Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Nou jij zegt het ik dacht het Suuskipje, komt een beetje uit de hoogte over...
Lijkt me heerlijk om over straat te lopen en steeds maar paarden aangeboden te krijgen, please rij mijn paard!
vind het heel apart dat je jezelf zo hoog hebt zitten dat je "uiteraard" vind dat je er nooit een cent aan uit zou moeten geven, iedereen moet dus maar in zn handjes wrijven dat je uberhaupt bereid bent hun paard aan te raken... bak een taart.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:59

inderdaad. Ik heb thuis plek voor 6 paarden en er lopen er nu 4+shetlandertje. Kan dus ook een extra paard er bij kopen (geld staat op spaarrekening voor leuk leerpaardje) maar vanwege tijd (nu 35 weken zwanger, dus straks baby, en dochter van straks 4) en kosten (een van de 2 eigen kost me nogal wat aan speciaal beslag en dierenartsrekeningen) twijfel ik heel erg wat ik straks zal doen als ik het rijden weer wil oppakken.

Ga ik lessen op goede paarden wat me zo'n 20/25 euro per les zal kosten (100 euro per maand) geen werk er van altijd les en een binnenbak) 1x per week of vaker, maar net hoeveel geld en tijd ik er aan kwijt wil en kan zijn...

Zoek ik een bijrijdpaard voor 1 of 2x per week met evt. een bijdrage en betaal ik mijn eigen lessen met dat paard...

Of koop ik er een eigen paard bij (dat wordt dan nr 3) met gemiddeld 60 euro per maand strooisel en voer kosten, plus de hoefsmid, dierenarts, wormenkuren entingen en risico's van uitval door ziekte en blessures, en daarnaast nog de kosten van les... Met ook nog dat ik eventueel iemand er bij zou kunnen nemen die bij zou rijden omdat ik weet dat ik zelf toch maar 2 a 3, hooguit 4x per week de tijd kan vinden te trainen.

Gezien mijn negatieve ervaringen met bijrijders, denk ik dat ik beter voor optie 1 of twee kan gaan... Minder kosten, minder risico's, bij geen klik kun je ander paard zoeken en zit je niet met verkoop met alle gedoe er om heen... En ik houd de stal vrij om te verhuren, wat nog wat oplevert...

Zou mijn blessure paard morgen omvallen, dan wordt het weer een iets ander verhaal... Maar goed, om haar nu in te laten slapen omdat ik graag weer wil kunnen rijden straks is ook zo iets... Dan moet ze nog even wat slechter worden voor mijn gevoel... En mijn pony van bijna 23 doet het recreatief ook nog steeds aardig, dus die verwacht ik ook niet binnen nu en korte tijd om te zien vallen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:13

Suuskipje schreef:
Breghje schreef:

Er is nooit een moment geweest dat niemand me een paard aanbood. Dat is mijn punt. Schijnt vrij moeilijk te begrijpen te zijn, maar het is toch echt zo. Oja, en ik heb er uiteraard nooit een cent aan betaald.

Gefeliciteerd :Y) Lijkt me fijn om niet zelf te hoeven zoeken, maar je hoeft niet zo naast je schoenen te gaan lopen hoor jeetjemina..

Ik vind overigens ook al verbeter je een paard, als de eigenaar wil dat je betaald heb je hier niet tegenin te gaan. Het blijft het paard van de eigenaar en niet van jou.

Deze reactie is naar Sees, niet naar jullie. :)

Dat het misschien zo overkomt is absoluut niet mijn bedoeling, maar mezelf elke keer moeten herhalen ook niet. :)

En als ik moet betalen voor een paard dan rijd ik dat paard dus echt niet, heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. (Want nogmaals, dan koop ik er gewoon zelf weer een, dan heb ik ook alle zeggenschap :) )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:18

Vesceron schreef:
Lijkt me heerlijk om over straat te lopen en steeds maar paarden aangeboden te krijgen, please rij mijn paard!
vind het heel apart dat je jezelf zo hoog hebt zitten dat je "uiteraard" vind dat je er nooit een cent aan uit zou moeten geven, iedereen moet dus maar in zn handjes wrijven dat je uberhaupt bereid bent hun paard aan te raken... bak een taart.

Als je mijn eerdere posten leest, die waarin ik eea uitleg voordat Sees elke keer begint over dat ik "een ander mijn hobby laat bekostigen" zal je lezen hoe het in elkaar zit. Hoeft niet, mag uiteraard. :)

Ik vind het namelijk heel erg apart dat er mensen zijn die geld willen verdienen aan hun paard... Zo kan ik het ook uitleggen ;) , ik vind dan dat die mensen zichzelf nogal hoog hebben zitten en denken dat ze heel wat op stal hebben staan waar je voor moet betalen.

Dus alles heeft twee kanten zeg maar. het is maar net hoe je het bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:22

Aan je paard verdienen? Haha sorry hoor maar dan heb je wel een heel verknipt beeld. Verdienen doen we zeker niet aan bijrijdsters, k maak er nog steeds geen winst op. Knijp maar in je handjes met je gratis paard, maar bedenk wel dat lang niet iedereen zn paard gratis deelt, hoe goed je jezelf ook vindt en hoe gezellig je ook mee kan rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:23

nee, dat hoeft niet. Verdienen aan je paard doe je niet snel met een kleine bijdrage, maar elk paard, ook een slecht of onbruikbaar lief knuffelpaard, kost geld. Ook die schattige shet die voor de sier het gras kort houdt heeft zorg nodig en kost geld...

En dat is ook hobby. Waarom moet iemand die zijn hobby wil delen met een ander alleen alle kosten dragen? Als je beiden het leuk vind om naar concerten te gaan en je zoekt iemand om mee samen te gaan, moet jij dan zowel de brandstofkosten als het concertkaartje voor de ander steeds betalen? Of deel je de brandstofkosten en betaald diegene zijn eigen kaartje dat jij voor het gemak meebesteld hebt...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:38

Wacht even... ik heb een verknipt beeld maar jullie mogen mij verder wel uit de hoogte vinden? Grappig! :))

Als je een paard koopt wéét je toch dat ie (veel) geld kost? Mijn paard heeft mij een godsvermogen gekost oa aan medische toestanden, maar geen haar op mijn hoofd dat ik iemand erbij nam om de kosten te drukken. Ik wilde een paard, mijn verantwoordelijkheid, mijn kosten. Maar goed, zo denk ik erover en nogmaals, het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie het als een win win situatie: eigenaar van paard heeft bv geen tijd, een ander wel, dus je helpt elkaar.

En de vergelijking met het concertkaartje: dan zou ik de eigenaresse betalen om haar paard te rijden, en zij mij dan weer voor de tijd die ik in haar lessen steek. Dan blijft het toch ook een cirkeltje?

Ik knijp ook in mijn handjes, met elke plek die ik tot nu toe heb gehad, gezien ik nog nooit iemand ben tegengekomen die zijn paard niet gratis wilde delen met mij.

Misschien lig het ook aan de regio hoor, want ik zit in Brabant tegen Zeelandaan en ik zie dat de meeste hier uit regio zh enzo komen, mss is het daar anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:42

Sees schreef:
Wat ik bedoelde is dat ik liever in mezelf investeer door zelf beter te worden en les te nemen dan dat ik iemand betaal om mijn paard 'beter' te maken. Ik geloof daar sowieso niet zo in :o. Ik denk dat je als eigenaar beter zélf les kan nemen om aan je verbeterpunten (en die van je paard) te werken dan dat je iemand anders betaalt om je paard te verbeteren want als jij er dan weer op gaat ben je zelf nog steeds van hetzelfde niveau ;).

Je kunt wel degelijk veel profijt hebben van iemand die je paard verbetert als jij dat niveau nog niet hebt. Als paard en ruiter/amazone samen moeten leren is dat altijd een moeilijkere weg. Ik heb bijvoorbeeld een bijrijdster nu nog met heel veel ervaring. Zij heeft B kader gereden en op een grote dressuurstal gewerkt. Studeert nu in mijn stad en zocht een bijrijdpaardje. Mijn dochter had het moeilijk in de M want je moet naar meer verzameling. Dan is het toch heel fijn dat iemand van dat kaliber je paard wat fijner maakt, op dat niveau is het "samen leren" best we moeilijk. In Brabant (waar ze vandaan komt) wordt ze idd betaald om te rijden. In onze stad mag je blij zijn dat je gratis een paard te rijden hebt. Bij mij rijdt ze dus ook gratis (want meerwaarde) maar betaalt wel haar eigen bijrijderskosten (die kon ik er ook niet meer bij hebben). Ze heeft onze pony verder bevestigd en er wat nieuwe "knoppen" hij kan nu goed appuyeren in draf en galop, hij kan nu een goed changement springen allebei de kanten op, dus ja je hebt er zeker wat aan.

Helaas heeft de crisis ook aardig ingegrepen in onze financiele situatie en is het voor ons niet meer mogelijk om onze pony aan te houden. In ieder geval niet voor het geld dat het hier kost. Ik heb nog een poosje gezocht iemand die hem wil leasen, iemand die graag wedstrijd ervaring op wil doen op een goed bevestigde pony. Want dat is hij inmiddels. Voor de helft leasen, of helemaal, alles kan. Mag zelfs verhuizen mits in de buurt omdat ik er zicht op wil houden, inclusief hanarchement etc etc. Maar wel zelf de kosten dragen, maar dan wel betalen; de helft of de totale kosten (als hij helemaal wordt geleast)
Je zou toch zeggen, een super kans voor iemand die wat wil leren en wedstrijdervaring op wil doen.
Echter, geen kandidaat te vinden, alleen bijrijders die zich melden voor 80 euro per maand (terwijl hier de stalkosten alleen al 500 bedragen) of eigenaren van een minimanege die hem wel willen gebruiken etc.. Je begrijpt daar doe ik het niet voor. Dus de knoop maar doorgehakt en de pony gaat een poosje "uit het werk" en met vakantie. Zonde dat wel.

Probleem is, dat men niet beseft hoeveel tijd en werk (en geld) er zit in een goed bevestigd paard/pony. Daarom zijn de ook zo kostbaar in vergelijking met een groen paard, die misschien nooit op dat niveau gaat komen als je "samen gaat leren". Ik verbaas me daar nog steeds over.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:06

ik heb wel plek ;) Alleen niet vlak bij Den Haag helaas O:)

@ Breghje, jij helpt niet in de stallen, levert geen financiële bijdrage maar geeft WEL gratis les aan de eigenaresse en helpt haar paarden te verbeteren wat zij waardeert (en rijdt tegelijkertijd zodat zij haar motivatie beter vast kan houden.) Dat is dus jouw tegenprestatie. Het scheelt haar ook geld voor lessen van iemand anders.
Maar Zou je niet les geven en haar paarden niet verbeteren dan zou je niet echt een tegenprestatie leveren. Zou zij aanbieden met haar beide paarden het bos in te gaan, moet zij dan ook steeds alleen de brandstofkosten betalen? Omdat zij het aanbiedt? Of is het dan ook zo netjes om wat bij te dragen in die kosten...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:07

Breghje schreef:
Vesceron schreef:

Als je mijn eerdere posten leest, die waarin ik eea uitleg voordat Sees elke keer begint over dat ik "een ander mijn hobby laat bekostigen" zal je lezen hoe het in elkaar zit. Hoeft niet, mag uiteraard. :)

Ik vind het namelijk heel erg apart dat er mensen zijn die geld willen verdienen aan hun paard... Zo kan ik het ook uitleggen ;) , ik vind dan dat die mensen zichzelf nogal hoog hebben zitten en denken dat ze heel wat op stal hebben staan waar je voor moet betalen.

Geld verdienen aan mijn paard? I wish!
Die 60 euro in de maand gaat mij echt niet rijk maken tegen over de minimaal 500 die ik zelf kwijt ben per maand, en dan heb ik het nog niet over alles eromheen wat gekocht en gedaan moet worden.
Alhoewel ik vind dat ik de wereld op stal heb staan, heb ik mezelf noch mn paard zo hoog zitten hoor, maar hij is me zeker dierbaar genoeg om hem niet gratis aan Jan en alleman in de hand te geven.

Ik heb een heel eind teruggelezen en jullie discussie gezien, maar ben het met haar eens, hoewel jij haar woordkeuze misschien niet de voorkeur geeft is het wel zo, jij verdomt het om te betalen voor iets wat je zelf graag doet. Of wil je me vertellen dat je zuchtend en steundend die paarden gaat rijden? another day at work?

Breghje schreef:
Wacht even... ik heb een verknipt beeld maar jullie mogen mij verder wel uit de hoogte vinden? Grappig! :))

Als je een paard koopt wéét je toch dat ie (veel) geld kost? Mijn paard heeft mij een godsvermogen gekost oa aan medische toestanden, maar geen haar op mijn hoofd dat ik iemand erbij nam om de kosten te drukken. Ik wilde een paard, mijn verantwoordelijkheid, mijn kosten. Maar goed, zo denk ik erover en nogmaals, het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie het als een win win situatie: eigenaar van paard heeft bv geen tijd, een ander wel, dus je helpt elkaar.

En de vergelijking met het concertkaartje: dan zou ik de eigenaresse betalen om haar paard te rijden, en zij mij dan weer voor de tijd die ik in haar lessen steek. Dan blijft het toch ook een cirkeltje?

Ik knijp ook in mijn handjes, met elke plek die ik tot nu toe heb gehad, gezien ik nog nooit iemand ben tegengekomen die zijn paard niet gratis wilde delen met mij.

Misschien lig het ook aan de regio hoor, want ik zit in Brabant tegen Zeelandaan en ik zie dat de meeste hier uit regio zh enzo komen, mss is het daar anders.

Nou je hebt wel een verknipt beeld als je denkt dat ik geld verdien aan mijn verzorgster.
En er is ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt of dacht een verzorgster te nemen om de kosten te drukken, zoals ik al eerder zei, ik heb dit paard gekocht volledig bewust van de kosten, zelfs de ellendig lange rekeningen toen die ziek werd. Na 3 jaar ben ik iemand tegen het lijf gelopen waarmee het super klikt en die mijn paard kan doen als ik ziek ben of niet kan, aangezien je niet iemand aan kan houden voor noodgevallen en ziektes, doet ze hem 2 keer in de week.

Maar ik leen mijn auto ook niet uit om hem met een lege tank terug te krijgen, ze gebruikt mijn spullen, mijn zadel, mijn hoofdstel, mijn trailer, and most of all mijn paard. Als je een gratis hobby wil moet je lekker gaan dammen.

Het spijt me maar ik vind het erg arrogant om te zeggen dat men nooit zou betalen om op iemands paard te kunnen rijden, wat je dus zegt is dat je daar te goed voor bent.

En zeggen als ik moet betalen, dan koop ik wel een eigen paard, tja als we allemaal die optie hadden hoefde niemand een verzorgster te zijn is het wel??

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:45

idd rijk worden aan mijn verzorgsters / bijrijders dat zal niet lukken. kost me namelijk meer dan dat het me opleverd

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 02:28

haha ik verdien ook zeker niet aan mijn bijrijdster! Ik geef haar les, heb net nieuw zadel moeten aanschaffen (reken dat maar onder onvoorziene omstandigheden) en zij rijd mijn paard meer dan ik zelf. Ze betaald echt niet veel maar heeft eigenlijk een eigen paard, kan gaan wanneer ze wil, doen wat ze wil, neemt soms een vriendin mee enz.
Daar niet voor betalen? Sorry, maar wat verwacht je dan? Een eigen paard is minstens 3x zo duur.
en nu leert ze zoveel, ze verstaat dat ze niet meteen een eigen paard hoeft te kopen omdat de kosten te hoog zijn.

En ja, voor mij zijn die paar extra euro's meer dan welkom, ook al steek ik ook tijd in haar om haar 'op te leiden' om een eigen paard aan te kunnen later + dat ik student ben en het ook moeilijk heb om rond te komen.
Maar daarvoor doe ik het niet, ik wil iemand de kans geven het paard hebben te leren kennen en zo veel te leren, onder begeleiding met ook veel eigen verantwoordelijkheid.

Daar mag een centje tegenover staan, voor niets gaat de zon op, ook bij de paarden, die kosten nu eenmaal geld. En het kost minder dan evenveel manege lessen maar ze leert er meer van bij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 05:48

Aria_zz schreef:
Daar mag een centje tegenover staan, voor niets gaat de zon op, ook bij de paarden,
die kosten nu eenmaal geld.
En het kost minder dan evenveel manege lessen maar ze leert er meer van bij.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:37

Breghje schreef:

Niemand die je hoort zeggen dat ze een bijrijdster hebben omdat ze anders het paard niet kunnen houden.
Bij jou ligt de situatie iets anders omdat jij de eigenaresse van het paard wat je rijdt, les geeft. Dat zou je als wederdienst kunnen zien.

Maar om te zeggen dat je nooit voor een paard gaat betalen omdat jij het paard verbeterd, vind ik redelijk uit de hoogte, en het zal mij aan m'n kont oxideren of mijn bijrijdster m'n paard verbetert of niet, ik ben niet op zoek naar een verbeteraar maar iemand die leuk met m'n pony kan rondhobbelen :') Dat jij toevallig goed kan rijden wil niet zeggen dat je een pot goud waard bent := En om dan te zeggen dat eigenaren aan hun bijrijdster verdienen, dat gaat er echt niet in hoor.. Als ik aan m'n bijrijdster zou willen verdienen zou ik toch echt het dubbele moeten vragen van wat ik nu doe, dan nog 2 andere bijrijdsters erbij moeten zoeken die hetzelfde bedrag betalen en dán verdien ik aan m'n bijrijdster, maar zo ver zijn we nog lang niet hoor, dan ben ik een ponyverhuurservice en geen eigenaar die d'r pony ter beschikking stelt aan 1 andere ruiter.

Ik kan mijn pony ruim zelf betalen, daar hoef ik echt niet voor te bietsen bij een bijrijdster hoor. Maar het is een stukje zekerheid dat iemand op komt dagen en tja, een hobby kost geld, op de manege net zo goed en dan heb je mazzel als je zelf op mag zadelen of het paard mag poetsen :+

Zoals gezegd, wil je gratis een paardenhobby moet je gaan schaken, zit ook een paardje in, kost éénmalig wat en dan ben je er vanaf.

Let wel; dit is niet lelijk bedoeld maar je komt heel erg uit de hoogte over. Dat is het nadeel van tekst en geen gezicht of geluid erbij natuurlijk. Het klinkt meer als een vriendschap waarbij jullie leuk samen rijden en wat toevallig allemaal zo samenkomt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:39

joyce B schreef:
ik heb wel plek ;) Alleen niet vlak bij Den Haag helaas O:)

@ Breghje, jij helpt niet in de stallen, levert geen financiële bijdrage maar geeft WEL gratis les aan de eigenaresse en helpt haar paarden te verbeteren wat zij waardeert (en rijdt tegelijkertijd zodat zij haar motivatie beter vast kan houden.) Dat is dus jouw tegenprestatie. Het scheelt haar ook geld voor lessen van iemand anders.
Maar Zou je niet les geven en haar paarden niet verbeteren dan zou je niet echt een tegenprestatie leveren. Zou zij aanbieden met haar beide paarden het bos in te gaan, moet zij dan ook steeds alleen de brandstofkosten betalen? Omdat zij het aanbiedt? Of is het dan ook zo netjes om wat bij te dragen in die kosten...

Dat mag ik niet, het laatste. Heb ik gedaan, maar als we gaan mennen staat alles al klaar, ik hoef alleen maar in te stappen en te genieten. Jij snapt helemaal hoe het in elkaar zit, maar ook al zou ik dus geen les geven of haar paard verbeteren, dan zou ik nog mogen rijden, gratis. Zij vindt aan alleen rijden niks aan, dan gaat ze ook niet. Zelfs als we gemend hebben oid dan mag ik t drinken nog niet eens betalen, dus wrs ga ik haar met haar verjaardag een of andere gave bling frontriem voor haar paard geven (niet die waar ik dan op rijd dus, anders zou het nog voor "mijn" paard zijn hahaha) Want ik waardeer het dus wel degelijk!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:45

Suuskipje schreef:
Breghje schreef:

Er is nooit een moment geweest dat niemand me een paard aanbood. Dat is mijn punt. Schijnt vrij moeilijk te begrijpen te zijn, maar het is toch echt zo. Oja, en ik heb er uiteraard nooit een cent aan betaald.

Gefeliciteerd :Y) Lijkt me fijn om niet zelf te hoeven zoeken, maar je hoeft niet zo naast je schoenen te gaan lopen hoor jeetjemina..

Ik vind overigens ook al verbeter je een paard, als de eigenaar wil dat je betaald heb je hier niet tegenin te gaan. Het blijft het paard van de eigenaar en niet van jou.

Dit dus... Dank je Suuskipje ;).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:45

Vesceron schreef:
Nou je hebt wel een verknipt beeld als je denkt dat ik geld verdien aan mijn verzorgster.
En er is ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt of dacht een verzorgster te nemen om de kosten te drukken, zoals ik al eerder zei, ik heb dit paard gekocht volledig bewust van de kosten, zelfs de ellendig lange rekeningen toen die ziek werd. Na 3 jaar ben ik iemand tegen het lijf gelopen waarmee het super klikt en die mijn paard kan doen als ik ziek ben of niet kan, aangezien je niet iemand aan kan houden voor noodgevallen en ziektes, doet ze hem 2 keer in de week.

Maar ik leen mijn auto ook niet uit om hem met een lege tank terug te krijgen, ze gebruikt mijn spullen, mijn zadel, mijn hoofdstel, mijn trailer, and most of all mijn paard. Als je een gratis hobby wil moet je lekker gaan dammen.

Het spijt me maar ik vind het erg arrogant om te zeggen dat men nooit zou betalen om op iemands paard te kunnen rijden, wat je dus zegt is dat je daar te goed voor bent.

En zeggen als ik moet betalen, dan koop ik wel een eigen paard, tja als we allemaal die optie hadden hoefde niemand een verzorgster te zijn is het wel??

Dan heb ik toch een verknipt beeld in jou opinie, kan mij het schelen. :) Jij bent het met haar eens, ik niet, mag toch? Als jij denkt dat ik eea zeg omdat je denkt dat ik er te goed voor bent is prima hoor, zal ik echt geen nachtje korter over slapen. Ik heb de optie om dus evt wél een ander eigen paard te kopen mcoht ik geen zin meer hebben of wat dan ook in bijrijden, zal idd niet iedereen hebben, ik wel. Als jij vind dat ik een gratis hobby heb, naaaa dan heb ik het toch gewoon prima voor elkaar dan? Anderen hebben gelukkig al wel door hoe het zit.

Enne... ik leen mijn auto graag uit aan iemand die hem nodig heeft, zonder er meteen een volle tank voor terug te verwachten... ik ga van het principe uit: we zijn op de wereld om elkaar te helpen....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:49

Breghje schreef:

Iedere keer? Ik zeg er twee keer iets over omdat je me de 1e keer blijkbaar niet begreep dus overdrijven is ook een vak...

En idd zoals Chelle Dora al zegt; verdienen aan je paard? Voor iemand die paarden heeft gehad, vind ik dat een erg vreemde uitspraak of je kent de precieze definitie van het woord verdienen niet, wil ik verdienen aan mijn paarden moet ik er zo'n slordige € 350 p. maand p. paard voor vragen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:53

Enne... ik leen mijn auto graag uit aan iemand die hem nodig heeft, zonder er meteen een volle tank voor terug te verwachten... ik ga van het principe uit: we zijn op de wereld om elkaar te helpen....[/quote]
Ja prima toch! Doe ik ook hoor. Mijn paard wordt zo soms ook eens bereden door een vriendin waarmee ik dan een buitenrit doe. Maar het verschil zit em in de regelmaat. Als iemand 2-3x per week je auto gebruikt en elke keer niet bijtankt wordt dat een duur grapje terwijl dit bijna co gebruik is en jijzelf toch maar de verzekering en het tankten moet blijven betaen. Helpen of niet, dat is gewoon niet eerlijk, snap je?

Fijn dat het bij jou gratis kan, maar niet voor iedereen gaat dit/wil dit. En bijdrage is ook niet meteen helft van de stalling dat je moet betalen hoor.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:56

Weet je, het valt me op dat degenen hier die geld vragen om hun paard te laten rijden héél erg fel reageren, en waarom eerlijk gezegd géén idee want het zal mij echt een zorg zijn hoor, boeit me geen hout alleen ik zal het nooit doen. Jullie zeggen allemaal dat het je aan je reet zal roesten of ik wel of niet betaal, maar ondertussen blijven jullie erover doorzagen, dus dat is tegenstrijdig.

Ik ga er verder ook niet meer op in, er zijn mensen die snappen hoe ik altijd eea geregeld heb en ook altijd zal regelen, dat iedere partij het naar zijn zin heeft met deze regeling en dat buiten jullie niemand er een probleem mee heeft ,ik ga hier verder geen energie meer in steken, veel meer leuke dingen te doen dan dit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:58

Babootje, mwah ik denk daar anders over ;). Dan duurt de weg maar langer maar ik leer het liever zélf mét paard dan dat iemand die pretendeert mijn paard beter te maken het wel even voor me zou doen. Wat heb ik daar als eigenaar aan? Ik ga mijn paarden niet verkopen dus wat is de meerwaarde ervan voor mij? Dan laat ik liever mijn gediplomeerd instructrice die ik voor de les betaal er op rijden zodat ik ook kan zien wat ze doet en het daarna zelf kan ervaren tijdens de les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:01

Sees schreef:
Babootje, mwah ik denk daar anders over ;). Dan duurt de weg maar langer maar ik leer het liever zélf mét paard dan dat iemand die pretendeert mijn paard beter te maken het wel even voor me zou doen. Wat heb ik daar als eigenaar aan? Ik ga mijn paarden niet verkopen dus wat is de meerwaarde ervan voor mij? Dan laat ik liever mijn gediplomeerd instructrice die ik voor de les betaal er op rijden zodat ik ook kan zien wat ze doet en het daarna zelf kan ervaren tijdens de les.

Dit dus. Veel hebben niet een bijrijdster om hun paard beter te maken, met de gemiddelde bijrijdster die je hier treft wordt je paard echt niet per definitie beter :+ Als ik wil dat mijn pony verbetert zoek ik een handige instructie die er 2x in de week op rijdt. Die betaal ik dan ipv dat zij mij betaalt, want het is een dienst die zij levert waar ik om heb gevraagd, maar van die dienst wil ik uiteraard ook resultaat zien.

Is met een bijrijdster natuurlijk net zo; bijrijdster betaalt als het ware ook voor een dienst (rijden op een prive paard) en wil dus ook resultaat zien (wil dus daadwerkelijk kunnen rijden, op een prive paard).

Niks mis mee toch? Jij geeft dus blijkbaar les, dus jij bent in die zin de instructrice en jij wordt betaalt d.m.v. ritjes.

En ach, fel reageren? Ja moment dat je zegt dat eigenaren geld verdienen aan hun bijrijdsters... Wat ik al zei, een vrij verknipt beeld, want dan moet ik er even een paar bijrijdsters bijscoren :+ Kan ik eindelijk die Gelderse merrie kopen om naar te kijken :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:02

Breghje, als je even goed terug zou lezen, zijn er meerdere mensen geweest, waaronder ik, die hebben aangegeven dat jouw situatie anders is omdat je gratis les geeft aan de eigenaresse.

Al rijden mensen gratis op een GP paard terwijl die werkelijk nog nooit 1km in het zadel hebben gezeten, mij maakt het niet uit. MIJN keuze zou het alleen niet zijn want ik zie niet in waarom ik iemands hobby zou moeten financiëren op het moment dat diegene ook geen klusjes oid hoeft te doen. En dát was ook mijn vraag aan jou waar je zo gepikeerd op reageerde; dat als niemand zijn paard zou aanbieden, of je dan ook nog zou weigeren te betalen. Daar antwoorde jij op dat je dan zelf wel een paard zou komen, nou prima toch?

Toch maar even eea genuanceerd ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:10

chelle_dora schreef:
Dit dus. Veel hebben niet een bijrijdster om hun paard beter te maken, met de gemiddelde bijrijdster die je hier treft wordt je paard echt niet per definitie beter :+ Als ik wil dat mijn pony verbetert zoek ik een handige instructie die er 2x in de week op rijdt. Die betaal ik dan ipv dat zij mij betaalt, want het is een dienst die zij levert waar ik om heb gevraagd, maar van die dienst wil ik uiteraard ook resultaat zien.

Is met een bijrijdster natuurlijk net zo; bijrijdster betaalt als het ware ook voor een dienst (rijden op een prive paard) en wil dus ook resultaat zien (wil dus daadwerkelijk kunnen rijden, op een prive paard).

Ben het weer volledig met je eens :j. Ik was op zoek naar een bijrijder, niet naar iemand die mijn paarden 'verbetert'. Waarom? Ze worden niet verkocht en ik verbeter ze dan liever zelf, dan heb ik er ook nog profijt van want daar leer ik van. Ik leer er niets van als iemand anders de pirouette er in rijdt ;). En inderdaad mijn instructrice rijdt mijn bonte ook wel eens ipv dat ik les heb en daar betaal ik haar dan ook gewoon voor maar zij is gediplomeerd wat je van de meeste bijrijders niet kan zeggen :o.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:16

chelle_dora schreef:
Sees schreef:

Niks mis mee toch? Jij geeft dus blijkbaar les, dus jij bent in die zin de instructrice en jij wordt betaalt d.m.v. ritjes.

En ach, fel reageren? Ja moment dat je zegt dat eigenaren geld verdienen aan hun bijrijdsters... Wat ik al zei, een vrij verknipt beeld, want dan moet ik er even een paar bijrijdsters bijscoren :+ Kan ik eindelijk die Gelderse merrie kopen om naar te kijken :')

Eens, dit is een fijne post overigens. Ik reageerde pas gepikeerd toen er werdt gezeg dat ik naast mijn schoenen zou lopen,en als iemand mij schoffeert mag ik terugslaan toch? Ik weet ook wat een paard kost, en dat je van één bijrijdster echt niet rijk wordt. Het is ook vaak een kans voor jonge meiden om buiten de manege waar je amper nog wat leert tegenwoordig te leren wat een paard is / houden / verzorgen daadwerkelijk is. En van die meiden wordt je paard idd niet beter in de regel, al zal er wel een stijgende lijn zijn als ze lekker fanatiek zijn en lessen volgen.

Daarom heb ik ook al eens aangegeven dat het wrs ook heel erg regiogebonden is, want hier is het écht niet standaard dat er betaald wordt voor bijrijden (heb er nog nooit iemand over gehoord), terwijl dat in andere regio's dus duidelijk wel standaard is. Ik heb écht nog nooit hoeven betalen, uiteraard wél voor mijn eigen lessen maar dat vindt ik niet meer dan normaal.