Sees schreef:Breghje, als je even goed terug zou lezen, zijn er meerdere mensen geweest, waaronder ik, die hebben aangegeven dat jouw situatie anders is omdat je gratis les geeft aan de eigenaresse.
Al rijden mensen gratis op een GP paard terwijl die werkelijk nog nooit 1km in het zadel hebben gezeten, mij maakt het niet uit. MIJN keuze zou het alleen niet zijn want ik zie niet in waarom ik iemands hobby zou moeten financiëren op het moment dat diegene ook geen klusjes oid hoeft te doen. En dát was ook mijn vraag aan jou waar je zo gepikeerd op reageerde; dat als niemand zijn paard zou aanbieden, of je dan ook nog zou weigeren te betalen. Daar antwoorde jij op dat je dan zelf wel een paard zou komen, nou prima toch?
Toch maar even eea genuanceerd.
Idd als niemand mijn een paard aan zou bieden en ik zou echt persé willen rijden, dan kocht ik een eigen paard, omdat ik nooit zal betalen voor bijrijden. Maar het zit m voor mij voornamelijk in dat persé willen rijden, en dat heb ik dus niet meer. Ik sleutel graag, absoluut, maar het rijden is voor mij geen múst meer, en ik denk dat daar een verschil in zit.
Even denken hoe ik dit het beste kan zeggen zodat ik het echt duidelijk overbreng hoe het voor mij in elkaar zit.
Nadat mijn merrie was overleden, heb ik totáál, maar dan ook totááááál geen zin meer gehad om te rijden /trainen, en ik heb ook dik een jaar geen paard aangeraakt. Mijn passie is weggegaan samen met haar en nog steeds niet teruggekomen. Daarom wil ik ook geen eigen paard meer, als ik nu bv de zin in rijden opnieuw kwijt zou raken, dan stop ik ermee en dat kan dan ook.
Echter, zou ik dus weer zin hebben om vaker dan 2x per week, opnieuw serieus te gaan trainen net als ik met haar heb gedaan en waar ik zo verschrikkelijk veel lol in heb gehad en van geleerd, en iemand bied me een paard aan terwijl ik ervoor zou moeten betalen, dan zou ik een eigen kopen. Dan heb ik er ook de volledige zeggenschap over, over de manier van trainen, voeren ed, wat je met bijrijden niet hebt.
Alleen die opmerking over mijn hobby gratis financieren, als je die omdraait geld dat toch ook op één of andere manier? Ik kan die opmerking nog steeds niet plaatsen, als je een win win situatie hebt, dus als de een de ander uit de brand helpt qua tijd oid, waarom moet daar dan geld bij? Dat je als je die dag het paard verzorgt je de stal mest en voert, dat zijn voor mij zulke normale dingen die horen er gewoon bij net als het licht achter je kont uit doen en de kast op slot, dat vind ik niet eens klusjes.
Dat ik die nu niet hoef te doen van de eigenaresse, is haar eigen keuze.
Andersom is dat dus eigenlijk ook, als ik zou betalen zou ik hun hobby mede financieren, want ik verlicht mede hun lasten. Wat voor de één geld, geld voor de ander ook imho. Maar goed, dat is een discussie waar we wel nooit uit zullen komen

Voor mij persoonlijk, zou als dit paard door wat voor reden dan ook niet meer te rijden zijn, het rijden gewoon weer stoppen. Ik was niet op zoek naar een bijrijdpaard, dit paard kwam op mijn weg en het is zo gelopen. Was ik hem niet tegengekomen, dan had ik gewoon vaker in de sportschool gezeten.