Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:11

LiselotZorro schreef:
Poekkie schreef:
Och wij hebben hier zelfs iemand gehad waarbij pa meekwam en het woord voerde op zijn zoon's sollicitatiegesprek (fulltime job, 20+). Sommige ouders gaan nogal ver :D

Heb je daar iets over gezegd?

Niet aangenomen. Verder laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:31

Vraag me dan echt af wat dit dan precies voor acties zijn.
Hoe kunnen ouders dit goed blijven praten dat ze zulke onzelfstandige kinderen het hand boven het hoofd blijven houden.
Enige wat ik me bedenken kan is; als je een kwetsbaar kind hebt (zelfs jong volwassene) welke meer begeleiding nodig heeft om goed van start te kunnen gaan.
Maar ik denk dan... bespreek dat eerst eventjes. Er zijn echt wel mensen die dat niet erg vinden, om dus extra tijd in te plannen of iets een aantal keer extra op een rustige manier uit te leggen etc. Het is pas een probleem als ineens de ouder ook voor je neus staat en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Apart...
Hoe is het hier met de zoektocht van iedereen?

Mischa_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:28

Ik heb eindelijk een verzorgpony gevonden, echt een schatje <3
Ik mag principe alles doen behalve rijden dus voor eerste verzorgpaardje ben ik er heel blij mee!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:24

Mischa_love schreef:
Ik heb eindelijk een verzorgpony gevonden, echt een schatje <3
Ik mag principe alles doen behalve rijden dus voor eerste verzorgpaardje ben ik er heel blij mee!

Wat leuk, veel plezier met het verzorgen.

Sosha

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:06

Gefeliciteerd Mischa, veel plezier met je verzorgpony.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:26

gefeliciteerd! Echt super leuk <3

Ik kom weer eventjes binnenvallen na een hele tijd alleen meegelezen te hebben. Omdat ik geen eigen paard meer heb voel ik me niet meer altijd op de goede plek, haha. Ik sta nu aan de andere kant.

Ik heb altijd snel bijrijdpaarden gevonden in mijn leven, maar op het moment zoek ik al sinds februari en er dient zich eigenlijk niets aan. Alleen twee die het om dezelfde reden niet zijn geworden: de bijdrage. En ik vroeg me dus af of ik echt onredelijke dingen vraag. Natuurlijk staat het de eigenaar vrij om een bijdrage te vragen (daar niet van) maar ik ga nu ook aan mezelf twijfelen!

Ik ben begin 30, heb 24 jaar rij-ervaring, lange tijd eigen paarden gehad en meerdere paarden voor anderen gereden. Meestal hele jonge dieren of opknappertjes :P. M-dressuur gestart met zelf opgeleid paard. Verder vriendelijke ruiter, ik kom mijn afspraken na en ben zuinig op de spullen.
Ik woon vanwege werk alleen in de Randstad, dus heb het niet heel breed. Daarom moet ik wel echt goed op mijn geld letten. Wat betreft paarden heb ik voor mezelf een soort regel opgesteld: als ik echt verder kan komen met het paard/er toekomst in zit wil ik best een bijdrage betalen, als ik vooral de problemen uit het paard aan het rijden ben of het paard in de verkoop staat doe ik het niet. Dit staat overigens los van lessen, die ik graag neem en die ik ook met liefde betaal. Want daar gaan we beiden van vooruit.

Ik kreeg nu twee paarden aangeboden die erg jong waren. Echt leuke dieren hoor, daar niet van. Maar er zit nog veel werk in. Eentje had ook nog problemen. Er werd bij beide een bijdrage gevraagd, die ik in combinatie met de lessen die noodzakelijk waren ook eigenlijk niet kon missen. Beide paarden om die reden niet doorgegaan.

Ik snap nogmaals heel goed dat mensen een bijdrage willen vragen, zeker hier, waar de stalling erg duur is. Maar is dat iets onredelijks van mij? Hoe denken jullie erover?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:47

De meeste bijrijders zorgen er niet voor dat een paard naar een hoger niveau gereden word.
Er word voor en bij kennismaken veelal veel beloofd maar lang niet altijd nagekomen of waargemaakt.

Ik zou dan een proeftijd voorstellen van 1-2 maanden waarbij je wel de bijdrage betaald.
Als het dan van beide kanten bevalt en je maakt inderdaad waar dat het paard vooruit gaat in niveau dat je dan niet of veel minder aan bijdrage mee betaald.
Ligt natuurlijk ook wel aan het aantal dagen wat je mag rijden, of je klussen moet doen of niet en hoe luxe de stal is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:58

Dank je Ineke! Dat eerste wat je zegt is zeker waar. Heb ik ook vaak genoeg meegemaakt. Gaat overigens beide keren om een luxe stal met veel voorzieningen - daar is dus absoluut niks mis mee :)
Wat betreft het paard verder brengen - de lessen zijn verre van goedkoop, dus ik hoopte dat daarmee genoeg garantie gegeven kon worden dat het paard inderdaad verder zou worden gebracht. (en dat de eigenaar zelf niet meer reed omdat hij er niet op durfde)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:05

In het geval dat een eigenaar zelf niet meer durft zou ik blij zijn met een bijrijder die er wel opstapt en goede les wil volgen en betalen.

Ik heb er helaas nu voor moeten kiezen mijn paard te moeten verkopen. ( staat momenteel nog bij mij op stal)

Maar “ mijn” probleem was vooral dat er wel beloofd werd dat er gelest word, maar dat er vervolgens niet gelest word of maar eens in 6 weken ipv minimaal 1x per 2 weken.
Daarop heb ik een bijdrage ingesteld die 5 euro meer bedraagt als 1x per 2 weken lessen.
Die lessen betaal ik dan en de overige 5 euro spaar ik op als bijdrage voor de smid.

Verder zijn er geen klussen te doen, 2 binnenbakken en het strand onder het zadel te bereiken. Luxe zat dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:09

Oh dat snap ik dan heel goed, Ineke! Het verbaast me wel, moet ik zeggen. Ik zou echt niet weten waarom je niet zou willen lessen! Waren dat alleen hele jonge meiden die zich op de kosten verkeken hadden?
Met het eerste bijrijdpaard zou ik 1x p/w les nemen en met het tweede bijrijdpaard 2x p/w. Verder daarbovenop nog een bijdrage van 50-100 per maand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:18

Ik heb er 1 van 15 jaar gehad die keurig leste. Die ging verhuizen zelf ( nouja haar ouders uiteraard)

Vervolgens 1 van 17 jaar die erg onregelmatig leste en daar heb ik haar 2x in tijdsbestek van 2 maanden netjes op aangesproken “ de afspraak is ... waarom lukt het niet?”
Kreeg ik als antwoord dat ze krap zat maar dat ze de volgende maand weer regelmatig zou gaan lessen.

Dat gebeurde niet en daarop heb gevraagd om een bijdrage vooruit.
Zodat ik de lessen als het ware betaal.

Dat wilde zij niet. Helaas pindakaas maar dan mocht ze niet meer rijden alleen nog verzorgen.

Uiteraard was dat niet genoeg en is ze vertrokken.
Sindsdien heb ik dus een bijdrage vooruit, voor de lessen.

Extra bijdrage bovenop de lessen zie ik vaak gevraagd worden én dan nog mesten en voer klaar zetten erbij etc...
Ik vind dat echt veel en zou dat zelf niet gauw doen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 07-07-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:21

Hier tref ik inderdaad ook behoorlijk wat mensen die niet willen lessen. Ook niet 1x per maand of 1x per 2 maanden bijvoorbeeld. Ik vraag geen bijdrage, alleen de lessen moeten ze zelf betalen. Zelfs dat is al teveel momenteel. Terwijl ik echt geen gek paard heb volgens mij :') Dan mogen ze ook nog zelf instructie kiezen, dat mag van mij alle kanten op ook, basis, dressuur, springen, grondwerk etc.
Wel verwacht ik dat je op de dag dat je er bent ook de klusjes doet zoals mesten en voeren. Dat lijkt men toch af te schrikken helaas.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:42

Sheran schreef:
Met het eerste bijrijdpaard zou ik 1x p/w les nemen en met het tweede bijrijdpaard 2x p/w. Verder daarbovenop nog een bijdrage van 50-100 per maand.

50 tot 100 euro per maand bijdrage bij fulltime rijden? Dan is de bijdrage al laag in mijn opinie voor een normaal te rijden paard in de randstad.

Sheran, ik denk dat de Corona tijd het zoeken naar een bijrijdpaard ook niet geholpen heeft. Genoeg stallen waar nieuwe bijrijders even afgeraden werd vanuit staleigenaren. Ook nu minder mensen naar het buitenland op vakantie gaan en meer thuiswerken zullen ze iets minder snel een bijrijder "nodig" hebben ivm tijd.

Hier gaat 1 leaser stoppen met einde van de maand en de andere (ook ander paard) heeft aangegeven over te willen gaan tot koop. Verkoopprijs stond al in leasecontract dus daar geen issue over. Wel raar straks geen leasers/bijrijders meer.

Ik ben zelf ook hoogzwanger en zit nu niet op een nieuwe leaser te wachten terwijl er zich al 1 had gemeld (binnen 24 uur nadat het rond ging dat de ruiter gaat stoppen <<) ). Paard gaat dus lekker fulltime vakantie vieren in de wei.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:13

Cobiee: nee, bij 2/3x per week rijden. Bij meer keren per week zou de bijdrage omhoog gaan.
Wat betreft corona heb je ook gelijk natuurlijk, dat mensen wat voorzichtiger zijn en zelf meer tijd hebben :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:19

Sheran schreef:
gefeliciteerd! Echt super leuk <3

Ik kom weer eventjes binnenvallen na een hele tijd alleen meegelezen te hebben. Omdat ik geen eigen paard meer heb voel ik me niet meer altijd op de goede plek, haha. Ik sta nu aan de andere kant.

Ik heb altijd snel bijrijdpaarden gevonden in mijn leven, maar op het moment zoek ik al sinds februari en er dient zich eigenlijk niets aan. Alleen twee die het om dezelfde reden niet zijn geworden: de bijdrage. En ik vroeg me dus af of ik echt onredelijke dingen vraag. Natuurlijk staat het de eigenaar vrij om een bijdrage te vragen (daar niet van) maar ik ga nu ook aan mezelf twijfelen!

Ik ben begin 30, heb 24 jaar rij-ervaring, lange tijd eigen paarden gehad en meerdere paarden voor anderen gereden. Meestal hele jonge dieren of opknappertjes :P. M-dressuur gestart met zelf opgeleid paard. Verder vriendelijke ruiter, ik kom mijn afspraken na en ben zuinig op de spullen.
Ik woon vanwege werk alleen in de Randstad, dus heb het niet heel breed. Daarom moet ik wel echt goed op mijn geld letten. Wat betreft paarden heb ik voor mezelf een soort regel opgesteld: als ik echt verder kan komen met het paard/er toekomst in zit wil ik best een bijdrage betalen, als ik vooral de problemen uit het paard aan het rijden ben of het paard in de verkoop staat doe ik het niet. Dit staat overigens los van lessen, die ik graag neem en die ik ook met liefde betaal. Want daar gaan we beiden van vooruit.

Ik kreeg nu twee paarden aangeboden die erg jong waren. Echt leuke dieren hoor, daar niet van. Maar er zit nog veel werk in. Eentje had ook nog problemen. Er werd bij beide een bijdrage gevraagd, die ik in combinatie met de lessen die noodzakelijk waren ook eigenlijk niet kon missen. Beide paarden om die reden niet doorgegaan.

Ik snap nogmaals heel goed dat mensen een bijdrage willen vragen, zeker hier, waar de stalling erg duur is. Maar is dat iets onredelijks van mij? Hoe denken jullie erover?

Ik zal vanaf de andere kant bekijken. Ik ben in het bezit van een paard die de oefeningen kent tot z zwaar. Ik heb geleerd dat de bijrijders die zich aan bieden op het internet vaak niet het paard naar een hoger niveau brengt. Vaak als eigenaar ben je rijtechnisch aan t corrigeren. De meeste paarden die als wedstrijd paard functioneren of op hoger niveau gereden worden, zullen vaak niet in handen komen van een bijrijder. De paarden die vaak in handen komen van bijrijders zijn paarden waar werk aan zit of die als recreatie paard ingezet worden. Daar kan natuurlijk altijd toekomst in zitten, afhankelijk van de ruimte die je krijgt.

Ik juich het toe dat bijrijders les nemen! Hoe meer hoe beter! Ik snap ook dat mensen voor een goed geschoold paard een bijdrage, maar voor projectjes zou ik zelf ook geen bijdrage willen betalen. Het moet een win win situatie zijn. Dat vind ik in dit geval niet. Ik vind zelfs dat ze jou zouden moeten betalen om een paard op te leiden.

Houdt er rekening mee dat paarden met een groot toekomst perspectief (op wedstrijd niveau) niet in handen komen van een bijrijder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:26

Heel duidelijk Gizeppie, dank je wel!
Met 'toekomst' bedoel ik overigens ook niet ZZ of wat dan ook, ik versta onder 'toekomst' een situatie waarin het paard gezond is, niet in de verkoop staat en ermee getraind mag worden. Liefst ook nog gestart, net als bij mijn vorige bijrijdpaard. Het dier was nooit eerder gestart, maar dat maakte me niet uit, het gaat ook om het samen verder komen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:27

Zelfs dat kan prima: ik reed een jong paard van mijn kennis, en toen de eigenaar wegens gezondheidsproblemen nog een bijrijder vroeg heeft een stalgenoot dit paard verder opgeleid en uitgebracht. Was een win/win, want paard van stalgenoot kwam niet verder dan M toen ie geblesseerd raakte. Dus zij kreeg een fijn paard onder haar kont waar nog niet veel mee gesleuteld was, en de eigenaar kreeg een fijn te rijden paard terug.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:38

juist een jonkie onder je kont zou minder kans op een verreden paard/projectje zijn als je handig bent dan een ouder paard, zou ik verwachten.
Er zit altijd wel tijd in om een combinatie te worden met een paard.

Hier ook paarden die wegens zwangerschappen in de lease gingen met echt wel potentie, dus dat is zeker niet onmogelijk om te vinden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:54

Ik herken het als eigenaar niet echt.
Nu heb ik ook 'maar' recreatiepaarden.
Ik heb 2 haflingers waarvan ik de stalling prima zelf kan betalen.
Maar ik deel graag wel mijn hobby met mensen. Vind het ook niet leuk om in mijn eentje te rijden en ik kan ze toch niet tegelijk rijden.
Dus ik vraag geen bijdrage. Zeker niet aan iemand die geen begeleiding nodig heeft.
Als het wenselijk is dat ik help of erbij aanwezig ben dan heb ik in het verleden wel een bijdrage gevraagd. Maar dan niet meer dan 50 euro per maand voor onbeperkt komen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:00

Marocje schreef:
Zelfs dat kan prima: ik reed een jong paard van mijn kennis, en toen de eigenaar wegens gezondheidsproblemen nog een bijrijder vroeg heeft een stalgenoot dit paard verder opgeleid en uitgebracht. Was een win/win, want paard van stalgenoot kwam niet verder dan M toen ie geblesseerd raakte. Dus zij kreeg een fijn paard onder haar kont waar nog niet veel mee gesleuteld was, en de eigenaar kreeg een fijn te rijden paard terug.

Dit is idd een win win situatie. Ik heb ook wel eens die situaties gehad. Dan vind ik het ook een ander verhaal. Dan is het voor beiden goed.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:01

Sure_lee schreef:
Ik herken het als eigenaar niet echt.
Nu heb ik ook 'maar' recreatiepaarden.
Ik heb 2 haflingers waarvan ik de stalling prima zelf kan betalen.
Maar ik deel graag wel mijn hobby met mensen. Vind het ook niet leuk om in mijn eentje te rijden en ik kan ze toch niet tegelijk rijden.
Dus ik vraag geen bijdrage. Zeker niet aan iemand die geen begeleiding nodig heeft.
Als het wenselijk is dat ik help of erbij aanwezig ben dan heb ik in het verleden wel een bijdrage gevraagd. Maar dan niet meer dan 50 euro per maand voor onbeperkt komen.

Voor de serieusheid kan je altijd een bijdrage vragen. Wel goed dat je graag begeleiding biedt! :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:11

Ik meld mij hier ook. Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 keer per week. Ik zoek iemand die minimaal op L niveau rijd en niet bang aangelegd is omdat mijn paard soms nog wel is kan spoken. Verder een harstikke lief dier maar er zit gewoon nogal wat bloed in. Ik krijg veel reacties van mensen die de advertentie maar half lezen en dus enkel manege ervaring hebben. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Daarbij vraag ik wel een bijdrage van 75 euro per maand omdat er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het om een paard gaat dat dressuurmatig gewoon heel goed kan lopen. Misschien dat mensen de bijdrage toch te hoog vinden, wat denken jullie?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:16

Ik zou dat te veel vinden voor maar 2 dagen in de week, heel wat eisen qua niveau en een paard dat duidelijk niet echt zo braaf is :o

Maarja... je kan maar geluk hebben he!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:19

Ik voldoe aan je eisen maar ik zou het ook niet doen, ook om de redenen die je hierboven geeft. Uitzondering als je paard echt hoogopgeleid is. Maar in combinatie ook met lessen wordt het pittig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:20

Het vragen van een bijdrage wordt steeds gewoner gevonden. Ook voor jonge paarden die beleerd moeten worden (kost normaal geld), gecorrigeerd moeten worden, of slechts recreatief gereden kunnen worden en slechte dressuur matige basis hebben.

Ik denk dat meer mensen een eigen paard kopen, terwijl ze qua tijd en geld krap zitten en dat ze hun kosten liever delen om geld over te houden voor andere leuke dingen.

Ik snap het ook wel.

Zij betalen het paard, hebben en alle kosten en al het werk. Als ze dan een paar dagen af staan, willen ze ook een deel van die kosten en het werk af staan. Onafhankelijk of dat paard in andermans ogen de bijdrage en moeite waard is.

Ik heb zelf vele jaren bijrijdsters gehad zonder bijdrage en vroeg en motiveerde ze om les te nemen. Allemaal wilden ze graag les. Nou als er per persoon 3 of 4 keer betaald les is genomen in de gemiddelde 2 jaar tijd dat men mijn pony of paard reed, dan is dat veel. Vaak hielp ik dan zelf maar onbetaald, wat me meer tijd en ergernis kostte dan er zelf een half uurtje op stappen.

Ik heb nu zo'n 1,5 a 2 jaar een echt ervaren bijrijdster voor mijn voormalige Z1 dressuur Elite KWPN merrie. Ze komt trouw rijden. 2x per week en soms vaker op verzoek.

Ook hier geen bijdrage, ik betaal haar ook geen bijdrage, maar wederom het verzoek les te nemen. Maar ook nu is dat lastig. Ik heb de eerste les bij mijn instructrice betaald, en nu heeft ze al 2 maanden geleden een cadeaukaart gehad voor les aan huis van goede instructrice, maar nog steeds niet gebruikt. Tussendoor zou er elke maand gelest worden, maar dat is eerder 1x per kwartaal.
Ik ben erg blij met haar, maar dat er niet regelmatig gelest wordt is wel jammer.

Als ik weer iemand zou zoeken, of een goed paard ter beschikking aanbieden, heb ik besloten dat ik ook maar voor een bijdrage kies.

En dan daar de lessen van betaal en er iets aan over houd voor de spullen die verbruikt worden.

Ik heb zelf veel paarden voor anderen gereden en heb er altijd veel energie ingestoken, veel les genomen op eigen kosten en de paarden geprobeerd weer goed in conditie en op wedstrijd niveau te krijgen of te houden. Liefst door te groeien naar hoger niveau.

Ik hoefde niet te betalen, maar hielp vaak wel met uitmesten, voeren etc. Met laatste paard ook steeds met hem rijden naar dierenkliniek, fysio, tandarts etc.

Ik zou zo graag voor mijzelf ook iemand vinden die zich echt in wil zetten voor mijn paarden en wil helpen op stal, en bijdragen in de kosten.

Maar ik merk wel dat ik niet goed meer durf. Het belang van goede training voor mijn paard, gaat voor hulp en bijdrage. En iemand die echt serieus traint, netjes kan rijden op L2/M/Z niveau en ook nog wil investeren in lessen en het paard zelf, is schaars.