Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:51

calippe schreef:
Sorry, maar dat is echt appels met peren vergelijken.

Nee hoor, dat effect is een heel normaal menselijk denkproces dat op elk gebied voorkomt, niet alleen met auto- of paardrijden. 90% van de artsen zegt bijvoorbeeld dat ze niet beinvloedbaar zijn door acties van artsenbezoekers, tegelijkertijd zeggen ze dat 80% van hun collega's wél beinvloedbaar is. Dat is statistisch gewoon onmogelijk.

En zo vinden bijna alle eigenaars en ook bijna alle bijrijders zichzelf beter rijden dan anderen. Jij bent echt niet de enige die zichzelf beter vindt, geeft ook niets. Of je beter bent ligt aan de definitie van "goed" die je hanteert.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:35

sallandval schreef:
calippe schreef:

Nee hoor, dat effect is een heel normaal menselijk denkproces dat op elk gebied voorkomt, niet alleen met auto- of paardrijden. 90% van de artsen zegt bijvoorbeeld dat ze niet beinvloedbaar zijn door acties van artsenbezoekers, tegelijkertijd zeggen ze dat 80% van hun collega's wél beinvloedbaar is. Dat is statistisch gewoon onmogelijk.

En zo vinden bijna alle eigenaars en ook bijna alle bijrijders zichzelf beter rijden dan anderen. Jij bent echt niet de enige die zichzelf beter vindt, geeft ook niets. Of je beter bent ligt aan de definitie van "goed" die je hanteert.

Volgens jouw redenatie vind ik mezelf dus beter rijden dan iedereen die op mijn paarden gereden heeft. Dat is echt bullshit.

Ik vind mezelf goed kunnen autorijden, maar ik zou wel eens onder dat denkproces kunnen vallen daarin wat jij hierboven noemt.

Paardrijden is toch wat anders. Want ik kíjk anders naar paardrijden. Bij iedereen, op elk paard. Dat doe ik nu eenmaal. Veel kijken, hoe paarden gereden worden. Ik denk dat ik dat een stuk beter kan vergelijken.

Ik zou wel een bijrijder willen, dat mag je gerust weten.
Om samen met mij te rijden op twee van mijn paarden. De PRE die net zadelmak is, en om het rijden met mijn fokmerrie weer op te pakken die heel heet is en heel moeilijk om op te rijden.
Ik kan op dat paard rijden en haar redelijk voor elkaar krijgen (als ik maar kans krijg van rijden). Maar de meeste mensen zijn er niet geschikt voor. Ik zou graag een bijrijder willen die er geschikt voor is. Maar die zijn zeldzaam.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:17

calippe schreef:
Paardrijden is toch wat anders. Want ik kíjk anders naar paardrijden. Bij iedereen, op elk paard. Dat doe ik nu eenmaal. Veel kijken, hoe paarden gereden worden. Ik denk dat ik dat een stuk beter kan vergelijken.

Dat kun je vinden natuurlijk, maar eerder werd gevraagd of je dan zomaar op elk paard goed kunt rijden en toen zei je van niet. Als dat nou toevallig het belangrijkste onderdeel van 'goed rijden' is van die persoon kun je in diens optiek dus niet zo goed rijden als volgens jouw definitie (waarvan ik overigens nog geen beschrijving heb gehoord). Overigens heb ik gehoord dat Anky die jij noemde dit ook niet kan, maar dat is weer een ander onderwerp.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:29

sallandval schreef:
calippe schreef:

Dat kun je vinden natuurlijk, maar eerder werd gevraagd of je dan zomaar op elk paard goed kunt rijden en toen zei je van niet. Als dat nou toevallig het belangrijkste onderdeel van 'goed rijden' is van die persoon kun je in diens optiek dus niet zo goed rijden als volgens jouw definitie (waarvan ik overigens nog geen beschrijving heb gehoord). Overigens heb ik gehoord dat Anky die jij noemde dit ook niet kan, maar dat is weer een ander onderwerp.

Maar dat staat weer los van die andere discussie. Want dan zou goed rijden dus niet bestaan, als zo'n topper als Anky het nog niet eens kan.

Zou trouwens ook niet reëel zijn hoor. Een paard kan gereden worden naar eigen fysiek vermogen. En als dat vermogen is afgenomen door slecht rijden, of gewoon nog niet is toegenomen, kun je dat niet ineens veranderen. Daar gaat een proces aan vooraf.

Nu je trouwens over autorijden hebt, ik denk dat ik het wél goed kan. Omdat ik goed door kleine bochtjes en zo kan rijden en achteruit kan rijden. Ook met inparkeren. Ik ben vrij handig. :):)

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:16

Even geheel offtopic; Anky geeft zelf toe dat ze een enorme schijterd is wat betreft rijden. En ze zal dus ook niet zomaar op elk paard stappen en daar mee wegrijden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:23

Ik betaal mijn bijrijdster juist om op mijn pony's te rijden :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:45

calippe schreef:
Nu je trouwens over autorijden hebt, ik denk dat ik het wél goed kan. Omdat ik goed door kleine bochtjes en zo kan rijden en achteruit kan rijden. Ook met inparkeren. Ik ben vrij handig. :):)

Ik kan pas goed autorijden want ik kan heel hard :o

Maar ik denk in elk geval dat het heel menselijk is om jezelf goed te vinden, ik vind toevallig mezelf niet goed in paardrijden maar dat ben ik dan ook echt niet :') maar ik kan veel dingen wél goed (vind ik zelf dus, ook al weet ik van het effect en weet ik dus ook dat het wel mee zal vallen).

Dus het heeft ook weinig zin om bijrijders af te wijzen vanwege het feit dat ze zichzelf beter vinden dan ze zijn, eigenaars kunnen zich dan beter richten op welk vlak ze graag willen dat de bijrijder beter wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:49

Ik kijk niet of een bijrijdster beyer of minder rijd dan ikzelf. Ik kijk of ze op een prettige manier rijden zodat mijn pony of paard er plezier in blijven houden. Dat kan ook met manegemeisje zo lang ze hem van voor niet in de houdgreep nemen en hij gewoon ontspannen hotizontaal of lager kan lopen ivm ontspannen onderhals en rug en ze hem niet vooruit hoeven te schoppen of te slaan maar gewoon netjes rijden. Dan kan ik proberen de rest wat bij te schaven door aanwijzigingen of tips te geven of desnoods echt les. Rijd iemand al goed dan zal het veel minder nodig zijn. Maar ook als iemand beter rijd dan kun je overleggen hoe het er vanaf de grond uit ziet. De beste dressuurruiters hebben het vaakst iemand vanaf de zijkant met ze meekijken...

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:14

sallandval schreef:
calippe schreef:

Ik kan pas goed autorijden want ik kan heel hard :o

Maar ik denk in elk geval dat het heel menselijk is om jezelf goed te vinden, ik vind toevallig mezelf niet goed in paardrijden maar dat ben ik dan ook echt niet :') maar ik kan veel dingen wél goed (vind ik zelf dus, ook al weet ik van het effect en weet ik dus ook dat het wel mee zal vallen).

Dus het heeft ook weinig zin om bijrijders af te wijzen vanwege het feit dat ze zichzelf beter vinden dan ze zijn, eigenaars kunnen zich dan beter richten op welk vlak ze graag willen dat de bijrijder beter wordt.

Bijrijders afwijzen? Zover kom ik niet eens. Hier willen mensen niet bijrijden op een paard. Maar ik geef mijn bijrijders ook les zodat ze een beetje mijn manier van rijden over nemen. Ze merken dan dat mijn paarden daar goed op reageren en leren dan dingen die ze anders van niemand leren. Zoals rijden met geringe hulpen, ontspanning, goed door ademen, etc. Dat is nodig bij die hete paarden van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:31

Och ik moet ook wel zeggen dat ik ook wel bijrijdsters heb afgewezen hoor... Hoe goed je kan rijden maakt me weinig uit, hoe klein je bent ook niet, maar als je met het proefrijden al in m'n pony d'r mond blijft hangen en als ik de teugels overneem zelfs dan nog aan de teugels trekt, kan je vertrekken. En dan nog boos worden ook. Succes denk ik dan.. Je hebt 'niet goed kunnen rijden' en gewoon 'niet willen luisteren' natuurlijk...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:33

calippe schreef:
_Cowgirl schreef:
Maar even streng kijkend naar jezelf: Hoef jij dan niets meer te leren?

Doe ik. lees maar eens terug en je ziet vanzelf antwoord op je vraag.

Waar ik dit uit op maakte is dat je zei: "Die bijrijders moesten nog leren". Dat is toch niet raar dat die bijrijder nog moeten leren? Sowieso moeten zij het paard leren kennen en leren hoe dát paard gereden moet worden.

calippe schreef:
_Cowgirl schreef:
Kun jij op een wildvreemd paard stappen en meteen de sterren van de hemel rijden?

Er zijn heel weinig mensen die dat kunnen. Anky en Edward zou je misschien tot die mensen kunnen rekenen. Ik hoor daar niet bij. Maar ik denk dat ik op de meeste paarden wel aardig weg kan rijden, maar het hangt ook af van het gereden zijn van het betreffende paard en ik kan geen wonderen verrichten.

Er zijn inderdaad weinig mensen die dat kunnen, maar je hoeft daar niet hoog in de dressuur voor te rijden om dat aan te kunnen in mijn ogen.

_Cowgirl schreef:
calippe schreef:
Jij hebt dus ervaringen op twee plaatsen in Nederland en daarop baseer jij deze mening? Ik vind dat persoonlijk alles over één kam scheren. Dat is hetzelfde als dat er in mijn dorp 30 labradors wonen en ik zou roepen: "Overal wonen ongeveer 30 labradors" terwijl ik lang niet elk plekje van Nederland gezien heb.

Iedereen baseert mening, oordeel of gevoel op ervaringen. Dat is menselijk.

Daar heb je gelijk in, maar of het de juiste manier is? Wat jij doet vind ik te vergelijken met: "Alle Marokkanen zijn slecht". Want? Ja, degene die ik ken stelen. (Even een voorbeeld).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:44

Sees schreef:
Cowgirl, ik heb het idee dat jij je heel erg aangevallen voelt. Dat was niet mijn bedoeling :o. Ik ventileer louter en alleen mijn mening als eigenaar. Nee, ik weet inderdaad niet of er in Groningen een bijrijder rondloopt die per definitie altijd beter rijdt dan welke eigenaar dan ook én die nog wil betalen voor het rijden ook ;). Mijn ervaring in die 10 jaar dat ik eigen paarden heb is echter dat doorgaans de eigenaren beter rijden dan de bijrijders die zich aanbieden in deze regio. De argumenten hiervoor heb ik in eerdere posts al uit de doeken gedaan ;).

Waar het mij om gaat is dat 'beter rijden dan de eigenaar' en 'verbeteren van het paard' door veel bijrijders uit dit topic wordt aangehaald als 'excuus' om geen bijdragen te willen/hoeven betalen en dáár zit 'm wat mij betreft de crux. Ik gelóóf dus niet zo in het beter rijden dan de eigenaar en verbeteren van het paard door bijrijders door de ervaring die ik heb opgedaan ;).
En daarbij kan een bijrijder wel reageren op mijn advertentie en GP hebben gereden maar die zou net zoveel betalen als Greetje van op de hoek die 3x in haar leven op het paard heeft gezeten. Als je geen bijdrage wil betalen, moet je IMO niet reageren op een advertentie waarin om een bijdrage wordt gevraagd ;).

Overigens ben ik, net als Calippe denk ik, inderdaad van mening dat je je zonder les niet verbetert!

Op dit moment rijd ik zelf niet, maar verzorg ik alleen doordat ik een jaar geleden mijn rug na een val heb verpest. Dus nee, ik voel me niet per definitie aangevallen. Wel vind ik dat zowel jij als calippe alles erg over één kam scheert (in deze post kom je daar goed op terug).

Ik heb dit topic ook een tijd gevolgd en vind het persoonlijk wel meevallen hoeveel mensen het argument gebruiken "ik verbeter het paard dus ik betaal niet". Maar goed, dan gaan we het er weer over hebben wat "vaak" is.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar de bijdrage nu opeens uit het niets vandaan komt, maar goed. Als jij iemand zoekt die én je paard moet verbeteren én moet betalen én dit én dat wordt het natuurlijk altijd lastiger om iemand te vinden. Zoals mijn beeld van jou is na een aantal posts kan ik ook opmaken dat je qua rijden een GP-ruiter wilt die betaald. :Y) Maar goed, het is jou paard en dat mag je helemaal zelf weten, vind het alleen niet netjes om alle bijrijders over één kam te scheren.

Mijn ervaring spreekt dat bijrijders, ook zonder een eigen paard gehad te hebben, het paard wel degelijk beter kunnen rijden dan de eigenaar. Dat betrek ik dan helemaal niet tot mezelf, want ik vind niet dat ik daarin over mezelf kan oordelen, maar puur op wat ik gezien heb én van eigenaren gehoord heb. En ja, natuurlijk zijn er ook genoeg die het paard niet verbeteren.

In mijn ogen kun je ook zonder les verbeteren, als er iemand toevallig even aan het kijken is en zegt: "Misschien helpt het als je dit doet" en het werkt, noem ik dat nog geen les, maar kun je jezelf wel verbeteren. Ook kun je juist verslechteren door de verkeerde instructeur uit te zoeken.

Wat ik me voor jou en calippe eigenlijk afvraag is: Waarom hebben jullie eigenlijk een bijrijder? Zo negatief dat jullie ingesteld zijn vraag ik me af waarom je ze nodig hebt? Je kunt het dan, neem ik aan, zelf allemaal heel erg goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:13

Een bijrijder met meer paardenfeeling dan mezelf, ben ik nog niet tegengekomen.
Echter vind ik het niet erg om in hun rijdtechnieken te investeren, als ze zich tenminste goed inzetten
mbt de verzorging. Dan geef ik graag (gratis) privéles om hen beter te leren rijden, heb ik alleen maar profijt van!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:30

Wij hebben ook 2 bijrijdsters die een klein bedrag betalen voor het rijden, maar die mogen dan ook zo vaak komen als ze willen en we gaan regelmatig samen rijden, alles in eerste instantie wel onder begeleiding, want het blijft een risico als je je paard meegeeft aan een ander.
Ons oogpunt voor een bijdrag is ook deels het risico en een stukje verantwoordelijkheid, zoals ik zei is het toch een risico als iemand anders met je paard weggaat, dan heb je een klein stukje kostendekking. Daarnaast is het ook een beetje verantwoordelijkheid meegeven aan die meiden, als je een eigen paard hebt dan heb je ook kosten, dat hoort er ook bij. Mesten en voeren doen ze ook, hoort er ook bij.

Wat betreft het beter rijden is dat absoluut het geval bij mij, er is wel verschil in talent bij beide meiden, maar ze zullen mij allebei absoluut voorbij gaan in paardrijkunst, nu nog niet, maar met de juiste begeleiding, zonder twijfel :'). Ik ben pas laat begonnen met rijden en ben redelijk talentloos, bij mij is het gewoon heeeeel hard werken geweest om het een beetje onder de knie te krijgen :'). Ik ben echter op de grond wel zodanig sterk dat ik wel precies kan vertellen waarom iets niet lekker gaat en wat je moet doen om het op te lossen, heel suf, maar dat is nou eenmaal zo. We hebben ook bijrijdsters gehad waar we echt niets mee konden, die hadden er totaal geen gevoel voor, dan houdt het dus gewoon op. Het is alleen maar fijn als je bijrijdster jou als eigenaar kan aanvullen bij het rijtechnische aspect. Ik heb met mijn verzorgpaarden ook wel eens een strijd gehad met de eigenaresse, omdat ze eigenlijk jaloers was dat het beestje sommige dingen bij mij wel goed deed en bij haar niet. Dat is echt zonde.

Het is trouwens ook gewoon leuk dat ze zo enthousiast zijn en zo blij worden van alle leuke dingen die we met de paarden doen, ook de hele kleine dingen. Wat ook grappig is, is dat de een wat weg heeft van mijn stalgenoot, en de ander wat meer van mij, we hebben een soort mini-me's _O-.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:07

_Cowgirl schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik had al behoorlijk wat ervaring voor de laatste die ik heb ingereden enzo. Eenmaal op wedstrijd ging het ook snel naar de Z, maaaaar ik heb wel veel geleerd op die wedstrijden.
Dus ik vind dat het een groot verschil maakt.
Wil niet zeggen dat ik iedereen op niveau fijn vind rijden.

Ik denk dat je hem verkeerd begrepen hebt.

Niet iedereen die erg goed kan rijden kan/wil op wedstrijd gaan. Dat betekend echter niet dat diegene niet op Z-niveau kan rijden of heel slecht rijdt. Sommige mensen houden niet van wedstrijden of hebben er kortweg niet de kans voor gekregen ooit te starten.

Ik ben van mening dat je niet per se goed rijdt als je op wedstrijd gaat. Je kunt ook thuis op Z-niveau rijden en nog nooit de hekjes van binnen gezien hebben.

Nee, dat zie je imo verkeerd.
Een oefening die thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat op de wedstrijd juist 9 van de 10 x fout.

Je merkt daar ook door dat je basis er nog beter in moet, terwijl je dacht dat hij goed was.....

Dus nee. Thuis gp rijden zonder wedstrijdervaring is imo grbakken lucht.

Nu kun je zonder wedstijdniveau best een goede ruiter zijn. Dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Alleen dan zonder er een niveau aan vast te plakken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:13

sneeuwpop schreef:
_Cowgirl schreef:
Ik denk dat je hem verkeerd begrepen hebt.

Niet iedereen die erg goed kan rijden kan/wil op wedstrijd gaan. Dat betekend echter niet dat diegene niet op Z-niveau kan rijden of heel slecht rijdt. Sommige mensen houden niet van wedstrijden of hebben er kortweg niet de kans voor gekregen ooit te starten.

Ik ben van mening dat je niet per se goed rijdt als je op wedstrijd gaat. Je kunt ook thuis op Z-niveau rijden en nog nooit de hekjes van binnen gezien hebben.

Nee, dat zie je imo verkeerd.
Een oefening die thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat op de wedstrijd juist 9 van de 10 x fout.

Je merkt daar ook door dat je basis er nog beter in moet, terwijl je dacht dat hij goed was.....

Dus nee. Thuis gp rijden zonder wedstrijdervaring is imo grbakken lucht.

Nu kun je zonder wedstijdniveau best een goede ruiter zijn. Dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Alleen dan zonder er een niveau aan vast te plakken.

Ik vind niet dat je een niveau kunt bepalen door die wedstrijdjes per weekend. Net wat jij zegt, op wedstrijd gaat het anders dan thuis, maar als je ervoor kiest niet op wedstrijd te gaan rijd je dus slecht in jou ogen en heb je geen niveau? Want nee, je bent nooit gestart?

Jij geeft hier ook een perfect voorbeeld voor de theorie van sallandval. "Ik kan goed rijden, want ik rijd wedstrijden" _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:35

Volgens mij lees je niet

Er staat dat je zonder een wedstrijd gereden te gehebben daar geen wedstrijd niveau aan vast kunt plakken.
Dat je een oefening kunt doen die op z niveau gevraa wordt, maakt je zeker geen z ruiter. Thui is het zeker veel makkelijker en kun je de oefening uitvoeren zonder stress en op een bepaald gevraagd moment. Dat is waardoor er zo'n groot verschil in zit.

Op de wedstrijd zijn je fouten extra zichtbaar en is dus niet zoals je thuis rijd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:37

sallandval schreef:
calippe schreef:

Ik ben het volledig met je eens hoor Calippe. Ik zeg niet dat ik mijn paard als beste rijd, zéker niet maar wel beter dan de gemiddelde bijrijders die zich hier aanbiedt. Dat kan Sallandval wel proberen onderuit te halen maar dat is natuurlijk onzin, ze is namelijk niet op de hoogte van het niveau van de bijrijders hier of van mijn niveau for that matter ;).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:41

sneeuwpop schreef:
Volgens mij lees je niet

Er staat dat je zonder een wedstrijd gereden te gehebben daar geen wedstrijd niveau aan vast kunt plakken.
Dat je een oefening kunt doen die op z niveau gevraa wordt, maakt je zeker geen z ruiter. Thui is het zeker veel makkelijker en kun je de oefening uitvoeren zonder stress en op een bepaald gevraagd moment. Dat is waardoor er zo'n groot verschil in zit.

Op de wedstrijd zijn je fouten extra zichtbaar en is dus niet zoals je thuis rijd.

Dan lees jij ook niet, want ik heb nergens gezegd dat je op Z-niveau rijdt als je een Z-oefening kunt. Ik ben van mening da je wel degelijk op Z-niveau kunt rijden, thuis of op de ponyclub zonder dat je op wedstrijd gaat. Naar mijn idee kun je mensen thuis juist beter beoordelen op hun niveau dan op wedstrijd, op wedstrijd draait het er namelijk om de beste te zijn en dat gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:44

Sees schreef:
sallandval schreef:

Ik ben het volledig met je eens hoor Calippe. Ik zeg niet dat ik mijn paard als beste rijd, zéker niet maar wel beter dan de gemiddelde bijrijders die zich hier aanbiedt. Dat kan Sallandval wel proberen onderuit te halen maar dat is natuurlijk onzin, ze is namelijk niet op de hoogte van het niveau van de bijrijders hier of van mijn niveau for that matter ;).

sallandval probeert het helemaal niet onderuit te halen, ik denk dat zij gewoon goed terug gelezen heeft en in jullie posts komt duidelijk naar voren dat jullie vinden dat bijna alle eigenaren beter rijden dan bijrijders.

Je spreekt jezelf (en calippe) trouwens ontzettend tegen met de dikgedrukte zin. Jij trekt toch ook de conclusie: Bijrijders verbeteren het paard zelden, zonder ook maar te weten hoe alle eigenaren en bijrijders rijden. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:45

joyce B schreef:
Ik kijk niet of een bijrijdster beyer of minder rijd dan ikzelf. Ik kijk of ze op een prettige manier rijden zodat mijn pony of paard er plezier in blijven houden. Dat kan ook met manegemeisje zo lang ze hem van voor niet in de houdgreep nemen en hij gewoon ontspannen hotizontaal of lager kan lopen ivm ontspannen onderhals en rug en ze hem niet vooruit hoeven te schoppen of te slaan maar gewoon netjes rijden. Dan kan ik proberen de rest wat bij te schaven door aanwijzigingen of tips te geven of desnoods echt les. Rijd iemand al goed dan zal het veel minder nodig zijn. Maar ook als iemand beter rijd dan kun je overleggen hoe het er vanaf de grond uit ziet. De beste dressuurruiters hebben het vaakst iemand vanaf de zijkant met ze meekijken...

Ik kijk ook niet naar beter of slechter inderdaad Joyce, alleen naar goed of niet goed. Als een bijrijder beter rijdt dan ik én een bijdrage wil betalen, jackpot :j.
Waar het mij om gaat is dat veel bijrijders het hier in dit topic doen overkomen alsof ze niet zouden hoeven te betalen want 'ze rijden (self pro-claimed Salladval :D) beter dan de eigenaar' en dat geloof ik dus per deifinitie niet zo ;).

Als een bijrijder bij voorbaat niet wil betalen omdat diegene denkt per definitie beter te rijden dan de eigenaar of het paard te verbeteren, absoluut geen probleem maar dan moeten ze simpelweg niet op die advertentie reageren waarin wel om een bijdrage gevraagd wordt.

Nogmaals ter verduidelijking, ik zeg dus niet dat er nooit een bijrijder zal zijn die mijn paarden beter kan rijden dan ik maar degene die tot nu toe hier op het erf zijn geweest, hadden daar echt te weinig ervaring voor. De meiden die ik nu heb rijden allebei overigens top en we hebben allemaal onze sterke en zwakke punten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:47

Je leest erg slecht Cowgirl en dat komt de discussie helaas niet ten goede :o. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat de bijrijders die zich HIER hebben aangeboden niet beter rijden...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:56

Sees schreef:
Je leest erg slecht Cowgirl en dat komt de discussie helaas niet ten goede :o. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat de bijrijders die zich HIER hebben aangeboden niet beter rijden...

Je krabbelt nu de laatste posts terug ja, maar eerder praatte je daar heel anders over.

In jou situatie kun je beter een GP-ruiter zoeken die in jou ogen perfect rijdt en dat jij dit persoon betaald, daar wordt je paard dan misschien veel beter van en jij hebt een bijrijder. Als de "standaard" bijrijder hier in jou ogen niet aan kan voldoen. :j

Dit is serieus bedoelt: Misschien is het wel kiezen: geld óf een ruiter dat je paard verbeterd en dan is het maar net wat jíj belangrijker vind.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:56

_Cowgirl schreef:
Op dit moment rijd ik zelf niet, maar verzorg ik alleen doordat ik een jaar geleden mijn rug na een val heb verpest. Dus nee, ik voel me niet per definitie aangevallen. Wel vind ik dat zowel jij als calippe alles erg over één kam scheert (in deze post kom je daar goed op terug).

Nee, nogmaals lees maar terug, ik heb het over de bijrijders hier in de buurt. En, als ik dan even zo eerlijk mag zijn :o, als ik sommige leeftijden hier in de profielen zie, denk ik, kom jij nog maar eens terug als je meer dan 20 jaar in het zadel zit :o.

_Cowgirl schreef:
Ik heb dit topic ook een tijd gevolgd en vind het persoonlijk wel meevallen hoeveel mensen het argument gebruiken "ik verbeter het paard dus ik betaal niet". Maar goed, dan gaan we het er weer over hebben wat "vaak" is.

Nou ja mij viel het wel op maar dat is misschien ook omdat ik me er aan stoor :o.

_Cowgirl schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waar de bijdrage nu opeens uit het niets vandaan komt, maar goed. Als jij iemand zoekt die én je paard moet verbeteren én moet betalen én dit én dat wordt het natuurlijk altijd lastiger om iemand te vinden. Zoals mijn beeld van jou is na een aantal posts kan ik ook opmaken dat je qua rijden een GP-ruiter wilt die betaald. :Y) Maar goed, het is jou paard en dat mag je helemaal zelf weten, vind het alleen niet netjes om alle bijrijders over één kam te scheren.

Het gaat toch over een bijdrage in dit topic of ben ik nu gek :o ? Als je iets beter zou lezen, zou je dus zien dat ik juist NIET iemand zoekt die mijn paarden verbetert en dus ook geen GP ruiter. Als je wel precies wil weten waar ik naar zocht, dat heb ik een paar blz eerder opgeschreven, ik had maar weinig eisen hoor. De enige 'harde' eisen waren 18+ en een bijdrage.

_Cowgirl schreef:
Mijn ervaring spreekt dat bijrijders, ook zonder een eigen paard gehad te hebben, het paard wel degelijk beter kunnen rijden dan de eigenaar. Dat betrek ik dan helemaal niet tot mezelf, want ik vind niet dat ik daarin over mezelf kan oordelen, maar puur op wat ik gezien heb én van eigenaren gehoord heb. En ja, natuurlijk zijn er ook genoeg die het paard niet verbeteren.

Dat kan, nogmaals ik baseer mijn mening op mijn ervaring en die is dus echt anders.

_Cowgirl schreef:
In mijn ogen kun je ook zonder les verbeteren, als er iemand toevallig even aan het kijken is en zegt: "Misschien helpt het als je dit doet" en het werkt, noem ik dat nog geen les, maar kun je jezelf wel verbeteren. Ook kun je juist verslechteren door de verkeerde instructeur uit te zoeken.

Oké dan hadden we hier een misunderstandig. Je hebt dan wel geen les maar iemand anders 'leert' je alsnog iets, zij het dan zonder betaling. Ik bedoel eigenlijk dat als je in je eentje aan het rijden bent, je niet zult verbeteren.

_Cowgirl schreef:
Wat ik me voor jou en calippe eigenlijk afvraag is: Waarom hebben jullie eigenlijk een bijrijder? Zo negatief dat jullie ingesteld zijn vraag ik me af waarom je ze nodig hebt? Je kunt het dan, neem ik aan, zelf allemaal heel erg goed.

Heb je ook gelezen hoe vaak ik mijn bijrijders al opgehemeld heb in dit topic?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:57

Sees schreef:
Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar ;). Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).

Ik denk wel dat er veel (m.n. jongere) bijrijders zijn die dénken 'beter' te kunnen rijden dan de eigenaar of die dénken het paard te kunnen verbeteren ;). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar dit is mijn ervaring na bijna 10 jaar eigen paarden ;).

Ik stel nogmaals de vraag, wat zou een bijrijder voor hebben op een eigenaar die al jaren een eigen paard heeft en daar ook actief op rijdt?

Hier bijvoorbeeld en nog een post erna. :j
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 20-02-14 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt