Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:42

Sees schreef:
Breghje, als je even goed terug zou lezen, zijn er meerdere mensen geweest, waaronder ik, die hebben aangegeven dat jouw situatie anders is omdat je gratis les geeft aan de eigenaresse.

Al rijden mensen gratis op een GP paard terwijl die werkelijk nog nooit 1km in het zadel hebben gezeten, mij maakt het niet uit. MIJN keuze zou het alleen niet zijn want ik zie niet in waarom ik iemands hobby zou moeten financiëren op het moment dat diegene ook geen klusjes oid hoeft te doen. En dát was ook mijn vraag aan jou waar je zo gepikeerd op reageerde; dat als niemand zijn paard zou aanbieden, of je dan ook nog zou weigeren te betalen. Daar antwoorde jij op dat je dan zelf wel een paard zou komen, nou prima toch?

Toch maar even eea genuanceerd ;).

Idd als niemand mijn een paard aan zou bieden en ik zou echt persé willen rijden, dan kocht ik een eigen paard, omdat ik nooit zal betalen voor bijrijden. Maar het zit m voor mij voornamelijk in dat persé willen rijden, en dat heb ik dus niet meer. Ik sleutel graag, absoluut, maar het rijden is voor mij geen múst meer, en ik denk dat daar een verschil in zit.

Even denken hoe ik dit het beste kan zeggen zodat ik het echt duidelijk overbreng hoe het voor mij in elkaar zit.

Nadat mijn merrie was overleden, heb ik totáál, maar dan ook totááááál geen zin meer gehad om te rijden /trainen, en ik heb ook dik een jaar geen paard aangeraakt. Mijn passie is weggegaan samen met haar en nog steeds niet teruggekomen. Daarom wil ik ook geen eigen paard meer, als ik nu bv de zin in rijden opnieuw kwijt zou raken, dan stop ik ermee en dat kan dan ook.

Echter, zou ik dus weer zin hebben om vaker dan 2x per week, opnieuw serieus te gaan trainen net als ik met haar heb gedaan en waar ik zo verschrikkelijk veel lol in heb gehad en van geleerd, en iemand bied me een paard aan terwijl ik ervoor zou moeten betalen, dan zou ik een eigen kopen. Dan heb ik er ook de volledige zeggenschap over, over de manier van trainen, voeren ed, wat je met bijrijden niet hebt.

Alleen die opmerking over mijn hobby gratis financieren, als je die omdraait geld dat toch ook op één of andere manier? Ik kan die opmerking nog steeds niet plaatsen, als je een win win situatie hebt, dus als de een de ander uit de brand helpt qua tijd oid, waarom moet daar dan geld bij? Dat je als je die dag het paard verzorgt je de stal mest en voert, dat zijn voor mij zulke normale dingen die horen er gewoon bij net als het licht achter je kont uit doen en de kast op slot, dat vind ik niet eens klusjes.

Dat ik die nu niet hoef te doen van de eigenaresse, is haar eigen keuze.

Andersom is dat dus eigenlijk ook, als ik zou betalen zou ik hun hobby mede financieren, want ik verlicht mede hun lasten. Wat voor de één geld, geld voor de ander ook imho. Maar goed, dat is een discussie waar we wel nooit uit zullen komen :) en waar ik ook niet meer op in ga.

Voor mij persoonlijk, zou als dit paard door wat voor reden dan ook niet meer te rijden zijn, het rijden gewoon weer stoppen. Ik was niet op zoek naar een bijrijdpaard, dit paard kwam op mijn weg en het is zo gelopen. Was ik hem niet tegengekomen, dan had ik gewoon vaker in de sportschool gezeten. :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:59

Elke hobby kost geld.
En paarden zijn nu eenmaal duur.
Ik ga niet de hobby van een ander bekostigen ik bied geen gratis paarden aan.
Wij hebben ook kosten voer en stal kosten kosten van tuigage etc etc.
Zo kan ik nu even door gaan.

Anna_Dani

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:08

Ik ben blij! Mijn oude verzorgster heeft weer tijd en zin om mijn paard te komen verzorgen! Beter kan niet!
Ze moest toen stoppen omdat ik ging verhuizen met mijn paard en het te ver weg zou zijn voor haar. Maar nu ik weer dichtbij sta, kan ze het weer gaan doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:10

Breghje schreef:
Eens, dit is een fijne post overigens. Ik reageerde pas gepikeerd toen er werdt gezeg dat ik naast mijn schoenen zou lopen,en als iemand mij schoffeert mag ik terugslaan toch? Ik weet ook wat een paard kost, en dat je van één bijrijdster echt niet rijk wordt. Het is ook vaak een kans voor jonge meiden om buiten de manege waar je amper nog wat leert tegenwoordig te leren wat een paard is / houden / verzorgen daadwerkelijk is. En van die meiden wordt je paard idd niet beter in de regel, al zal er wel een stijgende lijn zijn als ze lekker fanatiek zijn en lessen volgen.

Daarom heb ik ook al eens aangegeven dat het wrs ook heel erg regiogebonden is, want hier is het écht niet standaard dat er betaald wordt voor bijrijden (heb er nog nooit iemand over gehoord), terwijl dat in andere regio's dus duidelijk wel standaard is. Ik heb écht nog nooit hoeven betalen, uiteraard wél voor mijn eigen lessen maar dat vindt ik niet meer dan normaal.

Even een correctie Breghje, je reageerde op mij al gepikeerd voordat iemand iets zei over naast je schoenen lopen. Ik heb overigens such a thing nooit beweerd :o maar goed zand er over.

Mijn paarden worden rijtechnisch gezien niet slechter van mijn bijrijders anders zou ik ze er niet snel oplaten maar daar ben je als eigenaar altijd nog zelf bij. We hebben ieder ons eigen talent ;). Les hoeven ze van mij niet te nemen maar ik waardeer het enorm dat ze het af en toe wel willen. Af en toe probeer ik dat dan te betalen maar dat weigeren ze :o. Daarnaast betalen ze dus een bijdrage én doen ze klusjes (dit hoeven ze niet en dat heb ik ze al 100x gezegd maar ze houden er maar niet mee op :D), safe to say dat ik heel veel geluk heb met mijn bijrijders en ook énorm blij met ze ben :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:17

Breghje, andersom geldt dat in mijn geval dus niet want er zijn geen klusjes te doen. Ze hóeven niet uit te mesten, in te vetten, buiten te zetten etc etc. Dat doe ik allemaal zelf. Het enige wat ze hoeven te doen is dus rijden en ook dat MOET niet. Als ik geen bijrijders zou hebben zouden de paarden stil staan of ging ik zelf dus in mijn geval is het niet zozeer win win maar meer gewoon zo gelopen en dan zie ik dus niet in waarom er niet betaald zou worden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:41

Wat fijn Anna_Dani! Weet je iig zeker dat je iemand hebt waar je van op aan kan :)

Ik was overigens degene die vond dat je naast je schoenen ging lopen Breghje ;) en ik ben zelf verzorgster :D
Om terug te komen op de topictitel, het blijft ervanaf hangen wat je er als verzorgster/bijrijder voor terug krijgt.
Ik betaal niets voor mijn verzorgpony, maar ik rij dan ook niet. Ik longeer, wandel en ben begonnen met vrijheidsdressuur (die laatste krijg ik zondag mn eerste les in, spannend!). In ruil voor deze gelegenheid, schep ik de poepjes uit het paddock en wanneer ik kan help ik met het voer klaar zetten.

Zo bepaald de eigenaar imo altijd de vorm van wederdienst, maar staat het je natuurlijk vrij om te overleggen. Mocht een bijdrage van laten we zeggen 80 euro niet haalbaar zijn, maar 40 euro wel en doe je veel klusjes ervoor (uitmesten, voerdienst, weiland poepscheppen etc) dan zou dat voor sommige eigenaren ook nog een optie zijn :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:57

Sees schreef:
Mijn paarden worden rijtechnisch gezien niet slechter van mijn bijrijders anders zou ik ze er niet snel oplaten maar daar ben je als eigenaar altijd nog zelf bij. We hebben ieder ons eigen talent ;). Les hoeven ze van mij niet te nemen maar ik waardeer het enorm dat ze het af en toe wel willen.

Als je bijrijders geen lessen hoeven te nemen en jouw paarden worden rijtechnisch gezien er niet slechter van kan ik wel zo'n beetje raden op welk niveau je dan zit.
No offence, daar is niets mis mee, maar ik vind de discussie hierdoor wel een beetje vertroebeld.

Als je zelf een paard op bijvoorbeeld Z niveau hebt gereden dan weet je hoeveel werk, tijd geld erin zit om ze op dat niveau te krijgen. En hoe hard dat weer van je afloopt op het moment dat er iemand op rijdt die dat niveau niet kan onderhouden. Verder is het natuurlijk maar wat je wilt. Als je geen ambities hebt op dit punt is dat prima. Maar heb je die wel dan is de bijdrage van iemand die een paard dat niveau kan bijbrengen van grote waarde. Gratis rijden is dan al heel redelijk en er zijn ruiters die voor dat werk (ook in mijn omgeving) gewoon worden betaald. Je moet dan wel aantoonbaar een CV hebben natuurlijk.

Ik maak dus de andere kant mee. Ik bied een leasepony aan waar alle "knoppen" bevestigd opzitten. Dat heeft een bepaalde waarde want er is bloed, zweet en tranen, geld en tijd geinvesteerd om het beestje op dat niveau te krijgen. Een niveau waar een minder ervaren ruiter dus wat van kan leren. Je zou denken een buitenkansje, want je kunt zonder die voorinvestering te doen een schat aan ervaring opdoen.
En wat krijg je: een heleboel reacties, dat is waar. Maar niemand die naar waarde in zichzelf wil investeren. Een klein bedrag betalen, dat wel want ze zijn na 5 jaar manege lessen toch wel zo "gevorderd" dat ze jou toch helpen. _O-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:38

Serieus? :\ Ik verbaas me wel vaker over de uitspraken van de gemiddelde gevorderde manegeruiter, maar beweren dat ze een Z-paard nog wat kunnen leren is wel heel veel zelfoverschattig :D Zonde, als ik het zo hoor bied je mensen een mooie kans.

Ik dacht inmiddels al wel een bijrijder nodig te gaan hebben voor mijn paard, maar (gelukkig) lijkt het vooralsnog mee te vallen. Laatst een ander op paard gezeten voor het eerst in maanden, vond ik erg leuk om te zien/aan te bieden (leerzaam om eens een ander op je paard te zien!), maar madam paard was iets minder amused... Was wel fijn om te zien dat ze na wat sturing van mijn kant zich tegenwoordig toch nog wel vrij braaf na laat rijden, dat is ooit ook wel anders geweest. Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:45

Vientje schreef:
Serieus? :\ Ik verbaas me wel vaker over de uitspraken van de gemiddelde gevorderde manegeruiter, maar beweren dat ze een Z-paard nog wat kunnen leren is wel heel veel zelfoverschattig :D Zonde, als ik het zo hoor bied je mensen een mooie kans.

Ik bedoelde meer in de zin dat ze je dan helpen met de tijd en verzorging etc. En ze vinden zichzelf gevorderd genoeg om niet meer te hoeven betalen. Ze willen dan nog wel zelf priveles betalen (vinden ze dan al heel wat, want ja maar ik moet toch ook dan....) maar ze vergeten dat dat een investering in zichzelf is. En snappen niet dat je heel veel meer kunt leren op een goed geschoold privepaard dan op een manegeknollie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:09

Breghje: Andersom is dat dus eigenlijk ook, als ik zou betalen zou ik hun hobby mede financieren, want ik verlicht mede hun lasten. Wat voor de één geld, geld voor de ander ook imho. Maar goed, dat is een discussie waar we wel nooit uit zullen komen en waar ik ook niet meer op in ga.

Het enige dat ik er dan aan wil toevoegen is dat dat gewoon niet perse zo is. Moest mijn paard geen verzorgster hebben zou ie gewoon evenveel plezier op de wei hebben, maakt voor mij of mijn paard niet uit. Dus lasten verlichten, bwa, niet echt. Wel fijn dat ze het doet etc, maar opzich vind ik dat geen lasten verlichten. En daarnaast krijgt ze les van mij en rijd ze 2-3 soms 4x in een week. Die paar euro die ze er voor betaald, geven haar een verantwoordelijkheidsgevoel, dat merk ik aan haar. Dus het kan nuttig zijn.
Maar gratis moet ook kunnen, verzorgster van onze shet is ook gewoon gratis zonder werk of niets.
Maar, moest bv mijn verzorgster mij les kunnen geven, zou ze ook best gratis mogen komen, betalen in natura heet dat. Even goed, even fijn en zo het er ook mee een zijn.
Maar ik respecteer dat je er niet meer op in gaat hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:15

Babootje schreef:
Als je bijrijders geen lessen hoeven te nemen en jouw paarden worden rijtechnisch gezien er niet slechter van kan ik wel zo'n beetje raden op welk niveau je dan zit.
No offence, daar is niets mis mee, maar ik vind de discussie hierdoor wel een beetje vertroebeld.

With all do respect, ik denk het niet ;). Je zou ook kunnen denken dat ik bijrijders van niveau heb en die heb ik ook toevallig. Beiden eigen paarden gehad en een van de twee heeft bij een Welshfokker jarenlang de jonkies ingereden. Beiden een bult aan ervaring, geen ruiters die net van de manege af komen.
Ik heb zelf dressuurwedstrijden tot een aardig niveau gereden en clubkampioenschappen dat soort shït. Verscheidende crossen en springwedstrijden gesprongen etc maar ik loop er niet mee te koop ;). Waarom zou ik? Het zegt namelijk niks. Nu heb ik die ambitie niet meer, been there done that ;).

Ik betaal niet voor iemand die geen diploma's heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:24

Sees schreef:
Babootje schreef:

With all do respect, ik denk het niet ;). Je zou ook kunnen denken dat ik bijrijders van niveau heb en die heb ik ook toevallig. Beiden eigen paarden gehad en een van de twee heeft bij een Welshfokker jarenlang de jonkies ingereden. Beiden een bult aan ervaring, geen ruiters die net van de manege af komen.
Ik heb zelf dressuurwedstrijden tot een aardig niveau gereden en clubkampioenschappen dat soort shït. Verscheidende crossen en springwedstrijden gesprongen etc maar ik loop er niet mee te koop ;). Waarom zou ik? Het zegt namelijk niks. Nu heb ik die ambitie niet meer, been there done that ;).

Ik betaal niet voor iemand die geen diploma's heeft.

Niveau moet je onderhouden. Dat geld zowel voor het paard als voor de ruiter. Ik les niet bij een instructeur die zelf niet meer lest. Dan raak je toch je scherpte kwijt.
En een bepaald niveau, ja dat zegt zeker wat. Jij betaalt toch ook niet voor iemand die geen diploma's heeft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:28

En btw, ik heb ook dressuurwedstrijden gereden tot een "aardig" niveau :D . En aan vanalles en nog wat meegedaan, gesprongen noem het maar op. Ik laat het nu liever over aan mijn dochter. Een bult aan ervaring, dus. Maar toch heb ik onze pony niet bijgebracht wat mijn bijrijdster die B kader heeft gereden wel heeft kunnen doen. Er zit nogal wat verschil in "een beetje niveau en een bult ervaring" en een "hoog niveau en een bult ervaring".

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:37

Nog even over het schoolargument... naar mijn mening is dat vaak een kwestie van prioriteiten stellen. De schooldruk is nu niet hoger dan vroeger (dat weet ik, ik ben leerkracht), maar kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:39

Ik heb niveau en ervaring genoeg :D. Ik zoek niet naar verbetering of een hoger niveau voor mijn paarden. Ik zoek bijrijders die vooral dressuurmatig weten waar ze mee bezig zijn, die trouw zijn, goed voor mijn dieren en spullen, bijrijders waar ik mee op een lijn zit en die zelf beslissingen durven nemen. Toevallig hebben mijn bijrijders beiden genoeg ervaring en rijtalent zodat ze wat mij betreft niet verplicht hoeven te lessen. Ze doen het wel en daarom zijn het al helemaal topmeiden maar het hóeft niet. Ze rijden mijn paarden namelijk al correct ;).

Ik les bij een gediplomeerd instructrice en tevens DA.
Ik les bij een WK western instructrice tevens haptonoom.
Ik les bij een internationale SGWruiter (nu met pensioen).
Genoeg ervaring daar dacht ik zo :D dus onder hun begeleiding kan ik mijn paarden alles bijbrengen waarvan ik vind dat ze het nodig hebben.

Nee niveau zegt helemaal niets ;). Er zijn meiden die nog geen enkele wedstrijd hebben gereden die ik eerder op mijn paarden zou laten dan een Z-ruiter

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:34

Citaat:
Jij betaalt toch ook niet voor iemand die geen diploma's heeft?

Ik vind diploma's in de paardenwereld niet echt belangrijk, gaat mij om ervaring en kwaliteit die iemand kan bieden/leveren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:45

Citaat:
kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Dat is het idd.
Vraag je of ze komen helpen met hooi bergen...
"Als het mooi weer is, ga ik met de hond wandelen....anders kom ik wel"

Hihi...tja...wat moet je daarmee dan?
Ik heb gezegd dat de hond ook wel een andere dag uitgebreid kan wandelen.

Of bijv met de hengstenkeuring had ik gevraagd of ze mee wilde gaan. Ik kon zelf niet ivm mijn zwangerschap. Mijn vriend zou gaan en heeft verder geen verstand van pony's. Dus iemand mee die kan poetsen en het hoofdstel ondoen was zeer wenselijk....echter was er een opendag van een asiel, daar ging ze die dag liever heen....

Het is echt een super lieve meid...maar haar prioriteiten liggen dus anders.
Zoals in de quote onschreven.
Er zijn vrijwel geen echte ponygekken meer.
Dat was vroeger wel zo en dat maakt het moeilijker te begrijpen dat motivatie en betrokkenheid nu veel geringer is.
Ik ben blij met de hulp..ontzettend!
Zou echter dolgraag iemand erbij hebben met dezelfde gedrevenheid als ik heb.
Want dat blijf ik missen....

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:10

Sheran schreef:
Nog even over het schoolargument... naar mijn mening is dat vaak een kwestie van prioriteiten stellen. De schooldruk is nu niet hoger dan vroeger (dat weet ik, ik ben leerkracht), maar kinderen doen er zoveel naast... ze gaan bijvoorbeeld liever hun voetbalelftal aanmoedigen of shoppen met vriendinnen. En dan geef je het paard geen prioriteit en zeg je daarom af. En dáár heb ik moeite mee.

Snap ik als je zegt ergens voor te gaan moet je er voor gaan ook. Het blijven kinderen echter die gaanderweg leren wat verantwoordelijkheid betekent.

Overigens mijn kinderen moeten behoorlijk veel huiswerk wegwerken iedere week hoor. Ze hangen niet buiten, zijn na school graag thuis, vrije tijd is echt schaars. Ze krijgen niet van maar 1 leerkracht les en dus huiswerk he?

De vrije tijd die mijn dochter heeft gaat naar haar grote liefde voor paarden. Wij hebben hier duidelijke afspraken over.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:39

Sees schreef:
Even een correctie Breghje, je reageerde op mij al gepikeerd voordat iemand iets zei over naast je schoenen lopen. Ik heb overigens such a thing nooit beweerd :o maar goed zand er over.

Okidoki. :j

Sees schreef:
Mijn paarden worden rijtechnisch gezien niet slechter van mijn bijrijders anders zou ik ze er niet snel oplaten maar daar ben je als eigenaar altijd nog zelf bij. We hebben ieder ons eigen talent ;). Les hoeven ze van mij niet te nemen maar ik waardeer het enorm dat ze het af en toe wel willen. Af en toe probeer ik dat dan te betalen maar dat weigeren ze :o. Daarnaast betalen ze dus een bijdrage én doen ze klusjes (dit hoeven ze niet en dat heb ik ze al 100x gezegd maar ze houden er maar niet mee op :D), safe to say dat ik heel veel geluk heb met mijn bijrijders en ook énorm blij met ze ben :j.

Buiten de bijdrage doe ik dus exact hetzelfde, alleen zijn er nooit klusjes meer. :D Alleen neem ik nu nog geen les omdat ik het zelf kan, loop ik vast ga ik idd ook weer lessen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:11

Ik heb met bijna al de paarden die ik voor anderen heb gereden op eigen kosten les genomen. of er moest iets zijn waardoor dat nog niet ging.
Ook door enkele eigenaren wel geholpen of hen betaald voor les.

ik koos toen ook niet voor paarden waar een bijdrage voor werd gevraagd. had al veel kosten aan eigen pony en maakte de kosten voor les en de wedstrijden en had de kosten voor eigen vervoer. Ik hielp vaak wel mee door even uit te mesten als dat nog niet gedaan was. ik kwam gemiddeld 3x per werk om te trainen. soms 4x. Vind nu maar eens iemand die zo vaak komt... maar goed. meeste bijrijdsters hoevenvook maar 2x per week omdat de rigenaren zelf ook het paard nog rijden. Ik reed vaak op paarden die anders veel stil zouden staan vanwege meerdere paarden en tijdgebrek om ze allemaal intensief te kunnen trainen. uitgezonderd de pony waarmee ik van groen naar L2 ben gereden in drie seizoenen. die liep daarnaast mee in de lessen en moest ik regelmatig na een les afstaan asn de volgende. dat vond ik dan niet xo'n fijn gevoel. Want wst ik probeerde op te bouwen leek zo minder goed te blijven hangen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:55

Sees schreef:
Nee niveau zegt helemaal niets ;). Er zijn meiden die nog geen enkele wedstrijd hebben gereden die ik eerder op mijn paarden zou laten dan een Z-ruiter

Ja, en dit antwoord zegt dus alweer genoeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:17

Niet te snel oordelen Babootje... Er zijn genoeg Z ruiters die hun paard op een niet zo leuke en vriendelijke manier daar gekregen hebben. Sommigen hebben een kort lontje als het gaat om presteren en kunnen onredelijke eisen stellen en gemeen hardhandig uit de hoek komen. Dan kun je soms beter iemand hebben die minder ervaring heeft maar wel eerlijk en vriendelijk rijd... Dan blijft je paard denk ik gelukkiger.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:31

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:52

Jemig dit is meer een "kijk mij eens goed zijn en ik heb hoger gereden dus ik weet het heus wel!" topic geworden dan een verzorgpaarden topic.

Ik betaal niet om andermans paarden te rijden. Ik heb eigen paarden dus da's niet nodig. Komen er mensen op mijn paarden rijden is dat of gratis, of ik betaal hen (afhankelijk van de inbreng die ze kunnen hebben op mijn paard. Alsin; of ze 'm kunnen verberteren of niet.)

Dat iemand denkt dat wedstrijden rijden de enige manier is om een schat aan ervaring te hebben en paarden correct te kunnen laten lopen vind ik dan weer heel veel zeggen over die persoon. :D Ik ken nl. genoeg Z ruiters hier in België die enkel in het weekend op hun paard zitten en sowieso alleen onder stap-voor-stap-begeleiding en zo iemand heb ik niks aan en zou ik dus ook niet bij mijn paarden willen. :+ Die kunnen dan wel na-rijden maar een paard ook echt verbeteren?
Dan liever Fientje die nog nooit op wedstrijd geweest is maar die wel weet wat ze doet zonder dat iemand haar een stappenplan mee geeft. Wedstrijden zijn nog steeds veel uiterlijk vertoon. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:06

Wedstrijden zegt soms wel iets. Het kan namelijk iets zeggen over hoe ambitieus je bent, en in hoeverre je weet hoe een correct lopend paard moet voelen. Dit zijn fijne eigenschappen. Maar uiteraard geldt dit niet voor alle Z-ruiters - sommigen worden min of meer gedwongen te rijden en niet alle paarden in de Z lopen fijn over de rug. Maar toch, ik zou eerder een Z-ruiter langs laten komen dan eentje die er prat op gaat dat ze recreatief rijdt :)