Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:58

sneeuwpop schreef:
Nee, dat zie je imo verkeerd.
Een oefening die thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat op de wedstrijd juist 9 van de 10 x fout.

Je merkt daar ook door dat je basis er nog beter in moet, terwijl je dacht dat hij goed was.....

Dus nee. Thuis gp rijden zonder wedstrijdervaring is imo grbakken lucht.

Nu kun je zonder wedstijdniveau best een goede ruiter zijn. Dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Alleen dan zonder er een niveau aan vast te plakken.

Precies, maar dit weet je pas als je op wedstrijd gaat :D (flauw...).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:00

_Cowgirl schreef:
Dan lees jij ook niet, want ik heb nergens gezegd dat je op Z-niveau rijdt als je een Z-oefening kunt. Ik ben van mening da je wel degelijk op Z-niveau kunt rijden, thuis of op de ponyclub zonder dat je op wedstrijd gaat. Naar mijn idee kun je mensen thuis juist beter beoordelen op hun niveau dan op wedstrijd, op wedstrijd draait het er namelijk om de beste te zijn en dat gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe.

Nee juist niet, op wedstrijd heb je namelijk te maken met allerlei factoren waar je thuis niet op kunt trainen. Als je dan nog steeds op een goede manier netjes je proef kunt rijden en de winst mee naar huis neemt, behoor je toch vaak wel tot de betere ruiters.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:01

Op de wedstrijd onder stress vallen je fouten meer op, dus je kunt iemand daar beter beoordelen dan thuis.

Iemand die op de wedstrijd niet vriendelijk rijd, wil ook dus niet op mijn paard, terwijl deze het thuis vast een stuk beter riidt.

Je ziet dan juist de mindere momenten...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:02

_Cowgirl schreef:
Sees schreef:
Je leest erg slecht Cowgirl en dat komt de discussie helaas niet ten goede :o. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat de bijrijders die zich HIER hebben aangeboden niet beter rijden...

Je krabbelt nu de laatste posts terug ja, maar eerder praatte je daar heel anders over.

In jou situatie kun je beter een GP-ruiter zoeken die in jou ogen perfect rijdt en dat jij dit persoon betaald, daar wordt je paard dan misschien veel beter van en jij hebt een bijrijder. Als de "standaard" bijrijder hier in jou ogen niet aan kan voldoen. :j

Dit is serieus bedoelt: Misschien is het wel kiezen: geld óf een ruiter dat je paard verbeterd en dan is het maar net wat jíj belangrijker vind.

Wat ben je nu aan het drammen Cowgirl, is dat de leeftijd (word nu echt een beetje kriebelig van dat selectieve lezen...)?

Ik heb nu al té vaak aangegeven dat ik NIET iemand zoek die mijn paard verbetert (doe ik zelf met les) GEEN GP-ruiter zoek, WEL iemand die betaalt. Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik schrijf?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:04

_Cowgirl schreef:
Sees schreef:
Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar ;). Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).

Ik denk wel dat er veel (m.n. jongere) bijrijders zijn die dénken 'beter' te kunnen rijden dan de eigenaar of die dénken het paard te kunnen verbeteren ;). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar dit is mijn ervaring na bijna 10 jaar eigen paarden ;).

Ik stel nogmaals de vraag, wat zou een bijrijder voor hebben op een eigenaar die al jaren een eigen paard heeft en daar ook actief op rijdt?

Hier bijvoorbeeld en nog een post erna. :j

En hier sta ik nog steeds volledig achter, gebaseerd op mijn ervaring. Ik geloof dat ik het nu vaak genoeg heb uitgelegd...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:05

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:
Op dit moment rijd ik zelf niet, maar verzorg ik alleen doordat ik een jaar geleden mijn rug na een val heb verpest. Dus nee, ik voel me niet per definitie aangevallen. Wel vind ik dat zowel jij als calippe alles erg over één kam scheert (in deze post kom je daar goed op terug).

Nee, nogmaals lees maar terug, ik heb het over de bijrijders hier in de buurt. En, als ik dan even zo eerlijk mag zijn :o, als ik sommige leeftijden hier in de profielen zie, denk ik, kom jij nog maar eens terug als je meer dan 20 jaar in het zadel zit :o.

Zoals in mijn post hierboven vind ik dat je aardig terugkrabbelt, maar goed, dat het in jou omgeving zo is, is hartstikke vervelend, maar dat betekend niet dat het overal zo is. Hier hebben we bijrijders die het paard wel degelijk beter kunnen rijden dan de eigenaar, maar ook bijrijders die dat niet doen, maar wel lol hebben met het paard en de eigenaar helpen.

Want een eigenaar zal geen bijrijder "nemen" als de eigenaar het zelf red het paard voldoende beweging te geven. (Uitzonderingen daar gelaten).

_Cowgirl schreef:
Ik heb dit topic ook een tijd gevolgd en vind het persoonlijk wel meevallen hoeveel mensen het argument gebruiken "ik verbeter het paard dus ik betaal niet". Maar goed, dan gaan we het er weer over hebben wat "vaak" is.

Nou ja mij viel het wel op maar dat is misschien ook omdat ik me er aan stoor :o.[/quote]

Het is net de negatieve dingen eruit pikken, doet iedereen dus geen aanval (!). Ze zijn er natuurlijk altijd, mensen met een enorm ego, dat ben ik volledig met je eens, maar ik vind het persoonlijk wel meevallen met het aantal bijrijders dat beweerd het paard te verbeteren en niet te willen betalen.

Sowieso kun je dat niet beoordelen vanaf een computer scherm, jij niet en ik niet, je hebt die personen vaak nooit zien rijden.

_Cowgirl schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waar de bijdrage nu opeens uit het niets vandaan komt, maar goed. Als jij iemand zoekt die én je paard moet verbeteren én moet betalen én dit én dat wordt het natuurlijk altijd lastiger om iemand te vinden. Zoals mijn beeld van jou is na een aantal posts kan ik ook opmaken dat je qua rijden een GP-ruiter wilt die betaald. :Y) Maar goed, het is jou paard en dat mag je helemaal zelf weten, vind het alleen niet netjes om alle bijrijders over één kam te scheren.

Het gaat toch over een bijdrage in dit topic of ben ik nu gek :o ? Als je iets beter zou lezen, zou je dus zien dat ik juist NIET iemand zoekt die mijn paarden verbetert en dus ook geen GP ruiter. Als je wel precies wil weten waar ik naar zocht, dat heb ik een paar blz eerder opgeschreven, ik had maar weinig eisen hoor. De enige 'harde' eisen waren 18+ en een bijdrage.[/quote]

Uit jou posts maakte ik op dat jij iemand zocht die je paard verbeterde, anders had je er immers niets aan, daar waren we over aan het discussiëren naar mijn idee (tikkeltje off-topic dus). Een bijdrage vind ik helemaal niet raar om te vragen, maar als je een verbeteraar wilt kun je beter iemand betalen, dan weet je zeker dat je paard verbeterd wordt.

_Cowgirl schreef:
Mijn ervaring spreekt dat bijrijders, ook zonder een eigen paard gehad te hebben, het paard wel degelijk beter kunnen rijden dan de eigenaar. Dat betrek ik dan helemaal niet tot mezelf, want ik vind niet dat ik daarin over mezelf kan oordelen, maar puur op wat ik gezien heb én van eigenaren gehoord heb. En ja, natuurlijk zijn er ook genoeg die het paard niet verbeteren.

Dat kan, nogmaals ik baseer mijn mening op mijn ervaring en die is dus echt anders.[/quote]

Dus je kunt niet zeggen dat de gemiddelde bijrijder beter/slechter rijd. Dat kunnen wij beide niet.

_Cowgirl schreef:
In mijn ogen kun je ook zonder les verbeteren, als er iemand toevallig even aan het kijken is en zegt: "Misschien helpt het als je dit doet" en het werkt, noem ik dat nog geen les, maar kun je jezelf wel verbeteren. Ook kun je juist verslechteren door de verkeerde instructeur uit te zoeken.

Oké dan hadden we hier een misunderstandig. Je hebt dan wel geen les maar iemand anders 'leert' je alsnog iets, zij het dan zonder betaling. Ik bedoel eigenlijk dat als je in je eentje aan het rijden bent, je niet zult verbeteren.[/quote]

Nee inderdaad, als je altijd alleen rijd zal dat lastig zijn. Maar zodra je iemand mee neemt om te filmen/even 10 minuten te kijken (momentopname in dat geval, maar goed) dan kun je wel degelijk verbeteren zonder daadwerkelijk les te hebben.

_Cowgirl schreef:
Wat ik me voor jou en calippe eigenlijk afvraag is: Waarom hebben jullie eigenlijk een bijrijder? Zo negatief dat jullie ingesteld zijn vraag ik me af waarom je ze nodig hebt? Je kunt het dan, neem ik aan, zelf allemaal heel erg goed.

Heb je ook gelezen hoe vaak ik mijn bijrijders al opgehemeld heb in dit topic?[/quote]

Hmm, vond dat meevallen, maar vind je inderdaad tegenover je bijrijder niet negatief. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:05

Ongetwijfeld zijn er ook nog bijrijders die én je paard verbeteren én willen betalen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:08

Citaat:
Uit jou posts maakte ik op dat jij iemand zocht die je paard verbeterde, anders had je er immers niets aan, daar waren we over aan het discussiëren naar mijn idee (tikkeltje off-topic dus).

Ik denk dat niemand echt van z'n bijrijdster verwacht dat ze het paard verbeteren.. Ik denk echter wel dat het de bedoeling is dat het paard er zeker niet slechter op wordt.
Mijn bijrijdster hoeft echt niet de sterren van de hemel te rijden, maar op het moment dat ik met het rijden merk dat het rijden weer de verkeerde kant op gaat, ga ik of weer zelf mee naar stal of ze gaat (al dan niet verplicht) lessen op regelmatige basis. Beter worden hoeft niet zozeer, maar slechter worden zeer zeker niet. En ik denk dat dat ook een beetje is wat Sees bedoelt; echt niet een bijrijdster die ze 3 niveau's omhoog rijdt, maar niet een die je paard vast rijdt en je het daarna zelf moet oplossen :+ Correct me if I'm wrong trouwens maar ik vind het wel een hele negatieve lading tegenover Sees, terwijl ze heel netjes is

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:09

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:
Dan lees jij ook niet, want ik heb nergens gezegd dat je op Z-niveau rijdt als je een Z-oefening kunt. Ik ben van mening da je wel degelijk op Z-niveau kunt rijden, thuis of op de ponyclub zonder dat je op wedstrijd gaat. Naar mijn idee kun je mensen thuis juist beter beoordelen op hun niveau dan op wedstrijd, op wedstrijd draait het er namelijk om de beste te zijn en dat gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe.

Nee juist niet, op wedstrijd heb je namelijk te maken met allerlei factoren waar je thuis niet op kunt trainen. Als je dan nog steeds op een goede manier netjes je proef kunt rijden en de winst mee naar huis neemt, behoor je toch vaak wel tot de betere ruiters.

Even een voorbeeld dat ik hier toevallig van een vriendin hoorde, haar paard is als de dood voor spiegels en daardoor gaat haar paard zeker op vreemd terrein gewoon de bak niet in. Daardoor start zij tijdens het indoor seizoen helemaal niet, het heeft toch geen zin, want hij gaat niet naar binnen.

Zo zijn er wel meer factoren waar je niet altijd iets aan kunt doen en op wedstrijd gaat het naar mijn idee toch altijd net wat anders dan het normaal zou gaan. Thuis zijn zowel paard als ruiter vaak ontspannen en in mijn ogen kun je dan beter het niveau bepalen dan die twee proeven op wedstrijd zonder enige achtergrond. :j

Maar dat is puur mijn kijk hierop.

(Ik zou dan helemaal geen niveau van rijden hebben, ik heb ooit één officiële proef gereden, that's it.)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:10

chelle_dora schreef:
Citaat:
Uit jou posts maakte ik op dat jij iemand zocht die je paard verbeterde, anders had je er immers niets aan, daar waren we over aan het discussiëren naar mijn idee (tikkeltje off-topic dus).

Ik denk dat niemand echt van z'n bijrijdster verwacht dat ze het paard verbeteren.. Ik denk echter wel dat het de bedoeling is dat het paard er zeker niet slechter op wordt.
Mijn bijrijdster hoeft echt niet de sterren van de hemel te rijden, maar op het moment dat ik met het rijden merk dat het rijden weer de verkeerde kant op gaat, ga ik of weer zelf mee naar stal of ze gaat (al dan niet verplicht) lessen op regelmatige basis. Beter worden hoeft niet zozeer, maar slechter worden zeer zeker niet. En ik denk dat dat ook een beetje is wat Sees bedoelt; echt niet een bijrijdster die ze 3 niveau's omhoog rijdt, maar niet een die je paard vast rijdt en je het daarna zelf moet oplossen :+ Correct me if I'm wrong trouwens maar ik vind het wel een hele negatieve lading tegenover Sees, terwijl ze heel netjes is

Een paard verslechteren is natuurlijk helemaal niet de bedoeling, maar ik snap niet helemaal wat er mis is (in jou geval niet) met iemand die puur recreatief rijdt en niet op wedstrijd wil, die persoon hoeft dan echt nog niet belabberd te rijden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:12

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:

Je krabbelt nu de laatste posts terug ja, maar eerder praatte je daar heel anders over.

In jou situatie kun je beter een GP-ruiter zoeken die in jou ogen perfect rijdt en dat jij dit persoon betaald, daar wordt je paard dan misschien veel beter van en jij hebt een bijrijder. Als de "standaard" bijrijder hier in jou ogen niet aan kan voldoen. :j

Dit is serieus bedoelt: Misschien is het wel kiezen: geld óf een ruiter dat je paard verbeterd en dan is het maar net wat jíj belangrijker vind.

Wat ben je nu aan het drammen Cowgirl, is dat de leeftijd (word nu echt een beetje kriebelig van dat selectieve lezen...)?

Ik heb nu al té vaak aangegeven dat ik NIET iemand zoek die mijn paard verbetert (doe ik zelf met les) GEEN GP-ruiter zoek, WEL iemand die betaalt. Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik schrijf?

Waarom moet altijd de leeftijd erbij gehaald worden? Vind dat gewoon een beetje zwak, maar oke, ja ik ben 15, so what? Mag ik me dan niet in een discussie melden en mijn standpunt duidelijk maken?

Ik lees niet puur selectief, op dingen waar ik het mee eens ben ga ik niet uitgebreid reageren en ik ben het zeker niet met alles oneens, maar vind dat je in jou eerdere posts dingen behoorlijk over één kam schoor. Nu wordt dat minder zoals ook al vaker door mij gezegd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:15

_Cowgirl schreef:
Zoals in mijn post hierboven vind ik dat je aardig terugkrabbelt, maar goed, dat het in jou omgeving zo is, is hartstikke vervelend, maar dat betekend niet dat het overal zo is. Hier hebben we bijrijders die het paard wel degelijk beter kunnen rijden dan de eigenaar, maar ook bijrijders die dat niet doen, maar wel lol hebben met het paard en de eigenaar helpen.

Ik vind er niets vervelends aan hoor, ik ben er namelijk, nógmaals, niet naar op zoek...

_Cowgirl schreef:
Want een eigenaar zal geen bijrijder "nemen" als de eigenaar het zelf red het paard voldoende beweging te geven. (Uitzonderingen daar gelaten).

Heb je het hele topic gelezen? Hier zijn al meer dan genoeg voorbeelden van voorbij gekomen. Moi included.

_Cowgirl schreef:
Sowieso kun je dat niet beoordelen vanaf een computer scherm, jij niet en ik niet, je hebt die personen vaak nooit zien rijden.

Ik kan het niet per individu beoordelen nee. Maar als ik de de trein van Amsterdam naar Utrecht een jaar lang dagelijks pak en deze heeft in 70% van de gevallen vertraging gehad, kan ik dus met een gerust hart zeggen: deze trein rijdt amper op tijd en zo is het ook met mijn ervaring met bijrijders (hier).

_Cowgirl schreef:
Uit jou posts maakte ik op dat jij iemand zocht die je paard verbeterde, anders had je er immers niets aan, daar waren we over aan het discussiëren naar mijn idee (tikkeltje off-topic dus). Een bijdrage vind ik helemaal niet raar om te vragen, maar als je een verbeteraar wilt kun je beter iemand betalen, dan weet je zeker dat je paard verbeterd wordt.

Nope, nooit gezegd!! Lees maar terug...

_Cowgirl schreef:
Dus je kunt niet zeggen dat de gemiddelde bijrijder beter/slechter rijd. Dat kunnen wij beide niet.

Dat kan ik best zeggen/vinden/beweren, het staat je vrij om het daar niet mee eens te zijn ;). Ik baseer mijn mening op mijn ervaring, DIT is mijn ervaring. Ik geloof best dat er bijrijders zijn die mijn paarden beter kunnen rijden, ze hebben zich alleen nog niet aangeboden (en dan nog ben ik té blij met mijn bijrijders om die dan op tegeven)

_Cowgirl schreef:
Nee inderdaad, als je altijd alleen rijd zal dat lastig zijn. Maar zodra je iemand mee neemt om te filmen/even 10 minuten te kijken (momentopname in dat geval, maar goed) dan kun je wel degelijk verbeteren zonder daadwerkelijk les te hebben.

Maar je moet het toch met me eens zijn dat je jezelf geen nieuwe dingen correct aan kunt leren zonder les?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:17

sneeuwpop schreef:
Nee, dat zie je imo verkeerd.
Een oefening die thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat op de wedstrijd juist 9 van de 10 x fout.

Je merkt daar ook door dat je basis er nog beter in moet, terwijl je dacht dat hij goed was.....

Dus nee. Thuis gp rijden zonder wedstrijdervaring is imo grbakken lucht.

Nu kun je zonder wedstijdniveau best een goede ruiter zijn. Dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Alleen dan zonder er een niveau aan vast te plakken.

Ik heb les van een instr die ook actief jury op wedstrijden is :D . Momenteel even niet, omdat ik het paard wat ik nu bijrijd zelf op kan leiden tot een bepaald niveau maar zodra ik vast loop bel ik haar. Echter, zij kijkt dus ook als jury, of ik een oefening daadwerkelijk goed uitvoer. Dat dat dan niet tussen de hekjes is, is een eigen keuze. Wedstrijden trekken mij totaal niet, en zullen me ook nooit gaan trekken, maar ik wil wél als ik een oefening doe, die juist uitvoeren. Dus voor mij persoonlijk hebben wedstrijden ook geen toegevoegde waarde. Ik vind juist vaak de wedstrijden gebakken lucht, want gaat het goed is het de combi, gaat het slecht ligt het aan de jury... ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:17

Wie heeft er gezegd dan dat iemand die geen wedstrijden rijdt belabberd rijdt?
Ik heb dat nog niet zo op die manier voorbij zien komen. Maar kan zijn dat ik iets gemist heb gaat erg snel vandaag.

Verder ligt het natuurlijk aan de eigenaar of een recreatieve bijrijder voldoende is of niet. Als je als eigenaar intensief wedstrijden rijdt kan ik me indenken dat je het ook fijn vind dat de bijrijder het paard op hetzelfde houd. Aan de andere kant kan ook juist die eigenaar opzoek zijn naar iemand die recreatief rijdt voor de afwisseling.

Eunomia

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:19

Met dat stukje over les ben ik het gedeeltelijk met je eens, voor het grootste gedeelte.

Als ik het betrek op mezelf, ja, dan heb ik echt les nodig om mijzelf en een paard nieuwe dingen aan te leren en hogerop te komen.
Iemand met meer ervaring of iemand die als trainer op een handelsstal werkt zal niet voor iedere nieuwe oefening (voor het paard) les nodig hebben in mijn ogen. Natuurlijk is elk paard anders, maar na 100 paarden ken je het trucje denk (!) ik ook wel. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:21

Tigra_ schreef:
Wie heeft er gezegd dan dat iemand die geen wedstrijden rijdt belabberd rijdt?
Ik heb dat nog niet zo op die manier voorbij zien komen. Maar kan zijn dat ik iets gemist heb gaat erg snel vandaag.

Verder ligt het natuurlijk aan de eigenaar of een recreatieve bijrijder voldoende is of niet. Als je als eigenaar intensief wedstrijden rijdt kan ik me indenken dat je het ook fijn vind dat de bijrijder het paard op hetzelfde houd. Aan de andere kant kan ook juist die eigenaar opzoek zijn naar iemand die recreatief rijdt voor de afwisseling.

Maar een recreatie bijrijder zal niet gaan reageren op een advertentie waar verwacht wordt dat je intensief wedstrijden gaat rijden of op zijn minst hard gaat trainen.

Dat ligt puur aan de advertentie. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:21

_Cowgirl schreef:
Waarom moet altijd de leeftijd erbij gehaald worden? Vind dat gewoon een beetje zwak, maar oke, ja ik ben 15, so what? Mag ik me dan niet in een discussie melden en mijn standpunt duidelijk maken?

Oké vooruit een zwaktebod, ik geef het toe :o. Maar als ik iets al TIG keer heb opgeschreven en men weigert dan nog steeds te lezen wat ik schrijf of legt me woorden in de mond dan is mijn irritatiegrens op een gegeven moment wel bereikt. Mijn excuses.

En ik heb nergens gezegd dat je deel mag nemen in een discussie maar lees dan alsjeblieft in vredesnaam wat beter.

_Cowgirl schreef:
Ik lees niet puur selectief, op dingen waar ik het mee eens ben ga ik niet uitgebreid reageren en ik ben het zeker niet met alles oneens, maar vind dat je in jou eerdere posts dingen behoorlijk over één kam schoor. Nu wordt dat minder zoals ook al vaker door mij gezegd.

Je leest wel selectief op het moment dat je zegt dat ik iemand zou zoeken die mijn paard verbetert, dat IS gewoon niet waar. JUIST niet zelfs, lees maar terug. Ik scheer imo niet zozeer alles over een kam. Als dat wel zo op jou over is gekomen, hou dan in gedachten dat ik ook iedere keer schrijf dat dat MIJN ervaring is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:23

Breghje schreef:
[Ik heb les van een instr die ook actief jury op wedstrijden is :D . Momenteel even niet, omdat ik het paard wat ik nu bijrijd zelf op kan leiden tot een bepaald niveau maar zodra ik vast loop bel ik haar. Echter, zij kijkt dus ook als jury, of ik een oefening daadwerkelijk goed uitvoer. Dat dat dan niet tussen de hekjes is, is een eigen keuze. Wedstrijden trekken mij totaal niet, en zullen me ook nooit gaan trekken, maar ik wil wél als ik een oefening doe, die juist uitvoeren. Dus voor mij persoonlijk hebben wedstrijden ook geen toegevoegde waarde. Ik vind juist vaak de wedstrijden gebakken lucht, want gaat het goed is het de combi, gaat het slecht ligt het aan de jury... ;)

Oh top Breghje, mijn ideale lesgever zou instructeur/trice, DA, HS én jurylid zijn :D.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:25

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:

Oké vooruit een zwaktebod, ik geef het toe :o. Maar als ik iets al TIG keer heb opgeschreven en men weigert dan nog steeds te lezen wat ik schrijf of legt me woorden in de mond dan is mijn irritatiegrens op een gegeven moment wel bereikt. Mijn excuses.

En ik heb nergens gezegd dat je deel mag nemen in een discussie maar lees dan alsjeblieft in vredesnaam wat beter.

Even een leuk detail: Jou leeftijd mogen we niet weten. <<) (Positief bedoelt!)

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:

Je leest wel selectief op het moment dat je zegt dat ik iemand zou zoeken die mijn paard verbetert, dat IS gewoon niet waar. JUIST niet zelfs, lees maar terug. Ik scheer imo niet zozeer alles over een kam. Als dat wel zo op jou over is gekomen, hou dan in gedachten dat ik ook iedere keer schrijf dat dat MIJN ervaring is.

Zoals ik al meerdere keren heb gezegd én jij dus niet gelezen hebt, je gaf aan het begin niet zo sterk aan dat het puur op jou ervaring gebaseerd was, toen dat een beetje aan bod kwam gaf je het inderdaad wel aan. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:26

_Cowgirl schreef:
Met dat stukje over les ben ik het gedeeltelijk met je eens, voor het grootste gedeelte.

Als ik het betrek op mezelf, ja, dan heb ik echt les nodig om mijzelf en een paard nieuwe dingen aan te leren en hogerop te komen.
Iemand met meer ervaring of iemand die als trainer op een handelsstal werkt zal niet voor iedere nieuwe oefening (voor het paard) les nodig hebben in mijn ogen. Natuurlijk is elk paard anders, maar na 100 paarden ken je het trucje denk (!) ik ook wel. :)

Héhé ik geloof dat ik je nu snap. Ik had het over jezelf verbeteren met hetzelfde paard. Ik ben het inderdaad met je eens dat als je bijvoorbeeld correct op M-niveau rijdt, je waarschijnlijk veel paarden wel correct op B/L en misschien hoger niveau kunt rijden/krijgen zonder les. Maar als ik en paardlief op M niveau trainen, kan ik mezelf geen Z-waardige oefeningen aanleren zonder les.

Ik ben gewoon echt fervent lesser. Als ik zie wat ik na 26 jaar nog leer, zou ik les voor iedereen willen promoten :j.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:26

Sees schreef:
Breghje schreef:
[Ik heb les van een instr die ook actief jury op wedstrijden is :D . Momenteel even niet, omdat ik het paard wat ik nu bijrijd zelf op kan leiden tot een bepaald niveau maar zodra ik vast loop bel ik haar. Echter, zij kijkt dus ook als jury, of ik een oefening daadwerkelijk goed uitvoer. Dat dat dan niet tussen de hekjes is, is een eigen keuze. Wedstrijden trekken mij totaal niet, en zullen me ook nooit gaan trekken, maar ik wil wél als ik een oefening doe, die juist uitvoeren. Dus voor mij persoonlijk hebben wedstrijden ook geen toegevoegde waarde. Ik vind juist vaak de wedstrijden gebakken lucht, want gaat het goed is het de combi, gaat het slecht ligt het aan de jury... ;)

Oh top Breghje, mijn ideale lesgever zou instructeur/trice, DA, HS én jurylid zijn :D.

Da hoeft niet van mij daar houd ik het bij mijn Belgje, en bij sommige hs'en zou ik zelfs liever naar een da gaan _O- _O- _O- maar ik heb het idd heel erg met haar getroffen. :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:28

Sees schreef:
_Cowgirl schreef:

Héhé ik geloof dat ik je nu snap. Ik had het over jezelf verbeteren met hetzelfde paard. Ik ben het inderdaad met je eens dat als je bijvoorbeeld correct op M-niveau rijdt, je waarschijnlijk veel paarden wel correct op B/L en misschien hoger niveau kunt rijden/krijgen zonder les. Maar als ik en paardlief op M niveau trainen, kan ik mezelf geen Z-waardige oefeningen aanleren zonder les.

Ik ben gewoon echt fervent lesser. Als ik zie wat ik na 26 jaar nog leer, zou ik les voor iedereen willen promoten :j.

Het komt over. :D
Niemand kan vanaf het inrijden opeens Z-oefeningen doen, maar als je daar ooit geweest bent kun je wel degelijk meerdere paarden naar dat niveau toe rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:32

_Cowgirl schreef:
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd én jij dus niet gelezen hebt, je gaf aan het begin niet zo sterk aan dat het puur op jou ervaring gebaseerd was, toen dat een beetje aan bod kwam gaf je het inderdaad wel aan. ;)

Ik strooi echt tot vervelens toe met termen als IMO, ik ben van mening dat, mijns inziens, etc etc. IMO zou dat voldoende moeten aangeven dat het een mening betreft (meningen baseer je toch vaak op ervaring). Ik zou op Bokt mijn mening niet dúrven slijten voor de waarheid :D maar ik zal er nog beter op letten.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:33

De gemiddelde bijrijder rijdt nu eenmaal slechter dan de gemiddelde paardeneigenaar, laten we het zó zeggen. En dat is niet alleen mijn ervaring, maar die van de meeste mensen (hier in dit topic op Cowgirl na) dus zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten. Degenen die bijrijden hebben meestal geen eigen paard gehad en meestal niet de mogelijkheid om echt veel te rijden. Want het heeft er ook mee te maken hoeveel uren je in het zadel hebt doorgebracht, en níet alleen van een enkel paard, maar van vele paarden. Door meerdere paarden kun je gevoel ontwikkelen, en dat kan geen instructeur je bij brengen. Maar bepaalde rijtechnische problemen daar heb je iemand voor nodig die op de grond met je mee kijkt want je kunt jezelf niet zien, en je bent je vaak niet bewust van de dingen die je doet.
Maar les nemen zal ik altijd blijven doen als ik rij. Dat is een ding wat zeker is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:43

Breghje schreef:
Da hoeft niet van mij daar houd ik het bij mijn Belgje, en bij sommige hs'en zou ik zelfs liever naar een da gaan _O- _O- _O- maar ik heb het idd heel erg met haar getroffen. :j

Nou laat ik het dan zo zeggen als mijn HS ook instructuer en DA zou zijn geweest, zou ik echt zielsgelukkig zijn :').

Ik heb nu een instructrice die tevens DA is, en nog twee lesgevers die beiden wedstrijden op behoorlijk niveau rijden/hebben gereden waarvan eentje haptonoom is. En ik vind dat zó fijn en het voelt zo 'veilig' ik weet op deze manier zeker dat de paarden niet overvraagd zullen worden, dat er ook écht goed op mijn houding wordt gelet én dat de paarden niets mankeren.

Ik heb tot nu toe overigens van alle lesgevers altijd geleerd :j.