Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:35

Maar Sees, zoals ik net zei; ik rij als enige op 'mijn' paard, ondanks dat het niet daadwerkelijk een eigen paard is. Ik heb gewoon les en rijd meerdere keren per week. Volgend jaar heb ik twee paarden onder mijn kont, ook allebei paarden waar ik als enige op zal rijden. Dus in principe heb ik wat dat betreft precies hetzelfde als een eigenaar. Met als verschil dat ik écht als enige er op rijd (voor eigenaren die een bijrijder hebben) en ik de kosten van een eigen paard niet heb.

Nu zeg ik niet dat ik beter rijd dan jij hoor, want ik weet niet eens hoe je rijdt. Maar ik bedoel wel te zeggen dat het niet uit maakt of je een eigen paard hebt of een bijrijdpaard. Of dat iemand met een bijrijdpaard persé het paard moet delen met andere mensen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:41

Sees schreef:
Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar ;). Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of een privé bijrijdpaard of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).

Goldenarrow, excuus, een privépaard (lease of bijrijd) gedurende langere tijd kan ook doorgaan als eigen paard. Ik heb mijn eigen bericht even gequote en aangepast.
Sees schreef:
Het aantal bijrijders dat daadwerkelijk beter rijdt dan een eigenaar die zelf actief rijdt, is echt klein. En dit soort mensen hoeft doorgaans niet te 'bedelen' om een bijrijdpaard maar krijgen de paarden vaak aangeboden.

Goldenarrow, dit geldt dan al niet voor jouw eigenaar ;)?

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:48

Die rijdt inderdaad zelf niet. Maar als ik om wat voor reden dan ook daar zou stoppen (wat ik zeer zeker niet van plan ben) dan zou ik wel dezelfde privileges in theorie hebben gehad als een eigenaar. Dus dan zou ik in theorie net zo goed moeten rijden als de eigenaar.

In de praktijk werkt het natuurlijk anders. Maar om te concluderen dat een eigenaar 9/10 keer beter rijd dan een bijrijder vind ik niet correct. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:30

juist doordat ik zoveel paarden en pony's van anderen heb bijgereden, met intensief les er bij! ben ik beter gaan rijden dan toen ik alleen mijn eigen pony reed. Helaas zijn die voordelen wel ongedaan gemaakt na 5 jaar amper lessen en rijden :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:37

Goldenarrow, ik snap wel wat je probeert te zeggen maar dat is nu eenmaal wel mijn ervaring ;).

En hoe komt dat in mijn geval? Nou precies zoals ik hierboven beschrijf ;). De eigenaren die ik ken zitten over het algemeen al wat langer (en vaker) in het zadel dan de meeste bijrijders die zich aanbieden. Deze eigenaren hebben dan ook veelal meer km gemaakt dan veel bijrijders. Daarnaast hebben veel bijrijders (niet alle) nooit een eigen paard gehad en hebben dus vaak alleen ervaring opgedaan in groepslessen op een manege waarvan het niveau 9 van de 10x toch onderdoet voor een privéles :o. Daarbij hebben ze dan 'manege-ervaring' en dat is toch wat anders dan het rijden op en verzorgen van een privépaard. En dat is absoluut niet erg hoor, ik ben ooit ook zo begonnen, maar ik denk dat meer bijrijders 'beweren' een paard te verbeteren/beter te rijden dan de eigenaar, dan in de praktijk daadwerkelijk zo is :o.

Het is wat anders als bijrijders verschillende paarden op een handelsstal hebben gereden of bijvoorbeeld gedurende langere tijd een (eigen) privépaard hebben gereden maar die zijn helaas schaars.

Kijk, tegen de tijd dat mijn paarden wat ouder (lees minder onstuimig ;)) zijn, heb ik er absoluut geen problemen mee om een meer onervaren ruiter er op te zetten. Zo leert iemand tenminste echt rijden (is mijn mening) en dat gun ik iedereen. Maar met een dominant paard (leider van de kudde) en een puber, is het niet handig om een onervaren ruiter er op te zetten ;).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:45

Dat snap ik. Die twee die ik volgend jaar onder mijn kont krijg worden dan ook ingereden (niet door mij overigens, na een aantal keer zal ik opstappen, was vorige keer na 5x, dus zal nu ook wel zoiets zijn). Maar die zijn dan natuurlijk zo groen als gras en dat wil je niet met iemand die alleen manege-ervaring heeft.
Ik heb het geluk gehad dat ik altijd als enige reed. Ook mijn eerste bijrijdpaard, toen ik net van de manege afkwam, werd alleen door mij gereden want ook daar reed de eigenaar niet van. Ik ben toen bij de ponyclub gegaan en had drie lessen in de week.

Maar ik snap jouw punt zeker, daarom zet ik ook altijd een rij-filmpje erbij in mijn advertentie. Dan kan de eigenaar al zien hoe ik rijd zonder dat beide er veel tijd aan verliezen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:10

goldenarrow schreef:
In de praktijk werkt het natuurlijk anders. Maar om te concluderen dat een eigenaar 9/10 keer beter rijd dan een bijrijder vind ik niet correct. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen :)

Hangt van de eigenaar af die het zegt. Zijn bijv maar weinig verzorgsters te vinden op Z niveau. Heb er 1 gezien met foto's (wat mijn paard niet zou accepteren ;) )

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:33

sneeuwpop schreef:
_Cowgirl schreef:
Dat iemand geen Z gereden heeft wil niet zeggen dat diegene niet goed of minder goed rijdt, misschien heeft diegene gewoonweg de kans niet gehad om wedstrijden te starten of een goed opgeleid paard te mogen rijden.

Ik had al behoorlijk wat ervaring voor de laatste die ik heb ingereden enzo. Eenmaal op wedstrijd ging het ook snel naar de Z, maaaaar ik heb wel veel geleerd op die wedstrijden.
Dus ik vind dat het een groot verschil maakt.
Wil niet zeggen dat ik iedereen op niveau fijn vind rijden.

Ik denk dat je hem verkeerd begrepen hebt.

Niet iedereen die erg goed kan rijden kan/wil op wedstrijd gaan. Dat betekend echter niet dat diegene niet op Z-niveau kan rijden of heel slecht rijdt. Sommige mensen houden niet van wedstrijden of hebben er kortweg niet de kans voor gekregen ooit te starten.

Ik ben van mening dat je niet per se goed rijdt als je op wedstrijd gaat. Je kunt ook thuis op Z-niveau rijden en nog nooit de hekjes van binnen gezien hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:37

Sees schreef:
Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar ;). Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).

Ik denk wel dat er veel (m.n. jongere) bijrijders zijn die dénken 'beter' te kunnen rijden dan de eigenaar of die dénken het paard te kunnen verbeteren ;). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar dit is mijn ervaring na bijna 10 jaar eigen paarden ;).

Ik stel nogmaals de vraag, wat zou een bijrijder voor hebben op een eigenaar die al jaren een eigen paard heeft en daar ook actief op rijdt?

Met bovenstaande ben ik het niet eens. Niet iedereen wil een eigen paard hè, mensen die bijvoorbeeld op een handelsstal / fokkerij werken en daar genoeg paarden te verzorgen en te rijden hebben zullen dan misschien geen paard aanschaffen. Maar dan kan die persoon nog steeds wel beter rijden dan de eigenaar.

Je hebt ook paardeneigenaren van 12 jaar oud, maar iemand die 10 jaar lang bijrijdpaarden heeft gehad en gereden is dan niet per definitie slechter.

Zelfs al rijd de eigenaar al heel lang of heeft het paard al heel lang in zijn/haar bezit dan kun je nog niet bij voorbaat zeggen dat een bijrijder het paard niet zal verbeteren. Niet iedereen heeft de mogelijkheden een eigen paard aan te schaffen of wil dat gewoon helemaal niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:42

Sees schreef:
Goldenarrow, ik snap wel wat je probeert te zeggen maar dat is nu eenmaal wel mijn ervaring ;).

En hoe komt dat in mijn geval? Nou precies zoals ik hierboven beschrijf ;). De eigenaren die ik ken zitten over het algemeen al wat langer (en vaker) in het zadel dan de meeste bijrijders die zich aanbieden. Deze eigenaren hebben dan ook veelal meer km gemaakt dan veel bijrijders. Daarnaast hebben veel bijrijders (niet alle) nooit een eigen paard gehad en hebben dus vaak alleen ervaring opgedaan in groepslessen op een manege waarvan het niveau 9 van de 10x toch onderdoet voor een privéles :o. Daarbij hebben ze dan 'manege-ervaring' en dat is toch wat anders dan het rijden op en verzorgen van een privépaard. En dat is absoluut niet erg hoor, ik ben ooit ook zo begonnen, maar ik denk dat meer bijrijders 'beweren' een paard te verbeteren/beter te rijden dan de eigenaar, dan in de praktijk daadwerkelijk zo is :o.

Het is wat anders als bijrijders verschillende paarden op een handelsstal hebben gereden of bijvoorbeeld gedurende langere tijd een (eigen) privépaard hebben gereden maar die zijn helaas schaars.

Kijk, tegen de tijd dat mijn paarden wat ouder (lees minder onstuimig ;)) zijn, heb ik er absoluut geen problemen mee om een meer onervaren ruiter er op te zetten. Zo leert iemand tenminste echt rijden (is mijn mening) en dat gun ik iedereen. Maar met een dominant paard (leider van de kudde) en een puber, is het niet handig om een onervaren ruiter er op te zetten ;).

Dat is jou ervaring, maar daarop vind ik persoonlijk niet dat je kunt baseren dat het grootste gedeelte van de bijrijders het paard slechter zal rijden dan de eigenaar. Er zijn ook bijrijders die van kinds af aan al rijden en ouder dan de eigenaar van het paard zijn (mijn ervaring ook) en dan zit diegene toch al langer in het zadel. Verder maakt ook niet elke eigenaar kilometers want niet iedereen is zo wedstrijdgericht.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:48

Laten we er nu maar op houden dat beide situaties voor kunnen komen.
De discussie van wel niet beter kunnen rijden dan de eigenaar is nu wel lang genoeg geweest.

Het hangt per situatie af, wie er nu beter rijd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:50

Wil me eigenlijk niet in de discussie mengen maar moet toch even wat kwijt. Maakt het eigenlijk wel wat uit wie er beter rijdt? En daarnaast wil het ook niet zeggen dat als de een beter rijdt dan de andere dat het paard ook verbeterd wordt.
Er wordt nu zo op gehamerd dat niet de eigenaar perse beter is of de bijrijder. Maar eigenlijk doet het er toch niet toe. Als de eigenaar geld vraagt dan kun je als bijrijder wel de sterren van de hemel rijden maar blijkbaar zoekt de eigenaar dat niet en zul je daarom als nog een bijdrage moeten neertellen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:51

Ik denk dat alles van twee kanten moet komen.

Als je een bijrijd paard te bieden hebt, mag een bijrijder daar wel iets tegenover stellen. Dit kan in de vorm van geld, in de vorm van toegevoegde waarde in het rijden (dus dan moet de ruiter wel goed kunnen rijden), of in de vorm van hulp in de stal. Daartegenover staat immers toch de mogelijkheid om te rijden op een particulier paard waarop je je ruitergevoel beter kunt ontwikkelen dan op een manege paard waar jan en alleman op rijdt.

En rijden op de manege is ook niet gratis. Maar soms werken mensen daar als vrijwilliger meehelpen in de stallen en daar staat dan tegenover dat ze mogen rijden. Voor niets gaat de zon op, zullen we maar zeggen.

Hier in het oosten, op het platteland in Twente zijn geen bijrijders.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

Calippe zo denk ik er ook over.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:58

Ik vind dat je niet kunt zeggen of bijrijders beter rijden dan eigenaren en andersom. Dat is per situatie verschillend. Dus dat was niet waar ik met mijn posts op doelde.

Ik vind het alleen vervelend als bijrijders per definitie slechter worden gevonden en er wordt gevonden dat er maar een handjevol zijn die het paard daadwerkelijk verbeteren. Niet elke eigenaar wil zijn/haar paard verbeterd hebben, je hebt ook nog zoiets als genieten en ontspannen bosritjes maken.

Waar ik vooral op doelde is dat niet iedereen het leuk vind om op wedstrijd te gaan en ik ben ook zo iemand die niet van de sfeer op wedstrijden houd zoals ik het ken. Maar ben ik dan per definitie een slechte ruiter? Omdat ik nog nooit hoger dan B gestart ben? Ik vind persoonlijk van niet en dat is wat ik wilde zeggen.

Niet elke ruiter vind het nodig om wedstrijden te rijden, zo hoog mogelijk te komen en iedereen te laten zien hoe goed ze wel niet zijn. Je hebt ook mensen die thuis op hoog niveau trainen, maar de behoefte om wedstrijden te rijden (met misschien mijn genoemde reden of andere redenen) niet hebben.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:02

Ik denk dat ik heel aardig kan rijden. Beter dan alle bijrijders die ik heb gehad op één na. Die kon al heel aardig rijden en ik kon nog niet zo rijden zoals ik nu rij.

Ik heb ook totaal niet de behoefte om op wedstrijden te gaan, maar ik vind wel dat er altijd ruimte is voor verbetering. Dus ik ga met paard op les. Ik zie dat als investering in mezelf.

Maar er zijn werkelijk maar een handjevol bijrijders die een paard werkelijk verbeteren.
En het klopt dat niet alle paardeneigenaren goed kunnen rijden. Ik heb het wel eens anders gezien. En dat zijn dan ook mensen die les nemen niet nodig vinden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:05

calippe schreef:
Ik denk dat ik heel aardig kan rijden. Beter dan alle bijrijders die ik heb gehad op één na. Die kon al heel aardig rijden en ik kon nog niet zo rijden zoals ik nu rij.

Ik heb ook totaal niet de behoefte om op wedstrijden te gaan, maar ik vind wel dat er altijd ruimte is voor verbetering. Dus ik ga met paard op les. Ik zie dat als investering in mezelf.

Maar er zijn werkelijk maar een handjevol bijrijders die een paard werkelijk verbeteren.
En het klopt dat niet alle paardeneigenaren goed kunnen rijden. Ik heb het wel eens anders gezien. En dat zijn dan ook mensen die les nemen niet nodig vinden.

Maar jij baseert nu dus op je eigen ervaringen dat er zelden bijrijders te vinden zijn die een paard kunnen verbeteren? Ik neem aan dat jij niet elke bijrijder in Nederland en België over de vloer hebt gehad en dus iedereen getest hebt? Ik vind dat je dan niet zo'n conclusie kunt trekken.

Natuurlijk zijn er bijrijders die het paard niet verbeteren en minder goed rijden dan de eigenaar, maar het is maar net wat jij heel belangrijk vind en ook de bijrijder. In mijn ogen kan het geen kwaad als het paard maar niet verslechterd wordt.

Dus als je geen les (meer) neemt rijd je slecht? Maak ik op uit je laatste twee zinnen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:14

_Cowgirl schreef:
Maar jij baseert nu dus op je eigen ervaringen dat er zelden bijrijders te vinden zijn die een paard kunnen verbeteren? Ik neem aan dat jij niet elke bijrijder in Nederland en België over de vloer hebt gehad en dus iedereen getest hebt? Ik vind dat je dan niet zo'n conclusie kunt trekken.

Natuurlijk zijn er bijrijders die het paard niet verbeteren en minder goed rijden dan de eigenaar, maar het is maar net wat jij heel belangrijk vind en ook de bijrijder. In mijn ogen kan het geen kwaad als het paard maar niet verslechterd wordt.

Dus als je geen les (meer) neemt rijd je slecht? Maak ik op uit je laatste twee zinnen.

Ik baseer mijn ervaringen op wat ik om me heen zie.
Ik heb eerst in de noordkant van Eindhoven op diverse pensionstallen gestaan waar links en rechts mensen ook bijrijders hadden, en ik zelf ook wel eens (niet altijd). En dat waren mensen die nog moesten leren. Ook later toen ik me gevestigd had in Twente, bijrijders gehad of gezien die nog veel moesten leren. En die rijden er echt geen plusje aan.
Je hebt altijd uitzonderingen.
Wat betreft lesnemen, mensen de geen les nemen groeien niet in hun rijden. Die blijven hangen. Maakt niet uit als ze alleen maar bosritten maken. Maar wel als ze rijden in de bak.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:31

calippe schreef:
_Cowgirl schreef:

Ik heb eerst in de noordkant van Eindhoven op diverse pensionstallen gestaan waar links en rechts mensen ook bijrijders hadden, en ik zelf ook wel eens (niet altijd). En dat waren mensen die nog moesten leren. Ook later toen ik me gevestigd had in Twente, bijrijders gehad of gezien die nog veel moesten leren. En die rijden er echt geen plusje aan.
Je hebt altijd uitzonderingen.
Wat betreft lesnemen, mensen de geen les nemen groeien niet in hun rijden. Die blijven hangen. Maakt niet uit als ze alleen maar bosritten maken. Maar wel als ze rijden in de bak.

Maar even streng kijkend naar jezelf: Hoef jij dan niets meer te leren? Kun jij op een wildvreemd paard stappen en meteen de sterren van de hemel rijden?

Jij hebt dus ervaringen op twee plaatsen in Nederland en daarop baseer jij deze mening? Ik vind dat persoonlijk alles over één kam scheren. Dat is hetzelfde als dat er in mijn dorp 30 labradors wonen en ik zou roepen: "Overal wonen ongeveer 30 labradors" terwijl ik lang niet elk plekje van Nederland gezien heb.

Edit: Vergat even te reageren op het les nemen:

Ik ben het niet helemaal eens met de dikgedrukte zin. Je zult met les andere inzichten krijgen doordat iemand vanaf de zijlijn naar jullie als combinatie kijkt, maar ook zonder les kun je jezelf wel verbeteren. Minder goed, maar het is niet dat je totaal niet meer groeit in je rijden. Je kunt ook samen groeien met je paard/pony. ;)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:45

_Cowgirl schreef:
Maar even streng kijkend naar jezelf: Hoef jij dan niets meer te leren?

Doe ik. lees maar eens terug en je ziet vanzelf antwoord op je vraag.
_Cowgirl schreef:
Kun jij op een wildvreemd paard stappen en meteen de sterren van de hemel rijden?

Er zijn heel weinig mensen die dat kunnen. Anky en Edward zou je misschien tot die mensen kunnen rekenen. Ik hoor daar niet bij. Maar ik denk dat ik op de meeste paarden wel aardig weg kan rijden, maar het hangt ook af van het gereden zijn van het betreffende paard en ik kan geen wonderen verrichten.
_Cowgirl schreef:
Jij hebt dus ervaringen op twee plaatsen in Nederland en daarop baseer jij deze mening? Ik vind dat persoonlijk alles over één kam scheren. Dat is hetzelfde als dat er in mijn dorp 30 labradors wonen en ik zou roepen: "Overal wonen ongeveer 30 labradors" terwijl ik lang niet elk plekje van Nederland gezien heb.

Iedereen baseert mening, oordeel of gevoel op ervaringen. Dat is menselijk.
_Cowgirl schreef:
Edit: Vergat even te reageren op het les nemen:

Ik ben het niet helemaal eens met de dikgedrukte zin. Je zult met les andere inzichten krijgen doordat iemand vanaf de zijlijn naar jullie als combinatie kijkt, maar ook zonder les kun je jezelf wel verbeteren. Minder goed, maar het is niet dat je totaal niet meer groeit in je rijden. Je kunt ook samen groeien met je paard/pony. ;)

Voor je het weet sluipen de fouten er in en je bent je er niet van bewust. /Die fouten kunnen een grote belemmering zijn voor verdere groei.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:47

Tja, ik ben nu ook pas écht het leren rijden (moet ook eindelijk wel iets worden met 3 keer per week privéles := )
Dus kwa rijden zou ik misschien ''vroeger''' slechter zijn dan de gemiddelde eigenaar als die er ook op zou rijden.

Maar ik heb het wel meezitten dat ik bokken en steigeren goed uit kan zitten, als een paard ergens bang voor is gewoon kan zeggen ''ach kom, niets aan het handje, stel je niet aan'', niet snel opgeef, niet snel bang word en ik lef heb.
En in veel gevallen woog zoiets bij de pony's die ik vroeger reed (shetlanders, shetXwelsh en welsh'jes.)
Veel meer mee als hoe goed ik eigenlijk kon rijden.
Ik heb ook 2 welsh pony's heropgevoed.
Dat is gewoon prima verlopen! De ene heeft wel een half jaar, elke dag weer geduurd (nu mijn eigen pony)
En de andere een half jaar 2 keer per week rijden.

Ik denk dat de eigenaren van ''lastige'' pony's toen blijer waren met iemand die gewoon doorrijd alsof er iets gebeurt is als de pony de weg op vliegt omdat hij ergens van schrok, en gewoon niet opgeeft totdat iets lukt, dan iemand die de sterren van de hemel rijd maar als de pony schikt helemaal de weg kwijt is en de hele rit gespannen is, of er niet meer op durft als ze era is gevallen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:36

Cowgirl, ik heb het idee dat jij je heel erg aangevallen voelt. Dat was niet mijn bedoeling :o. Ik ventileer louter en alleen mijn mening als eigenaar. Nee, ik weet inderdaad niet of er in Groningen een bijrijder rondloopt die per definitie altijd beter rijdt dan welke eigenaar dan ook én die nog wil betalen voor het rijden ook ;). Mijn ervaring in die 10 jaar dat ik eigen paarden heb is echter dat doorgaans de eigenaren beter rijden dan de bijrijders die zich aanbieden in deze regio. De argumenten hiervoor heb ik in eerdere posts al uit de doeken gedaan ;).

Waar het mij om gaat is dat 'beter rijden dan de eigenaar' en 'verbeteren van het paard' door veel bijrijders uit dit topic wordt aangehaald als 'excuus' om geen bijdragen te willen/hoeven betalen en dáár zit 'm wat mij betreft de crux. Ik gelóóf dus niet zo in het beter rijden dan de eigenaar en verbeteren van het paard door bijrijders door de ervaring die ik heb opgedaan ;).
En daarbij kan een bijrijder wel reageren op mijn advertentie en GP hebben gereden maar die zou net zoveel betalen als Greetje van op de hoek die 3x in haar leven op het paard heeft gezeten. Als je geen bijdrage wil betalen, moet je IMO niet reageren op een advertentie waarin om een bijdrage wordt gevraagd ;).

Overigens ben ik, net als Calippe denk ik, inderdaad van mening dat je je zonder les niet verbetert!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:10

Het is denk ik ook niet zo bedoeld van ik kan goed rijden dus wil ik niet betalen, maar dat het ligt aan wat kan het paard mij bieden of wat bied ik het paard/ eigenaar. En in de ene situatie ben je dan meer bereid te betalen als ik de andere situatie.
Zo zie ik het iig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:19

calippe schreef:

En op wat men ook wel het Wobegon effect noemt (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3347557/2012/11/14/Lake-Wobegon-effect-Waarom-we-onszelf-enorm-goed-vinden.dhtml)

Zo vindt 95% zichzelf een betere autochauffeur dan anderen, al kan dat natuurlijk niet. Maar het is ook wel logisch, zo zal iemand die vind dat 'anderen voor laten gaan' en 'nooit over de snelheidslimiet gaat' de belangrijkste dingen zijn bij autorijden zichzelf beter vinden dan iemand die 'goed fileparkeren' en 'economisch rijden' goed vind. Misschien vinden die twee elkaar weer beroerd rijden, dat weet je niet.

Het is natuurlijk meer net wat je goed vind, en als je dat goed vind zul je daar zelf wel meer op letten.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:24

sallandval schreef:
calippe schreef:

En op wat men ook wel het Wobegon effect noemt (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3347557/2012/11/14/Lake-Wobegon-effect-Waarom-we-onszelf-enorm-goed-vinden.dhtml)

Zo vindt 95% zichzelf een betere autochauffeur dan anderen, al kan dat natuurlijk niet. Maar het is ook wel logisch, zo zal iemand die vind dat 'anderen voor laten gaan' en 'nooit over de snelheidslimiet gaat' de belangrijkste dingen zijn bij autorijden zichzelf beter vinden dan iemand die 'goed fileparkeren' en 'economisch rijden' goed vind. Misschien vinden die twee elkaar weer beroerd rijden, dat weet je niet.

Het is natuurlijk meer net wat je goed vind, en als je dat goed vind zul je daar zelf wel meer op letten.

Sorry, maar dat is echt appels met peren vergelijken.

Ik heb dus altijd les genomen op mijn paarden en heb ook wel eens de instructeur er op laten rijden. Heb wel eens stalgenoten er op laten rijden. Ik zie heus wel bij wie een paard goed loopt en bij wie niet. Bij mijn instructeurs liepen mijn paarden beter. Daarom leste ik ook bij die mensen.

De meeste bijrijders waren mensen met niet heel veel ervaring. Met minder ervaring dan ik zelf. En de reden er met gevolg dus ook minder goed op.