Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar. Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of een privé bijrijdpaard of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).
Sees schreef:Het aantal bijrijders dat daadwerkelijk beter rijdt dan een eigenaar die zelf actief rijdt, is echt klein. En dit soort mensen hoeft doorgaans niet te 'bedelen' om een bijrijdpaard maar krijgen de paarden vaak aangeboden.
goldenarrow schreef:In de praktijk werkt het natuurlijk anders. Maar om te concluderen dat een eigenaar 9/10 keer beter rijd dan een bijrijder vind ik niet correct. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen
sneeuwpop schreef:_Cowgirl schreef:Dat iemand geen Z gereden heeft wil niet zeggen dat diegene niet goed of minder goed rijdt, misschien heeft diegene gewoonweg de kans niet gehad om wedstrijden te starten of een goed opgeleid paard te mogen rijden.
Ik had al behoorlijk wat ervaring voor de laatste die ik heb ingereden enzo. Eenmaal op wedstrijd ging het ook snel naar de Z, maaaaar ik heb wel veel geleerd op die wedstrijden.
Dus ik vind dat het een groot verschil maakt.
Wil niet zeggen dat ik iedereen op niveau fijn vind rijden.
Sees schreef:Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar. Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).
Ik denk wel dat er veel (m.n. jongere) bijrijders zijn die dénken 'beter' te kunnen rijden dan de eigenaar of die dénken het paard te kunnen verbeteren. Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar dit is mijn ervaring na bijna 10 jaar eigen paarden
.
Ik stel nogmaals de vraag, wat zou een bijrijder voor hebben op een eigenaar die al jaren een eigen paard heeft en daar ook actief op rijdt?
Sees schreef:Goldenarrow, ik snap wel wat je probeert te zeggen maar dat is nu eenmaal wel mijn ervaring.
En hoe komt dat in mijn geval? Nou precies zoals ik hierboven beschrijf. De eigenaren die ik ken zitten over het algemeen al wat langer (en vaker) in het zadel dan de meeste bijrijders die zich aanbieden. Deze eigenaren hebben dan ook veelal meer km gemaakt dan veel bijrijders. Daarnaast hebben veel bijrijders (niet alle) nooit een eigen paard gehad en hebben dus vaak alleen ervaring opgedaan in groepslessen op een manege waarvan het niveau 9 van de 10x toch onderdoet voor een privéles
. Daarbij hebben ze dan 'manege-ervaring' en dat is toch wat anders dan het rijden op en verzorgen van een privépaard. En dat is absoluut niet erg hoor, ik ben ooit ook zo begonnen, maar ik denk dat meer bijrijders 'beweren' een paard te verbeteren/beter te rijden dan de eigenaar, dan in de praktijk daadwerkelijk zo is
.
Het is wat anders als bijrijders verschillende paarden op een handelsstal hebben gereden of bijvoorbeeld gedurende langere tijd een (eigen) privépaard hebben gereden maar die zijn helaas schaars.
Kijk, tegen de tijd dat mijn paarden wat ouder (lees minder onstuimig) zijn, heb ik er absoluut geen problemen mee om een meer onervaren ruiter er op te zetten. Zo leert iemand tenminste echt rijden (is mijn mening) en dat gun ik iedereen. Maar met een dominant paard (leider van de kudde) en een puber, is het niet handig om een onervaren ruiter er op te zetten
.
calippe schreef:Ik denk dat ik heel aardig kan rijden. Beter dan alle bijrijders die ik heb gehad op één na. Die kon al heel aardig rijden en ik kon nog niet zo rijden zoals ik nu rij.
Ik heb ook totaal niet de behoefte om op wedstrijden te gaan, maar ik vind wel dat er altijd ruimte is voor verbetering. Dus ik ga met paard op les. Ik zie dat als investering in mezelf.
Maar er zijn werkelijk maar een handjevol bijrijders die een paard werkelijk verbeteren.
En het klopt dat niet alle paardeneigenaren goed kunnen rijden. Ik heb het wel eens anders gezien. En dat zijn dan ook mensen die les nemen niet nodig vinden.
_Cowgirl schreef:Maar jij baseert nu dus op je eigen ervaringen dat er zelden bijrijders te vinden zijn die een paard kunnen verbeteren? Ik neem aan dat jij niet elke bijrijder in Nederland en België over de vloer hebt gehad en dus iedereen getest hebt? Ik vind dat je dan niet zo'n conclusie kunt trekken.
Natuurlijk zijn er bijrijders die het paard niet verbeteren en minder goed rijden dan de eigenaar, maar het is maar net wat jij heel belangrijk vind en ook de bijrijder. In mijn ogen kan het geen kwaad als het paard maar niet verslechterd wordt.
Dus als je geen les (meer) neemt rijd je slecht? Maak ik op uit je laatste twee zinnen.
calippe schreef:_Cowgirl schreef:Maar jij baseert nu dus op je eigen ervaringen dat er zelden bijrijders te vinden zijn die een paard kunnen verbeteren? Ik neem aan dat jij niet elke bijrijder in Nederland en België over de vloer hebt gehad en dus iedereen getest hebt? Ik vind dat je dan niet zo'n conclusie kunt trekken.
Natuurlijk zijn er bijrijders die het paard niet verbeteren en minder goed rijden dan de eigenaar, maar het is maar net wat jij heel belangrijk vind en ook de bijrijder. In mijn ogen kan het geen kwaad als het paard maar niet verslechterd wordt.
Dus als je geen les (meer) neemt rijd je slecht? Maak ik op uit je laatste twee zinnen.
Ik baseer mijn ervaringen op wat ik om me heen zie.
Ik heb eerst in de noordkant van Eindhoven op diverse pensionstallen gestaan waar links en rechts mensen ook bijrijders hadden, en ik zelf ook wel eens (niet altijd). En dat waren mensen die nog moesten leren. Ook later toen ik me gevestigd had in Twente, bijrijders gehad of gezien die nog veel moesten leren. En die rijden er echt geen plusje aan.
Je hebt altijd uitzonderingen.
Wat betreft lesnemen, mensen de geen les nemen groeien niet in hun rijden. Die blijven hangen. Maakt niet uit als ze alleen maar bosritten maken. Maar wel als ze rijden in de bak.
_Cowgirl schreef:Maar even streng kijkend naar jezelf: Hoef jij dan niets meer te leren?
_Cowgirl schreef:Kun jij op een wildvreemd paard stappen en meteen de sterren van de hemel rijden?
_Cowgirl schreef:Jij hebt dus ervaringen op twee plaatsen in Nederland en daarop baseer jij deze mening? Ik vind dat persoonlijk alles over één kam scheren. Dat is hetzelfde als dat er in mijn dorp 30 labradors wonen en ik zou roepen: "Overal wonen ongeveer 30 labradors" terwijl ik lang niet elk plekje van Nederland gezien heb.
_Cowgirl schreef:Edit: Vergat even te reageren op het les nemen:
Ik ben het niet helemaal eens met de dikgedrukte zin. Je zult met les andere inzichten krijgen doordat iemand vanaf de zijlijn naar jullie als combinatie kijkt, maar ook zonder les kun je jezelf wel verbeteren. Minder goed, maar het is niet dat je totaal niet meer groeit in je rijden. Je kunt ook samen groeien met je paard/pony.
calippe schreef:Ik baseer mijn ervaringen op wat ik om me heen zie.
sallandval schreef:calippe schreef:Ik baseer mijn ervaringen op wat ik om me heen zie.
En op wat men ook wel het Wobegon effect noemt (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3347557/2012/11/14/Lake-Wobegon-effect-Waarom-we-onszelf-enorm-goed-vinden.dhtml)
Zo vindt 95% zichzelf een betere autochauffeur dan anderen, al kan dat natuurlijk niet. Maar het is ook wel logisch, zo zal iemand die vind dat 'anderen voor laten gaan' en 'nooit over de snelheidslimiet gaat' de belangrijkste dingen zijn bij autorijden zichzelf beter vinden dan iemand die 'goed fileparkeren' en 'economisch rijden' goed vind. Misschien vinden die twee elkaar weer beroerd rijden, dat weet je niet.
Het is natuurlijk meer net wat je goed vind, en als je dat goed vind zul je daar zelf wel meer op letten.