Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:53

Citaat:
Gaat het er ook om of de eigenaar er wat aan heeft. Als paarden al jaren zonder problemen gewoon op de wei staan wat heeft een eigenaar er dan aan dat een ruiter hem gaat rijden en "verbeteren". Als ruiter leer je natuurlijk net zo goed van ieder paard want ieder paard is anders en reageert ander op dingen.

Als de eigenaar zelf opzoek gaat naar een verzorger dan ljkt het me dat de eigenaar wil dat het paard weer wat gaat doen. Als de eigenaar dan dit zelf niet kan of durft om wat voor reden dan ook.
Dan denk ik dat er in zo'n geval inderdaad een voordeel voor de eigenaar bij zit.

Citaat:
Om simpel te zeggen ik verbeter een paard dus ik betaal niet zal ook aan de situatie liggen.
Hier ben ik het zeker mee eens. Niet iedere situatie is het zelfde, echter als je met een paard bij 0 moet beginnen en de eerste maanden alleen maar bezig bent met corrigeren, ben ik minder snel bereid te betalen

Citaat:
Maar goed ik denk dat een ruiter die echt goed is zelden zonder paard zit

Let op met wat je hier zegt.
Dit is lang niet altijd het geval. Ja als je bekend bent in de buurt dan gaat het wat makkelijker. Maar als je in een bepaalde omgeving niet van jongs af aan al in de paarden wereld zit,omdat je bijv naar de andere kant van het land bent verhuisd, is dat niet zo makkelijk en dan ben je wel degelijk afhankelijk van advertenties.

sneeuwpop

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:09

Als een eigenaar naar een bijrijder gaat zoeken is dat echt niet altijd nodig.
Voor mij was het ook zo dat het mocht, maar dan wel voor een vergoeding. Dus beide blij. voor mij of mijn paard echt geen noodzaak.

Het verbeteren is imo ook meestal overschat. Daarbij als je als eigenaar het zo goed genoeg vind en je toch het paard niet gaat verkopen is er dus geen meerwaarde voor de eigenaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:22

Donna89 schreef:
Als de eigenaar zelf opzoek gaat naar een verzorger dan ljkt het me dat de eigenaar wil dat het paard weer wat gaat doen. Als de eigenaar dan dit zelf niet kan of durft om wat voor reden dan ook.
Dan denk ik dat er in zo'n geval inderdaad een voordeel voor de eigenaar bij zit.

Ja maar is dat omdat ze willen dat het paard verbeterd worden of hebben ze gewoon zoiets van het zou fijn zijn als ze weer wat gaan doen en zo bieden ze ook gelijk iemand de kans om te rijden.
Er zit wel verschil in of ze gewoon willen dat de paarden gewoon hun rondje lopen of dat ze echt willen dat ze getraind worden en dus in zekere zin verbeterd.
Wij hebben hier een bijrijder dat is gewoon omdat de pony anders nauwelijks gereden word maar op zich moet het nu ook weer niet perse.

Donna89 schreef:
Hier ben ik het zeker mee eens. Niet iedere situatie is het zelfde, echter als je met een paard bij 0 moet beginnen en de eerste maanden alleen maar bezig bent met corrigeren, ben ik minder snel bereid te betalen

Uiteraard. Maar bij weinig keus wil je nog weleens over stag gaan. Al zou ik niet betalen om een paard zadelmak te maken. Wat ik ook weleens voorbij heb zien komen.

Donna89 schreef:
Let op met wat je hier zegt.
Dit is lang niet altijd het geval. Ja als je bekend bent in de buurt dan gaat het wat makkelijker. Maar als je in een bepaalde omgeving niet van jongs af aan al in de paarden wereld zit,omdat je bijv naar de andere kant van het land bent verhuisd, is dat niet zo makkelijk en dan ben je wel degelijk afhankelijk van advertenties.

Ik zeg ook niet voor niets een ruiter die echt goed is. Er zit natuurlijk verschil in. Iemand die echt goed is en paarden aanvoelt dat is zo bekend in het paardenwereldje en ook als je er niet vandaan komt. Ik heb dan uiteraard juist over de ruiters die echt goed zijn maar het puur als hobby doen. En geen geld vragen. Als je dan keer op keer advertentie moet zetten dan ben ik van mening dat je toch minder goed bent dan je wellicht zelf denkt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:27

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. En het is ook niet keer op keer een advertentie zetten.
Echter als je al een tijdje op 1 adres rijd, hobby matig. En dat houd om wat voor reden dan ook op. Dan heb je niet maarzo wat anders. Ja of je moet in korte periode van stal naar stal gaan. Maar als je bij mensen thuis hebt gereden, en dus niet op grote stallen, werkt dat nou eenmaal niet zo

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:51

Tigra_ schreef:
Ik zeg ook niet voor niets een ruiter die echt goed is. Er zit natuurlijk verschil in. Iemand die echt goed is en paarden aanvoelt dat is zo bekend in het paardenwereldje en ook als je er niet vandaan komt. Ik heb dan uiteraard juist over de ruiters die echt goed zijn maar het puur als hobby doen. En geen geld vragen. Als je dan keer op keer advertentie moet zetten dan ben ik van mening dat je toch minder goed bent dan je wellicht zelf denkt.

Mee eens, als je een beetje rijden kunt (hoeft heus geen topniveau te zijn) dan kan het niet zijn dat je telkens advertenties moet zetten.

Aan de andere kant geldt hetzelfde natuurlijk voor eigenaren; hier wordt wel vreselijk afgegeven op de verzorgers/bijrijders... maar een eigenaar die telkens advertenties moet zetten om bijrijders/verzorgers te vinden moet zichzelf ook eens achter de oren krabben. Wellicht is hetgeen ze aanbieden dan ook minder dan ze zelf denken.

Een goede bijrijder blíjft immers ook heus wel als hij het naar zijn zin heeft. Maar het is altijd makkelijk om de ander de schuld in de schoenen te schuiven, bokt staat er vol van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:53

Maar als je zo goed kunt rijden, dan is het toch niet moeilijk om of bij een fokker terecht te komen of door jezelf in de kijker te rijden bij privelessen op de manege ofzo...
Tis natuurlijk wel een verschil wat iemand goed vind rijden natuurlijk.. . Maar ik ben ook van mening dat de hele goede niet lang zonder zitten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:00

Klopt, maar als je bijvoorbeeld naar de andere kant van het land bent verhuisd (zoals ik), moet je er maar wel weer tussen zien te komen. In Deventer en Groningen heb ik ze voor het uitzoeken. Maar hier in Amsterdam nog niet. De manegelessen in Amsterdam zijn nu niet echt wat ik wil doen, ik ga daar dan ook niet heen, alleen maar om mezelf in de picture te rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:01

Sandaval, hang natuurlijk ook van de eisen van de eigenaar af. mijn ervaring is vooral het overschatten van rijervaring. Nu zijn mijn paarden erg braaf maar begrijpen niet zoveel van de hulpen van de gemiddelde manegeruiter.. dan vallen er best een hoop mensen af, want ik wil geen manegepaarden over houden. Beetje corrigeren is prima, maar paard moet wel blij zijn en blijven, niet onzeker of gefrustreerd van onduidelijke en tegenstrijdige hulpen....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:20

sneeuwpop schreef:
Sandaval, hang natuurlijk ook van de eisen van de eigenaar af. mijn ervaring is vooral het overschatten van rijervaring. Nu zijn mijn paarden erg braaf maar begrijpen niet zoveel van de hulpen van de gemiddelde manegeruiter.. dan vallen er best een hoop mensen af, want ik wil geen manegepaarden over houden. Beetje corrigeren is prima, maar paard moet wel blij zijn en blijven, niet onzeker of gefrustreerd van onduidelijke en tegenstrijdige hulpen....

Tuurlijk; maar de eisen van de eigenaar die ik hier lees zijn toch vaak ook behoorlijk hoor. Een betrouwbare 16+ ruiter met een goede zit, paardengevoel en ervaring buiten maneges om is toch wel het minste waar men genoegen mee neemt. Maar als daar een simpel recreatiepaard tegenover staat waar men voor moet betalen is dat misschien ook niet helemaal realistisch.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:28

Citaat:
Mee eens, als je een beetje rijden kunt (hoeft heus geen topniveau te zijn) dan kan het niet zijn dat je telkens advertenties moet zetten.

Aan de andere kant geldt hetzelfde natuurlijk voor eigenaren; hier wordt wel vreselijk afgegeven op de verzorgers/bijrijders... maar een eigenaar die telkens advertenties moet zetten om bijrijders/verzorgers te vinden moet zichzelf ook eens achter de oren krabben. Wellicht is hetgeen ze aanbieden dan ook minder dan ze zelf denken.

Een goede bijrijder blíjft immers ook heus wel als hij het naar zijn zin heeft. Maar het is altijd makkelijk om de ander de schuld in de schoenen te schuiven, bokt staat er vol van.

Dat geldt inderdaad net zo goed voor eigenaren. Als je nooit tevreden bent dan denk ik dat je ook eens naar jezelf moet kijken. Het is misschien niet makkelijk om een goede verzorger dan wel bijrijder te vinden maar als je echt de ene na de andere verslijt is het niet verkeerd om ook eens naar jezelf te kijken. Als je blijft steken op het feit dat ze te onervaren zijn dat zul je misschien zelf wat meer tijd in moeten steken om ze te begeleiden. Ik noem maar iets. Soms kan het juist heel waardevol zijn om er zelf tijd in te steken en ze niet direct los te laten en het ze maar uit te laten zoeken. Waarbij kleine problemen uit kunnen groeien tot grote problemen.
Dat is iets wat je ook weleens leest. Mijn verzorgpony steigert, bijt of valt me aan. En als je vraagt waar is de eigenaar. "Die is er nooit." Of " Die heeft geen problemen."

sneeuwpop schreef:

Dat merk ik ook wel. Ik denk dat het voor bijrijders/verzorger belangrijk is om jezelf niet te goed weg te zetten. Het kan voor een eigenaar beter meevallen dan tegenvallen.
Ik denk dat (niet banketstaaf bedoelt verder) mensen die alleen op een manege gereden hebben toch weleens willen onderschatten dat een privépaard toch nog net even wat anders is dan die moeilijke mangepony voor gevorderde.
En dan moet je ook maar een eigenaar vinden die er tijd in wil en kan steken. En uiteraard moet het paard ook geschikt zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:36

Sallandval, ik had geen eisen behalve 18+ en bijdrage ;). Ik keek gewoon op het moment zelf of het klikte tussen mij en de bijrijder en het paard en de bijrijder. Niveau zegt me niet zoveel, daar vraag ik ook nooit naar. Dat zie ik vanzelf zodra ze er op stappen ;). Beide meiden rijden inmiddels alweer 2.5 jaar bij mij, het zijn beide mijn eerste bijrijders ;).

Donna89, een paard waar je als eigenaar niets mee kan, moet je IMO helemáál geen bijrijder op zetten :n. Dat is vragen om ongelukken waar je als eigenaar vervolgens schuldig aan bent. Nee hoor, mij niet gezien. Mocht het ooit zo zijn dat er met een van die van mij niets meer gedaan kan worden (hoe erg heb je het dan wel niet verkloöt vraag ik me af :o ) dan breng ik ze wel weg naar een gerenomeerde stal waar ik dan gladly voor zou betalen.

En ja nogmaals, ik vind dat veel mensen het paarden verbeteren highly overraten :o. Ik geloof namelijk helemaal niet zo snel dat bijrijders dat daadwerkelijk zonder begeleiding kunnen/doen :o.

Ik zit inmiddels 26 jaar in het zadel en heb 9 jaar eigen paarden. Ik rij geen wedstrijden meer maar dat heb ik vroeger wel gedaan (zegt absoluut niet alles hoor). Ik zit zelf tussen de 3 - 6x per week in het zadel en heb les. Wil een bijrijder dan meer/beter/sneller willen kunnen 'verbeteren' dan ik (ben ik overigens niet naar op zoek hoor, gewoon correct rijden, paard hoeft niet naar een hoger niveau getild te worden) dan moet diegene toch bijna zelf al een paard hebben gehad of op een handelsstal hebben gereden :o ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:54

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:

Tja, dat kan,maar dan is het wel fijn als je feedback krijgt daarover...
Als alles leuk en aardig is en ze lijken enthousiast, waar haken ze dan op af?

Hier speelt afstand vaak een rol denk ik (jonge meiden die afhankelijk zijn van brengende en halende ouders omdat het ver fietsen is vanaf grote plaatsen en de dorpen hier omheen zijn klein en hebben paardenmeisjes al veel keus of eigen pony. 15km van grote regioplaats waar relatief veel mensen iets zoeken... )

Misschien de stokmaat of de leeftijd van de pony? (1,50 ong) wordt 23 (maar kan dressuurmatig nog steeds netjes meedoen paar keer per week 45 minuten, alleen iets minder uithoudingsvermogen en minder op de achterhand, wel netjes nagevelijk, soepel en kent de oefeningen tot/met M1 alleen moet weer conditie opbouwen en opfrissen. Buiten kan hij wel wat druk en pittig zijn, vooral richting huis O:), dus alleen buitenrijden liever niet) Lijkt me een leuke pony voor iemand die recreatief wil rijden of als leerpaardje voor iemand die van manege komt of nog geen wedstrijdervaring heeft en daar naar toe wil trainen. Heb er zelf onderling B en L1 proefjes mee gereden in verleden en verder getraind bij instructrice op nationaal dressuur niveau.

Of dat het weer tegen zit en de bak soms nat is? Of dat ze klusjes moeten doen voor/na het rijdenen ze gewend/verwend zijn alleen te poetsen, op tye zadelen en te rijden? Goed secuur poetsen is ook niet standaard...

Vanwege zwangerschap(pen) staat hij stil maar stapte er voorheen zelf nog geregeld half uurtje op of nam hem met andere paard mee op buitenritjes of in trailer voor bosritjes. Uurtje het bos in gaat ook prima, had mijn handen er soms vol aan...

Zit er niet elke keer bovenop, ben bereid te helpen en ben heel flexibel met aantal keren per week komen en op welke dag...

Of je wel of niet moet adverteren hangt ook van je netwerk af... Sommigen rijden op pensionstallen en bij rijvereniging of maneges en dan weet men van elkaar of iemand iemand zoekt of een paard zoekt. Rijd je alleen bij individuele particulieren en kom je niet ergens anders, dan heb je minder contacten en rol je minder van het 1 in het ander...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:00

@sees. Er zijn genoeg eigenaren met veel minder ervaring en kunde dan een bijrijder KAN hebben. Dus waarom zou je dan die hulp niet aan nemen?
Liever een bijrijder er op die er wel mee uit de voeten kan dan er zelf mee blijven klooien. En ja er zijn mensen die het inderdaad zo verklooien met hun eigen paard. En veeeel te laat aan de bel trekken.
Ik heb er iig genoeg mee gemaakt.
Dit betekend niet direct dat je je paard hoeft weg te brengen en er voor moet betalen, als je iemand vind die thuis met je paard aan de gang kan en jou dan ook nog verder kan helpen.

En nog steeds ben ik van mening dat er zat goede bijrijders zijn met inderdaad een verleden met eigen paarden en/of op handelstallen hebben gereden. Maar ook mensen die geen eigen paard hebben gehad maar wel echt goed kunnen rijden. Daarbij een eigen paard hebben gehad betekend niet dat je kunt rijden.

zoals joyce b ook zegt. Als je voornamelijk particulier rijd. Dus bij mensen aan huis en dus ook aan huis lest. Dan heb je niet zo snel een netwerk. Zeker niet als je ergens 2 jaar rijd en dus niet ergens anders komt.
Dan ben je dus wel afhankelijk van advertenties, mocht het ergens ophouden om wat voor reden dan ook.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:04

Ik heb alleen particulier gereden en gelest en toch vliegen de aanbiedingen me om de oren.
Je hoeft maar 1 persoon die hebben die het rondverteld en je krijgt vanzelf een heel netwerk.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:08

Dan moet die ene persoon wel toevallig een netwerk hebben ;)
maar volgens mij word dit een hele andere discussie. Beetje offtopic.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:11

Op een pensionstal gaat dat vaak sneller maar bij een particulier valt dat nog best tegen hoor.

Ik ben ook van mening dat er zat bijrijders zijn die net zo goed of misschien beter rijden dan de eigenaar zelf en dus het paard kunnen verbeteren. Maar er zijn er oom genoeg die dat niet doen, waarvan een deel misschien ook de kans niet heeft gehad.

Dat iemand geen Z gereden heeft wil niet zeggen dat diegene niet goed of minder goed rijdt, misschien heeft diegene gewoonweg de kans niet gehad om wedstrijden te starten of een goed opgeleid paard te mogen rijden.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:32

Precies dat cowgirl. Je moet inderdaad ook de kans krijgen. En je krijgt niet overal de kans om ook wedstrijden te rijden of ook echt iets op te bouwen.
Helemaal bij handelstallen. Paard is alweer verkocht voor je een bepaald niveau heb kunnen bereiken. En dan begin je weer van voor af aan

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:11

Ben het er mee eens dat iemand met een eigen paard niet persé beter rijdt dan een bijrijder. Nu heb ik toevallig wel een eigen paard gehad, maar bij die man waar ik rijd is het echt 'mijn' paard. Ben de enige die erop rijdt en als er toch iemand op rijdt is dat in overleg met mij geweest. Ik vind dat overigens onzin, want het is zijn paard, maar hij wil dat toch graag overleggen. Voordat jullie verkeerde ideeën krijgen :P Mocht dat nou iemand anders zijn in mijn positie, die geen eigen paard heeft gehad, zou die op deze manier toch wel net zo ver of misschien wel verder komen/beter zijn dan iemand die wel een eigen paard heeft gehad. Je hoeft dus niet persé een paardeneigenaar te zijn geweest om te weten hoe het is als jij de enige bent die het paard rijdt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:31

Bij fokkers heb je heel vaak dat je een paard "voor jezelf" hebt... In elk geval de periode dat je dat paard rijd. Daarnaast ook vaak genoeg pony's of paarden gereden waar op dat moment verder niets mee gedaan werd. Er zijn heel veel mensen met meerdere paarden die ze niet allemaal kunnen trainen/rijden. Soms voor gezelschap, soms omdat ze een jonger of meer getalenteerd paard erbij hebben gekocht, soms door (aan)fok en soms gewoon omdat het kan :P :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:10

Idd...soms gewoon de luxe om er veel te hebben.
Je kunt ze dan immers niet allemaal trainen, dus kies je er een paar uit en de rest loopt lekker op wei!
Veel verzorgers betekent vele handen en dus meer trainingtijd over.
Zelf zou ik er niet meer dan twee in training willen.
Met twee goede verzorgsters erbij, maak ik daar gerust vier van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:34

[/quote]

Dat iemand geen Z gereden heeft wil niet zeggen dat diegene niet goed of minder goed rijdt, misschien heeft diegene gewoonweg de kans niet gehad om wedstrijden te starten of een goed opgeleid paard te mogen rijden.[/quote]

Ik had al behoorlijk wat ervaring voor de laatste die ik heb ingereden enzo. Eenmaal op wedstrijd ging het ook snel naar de Z, maaaaar ik heb wel veel geleerd op die wedstrijden.
Dus ik vind dat het een groot verschil maakt.
Wil niet zeggen dat ik iedereen op niveau fijn vind rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:40

Je hebt dan wel bewezen dat je daadwerkelijk z niveau op wedstrijdniveau rijd en niet alleen in je eigen achtertuin zonder blik van een jury die oordeelt over het correct rijden en lopen van paard en oefeningen.
De manier hoe dat bereikt is kan een jury moeilijker zien in die paar minuten. tenzij het echt in negatieve zin opvalt. Maar soms is dat eerder op het inrijdterrein te ontdekken bij losrijden, of na een minder gelukte proef, dan in de proef zelf... Zeker als het gaat om eigenschappen als geduld of vriendelijkheid/respect/inlevingsvermogen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:14

Ik blijf er bij dat het bijna niet kan dat bijrijders die zelf geen eigen paard hebben gehad beter kunnen rijden dan een eigenaar ;). Tenzij het een eigenaar is die zelf 'pas' een paar jaar manege-ervaring heeft en toen zijn/haar eerste paard heeft gekocht en de bijrijder (langere tijd) een eigen paard heeft (gehad) of vele jaren meer rijervaring heeft of lange tijd veel verschillende paarden gereden heeft (niet alleen op de manege).

Ik denk wel dat er veel (m.n. jongere) bijrijders zijn die dénken 'beter' te kunnen rijden dan de eigenaar of die dénken het paard te kunnen verbeteren ;). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar dit is mijn ervaring na bijna 10 jaar eigen paarden ;).

Ik stel nogmaals de vraag, wat zou een bijrijder voor hebben op een eigenaar die al jaren een eigen paard heeft en daar ook actief op rijdt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:23

Niet per se vóór hebben, maar het is mogelijk dat een bijrijder wat specifieke dingen beter kan dan de eigenaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:32

Dat zou kunnen Sheran, maar om dan meteen over beter rijden te gaan praten...

Het aantal bijrijders dat daadwerkelijk beter rijdt dan een eigenaar die zelf actief rijdt, is echt klein. En dit soort mensen hoeft doorgaans niet te 'bedelen' om een bijrijdpaard maar krijgen de paarden vaak aangeboden.

Ik ben blij met mijn bijrijders hoor en schat ze absoluut op waarde. Ze rijden allebei helemaal prima en zijn niet te beroerd om af en toe een lesje mee te pikken om nog wat te leren (is absoluut niet verplicht). We hebben alledrie onze kwaliteiten en die liggen inderdaad op andere vlakken. We vullen elkaar dus mooi aan. Maar dit zijn dan ook volwassen meiden die beide eerder al hun sporen hebben verdiend maar daar niet mee te koop lopen.