Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:00

Christadk schreef:
Ik meld mij hier ook. Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 keer per week. Ik zoek iemand die minimaal op L niveau rijd en niet bang aangelegd is omdat mijn paard soms nog wel is kan spoken. Verder een harstikke lief dier maar er zit gewoon nogal wat bloed in. Ik krijg veel reacties van mensen die de advertentie maar half lezen en dus enkel manege ervaring hebben. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Daarbij vraag ik wel een bijdrage van 75 euro per maand omdat er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het om een paard gaat dat dressuurmatig gewoon heel goed kan lopen. Misschien dat mensen de bijdrage toch te hoog vinden, wat denken jullie?

Tja... Eerlijk gezegd moet je blij zijn als iemand met wat niveau hier op wil stappen en lessen.
Ook hier zou ik melden dat er vooraf voor de lessen betaald zal moeten worden als “ bijdrage” en verder geen geld vragen.

Ligt er natuurlijk aan wat de reden is waarom je een bijrijder zoekt, maar als dat vanwege tijdsgebrek is, zou ik het zoals hierboven doen.

Anomien

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:13

Ik vind 75 euro best veel. Had het wel overwogen als het ietsjes minder zou zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:20

Ik hoor het zo vaak, dat er gezegd wordt te lessen en er dan toch amper gelest wordt. Ik begrijp dat écht niet.

Zelf was ik ook op zoek naar een bijrijdpaard naast mijn eigen pony. Maar werd me ook aangeboden een compleet vastgereden paard te rijden en dan moest ik betalen: of ik lessen nam moest ik zelf weten. Dat is dus niet de juiste match voor mij.

Daarna Superleuk en zeer fijn gereden paard geprobeerd, maar mede ivm Corona stond dit (vanuit eigenaar) op een laag pitje de zoektocht.

Toen benaderde mijn voorgaande Instructrice
mij of haar pony niks was? Die is fijn opgeleid maar op semi pensioen. Geen bijdrage maar wel de vraag of maandelijks een les wilde afnemen bij haar. Superfijn natuurlijk! De eerste 2 maanden heb ik zelfs om de week gelest, ik vond dat toch een goede investering.

Maar om dan te denken dat ik geen les meer nodig heb?

En dan horen van bijrijders dat het zo moeilijk is wat te vinden..

Krijg dan beetje het gevoel dat manege te min is en te duur, en er wel graag gereden wordt en je zogenaamd de eigenaar ermee helpt..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:30

Citaat:
Krijg dan beetje het gevoel dat manege te min is en te duur, en er wel graag gereden wordt en je zogenaamd de eigenaar ermee helpt..

Hier sla je precies de spijker op zijn kop.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:40

Hmm nu komt het over alsof het een super gevaarlijk paard is maar dat is niet het geval hoor. Het is bij hem gewoon zo dat als je wat meer aan hem gaat vragen hij ineens een grasspriet ziet bewegen en daar zijn aandacht op focust. Een enkele keer schrikt hij wel door opzij te springen en soms trekt hij een sprintje. Maar dit is allemaal zeer goed te controleren en zeker als je niet bang bent rijd je hem hier zo doorheen. Maar het is een uitdaging dat wel. En ik wil absoluut niet opscheppen maar het is gewoon een goed dressuur paard met verdomd goeie gangen dus als je leuk kan rijden kan je er echt wat mee. Zelf ook altijd betaald voor bijrijdpaard en dus voor mij is een bijdrage normaal maar kan mij voorstellen dat het voor sommige net te veel is dus dat ga ik zeker in gedachten houden.

Wat betreft bijrijders en lessen dat ken ik, moest er in het verleden ook altijd om vragen wanneer ze weer ging lessen, heel vervelend. Beloof dan niet dat je 2 keer per maand wilt gaan lessen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:40

Ik zou ook geen 75 euro betalen om eerlijk te zijn.
Maar ik heb nooit voor een verzorgpaard betaald en zou het ook niet doen. Andersom heb ik aan mijn bijrijders ook nooit geld gevraagd. Ik sta nu voor ruim 300 euro volpension, mijn bijrijder hoeft niet te voeren en te mesten etc. wel wil ik dat ze 1x in de 2 a 3 weken een lesje volgt en zuinig op mijn spullen is.
Ik had eerst een verzorgster die mijn borstels vol haar liet zitten, dekjes vergat op de ruimen en kapotte teugels terug hing zonder het te melden. Daar was ik dus wel gauw klaar mee.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:42

Oef dat kan ik mij voorstellen zonnebloem. Ik vind netjes omgaan met je spullen ook zeer belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:55

Het blijft een eeuwenoude vraag van vraag en aanbod.
Wat kom je halen en wat kom je brengen.

Voor de eigenaar van het paard:
STAP 1 Waarom heb ik een bijrijder nodig?
-Kom ik tijd te kort en kan het paard extra aandacht gebruiken
-Kan ik hulp gebruiken bij de training
-Heb ik hulp nodig met het financiële gedeelte?
-Heb ik extra handjes nodig (voerbeurten, mestrondes etc)

Vervolgens:
STAP 2 Wat voor kwaliteiten heb zoek ik in iemand die hier tegenover kunnen staan
-Moet de bijrijder aantoonbaar op een bepaald niveau kunnen rijden
-Moet de bijrijder met een bepaald type paard om kunnen gaan
-Moet de bijrijder zelfstandig (wegens geen OV) kunnen reizen
-Moet de bijrijder bepaalde vaste dagen komen
-Moet de bijrijder om de x tijd lessen nemen op eigen kosten
-Moet de bijrijder etc etc..

En daar tegenover staat:
STAP 3 Wat heb ik de bijrijder te bieden
-Heeft de bijrijder alle middelen om onbezorgd jouw paard goed te verzorgen (passend tuig, accomodatie etc)
-Wat voor + punten heeft het voor een bijrijder om jouw paard te komen verzorgen
- enz enz..

Ditzelfde lijstje kun je ook makkelijk maken vanuit de ogen van een bijrijder.
Ik denk dat veel van de "zoekers" een nogal vervormd beeld hebben van de realiteit. Je komt iets halen en je komt iets brengen.. wees realistisch.
Ik snap dat er in sommige gevallen gevraagd wordt voor een bijdrage, maar vind ze vaak meer uit de lucht gegrepen dan echt maatwerk, gekeken naar wat de eigenaar zoekt vs wat hij kan bieden vs het werk wat er verwacht wordt van de bijrijder.

Soms heb je gewoon jackpot, omdat het lekker past en er een super fijne match is tussen eigenaar, paard en bijrijder.

Ik wil alleen maar zeggen.. blijf kritisch kijken naar het totaal plaatje in wat je aanbied en wat je vraagt..

dat gezegd hebbende is het nog steeds zoeken naar een speld in een hooiberg soms..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:58

Christadk: ik denk dat de betere ruiters die zo'n paard aan zouden kunnen (want geef toe, 75% van de ruiters gaat niet correct om met een spooky paard), en dressuurmatig verder met haar zouden willen niet zo veel kunnen met 'maar' 2x per week. Om dat talent te kunnen benutten en eventueel een wedstrijdje te rijden, denk ik toch minstens aan 3 a 4x per week. Dan vind ik je bijdrage goed, maar natuurlijk begrijp ik het ook wel als jij dat dan te vaak zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:01

Zonnebloem92 schreef:
Maar ik heb nooit voor een verzorgpaard betaald en zou het ook niet doen. Andersom heb ik aan mijn bijrijders ook nooit geld gevraagd. Ik sta nu voor ruim 300 euro volpension, mijn bijrijder hoeft niet te voeren en te mesten etc. wel wil ik dat ze 1x in de 2 a 3 weken een lesje volgt en zuinig op mijn spullen is.
Ik had eerst een verzorgster die mijn borstels vol haar liet zitten, dekjes vergat op de ruimen en kapotte teugels terug hing zonder het te melden. Daar was ik dus wel gauw klaar mee.

Oeh dat laatste is echt wel een dingetje.. Ik heb vroeger ook echt wel meegemaakt dat een eigenaar dan verwachtte dat je netjes met spullen om zou springen (in mijn ogen super logisch.. ) en vervolgens zelf dus degene was met de vieze borstels in poetskist, dekjes overal slingerend, hoofdstel aan de staldeur ipv in de kast. En dan mag jij als bijrijder dat elke keer gaan opruimen, want jij hebt tenslotte de afspraak dat je netjes met iemand zijn spullen moet omgaan.
Haha ik weet nog goed. ik was toen 16-17 jaar ofzo.. zo vreemd vond ik dat. Maar vond het paard te leuk om er iets van te vinden of te zeggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:09

[***] schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Oeh dat laatste is echt wel een dingetje.. Ik heb vroeger ook echt wel meegemaakt dat een eigenaar dan verwachtte dat je netjes met spullen om zou springen (in mijn ogen super logisch.. ) en vervolgens zelf dus degene was met de vieze borstels in poetskist, dekjes overal slingerend, hoofdstel aan de staldeur ipv in de kast. En dan mag jij als bijrijder dat elke keer gaan opruimen, want jij hebt tenslotte de afspraak dat je netjes met iemand zijn spullen moet omgaan.
Haha ik weet nog goed. ik was toen 16-17 jaar ofzo.. zo vreemd vond ik dat. Maar vond het paard te leuk om er iets van te vinden of te zeggen :')

Ow joh? dat is ook niet netjes.
Hier dus echt andersom, nu ben ik sowieso zelf altijd extreem zuinig op mijn spullen maar ook dingen als mest opruimen van de wasplaats deed die bijrijder niet.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:27

Poekkie schreef:
Christadk: ik denk dat de betere ruiters die zo'n paard aan zouden kunnen (want geef toe, 75% van de ruiters gaat niet correct om met een spooky paard), en dressuurmatig verder met haar zouden willen niet zo veel kunnen met 'maar' 2x per week. Om dat talent te kunnen benutten en eventueel een wedstrijdje te rijden, denk ik toch minstens aan 3 a 4x per week. Dan vind ik je bijdrage goed, maar natuurlijk begrijp ik het ook wel als jij dat dan te vaak zou vinden.

Ja dat zou zomaar kunnen idd. Maar dat vind ik idd te veel. Wil hem zelf ook nog 2 a 3 keer per week blijven rijden. Heb nu iig een aantal serieuze reacties dus wie weet wat daar uit komt. Ik heb nu nog geen haast met zoeken gelukkig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:43

Christadk schreef:
Ik meld mij hier ook. Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 keer per week. Ik zoek iemand die minimaal op L niveau rijd en niet bang aangelegd is omdat mijn paard soms nog wel is kan spoken. Verder een harstikke lief dier maar er zit gewoon nogal wat bloed in. Ik krijg veel reacties van mensen die de advertentie maar half lezen en dus enkel manege ervaring hebben. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Daarbij vraag ik wel een bijdrage van 75 euro per maand omdat er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het om een paard gaat dat dressuurmatig gewoon heel goed kan lopen. Misschien dat mensen de bijdrage toch te hoog vinden, wat denken jullie?

Ik vind t een normale bijdragen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:50

Christadk schreef:

Ik denk dat je alleen niet zo snel iemand vindt op L niveau.. De meeste mensen die van de manege af komen of wat ervaring hebben met eigen paarden rijden niet op dat niveau. De bijdrage vind ik wel redelijk hoor.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:03

joyce B schreef:
Het vragen van een bijdrage wordt steeds gewoner gevonden. Ook voor jonge paarden die beleerd moeten worden (kost normaal geld), gecorrigeerd moeten worden, of slechts recreatief gereden kunnen worden en slechte dressuur matige basis hebben.

Ik denk dat meer mensen een eigen paard kopen, terwijl ze qua tijd en geld krap zitten en dat ze hun kosten liever delen om geld over te houden voor andere leuke dingen.

Ik snap het ook wel.

Zij betalen het paard, hebben en alle kosten en al het werk. Als ze dan een paar dagen af staan, willen ze ook een deel van die kosten en het werk af staan. Onafhankelijk of dat paard in andermans ogen de bijdrage en moeite waard is.

Ik heb zelf vele jaren bijrijdsters gehad zonder bijdrage en vroeg en motiveerde ze om les te nemen. Allemaal wilden ze graag les. Nou als er per persoon 3 of 4 keer betaald les is genomen in de gemiddelde 2 jaar tijd dat men mijn pony of paard reed, dan is dat veel. Vaak hielp ik dan zelf maar onbetaald, wat me meer tijd en ergernis kostte dan er zelf een half uurtje op stappen.

Ik heb nu zo'n 1,5 a 2 jaar een echt ervaren bijrijdster voor mijn voormalige Z1 dressuur Elite KWPN merrie. Ze komt trouw rijden. 2x per week en soms vaker op verzoek.

Ook hier geen bijdrage, ik betaal haar ook geen bijdrage, maar wederom het verzoek les te nemen. Maar ook nu is dat lastig. Ik heb de eerste les bij mijn instructrice betaald, en nu heeft ze al 2 maanden geleden een cadeaukaart gehad voor les aan huis van goede instructrice, maar nog steeds niet gebruikt. Tussendoor zou er elke maand gelest worden, maar dat is eerder 1x per kwartaal.
Ik ben erg blij met haar, maar dat er niet regelmatig gelest wordt is wel jammer.

Als ik weer iemand zou zoeken, of een goed paard ter beschikking aanbieden, heb ik besloten dat ik ook maar voor een bijdrage kies.

En dan daar de lessen van betaal en er iets aan over houd voor de spullen die verbruikt worden.

Ik heb zelf veel paarden voor anderen gereden en heb er altijd veel energie ingestoken, veel les genomen op eigen kosten en de paarden geprobeerd weer goed in conditie en op wedstrijd niveau te krijgen of te houden. Liefst door te groeien naar hoger niveau.

Ik hoefde niet te betalen, maar hielp vaak wel met uitmesten, voeren etc. Met laatste paard ook steeds met hem rijden naar dierenkliniek, fysio, tandarts etc.

Ik zou zo graag voor mijzelf ook iemand vinden die zich echt in wil zetten voor mijn paarden en wil helpen op stal, en bijdragen in de kosten.

Maar ik merk wel dat ik niet goed meer durf. Het belang van goede training voor mijn paard, gaat voor hulp en bijdrage. En iemand die echt serieus traint, netjes kan rijden op L2/M/Z niveau en ook nog wil investeren in lessen en het paard zelf, is schaars.

Ik ben bang dat wat jij zoekt (wat ik overigens ook zou willen voor mijn paard) is schaars. Enorm schaars! Vaak hebben dit soort ruiters hun eigen paarden. Op alle Facebook groepen zie ik bijna alleen mensen voorbij komen met manege ervaring of een aantal verzorgpaarden.. Daarnaast merk ik ook dat bijrijders hun bijltje neerleggen als het lastig wordt of inderdaad geen les genomen wordt.

Ik heb ervoor gekozen om mijn paard in volpension te zetten en dan maar een dag extra vrij te geven.. Voor mij is t ook een verzekeringstechnisch ding, iemand anders op mijn paard = ik volledig verantwoordelijk voor de schade.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:39

Mijn bijrijdster had ook eigen paard. Ze vond het leuk en goed voor haar ontwikkeling er een ander paard bij te rijden. Vandaar ook geen kosten of klusjes.

Nu is haar paard verkocht.

Ik heb zelf ook altijd naast mijn eigen pony met beperkingen andere paarden bijgereden. Heb daar zelfs al mijn wedstrijdklasseringen mee gehaald (groen-L2, L2, L2-M1 en L2-M2 met winstpunten. ) <3 Geen 1 met mijn eigen pony of paarden. O:)

Ze zijn inderdaad schaars.

En ik merk dat ik het zonde vind om mijn makkelijk scheef te rijden Z1 paard bij te laten rijden door iemand die dressuur matig gewoon niet minimaal op L2 niveau fijn kan rijden en niet bewust bezig is met rechtrichten en een fijne ontspannen biomechanisch correcte aanleuning.

Het hoeft niet perse wedstrijdnivesu te zijn. Iemand die fijn kan rijden en heel goed les heeft op dat niveau is ook prima.

Maar het gros van de bijrijders is inderdaad manege niveau of net daarboven. En dan kan ik mijn paard beter longeren of er half uurtje mee gaan wandelen of werken aan de hand voor mijn gevoel.

Ik had een meisje die er tijdens blessure tijd geregeld mee gestapt had, maar toen ze mocht gaan draven bleek ze niet in balans te kunnen licht rijden en viel steeds terug in het zadel. Lessen kon ze niet betalen. Tja, toen hield het op.

Daarom blij met de amazone dir nu rijd. Nu nog wat vaker les

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:43

Nou als er iemand in de buurt van Leiden of Amsterdam woont ben ik beschikbaar _O-

Ik had ook eerst eigen paarden, maar in de randstad is het gewoon niet te betalen. Dus door dat soort omstandigheden kan het ook zo zijn dat bijrijders geen eigen paarden (meer) hebben :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 01:38

Pfff..... het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Een meisje gehad dat heel graag wilde, maar vooral omdat ze niet naar de manege kon, een bijdrage wilde ze dus ook niet betalen. Dat leek me niet handig met mijn paard. Volgens mij wilde ze gewoon een gratis paard.......

Toen een meisje wat erg leuk leek, maar tussen het maken van de afspraak en de afspraak zelf volkomen onbereikbaar, zegde op het laatste moment af.
Hele jonge meiden van een jaar op 12, ook maar nee tegen gezegd.

En idd wel grappige advertenties, maar allemaal manege niveau en als ze les willen nemen vind ik dat nog helemaal niet zo'n probleem, maar dat willen ze dus niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 06:47

Bijzonder hoor...
Ik wil mij graag verbeteren dus ook met andermans paarden wil graag les zodat ik deze weer beter leer rijden. Elk paard ‘werkt’ weer een beetje anders.
Natuurlijk is de basis wel het zelfde, maar elk paard reageert weer net wat anders.

Als mijn paard is opgehaald over een week of 3/4 ga ik ook weer opzoek naar een verzorg / bijrijdpaard.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:52

Ik wil juist ook graag investeren in lessen, maar ga daar bovenop niet ook nog een bijdrage betalen. Daar heb ik het geld gewoon niet voor. Soms vind ik het wel lastig, wordt er een bijdrage van €80 in de maand gevraagd voor twee keer in de week rijden , maar moet je ook wekelijks op eigen kosten lessen. Dan ben je €180 in de maand kwijt voor een paard wat niet van jou is en wat je twee keer per week even mag zien.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:10

Maanlicht schreef:
Ik wil juist ook graag investeren in lessen, maar ga daar bovenop niet ook nog een bijdrage betalen. Daar heb ik het geld gewoon niet voor. Soms vind ik het wel lastig, wordt er een bijdrage van €80 in de maand gevraagd voor twee keer in de week rijden , maar moet je ook wekelijks op eigen kosten lessen. Dan ben je €180 in de maand kwijt voor een paard wat niet van jou is en wat je twee keer per week even mag zien.

Dat is wel heel veel idd. Voor andermans paard zou ik dat ook niet doen!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:18

Maanlicht schreef:

Ik heb al een paar keer naar jouw advertentie zitten kijken want ik woon zelf in 't gooi. Maar helaas staan mijn paarden in Zeewolde en dat is niet echt te fietsen helaas. Anders was je zeker welkom bij mij geweest.

Mocht je het wel leuk vinden om een keer mee te gaan voor een buitenritje... laat maar weten. Als je naar mijn huis fietst ofzo dan neem ik je wel mee.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:33

Is het een idee dat de bijrijder een bijdrage betaald en de eigenaar de lessen?

Mijn probleem is dat bijrijders vaak zeggen te willen lessen, maar het dan niet doen. In dat geval heb je als eigenaar dus dubbel niets als ze ook geen bijdrage betalen.

Mijn paard wordt momenteel 2x per week bijgereden door een professionele ruiter (heb mijn heup gekneusd en mag voorlopig zelf niet rijden). Ik heb ook een stalgenoot die er nu ook (op eigen verzoek) 1x per week op klimt omdat haar eigen paard het laatste jaar af en aan kreupel is. Ik heb een keertje les voor haar betaald, omdat zij mij zou helpen met het voorrijden voor de zadelpasser en mijn paard een ander type is dan die van haar. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, ze had op die manier wel de juiste begeleiding en had al snel door hoe ze het beste met mijn paard aan het werk kan. Ze heeft er zoveel lol mee, dat ik het best leuk zou vinden als ze zou blijven bijrijden. Maar ik wil dat ze les neemt, dus overweeg een constructie waarbij ze mij een bijdrage betaald en ik dan haar lessen betaal bij de professionele ruiter waarvan ik zelf ook les krijg en die mijn paard nu tijdelijk 2x per week bijrijdt.

Is dat een werkbare constructie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:37

Maanlicht schreef:

Precies dit idd, dat ging mij dus ook te ver... 75 p/m plus 2x per week lessen à 20 euro per keer. Lessen: prima. Maar dan die bijdrage er nog bij is echt heftig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:53

Citaat:
Is dat een werkbare constructie?

Als buitenstaander zeg ik ja, want mijn laatste bijrijdster mocht met dezelfde constructie mijn paard rijden.