Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:19

Sees schreef:
Als jij daadwerkelijk vindt dat een Z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die nog nooit een wedstrijd heeft gereden denk ik zo maar dat wij een héél ander idee hebben van hoe een paard correct gereden dient te worden ;). Ik roep niet zo maar iets, ik baseer mijn mening op ervaring en daar valt simpelweg niet over te twisten ;). Dat jouw mening anders is, is prima. Wedstrijdniveau betekent voor mij gewoon niets. Ik heb ook wedstrijden gereden, en ook nog best hoog maar ook ik heb nog steeds eye-openers na 6 jaar in het zadel en die krijg ik niet op wedstrijd maar tijdens les. Veel ruiters die actief rijden op een bepaald niveau hebben een bepaalde poeha en daar ben ik allergisch voor :D.

Nu moet ik zeggen dat de hele dressuurwereld me sowieso niet meer zo trekt. Ik vind (LET OP: menignalert :)) dat de dressuurwereld en bijbehorende instanties hopeloos achter lopen in hun denkwijze en manier van handelen in vergelijking met veel andere takken van de paardesport.

Mijn mening is dat ik liever in mezelf investeer en dat ik samen met mijn paarden onder goede begeleiding iets leer dan dat een ander het er wel even in zal rijden waarvoor ik moet betalen. Sowieso zou ik niet snel iemand inschakelen maar zou ik dat wel doen dan moet diegene wel een diploma én ervaring hebben.

Ik heb een aantal maanden geleden meegedaan aan deze discussie. Ik ben nu inmiddels al een half jaar verder met mijn 'nieuwe' bijrijd paard (KWPN) en heb nu een hele andere mening. Ik sluit me nu helemaal aan bij deze mening van sees! Ik betaal wel is waar niks voor het paard en de overige kosten, maar betaal wel wekelijks privé les van de eigenaar van het paard. (Wat ook wel mag want ze is gediplomeerd). Ik heb nog nooit wedstrijden gedaan maar door haar rijd ik nu op L niveau. Dit is heel wat anders dan Z natuurlijk, maar ik bedoel te zeggen dat wedstrijd ervaring niks te maken heeft met hoe goed iemand kan rijden..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:27

chelle_dora schreef:
Ik denk ook niet dat iemand het een ander kwalijk neemt, maar het kan wel zo zijn dat iemand komt kijken, en dan zegt niet genoeg tijd te hebben of niet de tijd te hebben die jij in gedachten had, en van daaruit besluit af te zien. Als je iemand 'zoekt' voor doordeweeks 2x en in het weekend 1x bijvoorbeeld, en de persoon kan alleen in het weekend, dan kan diegene in het weekend nog zoveel tijd hebben, maar dat sluit dan gewoon niet aan natuurlijk :)

Heeft mijn bijrijdster het een keer druk vind ik het ook niet erg, maar als het systematisch wordt en blijkt dat ze maar 1x per week kan in het weekend, dan ga ik ook even praten want dat is niet wat er afgesproken is natuurlijk :)

Het kan altijd zo zijn dat school ineens een langere periode drukker wordt, maar wel is het handig om dit goed naar elkaar te communiceren; ook in de "proefperiode" en als je zoiets aangaat. :) Weet wat je zelf kan, of je nou scholier, werkende of werkloos bent; je moet wel weten wat je wel en niet kan qua tijd, en kan je het niet, houd jezelf en de ander dan ook niet voor dat het wél kan :) Daar gaan er gewoon een hoop al mis denk ik :)

Eens. Ik denk dat je als bijrijder ook duidelijk moet zijn voor jezelf, ook al zou je nog zo graag willen als de eigenaar iemand nodig heeft voor 3x per week en je kan maar 1x dan houd t op lijkt me. Tenzij er nog eentje bijkomt bv zodat er uiteindelijk wel aan de gevraagde keren voldaan kan worden.

Vroeger ging ik geloof ik zo ongeveer elke dag, bij mijn eigen 6x per week en nu 1-2x per week, ligt aan t weer. Al hebben we nu het grondwerk weer ontdekt en gezien ze aan huis staan is dat goed te doen als t wel/niet/wel/niet naar regen lijkt te gaan.

Hoe doen de eigenaren het bv als je bijrijdster (even ervanuitgaande dat je er 1 hebt) bv ziek is en je zelf echt op die dagen niet kan door bv werk oid? Heb je dan altijd een plan B of is er dan echt een heel erg groot probleem? Want dat lijkt me zo eng. Als ik ziek was kon ik op mijn phster bouwen, maar als je zo niet staat dan moet je toch wel inventief worden denk ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:32

Breghje: regel ik met stalgenoten. Verder hoef ik sowieso niet elke dag naar stal te gaan. Paard staat volpension en gaan overdag altijd de bospaddocks in (tenzij het echt pisweer is).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:34

Sees schreef:
ook ik heb nog steeds eye-openers na 26 jaar in het zadel en die krijg ik niet op wedstrijd maar tijdens les. Veel ruiters die actief rijden op een bepaald niveau hebben een bepaalde poeha en daar ben ik allergisch voor :D.

Nu moet ik zeggen dat de hele dressuurwereld me sowieso niet meer zo trekt. Ik vind (LET OP: menignalert :)) dat de dressuurwereld en bijbehorende instanties hopeloos achter lopen in hun denkwijze en manier van handelen in vergelijking met veel andere takken van de paardesport.

Mijn mening is dat ik liever in mezelf investeer en dat ik samen met mijn paarden onder goede begeleiding iets leer dan dat een ander het er wel even in zal rijden waarvoor ik moet betalen. Sowieso zou ik niet snel iemand inschakelen maar zou ik dat wel doen dan moet diegene wel een diploma én ervaring hebben.

EENS! Echt! Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden maar wel heel veel geschreven/gegroomd/geringmeesterd en noem maar op, en degenen met de grootste bek reden het slechtste, hoop trek en pluk werk en degenen die lekker met t paardje bezig waren en goede proefjes neerzetten die hoorde je niet. Aan de andere kant is een proefje (niet voor mijzelf) dan weer wel een leuk ijkpunt om te kijken waar je staat als combinatie. Een protocol met veel commentaar daar kan je dan weer wat mee.

Ik was verslaafd aan les, elke week had ik les jarenlang, heerlijk! Mijn instr heeft Orun (even geen idee meer welk niveau, maar ze is er nu nog mee bezig dus dat zit wel snor) ik heb een Deurne instr gehad...... nou doei dan :') .... en degene waar ik het allerliefste les van zou willen hebben (maar toen was mijn paard al stuk) is Zooist hier op bokt. Die vind ik zo fijn rijden! Mijn instr werkt op dezelfde manier gelukkig alleen dan op Z niveau ipv GP niveau.

Zodra je geen Aha momenten meer hebt, moet je stoppen vind ik. Elk paard is anders, vraagt een andere aanpak en aanpassingen. De ruiter voegt zich naar t paard, niet andersom.

joyce B

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:55

In beginperiode had ik afspraken met stalgenoten dat we voor elkaar losgooiden. Ook net pensionhouder afgesproken dat pony elke dag in de paddock kwam. die hielden zich daar echrer niet aan hoorde ik van bijrijdster. ook snel vertrokken.
daarna alleen maar gehad dat pony elke dag hele dag tot 24/7 buiten stond. Sloeg zelf toen ook regrlmatig dagje over of kwam alleen even ' s avonds checken of alles nog goed was als hij op weitje cerder van stal stond.
Nu thuis dus nu is het wel een geregel om het schema rond te krijgen als we weg moeten maar in noodgevallen volstaat een dagvoorraad (of meer) ruwvoer ook...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:05

Mijn mening: ik ben nu 26 jaar actief in de paardensport. Ik ben, zoals het toen hoorde ;), begonnen met dressuur. Wedstrijden, clubkampioenschappen de hele reutemeteut. Toen ben ik me gaan oriënteren op andere vlakken, springen, endurance, rechtrichten, SGW. Overal pikte ik wat van mee. Ik heb de klassiek geschoolde instructeurs/instructrices per toeval ingeruild voor een westerninstructrice en dat terwijl ik 'gewoon' Engels rijd en mijn ogen gingen open, wat een wereld van verschil in de manier van rijden!

En hoe langer ik actief ben in de paardensport, hoe meer de manier waarop de hogere dressuurklassen veelal bereikt worden me gaat tegenstaan :o. En daaróm zegt (dressuur)wedstrijdniveau mij niets maar véél meer de manier waarop iemand iets bereikt en daarvoor hoeft men IMO geen wedstrijden te hebben gereden ;). Ik kan me best voorstellen dat het af en toe fijn is een ervaren iemand op je paard te laten rijden maar ik persoonlijk los dan liever zelf het probleem waar ik tegenaan loop op onder goede begeleiding dan dat ik iemand anders het op laat lossen. Dan leer ik er namelijk niets van ;).

Dit doortrekkend naar een bijrijder zou ik dus ook nooit betalen voor iemand om mijn paard te rijden, simpelweg omdat ik daar niet naar op zoek ben hoe handig of hoogopgeleid deze persoon ook is ;). Ik blijf van mening dat een bijrijder best iets mag betalen voor het rijden. Misschien dat als ik ooit die geldboom heb gevonden, ik er anders over denk :D.

Wat fijn xhorseloverx is dat je nieuwe bijrijdpaard en de (les van de) eigenaresse zo bevallen!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:07

Breghje schreef:
Hoe doen de eigenaren het bv als je bijrijdster (even ervanuitgaande dat je er 1 hebt) bv ziek is en je zelf echt op die dagen niet kan door bv werk oid? Heb je dan altijd een plan B of is er dan echt een heel erg groot probleem? Want dat lijkt me zo eng. Als ik ziek was kon ik op mijn phster bouwen, maar als je zo niet staat dan moet je toch wel inventief worden denk ik.

Ik heb de mazzel meerdere verzorgsters te hebben en 2 'oproep' verzorgsters, oude verzorgsters die aanblijven in geval van nood. (dat heb je met 5 pony's), er is altijd iemand om te voeren. Qua beweging maakt het niet uit, het zijn recreatieponys en ze staan op een weiland.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:26

joyce B schreef:
In beginperiode had ik afspraken met stalgenoten dat we voor elkaar losgooiden. Ook net pensionhouder afgesproken dat pony elke dag in de paddock kwam. die hielden zich daar echrer niet aan hoorde ik van bijrijdster. ook snel vertrokken. daarna alleen maar gehad dat pony elke dag hele dag tot 24/7 buiten stond. Sloeg zelf toen ook regrlmatig dagje over of kwam alleen even ' s avonds checken of alles nog goed was als hij op weitje cerder van stal stond. Nu thuis dus nu is het wel een geregel om het schema rond te krijgen als we weg moeten maar in noodgevallen volstaat een dagvoorraad (of meer) ruwvoer ook...

LovingTweety schreef:
Ik heb de mazzel meerdere verzorgsters te hebben en 2 'oproep' verzorgsters, oude verzorgsters die aanblijven in geval van nood. (dat heb je met 5 pony's), er is altijd iemand om te voeren. Qua beweging maakt het niet uit, het zijn recreatieponys en ze staan op een weiland.

Gem schreef:
Breghje: regel ik met stalgenoten. Verder hoef ik sowieso niet elke dag naar stal te gaan. Paard staat volpension en gaan overdag altijd de bospaddocks in (tenzij het echt pisweer is).

De eigeresse heeft ze ook aan huis, haar zus woont tegenover haar dus die valt in en ik nu uiteraard ook dus ik ben zeg maar plan C :) . En idd, zodra je merkt dat een stal niet aan je paardeneisen voldoet JoyceB, weggaan. Of idd 24/7 buiten, heerlijk! Dan ben je als eigenaar niet eens echt nodig, kan je best eens overslaan/ziek worden zonder dat je gemist word.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:29

Naja, voeren doen we wel, want de weilanden zijn nu kaal. Maar dat is een kwestie van een baal hooi het weiland in kiepen en klaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:38

LovingTweety schreef:
Naja, voeren doen we wel, want de weilanden zijn nu kaal. Maar dat is een kwestie van een baal hooi het weiland in kiepen en klaar.

Ja pcies, maar dat is desnoods nog te doen voor een ander als je bv echt ziek zou zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:43

Ja daarom! Ik heb hier geloof ik in geval van nood 8 opties. Waarvan 1 altijd kan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:47

Breghje schreef:

Ik ben 7 jaar lang iedere dag zelf gegaan behalve als ik met vakantie ging en dan regelden we dit met stalgenoten onderling. Als mijn bijrijders onverhoopt een keer niet kunnen, ga ik inderdaad zelf al redden ze zich ook wel een dagje zonder mij maar als ik meer dan een dag niet ben geweest (behalve op vakantie, dan stel ik me er op in) mis ik ze echt :o.

Breghje schreef:
EENS! Echt! Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden maar wel heel veel geschreven/gegroomd/geringmeesterd en noem maar op, en degenen met de grootste bek reden het slechtste, hoop trek en pluk werk en degenen die lekker met t paardje bezig waren en goede proefjes neerzetten die hoorde je niet. Aan de andere kant is een proefje (niet voor mijzelf) dan weer wel een leuk ijkpunt om te kijken waar je staat als combinatie. Een protocol met veel commentaar daar kan je dan weer wat mee.

Nou dit dus :j.
En dat wil overigens niet zeggen dat iedereen of degene die het paard van de dochter van Babootje rijdt ook zo is hoor maar ik ben gewoon niet zo onder de indruk van mensen die zeggen: ik heb Z gereden :o. So what, ik was Z startgerechtigd maar ik lijk nu af en toe wel een B ruiter :D en ook dáár is niets mis mee. Mijn paarden en ik zijn blijer nu dan toen.
Ik heb vroeger ook heel wat geschreven inderdaad, vond het erg leuk om te doen en voelde me als jong meisje apetrots dat ik in het juryhokje mocht zitten en mocht helpen ;).

Breghje schreef:
De ruiter voegt zich naar t paard, niet andersom.

So true :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:13

Hele post gemaakt, klapt bokt eruit :') Dan maar nog een keer :+

Als ik écht niet kan (en dan zal het meer door gebrek aan vervoer komen) dan kan ik gelukkig wel wat stalgenootjes een berichtje sturen met de vraag of een van hun even ervoor wilt zorgen dat ponylief buiten komt en de hooikratjes gevuld worden. Er is altijd wel iemand die d'r even buiten kan gooien. Maar omdat het voornamelijk vervoer is wat een probleem is (ik kan en mag zelf op het moment niet fietsen en vriendlief kan niet altijd taxi'en) kan ik altijd vragen of iemand me even op komt halen en thuis brengt, zijn genoeg stalgenoten en kennissen die in de buurt wonen gelukkig :)

Over het rij-niveau en verbeteren/verslechteren :)
Ik ben niet zo snel onder de indruk van een wedstrijd niveau of op wat voor paarden iemand eerder heeft gereden. Zo zijn er een paar meiden op mijn pony geweest die erop gingen zitten met de mededeling 'oh, die rijd ik zo naar beneden, tis maar een pony, hoe moeilijk kan het wezen' en er na een half uur knalrood vanaf kwamen, en zeiden dat ik een rotbok had :+
Pony had dan óf helemaal geen stap gezet (tja.. Merrie he :') ) of ze had het ze zo gruwelijk moeilijk gemaakt, want ze word niet graag in een houding gedwongen die pijn oplevert. Je moet ze niet omlaag trekken en duwen en dat is wel wat veel mensen inmiddels geleerd krijgen; een valse knik, beetje kneden en trekken en dan gaat dat koppie wel omlaag.. Ja tuurlijk.. Behalve bij die van mij, want ik heb nog nooit met gigantisch veel druk gereden en dat accepteert die pony niet. Ik vind het een hele fijne eigenschap, want dan kan ze ook niet zomaar hard in de mond worden.
Mijn wedstrijdniveau is helemaal een niveau van niks, als je de min in kan gaan met wedstrijdniveau's dan ga ik de min in :+ Ik heb nog nooit van m'n leven een wedstrijd gereden en kan een beetje rechtoe rechtaan, bochtjes om, een huppeltje over een hindernis en buiten rijden. Meer hoef ik ook niet te kunnen van mezelf, want ik rijd puur voor de lol en ik hoef ook geen dressuurcrack onder m'n kont, ik vind ze mooi om naar te kijken, maar niet om zelf te hebben :')
Daardoor krijgen bijrijdsters vaak al het idee dat ze mijn pony bij voorbaat al verbeteren met al hun kennis en kunde. En dat zal vast, ze zullen vaak een hoop kennis en 'kunde' hebben, maar hun kennis is niet mijn kennis, en hun kunde al helemaal niet de mijne :') Ik kan niet goed rijden, maar ik weet wel hoe mijn pony gereden moet worden. Iemand kan dus bij mij wel strooien met moeilijke termen, met truukjes te koop lopen die ze hebben gereden en de moeilijke ponies die zij allemaal naar beneden hebben gereden, maar dat zal mij echt aan m'n achterste oxideren, want ik vind het belangrijker dat iemand naar m'n pony kijkt, luistert én dus ook naar mij luistert.

Goed, toegegeven, ik volg nu ook zelf geen les (omdat ik niet van tevoren weet of ik die dag kan rijden qua energie) en ga dat op dit moment dus niet van mijn bijrijdster eisen. Wel verwacht ik van haar dat ze dan dus wel mijn tips aanneemt op de momenten dat ik erbij ben, en daar wat mee doet. Ik ben dan geen Orun instructrice, heb geen Z gereden, maar heb wel m'n eigen pony gereden, dus dat telt ook wel vind ik dan :') Een bijrijdster die niet naar me wil 'luisteren' die overleeft het niet lang, niet bij mij maar ook niet bij pony :+

Klinkt misschien een beetje gemeen of zelfs arrogant zoals ik het zo typ eigenlijk, en het komt misschien over als 'ik rijd mijn pony het beste' en dat is absoluut niet zo, er zullen er 100 zijn die d'r beter kunnen rijden, maar ik kén m'n pony wel het beste, en een ruiter die daar niet aan wil die komt ook niet rijden :) Tis leuk als ze een hoger niveau rijden (maar goed, dat doe je bij mij al snel) maar dat zegt niet dat ze ook daadwerkelijk verbeteren.. Dat is ook zo'n beetje m'n standaard antwoord geweest op het argument 'ja maar ik verbeter jouw pony dus ik hoef niet te betalen'.. Dat ik ze dan eerst erop wil zien alvorens ze dat roepen.. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:41

Gem schreef:
Sheran schreef:
Nog even over het schoolargument... naar mijn mening is dat vaak een kwestie van prioriteiten stellen. De schooldruk is nu niet hoger dan vroeger (dat weet ik, ik ben leerkracht), maar kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Mag ik binnenvallen Y;( ?
Ik vraag me af wat er onder "vroeger" verstaan wordt. Tien jaar geleden? Vijftien, twintig, nog langer geleden? Ik vind de schooldruk wel heel veel groter geworden dan wat ik onder "vroeger" versta en ik zal eerlijk zijn: stel dat mijn oudste 2 kinderen (middelbare school, vwo) nu een verzorgpaard zouden zoeken, zou ik niet staan te juichen als dat buiten de weekenden zou moeten gebeuren. Ze hebben doordeweeks echt heel veel schoolwerk te doen. De oudste heeft doordeweeks nergens tijd voor (behalve 's ochtends vroeg zijn krantenwijk) en de tweede heeft ruim genoeg aan 2 x p/w badmintontraining. Nu zijn het "gelukkig" geen paardenliefhebbers :+ . Mijn dochter zit nog op de lagere school en dan ben ik sowieso niet zo'n voorstander van andermans pony's verzorgen zonder dat ik daar zelf bij ben. (Maar ook zij is geen écht ponymeisje ;) )

:)
Met 'vroeger' bedoel ik, in mijn geval dus, de periode 1999-2005 :P. Natuurlijk is het zo dat sommige mensen meer moeite hebben met school dan andere (zelf had ik er vrij weinig moeite mee en hoefde ik haast nooit huiswerk te doen, terwijl klasgenootjes vaak langer bezig waren). Maar als ik zie wat de leerlingen nu opkrijgen en wat wij vroeger opkregen, zit daar weinig verschil tussen. Maar natuurlijk is het prima als mensen weinig tijd hebben door school. Het deel dat mij stoort is alleen dat ze een verzorgpaard willen, maar er geen prioriteit aan geven: ze gebruiken school als excuus terwijl ze de rest van de week wel allemaal andere leuke dingen kunnen doen die in de verste verte niet met school te maken hebben.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:50

Sheran daar ben ik volledig mee eens. Heb eens een verzorgster gehad die eerst aangaf dat ze bijna elke dag wel kon.
Puntje bij paaltje betekende dit maar één keer per week. En nog stelselmatig die ene keer afzeggen, maar wel bijna elke dag met vriendinnen de stad in gaan.
Prioriteiten stellen is blijkbaar zeeeeeer moeilijk, terwijl het tijdens de proefperiode wel super ging.
Na een aantal weken aangekeken te hebben en nog een paar keer aangemoedigd om te komen, heb ik haar toch verteld dat ze niet weer hoeft te komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:06

Breghje schreef:

Ik heb geen bijrijder/verzorger. Maar ik zou niet afhankelijk willen zijn van hun eigenlijk. De basisverzorging is voor de stalhoudster. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wat dat betreft heel weinig vertrouwen heb in mensen. Ik laat een ander mijn paard niet doen als het op eten aan komt, binnen zetten of stal mesten.
Er zijn maar 3 mensen die ik daar in vertrouw en 1 daarvan ben ik zelf. Dat is trouwens ook mijn afspraak met de stalhoudster. Als zij niet kan of ziek is doe ik het en als ik niet kan doet zij het. Als we alle twee niet zouden kunnen dan moet er 1 van ons dingen gaan verzetten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:21

Tigra, zou ik mogen vragen waarom je de verzorging niet uit handen durft te geven :o ? Ik laat anderen niet zo makkelijk met mijn paard aan het werk gaan maar een bakkie voer moet nog wel lukken, toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:38

Hier doen we de verzorging met elkaar. dus je mag heel veel zelf doen. maar als je wilt dat dingen voor je gedaan worden zul je moeten accepteren dat ook anderen he paard in en uit het land halen, paddock, stal en wei uitmesten op de dagen dat je er niet bent en voeren.

Dat wordt gedaan door ons clubje eigenaren en de meiden/dames die ons helpen in een rooster.
Dat rooster wordt in overleg vastgesteld en uiteraard kijken we of een persoon geschikt is of niet maar ook of een paard geschikt is voor ons of niet. Hele moeilijke paarden zijn hier geen optie...
Mijn eigen merrie moet iedereen het meest voor uitkijken. ik durf niet iedereen haar in het land los te laten, maar wel kan iedereen haar er weer uit halen. ook in en om de stal moet men goed opletten canwege voernijd en slaan naar andere paarden. Daar moet je dan niet net tussen lopen. Dat is san weer het nadeel van gtoepshuisvesting...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:01

chelle_dora schreef:
Als ik écht niet kan (en dan zal het meer door gebrek aan vervoer komen) dan kan ik gelukkig wel wat stalgenootjes een berichtje sturen met de vraag of een van hun even ervoor wilt zorgen dat ponylief buiten komt en de hooikratjes gevuld worden. Er is altijd wel iemand die d'r even buiten kan gooien. Maar omdat het voornamelijk vervoer is wat een probleem is (ik kan en mag zelf op het moment niet fietsen en vriendlief kan niet altijd taxi'en) kan ik altijd vragen of iemand me even op komt halen en thuis brengt, zijn genoeg stalgenoten en kennissen die in de buurt wonen gelukkig :)

Over het rij-niveau en verbeteren/verslechteren :)
Ik ben niet zo snel onder de indruk van een wedstrijd niveau of op wat voor paarden iemand eerder heeft gereden. Zo zijn er een paar meiden op mijn pony geweest die erop gingen zitten met de mededeling 'oh, die rijd ik zo naar beneden, tis maar een pony, hoe moeilijk kan het wezen' en er na een half uur knalrood vanaf kwamen, en zeiden dat ik een rotbok had :+
Pony had dan óf helemaal geen stap gezet (tja.. Merrie he :') ) of ze had het ze zo gruwelijk moeilijk gemaakt, want ze word niet graag in een houding gedwongen die pijn oplevert. Je moet ze niet omlaag trekken en duwen en dat is wel wat veel mensen inmiddels geleerd krijgen; een valse knik, beetje kneden en trekken en dan gaat dat koppie wel omlaag.. Ja tuurlijk.. Behalve bij die van mij, want ik heb nog nooit met gigantisch veel druk gereden en dat accepteert die pony niet. Ik vind het een hele fijne eigenschap, want dan kan ze ook niet zomaar hard in de mond worden.
Mijn wedstrijdniveau is helemaal een niveau van niks, als je de min in kan gaan met wedstrijdniveau's dan ga ik de min in :+ Ik heb nog nooit van m'n leven een wedstrijd gereden en kan een beetje rechtoe rechtaan, bochtjes om, een huppeltje over een hindernis en buiten rijden. Meer hoef ik ook niet te kunnen van mezelf, want ik rijd puur voor de lol en ik hoef ook geen dressuurcrack onder m'n kont, ik vind ze mooi om naar te kijken, maar niet om zelf te hebben :')
Daardoor krijgen bijrijdsters vaak al het idee dat ze mijn pony bij voorbaat al verbeteren met al hun kennis en kunde. En dat zal vast, ze zullen vaak een hoop kennis en 'kunde' hebben, maar hun kennis is niet mijn kennis, en hun kunde al helemaal niet de mijne :') Ik kan niet goed rijden, maar ik weet wel hoe mijn pony gereden moet worden. Iemand kan dus bij mij wel strooien met moeilijke termen, met truukjes te koop lopen die ze hebben gereden en de moeilijke ponies die zij allemaal naar beneden hebben gereden, maar dat zal mij echt aan m'n achterste oxideren, want ik vind het belangrijker dat iemand naar m'n pony kijkt, luistert én dus ook naar mij luistert.

*knip*

Klinkt misschien een beetje gemeen of zelfs arrogant zoals ik het zo typ eigenlijk, en het komt misschien over als 'ik rijd mijn pony het beste' en dat is absoluut niet zo, er zullen er 100 zijn die d'r beter kunnen rijden, maar ik kén m'n pony wel het beste, en een ruiter die daar niet aan wil die komt ook niet rijden :) Tis leuk als ze een hoger niveau rijden (maar goed, dat doe je bij mij al snel) maar dat zegt niet dat ze ook daadwerkelijk verbeteren.. Dat is ook zo'n beetje m'n standaard antwoord geweest op het argument 'ja maar ik verbeter jouw pony dus ik hoef niet te betalen'.. Dat ik ze dan eerst erop wil zien alvorens ze dat roepen.. :+

Weet je zeker dat jou poown niet een afstammeling is van mijn Friese merrie? _O- _O- _O- _O- Ik heb stalgenoten gehad die haar tot staatsgevaarlijk hebben uitgeroepen omdat ze haar in de wei niet te pakken kregen, alleen een zwarte reet met een opgeheven voetje kregen ze te zien en ze wisten dat ze zou meppen in dat geval, en meiden van 12 die haar met alleen een touwtje uit de wei konden halen zonder wat voor probleem dan ook. En idd, mensen die "me wel even voor wilden doen hoe t moest" (de trek en pluk brigade dus) konden het ISS van zeer dichtbij zien, die mochten zandhappen. Ik had dus ook een rotbok. :D Eenkennig zuur kreng was het, maar wel MIJN eenkennig zuur kreng en wees eerlijk, als eigenaar ken je je dier toch het beste???

Wel heel fijn te lezen dat veel mensen toch gewoon een betrouwbare achterban hebben waar ze op terug kunnen vallen.

Tigra, bij de laatste stal waar Bregh heeft gewoond was t ook in toerbeurt buiten en binnen zetten, en dat heeft zelden problemen opgeleverd omdat er eigenlijk maar één of twee rondliepen die er minder verstand van hadden en er was altijd iemand bij van stal zelf die ze dan overnam. En voer kan je evt toch in een bakje klaar leggen? Dan weet je zeker dat er niks fout kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:08

Breghje, op de een of andere manier trek ik dat soort paarden (merries) aan heb ik het idee... :') Nadat ik van m'n vorige merrie af was gevallen stonden ze op stal ook niet echt in de rij om d'r in beweging te houden, die had er een handje van om paarden random te trappen tijdens het rijden in de bak (merrie stond gewoon niet op d'r plek want staat nu bij de "nieuwe" eigenaren prima op d'r plek), en nu heb ik er weer zo een getroffen :+

Misschien heb ik het zelf ook wel in de hand gewerkt hoor, omdat ik d'r nooit hard in d'r bakkes heb getrokken en omdat ik d'r nooit zomaar aan een ander mee heb gegeven... :') Zo vind ze het wel leuk om met stalgenoten mee te draven aan de hand, ze noemen d'r "Terror Dora", bij mij is ze aan de hand een schat en kan ik d'r los meenemen.. Op m'n gemakkie :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:16

De vent die ik nu rijd..en ik heb dus expres een vent .. blijkt dus (nu is dat bij Friezels ook niet zo heel erg moeilijk) best wel dichtbij familie te zijn van mijn overleden merrie (via Feitse oa) _O- ... Feest der herkenning voor mij, alleen deze kroelt wél zonder tandjes :') ...Bregh kon kroelen, en dan was het 15 tellen na nú .. en dan moest je klaar zijn. Ze beet niet hard, maar even velletje om te laten weten dat t klaar was.

Er heeft zich op de laatste stal maar ééntje aangeboden om even te ruilen van paard, ik dus op een Arabiertje (meeeen ik had t idee dat ik m doormidden zou knippen als ik even been aan zou leggen _O- _O- ) en zij op mijn tank in spagaat voor haar idee. Nog nooit zoveel gelachen, zij reed Academisch en dus ook niks van trek en pluk, maar mijn merrie blies zich altijd op, oren naar achteren afijn... ze maakte niet veel vriendjes eigenlijk. :')

Maar idd, bij mij liep ze los van en naar de wei, bleef keurig bij me enz. Ze had geen bijnaam, buiten RotBok geloof ik hahahaha!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:51

Sees schreef:
Tigra, zou ik mogen vragen waarom je de verzorging niet uit handen durft te geven :o ? Ik laat anderen niet zo makkelijk met mijn paard aan het werk gaan maar een bakkie voer moet nog wel lukken, toch?

Omdat het weleens fout is gegaan. Toen ik mijn eerste pony had stond deze op dezelfde stal en was het hetzelfde als nu eigenlijk het was de stalhoudster of ik die de paarden deed. Tot we een keer allebei niet konden en we het overlieten aan een stalgenoot. Ze hoefde alleen de paarden binnen te zetten en de etensbak erin te hangen voer zat er allemaal al in. Ze heeft toen mijn pony wel binnen gezet maar geen eten gegeven. De rest van de paarden hadden wel eten gehad.
Sinds dien vertrouw ik zulke dingen een ander niet meer toe.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:36

Jullie houden het topic lang vol dames. Heb in het begin wel een paar keer gepost, maar daarna vooral stille meelezer geworden.

Sommige dingen zal je toch een verschil in mening houden wat betreft wel of niet betalen. Maar voor degenen die zeggen als ik 200 euro moet betalen (fulltime) dan koop ik wel een eigen paard heb ik 1 opmerking. Mijn paard heeft me vorig jaar aan stalling/dierenartsrekeningen en andere onvoorziene kosten ruim 7.000 euro gekost. Dus met een kleine bijdrage in de maand mag je jezelf echt in je handen knijpen. En dit jaar wordt ook weer leuk, meneer is uit zijn dure zadel gegroeid, dus er kan een nieuwe komen. Ik zou af en toe willen dat ik 3 dagen in de week kon bijrijden voor 75 a 90 euro in de maand.

Qua je paard verbeteren: Ik ben het met een aantal van de vorige posts eens dat rijniveau mij ook niet zoveel zegt. Als ik kijk na hoeveel ruiters in de M en Z echt met zo gruwelijk veel druk en gezaag rijden zou ik die nooit van zijn leven op mijn paard laten. Ik heb liever iemand die netjes zit, wat lef heeft en heel vriendelijk rijdt.

Ik moet binnenkort ook weer eens opzoek naar een andere bijrijder. Is alleen wel een lastige situatie. Mijn paard raakte vorig jaar januari geblesseerd. Op dat moment werd hij nog doorgereden. Hij is eindelijk hersteld en zodra ik mijn nieuwe zadel heb kunnen we weer aan de slag. We zullen alleen wel weer heel veel stappen terug moeten doen denk ik. Ik zat 1st te denken ik zoek iemand die handig is en het niet erg vind om hem 1st een maandje of 2 te verzorgen en dan pas te gaan rijden. Alleen als je na 2 maanden iemand voor het 1st op je paard laat en je vind het qua rijden niks en je besluit niet verder te willen met die persoon vind ik het ook weer zo banketstaaf. En qua rijden ben ik echt een verschrikkelijke zeikerd, zodra het duidelijk is dat Abdul niet blij is met een bepaald persoon op zijn rug is het gelijk klaar. Dus lastig lastig.
Een bijrijder is voor mij overigens meer voor het gemak dat ik 1 dag in de week naar de sportschool kan of eens wat anders kan doen, en iemand heb die kan gaan mocht ik een keer ziek zijn. Ik heb hem ruim een jaar fulltime zelf gedaan en dat was ook geen probleem, en mocht er een keer wat zijn is dat altijd met een stalgenoot te regelen. Om die reden ga ik denk ik ook een bijdrage vragen, een bijrijder is voor mij geen must, en ik vind het gewoon niet nodig om anders mans hobby te bekostigen. Maar mocht ik iemand vinden die ik echt een meerwaarde vind hebben voor mijn paard valt er over de bijdrage altijd te onderhandelen.

Maar mocht er iemand opzoek zijn naar een bijrijpaad/verzorgpaard omgeving schiedam: zie de knappert in mijn profiel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:05

knuffeldier schreef:
Dus met een kleine bijdrage in de maand mag je jezelf echt in je handen knijpen. En dit jaar wordt ook weer leuk, meneer is uit zijn dure zadel gegroeid, dus er kan een nieuwe komen. Ik zou af en toe willen dat ik 3 dagen in de week kon bijrijden voor 75 a 90 euro in de maand.

Niemand houdt je toch tegen om dat te doen? Als je denkt dat bijrijden beter is dan doe je dat toch? Volgens mij wordt er niemand gedwongen om een eigen paard te hebben. Mensen die wel een eigen paard hebben hebben daar neem ik aan een goede reden voor, anders namen ze toch ook gewoon een bijrijdpaard? Schijnbaar zien die mensen toch een meerwaarde in het hebben van een eigen.

Als ik een (in mijn regio) gratis bijrijdpaard een betere investering vond dan een eigen paard dan reed ik wel op het paard van een ander.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:14

sallandval schreef:
knuffeldier schreef:
Dus met een kleine bijdrage in de maand mag je jezelf echt in je handen knijpen. En dit jaar wordt ook weer leuk, meneer is uit zijn dure zadel gegroeid, dus er kan een nieuwe komen. Ik zou af en toe willen dat ik 3 dagen in de week kon bijrijden voor 75 a 90 euro in de maand.

Niemand houdt je toch tegen om dat te doen? Als je denkt dat bijrijden beter is dan doe je dat toch? Volgens mij wordt er niemand gedwongen om een eigen paard te hebben. Mensen die wel een eigen paard hebben hebben daar neem ik aan een goede reden voor, anders namen ze toch ook gewoon een bijrijdpaard? Schijnbaar zien die mensen toch een meerwaarde in het hebben van een eigen.

Als ik een (in mijn regio) gratis bijrijdpaard een betere investering vond dan een eigen paard dan reed ik wel op het paard van een ander.

Ik zeg ook nergens dat ik liever geen eigen paard zou hebben.(behalve dan op de momenten dat ik 700 bij de dierenarts kan aftikken) Maar trek alleen de vergelijking dat mensen zie moeilijk doen over een bijdrage zich heel goed moet realiseren wat een paard een eigenaar daadwerkelijk kost en dat voor maar 75 euro in de maand van deze hobby kunnen genieten zo gek nog niet is.