Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:38

Zal ook te maken hebben met aansprakelijkheid als er wat gebeurd _nvds :) Zit ook een wereld van verschil in.

Ik vond het ook eng hoor, een bijrijdster! Maar ik heb d'r pas alleen gelaten toen ik het echt zelf vertrouwde! :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:06

Gisteren samen gaan rijden (nouja, zij gereden, kon ik mooi even kijken hoe het gaat). Niet te lang gereden aangezien we eerst een ritje naar de bak hadden en vervolgens nog terug moesten en dan wil je niet met een hele erge bezwete pony (wel zweetdekentje op en alles.. maar toch)

Ze wil hem, als we straks echt op stal staan (nu even tijdelijke tussenstop gemaakt..) hem vaker gaan rijden.. Ben benieuwd, het meisje kan echt rijden.. Stond er even van te kijken :) (Had der alleen nog maar in een te natte wei zien rijden, die te glad was en buiten, maar gisteren dus gewoon in een goede bak... Echt netjes!)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:33

Fijn, Lianne :)

En mijn bijrijdsters mogen wel met het paard in de bak als ik er niet bij ben (er is vrijwel altijd iemand op de boerderij), maar ze mogen niet naar buiten. Ik moet er niet aan denken dat er een ongeluk zou gebeuren dat ik zo makkelijk had kunnen voorkomen.

Ik heb trouwens nog helemaal geen reacties :(

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:04

Hier is de bak een stukje rijden, maar alleen gaan is niet handig ivm het sluiten van alle poorten, de hondjes etc. En het vroege donker worden.. Vandaar dus even lastiger... Als we straks verhuisd zijn, kan ze wel alles zelfstandig. Naar buiten alleen kan wel, liever met iemand erbij... Maar dit meisje heeft gewoon 10x zo veel ervaring als ik zelf heb... Dus dat scheelt ook wel wat :p

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:48

Maken jullie ook een contract voor jullie verzorg(st)ers?
Na 2 niet zulke goede ervaringen ben ik het beu, dus wil de poging toch nog een keer maken en een nieuwe verzorg(st)er zoeken voor Guusje, maar vanaf nu dus wel met een contract.

Wie heeft er eventueel een voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:53

Ik heb zelf geen contractje :) Maar wel heel goed contact ook met de moeder, dat scheelt ook een hoop denk ik.

Ik heb nu overigens twee bijrijders.. m'n bijrijdster haar broertje komt ook 1x in de week rijden.. :') Nog wel stukjes aan de longe en stukjes los dus ben daar sowieso wel bij.. Maar nu wordt pony straks 3x in de week gereden door twee hele lieve kids waar ze zich dan ook voorbeeldig mee gedraagt.. Zeg maar een... dan krijg je er twee! :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:55

Hier geen contract... Moet nog wel een keer met der ouders spreken over een tijdje... (maar dat is meer in combinatie met hun wensen dan die van mij) Grenzen zijn mondeling gewoon aangegeven... En ze vraagt tot nu toe alles netjes.

Oude verzorgster deed dat ook altijd netjes, alles in overleg....

Scheelt misschien ook dat deze meiden allebei (ooit) een eigen paard hebben gehad, dus ook de andere kant van het verhaaltje kennen.

Snap wel dat je een contract wil opstellen... Maar ik zou meer zoiets van "regels op papier" en dat was het... Contract zie je wel vaker voorkomen hoor. Dus misschien even googlen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:56

Ik ben op zoek naar een volwassen verzorg(st)er, dus vanaf 18+. Dit puur omdat je dan verantwoordelijk bent voor je eigen daden en ik dan geen gedoe heb met ouders. Ik ben ook op zoek naar iemand die western rijd, en dat zijn meestal al volwassenen.
Ik heb wel een moeder gehad die mijn pony met haar dochter zou willen doen. Maar ik heb liever geen 2 mensen die mijn pony doen dat word teveel voor haar en teveel mensen die haar doen word ze ook niet vrolijk van.

Ik vraag een kleine bijdrage en daar zit bij de laatste vezorgster een punt. Ze betaalde nooit uit zichzelf, ik moest er steeds zelf achteraan gaan de laatste dagen van de maand. Heb nog steeds geld van haar tegoed,ik wil het sleuteltje van het kastslot terug en haar cap ligt ook nog in mijn zadelkast. Maar ze reageert 0.0 op mijn berichten. Dus om die reden wil ik nu het een en ander in een contract vast laten leggen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:02

Nee ok, snap het... Persoonlijk zou ik me niet aan leeftijd vastpinnen.... Maar dat ligt misschien aan mij ;)

Ik ben er misschien ook te makkelijk in, maar ik zou het voor een kleine bijdrage lekker laten zitten, als ze toch niet meer welkom is... Ze heeft der "lusten" gehad, dus ben bang dat het zinloos is... (tenminste.... met die omschrijving erbij ;))

Maar snap het wel... Vraag me alleen af in hoeverre een contractje helpt.... (Ok, ik ben een stomme softie, dus mjah :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:03

Tja.. Met een contractje.. ik vraag me af hoeveel waarde mensen daaraan hechten. Als ze ook sowieso de moeite niet neemt om d'r cap te halen.. Ander slotje erop en dan ben je ook van 't probleem af.. :)
Als mensen niet willen helpt een contractje ook weinig ben ik bang..

Leeftijd.. Tja enerzijds snap ik het wel, 18+.. Andere kant.. Tja genoeg volwassenen die ook echt geen woord houden :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:06

Wat leeftijd betreft heb ik al gezegd waarom ik dat vraag, dus daar ga ik verder niks meer over zeggen :).

Het is wel 30 euro wat ik nog van haar krijg,dat kan ik toch wel goed gebruiken net als iedereen in deze tijd. Ik ben ook klaar met haar. Er gaat morgen een nieuw slot op mijn kast en haar cap hang ik op de poetsplaats. Mag ze het zelf uit gaan zoeken.
Ik ga zo nieuwe advertenties plaatsen nu dus nog een contract.

En als mensen het contract niet willen ontekenen, mij best, ga ik wel op zoek naar iemand anders.
Het gaat er gewoon om dat ik dan iig mijn geld krijg en wat de rechten en plichten van ons zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:10

Nuja contract ligt lastig geloof ik hoor, de een zegt dat het wel rechtsgeldig is en de ander niet..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:11

Maar zo'n contract geld wettelijk toch niet?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:13

Daar kan ik altijd nog tips over vragen aan mijn nicht, die is namelijk OvJ.
Mocht ik mijn contract hebben gemaakt, kan ik die natuurlijk altijd even door haar laten nakijken.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:14

Ik zou dan een contractje maken over het betalen! Afspraken kun je toch samen maken? En als de persoon die afspraken niet nakomt en je hebt daar samen over gepraat maar het gaat zo door, dan kun je diegene toch gewoon vertellen dat je opzoek gaat naar een ander verzorgster die zich wel aan de afspraken houdt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:21

Een contract schijnt officieel niet rechtsgeldig te zijn als het er echt op aan komt, maar door dergelijk iets te tekenen/maken zijn jullie standpunten wel duidelijk vastgelegd en dat hoeft helemaal niet negatief oid te zijn, maar gewoon een geheugen steuntje.
Ik zou persoonlijk eerder gaan voor een stalregelement die ergens ophangt of in het begin van een schriftje ea staat waar de bijrijder steeds op schrijft wat hij/zij gedaan heeft zodat het nog terug te lezen is een contract word gelezen getekend en verdwijnt de kast in.
Een contract is niet moeilijk zelf te maken heb ik wbt bruikleen en verkoop ook gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:49

Ook al maak je een contract... wat doe je dan als ze toch bv niet betalen?
Het enige wat je kan doen (en dat kan ook zonder contract) is zeggen dat ze niet meer mogen komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:59

Brainless schreef:
Het enige wat je kan doen (en dat kan ook zonder contract) is zeggen dat ze niet meer mogen komen.

Daar ga ik nog even iets op bedenken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:07

Contract is sowieso makkelijk onderuit te komen volgens mij.. Ook omdat het voor het bedrag het niet waard is om het aan te vechten ;) Dus uiteindelijk heb je er nog weinig aan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:11

Lous schreef:
Brainless schreef:

Daar ga ik nog even iets op bedenken.

Dat maakt het juist moeilijk.
Je kan wel zeggen:

Voor de 1ste van de maand dient mevr XX wonende te XXX een bedrag van 100E te betalen voor het gebruik van paard X.
Indien het bedrag niet voor deze datum is betaald dient mevr XX een boete bedrag te betalen van 5E per dag dat er te laat wordt betaald.
Ook mag mevr XX niet van paard X gebruik maken tot het bedrag volledig is betaald.

Hier maakt een rechter zo korte metten mee.
Als jij al een rechtszaak zou willen aangaan.

Gewone afspraken op papier, zodat duidelijk is wat een bijrijder wel en niet mag, is natuurlijk prima.
Daar kun je beide altijd op terug vallen om misverstanden te voorkomen.
Dan kun je zeggen: Hé, de afspraak is dat jij op maandag de paarden binnen zet en je hebt dat nu al 2x niet gedaan.
Helaas wil ik niet meer dat je komt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:12

Daar ben ik al iets op aan het bedenken. Om het bedrag te laten verhogen mocht er op een bepaald moment nog niet betaald zijn. Op een gegeven moment kan ik het prima aanvechten.
En dan heb ik het niet over een rechtszaak ,maar een deurwaarder. Tot een rechtszaak weet ik ook dat dat zinloos is, ben je alleen maar heel veel centen mee kwijt. Zo slim ben ik nou ook wel weer.
Tot zover dus het financiële gedeelte.

Het andere gedeelte wat betreft rechten en plichten komt er natuurlijk ook in te staan.
Bijvoorbeeld met betrekking tot mijn spullen en het nemen van les.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:18

deurwaarders doen het ook niet gratis he? En wil je het bedrag zo laten oplopen?

Misschien klinkt dit heel stom, maar als ik zo'n contract voor mijn neus kreeg, zou ik je uitlachen en weglopen... Het is wederzijdsvertrouwen dat je moet hebben in mijn ogen... (Niet stom bedoeld hoor, maar vind het wel extreem klinken...) Sowieso een verhoging van 5 euro per dag op een bedrag van 30 euro is belachelijk?!

Met dat ophogen sta je nooit sterk, bijrijdster zegt een keer "oeps, verkeerde rekeningnummer", storing bij de bank, weet ik veel wat.... Stel ik neem morgen mijn raboreader mee in mijn tas en het ding gaat stuk, dan kan ik ook een paar dagen niets :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:21

Ik kan me eigenlijk ook alleen maar bij Lianne aansluiten.. Wat doe je overigens als de dag in het weekend valt? In t weekend zijn er veelal geen bijschrijvingen... Loop je om de zoveel tijd al kans op een boete...

Maar als het al zo moeilijk is om een bijrijdster te vinden, dan jaag je deze alleen maar weg met zo'n wurgcontract.. Ik zou me er niet echt welkom mee voelen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:24

@ Lianne86
Zulke dingen kunnen gebeuren daar houd ik ook rekening mee. Daarnaast wil ik het om die redenen ook contant. En wat je eerste vraag betreft, ik weet hoe die dingen in elkaar steken hoef je mij nog zeer weinig over te vertellen.
Als hij/zij aangeeft dat het vertraging op gaat lopen bij betalen geen probleem. Maar op een gegeven moment is het moment daar dat het klaar is. Dus daar wil ik wel contractueel afspraken over maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:26

Een deurwaarder wordt kan pas worden ingeschakeld na een vonnis van een rechter.

Daarnaast geldt helaas een contract tussen 2 particulieren niet (zomaar).
En dat weet ik uit ervaring.
Ook boetebedragen mogen niet (onnodig) hoog zijn, zo is een boete bedrag wat hoger is dan de wettelijke rente moeilijk (rechtelijk) betaald te krijgen.
Zoals in mijn voorbeeld van 5E per dag, is veel te hoog.
Daarnaast moet een contract uit zoveel voorwaarden bestaan dat hij makkelijk verworpen kan worden.

Stel dat je wel alles waterdicht hebt kunnen krijgen.(kans is klein, maar stel dat het lukt).
Wat dan als jij met degene slaande ruzie krijgt, maar zij houdt zich wel volledig aan het contract?!
Dan kun jij er ook niet zomaar vanaf en kun jij ook gedaagd worden.