Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:46

En ook bij leasen (bij een manege) gelden er regels over wat wel en niet mag en heb je uiteindelijk op medisch en trainingtechnisch gebied niet veel tot niets te zeggen over het paard...
In een leasecontract staat meestal heel duidelijk wat je wel en niet (zelfstandig) met dat paard of de pony mag doen en wat je plichten zijn. En meestal betaal je beduidend meer dan de maandelijkse bijdrage voor een bijrijdpaard...

Snap dus ook niet zo goed waar het idee vandaan komt dat jij bij leasen (huren voor bepaald aantal dagen per week) ineens ook zeggenschap hebt over een paard...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:02

Idd de eigenaar van het paard blijft ook de eindverantwoordelijke en beslist dus ook wat er wel en niet gebeurd met het paard.
Ongedacht in welke situatie dus.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:17

Sees schreef:
Ik rij per definitie beter op mijn eigen paard dan een ander ;). Iig de eerste paar keren. Ik heb meer km in het zadel doorgebracht dan de gemiddelde bijrijder, dat zegt idd niets over talent maar wel over ervaring ;).

Ah ik snap. In mijn geval dus niet, ik rijd beter dan de eigenaresse. :) Beide paarden overigens. Bij mijn eigen paard heb ik nooit verzorgsters/bijrijdsters gehad, die reed ik zelf 5-6x per week. Maar ik heb al wel gemerkt dat ik niet voldoe aan de gemiddelde bijrijder :D , ik ben 45, rijd al 35 jaar alles wat los en vast zit , eigen paard gehad en heb eigen vervoer enzo. En dat oogt al anders dan eentje van net 13 vers van de manege enzo, maar hé, zo ben ik ooit ook begonnen. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:26

chelle_dora schreef:
Sorry, dat vind ik toch anders dan voor de leuk hobbelen op het paard van een ander, want jij maakt een paard beter en je zal daar wellicht voor gevraagd zijn :+

Ik geloof gelijk dat er 100 ruiters zijn die beter op mijn pony kunnen rijden dan ik, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken want ik ben een kneus met rijden, dus er zullen er 100 beter kunnen rijden dan ik. Maar als de bijrijdster beter blijkt te rijden dan ik hoeft ze echt niet ineens aan te komen met 'eh, ik rijd jouw paard en ik rijd beter, dus je kan mij 100 euro per maand betalen voortaan', dan vraag ik ook of het heel warm is daarboven, omdat ik zelf niet op zoek ben geweest naar iemand die mijn paard naar een hoger niveau tilt, maar op zoek ben geweest naar iemand die er gewoon leuk mee hobbelt. Als ik d'r in training had willen hebben was ze wel naar een trainer gegaan, dus daar vind ik toch wel een wezenlijk verschil zitten.

:') _O- _O- Geweldig! Nee, zou dus ook niks voor mij zijn idd, er zijn echt dikke vette grenzen hoor.

Ik heb zowel lekker onbetaald bijgehobbeld vroegah als toen ik begeleiding kreeg in het zadel- en verkeersmak maken dat ik gevraagd en betaald werd. Maar het ligt echt helemaal aan de situatie hoor, want waar ik nu rijd ben ik ook gevraagd, omdat we elkaar mogen en zij mij een paard gunde na alle ellende waar ik met de mijne doorheen was gegaan. En toen ik merkte dat sommige dingen bij haar met rijden echt niet lekker gingen, hebben we daarover gepraat en hebben we besloten dat ik haar les ga geven. Ik vind het leuk, vind de paarden leuk, en zo is de situ eigenlijk ontstaan, spontaan. En als ie vervelend is is het "haar" paard, voor de rest is het "die van mij". :))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:31

Babootje schreef:
Breghje schreef:
Anders vind ik je geen bijrijdster/verzorgster maar een leaser, en in dat geval vind ik dat ik dan ook iets te vertellen heb over het paard, wat ik dus nu niet heb. :)

Interessant dat je dat zegt Breghje. Want er is idd een verschil tussen een bijrijder en een leaser.
Dat verschil kun je maar beter duidelijk maken.
Ben je een bijrijder/verzorger dan bepaalt de eigenaar wat er gebeurt. Ben je leaser dan kun je als leaser de vrijheid voor de dagen least zelf bepalen wat je doet.
Maar ook voor bijrijders/verzorgers is dit verschil niet altijd helemaal duidelijk. Hebben graag hun "vaste" dagen en willen op die vaste dagen dan ook wel altijd rijden. Als je dat wilt dan mag je er best voor betalen vind ik.

Helemaal mee eens. Ik rijd nu bij, heb niks over de paarden te vertellen, en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. We hebben een soort van vaste dagen in overleg, als we beiden willen / kunnen / zin hebben dan gaan we.

Ik denk wel dat een duidelijk contract idd heel veel misverstanden kan voorkomen, vooral als er bv meerdere leasers of bijrijders/verzorgers in het spel zijn. Ik heb nooit geleased en zal ook nooit leasen, omdat ik niet betaal om te rijden (En net als nu ook niet betaald wórdt om te rijden) dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen eigenlijk. het is meer dat daar voor mijn gevoel een verschil in zit, wat jij ook al aangeeft, het is een moeilijk gebied want wat is wanneer wat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:40

Hier is het met leasen vaak zo dat de eigenaar van het paard zelf eigenlijk niets met het paard doet. Dat de leaser dus idd mag bepalen of er ijzers onder komen of een deken op etc. Met een bijrijdpaard ligt dat toch wat anders heb ik het idee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:42

joyce B schreef:
En ook bij leasen (bij een manege) gelden er regels over wat wel en niet mag en heb je uiteindelijk op medisch en trainingtechnisch gebied niet veel tot niets te zeggen over het paard...
In een leasecontract staat meestal heel duidelijk wat je wel en niet (zelfstandig) met dat paard of de pony mag doen en wat je plichten zijn. En meestal betaal je beduidend meer dan de maandelijkse bijdrage voor een bijrijdpaard...

Snap dus ook niet zo goed waar het idee vandaan komt dat jij bij leasen (huren voor bepaald aantal dagen per week) ineens ook zeggenschap hebt over een paard...

Nogmaals, ik ga never ever ooit leasen want ik ga never ever ooit betalen om een paard te rijden (tenzij ik zelf weer een paard zou kopen) maar als ik zou moeten betalen, dan bepaal ik op de dagen dat het paard "van mij" is, wat ik met het paard doe. Buitenrit, dressuur, whatever. Dat vind ik dus medebepalend omdat ik betaal. Terwijl als je bijrijder bent, gaat dat in overleg. Imho uiteraard. En dan ligt het er nog aan hoeveel je betaald uiteraard, maar goed dit is een zinloze discussie in feite want ik heb totaal geen ervaring met leasen of leasers en zal dat ook nooit krijgen, dus het is vooral een gevoel bij mij.

Stel ik had iemand nodig gehad omdat ik zelf niet genoeg tijd zou hebben gehad voor mijn eigen paard. Dan zou ik heel erg blij zijn als iemand me dan uit de brand zou helpen. Geen haar op mijn hoofd die erover zou peinzen om daar geld voor te vragen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:07

Breghje schreef:
Sees schreef:
Ik rij per definitie beter op mijn eigen paard dan een ander ;). Iig de eerste paar keren. Ik heb meer km in het zadel doorgebracht dan de gemiddelde bijrijder, dat zegt idd niets over talent maar wel over ervaring ;).

Ah ik snap. In mijn geval dus niet, ik rijd beter dan de eigenaresse. :) Beide paarden overigens. Bij mijn eigen paard heb ik nooit verzorgsters/bijrijdsters gehad, die reed ik zelf 5-6x per week. Maar ik heb al wel gemerkt dat ik niet voldoe aan de gemiddelde bijrijder :D , ik ben 45, rijd al 35 jaar alles wat los en vast zit , eigen paard gehad en heb eigen vervoer enzo. En dat oogt al anders dan eentje van net 13 vers van de manege enzo, maar hé, zo ben ik ooit ook begonnen. :)

Er zullen vast mensen zijn die mijn paarden beter rijden dan ikzelf hoor maar niet meteen in het begin en ik ben niet op zoek naar iemand die mijn paarden kan verbeteren. Dat doe ik zelf dmv oa les. Dan investeer ik in zo'n geval dus liever in mezelf dan in iemand die ook maar gewoon haar/zijn hobby uit wil voeren ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:10

Breghje, maar eigenlijk zeg je dus dat jij je hobby gratis zou moeten kunnen uitoefenen :o ? Iemand anders bekostigt dan dus in feite jouw hobby :o.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:08

Sees schreef:
Breghje, maar eigenlijk zeg je dus dat jij je hobby gratis zou moeten kunnen uitoefenen :o ? Iemand anders bekostigt dan dus in feite jouw hobby :o.

Zo kán je het zien, maar ik denk dat je het ook op een andere manier kan zien, zoals in mijn geval nú, iemand die twee paarden heeft, er eigenlijk niets mee doet en nu wel en er heel veel meer plezier van heeft. En en passant worden zowel zij als de paarden er beter van, dus tsja.. Zij had de paarden al lang en breed voor ik in beeld kwam, dus ik denk niet dat je kan zeggen dat zij Mijn hobby betaald, eerder dat ik haar help bij haar hobby en dat we daar heel veel plezier in hebben. En hiervoor heb ik idd altijd bij mensen gereden met meerdere paarden, of met paarden waar ze niks mee deden. En als ik écht mijn hobby weer uit wil voeren zoals ík dat zelf wil, dan koop ik gewoon opnieuw een eigen paard. :D

Sees schreef:
Er zullen vast mensen zijn die mijn paarden beter rijden dan ikzelf hoor maar niet meteen in het begin en ik ben niet op zoek naar iemand die mijn paarden kan verbeteren. Dat doe ik zelf dmv oa les. Dan investeer ik in zo'n geval dus liever in mezelf dan in iemand die ook maar gewoon haar/zijn hobby uit wil voeren ;).

Ik weet niet goed welke kant je hiermee uit wil, maar ik rijd in dit geval dus wel degelijk beter dan de eigenaresse, die weet dat ook, krijgt les van mij, we hebben er beiden heel veel lol in en dus is er niemand die er slechter van wordt. Zij investeert nu gratis in zichzelf :P :D
Edit: overigens als ik voel dat een paard scheef is, onvoldoende balans heeft, niet fijn over de rug of benen komt, dan gaan mijn handen jeuken en dan heb ik echt wel de neiging tot verbeteren. Kan er niks aan doen. :') :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:27

Ik ben net als Breghje van mening dat er ook een verschil tussen de meerwaarde die jij hebt als ruiter voor (het paard van de eigenaar) of de meerwaarde die het paard heeft voor jou omdat je er wat van kan leren.
Mensen die doorgaans betaald worden om te rijden kunnen een paard tot een bepaald niveau brengen. Mensen die nog moeten leren paardrijden moeten op een manege tenslotte ook betalen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:55

Daar is idd een groot verschil, ik reed vroeger ook gewoon gratis in ruil voor klusjes en onderhoud.
Op een gegeven moment heb je zelf een bepaald niveau dat mensen je gaan vragen om een paard voor hen te rijden/corrigeren.
Echter als je zelf dan ook nog eigen paarden hebt, besteed je daar natuurlijk liever je vrije tijd en trainingsmomenten aan.
Dan moet de ander het al aantrekkelijk maken, door bijv. een vergoeding er tegenover te stellen.
Let wel....dit is dus een heel ander soort manier dan die van een leaser/bijrijder.

Hoewel er ook bijrijders zijn met een hoog rijdnviveau en die bewust kiezen om liever een paard (en kosten) te delen,
dan er zelf eentje te kopen, kan door aantal uren tijd per week of vanwege de bijkomende kosten (en risico's).
Denk dat het voor elke bijrijder en eigenaar een persoonsgebonden kwestie is of er een bedrag gevraagd wordt of niet en of je bereid bent dit te betalen of niet.

En als iemand jouw hobby wil bekostigen, omdat deze persoon en/of de paarden er zelf beter van worden,
tja...waarom dan niet?
Het gaat erom dat je beiden je kunt vinden in de situatie en de gemaakte afspraken en regels, het moet gewoon goed voelen en in de praktijk werkbaar zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:03

Breghje, jij hebt het op dit adres dan goed voor elkaar en de eigenaresse ook aangezien jullie het beiden eens zijn met deze constructie. Maar als dit zou stoppen en niemand biedt uit zichzelf meer een paard aan maar je moet op zoek, dan bekostigt in dat geval toch wel iemand anders jouw hobby :o ?

Wat ik bedoelde is dat ik liever in mezelf investeer door zelf beter te worden en les te nemen dan dat ik iemand betaal om mijn paard 'beter' te maken. Ik geloof daar sowieso niet zo in :o. Ik denk dat je als eigenaar beter zélf les kan nemen om aan je verbeterpunten (en die van je paard) te werken dan dat je iemand anders betaalt om je paard te verbeteren want als jij er dan weer op gaat ben je zelf nog steeds van hetzelfde niveau ;).

Anke, uiteraard gaat het er te allen tijde om dat beide partijen tevreden zijn. Ik vraag een bijdrage en met iemand die dat niet wil betalen zou ik dus niet tevreden zijn ;).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:20

Ik corrigeer overigens alleen in combinatie met lesgeven aan de eigenaar/ruiter.
Anders heeft het idd geen effect. Diegene zal mee moeten groeien en ontwikkelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:37

Anke, nou dat klinkt goed inderdaad!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:38

Sees schreef:
Breghje, jij hebt het op dit adres dan goed voor elkaar en de eigenaresse ook aangezien jullie het beiden eens zijn met deze constructie. Maar als dit zou stoppen en niemand biedt uit zichzelf meer een paard aan maar je moet op zoek, dan bekostigt in dat geval toch wel iemand anders jouw hobby :o ?

Wat ik bedoelde is dat ik liever in mezelf investeer door zelf beter te worden en les te nemen dan dat ik iemand betaal om mijn paard 'beter' te maken. Ik geloof daar sowieso niet zo in :o. Ik denk dat je als eigenaar beter zélf les kan nemen om aan je verbeterpunten (en die van je paard) te werken dan dat je iemand anders betaalt om je paard te verbeteren want als jij er dan weer op gaat ben je zelf nog steeds van hetzelfde niveau ;).

Anke, uiteraard gaat het er te allen tijde om dat beide partijen tevreden zijn. Ik vraag een bijdrage en met iemand die dat niet wil betalen zou ik dus niet tevreden zijn ;).

Niemand hoeft mijn hobby te bekostigen, ik snap niet dat je daar zo op door blijft gaan. Ik heb al aangegeven dat als ik echt persé met alle geweld weer 5-6x per week wil rijden, ik een ander eigen paard koop. En ik heb in al de 30 jaar dat ik rijd nog nooit met mezelf hoeven "leuren" om een paard te rijden, ze zijn me altijd aangeboden.

Jij hoeft er niet in te geloven, je staat niet naast de bakrand als ik les geef of zelf rijd ;) , de eigenaresse en ik hebben ervaren dat op mijn manier zowel haar paarden als zijzelf erop vooruit gaan dus is er geen probleem.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:40

Babootje schreef:
Ik ben net als Breghje van mening dat er ook een verschil tussen de meerwaarde die jij hebt als ruiter voor (het paard van de eigenaar) of de meerwaarde die het paard heeft voor jou omdat je er wat van kan leren.
Mensen die doorgaans betaald worden om te rijden kunnen een paard tot een bepaald niveau brengen. Mensen die nog moeten leren paardrijden moeten op een manege tenslotte ook betalen.

Pcies. En bij de fokkers waar je de jonge paarden inrijd heb je meerwaarde, bij de handelaren heb je meerwaarde (want de paarden worden aangekocht en voor meer verkocht, ook al zit er bv alleen de gangen en ho op) en van bijrijden met les worden zowel paard als bijrijder wijzer.

En bv met rijden, ik ga niet als het pokkeweer is. Zou ik echter een verzorgpoown hebben dus incl mesten en voeren, zou ik uiteraard wel gaan, moest ik bij mijn eigen ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:41

Anke schreef:
Ik corrigeer overigens alleen in combinatie met lesgeven aan de eigenaar/ruiter.
Anders heeft het idd geen effect. Diegene zal mee moeten groeien en ontwikkelen.

Pcies.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:43

Anke schreef:
Daar is idd een groot verschil, ik reed vroeger ook gewoon gratis in ruil voor klusjes en onderhoud.
Op een gegeven moment heb je zelf een bepaald niveau dat mensen je gaan vragen om een paard voor hen te rijden/corrigeren.
Echter als je zelf dan ook nog eigen paarden hebt, besteed je daar natuurlijk liever je vrije tijd en trainingsmomenten aan.
Dan moet de ander het al aantrekkelijk maken, door bijv. een vergoeding er tegenover te stellen.
Let wel....dit is dus een heel ander soort manier dan die van een leaser/bijrijder.

Hoewel er ook bijrijders zijn met een hoog rijdnviveau en die bewust kiezen om liever een paard (en kosten) te delen,
dan er zelf eentje te kopen, kan door aantal uren tijd per week of vanwege de bijkomende kosten (en risico's).
Denk dat het voor elke bijrijder en eigenaar een persoonsgebonden kwestie is of er een bedrag gevraagd wordt of niet en of je bereid bent dit te betalen of niet.

En als iemand jouw hobby wil bekostigen, omdat deze persoon en/of de paarden er zelf beter van worden,
tja...waarom dan niet?
Het gaat erom dat je beiden je kunt vinden in de situatie en de gemaakte afspraken en regels, het moet gewoon goed voelen en in de praktijk werkbaar zijn.

Helemaal mee eens!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:53

Breghje schreef:
Niemand hoeft mijn hobby te bekostigen, ik snap niet dat je daar zo op door blijft gaan. Ik heb al aangegeven dat als ik echt persé met alle geweld weer 5-6x per week wil rijden, ik een ander eigen paard koop. En ik heb in al de 30 jaar dat ik rijd nog nooit met mezelf hoeven "leuren" om een paard te rijden, ze zijn me altijd aangeboden.

Jij hoeft er niet in te geloven, je staat niet naast de bakrand als ik les geef of zelf rijd ;) , de eigenaresse en ik hebben ervaren dat op mijn manier zowel haar paarden als zijzelf erop vooruit gaan dus is er geen probleem.

Als jij een eigen paard koopt op het moment dat niemand zijn paard mee aan je aanbiedt, hoeft inderdaad niemand jouw hobby te bekostigen, dat doe je dan inderdaad zelf.

Heb ik ergens gezegd dat jij het paard niet verbeterd?
Ik zei dat ik liever geld in mezelf investeer waardoor zowel ik als het paard beter worden als dat ik iemand betaal om alleen het paard beter te maken ;). In jouw geval betaalt niemand jou dus dat is een andere situatie. Als bijrijder zou jij voor mij geen meerwaarde hebben tov van een betalende bijrijder want mijn paarden gaan de verkoop niet in ;).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:54

Weet je Sees, ik heb 6 jaar een eigen paard gehad en ik heb dik 30 jaar gereden zonder ooit te hoeven leuren. You do the math.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:58

Breghje, wat is your point? Ik heb 9 jaar eigen paarden en rij meer dan 26 jaar paard. En? Dus? Wat zegt dat nou? Ik zeg alleen dat ik geen geld zou betalen aan iemand om mijn paard te verbeteren maar dat ik liever zelf verbeter mét mijn paard. En dat ik liever een betalende bijrijder heb die mijn paard niet verbeterd ipv iemand die niet betaalt en claimt wel mijn paard te verbeteren, is dat nou zó moeilijk te begrijpen?
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-02-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:00

Ik heb een verzorgster, zij betaald 60 euro in de maand voor 2 dagen in de week.
Dat is dus nog geen 7,50 euro per dag. Ze hoeft verder niks te doen, hij wordt gemest, buiten en binnen gezet, ze hoeft alleen te rijden, kroelen, verzorgen of wat ze zelf maar wil. Ik ben heel flexibel, ze mag ten alle tijden ruilen van dagen, ze mag een ook een dag extra als ze zin heeft, als ze geen zin heeft of niet kan is het ook nooit een probleem, al zegt ze op het laatste moment nog af, no problem.
Ze mag er alles mee, lessen, wedstrijden, buitenrijden geen probleem. Ik zorg dat alles in orde is, het tuig, de hoefsmid, alle spullen die ze nodig heeft op en om het paard, ik zorg dat ze er zijn en betaald zijn. Zij helpt mij zeker, maar voor 7,50 per dag die vrijheid en die mogelijkheden dat moet het toch wel waard zijn? Mijn paardrijlessen waren vroegah toen ik klein was met 20 pony's in een rijtje toen al duurder!

Overigens rijd ze hem niet beter dan ik, maar al was dat wel zo dan had dat zeker geen reden geweest om geen geld te vragen. Ik wilde geen verzorgster om mijn paard te verbeteren, ik heb een verzorgster omdat ik iemand zoek die goed voor hem is, en ik het prettig vind dat ik een betrouwbaar iemand heb waar ik op terug kan vallen als er iets is, als ik niet kan of ziek ben. En omdat ik heel stiekem het weleens lekker vind om een dagje niet te moeten, dat lukt alleen niet want ondanks mijn lieve verzorgster ben ik er alsnog 7 dagen in de week, problemen met loslaten ofzo ;-)

Mijn paard kost heel veel geld en daar heb ik ook heel bewust voor gekozen, maar ik vind het niet meer dan normaal om een kleine vergoeding te vragen als iemand anders daar ook plezier van kan hebben. Nogmaals, ik vind 7,50 euro per dag geen gek bedrag voor wat ze er allemaal voor terug krijgt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:02

Sees schreef:
Als jij een eigen paard koopt op het moment dat niemand zijn paard mee aan je aanbiedt, hoeft inderdaad niemand jouw hobby te bekostigen, dat doe je dan inderdaad zelf.

Er is nooit een moment geweest dat niemand me een paard aanbood. Dat is mijn punt. Schijnt vrij moeilijk te begrijpen te zijn, maar het is toch echt zo. Oja, en ik heb er uiteraard nooit een cent aan betaald.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:15

Breghje schreef:
Sees schreef:

Er is nooit een moment geweest dat niemand me een paard aanbood. Dat is mijn punt. Schijnt vrij moeilijk te begrijpen te zijn, maar het is toch echt zo. Oja, en ik heb er uiteraard nooit een cent aan betaald.

Gefeliciteerd :Y) Lijkt me fijn om niet zelf te hoeven zoeken, maar je hoeft niet zo naast je schoenen te gaan lopen hoor jeetjemina..

Ik vind overigens ook al verbeter je een paard, als de eigenaar wil dat je betaald heb je hier niet tegenin te gaan. Het blijft het paard van de eigenaar en niet van jou.