Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:44

[***] schreef:
Ander puntje over lessen..
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.
Nog los van de complete methodiek. Maar echt de manier van lesgeven.

Ik wil ook dat mijn bijrijder bij dezelfde instructrice lest, omdat ik diegene erg fijn vind.
Maar ik heb wel aangegeven dat wanneer zij mijn instructrice helemaal niets vind, we verder kijken voor iemand anders waarbij we ons beide prettig voelen.

Andersom wilde mijn voormalige bijrijder lessen bij iemand die ik 10 keer niets vond en bloednerveus van werd, nou sorry maar dat gaat dan niet gebeuren. Moet voor beide prettig zijn.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:54

@zonnebloem, dat kan ik heel goed begrijpen.
Jij moet je minstens comfortabel genoeg voelen om er bij te kunnen kijken of juist met gerust hart los te laten.

Mijn vraag was gebaseerd op een oud lesklantje van mij welke om advies vroeg. Ze heeft het nu 6 maanden aangekeken en blijft het lastig vinden om ontspannen te rijden tijdens de les, omdat ze de intonatie heel vervelend vindt. Het maakt haar onzeker in veel dingen.
Eerlijk gezegd heb ik ook wel geadviseerd om een gulden middenweg te zoeken en een gesprekje aan te gaan met de eigenaar van het paard. Dat ze wel hara gevoel uit. En kijken hoe ze daarmee uit komen voor alle partijen.
Misschien is het wel iets kleins als de instructrice uitleggen wat voor effect het geeft op haar als persoon als er nadruk gelegd wordt op wat er fout gaat en er heel snel geschakeld wordt naar een alternatief.. bij haar blijven er vraagtekens welke ze wel uitspreekt, maar daar wordt (voor haar gevoel) aan voorbij gegaan.

Lijkt mij een lastige situatie, omdat ze het (naar ik begreep) wel goed kan vinden met eigenaar en fijne klik heeft met paard.
Eigenaar wil dat er minimaal eens in de 2 weken gelest wordt..
dat is dan best vaak met een “tegenzin” rijden eerlijk gezegd..
Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:10

fohadie schreef:
Trui schreef:
Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.

Daarmee maak je een denkfout. Echt heel weing mensen verlenen en dienst en rijden het dier naar een hoger niveau. Als je het hele topic (en veel andere topics) had doorgelezen dan wist je waarvoor de bijdrage meestal bedoelt is.

Iemand die een paard wel op een hoger niveau brengt als de eigenaar, zal ook niet voor een gemiddeld bijrijdpasrd kiezen.

Maar is de dienst altijd 'het naar een hoger niveau rijden van het paard'.
Is het ook geen dienst als een bijrijder het dier in beweging houdt, traint en verzorgt op dagen dat de eigenaar minder of geen tijd heeft?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:12

Gini schreef:
fohadie schreef:
[quote
Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.
[/quote

Daarmee maak je een denkfout. Echt heel weing mensen verlenen en dienst en rijden het dier naar een hoger niveau. Als je het hele topic (en veel andere topics) had doorgelezen dan wist je waarvoor de bijdrage meestal bedoelt is.

Iemand die een paard wel op een hoger niveau brengt als de eigenaar, zal ook niet voor een gemiddeld bijrijdpasrd kiezen.

Is het ook geen dienst als een bijrijder het dier in beweging houdt, traint en verzorgt op dagen dat de eigenaar minder of geen tijd heeft?

De bijrijder doent dat toch ook gewoon om een leuk paardje te hebben om op te rijden zonder veel verantwoordelijkheid. Waarom is dat dan een 'dienst'?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:23

Gini schreef:
fohadie schreef:

Gaan we die discussie alweer krijgen?

Ik reageerde op bovenstaande zin van Trui: Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:23

Ach.. kennisje van mij vertelde dat zij een nieuw bijrijdpaardje had (gehad).
Leuk paard met zeker potentie voor het hogere werk.

De eigenaresse zou haar les geven (waar zij ook voor moest betalen).
Probleem.. eigenaresse had zelf haar paardje tot de L weten te krijgen en daarna liep zij vast.
Kennisje had al met meerdere paarden in de Z gestart en de laatste zelf opgeleid van groen naar Z2.

Eigenaresse zocht juist iemand die minimaal M reed, bereid was te lessen en op den duur wedstrijden te gaan starten.
Mijn kennisje gaf aan dat het zo niet ging werken (zij mocht geen andere instructrice laten komen) en dat ze beter dan kon stoppen.
Eigenaresse was verontwaardigd want zij kon prima lesgeven want zij kende haar paard het beste en het kennisje moest toch eerst met de basis starten (paardje had een tijdje stilgestaan) en dat kon zij prima begeleiden.

Zij is helaas gestopt (vond het paardje echt heel leuk) en nu rijdt er een veel onervarener ruiter op die wel "lest" bij de eigenaresse.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:08

Gini schreef:
fohadie schreef:

Gaan we die discussie alweer krijgen?

Blijkbaar blijft de discussie nodig, aan de titel van dit topic te zien (moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5). Aan de ene kant hoor je dat het moeilijk is om nog een goede, betrouwbare, ervaren bijrijder te vinden, maar misschien is het juist die bijdrage die het moeilijk maakt. De ruiters die van zichzelf weten dat ze ervaren en goed en betrouwbaar zijn, worden niet zo snel warm om voor 80 euro + leskosten een paard te gaan rijden. Als jouw paard netjes bijgereden wordt en zo lekker in de spieren gehouden wordt, is dat een dienst als je paard zonder die bijrijder 80% van de tijd op de wei zou staan, bijvoorbeeld. Wat natuurlijk niet meteen betekent dat de bijrijder betaalt dient te worden, ik zou eerder van een win-win spreken.
Dus als je een bijdrage vraagt, is de kans inderdaad groter dat je de niet zo heel ervaren of net van de manege af ruiter aantrekt die al lang blij is dat die op een paard kan zitten om zo het gevoel van een eigen paard te kunnen ervaren.

Afhankelijk van de paardeneigenaar kunnen beide doelgroepen natuurlijk oké zijn, maar als je echt moeite hebt met het vinden én houden van een goede bijrijder, kan het toch geen kwaad om er over na te denken of wat je aanbiedt en wat je vraagt, past bij de doelgroep die je wilt? Toch?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:00

Ik denk dat de ruiters die echt zo goed zijn dat ze een paard echt goed opleiden, die een paard echt goed kunnen doortrainen naar een hoger niveau (dan heb ik het niet over B of L niveau), doorgaans niet de ruiters zijn die echt moeten zoeken naar een bijrijpaard. De echt goede ruiters krijgen bijrijpaarden met enige regelmaat aangeboden.

Ik denk dat heel veel bijrijders zichzelf hier regelmatig overschatten en dat de eigenaren van de paarden die zij gereden hebben er misschien (waarschijnlijk) wel een iets wat andere opinie hebben over de “dienst” die hun verleend is door de bijrijder.

Ik schrik eigenlijk wel dat lesgeld bij de bijdrage voor het bijrijden gerekend wordt en als “te gek voor woorden” of “van de zotte” gezien wordt. Les heb je niet alleen voor de eigenaar, dat heb je om zelf een betere ruiter te worden en een betere combinatie met het paard. Er wordt hier soms gedaan alsof lessen of de bijdrage weggegooid geld is,.
Een eigenaar heeft de kosten voor hun eigen lessen toch ook bovenop alle andere kosten voor het onderhoud van het paard? En als bijrijder zou je dan geen bijdrage hoeven te betalen omdat je ook al les betaald? Ik vind het maar een vreemde redenering.

Zelf ben ik van de win win, ik betaal nu mijn professionele bijrijder, daar wordt mijn paard echt beter van. Ik ben geholpen met het rijden van de amateur bijrijder en zij heeft al de kosten van haar eigen paard (die kreupel is), dus vraag geen bijdrage, maar wil wel dat ze les neemt als ze hem door wil blijven rijden in de toekomst, maar voor nu mag ze lekker met hem aan de pruts en ze gaat zondag met hem op buitenrit, wordt hij ook weer blij van.
Win win in deze situatie, want ik kan voorlopig nog niet rijden.

In het geval dat je zoveel geluk hebt dat je een redelijk goed paard onder je reed mag hebben, je kunt genieten van alle gemakken op de stal waar het paard staat, je een bescheiden bijdrage maar hoeft te betalen en je lekker kunt lessen met het paard, wat klaag je dan? Koop dan je eigen paard en dan praten we wel verder over welke kosten redelijk zijn en welke niet.

Zo dat moest er even uit.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:43

Daphara schreef:
Is het een idee dat de bijrijder een bijdrage betaald en de eigenaar de lessen?

Mijn probleem is dat bijrijders vaak zeggen te willen lessen, maar het dan niet doen. In dat geval heb je als eigenaar dus dubbel niets als ze ook geen bijdrage betalen.

Mijn paard wordt momenteel 2x per week bijgereden door een professionele ruiter (heb mijn heup gekneusd en mag voorlopig zelf niet rijden). Ik heb ook een stalgenoot die er nu ook (op eigen verzoek) 1x per week op klimt omdat haar eigen paard het laatste jaar af en aan kreupel is. Ik heb een keertje les voor haar betaald, omdat zij mij zou helpen met het voorrijden voor de zadelpasser en mijn paard een ander type is dan die van haar. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, ze had op die manier wel de juiste begeleiding en had al snel door hoe ze het beste met mijn paard aan het werk kan. Ze heeft er zoveel lol mee, dat ik het best leuk zou vinden als ze zou blijven bijrijden. Maar ik wil dat ze les neemt, dus overweeg een constructie waarbij ze mij een bijdrage betaald en ik dan haar lessen betaal bij de professionele ruiter waarvan ik zelf ook les krijg en die mijn paard nu tijdelijk 2x per week bijrijdt.

Is dat een werkbare constructie?

Ik heb idd ook op deze manier 4 jaar geleasd (voordat ik mijn eigen paarden kocht). Ik betaalde een vast bedrag per maand (140 euro) en daarvan had ik dan 1 a 2 keer in de maand les en dan mijn lease dagen nog.. Was een prima constructie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:56

joyce B schreef:
Ja, dat snap ik. €180 is ook wel erg veel.

Maar het scheelt al als je die €80,- hebt en dan 1 of 2x per maand les.
Dan heb je het over een bedrag van 100-130 euro. Scheelt minimaal €50,- per maand.

Ik zag ook staan 2x per week les. Dat is wel erg vaak. Dan snap ik dat een eigenaar zegt doe mij maar €50,- of €75,- en dan doe je maar 1x per week les bij.

De mensen met eigen paard hebben en het volledige stalgeld, de dierenarts kosten, fysio/tandarts/hoefsmid/zadelmaker, inentingen en mestonderzoek, wormenkuur, kosten voor tuig, en dan nog lessen, lidmaatschap rijvereniging, startkaart en wedstrijden.

Ik snap heel goed dat veel bijrijders die alleen een bijbaantje hebben en nog studeren, of die net op zichzelf zijn gaan wonen dit soort kosten niet op kunnen brengen en dan bewust geen eigen paard nemen, maar wel alle lusten willen en alleen je eigen kosten voor les en evt. Wedstrijden willen dragen is misschien ook niet helemaal reëel.

En ik snap heel goed dat eigenaren dan zeggen: alles prima, maar ik wil in elk geval een eerlijk deel van het stalgeld delen.

Ik ken het van 2 kanten. En heb ook paar keer nee gezegd tegen een "lease" constructie aanbod. Maar ik snap het wel.

Voor een paard waar ik heel veel mee mag en veel van en mee kan leren zou ik dan wel een bijdrage overhebben, maar weer niet voor een paard wat ik moet corrigeren, vervelend is of niet waar ik zoek of watqua mogelijkheden past bij mijn ambities.

Ik heb de paarden nu aan huis, dus een bijdrage nu van €75,- voor 2x per week, is niet aantrekkelijk.

Dan kan ik beter hier thuis een paard in training zoeken. Of in bruikleen.

Dat is voor iedereen een eigen afweging natuurlijk.

Ik vind niet dat een bijrijder verantwoordelijk is voor de kosten van een paard van een ander. De eigenaar koopt een paard, dus het is haar verantwoordelijkheid. Ik zelf heb ook paarden, daar heb ik voor gekozen. Ik zou een bijrijder nemen als ik geen tijd zou hebben of geblesseerd zou zijn, maar ik zou al blij zijn dat iemand naar mijn paard om kijkt.

Dat vind ik wel krom in de paarden wereld, dat er wordt verwacht dat je per se mee betaald aan het paard van een ander.. Ik heb een paard vier jaar geleasd, voordat ik mn eigen paarden kocht. Ik koos hier bewust voor. Ik wilde een leermeester en daarvoor moet je nou eenmaal betalen. Ten slotte heb je als bijrijder niets te vertellen over het paard van een ander, maar je moet dan wel betalen. Dat klopt naar mijn idee niet, zeker als je al je liefde en zorg erin gestoken hebt.

Manege lessen zijn niet te vergelijken met eigen paarden. Een manege is een bedrijf een verdien model, een eigenaar niet in principe.

Ik zelf zou lessen eisen in de vorm van een bijdrage, hier zou ik de lessen van betalen. Win win situatie. Bijrijder kan leren en ontwikkelen, mijn paard wordt correct gereden..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:58

Sheran schreef:
Ik snap het ook van beide kanten heel goed. Ik zou als paardeneigenaar zelf les belangrijker vinden dan de bijdrage, maar dat was ook vooral omdat ik het paard 'goed' wilde houden en ik het fijn vond als er een oogje in het zeil gehouden kon worden. Bij echt goede ruiters zou het van mij overigens niet per se hoeven.

De reden dat ik huiverig ben om heel veel te investeren in bijrijdpaarden is ook dat het gewoon niet je eigen paarden zijn en ze zo weer weggehaald kunnen worden. Die kans is zelfs vrij groot, omdat eigenaren een bijrijder zoeken als ze zelf minder tijd hebben. En vaak leidt dat uiteindelijk toch tot verkoop. Ik heb inmiddels zo'n 14 bijrijdpaarden gehad, ook veelbelovende die de eigenaar nóóit zou verkopen, maar geen daarvan heb ik langer dan een jaar kunnen rijden. De meesten maar een paar maanden. En daar investeer je dan in. Dat vind ik dus echt zonde. Vandaar dat ik nu wel investeer in lessen, maar ik huiverig ben voor een hoge bijdrage.

Dat laatste is precies de reden waarom ik nu mn eigen paarden aangeschaft heb. Ik was het zat om afhankelijk te zijn van een ander. Er werden veel beloftes gedaan en vervolgens liep het toch anders.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:00

Maanlicht schreef:
[***] schreef:
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.

Ja, dat heb ik ook regelmatig gehad. Dat ik bij een instructeur moest lessen die ik helemaal niet prettig vond en die visie op paardrijden helemaal niet deelde.

Wat jij zegt snap ik wel, maar heel eerlijk zou ik zelf niet willen dat iemand anders die mijn paard rijdt een eigen instructeur kiest. Ik rijd dan ook wel heel apart hoor :P Ik rijd Duits klassiek en dat is het enige wat ik goed vind.. Er zijn maar weinig in Nederland die daarin les geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:03

Gizeppie schreef:
[***] schreef:

Wat jij zegt snap ik wel, maar heel eerlijk zou ik zelf niet willen dat iemand anders die mijn paard rijdt een eigen instructeur kiest. Ik rijd dan ook wel heel apart hoor :P Ik rijd Duits klassiek en dat is het enige wat ik goed vind.. Er zijn maar weinig in Nederland die daarin les geven.

Opzich is dat natuurlijk helemaal niet erg.. maar is het dan ook niet zo dat jouw criteria bij een kennismaking al anders is?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:06

fohadie schreef:
Trui schreef:

Helemaal eens! De meeste bijrijders brengen het paard niet op een hoog niveau (niet banketstaaf bedoeld hoor).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:35

Maar wat is een hoog niveau? Als een paard 5 keer in de week gereden wordt en zonder bijrijder maar 2 keer, dan brengt de bijrijder het paard, indien deze het dier uiteraard netjes rond rijdt, toch naar een hoger trainingsniveau? Betere bespiering, betere souplesse, betere conditie. Stel dat het dan aankomt op een verkoop is het degelijk en regelmatig getrainde paard toch meer waard dan een dier dat zijn tijd vooral doorbrengt met grasjes eten in de wei?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:57

Gini schreef:
Maar wat is een hoog niveau? Als een paard 5 keer in de week gereden wordt en zonder bijrijder maar 2 keer, dan brengt de bijrijder het paard, indien deze het dier uiteraard netjes rond rijdt, toch naar een hoger trainingsniveau? Betere bespiering, betere souplesse, betere conditie. Stel dat het dan aankomt op een verkoop is het degelijk en regelmatig getrainde paard toch meer waard dan een dier dat zijn tijd vooral doorbrengt met grasjes eten in de wei?

Daar heb je zeker een punt!! Je hebt idd absoluut gelijk.

Maar realiseer je wel dat veel bijrijders iets meer ervaring hebben dan manege niveau en veel km moeten maken nog. Een hoger niveau is voor mij iemand die de oefeningen van het Z beheerst.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:39

Voor mij is een hoger niveau iemand die zich kan aanpassen aan het paard, kan inspelen op het paard, in elke training weet wat er opgelost moet worden en daar secuur aan werkt. Een kundige, handige ruiter die luistert naar het paard maar het paard wel uitdaagt om steeds een stukje over zijn eigen 'grens' te gaan.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:10

Trui schreef:
Ik moest als bijrijder ook EN bijdrage EN wekelijkse lessen zelf betalen.
Was €50 per maand kwijt aan de eigenaar voor het bijrijden. En dan nog €170 per kwartaal voor elke week les.
Nu ik er aan terug denk idioot. Ben bij haar gaan rijden omdat ze iemand zocht die haar jonge paard verder kon ‘opleiden’... raar dat ik daar dan voor moest betalen eigenlijk

Mee eens hoor. Ik snap sowieso heel die bijdrage niet omdat een bijrijder niks toe zou voegen. Waarom laat je iemand die niks toevoegt überhaupt op je paard?

Ik heb nu een tijdje iemand die 0 dressuur kan rijden voor mijn Z wedstrijd paard, ze hobbelt maar wat door de bak. Paard loopt er bij als manegepaard, ik wist niet dat dat paard het in zich had; bij mij is ie heel scherp. Ze mest de hele paddock en stoep uit, voor dit paard is het goed om een keer extra te lopen ivm slijm wat bij rust alleen maar op gaat hopen. Zij voegt veel meer toe dan al die anderen die denken te kunnen rijden en je paard alleen maar strak en scheef trekken.

Ik heb nog een meisje waar het komende jaar nog heel veel tijd in gaat zitten, maar ik zie echt wat in haar. Ze rijdt nu mijn oudere pony (ook Z geweest) 1x per week, maar als ze meer kan gaat ze hem volledig rijden. Zij leert hier dus heel veel, maar ook zij betaalt niks. Ze vraagt wel regelmatig of ik er echt niks voor wil hebben en dat vind ik wel netjes. Het zijn mijn dieren, ik wil dat ze fit blijven dus ik moet daar voor zorgen. Wanneer er betaald wordt dan krijg je rechten en dat wil ik niet. Mijn bijrijders mogen best veel, maar uiteindelijk ben ik de baas en als iets mij niet bevalt dan gaat het feest niet door en als het niet uitkomt dan kunnen ze niet komen. Ik heb er nog eentje waar iemand anders op rijdt, maar daar moet echt iemand met heel veel ervaring op dus die ruiter betaal ik er voor.

Liefst zou ik ze allemaal zelf rijden, maar daar heb ik te veel paarden, te weinig tijd en een te kapot lichaam voor. Eigenlijk zocht ik ook echt iemand die al fatsoenlijk dressuurmatig onderlegd is, maar dat is niet te vinden. Kennelijk moet je al tevreden zijn met betrouwbaar en ontspannen en dat ben ik tot nu ook wel, ik ben wel benieuwd hoe het gaat lopen als dat eerste paard nog verder in de africhting komt, maar tot nu lijkt hij elke verfijnde hulp vergeten te zijn met de bijrijder er op.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:28

Ik heb ook een enorm fijne bijrijder die eerder zelf m1 dressuur heeft gereden. Ik heb niet om een bijdrage gevraagd, wel dat ze om de week ging lessen bij m'n instructeur. Dit vond ze prima. Ik heb toen zelfs aangeboden om de kosten van de lessen te delen, maar dat wilde ze niet omdat ze er zelf ook profijt van heeft. Ondertussen lest ze nu ook bij haar eigen instructeur. Dit gaat ze nu per week afwisselen.

Ik heb zelf L1 met mijn paard gereden met punten voor L2. Merrie is absoluut niet makkelijk. Maar bijrijder pakt dit erg goed op. Binnenkort waarschijnlijk starten, en dan gaat ze meteen de L2 in.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:53

Ik heb jarenlang een hele fijne bijrijder gehad die op vergelijkbaar niveau reed en graag lessen nam. Die betaalde ook een bijdrage en met elke pensiongeld verhoging bood ze zelf aan iets meer te gaan betalen. Een unieke situatie waarmee ik erg verwend was.

Die bijrijder is 2 jaar geleden naar het buitenland verhuisd.
Ik werk best lange dagen, dus ik ging op zoek naar iemand voor één dag per week en als het goed ging een 2e dag.

Nou toen begon de ellende. Goed om er bij te vermelden dat het een ijslander is. Ik vroeg overigens 30 euro per maand en les voor eigen kosten. Die les mocht evt ook op een 2e dag zijn. Puur om te zorgen dat ze les zouden nemen. Overigens hoefden ze geen klusjes te doen, alleen als ik eens op vakantie zou zijn de wei uitmesten.

Minstens 5 man langs gehad.
Alleen volwassenen liet ik komen.
Lessen hadden ze niet nodig???
Ze wisten niet dat een ijslander een gangenpaard is....
Omdat ze mij een dienst bewezen was een bijdrage tegen hun principes.
De enkeling die ik er daadwerkelijk op gelaten heb had moeite met lichtrijden/basis figuren/teugels op maat houden.

Resultaat: paard staat een dag extra in de wei.

No way dat ik dat soort mensen gratis mijn paard laat verzieken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:11

Oef, marsu, klinkt als hetzelfde verhaal als hier. Is iemand die iets jonger is geen optie (wat versta je onder volwassenen)? 30 + eigen lessen betalen voor een enkel dagje per week vind ik nu wel wat veel, maar dat is misschien ook omdat ik vroeg ter betaling in klussen en lessen, niet in een basisbedrag :j

Ik stond er ook van versteld hoe weinig mensen eigenlijk basisvaardigheden hadden in rijden toen ik nog een verzorger zocht.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:36

Kirania schreef:
Oef, marsu, klinkt als hetzelfde verhaal als hier. Is iemand die iets jonger is geen optie (wat versta je onder volwassenen)? 30 + eigen lessen betalen voor een enkel dagje per week vind ik nu wel wat veel, maar dat is misschien ook omdat ik vroeg ter betaling in klussen en lessen, niet in een basisbedrag :j

Ik stond er ook van versteld hoe weinig mensen eigenlijk basisvaardigheden hadden in rijden toen ik nog een verzorger zocht.

Ik vroeg vanaf 20 jaar. Zelf heb ik slechte ervaringen met pubers en zich aan afspraken houden. De staleigenaren willen ook geen jongeren alleen op stal als ze geen eigen paard daar hebben.
Die les was dan evt op een 2e dag en dat was dan 1x per maand a 6 weken. De lokale manege vraagt 25 euro voor 1x een uurtje vrij rijden en 28,50 voor een uur les, dus 4 a 5x rijden voor 30 euro leek mij zeker niet te duur.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:08

Sheran schreef:
Voor mij is een hoger niveau iemand die zich kan aanpassen aan het paard, kan inspelen op het paard, in elke training weet wat er opgelost moet worden en daar secuur aan werkt. Een kundige, handige ruiter die luistert naar het paard maar het paard wel uitdaagt om steeds een stukje over zijn eigen 'grens' te gaan.

Mee eens, maar die ruiters zijn niet makkelijk te vinden. Ik heb een bijrijder gehad die echt gevoel voor paarden heeft, ik zag elke keer dat zij opstapte een beetje verbetering in hun als team en mijn paard ging echt in korte tijd met sprongen vooruit, nou dan mag een eigenaar zich in de handen knijpen als ze zo’n ruiter kunnen vinden. Ik vond het super jammer dat zij ging verhuizen, wat hebben we haar gemist na die tijd. Maar realistisch gezien, het gross van de ruiters die een bijrijpaard zoekt heeft dit gevoel of intuïtie gewoon niet of onvoldoende.

Ik heb nog nooit een bijdrage gevraagd voor het bijrijden, in enkele gevallen zelfs een bijrijder (zoals die ik net noemde) betaald, niet veel, maar genoeg om het leuk voor ons beiden te maken. Ik heb bijrijders wel verplicht om les te nemen. Toen ik zelf bijrijder was hoefde ik ook niet een bijdrage te betalen, maar ik betaalde wel 1-2 keer les in de week, want mogen lessen met een bijrijpaard was wel mijn voorwaarde.
Ik betaalde ook mijn eigen tuig, zadelmaker, borstels en verzorginsspullen, dekens, hoefsmid, extra’s en alles wat er nodig was. Die kosten waren veel meer dan ik betaald zou hebben als bijdrage.
De lessen waren vooral voor mezelf, omdat ik een betere ruiter wilde worden en een beter team met het paard.

Ik snap dus niet waarom er zo moeilijk door sommigen gedaan wordt over een bijdrage, in het geval dat er al in alles voorzien is, waar kun je nu nog gratis en voor niets paardrijden dan? In verhouding vind ik de bijdrages die ik hoor best meevallen, zeker als je dat omrekende naar wat ze betalen per keer dat er gereden wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:39

Misschien omdat ik het anderen wel gewoon gun?
Alle luxe hier, enige voorwaarde is dus lesnemen.
Ik snap werkelijk niet waarom dat dan alsnog vaak het struikelblok is bij de meeste bijrijders.

Ik zelf wil altijd graag les, dan heb ik ook een extra doel om aan te werken en te oefenen met wat ik in de les geleerd heb.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:48

Sheran schreef:

Dit is ook een mooie omschrijving!