Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:50

calippe schreef:
De gemiddelde bijrijder rijdt nu eenmaal slechter dan de gemiddelde paardeneigenaar, laten we het zó zeggen. En dat is niet alleen mijn ervaring, maar die van de meeste mensen (hier in dit topic op Cowgirl na) dus zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten. Degenen die bijrijden hebben meestal geen eigen paard gehad en meestal niet de mogelijkheid om echt veel te rijden. Want het heeft er ook mee te maken hoeveel uren je in het zadel hebt doorgebracht, en níet alleen van een enkel paard, maar van vele paarden. Door meerdere paarden kun je gevoel ontwikkelen, en dat kan geen instructeur je bij brengen. Maar bepaalde rijtechnische problemen daar heb je iemand voor nodig die op de grond met je mee kijkt want je kunt jezelf niet zien, en je bent je vaak niet bewust van de dingen die je doet.
Maar les nemen zal ik altijd blijven doen als ik rij. Dat is een ding wat zeker is.

Nou ja dit is dus ook wat ik bedoelde :o. En daarmee zeg ik dis niet dat dit voor alle bijrijders geldt maar wel voor veel en dat heb ik, zij het misschien op een onhandige manier, ook geprobeerd uit te leggen.

Ik rij nu beter op mijn paarden dan misschien de gemiddelde bijrijder maar ik rij niet beter dan de gemiddelde ruiter, zéker niet. Dat wil overigens ook niet zeggen dat een bijrijder als ze de paarden eenmaal beter kent, nog steeds niet beter op mijn paarden kan rijden dan ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:37

_Cowgirl schreef:
Tigra_ schreef:
Wie heeft er gezegd dan dat iemand die geen wedstrijden rijdt belabberd rijdt?
Ik heb dat nog niet zo op die manier voorbij zien komen. Maar kan zijn dat ik iets gemist heb gaat erg snel vandaag.

Verder ligt het natuurlijk aan de eigenaar of een recreatieve bijrijder voldoende is of niet. Als je als eigenaar intensief wedstrijden rijdt kan ik me indenken dat je het ook fijn vind dat de bijrijder het paard op hetzelfde houd. Aan de andere kant kan ook juist die eigenaar opzoek zijn naar iemand die recreatief rijdt voor de afwisseling.

Maar een recreatie bijrijder zal niet gaan reageren op een advertentie waar verwacht wordt dat je intensief wedstrijden gaat rijden of op zijn minst hard gaat trainen.

Dat ligt puur aan de advertentie. :)

Ik wilde graag weten wie had gezegd dat je belabberd zou rijden als je geen wedstrijden rijdt.
Snap niet wat je nu wil met wat je nu opschrijft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:51

calippe schreef:
De gemiddelde bijrijder rijdt nu eenmaal slechter dan de gemiddelde paardeneigenaar, laten we het zó zeggen. En dat is niet alleen mijn ervaring, maar die van de meeste mensen (hier in dit topic op Cowgirl na) dus zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten.

Ik denk echt dat dat niet waar is, van alle paarden waar ik op bijgereden heb (stuk of tien?) was er maar één die beter reed dan ik (ondanks mijn eerder zelfverklaarde gebrek aan rijkunst) de reden daarvoor was heel simpel: de meeste mensen reden helemaal niet of maar heel af en toe. Ik durf wel te beweren dat de meerderheid van de paarden in Nederland een eigenaar hebben die helemaal niet of bijna niet rijdt. Maar bijrijders, die rijden allemaal... dus ik durf wel een weddenschap aan te gaan dat de gemiddelde bijrijder beter rijden dan de gemiddelde eigenaar. Zelfs zonder dat ik een definitie van 'goed' geef, puur en alleen om het feit dat statistisch gezien véél meer bijrijders (logisch ook gezien het woord) rijden dan eigenaars.

Citaat:
Degenen die bijrijden hebben meestal geen eigen paard gehad en meestal niet de mogelijkheid om echt veel te rijden. Want het heeft er ook mee te maken hoeveel uren je in het zadel hebt doorgebracht, en níet alleen van een enkel paard, maar van vele paarden. Door meerdere paarden kun je gevoel ontwikkelen, en dat kan geen instructeur je bij brengen.

Volgens mij rijdt de gemiddelde bijrijder meer paarden dan de gemiddelde eigenaar, die rijdt namelijk alleen zijn eigen paard(en). Zelf reed ik ook veel beter en veel meer toen ik nog bijreed; toen reed ik jarenlang twee a drie keer per week op verschillende paarden, nu haal ik dat echt niet hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:56

Op verschillende paarden rijden met geen op slechte lessen....
En ook de kwaliteit van de paarden speelt een rol. Op menig manegepaard ga je niet de juiste dingen voelen omdat ze vast gereden zijn en ook niet "eerlijk" op je hulpen reageren. Paard weet meestal wat de bedoeling is.

Verder ben ik het wel eens dat verschillende paarden je veel leren. Je fouten komen duidelijker naar boven.

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:08

Mag ik daar een kleine aantekening bij maken? Ik rijd nu studentenwedstrijden, en daar heb je de klasse Ba (B-proefje) tot M (M1+M2 proefje). Deze worden ook gewoon op manegepaarden gereden. En aangezien er heel wat studentenverenigingen in Nederland zijn, zijn er ook heel wat paarden die dat niveau kunnen. Ik zeg niet dat ze het goed kunnen, maar die paarden zijn wel redelijk goed te rijden.

Overigens zit ik nu alweer bijna 15 jaar in het zadel. Heb ik dan voldoende ervaring? Ik rijd nog western ernaast, om nog meer te leren. Maar ik zal mezelf geen uitstekende ruiter noemen. Ik heb lef, ik stap op elk paard. Ik kan redelijk rijden, maar ik ben geen geweldige ruiter.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:12

Sees schreef:
Ik ben het volledig met je eens hoor Calippe. Ik zeg niet dat ik mijn paard als beste rijd, zéker niet maar wel beter dan de gemiddelde bijrijders die zich hier aanbiedt. Dat kan Sallandval wel proberen onderuit te halen maar dat is natuurlijk onzin, ze is namelijk niet op de hoogte van het niveau van de bijrijders hier of van mijn niveau for that matter ;).

Wat probeer ik precies onderuit te halen? Mij hoor je niets zeggen over jouw of Calippes niveau, ik geloof direct dat dat top is (in elk geval in jullie definitie ;) ). Ik zeg alleen dat wellicht net als bij autorijders 80 a 90% van de mensen vindt dat ze beter rijdt dan anderen... en dat dat niet waar kán zijn.

Of het bij jullie waar is weet ik niet, maar uit de opmerking 'ik rijd beter dan anderen/bijrijders/who ever' valt niet op te maken hoe 'goed' je bent, alleen hoe goed je jezelf vindt. Dat is wat ik zeg.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:16

sallandval schreef:
Ik denk echt dat dat niet waar is, van alle paarden waar ik op bijgereden heb (stuk of tien?) was er maar één die beter reed dan ik (ondanks mijn eerder zelfverklaarde gebrek aan rijkunst) de reden daarvoor was heel simpel: de meeste mensen reden helemaal niet of maar heel af en toe. Ik durf wel te beweren dat de meerderheid van de paarden in Nederland een eigenaar hebben die helemaal niet of bijna niet rijdt. Maar bijrijders, die rijden allemaal... dus ik durf wel een weddenschap aan te gaan dat de gemiddelde bijrijder beter rijden dan de gemiddelde eigenaar. Zelfs zonder dat ik een definitie van 'goed' geef, puur en alleen om het feit dat statistisch gezien véél meer bijrijders (logisch ook gezien het woord) rijden dan eigenaars.

Ik durf de weddenschap aan te gaan dat je onzin praat. Omdat eigenaren nauwelijks rijden kunnen ze niet rijden? Dat is een rare stelling!
Ik rij momenteel nauwelijks! En ik heb een paar jaar niet gereden, hoewel ik paarden had. Maar daar ben ik niet door achteruitgegaan. En dat bijrijders meer rijden dan eigenaars, dat kan. Maar die eigenaars hebben misschien al heel veel gereden en zijn gewoon niet meer zo fanatiek meer zoals vroeger. Zoals ik bijvoorbeeld.

sallandval schreef:
Volgens mij rijdt de gemiddelde bijrijder meer paarden dan de gemiddelde eigenaar, die rijdt namelijk alleen zijn eigen paard(en).

En veruit de meeste bijrijders rijden alleen het paard van iemand waarop ze mógen rijden. Dus ook maar één paard.

sallandval schreef:
Zelf reed ik ook veel beter en veel meer toen ik nog bijreed; toen reed ik jarenlang twee a drie keer per week op verschillende paarden, nu haal ik dat echt niet hoor.

dat maakt niet uit. Het gevoel wat je er door ontwikkeld hebt, gaat niet weg.
Ik heb naast mijn eigen paard vroeger voor een handelaar gereden. Fulltime werken en daarna hond ophalen en eten, en hop naar mijn paard. En daarna nog 3 of 4 paarden rijden voor een handelaar. Was pittig, maar heb er echt heel veel geleerd, zoals een paard aanvoelen, overschakelen en aanpassen. En je gaat in pensionstalling vaak wel eens op elkaars paard rijden, en dan zag ik dat al die mensen met een eigen paard toch helemaal niet onverdienstelijk reden op elkaars paard. De bijrijders waren meestal erg jong, hadden nooit een eigen paard gehad, niet veel gereden. Die kregen zo ook een kans en sommigen ontwikkelden zich prima. Die kochten later ook een paard voor zichzelf.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:40

calippe schreef:
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat je onzin praat. Omdat eigenaren nauwelijks rijden kunnen ze niet rijden? Dat is een rare stelling!
Ik rij momenteel nauwelijks! En ik heb een paar jaar niet gereden, hoewel ik paarden had. Maar daar ben ik niet door achteruitgegaan. En dat bijrijders meer rijden dan eigenaars, dat kan. Maar die eigenaars hebben misschien al heel veel gereden en zijn gewoon niet meer zo fanatiek meer zoals vroeger. Zoals ik bijvoorbeeld.

Okee, om hoeveel wedden we? Dit is wel redelijk makkelijk aan te tonen namelijk. Om de eigenaars waar ik gereden heb maar even te beschrijven; de meesten waren boer en/of fokker die zelf helemaal niet reden, of af en toe een buitenritje laat staan dat ze ooit les hadden gehad (ja ééntje waar ik wel eens buitenritten mee had gemaakt had een half jaar lesjes gehad op de manege voor hij zijn eerste paard kocht, kun je nagaan wat zijn niveau was). De meesten hadden bovendien meerdere paarden. Er was er één die maar een (fok)merrie had en dat paard liep op Z niveau, de vorige bijrijdster had haar ingereden, de eigenaar had er nog nooit ook maar opgezeten. En zal ik je eens wat vertellen? Dat soort mensen die paarden hebben voor de fok of gewoon voor de lol, die zijn er véél meer dan eigenaren (meestal eigenaresses) die zelf fanatiek rijden of ooit fanatiek gereden hebben.

En weet je, die ene ruiter die beter rijdt dan ik (veel beter) is ook een bokker en laat dat nou net de persoon zijn die vaak zat zei dat zijn paard lekkerder liep als ik er ook een paar keer op had rondgehobbeld en ze niet had stilgestaan.

sallandval schreef:
En veruit de meeste bijrijders rijden alleen het paard van iemand waarop ze mógen rijden. Dus ook maar één paard.

Volgens mij houdt de gemiddelde bijrijd-constructie geen leven lang stand hoor. En daar heb je weer de bijrijders die rijden op een stal met meer paarden, één bijrijder die beschikking heeft over 20 paarden drijft het gemiddelde al aardig op.

sallandval schreef:
dat maakt niet uit. Het gevoel wat je er door ontwikkeld hebt, gaat niet weg.
Ik heb naast mijn eigen paard vroeger voor een handelaar gereden. Fulltime werken en daarna hond ophalen en eten, en hop naar mijn paard. En daarna nog 3 of 4 paarden rijden voor een handelaar. Was pittig, maar heb er echt heel veel geleerd, zoals een paard aanvoelen, overschakelen en aanpassen. En je gaat in pensionstalling vaak wel eens op elkaars paard rijden, en dan zag ik dat al die mensen met een eigen paard toch helemaal niet onverdienstelijk reden op elkaars paard. De bijrijders waren meestal erg jong, hadden nooit een eigen paard gehad, niet veel gereden. Die kregen zo ook een kans en sommigen ontwikkelden zich prima. Die kochten later ook een paard voor zichzelf.

Tja, ik ben gewoon realistisch, ja ik heb veel paarden gereden; ook wel jonkies en ik heb er veel van geleerd. Bovendien heb ik een goede timing en kan ik paarden op de grond eigenlijk alles wel aanleren, in veel minder tijd dan ik het anderen zie doen. Maar ik ben niet meer zo slank als ik was, niet meer zo jong als ik was en ook een stukje banger door die extra jaren. Ik heb mijn paard wel zelf zadelmak gemaakt en was de eerste die erop zat maar ik heb haar door láten rijden, dat durfde én kon ik niet zelf. Toen ik 21 was wel hoor, toen draaide ik daar mijn hand niet voor om.

Jij baseert je mening op jouw ervaringen, ik doe dat ook. Maar er zijn veel meer paarden die in een lompe schuur of op het land staan dan paarden op een pensionstalling, besef je dat wel?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:51

calippe schreef:
De gemiddelde bijrijder rijdt nu eenmaal slechter dan de gemiddelde paardeneigenaar, laten we het zó zeggen. En dat is niet alleen mijn ervaring, maar die van de meeste mensen (hier in dit topic op Cowgirl na) dus zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten. Degenen die bijrijden hebben meestal geen eigen paard gehad en meestal niet de mogelijkheid om echt veel te rijden. Want het heeft er ook mee te maken hoeveel uren je in het zadel hebt doorgebracht, en níet alleen van een enkel paard, maar van vele paarden. Door meerdere paarden kun je gevoel ontwikkelen, en dat kan geen instructeur je bij brengen. Maar bepaalde rijtechnische problemen daar heb je iemand voor nodig die op de grond met je mee kijkt want je kunt jezelf niet zien, en je bent je vaak niet bewust van de dingen die je doet.
Maar les nemen zal ik altijd blijven doen als ik rij. Dat is een ding wat zeker is.

Ik moet zeggen dat ik dit al beter geformuleerd vind, maar ik kan me wel in de post van sallandval vinden. Ik heb vijf paarden bijgereden in totaal waarvan er één zelf fanatiek reed en de rest niet/nauwelijks. In twee gevallen had ik het paard zelfs 7 dagen per week ter beschikking en werd er vanuit gegaan dat ík degene was die het paard zou rijden. In dat geval rijd de eigenaar niet en rijd de bijrijder sowieso beter dan de eigenaar. Ook bij een derde pony reed ik de pony beter dan de eigenaar, dat hoorde ik ook van de eigenaar zelf. Bij de andere twee durf ik niet te oordelen omdat ik de eigenaren nog niet heb zien rijden.

Dit is niet altijd waar, als bijrijder kun je ook 7 keer per week mogen rijden hoor, believe me. En je hebt niet alleen jonge bijrijders hè, er zijn ook bijrijders die ouder zijn dan de betreffende eigenaar en dus ook langere ervaring kunnen hebben.

Mijn ervaring is dat ik door het bijrijden onwijs veel heb geleerd en mij makkelijk(er) aan vreemde paarden aan kan passen doordat ik meerdere paarden gereden heb in de tijd dat ik rijd. Elke eigenaar heeft zijn/haar eigen manier van rijden en werken met het paard waardoor je heel divers "opgeleid" wordt.

Ik heb bijvoorbeeld net zoals bijna iedereen "gewoon" dressuur- en springlessen gehad, maar ook een tijd een renpaard gereden en daarin les gehad, ook heb ik een periode westernlessen gehad en daarna zelf western gereden. Ik zie dit persoonlijk ook als ervaring, dan rijd ik verre weg van Z-niveau dressuur, maar ik heb wel de ervaring om op verschillende manieren te rijden en mij gemakkelijk aan te passen.

Dus het is dan ook maar net wat je onder "beter" rijden dan de eigenaar verstaat moet ik zeggen. Maar goed ik denk dat we hier niet uit gaan komen aangezien iedereen eigen ervaringen heeft met bijrijders en het van verschillende kanten bekeken wordt.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 20-02-14 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:54

Ik ben nu zo'n 3 jaar bijrijder/eigenaar (was een korte tijd in die periode). In die tijd heb ik zo'n 14 paarden gereden. Hier tel ik ook de paarden mee waar ik maar 1 keer op heb gezeten. De paarden die ik wat intensiever reed zijn er minder. Dan kom ik uit op 4/5. En volgend jaar komen er weer 2 bij. Dus het is onzin dat een bijrijder maar 1 paard rijdt. Ik doe er nog heel veel naast (zoals de studentenwedstrijden hierboven, maar zo heb ik bijvoorbeeld aankomende zaterdag een buitenrit op een vreemd paard) en rijd gewoon op veel verschillende paarden. Nu ben ik sinds kort met westernlessen begonnen en ik heb in die tijd alweer drie verschillende paarden gereden. Dus nee. Bijrijders rijden niet per definitie maar 1 paard.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:55

Sees schreef:
calippe schreef:

Nou ja dit is dus ook wat ik bedoelde :o. En daarmee zeg ik dis niet dat dit voor alle bijrijders geldt maar wel voor veel en dat heb ik, zij het misschien op een onhandige manier, ook geprobeerd uit te leggen.

Ik rij nu beter op mijn paarden dan misschien de gemiddelde bijrijder maar ik rij niet beter dan de gemiddelde ruiter, zéker niet. Dat wil overigens ook niet zeggen dat een bijrijder als ze de paarden eenmaal beter kent, nog steeds niet beter op mijn paarden kan rijden dan ik.

En dat is wat ik dan weer bedoel.

Je moet ook beseffen dat een bijrijder (uitzonderingen daar gelaten) op een vreemd paard worden gezet en zowel het paard als de ruiter aan elkaar moeten wennen. Het gaat over het algemeen toch op een andere manier waardoor je eerst gewoon even moet wennen. Ja, als je alleen naar de eerste paar keren erop kijkt zullen er zeker weinig bijrijders zijn die stukken beter dan de eigenaar rijden, maar kijk na een jaar en dan is het al héeeeel anders. (Nog steeds niet per se beter, maar de kans is dan een heel stuk groter).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:56

sneeuwpop schreef:
Op de wedstrijd onder stress vallen je fouten meer op, dus je kunt iemand daar beter beoordelen dan thuis.

Iemand die op de wedstrijd niet vriendelijk rijd, wil ook dus niet op mijn paard, terwijl deze het thuis vast een stuk beter riidt.

Je ziet dan juist de mindere momenten...

plus dat er een jury zit die controleert of je paard wel inderdaad op dat niveau winstpuntwaardig voorgesteld wordt en de oefeningen volgens voorschrift uitgevoerd.

Ik trainde met mijn Z1 merrie zowel thuis als met wekelijkse les t-m de Z1 oefeningen (vliegende galopchangement deed ze niet) maar startte haar onderling L2 (minimale gezamenlijke wedstrijdklasse) omdat ik haar onder stress/druk maar moeilijk fijn nagevelijk kon krijgen. Tijdens de training had ik er al 30 tot 45 minuten voor nodig om haar wat fijn over de rug, nagevelijk en aan elkaar te krijgen, maar moest ik dat in de losrijdbak doen met tig ruiters en paarden die om je heen rijden en je afsnijden in een spannende kijkerige ruimte met maximaal een half uur de tijd, dan kreeg ik dat zonder mijn instructrice echt niet makkelijk meer voor elkaar. Wat al lukte raakte ik dan in de proef weer kwijt omdat ik dan spaghettibenen kreeg.
Als ik dan richting de laatste onderdelen van de proef kwam werd ze nagevelijker maar ja, dan kon je er niet gelijk een proefje achteraan rijden natuurlijk.

Heb wel een hoop geleerd die drie jaar lessen en trainen met mijn merrie, maar dat wil niet zeggen dat ik met elk ander paard gewoon weg kan rijden en ook niet dat ik Z1 op wedstrijdniveau reed omdat we tijdens de training en lessen die oefeningen meenamen.
Heb ook paarden gereden waar ik niet eens een B proef mee in durfde omdat ze zo strak en stug en stijf voelden of zo pittig waren en dan sterk konden worden dat ik ze niet op vreemd terrein zonder omheining durfde te rijden...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:04

Dat een bijrijder maar één paard ter beschikking krijgt is ook onzin hoor, op de stal waar ik gereden heb kreeg ik regelmatig het aanbod om ook even op een ander paard te rijden en zelfs op de manege waar ik vroeger reed mocht ik regelmatig op eigen paarden lessen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

sallandval schreef:
Okee, om hoeveel wedden we? Dit is wel redelijk makkelijk aan te tonen namelijk. Om de eigenaars waar ik gereden heb maar even te beschrijven; de meesten waren boer en/of fokker die zelf helemaal niet reden, of af en toe een buitenritje laat staan dat ze ooit les hadden gehad (ja ééntje waar ik wel eens buitenritten mee had gemaakt had een half jaar lesjes gehad op de manege voor hij zijn eerste paard kocht, kun je nagaan wat zijn niveau was). De meesten hadden bovendien meerdere paarden. Er was er één die maar een (fok)merrie had en dat paard liep op Z niveau, de vorige bijrijdster had haar ingereden, de eigenaar had er nog nooit ook maar opgezeten. En zal ik je eens wat vertellen? Dat soort mensen die paarden hebben voor de fok of gewoon voor de lol, die zijn er véél meer dan eigenaren (meestal eigenaresses) die zelf fanatiek rijden of ooit fanatiek gereden hebben.

De meeste paarden worden niet door boeren gehouden, tenzij die er mee fokken. Ik denk dat de meeste paarden ook niet aan huis gehouden worden, maar in pensionstalling. En daar is een andere situatie dan die jij schetst. Jij gaat te veel van jezelf uit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

calippe schreef:
sallandval schreef:

De meeste paarden worden niet door boeren gehouden, tenzij die er mee fokken. Ik denk dat de meeste paarden ook niet aan huis gehouden worden, maar in pensionstalling. En daar is een andere situatie dan die jij schetst. Jij gaat te veel van jezelf uit.

Zelfs op een pensionstalling heb je eigenaren die niet/nauwelijks rijden. Zeker wanneer de eigenaar meerdere paarden/pony's heeft. Hierdoor kan het dus voorkomen dat een bijrijder veel meer rijd op het paard en dus meer ervaring opdoet met dát paard en uiteindelijk beter kan gaan rijden dan de eigenaar zelf, omdat deze er niet/nauwelijks op rijd.

Ik denk dat je sallandval haar punt wel snapt. ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:15

Bij ons op stal is er van de 30 pensionpaarden 1 eigenaar die niet rijd, en dat doordat het paard van alles mankeert. Ik kan me niet voorstellen dat je alleen al aan stallingskosten 320,- betaald en dan zelf niks met je paard doet....
Er zijn er zelfs maar weinig die een bijrijdster hebben, meesten doen alles zelf.
Bij een boer zal het misschien anders zijn, maar op de wat luxere accemodaties kom je echt niet veel eigenaren tegen die zelf niet rijden is mijn ervaring.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:25

DatBenIkNou schreef:
Bij ons op stal is er van de 30 pensionpaarden 1 eigenaar die niet rijd, en dat doordat het paard van alles mankeert. Ik kan me niet voorstellen dat je alleen al aan stallingskosten 320,- betaald en dan zelf niks met je paard doet....
Er zijn er zelfs maar weinig die een bijrijdster hebben, meesten doen alles zelf.
Bij een boer zal het misschien anders zijn, maar op de wat luxere accemodaties kom je echt niet veel eigenaren tegen die zelf niet rijden is mijn ervaring.

Nu praat je ook wel over extreem veel geld vind ik, voor €320,- ga je niet je paard voor iemand anders neerzetten, volkomen logisch. Nu er prijzen bij gaan komen wordt het alweer "hier in de omgeving.." dat is weer het nadeel van de paardenwereld, in mijn omgeving zijn de stallen over het algemeen goedkoper (voor €125,- tot €160,- heb je een prima stalling), terwijl dat op andere plaatsen gemiddeld €300,-/€350,- is.

Hier zijn ook niet extreem veel eigenaren die hun paard op stal hebben staan en er niets mee doen, maar eigenaren met meerdere paarden en pony's die alleen gereden worden door een bijrijder komt hier wel voor. Bij een eigenaar met één paard ben ik het (nog) niet tegengekomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:39

Hier in de regio is dat nog redelijk goedkoop :+ en zeker niet extreem!
In andere regio's zal het makkelijker/goedkoper zijn om (meerdere) paarden te houden gewoon 'voor de hobby' .
Toch hebben ook bij ons op stal sommigen meerdere paarden die ze meestal uitbrengen in de wedstrijdsport.

Ik ken hier echt geen mensen die voor de lol of voor de fok een paard hebben en er zelf niets mee doen...en ik loop toch echt al een poosje mee :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:42

DatBenIkNou schreef:
Hier in de regio is dat nog redelijk goedkoop :+ en zeker niet extreem!
In andere regio's zal het makkelijker/goedkoper zijn om (meerdere) paarden te houden gewoon 'voor de hobby' .
Toch hebben ook bij ons op stal sommigen meerdere paarden die ze meestal uitbrengen in de wedstrijdsport.

Ik ken hier echt geen mensen die voor de lol of voor de fok een paard hebben en er zelf niets mee doen...en ik loop toch echt al een poosje mee :D

Daar zit het hem inderdaad ook in. Doordat de prijzen hier gemiddeld een stuk lager liggen (je hebt ook duurdere stallen hoor) kun je er natuurlijk makkelijker nog eentje bij nemen waardoor je er zo meerdere hebt staan en tijd te kort om ze allemaal hun beweging te geven.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:52

_Cowgirl schreef:
Nu praat je ook wel over extreem veel geld vind ik, voor €320,- ga je niet je paard voor iemand anders neerzetten, volkomen logisch. Nu er prijzen bij gaan komen wordt het alweer "hier in de omgeving.." dat is weer het nadeel van de paardenwereld, in mijn omgeving zijn de stallen over het algemeen goedkoper (voor €125,- tot €160,- heb je een prima stalling), terwijl dat op andere plaatsen gemiddeld €300,-/€350,- is.

Hier zijn ook niet extreem veel eigenaren die hun paard op stal hebben staan en er niets mee doen, maar eigenaren met meerdere paarden en pony's die alleen gereden worden door een bijrijder komt hier wel voor. Bij een eigenaar met één paard ben ik het (nog) niet tegengekomen.

Voor 200 ook niet hoor. tenminste ik niet!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:56

Waar ik mijn leasepaard had staan, kostte de stalling 395,- plus nog 96,- in de zomer voor weidegang. Je zag dus dan inderdaad dat vrijwel niemand een bijrijder had. (Volgens mij 1 a 2 pensionklanten) van een grote manege, pension en handelsstal.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:14

Holy moly zeg! Is dat ergens in de randstad of zo? Geen plek voor mij...
Ik heb nu trouwens de luxe van paarden aan huis. Maar vroeger was ik ook aangewezen op pensionstalling. Was ook wel duur, en ik had er twee paarden staan. En een bijrijdster. Kon toen nog niet zo goed rijden als ik, maar ze ontwikkelde zich snel en goed.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:17

Ik schrik ook wel van die prijzen zeg! Hier in de buurt is volgens mij €320,- het duurst, maar zonder uitrijmogelijkheden. Daarna komt €295,- met uitrijmogelijkheden. En er zijn tig stallen, variërend van goedkoop en veel doen, tot duurder en niks doen. En alles wat ertussenin zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:48

Ik denk dat iedereen teveel van zichzelf uitgaat.
Er zijn inderdaad genoeg eigenaren die niet rijden, maar er zijn ook genoeg eigenaren die niet rijden en die ook geen bijrijders hebben/willen. Er zijn genoeg boeren maar ik denk toch dat het grootste gedeelte op pension staat. Ik zelf heb ook altijd bij mensen thuis gereden dat vind ik heel anders dan op een pensionstal. Het grootste gedeelte op de pensionstallen zal zelf gebruik maken van hun paard. Ook al kost het maar 150 euro per maand. Er komt nog altijd geld bovenop en de meeste zitten tegenwoordig ook niet zo breed dat ze een kostenpost waar ze zelf niets mee doen laten staan. Je hebt ze uiteraard wel maar die zijn niet in de meerderheid.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:00

Helemaal mee eens dat je om op wedstrijd een goede proef neer te kunnen zetten, nog andere ruiterkwaliteiten moet beheersen.
Echter zie je tijdens een proef niet wát er thuis vooraf gebeurd/gedaan is.
In een proef zie je netheid en vriendelijkheid.
Dat zegt mij niks over de manier en kwaliteit vd dagelijkse omgang en training.
Deze vind ik veel belangrijker dan een nette proef kunnen neerzetten op wedstrijd.