Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goldenarrow schreef:Mag ik daar een kleine aantekening bij maken? Ik rijd nu studentenwedstrijden, en daar heb je de klasse Ba (B-proefje) tot M (M1+M2 proefje). Deze worden ook gewoon op manegepaarden gereden. En aangezien er heel wat studentenverenigingen in Nederland zijn, zijn er ook heel wat paarden die dat niveau kunnen. Ik zeg niet dat ze het goed kunnen, maar die paarden zijn wel redelijk goed te rijden.
Overigens zit ik nu alweer bijna 15 jaar in het zadel. Heb ik dan voldoende ervaring? Ik rijd nog western ernaast, om nog meer te leren. Maar ik zal mezelf geen uitstekende ruiter noemen. Ik heb lef, ik stap op elk paard. Ik kan redelijk rijden, maar ik ben geen geweldige ruiter.
_Cowgirl schreef:Ik moet zeggen dat ik dit al beter geformuleerd vind, maar ik kan me wel in de post van sallandval vinden. Ik heb vijf paarden bijgereden in totaal waarvan er één zelf fanatiek reed en de rest niet/nauwelijks. In twee gevallen had ik het paard zelfs 7 dagen per week ter beschikking en werd er vanuit gegaan dat ík degene was die het paard zou rijden. In dat geval rijd de eigenaar niet en rijd de bijrijder sowieso beter dan de eigenaar. Ook bij een derde pony reed ik de pony beter dan de eigenaar, dat hoorde ik ook van de eigenaar zelf. Bij de andere twee durf ik niet te oordelen omdat ik de eigenaren nog niet heb zien rijden.
_Cowgirl schreef:Dit is niet altijd waar, als bijrijder kun je ook 7 keer per week mogen rijden hoor, believe me. En je hebt niet alleen jonge bijrijders hè, er zijn ook bijrijders die ouder zijn dan de betreffende eigenaar en dus ook langere ervaring kunnen hebben.
sallandval schreef:Wat probeer ik precies onderuit te halen? Mij hoor je niets zeggen over jouw of Calippes niveau, ik geloof direct dat dat top is (in elk geval in jullie definitie). Ik zeg alleen dat wellicht net als bij autorijders 80 a 90% van de mensen vindt dat ze beter rijdt dan anderen... en dat dat niet waar kán zijn.
Of het bij jullie waar is weet ik niet, maar uit de opmerking 'ik rijd beter dan anderen/bijrijders/who ever' valt niet op te maken hoe 'goed' je bent, alleen hoe goed je jezelf vindt. Dat is wat ik zeg.
Anke schreef:Helemaal mee eens dat je om op wedstrijd een goede proef neer te kunnen zetten, nog andere ruiterkwaliteiten moet beheersen.
Echter zie je tijdens een proef niet wát er thuis vooraf gebeurd/gedaan is.
In een proef zie je netheid en vriendelijkheid.
Dat zegt mij niks over de manier en kwaliteit vd dagelijkse omgang en training.
Deze vind ik veel belangrijker dan een nette proef kunnen neerzetten op wedstrijd.
Sees schreef:_Cowgirl schreef:Dit is niet altijd waar, als bijrijder kun je ook 7 keer per week mogen rijden hoor, believe me. En je hebt niet alleen jonge bijrijders hè, er zijn ook bijrijders die ouder zijn dan de betreffende eigenaar en dus ook langere ervaring kunnen hebben.
Hier zijn het vaak jonge (< 20 jaar) bijrijders die simpelweg niet zoveel ervaring kúnnen hebben als de eigenaren (> 25+) tenzij deze eigenaren ook zelf net pas zijn begonnen met rijden.
Ik persoonlijk ken geen een eigenaar die een paard heeft en zelf niet rijdt (tenzij het paard oud is/een blessure heeft maar daar wil je dan ook geen bijrijder voor lijkt me, hooguit een verzorger) maar ik zal wel in een zéér afwijkende regio zitten ofzo. Ik snap nooit zo goed waarom je een paard zou hebben als je er zelf niet op rijdt (tenzij je zelf vanwege medische redenen niet meer kan rijden).
sallandval schreef:Wat probeer ik precies onderuit te halen? Mij hoor je niets zeggen over jouw of Calippes niveau, ik geloof direct dat dat top is (in elk geval in jullie definitie). Ik zeg alleen dat wellicht net als bij autorijders 80 a 90% van de mensen vindt dat ze beter rijdt dan anderen... en dat dat niet waar kán zijn.
Of het bij jullie waar is weet ik niet, maar uit de opmerking 'ik rijd beter dan anderen/bijrijders/who ever' valt niet op te maken hoe 'goed' je bent, alleen hoe goed je jezelf vindt. Dat is wat ik zeg.
Sees schreef:Anke, dat het niks zegt ben ik niet met je eens, immers het kan niet zo zijn dat je thuis het niveau van een B proef nog niet eens haalt maar op wedstrijd wel een Z-proef er uit perst. De manier waarop gereden wordt tijdens een wedstrijd is imo veel representatiever voor iemands rijstijl dan thuis in de bekende bak met bekende (omgevings)factoren. Op een wedstrijd slaat zelfs bij de meest geoefende ruiters en paarden de stress wel toe en als je op dat moment, op vreems terrein, onder vreemde omstandigheden nog steeds vriendelijk je paard rondstuurt en er winstpunten uit weet te halen, ben je imo een goede ruiter.
_Cowgirl schreef:Maar dat woordje is het hem juist net, op elke wedstrijd waar ik ben wezen kijken waren er wel ruiters die hun paard overal de schuld van geven, zelfs hun paard slaan omdat de proef niet ging zoals ze wilde. Hierdoor heb ik misschien een heeeeel verkeerd beeld gekregen van wedstrijden, maar dit is mijn ervaring met wedstrijden. In mijn ogen laat je op wedstrijd niet de ware combinatie achter ruiter en paard zien, in sommige gevallen zal dat positief zijn en in andere gevallen negatief, is maar net welke kant je belicht.
Sees schreef:Dat kan Cowgirl, hier dus niet en daar is mijn mening op gebaseerd, op wat ik hier om me heen zie.
Iemand van 16 kan simpelweg niet meer in het zadel hebben gezeten dan ik. Ik rij 26 jaar paard en heb 10 jaar eigen paarden, you do the math
. Ik heb het over MIJN situatie en dáár baseer ik mijn mening op. Veel bijrijders die reageerden op mijn advertentie zijn < 20 (die lezen dan ten 1e al niet goed want ik zocht 20+) dus die hebben gewoon minder ervaring. En ook dat is helemaal niet erg alleen wel minder geschikt voor mijn dominante bonk spieren en puber
.
Sees schreef:_Cowgirl schreef:Maar dat woordje is het hem juist net, op elke wedstrijd waar ik ben wezen kijken waren er wel ruiters die hun paard overal de schuld van geven, zelfs hun paard slaan omdat de proef niet ging zoals ze wilde. Hierdoor heb ik misschien een heeeeel verkeerd beeld gekregen van wedstrijden, maar dit is mijn ervaring met wedstrijden. In mijn ogen laat je op wedstrijd niet de ware combinatie achter ruiter en paard zien, in sommige gevallen zal dat positief zijn en in andere gevallen negatief, is maar net welke kant je belicht.
Maar dat heeft toch niets met de wedstrijden te maken? Ten eerste vind ik dat je langs de kant lastig kan oordelen over waarom iemand zo handelt maar als ruiters hun paard echt slaan/schoppen er tegen schreeuwen of whatever, dan zijn dat toch gewoon geen 'goede' ruiters (ze kunnen wel GP rijden maar als ze dat op die manier doen, vind ik het geen goede ruiters). Dat zijn ze dan toch thuis op bekend terrein ook niet? Overigens heb ik de meeste moeite met dressuurwedstrijden. Ik krijg een beter gevoel bij SGW/Endurance en TERC-wedstrijden bijvoorbeeld.
_Cowgirl schreef:Ik denk niet dat als je op wedstrijd je pony/paard zo behandeld je per definitie thuis ook een slechte ruiter bent. Door de spanning/stress kun je misschien minder hebben waardoor je sneller uit je vel springt, het praat het niet goed, maar ik kan het me voorstellen. Verder wil je natuurlijk ook je grootste concurrent wel even laten weten dat jij beter bent en als dat niet lukt ...
Sees schreef:Cowgirl, niet iedereen die 26 of 11 jaar in het zadel zit heeft inderdaad hetzelfde niveau . Maar iemand die 26 jaar rijdt heeft over het algemeen wèl meer ervaring dan iemand die 11 jaar rijdt. 11 jaar op het paard van een boertje rijden is (over het algemeen) ook niet hetzelfde als 11 jaar een eigen paard rijden. Ik ben sowieso van mening dat de volledige (financiële) verantwoording dragen voor een paard je pas écht leert wat het inhoudt om een paard te hebben en houden. Op de manege leer je de grondbeginselen en op eigen/bijrijd/lease paarden leer je imo over het algemeen (pas) écht rijden (hopelijk dan wel met goede begeleiding).
Sees schreef:_Cowgirl schreef:Ik denk niet dat als je op wedstrijd je pony/paard zo behandeld je per definitie thuis ook een slechte ruiter bent. Door de spanning/stress kun je misschien minder hebben waardoor je sneller uit je vel springt, het praat het niet goed, maar ik kan het me voorstellen. Verder wil je natuurlijk ook je grootste concurrent wel even laten weten dat jij beter bent en als dat niet lukt ...
Oh maar dit kan ik me inderdaad ook voorstellen hoor. Ik spring bij voorbeeld sneller uit mijn vel als een situatie onveilig is terwijl dat deze 'boze' reactie waarschijnlijk alleen maar averechts werkt
. Maar uit jouw posts leek het net alsof dat gedrag de spuigaten uit liep en dan ben je imo niet goed bezig.
Sees schreef:Afgelopen zondag nog bij een onderlinge indoor cross wezen kijken waar mijn bijrijder de bonte uitbracht. Ik vond het zó typerend (en een beetje ontroerend) om te zien hoe die meiden van onze stal reden in vergelijking met de meeste anderen die startten. Eerst de paarden de hindernissen laten zien, de meesten hadden niet eens een zweep bij zich en als het paard weigerden en ze kregen een zweep om iets bij te tikken zaten ze eerder te kietelen dan dan de paarden het daadwerkelijk voelden. Ja dat vind ik dan mooier om te zien dan van de stress stuiterende paarden die evt dmv sporen en een zweep de hindernis wel springen. Maar goed, die paarden liepen wel 'mooier' en sprongen alles, tja... Het is ook maar subjectief denk ik.
Sees schreef:Ik ben meer van de zachtere en daardoor soms langere aanpak, ik sta liever drie kwartier te trailerladen maar met minimale druk dan dat ik meteen longeerlijnen oid er bij pak.
_Cowgirl schreef:Financiële verantwoording is ook belangrijk in mijn ogen, maar niet het belangrijkste. Als ik op dit moment een eigen pony zou krijgen dan zouden mijn ouders de kosten nog dragen omdat ik te jong ben om zoveel te werken dat ik dan zelf kan financieren. De overige verantwoordelijkheden zijn in mijn ogen minimaal net zo belangrijk al dan niet belangrijker dan de ervaring in het zadel.
Laat ik het zo stellen, als ik een eigen pony zou hebben zou ik het erg belangrijk vinden dat de bijrijder weet wat hij/zij doet en ook naast het paard de nodige ervaring heeft en ik het met een goed gevoel een beetje uit handen kan geven. Dat hij/zij dan niet op hoog niveau rijd vind ik dan al een stuk minder belangrijk.
Sees schreef:_Cowgirl schreef:Financiële verantwoording is ook belangrijk in mijn ogen, maar niet het belangrijkste. Als ik op dit moment een eigen pony zou krijgen dan zouden mijn ouders de kosten nog dragen omdat ik te jong ben om zoveel te werken dat ik dan zelf kan financieren. De overige verantwoordelijkheden zijn in mijn ogen minimaal net zo belangrijk al dan niet belangrijker dan de ervaring in het zadel.
Laat ik het zo stellen, als ik een eigen pony zou hebben zou ik het erg belangrijk vinden dat de bijrijder weet wat hij/zij doet en ook naast het paard de nodige ervaring heeft en ik het met een goed gevoel een beetje uit handen kan geven. Dat hij/zij dan niet op hoog niveau rijd vind ik dan al een stuk minder belangrijk.
Financiële verantwoording is niet het belangrijkste nee. Dat je de kosten voor een eigen paard kan dragen maakt je niet per se een goede eigenaar. Maar er zijn hier genoeg posts geweest van mensen die vonden dat als je een bijdrage moest vragen voor een bijrijder omdat je het bijvoorbeeld financieel zelf niet meer zou trekken, dat je dan geen paard zou moeten hebben oid. Ik vind als je zelf nooit financieel verantwoordelijk bent geweest voor een paard, je dat dus niet kan zeggen.
Ervaring in het zadel is zelfs helemaal niet belangrijk als rijden het doel van het hebben van een paard niet is. Je hebt meer aan menervaring als je wil gaan mennen dan aan ervaring in het zadel bijvoorbeeld. Maar je leert imo pas echt wat het hebben en houden van een paard (en dus ook de bijkomende kosten/zorg/verzorging etc) als je er zelf volledig voor verantwoordelijk bent geweest. Die ervaring doe je doorgaans niet op de manege op en dat maakt een (groot) aantal bijrijders dus inderdaad minder ervaren.
_Cowgirl schreef:Nee, gelukkig kwam het niet op zware mishandelingen.Maar dan nog, ik vind het niet terecht dat je je paard de schuld geeft als het op wedstrijd even niet goed genoeg ging. Helaas, want ik heb echt niets tegen wedstrijden, is dat mijn ervaring "achter de schermen" op wedstrijd waardoor ik van mening ben dat je ook naar de thuissituatie moet kijken.
_Cowgirl schreef:Dit is wat ik duidelijk wil maken, ik vind niet dat je alleen naar het wedstrijdniveau moet kijken om te bepalen of deze persoon "ervaren" genoeg is en goed rijd. De omstandigheden zijn op wedstrijden gewoon anders en personen zoals hierboven beschreven zijn er echt op wedstrijd waardoor je ook niet helemaal eerlijk beoordeeld wordt in mijn ogen.
_Cowgirl schreef:Klopt, dit zie ik helaas ook vaak. Paarden worden in mijn ogen op wedstrijden nogal geforceerd en er worden "hulpmiddelen" tegen het dier gebruikt zoals bijvoorbeeld sporen. Die worden naar mijn idee op wedstrijden niet altijd gebruikt om de hulp te verfijnen .... Denk ook dat jij dit wilde zeggen, weet niet helemaal hoe ik dit goed kan verwoorden.
_Cowgirl schreef:Dat hebben we dan zeker gemeen! Ik ben vanochtend ruim een half uur bezig geweest om een jonge pony door het hekje naar de wei te krijgen. Waar andere zouden gaan slaan, trekken en schreeuwen bleef ik rustig en probeerde ik het telkens opnieuw en bij elke stap in de goede richting werd hij beloond. En dan lukt het uiteindelijk ook gewoon en is het goed, maar daar moet je wel dat geduld voor hebben. Natuurlijk gaat dat heel anders als er 100 man staat te kijken, dan sta je zelf onder druk en moet het lukken, dat is op wedstrijden ook.