Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:26

niet alle verzorgers zijn niet te vertrouwen :)
EN sorry dat ik het zeg maar eigenaren zijn soms ook wel een beetje veeleisend tegen de jongere verzorgers:) ben zelf al wat ouder dus kan wat hebben . maar die jongere kinderen niet echt...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:23

Saffire, ik kies ook bewust niet voor jongere bijrijders ;).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:57

saffire schreef:
EN sorry dat ik het zeg maar eigenaren zijn soms ook wel een beetje veeleisend tegen de jongere verzorgers:) ben zelf al wat ouder dus kan wat hebben . maar die jongere kinderen niet echt...

Omdat niet iedereen jonge verzorgers kan gebruiken misschien dat mensen dat eens moeten beseffen. Het is geen stokbroodje dat je even uitleent. Het gaat om een levend en onvoorspelbaar dier dan kun je niet zomaar iedere 13 jarige bij los laten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:31

Tigra_ schreef:
saffire schreef:

Omdat niet iedereen jonge verzorgers kan gebruiken misschien dat mensen dat eens moeten beseffen. Het is geen stokbroodje dat je even uitleent. Het gaat om een levend en onvoorspelbaar dier dan kun je niet zomaar iedere 13 jarige bij los laten.

En daarom ben ik heel erg voor oudere verzorgers, mede door waar mijn paard tegenwoordig gestald staat.
Vroeger had ik ook jonge verzorgster, maar toen stond pony op een manege, heel ander verhaal krijg je dan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:15

Maar ook de oudere verzorgsters zijn niet even betrouwbaar.
Heb verzorgsters gehad van jong tot oud, van gevorderd tot beginner.
Heb ondertussen al verschillend dingen meegemaakt, zoals in het bos je paard afraggen tot stelen.

Tegenwoordig moeten de verzorgsters lessen bij mij afnemen en mogen niet meer zo maar met mijn paarden van de dam af.

Op dit moment zoek ik een verzorgster / bijrijder voor mijn driejarige ruin.
Had ik laatst iemand gevonden, ging super met proefrijden. Belt ze me een paar dagen later op dat ze het toch niet gaat doen.
Terwijl ze met proefrijden helemaal lyrisch was en het helemaal zag zitten.
De reden, ze voelde zich toch niet zeker genoeg om op een jong paard te rijden???
Dit wist ze toch dan ook voordat ze kwam voor proefrijden.

Dit is echt letterlijk één van de vele verzorgsters die ik gehad heb.
Het is wel eens zo gek geweest dat ik er tien in één jaar versleten heb ( dit waren voornamelijk jonge meiden).

De reden dat ik geld vraag in de vorm van les is, dat je dan toch de mensen krijgt die er tijd en geld in willen steken.
Heb afgelopen jaren zoveel voorbij zien komen, die idd dachten van lekker gratis paardrijden en niets te hoeven doen.

Gelukkig zijn er ook nog goede verzorgsters te vinden en daar heb ik gelukkig er een paar van gevonden.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:45

Het is gewoon moeilijk om verzorger te vinden die je past maar ook andersom, een verzorgpaard wat bij je past :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:05

Dat is waar, match van 2 mensen (soms meer) en een paard valt niet altijd mee.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:58

meerdere verzorgers lijkt me zoiezo nie alles , ieder rijd toch net wat anders , en ik vind je kan beter 1 goede hebben en daar goede afpsraken mee maken :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:00

myk_en_shant: Dat ken ik heel goed, frustrerend is dat.

Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die 2 of 3 keer wat klusjes in en om de stal wil doen en de paarden beweging wil geven maar het lijkt wel of er echt niemand is dit hier hier interesse in heeft.

Ik krijg of reacties van mensen die zeggen dat ik veeleisend ben of reacties van mensen die het heel graag zouden willen doen maar wegens tijdgebrek niet kunnen of te ver weg wonen.

Dit is mijn advertentie: http://www.bokt.nl/markt/ad/212385/paar ... er-gezocht

Dus als iemand nog wat weet hoor ik t graag!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 19:40

saffire schreef:
meerdere verzorgers lijkt me zoiezo nie alles , ieder rijd toch net wat anders , en ik vind je kan beter 1 goede hebben en daar goede afpsraken mee maken :)

Dat ze anders rijden is geen enkel probleem, als ze maar niet aan mond lopen te smokken en niet zitten te butsen.
Mijn pown liep gewoon in de kinderlessen mee terwijl ik er mee startte, geen enkel probleem dat iedereen anders rijdt, ze zijn niet gek, weten echt wel wie er op zit.

Posch, wat is veeleisend? Vind het wel mee vallen, wat jij schrijft is waar meestal het pony verzorger zijn op uit draait en je biedt er ook bij aan dat er gereden kan worden.
En om kunnen gaan/ervaring hebben met jong vrolijk ondeugend spul als je dat hebt staan is gewoon een must voor de veiligheid.

Vaak wordt door verzorgers potentieel verzorgers vergeten dat "wij" als eigenaren verantwoordelijk blijven als er iets gebeurt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:50

Hier ook al kinderen gehad die de pony s willen verzorgen, maar zo makkelijk ligt het niet. Ik heb 3 veulens, jaarlinghengst (heeft nog af en toe een los achterbeentje als hij schrikt en hij is pijlsnel), 2 jarige (die wel een jolig kan doen en dan bokkend langs je heen door het land vliegt), en een 5jarige die wel bomproof is. dus ja ik wil liever geen kinderen in het land. ik ben dan zo n tester die stiekem doet alsof ze niet thuis is en dan even kijkt wat er gebeurt. ooit een keer aangegeven dat ze terug mochten komen als de pony s op stal stonden, nou je raad het al 3dagen later (ipv een maand) liepen ze alweer het erf op. oh niemand thuis, baf stroom eraf zo tussen de draden het land in. Ja zo n dingen wil ik dus niet he. ben er toen ook op afgestapt. is gewoon gevaarlijk, had de hengst daar gestaan, dan was het feest geweest

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:15

Sjolvir schreef:
saffire schreef:

Dat ze anders rijden is geen enkel probleem, als ze maar niet aan mond lopen te smokken en niet zitten te butsen.
Mijn pown liep gewoon in de kinderlessen mee terwijl ik er mee startte, geen enkel probleem dat iedereen anders rijdt, ze zijn niet gek, weten echt wel wie er op zit.

Posch, wat is veeleisend? Vind het wel mee vallen, wat jij schrijft is waar meestal het pony verzorger zijn op uit draait en je biedt er ook bij aan dat er gereden kan worden.
En om kunnen gaan/ervaring hebben met jong vrolijk ondeugend spul als je dat hebt staan is gewoon een must voor de veiligheid.

Het is allemaal wat denk ik, maar toch al zou ik ook ooit een eigen paard hebben , denk ik niet dat ik meerdere verzorgers daar voor zo willen :)

Vaak wordt door verzorgers potentieel verzorgers vergeten dat "wij" als eigenaren verantwoordelijk blijven als er iets gebeurt.

het is allemaal wel wat denk , maar ik denk dat meerdere verzorgers sneller tot conflicten leid dan wanneer je er maar een hebt :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:54

Als je maar één paard hebt is het naar mijn ervaring idd verstandiger om één verzorgster te hebben.
Maar bij meerdere paarden heb ik de ervaring dat verzorgsters afhaakten door het vele werk.
Dus heb nu bij bijna alle paarden één verzorgster. Tot nu toe werkt dit het beste.
Daarnaast heb ik een verzorgster die af en toe de paarden verzorgd / bijrijd zodra de vaste verzorgster niet kan.
Gelukkig heb ik een leuk team bij elkaar kunnen sprokkelen en heb nog ruimte voor
één verzorgster / verzorger voor een net beleerd ruintje. Alleen de zoektocht hiernaar gaat erg moeizaam.
Voornamenlijk door de redenen die in dit topic besproken word.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:28

myk_en_shant: Als je inderdaad maar paard hebt is het verstandiger om 1 verzorger aan te houden. Ik ben nu al maanden op zoek naar iemand die 2 of 3 dagen per week wil rijden en verzorgen maar iedereen wil betaald krijgen...

Ik ben het eigenlijk spuugzat dat zoveel meiden die mentaliteit hebben, en dat wil later een eigen paard .... :o? Dan gaan ze zich nog mooi verkijken op wat alles kost en wat erbij komt kijken.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:46

whaaaaaaaaah leuk topic en zoooooooo herkenbaar, ik heb er ook een aantal gehad.

* na een aantal x rijden en ze zou M nivo zijn: ik vind hem toch net te klein voor mij, en ja ik wil geen geld betalen, zelfs geen eur 30 per maand. Het M nivo bleek B/L te zijn hahaha
* ik wil hem heel graag rijden, ik rijd L nivo, heb geen wedstrijd ervaring maar kan misschien over een half jaartje mee betalen.
* 1 Avond van te voren afgebeld voor proefrijden, ja nu ik erover nadenk vind ik t toch wel veel geld
* 2 dagen van te voren afgebeld: ja ik kan maar een half jaar want daarna ga ik studeren
* nee toch maar niet want ik moet op de brommer komen en ik vind t net te ver weg en heb geen geld om mee te betalen.

En ja mijn paard staat volpension, ze hoeven dus niks te doen en we hebben ook nog een binnenbak dus er kan altijd gereden worden.

Na deze frustraties laat ik nu dus mijn lesgeefster hem zo nu en dan eens extra rijden. Wat een drama om een goed iemand te vinden die dus een heel klein beetje mee wil betalen voor t gebruik van je paard en al je spullen.

Ze willen tegenwoordig alles gratis en hebben dan ook nog een hoop eisen, nou dan maar niet hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:15

Sjemira en Posh, ligt dat ook niet aan de leeftijd van die mensen :o ?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:24

Sees schreef:

nope: allemaal half in de 20 en 1 zelfs rond de 40 jaar oud, bij mij hoeven ze dan ook niks te doen van klusjes ofzo alleen maar mijn paard trainen. Enige wat ik niet wil is dat ze met mijn paard op buitenrit gaan. en de enige eis die ik heb is lessen met mijn paard.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:53

Pff wat een negatief beeld van bijrijders zeg.. bij voorbaat gaan jullie er al vanuit, het zal wel weer niets zijn.

Heel eerlijk. Ik ben intens gelukkig met het paard wat ik nu rijd voor niets.
Maar als ik hier weg moet dan of koop ik mijn huidige paard over, of ik stop helemaal met paardrijden.

Ik heb jarenlang mijn eigen paarden gehad en waar ik nu sta heb ik ook mijn huidige paard volledig tot mijn beschikking.

Ik ben een trouwe hond en rij al bijna 6 jaar op mijn huidige stal.
Tegen weer en wind in sneeuw en regen.
Ik betaal zelf de hoefsmid en de tandarts wanneer ik het nodig vind om ze te laten komen en heb dus alle vrijheid. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en mijn eigen tuig voor dr gekocht. Mokzalf nodig? Geen probleem ga ik halen en ik rij er 12km voor op en neer om dr benen in te smeren.

Maar noem het maar noten op mijn zang hebben. Maar ik heb dus geen zin om 100 euro per maand excl les te betalen en dan maar naar de pijpen van de eigenaar te dansen. Daar ben ik te veel eigen paard voor gewend.
Ik bepaal graag zelf hoe ik rij en ik wil met liefde en plezier lessen en mezelf verbeteren maar alles in overleg en niet opgelegd.
Begrijp me goed, in overleg met de eigenaren doe ik alles voor mn paardje.

Maar ik ga niet voor een ander rijden wanneer die constant naast de bak staat te commanderen. Dan stap zelf maar op.
Als ik rij wil ik ook het vertrouwen hebben.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:22

@amvbeek: wou dat er meer zoals jou waren, dat jij zelf t tuig hebt gekocht en mokzalf gaat halen etc etc wil zeggen dat je er serieus mee bezig bent. Maar realiseer je wel dat niet alle mensen zoals jij zijn. Wat ik meemaak is echt dat ze niets willen doen, niets willen betalen en dat ze ook nog een hoop noten op hun zang hebben en heel snel afhaken. Snel al iets te ver vinden etc etc.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:37

Amvbeek schreef:
Pff wat een negatief beeld van bijrijders zeg.. bij voorbaat gaan jullie er al vanuit, het zal wel weer niets zijn.

Heel eerlijk. Ik ben intens gelukkig met het paard wat ik nu rijd voor niets.
Maar als ik hier weg moet dan of koop ik mijn huidige paard over, of ik stop helemaal met paardrijden.

Ik heb jarenlang mijn eigen paarden gehad en waar ik nu sta heb ik ook mijn huidige paard volledig tot mijn beschikking.

Ik ben een trouwe hond en rij al bijna 6 jaar op mijn huidige stal.
Tegen weer en wind in sneeuw en regen.
Ik betaal zelf de hoefsmid en de tandarts wanneer ik het nodig vind om ze te laten komen en heb dus alle vrijheid. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en mijn eigen tuig voor dr gekocht. Mokzalf nodig? Geen probleem ga ik halen en ik rij er 12km voor op en neer om dr benen in te smeren.

Maar noem het maar noten op mijn zang hebben. Maar ik heb dus geen zin om 100 euro per maand excl les te betalen en dan maar naar de pijpen van de eigenaar te dansen. Daar ben ik te veel eigen paard voor gewend.
Ik bepaal graag zelf hoe ik rij en ik wil met liefde en plezier lessen en mezelf verbeteren maar alles in overleg en niet opgelegd.
Begrijp me goed, in overleg met de eigenaren doe ik alles voor mn paardje.

Maar ik ga niet voor een ander rijden wanneer die constant naast de bak staat te commanderen. Dan stap zelf maar op.
Als ik rij wil ik ook het vertrouwen hebben.

'Jullie'??

Ik gok zo maar dat de eigenaren van jouw paard zelf niet of nauwelijks rijden ?

Mijn bijrijders hoeven niets te kopen, als ze iets missen of iets is stuk, geven ze dat door en dan koop ik het. Tuig mogen ze niet kopen, mijn paarden hebben goed passend tuig en dat houd ik graag zo. Als het goed is, zijn de bijdrage en het feit of je verplicht wordt te lessen van tevoren bekend dus dan wéét je dat toch van tevoren en wordt het toch niet opgelegd?

Ik heb in totaal vier bijrijders gehad, twee ervan rijden nu nog, eentje heeft een eigen paard gekocht en staat nog steeds bij ons op stal (is zelfs meeverhuisd toen ze mijn pony nog reed) en de andere heeft mijn shetlander gekocht en staat bij ons op stal. Ik geloof dat dat dus al genoeg aangeeft wat voor eigenaar ik ben en wat voor 'relatie' ik heb met mijn bijrijders ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:41

Sjemira schreef:
Sees schreef:

nope: allemaal half in de 20 en 1 zelfs rond de 40 jaar oud, bij mij hoeven ze dan ook niks te doen van klusjes ofzo alleen maar mijn paard trainen. Enige wat ik niet wil is dat ze met mijn paard op buitenrit gaan. en de enige eis die ik heb is lessen met mijn paard.

Hm, mijn ervaring is dat vooral de < 25 jaar bijrijders niet willen betalen. Het hangt er wel een beetje vanaf hoe duur de lessen zijn hoor. Stel ik moet iedere week lessen à € 20,- (privéles), dan kost me dat al € 80,- per maand, als ik daarnaast dan ook nog € 70,- moet betalen voor het bijrijden an sich, zou ik dat ook teveel vinden :o.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:46

Sjemira: Maar mensen als AmvBeek 'jaag' je wel weg met in je advertentie al aan te geven dat je een bijdrage wil.

Hier hetzelfde verhaal, rijd een paard volledig voor de eigenaar. Tuig etc is aanwezig, mag het ook zelf meenemen, mits het past. Lessen en wedstrijden zien ze graag, maar is eigen keuze en ook zelf betalen.
Ik rijd dan ook met alles van mezelf behalve het paard en als er spullen nodig zijn, neem ik dit zelf mee, medische spullen kan ik ook bij eigenaar aankloppen.

Ik heb totaal geen moeite met een mee te betalen aan het paard in deze vorm. Maar een maandelijkse bijdrage vind ik niet het belangrijkst, dit geld stop ik liever in lessen etc. Ook al gaat het niet om een bepaald bedrag, ben ik afgeknapt op deze advertenties.
Daarbij zijn waar ik ben gaan kijken de gene die een bijdrage vroegen ook de gene die het minste 'te bieden' hebben. Vaak idd mensen die zelf 1 paard op pension hebben en zelf fanatiek met dit paard rijden.

De keuze is niet zo moeilijk als ik kiezen tussen een fulltime paard onder mijn hoede waar ik niet voor betaal. Of een paard waar ik de 2e ruiter voor wordt, 2-3 vaste dagen mag rijden, een bijdrage betaal, (verplicht) moet lessen en een eigenaar die meer 'in je nek hangt'.

Nu scheelt het wel dat mijn niveau zo is, dat ik zelfstandig een paard kan rijden en verbeteren (uiteindelijk). Maar mijn niveau ook niet zo is, dat ik er geld voor zou vragen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:49

Moet hier toch eens ff zeggen... voor wie hou jij een paard, voor jezelf of voor een ander?
Als je een verzorger/bijrijder nodig hebt om financieel rond te komen of om tijd genoeg te hebben ben je in mijn ogen niet geschikt als paardeneigenaar,hoe geweldig je je paard ook verzorgt, mss 1000x beter dan iemand die het financieel wel aankan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:54

Sees schreef:
'Jullie'??

Ik gok zo maar dat de eigenaren van jouw paard zelf niet of nauwelijks rijden ?

Mijn bijrijders hoeven niets te kopen, als ze iets missen of iets is stuk, geven ze dat door en dan koop ik het. Tuig mogen ze niet kopen, mijn paarden hebben goed passend tuig en dat houd ik graag zo. Als het goed is, zijn de bijdrage en het feit of je verplicht wordt te lessen van tevoren bekend dus dan wéét je dat toch van tevoren en wordt het toch niet opgelegd?

Ik heb in totaal vier bijrijders gehad, twee ervan rijden nu nog, eentje heeft een eigen paard gekocht en staat nog steeds bij ons op stal (is zelfs meeverhuisd toen ze mijn pony nog reed) en de andere heeft mijn shetlander gekocht en staat bij ons op stal. Ik geloof dat dat dus al genoeg aangeeft wat voor eigenaar ik ben en wat voor 'relatie' ik heb met mijn bijrijders ;).

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik koop ook alles zelf, wil m'n bijrijdster wat kopen kan, mag. Maar alleen dekjes of halsters. Zadels en hoofdstellen blijft ze vanaf. Ze kan met suggesties komen, maar daar houdt het ook wel mee op. Zeker met jonge ruiters (waar ik met mijn wat kleinere pony nou eenmaal wat sneller mee te maken krijg dan met grotere, oudere ruiters), is het soms even uitkijken geblazen wat je nu weer in huis haalt, en of ze verstand van zaken hebben, want jonge, nieuwe ruiters zullen niet al het verstand hebben (en dat vraag ik ook niet van ze!) maar mogen zich dus niet bemoeien met dingen die het welzijn van mijn pony kunnen beinvloeden; ik bepaal wat ze te eten krijgt, hoeveel ze te eten krijgt en dat soort dingen, evenals het tuig waarmee gereden wordt of wanneer ze een zalfje of wat dan ook nodig heeft, omdat ik daar wel het verstand van heb voor mijn pony en een jongere ruiter nou eenmaal een stuk minder.

Wat betreft de bijdrage, het is ook nooit goed; zet je het in de advertentie, ben je een gier en gun je een ander niks, zet je het er niet in, dan ben je achterbaks als je het pas met de kennismaking zegt, want dan heb je iemand zijn tijd verspild.

Kijk, koop je van dag 1 af aan al (met toestemming!) de spullen, tuig, et cetera, dan zal het meer als je eigen paard aanvoelen. Maar bedenk je wel dat dit niet bij iedereen zo werkt en niet iedereen daarvan gecharmeerd is. Zoals al aangegeven werd, de eigenaar zelf zal dan wellicht een stuk minder met het paard doen.

En of dat je wel of niet met je eigen paard rijdt, moet weinig uitmaken lijkt mij. Ik ben zelf ook iedere dag bij m'n paard, ik zal er lang niet iedere dag op rijden maar als ik wil rijden, dan ga ik rijden, ook al betaalt mijn bijrijdster. Daar spreek je vaste dagen voor/mee af en dat is een ieders goed recht om daar geld voor te vragen. Of je daar zelf wel of niet op rijdt moet geen bal uitmaken.

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik vraag geen bijdrage omdat ik niet rond kan komen anders of dat ik d'r niet kan onderhouden, en ik ben geen vervelende hijgende eigenaar, maar ik wil wel dat er verantwoordelijk met m'n pony om wordt gegaan. En helaas, dan is vaak de enige manier om enigzins "zicht" en "controle" daarop te houden, door een bijdrage te vragen en te vragen hoe het is gegaan. Al vind ik dat laatste zelf meer dan normaal, daar zou je geen hijgende eigenaar mee worden lijkt me, omdat het voor jezelf ook handig is om te weten wat er is gebeurd met je paard toch?

Maar voor veel jonge bijrijdsters die zelf nog niet in de positie zijn geweest om zelf een paard aan te schaffen, is dit moeilijk te bevatten. Want tja, als je bijrijdpaard kapot is, ga je vaak door naar de andere of ga je weer op de manege rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:13

Met dat laatste ben ik het eens. Waarom is het vervelend als een potentiële bijrijder zegt dat hij het niet wil doen vanwege de kosten, dat mag toch?

Andersom zeggen eigenaars immers ook dat een bijrijder die niet betaalt weg mag blijven, schijnbaar kunnen zij die 20,50 of 100 euro per maand ook niet 'missen'.