Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:23

Helaas is die liefhebberij snel weg als het 3 druppels regent. Dan maar liefhebberij in combinatie met 'zonde van je geld om niet te komen'.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:25

Idd, men is dan sneller geneigd om wel te gaan omdat ze er toch voor moeten betalen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:35

Icrack schreef:
Dat zegt alleen maar wat over je verzorgsters/bijrijdsters :-)

"Men" komt dan voor't geld, maar niet voor het paard/rijden zelf

Dat denk ik niet. Ik denk dat mensen die bereid zijn te betalen er gewoon beter over nadenken om een paard te gaan bijrijden en daarvoor te betalen. Je vind naar mijn idee gewoon het serieuzere volk. De een goede overweging heeft gemaakt om een paard te gaan bijrijden. En niet iemand die op een dag bedenkt leuk ik wil een paard bijrijden en vervolgens bij een regen bui de brui er aan geeft.

Wat dus weet niet wil zeggen dat je niet serieus kunt zijn als je niet kan/wil betalen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:36

Mijn bijrijdster (24jaar) komt door weer en wind, rijdt er, met auto, bijna een half uur (enkele reis) over om te komen. Is dolgelukkig met mijn Welsh als bijrijdpaard. Ik kan zo niet opnoemen wat haar teveel zou zijn. Dat noem ik karakter en liefde hebben voor....

En volgens mij hoort dat gewoon ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:38

Ja, ik vind ook dat dat zo hoort Icrack, maar zo denkt lang niet iedereen en zo makkelijk kan je ook niet van iedereen op aan. En ik denk dat de leeftijd er ook deels mee te maken zal hebben :) Niks mis mee, maar soms zie/hoor je wel flinke verschillen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:40

Dat is ook wel een feit dat er veel zijn die daar anders over denken idd, maar dan nog...ik zou iemand met die instelling niet eens op mijn Welsh willen hebben

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:42

Ik geloof dat er uitzonderingen op zijn.
Ik zou bijvoorbeeld blij zijn als ik voor gratis en niks een paard zou mogen bijrijden. Ik zou dan het dan juist meer waarderen.
Maar er zijn vast ook wel meisjes die er dan juist lakser mee omgaan. Niet iedere persoon is hetzelfde.

Ik betaal nu ook een bijdrage maar dat vind ik persoonlijk niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:43

Tja mijn voorkeur heeft het ook niet, maar ik ben er liever zeker van dat iemand daadwerkelijk naar m'n knol gaat op de afgesproken dag dan dat ik om 10 uur 's avonds zelf nog helemaal beroerd erheen moet omdat iemand toch niet is gegaan want tja, het regende.. :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:43

hoort het idd ook te gaan Icrack, maar de praktijk bewijst het tegendeel.

Deels bepalend door leeftijd, maar niet altijd. Heb ook slechte ervaring met mensen die ouder waren.

De mentaliteit van de ruiter is doorslaggevend.
Degene met ruggengraat die blijven de rest houd het na een korte periode al op.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:47

Ik begrijp/snap jullie beredeneringen, maar het is toch eigenlijk zo krom als wat :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:48

Tja zo krom is het geworden door de verzorgsters/bijrijdsters die het hebben verziekt voor degene die wel het beste voor hebben :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:50

Is het ook, maar als je al zoooooooooooooooo vaak lik op stuk hebtgehad, krijg je deze situaties.

Ik heb eens gehad dat ik tien verzorgsters had versleten in één jaar en toen had ik nog maar één paard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:51

Ik ben sinds een paar maanden ook weer bijrijdster, ik betaal niks (tenzij ik zelf zou willen lessen, maar dat vind ik niet meer dan normaal) kan het paard als mijn eigen beschouwen en hoef niks. Hoef dus niet te mesten (wat ik wel doe, vind ik dus ook niet meer dan normaal) maar de eigenaresse heeft 2 paarden en vindt alleen rijden niet leuk, het klikt geweldig tussen ons dus rijden we lekker samen. Ik geef haar les, richt haar paard verder af dus zie niet in, en zij dus ook niet, waarom ik zou moeten betalen, het is een win win situatie. Als het pokkeweer is dan rijd ik idd niet, we hebben geen binnenbak en ik heb geen zin me zeikesnat te laten regenen. Zij rijd dan ook niet dus ook daar zitten we op één lijn.

Nu staan ze bij haar aan huis, dus dat scheelt en ik hoef ook alleen maar bij te rijden en niet te verzorgen (behalve met carnaval, dan is me gevraagd of ik die week ook de verzorging op me wil nemen wat dus ook geen enkel punt is :') )

Maar ik heb heeeeel wat jaren bijgereden voor ik mijn eigen paard had, en nooit betaald sterker nog, ik bén betaald om paarden te corrigeren of verkeers- zadelmak te maken. Nu kan dat uiteraard anders zijn als je een onervaren iemand de kans geeft te leren op jou paard, maar ik vind persoonlijk dat de uitgaven voor stalling ed voor de eigenaar zijn. Anders vind ik je geen bijrijdster/verzorgster maar een leaser, en in dat geval vind ik dat ik dan ook iets te vertellen heb over het paard, wat ik dus nu niet heb. :)

Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke gedachten uiteraard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:20

Brechtje, tja over het algemeen ben ik eigenwijs genoeg om te denken dat ik mijn paard toch beter rijd dan de gemiddelde ruiter zonder eigen paard ;). En daarbij, iemand zoekt een paard om te rijden, waarom zou ik die moeten betalen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:37

Ghehe, dat een bijrijdster beter zou rijden dan ik gaat bij mij niet op, ik rij langer dan dat zij uberhaupt bestaan :P Maar mijn pony's zijn dan ook niet pony's waar aan gewerkt moet worden maar meer lang-leve-de-lol boscrossers.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:03

LovingTweety schreef:
Ghehe, dat een bijrijdster beter zou rijden dan ik gaat bij mij niet op, ik rij langer dan dat zij uberhaupt bestaan :P Maar mijn pony's zijn dan ook niet pony's waar aan gewerkt moet worden maar meer lang-leve-de-lol boscrossers.
Ik rijd al heeeel wat jaartjes langer dan jij bestaat in dit geval... ;) :D Plus ik heb jaaarenlang elke week privélessen gevolgd en zit dus ook niet bepaald op recreatief boshobbelniveau zeg maar, daar wil ik eerlijk gezegd ook niet op rijden, been there done that. Ik heb meer dan 35 jaar ervaring met paarden bij de weg :P ....En ja, dan ben ik dus "oud" hahahaha!!

Sees schreef:
Brechtje, tja over het algemeen ben ik eigenwijs genoeg om te denken dat ik mijn paard toch beter rijd dan de gemiddelde ruiter zonder eigen paard ;). En daarbij, iemand zoekt een paard om te rijden, waarom zou ik die moeten betalen?

Kan hoor, dat jij beter rijd dan ik, zolang we niet zien van elkaar hoe we rijden zal dat ook nooit duidelijk worden :) . En ik heb uit eigen ervaring gezien dat het hebben van een eigen paard totaal geen garantie hoeft te zijn dat de eigenaar ook daadwerkelijk goed kan rijden in de hele tijd dat ik al rijd (handelaren, fokkers, eigenaren). Het hebben van een eigen paard wil alleen maar zeggen dat je een eigen paard hebt.. Talent hebben heeft daar totaal niets mee te maken imho. ;) Ik ben overigens gevráágd om dit paard te rijden, heb nog nooit met mezelf hoeven leuren, ik krijg ze altijd zo aangeboden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:30

romyloverrr schreef:
Ik ga nu een paard rijden waarvan ik het bijna asociaal vind niet te betalen.

Wat ik krijg:
- sportpaard
- loopt nu Z2
- leerpaard voor mij (zit echt nog niet op Z2 niveau)
- luxe buitenbak waar max. 2 mensen rijden (prive)
- poetsplaats en afspuiplaats
- 2 keer per week rijden
- 2 keer per week privéles :=

kosten: €0,00

wat ik moet doen:
- netjes met de spullen omgaan
- het is op eigen risico
- niet rijden zonder eerst te melden
- nadat ik een paar maanden op dit paard het gereden voor hun
3 keer per week een jong paard gaan doorrijden, dan krijg ik ook weer 3 keer per week gratis privéles.

Ik betaal nu voor een privé les met bijrijhaflinger 10 euro per uur.

Wat zouden jullie hiervoor betalen?
Of gewoon gratis aanemen?

Ik heb besloten haar 10 euro per keer dat ik rijd (elke keer heb ik privéles) ga geven.
Dat zou dan 80 euro per maand zijn.
Alleen wil ze het niet aannemen -O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:18

romyloverr, misschien een ideetje om het geld dat je eraan uit wil geven apart te leggen en haar bv eens een keer mee uit eten ofzo te nemen, of mee te nemen naar een paarden evenement? Wat een heerlijk adres heb je gevonden zeg!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:31

Breghje schreef:
LovingTweety schreef:
Ik rijd al heeeel wat jaartjes langer dan jij bestaat in dit geval... ;) :D Plus ik heb jaaarenlang elke week privélessen gevolgd en zit dus ook niet bepaald op recreatief boshobbelniveau zeg maar, daar wil ik eerlijk gezegd ook niet op rijden, been there done that. Ik heb meer dan 35 jaar ervaring met paarden bij de weg :P ....En ja, dan ben ik dus "oud" hahahaha!!

Sees schreef:

Kan hoor, dat jij beter rijd dan ik, zolang we niet zien van elkaar hoe we rijden zal dat ook nooit duidelijk worden :) . En ik heb uit eigen ervaring gezien dat het hebben van een eigen paard totaal geen garantie hoeft te zijn dat de eigenaar ook daadwerkelijk goed kan rijden in de hele tijd dat ik al rijd (handelaren, fokkers, eigenaren). Het hebben van een eigen paard wil alleen maar zeggen dat je een eigen paard hebt.. Talent hebben heeft daar totaal niets mee te maken imho. ;) Ik ben overigens gevráágd om dit paard te rijden, heb nog nooit met mezelf hoeven leuren, ik krijg ze altijd zo aangeboden.

Ik zeg ook nergens dat ik beter rij dan jij, maar wel beter dan mijn verzorgsters, die overigens bijna allemaal onder de 16 zijn, maar mijn pony's zijn op dermate leeftijd dat ik geen ambitieuze verzorgsters meer zoek. Nogmaals, ik wil jonge meiden de kans geven om de verantwoordelijkheid mee te laten maken, en natuurlijk lol te laten hebben. De wedstrijden liggen alweer een paar jaar achter ons.

Ik heb jarenlang op vrij hoog lokaal niveau meegedaan en netjes de bijbehorende lessen, zowel privé als groeps. Helaas zijn de pony's ondertussen ver voorbij pensioengerechtigde leeftijd en gaan ze daardoor bij mij niet weg. Kwestie van ambities aanpassen.
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 05-02-14 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:41

LovingTweety schreef:
Ik heb jarenlang op vrij hoog lokaal niveau meegedaan. Helaas zijn de pony's ondertussen ver voorbij pensioengerechtigde leeftijd en gaan ze daardoor bij mij niet weg. Kwestie van ambities aanpassen.

Ah kijk das een andere insteek uiteraard. :j Dan weet je waar je als bijrijder aan begint dus als je andere ambities zou hebben is het idd jammer maar helaas.

Degene die ik nu bijspijker is an sich wel fijn ingereden maar heeft verder vooral voor de koets gestaan, dus balans ed ligt ergens in t bos, en ik vind sleutelen nou eenmaal heel erg leuk, vandaar dat ik geen boshobbelcrossknol meer wil rijden. Wedstrijden heb ik noooit aan meegedaan, trekt me totaal niet terwijl ik dus wel goed / op de juiste manier wil trainen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:55

j1988 schreef:
Soms denk ik wel eens mensen hebben die een aantal paarden hebben, zelf niet elke dag kunnen, hun bijrijders zouden moeten betalen. Vaak kost een hoop tijd en een goede bijrijder is er ook voor je paard als die niet gereden kan worden ivm een blessure bijvoorbeeld.

echt niet... een paard, of je er wel of niet op rijdt kost gewoon geld. Het is een hobby.
Dat een bijrijder die hobby ook wil genieten, liefst zonder koste, snap ik heeel goed. Maar iemand betalen voor iets waar ik zelf al voor betaal om het dier uberhaubt in de achtertuin of op een stal te kunnen hebben staan... Nee.

Alleen klusjes doen en niet rijden? Ja, dat is een ander verhaal... Daar betaal ik (nu ivm zwangerschap en anders vanwege tijdgebrek) wel een zakcentje voor. Terwijl ik normaal de kosten 'en het werk er van heb... Of ik nu wel of niet kan rijden...

Je kunt niet rijden zonder een paard, en een paard onderhouden kost geld. Paardrijden kost dus geld...
Dan kun je betalen met geld of met arbeid/hulp of door waarde toe te voegen aan het paard... De eigenaar bepaald wat voor hem/haar van toepassing is... De bijrijder/verzorg(st)er wat het hem/haar waard is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:24

Breghje schreef:
LovingTweety schreef:

Sees schreef:

Ik rij per definitie beter op mijn eigen paard dan een ander ;). Iig de eerste paar keren. Ik heb meer km in het zadel doorgebracht dan de gemiddelde bijrijder, dat zegt idd niets over talent maar wel over ervaring ;).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:25

Het niets meer van je laten horen en niet op komen dagen of steeds afmelden van afspraken is inderdaad niet echt leeftijdsgebonden... Heb tenminste het afgelopen half jaar weer veel ervaring opgedaan en leeftijden variëren van 12 tot/met 20 jaar... Blijkbaar is er ergens tussen die 20 jarigen en mijn eigen leeftijd een soort generatiekloof ontstaan waarbij men niet meer opgevoed wordt met afspraken nakomen, doorzetten en klusjes horen er bij... (voor wat hoort wat)

Ik ben meer zo van: wie het kleine niet eert is het grote niet weert, en bewijs eerst maar eens dat je serieus bent en het waard bent...
Ze hoeven hier niet te betalen en ben zelfs bereid zonder kosten tijd in ze te investeren door ze les te geven (meesten hebben geen wedstrijdniveau als ze komen) en ze eventueel ergens heen te rijden met onze auto en trailer (kost veel tijd en geld) Als ze maar echt hun steentje willen bijdragen en betrouwbaar zijn!
De paarden die ik nu heb mankeren wat. Mijn pony heeft spat en wordt 23 maar kan nog prima een paar keer per week dressuurmatig en recreatief een half uurtje/45 minuten gereden worden of een uurtje op buitenrit. Als hij weer wat in conditie is kun je als beginnende dressuurruiter echt wel wat van hem leren aangezien ik met tot M1 niveau gelest heb en dus netjes nagevelijk kan lopen en ook oefeningen kent als wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, keertwending, aanspringen in juiste galop op rechte lijn, gebroken lijn in galop, aanspringen in galop vanuit stap etc. Best leuk als leerpony dus, zolang je maar rekening houd dat hij alles niet meer zo dragend kan doen vanwege de spat. Misschien zou hij yussen de pony's op onderlinge wedstrijdjes ook nog wel leuk mee kunnen komen.

Maar goed, de meesten komen niet eens zover want bij de eerste regenbui haken ze af, of ze worden niet meer regelmatig gebracht door pap of mam en dan wordt het te ver voor ze. Ze bellen af omdat ze zich verslapen hebben (tja, blijf dan niet keten tot 3 uur 's nachts als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet) huiswerk niet af hebben (heel weekend vrij maar uitstellen tot zondagmiddag) ze dubbele afspraak hebben of ouders ineens andere plannen blijken te hebben, oftewel wel met mij afspreken maar niet ouders vragen of pas op laatste moment...

Beweren dat ze wel 2x door de week en in het weekend kunnen, altijd gebracht kunnen worden, maar in de praktijk valt dat dan altijd tegen!

Snap eigenlijk niet waarom ik de moeite nog doe er tijd in te stoppen iemand die geen tijd of geld heeft voor eigen pony of paard de kans te bieden op verzorgen en rijden... Zelfs 1x per week zou prima zijn...
Nee, toen ik 12/15 en 18/23 was ging ik daar heel anders mee om. Mijn verzorgpony die ik ging verzorgen toen hij 3,5 was (en draakje) en ik 18 werd heb ik na 5 jaar trouw verzorgen meerdere keren per week met heel kort dipje ivm studie en twijfel of ik zou stoppen of niet, gekocht en hij is nu bijna 23...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:28

Breghje schreef:
Ik ben sinds een paar maanden ook weer bijrijdster, ik betaal niks (tenzij ik zelf zou willen lessen, maar dat vind ik niet meer dan normaal) kan het paard als mijn eigen beschouwen en hoef niks. Hoef dus niet te mesten (wat ik wel doe, vind ik dus ook niet meer dan normaal) maar de eigenaresse heeft 2 paarden en vindt alleen rijden niet leuk, het klikt geweldig tussen ons dus rijden we lekker samen. Ik geef haar les, richt haar paard verder af dus zie niet in, en zij dus ook niet, waarom ik zou moeten betalen, het is een win win situatie. Als het pokkeweer is dan rijd ik idd niet, we hebben geen binnenbak en ik heb geen zin me zeikesnat te laten regenen. Zij rijd dan ook niet dus ook daar zitten we op één lijn.

Nu staan ze bij haar aan huis, dus dat scheelt en ik hoef ook alleen maar bij te rijden en niet te verzorgen (behalve met carnaval, dan is me gevraagd of ik die week ook de verzorging op me wil nemen wat dus ook geen enkel punt is :') )

Maar ik heb heeeeel wat jaren bijgereden voor ik mijn eigen paard had, en nooit betaald sterker nog, ik bén betaald om paarden te corrigeren of verkeers- zadelmak te maken. Nu kan dat uiteraard anders zijn als je een onervaren iemand de kans geeft te leren op jou paard, maar ik vind persoonlijk dat de uitgaven voor stalling ed voor de eigenaar zijn. Anders vind ik je geen bijrijdster/verzorgster maar een leaser, en in dat geval vind ik dat ik dan ook iets te vertellen heb over het paard, wat ik dus nu niet heb. :)

Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke gedachten uiteraard.

Sorry, dat vind ik toch anders dan voor de leuk hobbelen op het paard van een ander, want jij maakt een paard beter en je zal daar wellicht voor gevraagd zijn :+

Ik geloof gelijk dat er 100 ruiters zijn die beter op mijn pony kunnen rijden dan ik, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken want ik ben een kneus met rijden, dus er zullen er 100 beter kunnen rijden dan ik. Maar als de bijrijdster beter blijkt te rijden dan ik hoeft ze echt niet ineens aan te komen met 'eh, ik rijd jouw paard en ik rijd beter, dus je kan mij 100 euro per maand betalen voortaan', dan vraag ik ook of het heel warm is daarboven, omdat ik zelf niet op zoek ben geweest naar iemand die mijn paard naar een hoger niveau tilt, maar op zoek ben geweest naar iemand die er gewoon leuk mee hobbelt. Als ik d'r in training had willen hebben was ze wel naar een trainer gegaan, dus daar vind ik toch wel een wezenlijk verschil zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:34

Breghje schreef:
Anders vind ik je geen bijrijdster/verzorgster maar een leaser, en in dat geval vind ik dat ik dan ook iets te vertellen heb over het paard, wat ik dus nu niet heb. :)

Interessant dat je dat zegt Breghje. Want er is idd een verschil tussen een bijrijder en een leaser.
Dat verschil kun je maar beter duidelijk maken.
Ben je een bijrijder/verzorger dan bepaalt de eigenaar wat er gebeurt. Ben je leaser dan kun je als leaser de vrijheid voor de dagen least zelf bepalen wat je doet.
Maar ook voor bijrijders/verzorgers is dit verschil niet altijd helemaal duidelijk. Hebben graag hun "vaste" dagen en willen op die vaste dagen dan ook wel altijd rijden. Als je dat wilt dan mag je er best voor betalen vind ik.