou flauw zijn om die mee te tellen, al tellen ze in feite natuurlijk wel)... nee hoor ik durf wel te stellen dat er echt veel meer paarden zijn die niet op pension staan.

Je vergeet natuurlijk ook een hoop particulieren die een aantal pensionpaarden hebben of een boer die het erbij doet. Niet alle pensions staan op papier.
Ik had verder ook niet over bedrijfsmatig houden van paarden. Als je kijkt naar de particuliere paarden houder dan denk ik toch dat er meer zijn die ze op pension hebben staan al dan niet particulier of in het zwart. Helaas heb je altijd nog wel de mensen die hun paarden op iedere m2 zet die ze hebben maar dat valt volgens mij nog best mee. Op een beetje pensionstal heb je al gauw een paard of 20 staan en dan heb ik niet over de grotere waar je zo 100 en meer paarden hebt staan.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:25

goldenarrow schreef:

Het valt niet mee.
als je zelf wel eens een paard gefokt hebt, begrijp je waarom.

Ik heb een merrie met hele goede bloedlijnen, met bloedlijnen die zowel van vaders als moeders kant zich bewezen hebben, waarvan de eerste nakomeling zich al bewezen heeft.
Maar ik kan haar veulens niet verkopen. Die moet ik aanhouden. En aangezien ik maar beperkt plaats heb, kan ik niet elk jaar een veulen aanhouden. Dus ze is al 4 jaar gust. Dit jaar ga ik haar weer laten insemineren.

Ik heb een 3 jarige van haar staan, en die is werkelijk goed. Maar ook dáár wil men geen eerlijke prijs voor geven, zelfs niet voor dát paard.
Ik zou er het dekgeld en de opfokkosten nog niet uit kunnen krijgen.
Nu staat ze bij een profi in opleiding en die koopt zich op deze manier in, wordt dus mede eigenaar. Hij biedt dus de opleiding en de concoursen waar ze uit gebracht gaat worden. Dan wordt ze gezien. Plus dat hij de juiste connecties heeft.

Bij verkoop krijgt hij de helft en ik. En die helft zal al meer opleveren dan zoals het nu is.

Als je wilt fokken moet je fokken met een buitengewoon paard. Ook al fok je een heel leuk paard waar veruit de gemiddelde ruiter vooruit kan in de sport op het niveau wat zo'n ruiter aan kan, dan moet je bijleggen. Je komt niet meer uit de kosten. Het moet veel en veel beter zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:36

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:
Nee, gelukkig kwam het niet op zware mishandelingen. := Maar dan nog, ik vind het niet terecht dat je je paard de schuld geeft als het op wedstrijd even niet goed genoeg ging. Helaas, want ik heb echt niets tegen wedstrijden, is dat mijn ervaring "achter de schermen" op wedstrijd waardoor ik van mening ben dat je ook naar de thuissituatie moet kijken.

Nee oké terecht is het niet, menselijk wel. We mogen van geluk spreken dat paarden zo meegaand en vergevingsgezind zijn anders zou niemand meer paardrijden denk ik :D.

Hmm, dan ben ik een alien. Nee, zelfs als ik val is het MIJN schuld... Ik ben niet blijven zitten..

_Cowgirl schreef:
Dit is wat ik duidelijk wil maken, ik vind niet dat je alleen naar het wedstrijdniveau moet kijken om te bepalen of deze persoon "ervaren" genoeg is en goed rijd. De omstandigheden zijn op wedstrijden gewoon anders en personen zoals hierboven beschreven zijn er echt op wedstrijd waardoor je ook niet helemaal eerlijk beoordeeld wordt in mijn ogen.

Sees schreef:
Je moet inderdaad naar het totáálplaatje kijken. Iemand die thuis M rijdt en nooit een wedstrijd heeft gereden kan net zo goed of beter rijden dan iemand die wel start in de M. Ik heb alleen niet zoveel met mensen die bewéren vanalles te kunnen maar nog nooit één wedstrijd hebben gereden om dit te 'bewijzen' en dáár kwamen al mijn posts uit voort waar we het niet over eens konden worden:o.

Okee, dan zijn we het daarover eens.

_Cowgirl schreef:
Klopt, dit zie ik helaas ook vaak. Paarden worden in mijn ogen op wedstrijden nogal geforceerd en er worden "hulpmiddelen" tegen het dier gebruikt zoals bijvoorbeeld sporen. Die worden naar mijn idee op wedstrijden niet altijd gebruikt om de hulp te verfijnen .... Denk ook dat jij dit wilde zeggen, weet niet helemaal hoe ik dit goed kan verwoorden.

Ik heb gewoon niet zoveel met al die hulpmiddelen alhoewel ik niet per definitie iets heb tegen juist gebruik ervan, het nu zie ik er alleen niet altijd van in ;).[/quote]

Ik ben er niet tegen, ik rijd nu niet dus gebruik ze ook niet en zou er niet snel naar grijpen. Maar als ze correct gebruikt worden heb ik er helemaal niets op tegen. :j Wel tegen mensen die het voor de "leuk" doen. Oh, een martingaal staat zo cool, hangen we d'r even om ed.

_Cowgirl schreef:
Dat hebben we dan zeker gemeen! Ik ben vanochtend ruim een half uur bezig geweest om een jonge pony door het hekje naar de wei te krijgen. Waar andere zouden gaan slaan, trekken en schreeuwen bleef ik rustig en probeerde ik het telkens opnieuw en bij elke stap in de goede richting werd hij beloond. En dan lukt het uiteindelijk ook gewoon en is het goed, maar daar moet je wel dat geduld voor hebben. Natuurlijk gaat dat heel anders als er 100 man staat te kijken, dan sta je zelf onder druk en moet het lukken, dat is op wedstrijden ook.

Ja alleen het lastige daarvan is dat op het moment dat je ergens naartoe MOET, je dan niet altijd zo geduldig kúnt zijn :o. Of als de situatie onveilig wordt oid. Daarom zorg ik dat ik voor trailerladen altijd de tijd heb. Nu zijn die van mij gelukkig doodbraaf op de trailer.[/quote]

Ik ben heeeeeel geduldig, maar ik moet toegeven dat de maat soms wel even vol is en ik dan ook even wat feller kan doen. Ik ben sowieso niet echt van het slaan/schreeuwen, in mijn ogen werkt dat averechts. (Ik kan heeeeeeeeeeel goed tot 100 tellen). :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:37

Tigra_ schreef:
Je vergeet natuurlijk ook een hoop particulieren die een aantal pensionpaarden hebben of een boer die het erbij doet. Niet alle pensions staan op papier.
Ik had verder ook niet over bedrijfsmatig houden van paarden. Als je kijkt naar de particuliere paarden houder dan denk ik toch dat er meer zijn die ze op pension hebben staan al dan niet particulier of in het zwart. Helaas heb je altijd nog wel de mensen die hun paarden op iedere m2 zet die ze hebben maar dat valt volgens mij nog best mee. Op een beetje pensionstal heb je al gauw een paard of 20 staan en dan heb ik niet over de grotere waar je zo 100 en meer paarden hebt staan.

*mond valt open* :oo

Ik vond de grootste stal waar ik heb gestaan, 45-50 paarden al idioooot groot!!

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:42

Stal werner in Amsterdam schijnt enorm groot te zijn. Heb ik van horen zeggen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:44

Cowgirl, ik vind het heel vervelend dat je het na de vorige discussie alsnog hebt over iemand die thuis M rijdt en iemand die op wedstrijd M rijdt. Van iemand die niet heeft gestart kun je niet spreken van wedstrijd-niveau!

Iemand die thuis rijd zou idd beter kunnen rijden, maar
In de praktijk is dat meestal(!) niet het geval. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar om daar nu aan vast te houden vind ik een beetje wanhopig over komen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:53

calippe schreef:
Het valt niet mee.
als je zelf wel eens een paard gefokt hebt, begrijp je waarom.

Ik heb een merrie met hele goede bloedlijnen, met bloedlijnen die zowel van vaders als moeders kant zich bewezen hebben, waarvan de eerste nakomeling zich al bewezen heeft.
Maar ik kan haar veulens niet verkopen. Die moet ik aanhouden. En aangezien ik maar beperkt plaats heb, kan ik niet elk jaar een veulen aanhouden. Dus ze is al 4 jaar gust. Dit jaar ga ik haar weer laten insemineren.

Ik heb een 3 jarige van haar staan, en die is werkelijk goed. Maar ook dáár wil men geen eerlijke prijs voor geven, zelfs niet voor dát paard.
Ik zou er het dekgeld en de opfokkosten nog niet uit kunnen krijgen.
Nu staat ze bij een profi in opleiding en die koopt zich op deze manier in, wordt dus mede eigenaar. Hij biedt dus de opleiding en de concoursen waar ze uit gebracht gaat worden. Dan wordt ze gezien. Plus dat hij de juiste connecties heeft.

Bij verkoop krijgt hij de helft en ik. En die helft zal al meer opleveren dan zoals het nu is.

Als je wilt fokken moet je fokken met een buitengewoon paard. Ook al fok je een heel leuk paard waar veruit de gemiddelde ruiter vooruit kan in de sport op het niveau wat zo'n ruiter aan kan, dan moet je bijleggen. Je komt niet meer uit de kosten. Het moet veel en veel beter zijn.

Het is idd echt bar en boos... je moet echt al toppaarden hebben staan (en dat worden ze ook niet uit zichzelf) en qua bloedlijn top of the bill, en dan nog is t maar de vraag of er een koper voor komt. Ik benijd je niks, dat je al 4 jaar gust hebt. En ik hoop voor je dat via de prof je 3 jarige wél lekker verkocht gaat worden. Steekt een hoop bloed zweet en tranen in fokken, je ziel en zaligheid nog niet eens meegerekend.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:57

calippe schreef:
Stal werner in Amsterdam schijnt enorm groot te zijn. Heb ik van horen zeggen.

Ik heb m net even door Google gegooid... die bakken!!!! *kwijl <3 * staat niet bij hoeveel paarden er staan. (maar dat heb ik ook met de binnenbak van mijn oude stal... die zijn gestopt,en helaas hoe hard ik ook probeer "scotty beam it up" werkt niet.... :')

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:05

Breghje schreef:
Het is idd echt bar en boos... je moet echt al toppaarden hebben staan (en dat worden ze ook niet uit zichzelf) en qua bloedlijn top of the bill, en dan nog is t maar de vraag of er een koper voor komt. Ik benijd je niks, dat je al 4 jaar gust hebt. En ik hoop voor je dat via de prof je 3 jarige wél lekker verkocht gaat worden. Steekt een hoop bloed zweet en tranen in fokken, je ziel en zaligheid nog niet eens meegerekend.

jij snapt het!

Ik zal er niet veel op verdienen maar het is dan ook hobby. Meer zal het dan ook nooit kunnen worden. Ik geniet van een veulen, en van het opfokken en zien hoe het zich ontwikkelt. Dat is echt mooi! Het is leuker om op te fokken dan het veulen gelijk te moeten verkopen.

En als komend veulen een hengst wordt, voel ik bij mezelf al veel weerstand tegen castreren want het zal een machtig mooi beestje worden. Hoe ga ik dat dan doen? Thuis gaat niet, want ik heb allemaal merries lopen. Dan moet ik het in een opfok stal doen en dan ben ik een heel stuk duurder uit. Maar owee als hij drie jaar is.... dan heb ik in ieder geval al een apart mooi paard! Of hij werkelijk buitengewoon zal springen blijft altijd nog maar de vraag.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:16

calippe schreef:
Breghje schreef:

jij snapt het!

Ik zal er niet veel op verdienen maar het is dan ook hobby. Meer zal het dan ook nooit kunnen worden. Ik geniet van een veulen, en van het opfokken en zien hoe het zich ontwikkelt. Dat is echt mooi! Het is leuker om op te fokken dan het veulen gelijk te moeten verkopen.

En als komend veulen een hengst wordt, voel ik bij mezelf al veel weerstand tegen castreren want het zal een machtig mooi beestje worden. Hoe ga ik dat dan doen? Thuis gaat niet, want ik heb allemaal merries lopen. Dan moet ik het in een opfok stal doen en dan ben ik een heel stuk duurder uit. Maar owee als hij drie jaar is.... dan heb ik in ieder geval al een apart mooi paard! Of hij werkelijk buitengewoon zal springen blijft altijd nog maar de vraag.

Ik heb het van dichtbij mee mogen maken bij de fokkers waar ik voor gereden heb, de drachtige merries in conditie houden en daarna idd het waken en meeleven als er de veulentjes kwamen. Wij mochten toen ook blijven slapen en meewaken, was echt super dan zie je de liefde van de fokker voor het paard, maar ook wat er allemaal aan geld en uren werk in steekt en wat het uiteindelijk oplevert.... En het was leuk werken ook, want als de fokmerries in rust gingen voor de bevalling dan konden wij weer met het jonge grut aan de slag. Bij deze fokkers gingen ze wel allemaal weg (eentje had 6 merries staan die elk jaar een veulen gaven) en hij had ook geen plaats genoeg om alles te houden maar wat wás het heeerlijk om al dat grut in de wei te zien springen en rennen, en de moeders eromheen drukte maken enzo.

Hengst zou an sich kunnen als ie zich niet teveel vent zou voelen? Is denk ik even afwachten want hoe meer testosteron erin zit hoe mooier ie zich gaat ontwikkelen uiteraard, maar dan zit je idd weer met je merries... Ik duim gewoon voor een heel mooi merrieveulie dat meteen met een paar goede springveren wordt afgeleverd!

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:18

Breghje schreef:
Ik heb het van dichtbij mee mogen maken bij de fokkers waar ik voor gereden heb, de drachtige merries in conditie houden en daarna idd het waken en meeleven als er de veulentjes kwamen. Wij mochten toen ook blijven slapen en meewaken, was echt super dan zie je de liefde van de fokker voor het paard, maar ook wat er allemaal aan geld en uren werk in steekt en wat het uiteindelijk oplevert.... En het was leuk werken ook, want als de fokmerries in rust gingen voor de bevalling dan konden wij weer met het jonge grut aan de slag. Bij deze fokkers gingen ze wel allemaal weg (eentje had 6 merries staan die elk jaar een veulen gaven) en hij had ook geen plaats genoeg om alles te houden maar wat wás het heeerlijk om al dat grut in de wei te zien springen en rennen, en de moeders eromheen drukte maken enzo.

Hengst zou an sich kunnen als ie zich niet teveel vent zou voelen? Is denk ik even afwachten want hoe meer testosteron erin zit hoe mooier ie zich gaat ontwikkelen uiteraard, maar dan zit je idd weer met je merries... Ik duim gewoon voor een heel mooi merrieveulie dat meteen met een paar goede springveren wordt afgeleverd!

Dank je!
Een merrie is gewoon gemakkelijker. Een hengstveulen moet ik apart zetten. Evt. een hengstveulen erbij nemen, zelf kopen (moet ook wel heel goede bloedlijnen hebbe) of van iemand anders in de opfok, dan krijg ik daar nog geld voor, of een Welsh a veulen erbij, hengstje.

Ik weet wel dat jaarlinghengsten al veulentjes kunnen verwekken.... Afijn, komt tijd, komt raad!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:38

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:
Klopt, ik vind dat je als eigenaar geen bijdrage mag vragen omdat je zelf het geld niet hebt je paard(en) te onderhouden. In mijn ogen gebruik je dan gewoon een persoon en laat je diegene er in ruil 1/2/3x per week op rijden.

In de jaren dat ik op een manege reed heb ik zoveel minder geleerd dan het aantal jaren dat ik bijrijd en bij particulieren leste. Daar was het rijden niet het belangrijkste, maar ook de verzorging eromheen en ik kan met trots zeggen dat alles vóor rijden gaat, nog steeds vandaag de dag.

Ja en ik vind dus dat jij als iemand die zelf nog paard kan onderhouden, daar niet over kan oordelen :o. Je moet geen paard kopen als je van tevoren al weet dat je het niet kan betalen, dat ben ik met je eens maar moet iemand die gaat scheiden bijvoorbeeld, zijn/haar paard dan maar de handel in doen omdat hij of zij het paard (tijdelijk) niet meer kan betalen wegens omstandigheden? Heb je enig idee wat een slechte markt het op dit moment is. Een fijne toekomst is voor zo'n paard niet gegarandeerd. Of moet diegene het paard dan naar de slager brengen? Terwijl als deze persoon een bijdrage zou vragen aan een bijrijder die dat met alle plezier wil betalen, hij of zij het paard gewoon op de vertrouwde plek kan houden?

Gebruiken bijrijders eigenaren niet net zo goed? Omdat zij niet willen lessen bij een manege 'gebruiken' ze de eigenaar toch ook?

Ik zou geen paard aanschaffen als ik het niet kan betalen, overigens kan er altijd een voorval komen waardoor je het tijdelijk niet op kunt brengen. In zo'n geval zou ik persoonlijk alleen niet naar een bijrijder/leaser op zoek gaan omdat ik weet dat het tijdelijk is. In zo'n geval zou ik liever van bijvoorbeeld mijn ouders wat lenen. Ik zie het als: mijn paard, mijn kosten, mijn verantwoordelijkheid.

Als ik het eerst wel kan betalen en het opeens niet meer, en er zit geen vooruitzicht in zou ik toch proberen mijn paard te verkopen, hoe moeilijk het ook is. Ik zou niet een bijrijder willen die mijn paard onderhoud en waar ik afhankelijk van ben.

Mijn ouders en ik hebben deze grote fout gemaakt, eigenaar kon een pony gratis krijgen en dat wilde ze wel. Even vergeten dat ze er al twee had staan en deze nét kon betalen. Ik mocht de pony niet overnemen van mijn ouders, maar zij wilde wel een deel van het geld betalen omdat ik er elke dag op kon en mocht rijden. Gevolg: eigenaar kon het weer betalen en ik werd aan de kant gezet.

Nogmaals, ik ben niet tegen het betalen van een bijdrage, maar ik ga niet iemand zijn paard onderhouden. Ik vind dat, ook als ik weg zou vallen, de eigenaar het paard financieel moet kunnen onderhouden en mijn geld puur als "extra" is.

Hmm, ik zie het niet perse als gebruiken van de eigenaar. De eigenaar zoekt iemand die zijn paard beweging wil geven, de bijrijder zoekt een paard dat hij beweging mag geven. Natuurlijk, de bijrijder krijgt een ontzettend mooie kans een paard te rijden dat over het algemeen beter is dan een standaard manegepaard. Dat neemt alleen niet weg dat de bijrijder toch ook een (kleine) dienst tegenover de eigenaar verleent.