Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:01

Undefined schreef:
Fakewell schreef:
Hi!
Nee, merk dat de eigenaren ook wel heel wisselend zijn..
Zocht omg. Zwolle, daarbij werd er gereageerd dat ik bij iemand kon rijden, na eerste rit, vet enthousiast en de eigenaren ook.. Mocht mijn spullen (zadel end.) laten liggen en dan kon ik volgende week weer komen.
Daarbij reed er nog een ander meisje op het paard dat ik rijden kon, die wist van niets... En ik ook niet..
Of ik mijn spullen niet wilde laten liggen, dan kon ik wel lesgeven aan degene die dat paard al reed ipv rijden..

Huh, what?
Overigens zoek ik nog steeds, weten jullie evt nog mensen die omg. Zwolle/Dalfsen of juist omg zwartewaterland een bijrijder zoeken?
Heb zelf L eventing en dressuur. 'M Springen..

Ik zag er gisteren een op Facebook staan! In Dalfsen is dat, weet niet of zij inmiddels al iemand gevonden heeft maar leek op een leuk paardje. Ik heb zelf niet gereageerd omdat ze een bijdrage vraagt en ik liever een helemaal groen paard heb.

Hi,

Deze had ik ook gezien inderdaad! :) Maar vind het altijd dubbel. Heb de bijdrage gevraagd, maar vond het vrij fors..

Snap aan de ene kant een bijdrage wel, je wil dat diegene komt en zuinig is, maar aan de andere kant als je vraagt om 5 dagen te komen in de week.. Tja, dubbel..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:46

cobiie schreef:
Samblabla schreef:
Hier staat ook in een topic dat een contract wel degelijk kan helpen. Niet alleen nuttig voor mij maar ook voor haar.

Niemand zegt dat een contract niet nuttig kan zijn, ik heb ook contracten met mijn leasers.
Enkel dat je in een contract geen zaken kan afspreken die in strijd met de wet zijn (nou ja, je kan het er wel inzetten maar het houdt juridisch geen stand).

Qua aansprakelijkheid maakt het wel degelijk verschil.

Als jij aangeeft dat er niet zonder begeleiding buiten gereden mag worden met het paard, en de bijrijdster doet dat toch en krijgt dan een ongeluk, dan is er een deel eigen schuld en je zou mogelijk zelfs de schade aan jouw paard kunnen proberen te verhalen op haar omdat zij zich bewust niet aan het contract heeft gehouden waardoor jouw paard schade op heeft kunnen lopen.

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:16

Hey allemaal, ik zit even in een situatie met een bijrijdpaard (overnemen of niet) en ben benieuwd naar wat meningen. Ik zet het verhaal liever niet op internet (niet dat het erg is hoor, maar het voelt gewoon niet fijn). Ik kan wel een PB sturen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:11

Wij hebben uiteindelijk ons bijrijdpaard overgenomen en nog steeds heel erg happy mee. Maar het is vooral hoe je er zelf bij voelt. Als je wil mag je pb sturen, maar ik kan pas vanavond laat antwoorden wss.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:15

Sheran schreef:
Hey allemaal, ik zit even in een situatie met een bijrijdpaard (overnemen of niet) en ben benieuwd naar wat meningen. Ik zet het verhaal liever niet op internet (niet dat het erg is hoor, maar het voelt gewoon niet fijn). Ik kan wel een PB sturen.

Ik heb ook bij toenmalige bijrijd paard overgenomen. Ik had een eigen paard en reed hem er nog naast. Uiteindelijk besloten hem te kopen. Nooit spijt van gehad

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:51

Ik ben inmiddels ook eigenaar van mijn bijrijdpaard. Wat ik vooral een heel fijn voordeel vind hiervan is dat je weer wat je koopt. Ik heb er ook nog geen moment spijt van gehad en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar weg te doen!

Maar als ik eerlijk ben heb ik hier en daar ook wat water bij de wijn moeten doen. Het begon als een leuk project die toch best pittig bleek en later werd het dus mijn project :+ Dat is niet wat je wenst bij je eerste eigen paard. Gelukkig veel fijne hulp om me heen gehad en er inmiddels wel uit gekomen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:04

Het gaat om een leaseconstructie waarbij ik eigenlijk wel 7 dagen per week verantwoordelijk voor hem ben, maar niet alle stallingskosten draag. Het is natuurlijk wel een hele verantwoordelijkheid en ik heb het financieel niet heel erg breed, heb geen grote buffer. Maar het paard is echt zo geweldig.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:42

Sheran schreef:
Het gaat om een leaseconstructie waarbij ik eigenlijk wel 7 dagen per week verantwoordelijk voor hem ben, maar niet alle stallingskosten draag. Het is natuurlijk wel een hele verantwoordelijkheid en ik heb het financieel niet heel erg breed, heb geen grote buffer. Maar het paard is echt zo geweldig.

Persoonlijk heb ik het niet op dit soort constructies. Als eigenaar heb je de touwtjes uiteindelijk in handen terwijl de verantwoordelijkheid en de kosten bij de bijrijder liggen. Of er moeten duidelijke afspraken zijn gemaakt en paper staan.

Ik heb ook in een vergelijkbare constructie gezeten en dit werkte uiteindelijk niet prettig

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:53

Ja dat zou je echt contractueel goed moeten oplossen. Wat als het paard ziek wordt? Wie draagt de veeartskosten en tot welke hoogte?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:44

Tussen iets op contract hebben staan en het effectief naleven als de nood daar is zit ook een groot verschil he ;)

Ik heb je in pb geantwoord. Zelf zou ik het aanraden maar voor de lease constructie ben ik ook huiverig. Denk maar aan iets stoms als bvb het zadel dat niet meer past en er moet een nieuw komen; voor wie is de investering dan? En wat als de eigenaar na een half jaar daarna de lease stopzet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:17

Ik word de 'eigenaar'. Het enige is dat zij hem terugkrijgt als ik niet meer voor hem kan zorgen. Ze geeft me dus praktisch een paard :wow: := :oo

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:35

Sheran schreef:
Ik word de 'eigenaar'. Het enige is dat zij hem terugkrijgt als ik niet meer voor hem kan zorgen. Ze geeft me dus praktisch een paard :wow: := :oo

Wat je ook doet, zorg dat die aanhalingstekens rond het woord eigenaar niet hoeven. Er is 1 eigenaar, maak dat officieel. Wil ze het paard aan jou schenken, maak een koopcontract op, betaal een symbolisch bedrag en het paard is van jou, punt.
Kan of wil jij of zij dat niet, blijf dan bijrijder.

Iets anders wil je gewoon niet, want dat zorgt vroeg of laat toch voor conflict, frustratie of verdriet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:33

Sheran schreef:

Ik ben geen voorstander voor deze constructie. Je bent geen eigenaar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:36

Gini schreef:
Sheran schreef:

Wat je ook doet, zorg dat die aanhalingstekens rond het woord eigenaar niet hoeven. Er is 1 eigenaar, maak dat officieel. Wil ze het paard aan jou schenken, maak een koopcontract op, betaal een symbolisch bedrag en het paard is van jou, punt.
Kan of wil jij of zij dat niet, blijf dan bijrijder.

Iets anders wil je gewoon niet, want dat zorgt vroeg of laat toch voor conflict, frustratie of verdriet.

Helemaal mee eens!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:39

En als ik de eigenaar ben?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:52

Sheran schreef:
En als ik de eigenaar ben?

Dat ben je niet tot je een koop contract met haar afsluit. Dan ben je pas eigenaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:59

Zorg dat jij eigenaar word en dat de huidige eigenaar dan de eerste optie heeft op terugkopen indien jij het paard weer wilt verkopen.
Anders niet doen, komt echt gezeur van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:07

Ja dat bedoel ik. Wordt het dan anders voor jullie?

Gizeppie

Ineke2 schreef:
Zorg dat jij eigenaar word en dat de huidige eigenaar dan de eerste optie heeft op terugkopen indien jij het paard weer wilt verkopen.
Anders niet doen, komt echt gezeur van.

Helemaal met jou eens! Ik heb zelf een koop contract.

Gizeppie

Sheran schreef:
Ja dat bedoel ik. Wordt het dan anders voor jullie?

Ja absoluut. Als je dit niet doet dan heb je geen poot op te staan als de eigenaar een andere beslissing neemt!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:54

Zouden jullie zoiets doen voor je bijrijder?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:26

Sheran schreef:

Wat bedoel je doen? Het paard verkopen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:29

Ik heb mijn pony ook gekregen van de boer, wou ook echt een koopcontract maar dat zorgde ook voor wrijving. Hij wilde het allemaal niet zo serieus regelen. Maar ik had geen eigen pony gevoel, dus toen ik hem na een half jaar verplaatste bleek dit te kloppen: de boer vond het erg jammer en dat was niet de bedoeling. Maar het mocht wel uiteraard. Pas na een hele tijd had ik hele tijd had ik het idee dat ie echt van mij was en ik geen verantwoording hoefde af te leggen..

Dus ja, zorg dat het duidelijk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:30

Gizeppie schreef:
Sheran schreef:

Wat bedoel je doen? Het paard verkopen?

Hem weggeven als je zelf geen tijd meer hebt.
Ze heeft overigens al specifiek gezegd dat bijvoorbeeld verplaatsen helemaal eigen keus is.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:33

Dan moet jij het op een rijtje zetten of je een eigen paard wil. Bij mij kwam het financieel helemaal niet uit, maar toch ervoor gegaan. En ben er nog altijd blij mee. Soms moet gewoon iets op je pad komen, moet het gewoon zo zijn..