joyce B schreef:Ja, dat snap ik. €180 is ook wel erg veel.
Maar het scheelt al als je die €80,- hebt en dan 1 of 2x per maand les.
Dan heb je het over een bedrag van 100-130 euro. Scheelt minimaal €50,- per maand.
Ik zag ook staan 2x per week les. Dat is wel erg vaak. Dan snap ik dat een eigenaar zegt doe mij maar €50,- of €75,- en dan doe je maar 1x per week les bij.
De mensen met eigen paard hebben en het volledige stalgeld, de dierenarts kosten, fysio/tandarts/hoefsmid/zadelmaker, inentingen en mestonderzoek, wormenkuur, kosten voor tuig, en dan nog lessen, lidmaatschap rijvereniging, startkaart en wedstrijden.
Ik snap heel goed dat veel bijrijders die alleen een bijbaantje hebben en nog studeren, of die net op zichzelf zijn gaan wonen dit soort kosten niet op kunnen brengen en dan bewust geen eigen paard nemen, maar wel alle lusten willen en alleen je eigen kosten voor les en evt. Wedstrijden willen dragen is misschien ook niet helemaal reëel.
En ik snap heel goed dat eigenaren dan zeggen: alles prima, maar ik wil in elk geval een eerlijk deel van het stalgeld delen.
Ik ken het van 2 kanten. En heb ook paar keer nee gezegd tegen een "lease" constructie aanbod. Maar ik snap het wel.
Voor een paard waar ik heel veel mee mag en veel van en mee kan leren zou ik dan wel een bijdrage overhebben, maar weer niet voor een paard wat ik moet corrigeren, vervelend is of niet waar ik zoek of watqua mogelijkheden past bij mijn ambities.
Ik heb de paarden nu aan huis, dus een bijdrage nu van €75,- voor 2x per week, is niet aantrekkelijk.
Dan kan ik beter hier thuis een paard in training zoeken. Of in bruikleen.
Dat is voor iedereen een eigen afweging natuurlijk.
Ik vind niet dat een bijrijder verantwoordelijk is voor de kosten van een paard van een ander. De eigenaar koopt een paard, dus het is haar verantwoordelijkheid. Ik zelf heb ook paarden, daar heb ik voor gekozen. Ik zou een bijrijder nemen als ik geen tijd zou hebben of geblesseerd zou zijn, maar ik zou al blij zijn dat iemand naar mijn paard om kijkt.
Dat vind ik wel krom in de paarden wereld, dat er wordt verwacht dat je per se mee betaald aan het paard van een ander.. Ik heb een paard vier jaar geleasd, voordat ik mn eigen paarden kocht. Ik koos hier bewust voor. Ik wilde een leermeester en daarvoor moet je nou eenmaal betalen. Ten slotte heb je als bijrijder niets te vertellen over het paard van een ander, maar je moet dan wel betalen. Dat klopt naar mijn idee niet, zeker als je al je liefde en zorg erin gestoken hebt.
Manege lessen zijn niet te vergelijken met eigen paarden. Een manege is een bedrijf een verdien model, een eigenaar niet in principe.
Ik zelf zou lessen eisen in de vorm van een bijdrage, hier zou ik de lessen van betalen. Win win situatie. Bijrijder kan leren en ontwikkelen, mijn paard wordt correct gereden..