Wie moet er betalen voor zijn of haar verzorgpony paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

erat

Re: Wie moet er betalen voor zijn of haar verzorgpony paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:35

Ik ben nog erger: aan mijn bijrijdster vraag ik een bijdrage, voor mijn bijrijdpaard betaal ik niks Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:42

Ik zou mijn bijrijdster best wat willen vragen qua kosten, maar ze is net 16 en haar ouders hebben het niet breed. Dus dat zit er niet in Lachen en ach: maakt me niet zo heel veel uit: ze zorgt goed voor mijn pony en houdt itt tot mijn stalgenoot: wel de stal erg netjes!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:19

Ik betaal 100.- per maand voor 2 keer in de week bijrijden, en af en toe invallen als het nodig is. Daarbij komen de kosten van de lessen (ca. 50.- per maand). Heb er geen problemen mee om een bijdrage te leveren, per slot van rekening heb je als bijrijdster wel alle lusten maar niet de lasten (hoefsmid, DA) van een "eigen" paard.
Het is inderdaad zo dat je ergens een dienst bewijst (het ontlasten van de eigenaar een paar keer per week), maar die dienst is wederzijds (je hebt beschikking over een paard), dan is het toch raar dat de eigenaar als enige voor de kosten zou moeten opdraaien. Tuurlijk, ik zou ook liever een gratis bijrijpaard willen, wie niet, maar ik vind het niet meer dan logisch dat het niet zo is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:27

erat schreef:
Ik ben nog erger: aan mijn bijrijdster vraag ik een bijdrage, voor mijn bijrijdpaard betaal ik niks Bloos

Haha! kijk maar uit ,met deze uitspraak Clown bokt kennende word je straks uitgekafferd,want jij bent wel heel erg natuurlijk Whoosh!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:26

Mirgino, die rekensom heb ik als paardeneigenaar en rijdend op paarden van een fokker ook al lang gemaakt, daarom ben ik in principe niet tegen bijdragen, maar als het zonder stalgeld en andere kosten kan, dan kies je daar natuurlijk voor. (en als je dan ook nog vervoer, lessen en wedstrijden vergoed krijgt aangeboden, sla je dat natuurlijk niet af. Ken ook meiden die M zijn of zelfs minder dan dat en betaald krijgen voor het rijden)
Als er geen gratis geschikt verzorgpaard te vinden is wordt je aangewezen op maneges (niet gratis) of een eigen paard (naast maandelijkse kosten ook de aanschaf en volledige verantwoordelijkheid)

Bijrijdster en verzorgers zitten dus in de luxe positie dat er teveel eigenaren zijn die iemand erbij willen hebben om te rijden en dat je dus niet bij hóeft te betalen als je goed zoekt. Kwestie van vraag en aanbod...

Als ik om me heen kijk zijn er in Nederland schrikbarend veel mensen die nog meer paarden hebben waar einig tot niets mee gebeurd. Neem een fokker met 5 fokmerries (en dat is een kleine fokker Knipoog) Daar heb je een dagtaak aan om die te verzorgen en dagelijks te trainen... Hoeveel fokmerries worden er niet (meer) bereden omdat er geen ruiter voor is?
Daarnaast hebben de meeste echt ervaren ruiters wel een eigen paard of zijn al voorzien van een bijrijdpaard... Iedereen wil graag een ervaren ruiter, dus gaan zulke mensen minder snel betalen omdat er genoeg aanbod is dat ze uit kunnen zoeken...

Nederland is te rijk Knipoog En we verzamelen te veel paarden... Doen ons oude paard niet weg als we een nieuwe willen omdat hij ongeschikt is voor de sport of je ermee vastloopt, maar zoeken iemand die er recreatief of in de sport nog wel plezier mee heeft...
Heb je het geld niet voor zulke luxe sentimentele gevoelens, dan worden zulke paarden verkocht, en indien onverkoopbaar belanden ze in de worst...

Zelfs als je gratis iemand zoekt, is het in onze regio erg moeilijk goed rijdende verzorgsters/bijrijders te vinden als je een minder makkelijk paard hebt of je niet wilt dat een paard te erg beneden het niveau gereden wordt.
Helemaal mensen boven een bepaalde leeftijd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:38

Ik ben ook benieuwd of de principieel niet betalende bijrijdsters wel graag een bijdrage zouden willen ontvangen als zij voor zulke kosten stonden en het op zich wel lekker vinden als iemand anders het paard een paar dagen extra traint...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:46

joyce B schreef:
Mirgino, die rekensom heb ik als paardeneigenaar en rijdend op paarden van een fokker ook al lang gemaakt, daarom ben ik in principe niet tegen bijdragen, maar als het zonder stalgeld en andere kosten kan, dan kies je daar natuurlijk voor. (en als je dan ook nog vervoer, lessen en wedstrijden vergoed krijgt aangeboden, sla je dat natuurlijk niet af. Ken ook meiden die M zijn of zelfs minder dan dat en betaald krijgen voor het rijden)
Als er geen gratis geschikt verzorgpaard te vinden is wordt je aangewezen op maneges (niet gratis) of een eigen paard (naast maandelijkse kosten ook de aanschaf en volledige verantwoordelijkheid)

Bijrijdster en verzorgers zitten dus in de luxe positie dat er teveel eigenaren zijn die iemand erbij willen hebben om te rijden en dat je dus niet bij hóeft te betalen als je goed zoekt. Kwestie van vraag en aanbod...

Als ik om me heen kijk zijn er in Nederland schrikbarend veel mensen die nog meer paarden hebben waar einig tot niets mee gebeurd. Neem een fokker met 5 fokmerries (en dat is een kleine fokker Knipoog) Daar heb je een dagtaak aan om die te verzorgen en dagelijks te trainen... Hoeveel fokmerries worden er niet (meer) bereden omdat er geen ruiter voor is?
Daarnaast hebben de meeste echt ervaren ruiters wel een eigen paard of zijn al voorzien van een bijrijdpaard... Iedereen wil graag een ervaren ruiter, dus gaan zulke mensen minder snel betalen omdat er genoeg aanbod is dat ze uit kunnen zoeken...

Nederland is te rijk Knipoog En we verzamelen te veel paarden... Doen ons oude paard niet weg als we een nieuwe willen omdat hij ongeschikt is voor de sport of je ermee vastloopt, maar zoeken iemand die er recreatief of in de sport nog wel plezier mee heeft...
Heb je het geld niet voor zulke luxe sentimentele gevoelens, dan worden zulke paarden verkocht, en indien onverkoopbaar belanden ze in de worst...

Zelfs als je gratis iemand zoekt, is het in onze regio erg moeilijk goed rijdende verzorgsters/bijrijders te vinden als je een minder makkelijk paard hebt of je niet wilt dat een paard te erg beneden het niveau gereden wordt.
Helemaal mensen boven een bepaalde leeftijd...

Haha! je hebt helemaal gelijk Haha!

ik kijk ook niet in de profielen naar de leeftijd van de roepers ,die betalen belachelijk vinden
mischien zou ik dat eens moeten doen Clown
maar er zijn al veel topics over geweest,en elke keer is het hetzelfde
ik moet maar niet meer reageren Sigaar
mijn standpunt is erg duidelijk Pling
en op mijn pony rijd ook een meisje van 11jr,ze springt met cheyenne, iets wat ik niet meer doe
en zij heeft een kreupele pony die niet meer te rijden is.
en ze mest en verzorgt haar dan,en dat vind ik dan een dienst voor elkaar die niet betaald word Knipoog
en ik mag dat meisje erg graag,en dat springen is ong 1x p/mnd op een zaterdagochtend vroeg.
maar mijn bijrijdster die haar 3 dagen voor zichzelf heeft die betaald mee Haha!

en als er meer aanbod dan vraag is ,geloof ik best dat er veel gratis bijrijdpaarden zijn en dat men blij is iemand te kunnen vinden.
maar in deze regio is dat niet het geval!

erat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:51

mirgino schreef:
Haha! kijk maar uit ,met deze uitspraak Clown bokt kennende word je straks uitgekafferd,want jij bent wel heel erg natuurlijk Whoosh!

*duikt snel weg* Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:58

Denk dat het ook wel aan de financiele situatie ligt van je bijrijdster of je wat kan vragen Lachen ik heb liever een super bijrijdster die uit zichzelf heel veel doet op stal dan 1tje die mij betaald en daardoor het werk half doet.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:28

Ik hoef niks bij te betalen voor het verzorgen van Hymkje en Silby.
Ik heb zelf alle twee keren een nieuw zadel gekregen
Wel betaal ik zelf de lessen en kunnen de eigenaren altijd een beroep op me doen.
Als ik dat hier zo allemaal lees dan ben ik echt met mijn neus in de bote gevallen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:49

volgens mij ben ik het toppunt... Ik rij nu al 7 jaar een paardje voor iemand anders. Doe daar de stallen, de wei, de bak. Eigenlijk is het mijn paardje en mijn stal en ik betaal helemaal niks. Krijg 9 van de 10 keer gewoon geld erbij....neem het vaak niet aan omdat ik het gewoon ontzettend leuk vind om te doen!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:10

Ik ken beide kanten van het verhaal.
Ik heb voor de meeste verzorgpony's niets betaald. Zelfs 1 keer kreeg ik betaald, zodat ik vaker kon komen ipv werken Haha!
Voor 1 van mijn verzorgpony's betaalde ik de hoefsmid en de wormenkuren, omdat dat anders gewoon niet voldoende gebeurde. Dit vond ik op zich redelijk, want het was 7 dagen per week mijn pony Knipoog
Nu heb ik mijn eigen haflinger en heb ik liever dat als hij straks goed ingereden is dat mijn bijrijdster (heb ik nog niet gevonden helaas Clown ) veel lessen neemt ipv een bijdrage. Als ik een bijdrage zou willen zou dit een symbolisch bedrag worden, zoals af en toe medelen in de kosten van de hoefsmid.
We zijn er allebei mee geholpen en ik vind niet dat daar een te grote bijdrage bijhoort. Het moet wel schappelijk blijven.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:18

mirgino schreef:
ik kijk ook niet in de profielen naar de leeftijd van de roepers ,die betalen belachelijk vinden
Ik ben stiekem toch nieuwsgierig naar wat je hiermee bedoeld.
Moet ik mij een overjaarse Penny gaan voelen? Haha! Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:32

Sylleke schreef:
mirgino schreef:
Ik ben stiekem toch nieuwsgierig naar wat je hiermee bedoeld.
Moet ik mij een overjaarse Penny gaan voelen? Haha! Knipoog

Haha! als jij je aangesproken voelt Haha! en een bijdrage ook belachelijk vind en het normaal vind dat de eigenaar alle kosten op zich neemt en jij gratis op dat paard rijd........mag je dat zelf invullen Haha! Ja Haha!

ik heb nu een bijrijdster van 37jr en die leased[ ik noem het maar zo,want dat schijnt anders te zijn Verward ]haar 3 dagen in de week en betaald de helft van de stalling en hoefsmid.
we gaan straks samen lessen [western]en ook dat word zelf betaald[ieder zijn eigen les]

mensen die hun paard gratis aanbieden is geweldig en als jij dan zo`n paard kan bijrijden ,mooi toch Haha!

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:35

Ik hoef niks te betalen
We krijgen soms geld van de eigenaars. Omdat wij ze verzorgen en aandacht geven
Anders staan ze ook maar heel de dag op stal of in de wei

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:36

Belachelijk vin dik het niet, alleen hanteer ik een ander principe. Vork Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:42

Sylleke schreef:

vertel? Haha!

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:29

ik hoef ook niks te betalen voor me verzorgpony Lachen
ik voer en help zo nu en dan is mee op stal met binnenhalen en ben er altijd welkom heb een fijn gevoel bij de mensen waar de pony staat en met de eigenaar zelf en dat vind ik al meer dan geld waard Bloos Lovers

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:12

als je elke dag mag rijden de eigenaar alles voor je betaald en je alles met het paard mag doen vind ik een bijdrage wel op zijn plaats.
Maar in gevallen van 2x in de week mogen rijden etc. vind ik een bijdrage onzin Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:58

Heeft idd grotendeels te maken met het vraag en aanbod van de regio. Ik ken veel paardeneigenaren in het stukje waar ik sta en geen van de bijrijdsters betalen iets voor hun vz paard. Maar als je in groningen een bijrijdpaard wilt, is dat niet heel erg moeilijk. Deel waar ik woon is nogal landelijk met veel paarden Clown

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:02

mirgino schreef:
Sylleke schreef:

vertel? Haha!
Ik heb altijd paarden/pony's gereden waar de eigenaar zelf niet veel tijd voor had.
De eigenaar was dus blij dat ik er was, ik was blij dat de eigenaar daar was met zijn paard. Haha!
(Ik hielp ook altijd op stal, ging soms op het huis passen als hun op vakantie waren. Ik vond het leuk, zij warne ook geholpen. Lachen )

Wederzijdste dienst.

Maar ik woon dan ook op de 'boerenbuiten', paarden stonden meestal aan huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:07

Ik woon dus net aan de rand van de stad, ik woon op 5 minuten afstand van de weilanden. Er staan een stuk of 25 paarden dichtbij elkaar en veel eigenaren hebben weinig tijd. Als ik ook nog geld ga vragen dan heb ik nooit een verzorgster Clown aangezien de voorzieningen ook niet echt luxe zijn en stal+weiland voor ons 'slechts' 470 euro bedragen per jaar. Daar komt nog wel hooi en stro overheen voor een half jaar, maar die kosten worden gedeeld met mijn stalgenoot.

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:11

Niks, Noppes, Nada! helemaal gratis, heeeel lekker (( omdat ik aan het sparen ben voor een eigen paardje, en je met een verzorgpaardje extra ervaring op kan doen Vork ))
Ik mocht hem dan 5 dagen in de week doen, was aleen voor nu even teveel, dus doe hem 2 dagen (( later misschien meer )). Ook dit om te kijken of mijn school er niet onder lijd (( ach wat is een verzorgpaardje toch een geweldig oefenstukkie Clown ))
Moet in de winter als hij op stal staat wel uitmesten, eten geven zowiso altijd als ik naar hem toe ga!

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:22

ik rijd 1 maal per week op een fjord van een vriendin.
ik hoef daar niks voor te betalen.
ik ga wel daar in tegen met haar mee op wetstrijden om voor telezen. en eventueel een beetje te helpen. (dit doe ik wel met erg veel plezier)

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:56

Ik verzorg 1 paard waarvoor ik moet betalen, 70 euro p/m =) maar omdat we de eigenaar al heel lang kennen [heb al eerder paarden verzorgd van haar] hebben we deels zelf aangeboden om een bedrag te betalen. Ook omdat dit paard helemala niet ingepland was en omdat een ander paard van haar erg ziek is en dus ook veel geld kost enzo.. Voor zomaar iemand anders hadden mijn ouders dit niet gedaan. Heb altijd dr paarden verzorgd volgens het princiepe: jij helpt met stallen uitmesten, paarden poetsen, eten geven etc. In ruil daarvoor mag je rijden. Maar toen kwam ik alleen in het weekeind. Binnenkort als ze zeker weet dat het goed gaat met mij en dat paard, dan mag ik ook doordeweeks komen wanneer ik wil.

Zo is het ook bij Chesney, ik koop af en toe een halstertje voor dr, maar de eigenaresse is al dolblij dat ik help, en dus ruilen we de diensten. Ik verzorg Chesney en Garfield, mest de stallen uit voor haar, maar daarbij mag ik dus rijden en deze paarden verzorgen wat ik leuk vind Clown

En als ik toen deze paarden niet had verzorgd had ik wel andere gevonden, want ik zocht net een verzorgpony in een periode dat er meer eigenaren waren die verzorgsters zochten dan andersom Clown