Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:07

Lezen is voor sommige idd moeilijk, een aantal jaren geleden had een advertentie geplaatst. Reageerde een meisje van twaalf, terwijl ik duidelijk in de advertentie had staan 16+ .
Daarnaast woonde ze vijftig kilometer verder op, stelde ze ook nog de vraag of ze het op de fiets zou kunnen doen.
Toen dacht ik bij mezelf van ja dat kan als je vanavond vertrekt, dan ben je er morgen wel.

Maar vriendelijk laten weten dat het hem niet ging worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:10

Dat vind ik ook dubbel. Als ik iemand zoek van 18+ zit ik ook niet te wachten op iemand van 17. Je stelt natuurlijk niet voor niets een grens. Ik praat alleen voor mezelf ik weet niet hoe andere daar tegen aan kijken maar als een 17 jarige kan reageren dan kan een 16 jarige ook wel reageren dat scheelt immers maar een paar maanden met een 17 jarige. Zo blijf je natuurlijk aan de gang.

Wat het in mijn geval was dat was ergens best lachwekkend. Ik was echt zo verbaasd over de reactie heb toen nog wel gereageerd. Maar ik vroeg een ervaren ruiter voor een paard van 4,5 die net een half jaar onder het zadel was. Sterk paard die gewoon een ruiter nodig heeft die stevig in de schoenen staat omdat ze anders letterlijk het erf over trekt.
Ik kreeg echt een reactie die totaal niet was wat ik zocht. Ik had geen leeftijdsgrens maar er reageerde iemand die ik dacht iets van een rijles of 6 had gehad. Wel op de manege mee hielp maar een toch wel onervaren persoon. Bedoel dan heb je toch totaal de advertentie niet gelezen. Wie niet waagt wie niet wint. Maar dat was echt zo raar. Kan daar ook niet echt bij. Hoe wil je nou serieus genomen worden als lezen al niet gaat.

Het niet reageren vind ik ook vervelend. Kleine moeite om even een mail de deur uit te doen dat het niet is wat je zoekt. Hoef je verder geen uitleg bij te geven waarom. Maar dan weten mensen iets. Nu zit je een week te wachten en dan denk je zal vast niet meer reageren.
Ook regelmatig gehad ik vraag me dan ook af hoe serieus mensen opzoek zijn. Waren advertenties bij die al maanden online stonden. Als je wat gevonden hebt en je krijgt een mail toch ook een kleine moeite om te zeggen dat je voorzien bent en het te verwijderen. Vraag me dan echt af of die mensen nog opzoek zijn of niet.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-02-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:12

myk_en_shant schreef:
Lezen is voor sommige idd moeilijk, een aantal jaren geleden had een advertentie geplaatst. Reageerde een meisje van twaalf, terwijl ik duidelijk in de advertentie had staan 16+ .
Daarnaast woonde ze vijftig kilometer verder op, stelde ze ook nog de vraag of ze het op de fiets zou kunnen doen.
Toen dacht ik bij mezelf van ja dat kan als je vanavond vertrekt, dan ben je er morgen wel.

Maar vriendelijk laten weten dat het hem niet ging worden.

Ja, dan begrijp ik dat het vervelend is.

Ik ben zelf 15 en wordt over 6,5 week 16. Mocht ik dan een 16+ advertentie tegenkomen zou ik wel reageren, die 6,5 week maakt imo dan niet veel verschil. Maar 12 - 16 is wel een groot verschil inderdaad. ;)

Tigra_ schreef:
Dat vind ik ook dubbel. Als ik iemand zoek van 18+ zit ik ook niet te wachten op iemand van 17. Je stelt natuurlijk niet voor niets een grens. Ik praat alleen voor mezelf ik weet niet hoe andere daar tegen aan kijken maar als een 17 jarige kan reageren dan kan een 16 jarige ook wel reageren dat scheelt immers maar een paar maanden met een 17 jarige. Zo blijf je natuurlijk aan de gang.

Wat het in mijn geval was dat was ergens best lachwekkend. Ik was echt zo verbaasd over de reactie heb toen nog wel gereageerd. Maar ik vroeg een ervaren ruiter voor een paard van 4,5 die net een half jaar onder het zadel was. Sterk paard die gewoon een ruiter nodig heeft die stevig in de schoenen staat omdat ze anders letterlijk het erf over trekt.
Ik kreeg echt een reactie die totaal niet was wat ik zocht. Ik had geen leeftijdsgrens maar er reageerde iemand die ik dacht iets van een rijles of 6 had gehad. Wel op de manege mee hielp maar een toch wel onervaren persoon. Bedoel dan heb je toch totaal de advertentie niet gelezen. Wie niet waagt wie niet wint. Maar dat was echt zo raar. Kan daar ook niet echt bij. Hoe wil je nou serieus genomen worden als lezen al niet gaat.

Sommige mensen zijn gewoon té enthousiast als ze iets in hun omgeving zien. _O- Snap sowieso niet dat je na 6 rijlessen al op zoek gaat naar een bijrijdpaard..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

Blijkbaar heel enthousiast. Vraag me alleen af of ze wel snapte waar ze op gereageerd had. Die was zich echt wild geschrokken als ze langs had mogen komen volgens mij.
Ja zo snel opzoek, het was ook een beetje vaag want ze hielp al wel langer op de manege maar pas sinds kort rijles of zoiets was het. Volgens mij was ze ook nog erg jong.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:21

Tigra_ schreef:
Blijkbaar heel enthousiast. Vraag me alleen af of ze wel snapte waar ze op gereageerd had. Die was zich echt wild geschrokken als ze langs had mogen komen volgens mij.
Ja zo snel opzoek, het was ook een beetje vaag want ze hielp al wel langer op de manege maar pas sinds kort rijles of zoiets was het. Volgens mij was ze ook nog erg jong.

Apart, snap dat van ouders ook eigenlijk niet.
Als klein meisje moest ik eerst altijd overleggen voor ik iemand ging benaderen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:25

Ja. Helaas hebben we dat al vaker gehad met jonger meiske van jaar of 12 dacht ik. Zag helemaal zitten en dag afgesproken en 10 minuten voor de afgesproken tijd heeft ze een mail gestuurd dat het volgens de ouders te ver was. Volgens mij had ze het er gewoon nog niet over gehad en mocht ze gewoon niet. Beetje vervelend dat wij al zo'n uur aan het wachten waren en we toen de mail maar eens nakeken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-02-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:25

Misschien hebben ze op Bokt gelezen dat manegepaarden slecht zijn :=

Ik ben er toch ook aan, hoor. Nog niet zo lang geleden postte ik in een soortgelijk topic dat ik niet wilde betalen. Ik een advertentie plaatsen, had vrij snel een reactie (niet verwacht overigens) en dat is sinds een paar weken mijn verzorgpaardje. Met bijdrage.
Ze had er in eerste instantie niets over gezegd (als in: er stond niets bij over een bijdrage, ook niet dat het gratis zou zijn voor mij dus) en daar ben ik achteraf blij om, dan was deze kanjer me door de vingers geglipt, ik denk namelijk niet dat ik dan positief had gereageerd!
Als het goed weer is staat peerdlief buiten en hoef ik niets te doen aan klusjes (behalve vegen na het poetsen, wat ik logisch vind), als ze 's nachts binnen staan moet ik drolletjes scheppen wat echt een werkje van niks is want ze staan allemaal op vlas. Bovendien wil de eigenares me eens in de maand les geven als de tijd daar is dat ik erop ga kruipen, wat me ook weer lesgeld bespaart. Ik mag doen wat ik wil op "mijn" dag, nog even niet rijden en naar buiten ohz wachten we ook even mee maar ik mag met hem gaan wandelen, grondwerk doen, lekker poetsen en knuffelen, kortom ik vermaak me kostelijk :) Ik heb heel veel geluk gehad!

Oh en wat betreft de bijdrage: ik kan me er wel in vinden. Ze heeft me eerlijk uitgelegd waarom ze dat verwachtte, en ik ben toch vrij snel omgegaan toen ik daarna in de lieve oogjes van de knappe meneer keek... :o

Eunomia

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:31

Vervelend Tigra_, zoiets is altijd naar zeker als het zo kort voor de afspraak is.

Fijn dat je een leuk adresje het gevonden, Magrathea!

maxima100302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:22

Bij manege pentrop in Hengelo kun je een gratis verzorg pony nemen als je er lessen volgt :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 06:48

Hihi...leuk om te lezen over dat stukje toch een bijdrage en eerst er tegen zijn.
Nu dus mazzel...anders was je zo'n geweldige kans misgelopen!

Gratis...tegenwoordig is toch vrijwel niets meer gratis.
Geluk hangt geen prijskaartje aan.

Hier vind ik dat inzet en motivatie beloont mag worden.
Hoe harder een verzorgster zich inzet, des te meer ik geneigd ben om haar leuke dingen toe te schuiven...waar ze dan super van genieten.
Echter als ze lid vd rijhal (faciliteiten mbt bakgebruik/les) willen worden, zullen ze dit toch echt zelf moeten betalen.
Voor de rest is in ruil voor hulp rondom de verzorging hier veel bespreekbaar.
Zeker als ze minimaal 3 x per week komen en ook mee mesten etc.
Dat zie ik dan ook als bijdrage, in natura. Telt voor mij net zo mee en zelfs nog liever!
Ze kunnen hier thuis de ponyverzorgtaak inmiddels vrijwel geheel zelfstandig uitvoeren.
Voor ons heel fijn en zij krijgen zo een stuk vertrouwen, zelfstandigheid en vrijheid. Voor hen ook weer fijn. Kunnen ze lekker genieten van de hobby.
Ik wilde eigenlijk 14+...echter zijn deze twee 12 en 13 jaar.
Leeftijd is nu ondergeschikt. Deze meiden zetten door en tonen inzet, dat is met geen enkele leeftijd te compenseren.
Ik ben blij dat ik niet vastgehouden heb aan de minimumleeftijdgrens die ik gesteld had voor mezelf.
Karakter is niet leeftijdgevoelig en inzet en betrokkenheid ook niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:26

Magrathea schreef:

Ik ben er toch ook aan, hoor. Nog niet zo lang geleden postte ik in een soortgelijk topic dat ik niet wilde betalen. Ik een advertentie plaatsen, had vrij snel een reactie (niet verwacht overigens) en dat is sinds een paar weken mijn verzorgpaardje. Met bijdrage.
Ze had er in eerste instantie niets over gezegd (als in: er stond niets bij over een bijdrage, ook niet dat het gratis zou zijn voor mij dus) en daar ben ik achteraf blij om, dan was deze kanjer me door de vingers geglipt, ik denk namelijk niet dat ik dan positief had gereageerd!
Als het goed weer is staat peerdlief buiten en hoef ik niets te doen aan klusjes (behalve vegen na het poetsen, wat ik logisch vind), als ze 's nachts binnen staan moet ik drolletjes scheppen wat echt een werkje van niks is want ze staan allemaal op vlas. Bovendien wil de eigenares me eens in de maand les geven als de tijd daar is dat ik erop ga kruipen, wat me ook weer lesgeld bespaart. Ik mag doen wat ik wil op "mijn" dag, nog even niet rijden en naar buiten ohz wachten we ook even mee maar ik mag met hem gaan wandelen, grondwerk doen, lekker poetsen en knuffelen, kortom ik vermaak me kostelijk :) Ik heb heel veel geluk gehad!

Oh en wat betreft de bijdrage: ik kan me er wel in vinden. Ze heeft me eerlijk uitgelegd waarom ze dat verwachtte, en ik ben toch vrij snel omgegaan toen ik daarna in de lieve oogjes van de knappe meneer keek... :o

Lees ik nu goed, dat jij nu al betaald, maar (nog) niet mag rijden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:08

sallandval schreef:
Dan vraag ik me toch af of de mensen die hier zeggen dat ze achteraf liever waren gaan bijrijden (of na dit paard willen gaan bijrijden) ook zelf al eens bijrijder geweest zijn?

Ik vind het hebben van een paard echt niet te vergelijken met het bijrijden van een paard als hobby; als eigenaar heb je misschien meet financiële verplichtingen, maar als bijrijder juist weer meer sociale verplichtingen. Persoonlijk draag ik liever die eerste. Maar misschien ben ik daar ook de enige in?

Yep :j.

Hoezo meer sociale verplichtingen? Die snap ik even niet geloof ik }:0 ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:17

DatBenIkNou schreef:
Magrathea schreef:

Lees ik nu goed, dat jij nu al betaald, maar (nog) niet mag rijden?

Niet helemaal. Ik betaal, maar in overleg rijd ik nog niet. Heb het idee dat de eigenares het ook wel prettiger vind zo. Als ik erop wil mag dat maar ik heb geen haast. :)

Maar ik vind het toch wel vreemd, kost een paard geen geld als je er niet op rijdt? :oo

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:17

Ik ook verzorgpony's gehad voordat ik mijn eigen kocht.

Snap ook de "sociale verplichtingen" niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:24

[Quote/]

Niet helemaal. Ik betaal, maar in overleg rijd ik nog niet. Heb het idee dat de eigenares het ook wel prettiger vind zo. Als ik erop wil mag dat maar ik heb geen haast. :)

Maar ik vind het toch wel vreemd, kost een paard geen geld als je er niet op rijdt? :oo[/quote]

Tuurlijk kost een paard ook geld als je er niet op rijdt, maar dat vind ik nu net het voordeel van de verzorger. Die heeft imo die verantwoordelijkgeid en risico's niet. Een weekje kreupel tussendoor vind ik een ander verhaal - dat is een kwestie van afspreken. Langdurig niet rujden is imo niet betalen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:22

Over dat maanden online staan: ik was zelf ook een tijdje op zoek naar een bijrijdpaard. Ik eiste wat van een bijrijdpaard, dus had er ook bijvoorbeeld in staan dat ik een paard wilde waar ik echt dressuurmatig mee aan het werk mocht. En ik kreeg zooooveel mails met 'ik heb een paardje staan dat je mag longeren' of 'ik heb een paardje van 30 dat rustige ritjes mag maken'. En dan denk ik andersom ook: heb je wel gelezen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:44

sneeuwpop schreef:
Tuurlijk kost een paard ook geld als je er niet op rijdt, maar dat vind ik nu net het voordeel van de verzorger. Die heeft imo die verantwoordelijkgeid en risico's niet. Een weekje kreupel tussendoor vind ik een ander verhaal - dat is een kwestie van afspreken. Langdurig niet rujden is imo niet betalen

Vind ik niet: ik heb geen verzorgpaard omdat ik graag goedkoop wil paardrijden :) Ik vind het leuk om met hem bezig te zijn en wil graag een band met hem opbouwen, daar doe ik het voor. Niks mis met grondwerk en loswerken, is ook gelijk goed voor mijn eigen conditie :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:04

Ik heb zelf nog nooit betaald voor een verzorg paard.
Mijn verzorgster heeft ook niet hoeven te betalen voor mijn paard toen. Alleen wel zelf lessen betalen e.d. Dit vind ik ook niet meer dan normaal.
Ik weet niet of ik zou betalen voor een verzorg paard.
Ligt aan het bedrag. Vaak bij hoge bedragen denk ik, jaa zoek je nu echt iemand die tijd aan jouw paard wil besteden omdat je zelf tijd te kort komt? Of red je het financieel gewoon niet, wil je een mee betaler en stel je daarom je paard beschikbaar. (dit vraag ik me af, is geen aanval of verwijt)

Voor mij is het een wisselwerking. ik kom niet alleen om te rijden, ik kom ook om stallen te mesten, verzorging, erf netjes houden en paard verbeteren.
Ik betaal zelf mijn lessen en wedstrijden en schaf zelf spullen aan indien deze spullen niet aanwezig zijn en ik ze wel nodig acht.

Is mijn droompaard beschikbaar en moet ik daar een kleine bijdrage voor leveren? Ja ik wil er over nadenken, maar zeg niet zomaar ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:12

Magrathea schreef:

Maar ik vind het toch wel vreemd, kost een paard geen geld als je er niet op rijdt? :oo

sneeuwpop schreef:

Inderdaad, van het ene uiterste (niet willen betalen voor bijrijden) naar het andere uiterste (wel betalen voor niet rijden en alleen verzorgen)... Van mij mag je maar vind het wel een hele omslag en ik zou dat dus echt niet doen terwijl ik wel zou betalen voor bijrijden als het juiste paard en de juiste omstandigheid langs komt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:14

Oh dat snap ik, maar ik moet zeggen dat ik er niet meer zo over na had gedacht toen. Uiteindelijk vond ik het allemaal wel logisch klinken en ik heb er een paar dagen over nagedacht en toen ja gezegd :)
Zeker ook omdat ik het me nu financieel wél kan veroorloven en in de tijd dat ik mijn mening had gevormd kon ik dat gewoon veel minder.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:24

Donna89, ja weet je, bij dat verbeteren zet ik altijd mijn vraagtekens :o. In hoeverre kunnen bijrijders daadwerkelijk je paard verbeteren? Vaak (niet altijd) rijdt een eigenaar toch al een stuk langer dan de meeste bijrijders en hebben ze dus meer kilometers gemaakt. Bijrijders die een eigen paard hebben gehad, oké maar bijrijders die van de manege afkomen of 2/3 jaar hebben bijgereden?? Wat hebben die voor op een eigenaar vraag ik me dan af? Tenzij ze énorm getalenteerd zijn maar die moet je dan vaak weer betalen ;).

Mijn bijrijdster is dressuurmatig denk ik wel wat handiger dan ik maar om nou te spreken van meteen verbeteren..? Dat doen we samen, zij en ik, dmv les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:33

Precies, eens met Sees. Mijn bijrijdster heeft wel lef, maar rijdt niet beter dan ik, dus van verbeteren is geen sprake.. Hooguit van verbeteren van mijn lef :+

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:04

@ sees, Dit was ook mijn persoonlijke voorbeeld. Natuurlijk rijd lang niet elke bijrijder beter dan de eigenaar zelf. Ik zal hem even toelichten: MIJN persoonlijke ervaring met bijrijd/verzorg paarden zijn het 9 van de 10 paarden die niet meer zo makkelijk te rijden zijn, waar eigenaren met de handen in het haar zitten, de lol er af hebben etc etc en het er eigenlijk op neer komt dat ik aan het puin ruimen ben.

Mijn laatste adres en mijn misschien toekomstige adres gaat het op paarden die al jaren niks meer doen. En dus voornamelijk weer opgepakt en 'verbeterd' gaan worden.

En nee ik 'presenteer' mezelf niet als ik ga uw paard verbeteren. En iemand die dat wel doet, neem ik ook niet zomaar serieus.

Maar mocht dit wel het geval blijken, dan ben ik er niet zo happig op om te betalen om andermans paard manieren bij te leren ;) Mocht het een paard zijn waar ik gewoon direct leuk mee aan de slag kan, dan is het een ander verhaal.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:30

Sommigen kunnen dingen wel 'anders' dan de eigenaar en kunnen in die zin ook paarden verbeteren. Ik heb een tijdje een paardje bijgereden van een ruiter die bij de junioren heeft gestart, maar ik was veel beter in het paarden laten ontspannen dan zij. Ik kon haar opgewonden standje beter laag en ontspannen ingesteld krijgen, terwijl zij hem beter op kon richten :P. Zo ben ik ook erg goed met jonge paarden - bij mij ontspannen ze blijkbaar snel en lopen ze snel over de rug. Komt omdat ik erg geduldig ben denk ik :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:43

Ik vind dat paard verbeteren nogal overschat wordt eerlijk gezegd. Buiten dat er ook genoeg ruiters zijn die denken een paard te kunnen verbeteren(wat dus niet altijd zo is). Gaat het er ook om of de eigenaar er wat aan heeft. Als paarden al jaren zonder problemen gewoon op de wei staan wat heeft een eigenaar er dan aan dat een ruiter hem gaat rijden en "verbeteren". Als ruiter leer je natuurlijk net zo goed van ieder paard want ieder paard is anders en reageert ander op dingen.
Als ik mijn paard aanbied voor 3x in de week en dat kost je 50 euro. Dan kan voor mij part een Grand Prix ruiter langs komen die dat voor niets wil maar die vlieger gaat dan niet op. Als ik mijn paard verbeterd wil hebben ga ik zelf wel op zoek. Blijkbaar heeft die ruiter nood aan een paard.
Om simpel te zeggen ik verbeter een paard dus ik betaal niet zal ook aan de situatie liggen. Hoe hard heb je als ruiters een paard nodig. Zelfde geldt uiteraard ook voor de eigenaar. Hoe hard heeft deze een ruiter nodig. Als dat zeer dringend is zal de bijdrage vanzelf naar beneden gaan of helemaal vervallen.

Ik denk wel dat er bijrijders zijn die echt iets toevoegen aan een paard. Verbeteren is natuurlijk een ruim begrip. Je kan een paard verbeteren door hem beter op de hulpen te laten reageren maar ja dat is ook niet echt iets wat veel toevoegt.
Maar goed ik denk dat een ruiter die echt goed is zelden zonder paard zit. Zeker als je veel mensen en stallen kent dan zul je via-via zo weer aan een paard geholpen zijn. Ik denk niet dat die echt afhankelijk zijn van advertenties. Maar dat is mijn mening uiteraard.