calippe schreef:Ik durf de weddenschap aan te gaan dat je onzin praat. Omdat eigenaren nauwelijks rijden kunnen ze niet rijden? Dat is een rare stelling!
Ik rij momenteel nauwelijks! En ik heb een paar jaar niet gereden, hoewel ik paarden had. Maar daar ben ik niet door achteruitgegaan. En dat bijrijders meer rijden dan eigenaars, dat kan. Maar die eigenaars hebben misschien al heel veel gereden en zijn gewoon niet meer zo fanatiek meer zoals vroeger. Zoals ik bijvoorbeeld.
Okee, om hoeveel wedden we? Dit is wel redelijk makkelijk aan te tonen namelijk. Om de eigenaars waar ik gereden heb maar even te beschrijven; de meesten waren boer en/of fokker die zelf helemaal niet reden, of af en toe een buitenritje laat staan dat ze ooit les hadden gehad (ja ééntje waar ik wel eens buitenritten mee had gemaakt had een half jaar lesjes gehad op de manege voor hij zijn eerste paard kocht, kun je nagaan wat zijn niveau was). De meesten hadden bovendien meerdere paarden. Er was er één die maar een (fok)merrie had en dat paard liep op Z niveau, de vorige bijrijdster had haar ingereden, de eigenaar had er nog nooit ook maar opgezeten. En zal ik je eens wat vertellen? Dat soort mensen die paarden hebben voor de fok of gewoon voor de lol, die zijn er véél meer dan eigenaren (meestal eigenaresses) die zelf fanatiek rijden of ooit fanatiek gereden hebben.
En weet je, die ene ruiter die beter rijdt dan ik (veel beter) is ook een bokker en laat dat nou net de persoon zijn die vaak zat zei dat zijn paard lekkerder liep als ik er ook een paar keer op had rondgehobbeld en ze niet had stilgestaan.
sallandval schreef:En veruit de meeste bijrijders rijden alleen het paard van iemand waarop ze mógen rijden. Dus ook maar één paard.
Volgens mij houdt de gemiddelde bijrijd-constructie geen leven lang stand hoor. En daar heb je weer de bijrijders die rijden op een stal met meer paarden, één bijrijder die beschikking heeft over 20 paarden drijft het gemiddelde al aardig op.
sallandval schreef:dat maakt niet uit. Het gevoel wat je er door ontwikkeld hebt, gaat niet weg.
Ik heb naast mijn eigen paard vroeger voor een handelaar gereden. Fulltime werken en daarna hond ophalen en eten, en hop naar mijn paard. En daarna nog 3 of 4 paarden rijden voor een handelaar. Was pittig, maar heb er echt heel veel geleerd, zoals een paard aanvoelen, overschakelen en aanpassen. En je gaat in pensionstalling vaak wel eens op elkaars paard rijden, en dan zag ik dat al die mensen met een eigen paard toch helemaal niet onverdienstelijk reden op elkaars paard. De bijrijders waren meestal erg jong, hadden nooit een eigen paard gehad, niet veel gereden. Die kregen zo ook een kans en sommigen ontwikkelden zich prima. Die kochten later ook een paard voor zichzelf.
Tja, ik ben gewoon realistisch, ja ik heb veel paarden gereden; ook wel jonkies en ik heb er veel van geleerd. Bovendien heb ik een goede timing en kan ik paarden op de grond eigenlijk alles wel aanleren, in veel minder tijd dan ik het anderen zie doen. Maar ik ben niet meer zo slank als ik was, niet meer zo jong als ik was en ook een stukje banger door die extra jaren. Ik heb mijn paard wel zelf zadelmak gemaakt en was de eerste die erop zat maar ik heb haar door láten rijden, dat durfde én kon ik niet zelf. Toen ik 21 was wel hoor, toen draaide ik daar mijn hand niet voor om.
Jij baseert je mening op jouw ervaringen, ik doe dat ook. Maar er zijn veel meer paarden die in een lompe schuur of op het land staan dan paarden op een pensionstalling, besef je dat wel?