Betalen of betaald krijgen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:37

Als ik kijk naar de oudere verzorgsters, dan heb ik positievere ervaringen met betalende bijrijders dan met de gratis rijders.
Ook met de instelling dat het logisch is, omdat een hobby geld kost. Die gratis mochten lijken te vinden dat ze er recht op hebben.
Met meer of minder eisen maakte het niks uit. Gewoon vaste dagen en ruilen is ook nooit een probleem geweest of extra in een vakantie.

Bij kinderen denk ik ook dat het weinig uit zal maken, omdat zij niet zelf de bijdrage betalen...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:19

Die hier kwam vond achteraf gezien zelfs wel dat ze betaald had mogen worden.
Zo goed was ze. Ahum.
Maar de vooraf besproken afspraak dit dan ook op concours laten zien is ze nooit nagekomen.

Ik vraag me inderdaad af als ze een kleine bijdrage had moeten betalen hoe ze er dan ingestaan had.
Nu was het paard laten staan voor haar ook geen weggegooid geld.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:22

bruintje123 schreef:
Die hier kwam vond achteraf gezien zelfs wel dat ze betaald had mogen worden.
Zo goed was ze. Ahum.
Maar de vooraf besproken afspraak dit dan ook op concours laten zien is ze nooit nagekomen.

Ik vraag me inderdaad af als ze een kleine bijdrage had moeten betalen hoe ze er dan ingestaan had.
Nu was het paard laten staan voor haar ook geen weggegooid geld.


Mooi trouwens van de nieuwe eigenaar, maar doelde eigenlijk meer op een lootje van een geweldige verzorgster/bijrijder ;)

Denk eerlijk niet dat het had uitgemaakt. Als paps al de pony voor dochterlief aan het vlechten was dan heb ik het idee dat ze ook schijt had als paps betaalde (wat wel heel waarschijnlijk was geweest). Maar achteraf misschien wel voordeliger voor jou aangezien ze toch niets deed.

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:24

Tja, dat ligt aan de mentaliteit van de persoon op zich.. Juist omdat ik geen financiële bijdrage lever, vind ik het fijn om te laten zien dat ik waardeer wat ik heb, door extra werk te doen op stal.

Ik kan me voorstellen dat sommige betalende bijrijders ineens denken een lepel in de pap te hebben, want ze betalen er voor..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:27

Kelly ik weet dat je dat bedoelde.
Maar ik heb nu geen ruiter meer nodig.

Daar heb je gelijk in. Dat zou pa wel betaald hebben dan. Dus voor haar geen verschil.

Solololly
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Zevenaar

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:46

Ik heb nooit betaald voor een bijrijd paard, puur omdat ik daar nooit het geld voor had. Wel vroeg ik altijd of ik iets kon doen met betrekken tot de stalwerkzaamheden of deed ik soms uit mezelf het tuig invetten oid. Ik vind wel als je niks betaald je wel degelijk mag mee helpen met de klusjes eromheen.
Ik vind betaald worden ook onnodig. Wel vind ik dat je als bijrijder iemand helpt met de zorg uit handen te nemen van iemand die een paard heeft.
Vaak hoor ik mensen die (vooral bij meerdere paarden) zeggen dat het zo zwaar is en willen iemand die hun helpt en ze er nog voor laten betalen ook. Dat vind ik echt onzin want hun helpen juist de klusjes uit handen te nemen.

Zelf rij ik sinds kort een 3,5 jarige hengst. Ik betaal er niks voor maar daar voor in de plaats doe ik wel elke x dat ik kom de mest uit zijn stal en nieuw stro erin, en 1x in de week doe ik zijn stal helemaal uitmesten. Ook doe ik zijn paddock uitmesten. Ik vind het wel zo redelijk om mee te helpen dus :)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:35

Weet je, instelling van een bijrijder is alles.
Een keer wat extra´s willen doen, er voor je paard willen zíjn. Het is een stuk plichtsbesef naar het paard toe, verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is het meeste van belang. Maar.... ook zeldzaam.

Lillian__

Berichten: 3287
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:39

Effie_lover schreef:
Zelf rij ik sinds kort een 3,5 jarige hengst. Ik betaal er niks voor maar daar voor in de plaats doe ik wel elke x dat ik kom de mest uit zijn stal en nieuw stro erin, en 1x in de week doe ik zijn stal helemaal uitmesten. Ook doe ik zijn paddock uitmesten. Ik vind het wel zo redelijk om mee te helpen dus :)


Voort wat, hoort wat. Toch?
Tenminste zo hebben mijn ouders me opgevoed, jij rijd een paard, jij zorgt ervoor, dat ervoor betaald moet worden is meer een investering dat je les krijgt maar ook verantwoordelijkheid als je 'later'groot bent. Mijn ouders hebben trouwens niks met paarden maar ze hebben wel enig besef dat het om een levende wezens gaat die ook behoeftes hebben.

Solololly
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:58

Desiree schreef:
Weet je, instelling van een bijrijder is alles.
Een keer wat extra´s willen doen, er voor je paard willen zíjn. Het is een stuk plichtsbesef naar het paard toe, verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is het meeste van belang. Maar.... ook zeldzaam.


Absoluut mee eens!
Ik heb altijd heel erg veel verantwoordelijkheidsgevoel ondanks dat hij mijn eigen paard niet is. Maar zo'n paard heeft een stukje zekerheid nodig dat hij ook een schone stal heeft en uit zijn box komt! Anders vind ik het echt oneerlijk tegenover het paard

Solololly
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:04

Lillian__ schreef:
Effie_lover schreef:
Zelf rij ik sinds kort een 3,5 jarige hengst. Ik betaal er niks voor maar daar voor in de plaats doe ik wel elke x dat ik kom de mest uit zijn stal en nieuw stro erin, en 1x in de week doe ik zijn stal helemaal uitmesten. Ook doe ik zijn paddock uitmesten. Ik vind het wel zo redelijk om mee te helpen dus :)


Voort wat, hoort wat. Toch?
Tenminste zo hebben mijn ouders me opgevoed, jij rijd een paard, jij zorgt ervoor, dat ervoor betaald moet worden is meer een investering dat je les krijgt maar ook verantwoordelijkheid als je 'later'groot bent. Mijn ouders hebben trouwens niks met paarden maar ze hebben wel enig besef dat het om een levende wezens gaat die ook behoeftes hebben.



Absoluut!! Ik betaal er niet voor maar vind zeker dat je mag helpen met de klusjes. Je rijd op het paard van iemand anders die er genoeg geld voor betaald. Ik heb zelf geen geld voor een eigen paard dus ben allang blij dat iemand mij dit gunt :)

Mijn ouders hebben ook helemaal niks met paarden en zeggen af en toe van je kan dat paard toch wel een dagje overslaan? Nee mam dat kan niet. En dat begrijpt ze dan niet haha

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:12

Desiree schreef:
Weet je, instelling van een bijrijder is alles.
Een keer wat extra´s willen doen, er voor je paard willen zíjn. Het is een stuk plichtsbesef naar het paard toe, verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is het meeste van belang. Maar.... ook zeldzaam.



Dat zeldzame verbaasd me nog steeds.. want als je een paard als eigen wil beschouwen zul je je er ook voor in moeten zetten alsof het eigen is in mijn ogen, en dus ook moeten behandelen alsof het eigen is. En niet in de stront laten staan omdat het toch niet jouw paard is.. :(

Ik vraag me toch af waar die lakse mentaliteit vandaan komt waar ik vele over hoor klagen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:17

Opvoeding.
Ik heb geleerd dat je zuiniger moet zijn met hetgeen van anderen is, dan met wat van jezelf is. Maar veel mensen zijn juist slordiger en onverantwoordelijker.
En ik denk ook dat de meeste paardenmeisjes niet behoren tot `de echten`, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat zijn degenen die doorgaan met paarden, ook als ze een vriendje krijgen en een opleiding gaan doen, of het zo snel mogelijk weer oppakken zodra ze kunnen.

Solololly
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:33

Desiree schreef:
En ik denk ook dat de meeste paardenmeisjes niet behoren tot `de echten`, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat zijn degenen die doorgaan met paarden, ook als ze een vriendje krijgen en een opleiding gaan doen, of het zo snel mogelijk weer oppakken zodra ze kunnen.


Daar ben ik het zo mee eens! Sinds ik 11 ben heb ik al een vriendje (al 10 jaar nu), ik sleurde hem altijd mee, want ik MOEST naar 'me' paardje of hij er nou was of niet. Tegenwoordig al die tieners hebben schijt aan alles, echt verschikkelijk, geen grijntje respect.. bah :r

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:51

Valt mij ook op dat veel 15/16 jarige afhaken. Zag het op de rijvereniging heel erg. 15/16, jeugd disco, vriendjes en doei paard!

Heb nu een meisje van 12 jaar die 1x in de week komt rijden. Zij vindt het leuk om te mesten en andere klusjes. Ik geef haar ook les en ze mag ook vaker komen als ze wil. Zij betaald niks voor de verzorging

Solololly
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Zevenaar

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:15

Ja ik kwam echt door weer en wind. Vind het jammer om te horen dat al die meiden afhaken en vooral vervelend voor paard en eigenaar. Ga dan niet opzoek naar een verzorgpaard

Keell94

Berichten: 4067
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:21

Ik rijd al vanaf dat ik 6 jaar ben. Ondertussen rijd ik alweer 15 jaar en vriendje of geen vriendje ben nooit met de paarden gestopt. Sleur hem nu soms ook gwn mee ookal heeft hij er zelf niks mee hij vind het leuk dat ik lkkr met mijn hobby bezig kan zijn.

Sommige vinden sommige dingen belangrijker dan een paard als ze naar bv de middelbare school gaan maar vind ind dat je dan voor jzelf moet zeggen heb er geen tijd voor/zin in op dit moment dus ga dan ook niet op zoek naar een bijrijd/verzorgpaard. Is toch een stukje verantwoording die de eigenaar van het paard aan jou overlaat en als jij dan laks doet van heb nu ff geen zin verpest het dat voor anderen die wel serieus komen.

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:58

ik heb nu een shet, verzorger betaald 15 per maand voor 2 dagen. Sommige mensen vinden het belachelijk tja meningen verschillen laten we maar zeggen. In de zomer hoeft er alleen een beetje mest uit de wei gehaald te worden en in de winter hooi net vullen en water bijvullen. Het gaat alleen om wandelen en losgooien en toch zijn er genoeg mensen die het willen :)

Ik vind een bijdrage betalen heel normaal, je gebruikt tenslotte iemand anders paard en spullen, daarnaast heb je meer kans op serieuze verzorgers wanneer je een bijdrage vraagt, dan komen ze iig ook met slecht weer opdagen.. (sommige niet betalers natuurlijk ook maar veel niet).
Zelf heb ik als eerste (denk dat ik jaar of 9 was) een verzorg shet (grote) gehad waar ik wel op kon rijden, was 20,- voor 2 keer en deed en samen met mijn zus, meegestopt want eigenaren waren vreselijk. Daarna een super lief verzorgpaard gehad (was jaar of 11/12) hoefde niks te betalen maar mocht alles doen behalve buitenrijden. die ging jammer genoeg met pensioen :( Tijdje alleen op een stal gereden (inmiddels echt een manege) en daar heb ik nu nog steeds een leasepony (vragen ook rond 25/50)en dan nog mn eigen shet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:42

Sababber schreef:
Desiree schreef:
Weet je, instelling van een bijrijder is alles.
Een keer wat extra´s willen doen, er voor je paard willen zíjn. Het is een stuk plichtsbesef naar het paard toe, verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is het meeste van belang. Maar.... ook zeldzaam.



Dat zeldzame verbaasd me nog steeds.. want als je een paard als eigen wil beschouwen zul je je er ook voor in moeten zetten alsof het eigen is in mijn ogen, en dus ook moeten behandelen alsof het eigen is. En niet in de stront laten staan omdat het toch niet jouw paard is.. :(

Ik vraag me toch af waar die lakse mentaliteit vandaan komt waar ik vele over hoor klagen...

Misschien vanuit het feit dat er ongelofelijk veel eigenaren die helemaal geen bijrijdster willen met zo'n groot plichtsbesef? Stront scheppen mag je als bijrijdster altijd wel doen, maar verantwoordelijkheidsgevoel over het dier hebben wordt in veel gevallen afgekeurd.

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:59

Goh, erg naar voor de eigenaar als iemand normaal met je paard om gaat, dat zou ik ook weigeren. Want stel dat een bijrijder meer wil doen dan rijden, poetsen, poepscheppen. Dat iemand zich verantwoordelijk gedraagt naar de eigenaar en het paard toe wil niet zeggen dat ze ook verwachten dat ze iets te vertellen hebben.. Maar een eigenaar kan het dus als vervelend ervaren als je het paard alleen uit komt mesten als rijden die dag niet mogelijk is? :/

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:41

Haha

Verantwoordelijkheidsgevoel moet er zijn.
Anders werkt het niet. Jouw kostbaarste bezit deel je niet met lakse personen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:43

Het hangt enorm af van de situatie en waarom de eigenaar een bijrijder zoekt. Als het gewoon is om iemand te hebben die je paard verantwoordelijk fit houdt als jij niet kan, dan zou ik niets betalen voor die bijrijder. De ruiter helpt je paard immers niet zo enorm omhoog, en uit ervaring weet ik dat zelfs paarden fit houden moeilijk is voor veel ruiters via training. Ik zou ze ook gratis laten komen moest ik iemand zoeken, want ik heb ook altijd gratis mogen rijden. Ik zou echter nooit voor een bijrijder gaan aangezien de meesten hier meer kwaad dan goed doen, en na al die training die je in je paard steekt... je wilt dat niet ongedaan maken door een sukkel die even denkt dat ze het weet.

Ik ben zelf een "bijrijder", maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik mezelf moet noemen. Ik betaal niets, behalve dan voor spullen, eigen planningen, clinics,de verzorging, etc. In feite betaal ik haar tuig en alles erop en eraan, ik betaal voor traningsspullen, poetsgerief en ik mest uit, maak schoon, hou haar fit en leid ze op. Haar eigenaar is een man die veel werkt en heel graag met paarden bezig was vroeger, en nu houd hij gewoon een paard omdat hij dat leuk vind om naast zijn ezels in de weide te zien staan, plus, hij zocht iemand om veilig met twee te kunnen koetsen. Hij werkt niet met haar en ik ben, zoals hij het graag zegt "De eigenaar in praktijk". Het koetsen gebeurt ook heel erg sporadisch, meestal een keertje in de zomer. Ik maak iemand anders blij door zijn paard blij te houden én ik hou mezelf blij door me met haar bezig te houden. Eigenlijk bestaat iets beters niet.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:56

Ik zou mijn bijrijder niet betalen. Die bijrijder moet maar blij zijn dat hij/zij überhaupt een bijrijdpaard heeft. Ik zou wel een klein bedrag geven als ik/zij elke week trouw de stal komt uitmesten ofzoiets.

Kidrauhl
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:59

Ik betaal 50 euro per maand om 2 x in de week te mogen rijden. Dit vind ik echt niet erg als ik kijk naar wat ik allemaal mag met die pony en wat ik allemaal krijg (binnen bak, hindernissen). Ik vind het echt niet erg om klusjes zoals poepscheppen in de wei te doen, maar als ik dan ookal 50 euro betaal, vind ik dat een beetje overbodig eerlijk gezegd.(dit hoef ik dan ook niet te doen)

Als ik een eigen pony had en een bijrijder/verzorger zocht zou ik wel vragen voor een kleine bijdragen. Als dit niet zou kunnen financieel bij diegene, zou ik wel vragen of ze dan wilt helpen met klusjes rondom stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:44

Jeika schreef:
Ik zou mijn bijrijder niet betalen. Die bijrijder moet maar blij zijn dat hij/zij überhaupt een bijrijdpaard heeft. Ik zou wel een klein bedrag geven als ik/zij elke week trouw de stal komt uitmesten ofzoiets.


Wij hebben onze ruiter(s) altijd betaald: de paardjes werden er beter van, kwamen geklasseerd terug van concours en stegen in waarde. Een van de ruiters is ook echt professional (prix amazone en dressuurstal), dus werd echt ingehuurd. Maar ook bij de anderen: alles werd betaald: lessen, startpas, concoursen (en prijzengeld was voor hen). .... Het zou voor mij anders zijn als er iemand kwam aankloppen die in mijn ogen niet zoveel zou toevoegen aan het rijden van de paardjes, behalve dan de dagelijkse beweging en zelf ervaring opdoen..... maar dan nog zou ik geen bijdrage vragen, zou er alleen zelf niet voor betalen. Dan zou het een mooie kans zijn voor diegene die graag wil rijden en ervaring op zou willen doen. Het stomme is alleen: veel van die meiden zien zichzelf al als de nieuwe Anky en vinden dat ze al heel wat kunnen..... Nog geen wedstrijd gestart ooit, maar wel alles weten zogenaamd.... Bescheidenheid mist er....

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:26

Kidrauhl schreef:
Ik betaal 50 euro per maand om 2 x in de week te mogen rijden. Dit vind ik echt niet erg als ik kijk naar wat ik allemaal mag met die pony en wat ik allemaal krijg (binnen bak, hindernissen). Ik vind het echt niet erg om klusjes zoals poepscheppen in de wei te doen, maar als ik dan ookal 50 euro betaal, vind ik dat een beetje overbodig eerlijk gezegd.(dit hoef ik dan ook niet te doen)

Als ik een eigen pony had en een bijrijder/verzorger zocht zou ik wel vragen voor een kleine bijdragen. Als dit niet zou kunnen financieel bij diegene, zou ik wel vragen of ze dan wilt helpen met klusjes rondom stal!


Vind dat altijd zo raar...
Net of 50,- zo'n wereldbedrag is.
Ik betaal ook het eten van mijn paarden... Helaas moet ik daarbij ook uitmesten.
Kan ze natuurlijk ook op vol pension zetten, maar dan praat je over 300,- pm per paard :Y)
Daarnaast nog de rest natuurlijk.