Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 03:23

Maar ligt dat dan niet meer aan het doel om eenverzorgster te nemen?
Ik heb namelijk liever een recreatieve ruiter, mits wel kundig genoeg om m'n paard op een vriendelijke manier de bak rond te krijgen, die ook komt voor het poetsen en knuffelen buiten het rijden om. Ik zoek niemand om m'n paard te verbeteren, dat doe ik liever zelf als combinatie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:49

Voor mijn voormalige Z1 merrie (leerpaardje voor mij maar in lijf en aanleuning niet makkelijk fijn ontspannen te krijgen) zocht ik toen ik 5 jaar gelden zwanger werd ook een dressuurmatig onderlegde bijrijdster zodat ze op een fijne manier in conditie kon blijven.

ik heb hier toen een Z amazone gehad die bij een bekende stal stage had gelopen en jonge paarden getraind had en een amazone die tot de M2 was gekomen met 1 paard van haar moeder waar haar moeder Z mee had gereden.

Ik heb zelf meerdere keren L2 gereden en trainde met mijn merrie aan de oefeningen voor de M en Z dressuur en uiteraard altijd in eerste instantie aan het scala der ausbildung (duits opgeleide instructrice op nationaal dressuurniveau) haar gebruik van haar lijf.

Ik legde bij beide amazones uit dat je haar eerst lang en laag moest rijden totdat ze haar hals zelf liet vallen, je hand op ging zoeken en haar rug los liet en ging ontspannen, dat je haar daar dan ronder in kon stellen en dat ze dan vanzelf door activeren en oefeningen en overgangen te rijden zichzelf steeds meer ging dragen en oprichten.

De Z amazone had blijkbaar geen boodschap aan mijn ervaring met mijn merrie en vond zichzelf wijzer met haar Z niveau dan mijn L2 niveau en ging haar op de standaard manier losrijden. teugels op maat en actief van achter naar voren rijden. Resultaat na 45 minuten? Een bezweet paard dat nog steeds niet fijn nagevelijk liep maar in de houding van een manegepaard... strakke rug en neus er uit. Ik had tussendoor een paar keer aangegeven dat ze haar beter eerst met langere teugel richting halsstrekken kon rijden en bijvoorbeeld extra inbuigen en stelling vragen om voltes zodat ze haar hals los zou laten maar zij vond dat ze haar al lang liet...

Pas toen ze na een uur meer probeerde wat ik had verteld begon mijn paard fijner te lopen en meer te ontspannen. qua oefeningen kwam ze nergens aan toe. Deze amazone gaf me dus niet zo'n goed gevoel.

De tweede was veel onzekerder en had ook haar moeder mee voor steun maar zij
nam wel dingen van mij aan. Zij legde er minder druk op en gebruikte op mijn advies ook oefeningen om de aanleuning fijner te krijgen. zij had haar binnen het uur al veel fijner aan het lopen. En kon ook de oefeningen er uit rijden. Die tweede is het toen dus ook geworden. Helaas haakte ze af nadat ze een keer met mijn merrie over de kop gegaan was omdat die struikelde. Toen durfde ze niet goed meer. helaas. Daarna heb ik nooit meer een bijrijder gezocht voor haar maar wel een lesgevende buurvrouw gevraagd of zij haar tegen vergoeding wat bij wilde houden. helaas kreeg zoj een ongeluk op het werk en stond mijn paard toen de rest van die zwangerschap stil. Bij het weer oppakken ging het mis aan de longe en raakte ze ernstig geblesseerd met daarna nog meer complicaties. ze is nooit meer compleet hersteld helaas.
ij nam wel dingen van mij aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:36

Oei Joyce dan schiet je hart ook in je maag denk ik als je je merrie over de kop ziet slaan met je bijrijdster erop?! Wat enorm veel pech heb jij gehad zeg met je merrie :(:) ..... Ik vind het juist fijn als de eigenaresse dingen uitlegt zeker als je t paard nog maar net rijd, zij kent t paard toch t beste (al heeft zij met t paard wat ik rijd geen klik) en heeft de gebruiksaanwijzing beter in haar hoofd zitten dan ik.

Ik heb t gisteren nog even met de eigenaresse over onze discussie hier gehad, en uitgelegd hoe anderen de dingen regelen met bijrijders gewoon om even te kijken hoe zij erover dacht. Waarop ze vroeg of ik achterlijk was, en of we nog gingen rijden of niet, en dat ze met wat dingen zat die ze wilde dat ik mee hielp oplossen met haar. Citaat: sinds jij er bent heb ik weer lol in t rijden, gaan zowel de dieren als ik erop vooruit, wórden ze weer gereden, dus niet piepen, pak je knol, we gaan, ik wil er niks meer over horen. _O-

Afijn, afgesloten boek dus. We gaan zometeen grondwerken, veeel te veel wind hier om lekker te kunnen gaan rijden helaas.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:00

Ik vind het altijd erg moeilijk om in te schatten wanneer er wel betaald moet worden en wanneer niet. Ik denk namelijk niet dat je kunt zeggen "het is normaal dat een bijrijder betaald" of "het is niet normaal dat een bijrijder betaald".

Wanneer een bijrijder eigenlijk alleen hoeft te rijden vind ik het niet raar als er een bijdrage betaald moet worden. Je hebt dan eigenlijk alleen de "lusten" en niet de "lasten" van het paard. De hoogte van dit bedrag ligt er in mijn ogen dan weer aan wat de eigenaar kan bieden, staat het paard op een zeer luxe stal gestald en is er bijvoorbeeld een binnenbak aanwezig, dan vind ik het logisch dat die prijs wat hoger ligt dan bij een minder luxe stal.

Ik ben zelf verzorger en rijd ook niet en in mijn geval vind ik het niet reeël als de eigenaren van mijn verzorgpony's een bijrdrage zouden gaan vragen. Ik heb dus voor hun de "lasten" (voeren, mesten, binnen- en buitenzetten ed.) en ik rijd daarvoor "in ruil" niet.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:14

Zucht, wat een relltopic :evaw:

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:16

Uh, reltopic? Waar? Gezonde discussie, niks mis mee toch ?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:20

Ik zie niet in waarom dit een reltopic zou zijn? Dit topic is er juist om de gezonde discussie te voeren over het wel of niet betalen voor een bijrijdpaard/verzorgpaard.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:24

Maar niemand komt er uit, iedereen staat vast in zijn of haar keuze en heb niet alles gelezen maar vond sommige berichten wel dat ik dacht van wow.
Succes met jullie discussie haha :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:26

BOKTMANDYY schreef:
Maar niemand komt er uit, iedereen staat vast in zijn of haar keuze en heb niet alles gelezen maar vond sommige berichten wel dat ik dacht van wow.
Succes met jullie discussie haha :+

Je hoeft niet altijd uit een discussie te komen. Je kunt hier gewoon discussieren over of je wel of niet vind dat er betaald moet worden en waarom? Iedereen heeft daar een andere mening over of kijk op waardoor andere Bokkers misschien tot nieuwe inzichten komen.

Ik volg dit topic voornamelijk en heb niet erg veel gereageerd, maar ik vind de "heftige" reacties wel meevallen. Discussies zijn er wel, maar daar is dit topic dan ook voor bedoelt.

Ik heb even gekeken wat jij zoal in dit topic hebt gepost en dat zijn twee reacties (+ jou laatste twee over het reltopic en uitleg), dus ik vraag me een beetje af waar dit zo plotseling vandaan komt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:27

Sinds wanneer moet je eruit komen? Moet iedereen dezelfde mening hebben dan := ?

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:39

Stille meelezer cowgirl

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:41

Sheran schreef:
Nog even over het schoolargument... naar mijn mening is dat vaak een kwestie van prioriteiten stellen. De schooldruk is nu niet hoger dan vroeger (dat weet ik, ik ben leerkracht), maar kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Mag ik binnenvallen Y;( ?
Ik vraag me af wat er onder "vroeger" verstaan wordt. Tien jaar geleden? Vijftien, twintig, nog langer geleden? Ik vind de schooldruk wel heel veel groter geworden dan wat ik onder "vroeger" versta en ik zal eerlijk zijn: stel dat mijn oudste 2 kinderen (middelbare school, vwo) nu een verzorgpaard zouden zoeken, zou ik niet staan te juichen als dat buiten de weekenden zou moeten gebeuren. Ze hebben doordeweeks echt heel veel schoolwerk te doen. De oudste heeft doordeweeks nergens tijd voor (behalve 's ochtends vroeg zijn krantenwijk) en de tweede heeft ruim genoeg aan 2 x p/w badmintontraining. Nu zijn het "gelukkig" geen paardenliefhebbers :+ . Mijn dochter zit nog op de lagere school en dan ben ik sowieso niet zo'n voorstander van andermans pony's verzorgen zonder dat ik daar zelf bij ben. (Maar ook zij is geen écht ponymeisje ;) )

Ik vind een verzorger wel iets anders dan een bijrijder, hoewel e.e.a. niet uitsluit. Het ligt aan de insteek. Een bijrijder die echt iets toevoegt aan de opleiding van mijn paard zou ik urengeld voor betalen, maar dan wel wanneer ik dat nodig vind, dus niet standaard wekelijks het hele jaar door oid.
Voor de pony die ik voorheen had, had ik een "rijmeisje", zij reed af en toe onder het zadel om het longeren en mennen mee af te wisselen.. Verzorgsters, rijmeisjes en recreatieve bijrijdsters betaal ik niet, maar zij hoeven mij ook niks te betalen. Ik ben blij met hen, en als ik niet meer blij met hen ben of om welke andere reden dan ook, vind ik dat ik als eigenaar het recht heb om een eind aan de samenwerking te maken.
Lessen en evt. wedstrijden zijn wel eigen kosten.

Zelf heb ik alleen voor mijn eerste bijrijdpaard mee betaald, daarna niet meer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:55

Ik vind idd dat ik en een paar een zeer stevige discussie hebben gehad, maar daar is an sich toch niks mis mee? Sterker nog, we hebben zelfs een soort van "agree to disagree" bereikt, en zover ik in kan schatten is er nog steeds wederzijds respect. Als iedereen overal alleen maar ooh en aaah mag roepen, wordt het ook maar saai toch?

Gem, ik heb een pubert van 15, ook middelbare school 3Mavo. Die heeft een school waar ie eigenlijk altijd het maakwerk op school kan maken en hij werkt zelfs vooruit -> wat me met vwo en evt langere reistijden idd toch een heel stuk pittiger lijkt, zeker omdat mijn blaag hier in t durp op school zit. Hij doet aan atletiek 2x per week, en dat is idd voldoende. Ik woonde zo ongeveer al bij de paarden vroegah op zijn leeftijd, maar dat is echt heel lang geleden -O-

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:00

-Eerlijk gezegd zou ik wanneer ik mijn paard door iemand anders laat verzorgen inderdaad een bijdrage vragen.
(toch er dan samen plezier van)
-van de andere kant neemt de verzorger jou een "last" uit handen. stal doen ect. dus dan weer niet.
-daarnaast train ik voor iemand paarden en daar krijg ik voor betaalt...

Vind het zelf heel dubbel dus...
denk dat het maar net is waar beide partijen blij mee zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:08

Gem schreef:
Sheran schreef:
Nog even over het schoolargument... naar mijn mening is dat vaak een kwestie van prioriteiten stellen. De schooldruk is nu niet hoger dan vroeger (dat weet ik, ik ben leerkracht), maar kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Mag ik binnenvallen Y;( ?
Ik vraag me af wat er onder "vroeger" verstaan wordt. Tien jaar geleden? Vijftien, twintig, nog langer geleden? Ik vind de schooldruk wel heel veel groter geworden dan wat ik onder "vroeger" versta *knip*

Ja dat dacht ik ook bij deze post. Nu was ik "vroegah" ook iemand die weinig deed maar ik zie dat het gros van tegenwoordig het echt veel drukker heeft dan toen. Op de middelbare school maar zeker ook op het HBO.

Bovendien zit er nu veel meer druk op (zie het nieuws omtrent de CITO van deze week) en is er bovendien veel meer afleiding van tig TV kanalen en internet met zijn social media. En dan hebben we het nog niet over de vele patchwork gezinnen en ouders met nieuwe relaties en hobbies waar ook veel tijd in gaat zitten voor een kind. Nee ik ben blij dat ik 20 jaar geleden puber was en niet nu hoor.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:52

De maatschappij is dus kortweg al heel anders van 10 jaar geleden ( toen was ik er zelf 10 ). We zijn voor sommige dingen heel slecht bezig. De beste punten, de beste diploma's, de nieuwste gsm, de "coolste" zijn,... alles staat tegenwoordig op competitie niveau vind ik ...
Ik ben ook gestopt met mijn verzorgpaard ( en met rijden ) sinds ik begonnen ben aan mijn lerarenopleiding dit jaar ( vorig jaar een jaar vastgoed gedaan ). Op zich zou ik het kunnen combineren, maar toch kan ik het niet doen omdat ik mezelf schuldig ga voelen omdat ik dan niet met school bezig ben.
Ik heb laatst mijn examenpunten binnen gekregen en wat mijn lief goed vindt is voor mij te onvoldoende... een 10/11 op 20 is te onvoldoende, ookal is dat geslaagd zijn op dit onderdeel.
Persoonlijk kan ik ook wel denken dat leerlingen en studenten soms voor zichzelf de laat te hoog leggen, waardoor ze misschien denken dat ze het niet kunnen combineren...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:01

mohica schreef:
Persoonlijk kan ik ook wel denken dat leerlingen en studenten soms voor zichzelf de laat te hoog leggen, waardoor ze misschien denken dat ze het niet kunnen combineren...

Sommigen misschien wel, al zijn er nu nog mensen die gaan voor een 5,5 omdat ze met een 6 al teveel hebben gedaan voor hun gevoel. Maar ik had naast mijn 'fulltime' HBO twee bijbanen én een bijrijdpaard, ik zie de studenten van nu dat echt niet meer voor elkaar krijgen. Tegenwoordig heb je die urennorm, die was er toen niet.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:15

sallandval schreef:
mohica schreef:

Sommigen misschien wel, al zijn er nu nog mensen die gaan voor een 5,5 omdat ze met een 6 al teveel hebben gedaan voor hun gevoel. Maar ik had naast mijn 'fulltime' HBO twee bijbanen én een bijrijdpaard, ik zie de studenten van nu dat echt niet meer voor elkaar krijgen. Tegenwoordig heb je die urennorm, die was er toen niet.

Ja die urennorm doet ook al veel ;-)
Je hebt daarin wel gelijk ;-)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:37

Babootje schreef:
Sees schreef:
Nee niveau zegt helemaal niets ;). Er zijn meiden die nog geen enkele wedstrijd hebben gereden die ik eerder op mijn paarden zou laten dan een Z-ruiter

Ja, en dit antwoord zegt dus alweer genoeg.

Als jij daadwerkelijk vindt dat een Z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die nog nooit een wedstrijd heeft gereden denk ik zo maar dat wij een héél ander idee hebben van hoe een paard correct gereden dient te worden ;). Ik roep niet zo maar iets, ik baseer mijn mening op ervaring en daar valt simpelweg niet over te twisten ;). Dat jouw mening anders is, is prima. Wedstrijdniveau betekent voor mij gewoon niets. Ik heb ook wedstrijden gereden, en ook nog best hoog maar ook ik heb nog steeds eye-openers na 6 jaar in het zadel en die krijg ik niet op wedstrijd maar tijdens les. Veel ruiters die actief rijden op een bepaald niveau hebben een bepaalde poeha en daar ben ik allergisch voor :D.

Nu moet ik zeggen dat de hele dressuurwereld me sowieso niet meer zo trekt. Ik vind (LET OP: menignalert :)) dat de dressuurwereld en bijbehorende instanties hopeloos achter lopen in hun denkwijze en manier van handelen in vergelijking met veel andere takken van de paardesport.

Mijn mening is dat ik liever in mezelf investeer en dat ik samen met mijn paarden onder goede begeleiding iets leer dan dat een ander het er wel even in zal rijden waarvoor ik moet betalen. Sowieso zou ik niet snel iemand inschakelen maar zou ik dat wel doen dan moet diegene wel een diploma én ervaring hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:47

Vroeger is voor mij 10 jaar terug toen ik er zelf op zat, zelf Havo-vwo gedaan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:48

Sees schreef:
Als jij daadwerkelijk vindt dat een Z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die nog nooit een wedstrijd heeft gereden denk ik zo maar dat wij een héél ander idee hebben van hoe een paard correct gereden dient te worden ;). Ik roep niet zo maar iets, ik baseer mijn mening op ervaring en daar valt simpelweg niet over te twisten ;). Dat jouw mening anders is, is prima. Wedstrijdniveau betekent voor mij gewoon niets. Ik heb ook wedstrijden gereden, en ook nog best hoog maar ook ik heb nog steeds eye-openers na 6 jaar in het zadel en die krijg ik niet op wedstrijd maar tijdens les. Veel ruiters die actief rijden op een bepaald niveau hebben een bepaalde poeha en daar ben ik allergisch voor :D.

Nu moet ik zeggen dat de hele dressuurwereld me sowieso niet meer zo trekt. Ik vind (LET OP: menignalert :)) dat de dressuurwereld en bijbehorende instanties hopeloos achter lopen in hun denkwijze en manier van handelen in vergelijking met veel andere takken van de paardesport.

Mijn mening is dat ik liever in mezelf investeer en dat ik samen met mijn paarden onder goede begeleiding iets leer dan dat een ander het er wel even in zal rijden waarvoor ik moet betalen. Sowieso zou ik niet snel iemand inschakelen maar zou ik dat wel doen dan moet diegene wel een diploma én ervaring hebben.

Amen, kan ik me helemaal in vinden...

Zonder iedereen over 1 kam te willen scheren, zijn er toch een hoop Poeha-ruiters die denken alle knopjes wel even te installeren op je paard en niet verder te kijken naar het specifieke geval wat misschien wat meer loswerken nodig heeft of ontspan momenten tussendoor, ik noem maar wat.
En als het goed is, blijf je die eye-openers zo af en toe hebben, niemand kan helemaal zonder les als je je als combinatie wilt blijven ontwikkelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:40

Overigens moest het niet zijn 6 maar 26 jaar in het zadel ;).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:08

Ik denk dat je sowieso niet kunt stellen of de druk "vroeger" groter was dan nu aangezien dat per persoon verschilt.

Om er even een voorbeeld bij te geven: het verhaal van Gem.

Zij verteld dat haar kinderen op het VWO eigenlijk doordeweeks geen tijd hebben om een paard te verzorgen en het al druk genoeg hebben. Terwijl ikzelf, bovenbouw VWO, muv. woensdag elke dag voor twee pony's zorg + nog 3x per week een derde pony erbij. Daarnaast heb ik nog tijd zat voor mijn schoolwerk en vanaf 20:00u lekker op de bank te zitten en dan nog goede cijfers halen ook.

Dus ja, dat verschilt gewoon ontzettend.en kun je een scholier niet altijd kwalijk nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:12

Ik denk ook niet dat iemand het een ander kwalijk neemt, maar het kan wel zo zijn dat iemand komt kijken, en dan zegt niet genoeg tijd te hebben of niet de tijd te hebben die jij in gedachten had, en van daaruit besluit af te zien. Als je iemand 'zoekt' voor doordeweeks 2x en in het weekend 1x bijvoorbeeld, en de persoon kan alleen in het weekend, dan kan diegene in het weekend nog zoveel tijd hebben, maar dat sluit dan gewoon niet aan natuurlijk :)

Heeft mijn bijrijdster het een keer druk vind ik het ook niet erg, maar als het systematisch wordt en blijkt dat ze maar 1x per week kan in het weekend, dan ga ik ook even praten want dat is niet wat er afgesproken is natuurlijk :)

Het kan altijd zo zijn dat school ineens een langere periode drukker wordt, maar wel is het handig om dit goed naar elkaar te communiceren; ook in de "proefperiode" en als je zoiets aangaat. :) Weet wat je zelf kan, of je nou scholier, werkende of werkloos bent; je moet wel weten wat je wel en niet kan qua tijd, en kan je het niet, houd jezelf en de ander dan ook niet voor dat het wél kan :) Daar gaan er gewoon een hoop al mis denk ik :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:16

Vesceron schreef:
Maar ligt dat dan niet meer aan het doel om eenverzorgster te nemen?
Ik heb namelijk liever een recreatieve ruiter, mits wel kundig genoeg om m'n paard op een vriendelijke manier de bak rond te krijgen, die ook komt voor het poetsen en knuffelen buiten het rijden om. Ik zoek niemand om m'n paard te verbeteren, dat doe ik liever zelf als combinatie.

_/-\o_